Конспект уроку для 3 класу
Тема. Чому вода – найзагадковіша речовина землі.
Мета: формувати поняття: вода – найпоширеніша речовина на Землі, три стани води, вода – універсальний розчинник, розчин; ознайомити з явищами випаровування і кипіння води, плавлення льоду, властивістю льоду бути легшим за воду та здатністю води розчиняти різноманітні речовини й утворювати розчини; поглибити уявлення про значення води для природи Землі; розвивати увагу, критичне та логічне мислення, зв’язне мовлення, уяву, творчу фантазію; виховувати дружні стосунки в класі, інтерес до вивчення навчального предмету, дисциплінованість, наполегливість, працьовитість.
Обладнання: мультимедійна презентація, фізкультхвилинка (електронна).
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-гра
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок.
Починається урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаємо -
Працювати починаємо.
2. Енергізатор «Настрій емодзі»
- Оберіть відповідну реакцію (смайлик на екрані), який відповідає вашому емоційному стану.
3. Перевірка готовності до уроку
- Перевірте, щоб у вас на столі не було нічого зайвого та не заважало вам плідно працювати.
4. Введення елементів нестандартності
- Діти, сьогодні до мене попав у руки лист від капітана морського плавання Біллі Бонс. У нього сталася жахлива ситуація, давайте дізнаємось прочитавши його послання.
Доброго дня, шановні учні 3 класу!
Підступні пірати викрали у моїх помічників дорогоцінні літери для вивчення навчального предмету «Я досліджую світ» і не хочуть віддавати, поки мореплавці не виконають усі їхні завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, адже пірати не навчались у школі.
Буду безмежно вдячний, ваш капітан Біллі Бонс!
II. Актуалізація опорних знань
1. Календар погоди. Повідомлення синоптика.
Сьогодні___ (число)__________ (місяць)_________ (день тижня).
На дворі________ (пора року).
Опади (були/не було).
2. Фронтальне опитування. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
- Закінчіть речення.
- Перш ніж ознайомитись із картою маршруту, давайте пригадаємо, що ми знаємо і засвоїли з попередніх уроків.
Єдиним природним джерелом світла й тепла на Землі є … (Сонце).
Без світла наша земля поринула б … (у суцільну темряву).
Спостереження – це першооснова … (всіх наукових досліджень).
Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів …(думок, поглядів людей, що супроводжується негативним проявами).
3. Робота в парах. Гра «Правильний вибір»
- Які риси характеру допоможуть тобі знайти друга?
щедрість агресивність
жадібність справедливість
ввічливість стриманість
грубість розважливість
уважність доброта
злість хитрість
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
1. Оголошення теми уроку і маршруту подорожі. Асоціативний кущ
(використовуємо платформу Wordart)
- Діти, розгадайте загадку.
Я і хмара, і туман,
І струмок, і океан.
Можу бігти і літати,
Навіть склом я можу стати (Вода)
- Діти, які у вас асоціації виникають зі словом вода?
- Давайте з вами складемо асоціацію до слова «вода», використовуючи застосунок WORDART.
- Отже, діти, сьогодні ми з вами поринемо у світ води, дізнаємось, що вода – найпоширеніша речовина на Землі, виділяють три стани води, і вода являється універсальним розчинником.
- Карта нашого маршруту складається з таких зупинок: початок – «Порт надії», «Море пригод», «Море відкриттів», «Море випробувань», кінцева зупинка – «Острів скарбів».
- За кожні правильно виконані завдання і активність на уроці ви будете отримувати чарівні ключики, які в кінці нашої подорожі вам знадобляться. Не будемо гаїти часу, вирушаємо на зустріч скарбам і виручати нашого капітана.
2. Метод «Мікрофон»
- Діти, що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що на уроці буде цікаво, очікую дізнатись про щось нове, корисне).
- Діти, щоб ваші очікування справдились, треба бути уважними та активними на уроці.
ІV. Пояснення нового матеріалу
1. Робота над проблемним запитанням
- Ось ми вже на першій зупинці нашої подорожі під назвою «Море пригод».
- Мореходець Юрій, хоче вам запропонувати цікаве завдання.
-Як ви вважаєте , чи можливе життя на Землі без води? Чому?
- Як часто ви використовуєте воду в повсякденному житті? Давайте спробуємо підрахувати як часто ви користуєтесь водою (діти наводять приклади).
- Отже, ми можемо зробити висновок, що воду ви використовуєте приблизно 10 разів удень.
- Чи важко було б якби нам воду вмикали через день, наприклад? (так)
- Чи вистачає води усім людям на Землі? (ні)
- Так, на жаль, із кожним роком проблема питної води зростає. З інтенсивним розвитком технологій природні ресурси все більше виснажуються. Близько 2,1 мільярда жителів планети не мають постійного доступу до чистої питної води. Половина з числа тих, хто не має достатньо чистої питної води, живе у країнах Африки.
2. Гра «Так чи Ні» За допомогою кубиків ЛЕГО (використовуючи інтерактивну дошку Jamboard)
- У вас у кожного є кубики Лего. Я зачитую твердження, якщо ця дія допоможе нам зберегти воду – підніміть вгору зелений конструктор, якщо ж навпаки, шкодить, зменшує водні запаси Землі – підніміть червоний.
- Не перевіряйте крани в своєму будинку (червоний)
- Поки чистиш зуби,воду можна не вимикати (червоний)
- Приймай душ замість ванни (зелений)
- Завантажувати повний барабан пральної машини (зелений)
- МИТИ ПОСУД У ЗАКРИТІЙ РАКОВИНІ (ЗЕЛЕНИЙ)
- Гратися водою можна досхочу (червоний)
- Отже, будьте уважні, не забувайте про бережливе ставлення до запасів води.
3. Фізкультхвилинка (електронна)
- А зараз діти, я вам пропоную трішки відпочити.
4. Розповідь вчителя із супроводом інтерактивної презентації
- Вода – єдина речовина на Землі, яка в природних умовах може перебувати одночасно в трьох станах: рідкому, твердому й газоподібному. Сніг і крига, тумани та хмари, маленькі джерельця, річки, озера, підземні води й гейзери – усе це вода. Які властивості води ви пригадуєте з 2 класу? (вода прозора, без форми, без смаку, без запаху, текуча, займає форму посуду у який її налити).
- Розгляньте малюнки, які стани води зображено.
- Чому про воду говорять по різному: біжить, лежить, літає, як скло?
- Отже, які три стани має вода? Вода в рідкому стані – це ( питна вода, ставки, озера, річки, підземні води, океани і тд.). В твердому це (сніжинки, лід, бурульки і тд.). В газоподібному це … .(пара, туман і тд.)
- Коли сніг розтає він переходить з твердого стану у який(рідкий)? А коли вода замерзає ,то вона переходить з рідкого стану у який (твердий)?
- Це означає що вода може переходити з одного стану в інший.
- Чи знаєте, де народжується сніг?
- Для чого потрібний сніг?
- Що відбувається в природі, коли зима безсніжна?
- На що це впливає?
- Протягом зими ти спостерігатимеш за снігопадами та завірюхами, будеш любуватися красою різноманітних сніжинок. Запам’ятай! Сніжинки бувають подібними до квіток, зірок і голок, але вони завжди мають шість промінчиків.
5. Проведення онлайн дослідів.
- Наступна наша зупинка – «Море відкриттів». Працюємо активно!
- Виконання дослідів
«Вода не має форми».
Матеріали: посудини різної форми, вода.
Діяльність: переливай воду в посудини різної форми.
Висновок: рідина може змінювати форму. Вона має форму посудини, в яку її наливають
«Вода безбарвна» .
Матеріали: посудина з водою, пензлик, фарба.
Діяльність: зафарбовуй воду за допомогою пензлика з фарбою у різні кольори.
Висновок: вода не має кольору, але її то можна зафарбувати.
«Вода прозора».
Матеріали: склянка з водою, різні дрібні предмети.
Діяльність: занурюй різні предмети у склянку з водою.
Висновок: вода прозора.
«Вода – розчинник».
Матеріали: склянка з водою, шматок цукру.
Діяльність:
У склянку з водою кинь шматок цукру. Спостерігай за процесом розчинення.
Висновок: цукор розчиняється у воді. У воді розчиняються й інші речовини.
Порада: наголосіть, що не можна пробувати на смак.
«Не розчинні речовини».
Матеріали: склянка з водою, крейда, пісок.
Діяльність: у склянку з водою кинь шматок крейди, трохи піску. Спостерігай за процесом. Помішуй.
Висновок: пісок і крейда не розчиняються у воді.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вправа «Кубування»
- Ми вже з вами на лінії фінішу – зупинка «Море випробувань».
- Назвіть , де живе вода? (прісна, солона)
- Чому потрібно берегти воду?
- Поясни, чому цукор розчиняється у воді? (як рослина п’є воду). Поясни значення води в житті людей, тварин, рослин.
- Поділись ідеєю, як зберегти воду?
- Запропонуй правила користування водою для її збереження (економного використання).
- Придумай, як допомогти джерелу, що замулилося чи засмітилося.
2. Пазл «Вода в природі»
https://learningapps.org/23906543
3. Гра «Відсутнє слово»
https://wordwall.net/uk/resource/28727623/вода-в-житті-людини
- Ось ми вже на кінцевій зупинці – «Острів скарбів».
4. Мовна вправа «Яка вода?»
(Учитель демонструє малюнки із зображенням різних водойм. Учні визначають, яка у них вода)
- Яка вода у річці? (Прісна, проточна.)
- У струмку? (Прісна, проточна.)
- В озері? (Прісна, стояча.)
- У морі, океані? (Гірко-солона.)
- У джерелі? (Прісна, проточна, чиста.)
- У болоті? (Прісна, стояча, тухла.)
- У калюжі? (Прісна, стояча, брудна.)
- Ось ми вже на кінцевій зупинці – «Острів скарбів».
VІ. Підсумок уроку
1. Рефлексія
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці ми вивчали …
Мені було цікаво…
Я зрозумів, що…
Я навчився…
Для мене важливо….
Мені було важко …
У мене викликало задоволення …
2. Оцінювання
- Ви сьогодні були справжні молодці, працювали в режимі СМС: сміливими, мужніми й старанними.
- Ви зуміли допомогти нашому відданому капітану та повернути всі викрадені літери, отримати наявні ключі від скарбниці, і тому наш капітан Біллі Бонс дякує за активність і плідну співпрацю.
3. Прощання
- Дякую за урок! Мирного вам неба та успіхів! До нових зустрічей!