Чому всі організми дихають ? 6 клас Пізнаємо природу.

Про матеріал
Презентація до уроку № 32 Чому дихають тварини? 6клас ПП. Розробка до підручника Пізнаємо природу. 6 клас. Гільберг; § 27. Чому всі організми дихають
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чому всі організми дихають? Пізнаємо природу. 6 клас. Гільберг§ 27 стр 109.

Номер слайду 2

Засновник сучасного Айкідо О-Сенсей Моріхей Уесіба ( 1883-1969рр.) говорив, що істинний шлях Будо (Шлях воїна) – це шлях миру. Він присвятив своє життя створенню мистецтва, котре відрізнялося технічною майстерністю та силою, а також виховувало самодисципліну, необхідну для особистого вдосконалення. Він назвав це нове бойове мистецтво Айкідо – «Шлях гармонії тіла та духа». Хоча дід і батько Моріхея славилися своєю фізичною силою, він ріс невеликим на зріст і був достатньо хворобливою дитиною. Попри те що в майбутньому в нього була дуже велика сила, це завжди було важко визначити за його фігурою. Більшу частину дитинства він провів на свіжому повітрі - біля океану, у полях й у горах.у час Російсько-Японського конфлікту Уесіба розумів, що незабаром його можуть забрати в армію. Щоб відновити своє здоров'я й зміцнити тіло, він розробив тверду програму тренувань. Уесіба почав проводити довгий час в горах, вправляючись у вправах із мечем, носив на своїй спині хворих і немічних прочан весь двадцатимильный шлях до Святилища Кумано, роблячи таким чином одразу і акт милосердя і тренуючи силу і витривалість.

Номер слайду 3

Додати лінк на монтіметр А що означає дихання для Вас?

Номер слайду 4

Мета: - Розглянути процес дихання та його значення для життя організмів. - формувати знання про енергетичний обмін, АТФ та процеси окиснення;- закріпити поняття термінів “асиміляція, дисиміляція, анаболізм, катаболізм, метаболізм”;- ознайомитися з різними способами дихання; - довести єдність процесів дихання та харчування в забезпечені життєдіяльності ; 

Номер слайду 5

Обмін речовин – сукупність усіх фізіологічних, хімічних та фізичних перетворень речовин і енергії в організмі з моменту надходження їх із навколишнього середовища до моменту виведення продуктів розпаду й тепла. Обмін речовин або метаболізм. Обмін речовин це процес який є контрольованим зі сторони організму, його порушення це ніщо інше як хвороба або смерть для організму. (Привіт Гіппократу)

Номер слайду 6

ОБМІН РЕЧОВИН (МЕТАБОЛІЗМ)Метаболізм (обмін речовин; грец. metabole — зміна, перетворення) - сукупність хімічних реакцій, що відбуваються в живих організмах. Метаболізм поділяється на дві гілки: катаболізм (дисиміляція або енергетичний обмін), що охоплює реакції розщеплення складних органічних речовин до простіших, та анаболізм (асиміляція або пластичний обмін) — реакції синтезу необхідних клітині речовин..

Номер слайду 7

Поживні речовини:білкижиривуглеводиокисненнявуглекислий газводаенергіятеплоутворення сполуквиконання роботикисень. Дихання – це сукупність процесів, які забезпечують надходження кисню, його використання при окисненні органічних речовин і видалення з організму вуглекислого газу. Дихання – це процес газообміну в організмі, унаслідок якого поглинається кисень, а виділяється вуглекислий газ. Кисень потрібний для утворення енергії з поживних речовин. Дихальна система. Навіщо потрібне дихання?

Номер слайду 8

Дихальна система. Навіщо потрібне дихання?За участі кисню відбувається складний процес розкладу органічних. Потрапляючи разом з кров’ю в клітини, кисень окиснює поживні органічні сполуки, які в них містяться. Завдяки цьому організм синтезує універсальну (для всіх живих організмів) молекулу АТФ. Тобто утворюється “хімічна енергетична валюта”, яка використовується для процесів синтезу речовин, роботи м’язів, створення електричного імпульсу в нервах тощо.

Номер слайду 9

Let's work !Does Oxygen involve in cellular respiration? What does Oxygen have to do with food ?How long can human survive without breathing?

Номер слайду 10

Дихальна система людини. У більшості багатоклітинних істот для забезпечення “достатнього” кисню в організмі в ході еволюції виникла та розвивалася система органів. Ці органи працюють в тандемі для забезпечення засвоєння кисню організмом. Дихальна система – це сукупність органів, що забезпечують газообмін між організмом і навколишнім середовищем. Будова системи та органи різняться від виду до виду. Але їх загальна функція це доставка повітря в організм, звязування кисню з кровю та вивід вуглекислого газу з організмом. Тобто забезпечення газообміну між організмом та середовищем.

Номер слайду 11

Дихальна система людини. У більшості багатоклітинних істот для забезпечення “достатнього” кисню в організмі в ході еволюції виникла та розвивалася система органів. Ці органи працюють в тандемі для забезпечення засвоєння кисню організмом. Дихальна система людини складається з повітроносних шляхів і легень. Повітроносні шляхи — це система з’єднаних між собою порожнистих органів, якими рухається вдихуване та видихуване повітря. Повітроносні дихальні шляхи людини поділяють на верхні та нижні.

Номер слайду 12

ГАЗООБМІН У ЛЕГЕНЯХПо легеневих артеріях венозна кров надходить до альвеол легень. Через стінки альвеол та капілярів відбувається газообмін між повітрям, яке міститься в альвеолах та кров'ю. кров віддає СО2 і отримує кисень, перетворюючись на артеріальну.

Номер слайду 13

Газообмін відбувається за законом дифузії. Оскільки, тиск кисню в альвеолярному повітрі більший (102 мм.рт.ст.) ніж у венозній крові (40 мм.рт.ст.) то згідно закону дифузії , кисень з альвеолярного повітря потрапляє крізь стінки альвеол та стінки капілярів у кров. ГАЗООБМІН У ЛЕГЕНЯХ

Номер слайду 14

ДИХАЛЬНІ РУХИВДИХВИДИХБеруть участь:міжреберні м'язидіафрагма

Номер слайду 15

Дихальні рухи людини. Дихальні рухи - вдих і видих - відбуваються внаслідок ритмічного скорочення та розслаблення дихальних м'язів — міжреберних, діафрагми. Дихальні рухи регулюються дихальним центром. Під час вдиху діафрагма скорочується і опускається. Міжреберні м'язи розслабляються. Тиск в легень зменшується та повітря заходить всередину. При видиху відбувається зворотні процес. Міжреберні м'язи скорочуються. Діафрагма розслабляється та підіймається. Грудна клітка зменшує об'єм. Повітря витискується з легень. Діафрагма

Номер слайду 16

Механізм вдиху1. Міжреберні м'язи піднімають ребра2. Діафрагма скорочується (опускається)3. Об'єм грудної клітки збільшується4. Легені розтягуються, тиск у них стає нижчим за атмосферний5. Повітря потрапляє в легені

Номер слайду 17

1. Міжреберні м'язи й діафрагма розслаблюються2. Ребра опускаються3. Опуклість діафрагми збільшується4. Легені стискаються, тиск у них стає вищим за атмосферний5. Повітря прямує з легень. Механізм видиху

Номер слайду 18

У стані спокою людина робить 16-20 дихальних рухів за хвилину. Під час фізичних навантажень – занять спортом, фізичної праці, а також у разі деяких захворювань, частота дихальних рухів значно зростає. Під час звичайного дихання людина вдихає 500 см3 повітря, а під час гри на духовому інструменті – 3500 см3. Швидкість повітря під час чхання може досягати 150 кілометрів за годину. Цікаво знати

Номер слайду 19

Підсумки Дихальна система забезпечує важливі функції: дихання, газообмін, виділення, терморегуляцію, утворення звуків, сприйняття запахів, зволоження вдихуваного повітря, механічний та імунний захист. Дихальна система складається з повітроносних шляхів: носової порожнини, носоглотки, гортані, трахеї, бронхів та органів дихання – легень. Структурно- функціональною одиницею легень є ацинус. Газообмін здійснюють альвеолярні мішечки, що складаються з легеневих пухирців – альвеол. Коли в органи дихання потрапляє забруднене повітря, людина кашляє та чхає. Цим самим організм повідомляє, що таке повітря для нього шкідливе. Пил не тільки подразнює органи дихання. На пилинках, як на літаках, літають бактерії, серед яких чимало хвороботворних. Що слід робити, щоб повітря в приміщенні було чистим?Потрібно провітрювати приміщення та робити вологе прибирання. Під час провітрювання з приміщення виходять не тільки пил і бактерії, а також шкідливі домішки й вуглекислий газ. У класній кімнаті, якщо її не провітрювати, до кінця уроків кількість вуглекислого газу збільшиться втричі. Унаслідок цього погіршується самопочуття, знижується працездатність.ppt_x

Номер слайду 20

Етапи дихання: зовнішнє дихання (вентиляція легенів) – надходження повітря до організму і обмін повітря між середовищем та легенями;дифузія газів із альвеол у кров;транспортування газів кров’ю;дифузія газів із крові у тканини і клітини;внутрішнє дихання – споживання кисню клітинами і виділення вуглекислого газу. Підсумки

Номер слайду 21

Яка будова дихальної системи людини?Назвіть відділи дихальної системи людини та її функціїЯк відбувається вдих та видих?Поясні малюнок. Що на ньому зображено? Чому це важливо? Яка це система? Цікаво знати

Номер слайду 22

Дихання – це сукупність процесів, що забезпечують надходження кисню до організму, використання його для окиснення органічних сполук з отриманням енергії і видалення назовні вуглекислого газуглюкозакисеньвуглекислий газводаенергія (АТФ)мітохондрія –«енергетична станція»клітиниклітина тварини. С6 Н12 О6 + 6 О2 СО2 + Н2 О +

Номер слайду 23

Типи зовнішнього дихання – процесу, що забезпечує газообмін між організмом і середовищем- шкірне - здійснюється через покриви шляхом дифузії - трахейне – здійснюється за допомогою розгалужених в тілі трахей- зяброве – здійснюється зябрами у водних тварин- легеневе – здійснюється органами повітряного дихання - легенями

Номер слайду 24

Типи внутрішнього дихання – процесів розщеплення органічних речовин із виділенням енергіїу безкисневому середовищі –анаеробнеу кисневому середовищі –аеробне

Номер слайду 25

Дихальна система тварин. Орган дихання повинен відповідати ряду загальних вимог:1) мати тонкі стінки, які не перешкоджатимуть дифузії газів;2) завжди бути вологим, щоб не перешкоджати розчиненню кисню і вуглекислого газу у воді; 3) добре забезпечуватися кров’ю або мати контакт з позаклітинними рідинами, що омивають клітини

Номер слайду 26

Найпростіші, кишковопорожнинні, плоскі вільноживучі черви – газообмін через поверхню тілаамебагідрапланарія молочна. Паразитичні плоскі і круглі черви дихають анаеробноціп’як свинячийпечінковий сисунаскарида людська

Номер слайду 27

Вперше зовнішні зябра з’являються у морських багатощетинкових кільчастих червів як вирости шкіри

Номер слайду 28

Органи дихання риб - зябразяброва кришказяброва дугазяброва тичинказяброва пелюстка. Дводишні риби дихають і зябрами, і легенями

Номер слайду 29

Органи дихання молюсків – зябра або легенілегеня зябра. Отвір для дихання у ахатінислимак виноградний. Фіза - акваріумний равликзябрамідіякальмар

Номер слайду 30

ЧленистоногіРачок циклоп дихає всією поверхнею тіла. Зябра рака річкового – видозмінені кінцівкизябра. Органи дихання павуків – легеневі мішки і трахеїлегеневі мішкитрахеїЛегеневі мішки – утворення зі складчастими стінками, що відкриваються назовні щілинами Трахеї – тонкі розгалужені трубочки, що обплітають органидихальцятрахеїКомахи дихають трахеями. У мокриць на черевних ніжкахє повітряні камери

Номер слайду 31

Органи дихання земноводних – легені, шкіра і зябра легеніДихальні шляхи: ніздрі, ротова порожнина, трахейно-гортанна камера. Деякі земноводні мають зовнішні зябрааксолотлькарликовий сиренпротейніздрі відкриваютьсядно ротової порожниниопускаєтьсяніздрі закриваютьсядно ротової порожнинипіднімається

Номер слайду 32

Плазуни дихають легенями Дихальна поверхня легень збільшується порівняно із земноводнимигортаньтрахеябронхикомірчасті легеніДихання у крокодилів забезпечується печінковим поршнемніздрілегеня. У змій одна з легень менше розвинута або відсутня

Номер слайду 33

Птахи мають подвійний тип дихання. Вентиляція легень забезпечується і під час вдиху, і під час видиху

Номер слайду 34

Органи дихання ссавців –парні легені альвеолярної будови носова порожнинаносоглоткагортаньтрахеябронхилегеніальвеоли. Альвеоли густо обплетені капілярами Дихальний центр знаходиться в довгастому мозку і реагує на зміну концентрації вуглекислого газу в крові

Номер слайду 35

Для чого та як живляться та дихають рослини

Номер слайду 36

Раніше вчені не могли зрозуміти, як саме живиться рослина. Згодом з’ясувалося, що завдяки кореню з ґрунту в рослини надходить вода і певні поживні речовини. Однак ті речовини, з яких можна отримувати енергію, рослини створюють самі. Для створення таких речовин рослини використовують воду, яку вбирає корінь, і вуглекислий газ, що надходить в листки з повітря. Із цих двох речовин утворюються нові речовини — глюкоза й кисень. Фотосинтез це хімічне явище відбувається в зелених листках рослин під дією світла. Залишаючись без світла, рослини не можуть забезпечувати власне живлення. Для чого та як живляться та дихають рослини

Номер слайду 37

Рослинам, як і тваринам, для дихання потрібний кисень. Він надходить через особливі утвори в листках — продихи. У різних рослин на 1 мм квадратний листка може бути 100–300 продихів. Кисень, що потрапляє у клітини рослини, взаємодіє з глюкозою чи іншими поживними речовинами. Внаслідок цього виділяється життєво необхідна енергія і утворюється вуглекислий газ. Він виділяється в навколишнє середовище через продихи. Енергію, рослини використовують для росту, утворення плодів та інших процесів життєдіяльності. продихи. Фотосинтез відбувається тільки за наявності світла, а дихання і вдень, і вночі. Для чого та як живляться та дихають рослини

Номер слайду 38

Практичний експеримент. Мал. 107. Дослід, який підтверджує те, що рослини під час дихання виділяють вуглекислий газ. Вам знадобиться: дві склянки; чиста і вапняна вода; гілочка рослини елодеї. Порядок виконання роботи:1. В одну склянку налийте чисту воду, а в другу - прозору вапняну воду (1).2. У кожну склянку помістіть по гілочці рослини, наприклад елодеї.3. Накрийте склянки прозорими ковпаками та поставте в темне місце.

Номер слайду 39

Коротко про головне. Дихання - фізіологічний процес, пов’язаний з надходженням в організм кисню та виведенням з нього вуглекислого газу. Процеси дихання у людини й більшості тварин забезпечує дихальна система. Органели дихання бувають абсолютно різні: шкіра, зябра, легені чи навіть трубки - трахеї. Дихання включає два основні етапи: перенесення кисню до клітини та внутрішньоклітинне дихання Коли рослини не фотосинтезують вони дихають киснем, як всі інші живі істоти

Номер слайду 40

Що нового ми дізналися про дихання?Яку роль грає кисень в процесі дихання?Які найдивніші форми зябр Вам довелося бачити?Чи можем ми стверджувати, що зябри та легені це тендітні та ніжні на дотик органи?

Номер слайду 41

Перевіряємо себе1. Чому потрібно протирати листки кімнатних рослин від пилу?2. Деяких представників земноводних, як-от тритони, людина може утримувати у себе вдома. Чому їх можна утримувати лише у вологому середовищі?3. Чому людина повинна захищати свої органи дихання від потрапляння забрудненого повітря, наприклад, за допомогою респіраторів?4. Оціни свою роботу на уроці. Продовж речення: Сьогодні я дізнався/-лась...; Зрозумів/-ла...; Навчився/-лась...; Найскладніше було ... .

pptx
Додав(-ла)
Примак Іван
Додано
30 грудня 2024
Переглядів
19
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку