Пантелеймон Куліш
«Чорна рада»
Метод «Один залишається /Три йдуть»
Метод кооперативного навчання, що дозволяє учням обмінятися ідеями.
Цей метод використовується для того, щоб у великому за складом класі за короткий час багато учнів могли поділитись своїми ідеями. Перевагою цього методу є (це об’єднує його з багатьма іншими методами кооперативного навчання), що на учнів покладається відповідальна роль - вони опиняються в ролі експертів, які надають інформацію іншим.
Метод «Один залишається /Три йдуть» добре працює в «домашніх» групах з 4 – 5 чоловік. У класі може бути будь-яка кількість таких груп.
Корисно, щоб у кожної групи були папір і олівці – щоб вони могли вести записи, а також щоб у кожного учня окремо теж були папір і олівець – щоб учні могли записати ті ідеї, про які вони дізнаються в інших групах.
Що стосується часу, то переходи можна здійснювати в лічені секунди, коли учні до цього звикнуть, а відвідування нових груп повинно займати не більш ніж п'ять – шість хвилин.
1 група - паспорт твору “Чорна рада” (тема, ідея, жанр, рік написання, підзаголовок);
2 група - композиція роману “Чорна рада”;
3 група - джерела, історична основа роману “Чорна рада”; 4 група - проблематика роману “Чорна рада”; 5 група - герої роману “Чорна рада”.
ХІД РОБОТИ
Крок 1. Учні знаходяться у своїх звичайних («домашніх») групах з 4-5 чоловік.
Крок 2. Вчитель нумерує столи по ходу годинникової стрілки. Він також просить учнів у кожній «домашній» групі розрахуватися від одного до чотирьох або до п'яти.
Крок 3. Учням отримали домашнє завдання: поділитися на команди та підібрати матеріал за назвою команди.
Крок 4. Після того як вони попрацюють над завданням (заповнять аркуші із завданнями, де потрібно вписати, що вони готували) протягом, скажімо, 10 хвилин, вчитель просить всіх учнів з номером «один» підвестися й потім перейти за наступний (по зростанню числа) стіл: тобто від стола з номером «один» – за стіл «два»; від стола «два» – за стіл «три» і т.д.
Крок 5. Коли всі учні з номером «один» перейдуть за нові столи, учитель просить підвестись всіх з номером «два». Їм треба перейти від стола з номером «один» за стіл «три», від стола «два» – за стіл «чотири» і т.д. Учні з номером «три» переходять через два столи на третій від них, рахуючи від стола «один» – за стіл «чотири» і т.д. Учні з номером «чотири» або «п'ять» повинні залишитись за своїми первісними столами.
Крок 6. Вчитель просить учнів, що прийшли за нові столи, провести інтерв'ю зі членом первісної групи, який залишився за цим столом, й дізнатися в нього, як ця група відповіла на запитання. Вони ведуть записи й готуються доповісти про ці відповіді за своїм власним столом. Учень, що залишився за своїм власним столом, повинен якомога більш чітко пояснити відповіді своєї групи на це питання.
Крок 7. Через п'ять або шість хвилин попросіть всіх повернутися за свої первісні столи й доповісти, чого вони дізнались за іншими столами. У кожного учня повинно бути в розпорядженні три хвилини, щоб доповісти про те, чого він дізнався.
Крок 8. Вчитель запитає в кожної команди одне питання, яке не стосується матеріалу, який вони готували.
Команда 1
Команда 1
Команда 2
Команда 2
Команда 3
Команда 3
Команда 4
Команда 4
Команда 5
Команда 5