Тема. Повторення. Розв’язування вправ з розділу «Чотирикутники».
Мета:
Навчальна: Узагальнювати та систематизувати знання учнів про чотирикутники та їх класифікацію. Закріплювати вміння називати властивості чотирикутників та їх елементи. Формувати вміння зображувати та знаходити на малюнках чотирикутники різних видів та їх елементи, обґрунтовувати приналежність чотирикутника до певного виду.
Розвивальна: розвивати вміння володіти математичною мовою, формувати здатність оцінювати правильність і раціональність розв’язування задач на чотирикутники, застосовуючи вивчені означення і властивості паралелограма, прямокутника, ромба.
Виховна: виховувати культуру математичних записів, формувати позитивне ставлення до навчальної діяльності.
Тип уроку: удосконалення та застосування знань та вмінь
Обладнання: робочі зошити, геометричні фігури для психологічного тесту, рулетки, сантиметрові стрічки, обручі, кеглі, завдання для кегель, маркери.
Форма проведення: пленерний урок
Місце проведення: подвір’я СЗШ №47 м.Львова
Очікувані результати: учні вміють класифікувати чотирикутники, називають властивості прямокутника, ромба, квадрата, застосовують властивості та ознаки до розв’язування задач, зокрема практичного змісту.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу, отримування робочих зошитів.
ІІ. Формулювання мети і завдань уроку.
Учитель. Сьогодні на уроці ми закріпимо наші знання з теми «Чотирикутники».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Психологічний тест «Хто ти?»
- Подивіться на запропоновані геометричні фігури та виберіть з них ту, яка, як вам здається, найбільш повно представляє вас як особистість. Іншими словами, ви можете точно сказати: ця фігура — Я.
Квадрат
Про вас можна сказати, що ви швидко йдете до мети, вмієте аналізувати ситуацію. В колективі ви лідер.
Трикутник
Трикутник — дуже впевнена в собі людина, яка хоче бути правим у всьому. Насилу визнає свої помилки, легко навчаємо, інформацію вбирає як губка.
Прямокутник
Прямокутником сприймають себе люди, які зайняті пошуками кращого положення. Основні якості — допитливість, допитливість, живий інтерес до всього що відбувається, сміливість.
Коло
Це символ гармонії. Той, хто вибрав цю фігуру, зацікавлений у хороших міжособистісних відносинах.
Зигзаг
Це символ творчості. Йому властива образність. Такі люди спрямовані у майбутнє і більше цікавляться можливістю, ніж дійсністю.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Я маю менше, ніж 3 , але більше, ніж 5 сторін.
- Я геометрична фігура, у якої всі сторони рівні.
- Мої діагоналі рівні.
- Мої діагоналі перпендикулярні.
- Мої протилежні сторони попарно паралельні.
- Моя діагональ ділить мене на два рівних трикутники.
- Всі мої кути прямі.
Прямокутник – це _________ з всіма__________.
Протилежні сторони прямокутника___________ і ____________.
____________ прямокутника перетинаються ___________ і діляться _________.
Ромб – це ___________, у якого __________ рівні.
Квадрат- це прямокутник, у якого ___________ і _____________.
- Назвіть геометричні фігури, які зображені на малюнках.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А)опуклий Б)неопуклий |
ІV. Закріплення набутих знань.
Вчитель ділить клас на групи по 6 учнів, де задачі комбінуються в різному порядку так, щоб 3-4 групи учнів виконували обночасно різні завдання.
1.Бесіда.
Учитель. Кожен з нас знає, що чотирикутники зустрічаються нам у побуті протягом цілого життя. Задачі, які ми сьогодні розглянемо, ілюструватиме вам практичну цінність і значущості набутих математичних знань.
2. Завдання 3.
Доведіть, що шкільний спортивний майданчик для корфболу має форму прямокутника.
Доведення. Рулетками вимірюємо 4 сторони майданчика для корфболу, отримуємо ширина 10 м, довжина 20 м. Використовуючи
3.Завдання 4.
Опустіть шкільний прапор з флагштоку, виміряйте його ширину і діагоналі. Визначте тип фігури, кут між діагоналями і сторонами.
Розв’язання:
Вимірявши довжину і ширину прапора, отримуємо дані 2 м і 4 м. Оскільки дві діагоналі рівні, то це прямокутник.
Побудуємо малюнок до задачі:
Якщо AC у 2 рази більша за АD у прямокутному трикутнику ACD, то АD - катет, що лежить навпроти <ACD = 30°.
Отже, кут між діагоналлю і довжиною дорівнює 30°. Обчислимо кут між діагоналлю і шириною <ACB. Оскільки <С=90°, то <ACB=90° - 30° = 60°.
Відповідь: <ACD =30°, а <ACB = 60°.
Виміряйте сторони бруківки, що постелена у шкільному подвір’ї ( маленька та велика). Обчисліть периметр маленької та великої бруківки, знайдіть відношення діагоналей у великій бруківці.
Розв'язання:
Вимірявши сторону бруківок, отримуємо дані: сторона маленького ромба - 10 см, а сторона великого ромба – 20 см. Обчислимо периметри цих ромбів:
Pвел.р.= 20см·4= 80 (см)
P мал.р.= 10см·4=40 (см)
Виміряємо дві діагоналі великого ромба. D1= 32 см, а D2=24 см. Обчислимо відношення діагоналей : D1:D2=32:24, скоротимо на 8, отримаємо D1:D2=4:3.
Зміст гри: перед кемандами, що стоять у колонах по 8-12 осіб(взалежності від кількості учнів у класі) вчитель відмічає лінію-старт. Через 20 м від цієї лінії кладуть обручі, кеглі з наклеєними задачами, маркери. Попередньо вчитель звертає увагу на те, що задачі є різних рівнів складності. Учні, добігши до обруча, беруть кеглю і виконують завдання, після чого відкладають окремо, біжать назад до себе в команду.
Правила: гра завершується, коли всі завдання на кеглях виконані;
Одні і ті ж учні не беруть участі в естафеті двічі. Після завершення естафети, вчитель перевіряє правильність виконання завдань, звертає увагу на помилки, оголошує переможців. За бажанням вчителя можна зістимулювати командру, котра швидше виконала естафесту, додавши +1 бал.
V. Підсумок.
1. Рефлексія «Веселка»
Кожен з учнів в кінці робочого зошита має намальований смайлик певного кольору. Під ним необхідно написати доповнення.
Червоний смайл – «Тепер я можу _______»
Жовтий смайл - «Я навчився________»
Помаранчевий смайл- «Було важко_________»
Зелений колір- «У мене вийшло_______»
Голубий смайл- «Було цікаво__________»
Синій колір- «Мене здивувало___________»
Фіолетовий колір- «Ми маємо пам’ятати з цієї теми таке:___________»
ДОДАТОК 1
Робочий зошит учня
1.Усна вправа «Вгадай, яка фігура розповідає про себе?»
2.Письмова вправа №1
Прямокутник – це _________ з всіма__________.
Протилежні сторони прямокутника___________ і ____________.
____________ прямокутника перетинаються ___________ і діляться _________.
Ромб – це ___________, у якого __________ рівні.
Квадрат- це прямокутник, у якого ___________ і _____________.
3. Письмова вправа №2.
Доведіть, що шкільний спортивний майданчик для корфболу має форму прямокутника.
________________________________________________________________________________________________________________________________4. Письмова вправа №3.
Опустіть шкільний прапор з флагштоку, виміряйте його ширину і діагоналі. Визначте тип фігури, кут між діагоналями і сторонами.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.Рефлексія
Було важко _________________.
ДОДАТОК № 2
Завдання для гри «Математичні перегони»
1) Діагоналі ромба рівні?
2) Якщо протилежні сторони чотирикутника рівні, то він паралелограм?
3) У ромба протилежні кути рівні?
4) У паралелограма всі сторони рівні?
5) Діагоналі паралелограма рівні?
6) У прямокутника всі кути прямі?
7) Сума протилежних кутів паралелограма 1800?
8) Сума двох кутів паралелограма 76 °. Знайти градусні міри всіх кутів паралелограма.
9) Дано дошку з паралельними краями. Тесляреві треба відрізати кінець дошки під кутом 450. Як це зробити?
10) У басейні дуже паралелограмної форми мешкає Гіпотенузопам. Він плаває з кута в кут по діагоналі, яка утворює зі сторонами басейну кути 90° і 30°. Обчисліть довжини сторін басейну, якщо його периметр дорівнює 180 м.
11) Діагональ прямокутника ділить його на два рівних трикутника?
12) Ромб – це прямокутник із рівними сторонами. Чому?
Література:
1.Бурда М.І.Геометрія.Підручник для 8 класу/ Бурда М.І., Тарасенкова Н.А.- К.: В-во «Зодіак-ЕКО», 2008.- 243 с.
2. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
3.Твердохліб Ж.О. Рухливі ігри для сучасної школи: Методичні матеріали/ Твердохліб Ж.О., Погребенник Л.І.- Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 62 с.