Цікаві форми роботи під час дистанційного навчання(кластери)

Про матеріал
Під час повторення навчального матеріалу корисно складати з дітьми кластери. В освіті кластер - це графічно оформлена в певному порядку у вигляді грона сукупність смислових одиниць тексту. Метод кластера розвиває мислення, вчить дітей систематизувати не тільки навчальний матеріал, але і свої роздуми, дає можливість учням висловлювати свої думки, які сформовані на основі спостережень, досвіду та нових знань, развиває навички розгляду декількох позицій, навчає творчо обробляти інформацію.
Перегляд файлу

Цікаві форми та методи роботи з математики  під час дистанційного навчання

В своїй роботі я розкрию зміст та оціню переваги одного із прийомів розвитку критичного мислення – прийому «Складання кластеру».

Розвиток суспільства, науки і техніки вимагає орієнтувати систему освіти на якісну освіту школярів. В основі якісного навчання лежить діяльністний підхід. Так як діяльність завжди повинна бути вмотивована, то потрібно забезпечити участь кожного учня в формулюванні мети своєї діяльності. Для вирішення цієї задачі використовують кластерний підхід до навчання. Саме кластери підвищують якість навчання школярів. В цілому кластерний підхід  підвищує  мотивацію учнів, створює обстановку співпраці  та виховує  в учнів відчуття власної гідності, даруючи їм творчу свободу.

Кластерний підхід до навчання дозволяє так організувати навчальний процес, щоб дитині навчання було і в радість і приносило користь, не перетворюючись просто в забаву чи гру.

Що дає застосування методу кластера на уроках дітям?

Прийом кластера розвиває мислення, вчить дітей систематизувати не тільки навчальний матеріал, але і свої роздуми, дає можливість учням висловлювати свої думки, які сформовані на основі спостережень, досвіду та нових знань, развиває навички  розгляду декількох позицій, навчає творчо обробляти інформацію.

Отже, уроки з застосуванням методу кластера дають можливість проявити себе, показати своє бачення за даним питанням, дають свободу творчій діяльності.

Складання кластеру дозволяє учням вільно та відкрито міркувати в рамках будь-якої теми. "Кластер" в перекладі з англійського - осередок, з латинського - гроно, пучок, сузір'я. В освіті кластер - це графічно оформлена в певному порядку у вигляді грона сукупність смислових одиниць тексту.

У центрі - назва теми, навколо неї - судження - великі смислові одиниці, що з'єднуються з різноманітними аргументами, фактами, прикладами.

Кластер використовую на різних етапах уроку: на стадії виклику - для стимулювання розумової діяльності, систематизації відомої інформації і виявлення прогалин в знаннях.

На стадії осмислення - для структуризації навчального матеріалу. Кластер дозволяє фіксувати фрагменти нової інформації.

На стадії рефлексії - при підведенні підсумків того, що учні вивчили. Учні, групують поняття відповідно до індивідуальних уявлень, графічно зображують логічні зв'язки між ними. Це дає можливість відобразити індивідуальні результати навчання.

Метод кластера може застосовуватися практично на всіх уроках, при вивченні різних тем.

Форма роботи при використанні даного методу може бути будь-якою: індивідуальною, груповою, колективною. Можлива зміна однієї форми в іншу. Наприклад, на стадії виклику, це буде індивідуальна робота, де кожен учень

2

 

створює власний кластер. Після вивчення нових знань та спільного  обговорення  даної теми складається графічна схема групою учнів, чи всіма учнями класу.

Правила побудови кластеру дуже прості. У центрі розташовується тема. Навколо неї великі смислові одиниці. Система кластерів охоплює велику кількість інформації. Вчитель виділяє із досліджуваної теми ключове поняття і пропонує учням, за визначений час, виписати якомога більше слів або висловів, пов’язаних, на їхню думку, із запропонованим поняттям.

Важливо, щоб учні виписували абсолютно усі асоціації, що приходять їм на думку. На першому етапі учні виконують роботу індивідуально протягом трьох хвилин. На другому етапі за три хвилини обговорюють отримані записи у групах. Виділяються ті результати, які в них співпали та найбільш оригінальні ідеї. В результаті групової роботи отримали колективний варіант відповіді. На третьому етапі за 3-4 хвилини кожна група по черзі називає одне із виписаних висловів. Вчитель фіксує репліки на дошці. Повторювати те, що вже сказали інші не можна. Загальний час виконання близько 10 хвилин . В результаті такої роботи, на дошці формується кластер – виділення смислових одиниць тексту та графічне їх оформлення у визначеному порядку у вигляді грона, що відображає наявні знання учнів з даної теми. Вчитель діагностував рівень підготовки класу та використав дану схему при поясненні нового матеріалу. У роботі з кластерами необхідно дотримуватися таких правил:

1.                  Не боятися записувати все, що приходить на розум. Дати волю уяві та інтуїції.

2.                  Продовжувати роботу, доки не закінчиться час або не вичерпаються всі ідеї.

3.                  Намагатися побудувати якомога більше зв’язків, враховуючи внесок кожного учня. Цей прийом розвиває вміння будувати прогнози і обґрунтовувати їх, вчить проводити аналогії, встановлювати звʼязки, розвиває навик одночасного розгляду кількох варіантів, що необхідно  в житті. Сприяє розвитку системного мислення.

Залежно від мети організовується індивідуальна, самостійна робота учнів або колективна – у вигляді загального спільного обговорення .

Застосування кластеру має наступні переваги: він дозволяє охопити великий обсяг інформації; залучає всіх учнів до навчального процесу; діти активні і відкриті, тому що не бояться помилятися, роблячи неправильне судження.

В ході цієї роботи формуються вміння ставити питання; виділяти головне, робити висновки; переходити від  конкретного до загального, розуміючи проблему в цілому; порівнювати, аналізувати та проводити аналогії.

Прикладом є кластери «Дроби» та «Степінь», які створювалися учнями 9 та 11 класів при підготовці до здачі ДПА та ЗНО. Спочатку учні працювали індивідуально вдома, а потім колективно, що досить актуально під час дистанційного навчання.

 

 

image 

 

 

image

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Новікова Олена Анатоліївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
pdf
Додано
11 березня 2021
Переглядів
4933
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку