Цікаві ігри на уроках української мови в 3 класі
Уроки української мови намагаюся урізноманітнювати мовними іграми, лото, доміно, цікавими завданнями. Але складаю їх так, щоб вони не лише змушували дитину читати і писати, а й щоб були пізнавальними.
А коли певне завдання зацікавить дитину, то вона його із задоволенням виконає. Покажу на конкретному прикладі.
При вивченні теми правопис ненаголошених голосних в корені, які перевіряються наголосом викоритовую гру доміно, яку власноруч виготовила з дітьми. Інтелектуальна, навчальна, розвиваюча, логічна гра допоможе розвинути мовленнєві навички, інтелект, увагу, логічне мислення, зорове сприйняття і фотографічну пам’ять.
Доміно «Перевіряй ненаголошені голосні»
Доміно складається з 28 карток, на яких написано слова. Всі картки під час гри кладуть на стіл. У грі беруть участь від двох до семи чоловік. Кожен з них бере однакову кількість карток.
На картках написані слова з ненаголошеними голосними та перевірні до них. До слова з ненаголошеною голосною підставляється перевірне слово.
Гру починає той, у кого є чиста картка. До неї підставляється інша картка, перша половина якої чиста, а друга – з словом на ненаголошений голосний.
Учасники гри ставлять свої картки одна за одною за годинниковою стрілкою. Той, хто не має потрібної картки, пропускає свій хід.
Виграє той учасник гри, яким першим виставить усі свої картки.
Гру доміно можна використовувати на всіх етапах уроку. Граючи в доміно я можу перевірити, як учні виконали домашнє завдання, полегшити розуміння нового матеріалу, його закріплення. Завдяки цій грі діти мають можливість застосувати на практиці свої знання та вміння. Гра призначена для групової форми роботи.
При вивченні теми синоніми, роль синонімів у тексті використовую гру лото синонімів.
Лото синонімів
Учні одержують картки, на яких написано шість – вісім слів. На картках у мене написано синоніми до цих слів. Я читаю будь – який синонімічний ряд, учні закривають слово, до якого підібрані ці синоніми.
Виграє той, хто першим закриє всі слова.
Для гри використовую слова.
Лото синонімів на уроках мови завжди викликає шквал емоцій у школярів. Під час гри вони виявляють самостійність, ініціативу в засвоєнні та закріпленні навчального матеріалу. Діти вчаться порівнювати, аналізувати, класифікувати, узагальнювати і все це в ігровій формі і цікаво.
При вивченні теми антоніми аналогічно використовую гру лото антонімів.
Лото антонімів
На картках в учнів написано по 6-8 слів. Я читаю слова зі своїх карток, учні закривають слова – антоніми. Так, коли я читаю слово добрий, то на картках закривають слово злий.
Матеріал для гри.
Білий – чорний, світлий – темний, літо – зима, осінь – весна, добро – зло, сухий – мокрий, холодний – теплий, багатий – бідний, щастя – горе, босий – взутий, білявий – чорнявий, верх – вниз, вечір – ранок, внизу – вгорі, ворог – друг, відгадка – загадка, втіха – журба, гарячий – холодний, кислий – солодкий, вода – суша, говорити - мовчати, голосно – тихо, жар – холод, життя – смерть, захід – схід, зліва – справа, казати – мовчати, кінець – початок, легкий – важкий, любов – ненависть, мить – вічність, мудрий – дурний, підлий – чесний, праця – лінь, радість – смуток, ранній – пізній, рідний –чужий, сила – слабість, старий – молодий, талант – бездарність.
Всі ці ігри зацікавлять дітей, поглиблять і розширять знання про мову.