ЦІКАВІ ІГРИ ТА ЗАВДАННЯ З МАТЕМАТИКИ

Про матеріал

Дидактичне призначення математичних ігор різноманітне. Це й ознайомлення школярів з новим матеріалом, його закріплення, повторення раніше набутих знань, обчислювальних умінь і навичок. Доцільною формою є змагання між окремими учня­ми і групами дітей.

Вибір гри і час її проведення визначає класовод, враховуючи вимоги навчальної програми на кожному етапі засвоєння.

Перегляд файлу

ЦІКАВІ ІГРИ ТА ЗАВДАННЯ З МАТЕМАТИКИ

 

 Засвоєння математики супроводжується знач­ним розумовим напруженням учнів. Для за­побігання їхньому перевтомленню існує чимало різноманітних методів і прийомів. Традиційною і за­гальновизнаною є гра, особливо рухлива. Вона підвищує працездатність, сприяє фізичному розвитку дітей, формує в них конкретні уявлення про явища навколишнього, полегшує оволодіння абстрактними поняттями. В ігровій діяльності пізнавальна, розвивальна і виховна функції взаємопов'язані.

Дидактичне призначення математичних ігор різноманітне. Це й ознайомлення школярів з новим матеріалом, його закріплення, повторення раніше набутих знань, обчислювальних умінь і навичок. Доцільною формою є змагання між окремими учня­ми і групами дітей.

Вибір гри і час її проведення визначає класовод, враховуючи вимоги навчальної програми на кожному етапі засвоєння.

 

Гра "Естафета".

Клас ділиться на 2 команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв'язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди як естафетну паличку і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє та команда, в якій швидше будуть розв'язані приклади. (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).

 

Гра "Футбол".

Клас ділиться на 2 команди. Учень 1 команди на­зиває довільний приклад і учня з іншої команди, який має відповідати. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному напрямку. Якщо ж учень з іншої команди не впорався з прикладом, то цій команді зараховується "гол". Виграє команда, в якої менше "голів".

 

Гра "Склади 2 приклади".

Вчитель показує картку з прикладом на додаван­ня. Учень, якого викликали до дошки, складає і за­писує 2 приклади на віднімання і розв'язує їх.

Наприклад:

17 + 2 = 91    9-2 = 7    9-7 = 2

15 + 4 = 91    9-4 = 5    9-5 = 4

 

Гра "Забий гол".

На воротах, які прикріплюються на дошці, вчи­тель розміщує "м'яч" з числом. Діти по черзі назива­ють будь-який приклад, результатом якого є даний м'яч. Виграє учень,              який назвав найбільше прикладів. Наприклад, 21:

7 • 3 = 21  З0 - 9 = 21

З • 7 = 21  40 - 19 = 21

20 + І = 21  32 - 11 = 21

19 + 2 = 21  22 - 1 = 21

  1.  + 6 = 21  24 - 3 = 21
    18 + 3 = 21  26 - 5 = 21
  2.  + 5 = 21  27 - 6 = 21

 

Гра "Хто швидше?"

На дошці у 2 стовпчики записано приклади таб­личного множення, а між ними — результати. 2 учні з'єднують свої приклади з правильним результатом за допомогою стрілок.

18 16

2-3 27 3-4

2-7. 18 3-7

2-8 21 3-9

2-9 14 3-6

12 6

 

Гра "Назви "сусідів".

Учасники стають у коло, в центрі якого — ведучий з м'ячем. Він кидає м'яч кожному учневі і називає будь-яке число у межах вивчених. Той, хто піймав м'яч, повинен назвати "сусідів" названого числа.

Числа можна називати у довільному порядку, по­вторювати їх. Той, хто неправильно назвав "сусідів", вибуває з гри.

Гру можна проводити і без ведучого. Один учень ки­дає м'яч іншому і називає число. Той, хто спіймав м'яч, називає потрібні числа і кидає м'яч іншому гравцеві. Ведучий: 5, 7, 9, 12, 22. Гравець: 4, 6; 6, 8; 8, 10; 11, 13; 21, 23.

 

Гра "Назви число".

Дітей ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Вчитель називає одноцифрове число, таблиця множен­ня якого вивчається, наприклад, 4. Учні кожної коман­ди по черзі називають числа — результати множення 4 на 2, 3, 4, 5 і так далі, виступаючи щоразу на крок упе­ред. За кожний "правильний крок" учень одержує очко.

За даним прикладом називають числа: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40.

Виграє команда, яка в сумі набере найбільше очок.

 

Гра "Кращий обчислювач".

Учні розділяються на 2 команди. У кожної коман­ди є кубик, на гранях якого написані числа. Гравці різних команд по черзі кидають кубик і, називаючи число, яке випало, швидко додають до суми попе­редніх і повідомляють результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилився в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.

 

Гра "Зберемо овочі".

На фланелографі виставлено малюнки овочів із цифрами. Дітям роздаються кошики. Потрібно зібрати стільки перцю або моркви, щоб сума цифр дорівнювала номеру кошика.

 

Гра «Плутанка»

2 учні викладають на набірному полотні будь-які числа, а всі інші — вибирають лише ті, які діляться на дане число:

26       25      5       16       18      10       : 5

21       24     13       7        14      28       : 7

25 : 5 = 5 21 : 7 = З

5 : 5 = 1 7 : 7 = 1

10 : 5 = 2 14 : 7 = 2

28 : 7 = 4

 

Гра "Усний рахунок".

Учень придумує якесь число і після слів учителя: "Збільши своє число на 5" встає і швидко говорить результат. Сусід по парті має відгадати задумане чис­ло. Ця ж гра може використовуватися при відніманні, множенні та діленні.

Дуже цікавою є робота з фланелографом. На уроках праці можна виготовити з учнями різні предметні кар­тинки, які потім використати для складання задач та різних завдань. На фланелографі вчитель викладає па­рами різні числа. Поряд на набірному полотні розташо­вано кружечки зі знаками <, >, =. Діти між числами виставляють ті знаки, які там потрібні.

Наприклад:

 5 < 8  8 = 8

11 > 9         1 < 8

 

 

 

 

Розвитку кмітливості, творчої уяви, логічного мис­лення, активності учнів сприяють віршовані задачі.

 


1. Купила в крамниці сестричка
Сім метрів шовкової стрічки.
Три метри мені віддала,

А скільки собі узяла?

 

  1. Шість синів у діда Кіндрата —
    І в кожного — рідна сестра.
    Зможеш ти відгадати
    Скільки дітей у діда Кіндрата?

 

  1. Скільки фарб тут — не скажу,
    Відгадай, не покажу.

Якщо три до них додать,

От тоді їх буде п'ять.

 

4. Бігла квочка до струмочка:
Спереду вісім курчаток,
Дев'ять курчаток позаду.

Скільки всіх бігло, ти можеш сказати?

 

  1. Скільки яблук на столі?
    Чотири лежало,

   Одне упало,
   А одне розрізали?

 

  1. П'ять берізок, дві смерічки
    Зеленіють біля річки.
    Поряд з ними є ожина...
    Скільки всіх дерев, скажи-но?

 

  1. В'яже бабуся-лисиця
    Трьом онукам рукавиці.
    "Подарую вам, онуки,
    Рукавичок по дві штуки,
    Бережіть, не загубіть!"
    Скільки всіх? Перелічіть! (6).

 

  1. Налетіли горобці,
    посідали на стовпці.

  Сім, сімнадцять, без двох двадцять,

  Семеро, троє, ще й малих двоє. (54).


 

9. Ти б зумів, якби схотів,

    з трьох звичайних сірників зробити чотири?

 

10. В лелеки два глеки —
на 9 літрів і на 5 літрів.
Як з річки йому принести

      4 літри води?    (9 - 5 = 4).

 

 

11. Миколка з'їв чотири сливи,
а шестеро — Настуся.

      Скільки слив з'їла їхня бабуся? (Жодної).

 

12. Сестра старша за брата на сім років.

       На скільки років вона буде старша за нього через З роки?  (На ті ж сім років).

 

13. Прилетіли голуби та й сідають на дуби.
Сядуть по двоє — один дуб гуляє.
Сядуть по одному — дуба не вистачає.

   Скільки було голубів і скільки дубів?  (4 голуби і 3 дуби).

 

  1. П'ять хлопчиків пішли до лісу,
    Коли це їм назустріч — троє дівчаток.
    Скільки дітей прийшло в ліс?   (5 хлопчиків).

 

  1. Трійка коней пробігла за годину 40 кілометрів.

      А скільки пробіг кожний кінь?  (40км).

 

  1. Півень голосно кричить:

   — Сто душ можу розбудить!

   Скільки півнів посадити,

   Щоб душ двісті розбудити?   (1).

 

17. В клас зайшов Мишко,
А за ним — Петько,

   А за тим Маринка,

   За нею Яринка,

   А за нею Ганна.

  Скільки всіх хлоп'ят?  (2).

 

18. Якось бігло через ліс 8 кіз.

   5 були з них білі-білі,
А останні — сірі-сірі.

  Скільки бігло через ліс сірих кіз? (3).

 

19. Чотири груші Ваня мав,
Ще чотири братик дав.
На подвір'ї Ваня сів,
Вісім груш одразу з'їв.

  І подумав — чи не мало?

  Скільки груш іще осталось? (0).

 

Тема: Рівняння. Розв’язування рівнянь на основі співвідношення між

            частинами і цілим.

Мета:  Ввести поняття рівняння, навчити розв’язувати рівняння з невідомим

            доданком на основі взаємозв’язку між частинами і цілим. Закріплювати

            вміння  розв’язувати складені задачі на знаходження цілого.

            Відпрацювати навички швидкого та стабільного рахунку в межах 9.

Обладнання: нетбуки, монітор, роздатковий матеріал.

 

                                                      Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

                                   Всі почули наш дзвінок –

                                   Він покликав на урок.

                                   Кожен з вас приготувався,

                                   На перерві постарався.

                                   Тож і ми часу не гаймо,

                                   Урок наш розпочинаймо.

  •  З яким настроєм включаємося в роботу?
  •  У кожного з вас є робочий листок.
  •  Позначте свій настрій з яким ви налаштовані на урок у вигляді смайлика.
  •  Для досягнення успіху нам потрібно проявити:

                                      Кмітливість

                                      Працьовитість

                                      Наполегливість

                                      Охайність

                                      Товариськість

  1.  Актуалізація опорних знань.
  1. Усний рахунок.
  • Порахуйте до 20 і назад
  • від 12 до 20,
  • від 8 до 1,
  • від 9 до 19.
  • Як дізнатись на скільки одне число більше або менше від одного.
  1. Запишіть цифри у заданому порядку (1завдання):

3  6  9 ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  ..  .. .  

  1. Екзамен (нетбуки)
  2. Самостійна роботи №1.
  • (2 завдання).
  • Розбити фігури на частини та скласти рівності.

                                  С + Ч=Ф           3 + 6=9

                                          Ч + С=Ф           6 + 3=9

    Ф – С=Ч      9 – 3=6  

                                                             Ф – Ч=С            9 – 6=3

 

  • Позначте в кожній рівності частини і ціле.
  • (До дошки виходять двоє учнів один розвязує буквені рівності, а другий числові рівності).
  • Перевіримо! Чи правильно ви виконали завдання?
  • За якою ознакою ви розбили фігури? (за кольором)
  • Складаючи рівності, як ви знаходили частину і ціле?
  • Добре! Ви молодці.
  • У нас сьогодні цікавий урок. Разом з нами працює незвичайний герой

Олівець-Веселунчик.

  • Поки ви працювали, він теж виконував це ж завдання.
  • Подивіться на його роботу.  

                                                  3 + 6 = 9

                                                  6 + □ = 9

                                                  □ – 3 = 6

                                                  9 - □ = 3

  • Чим цікаві рівності Олівця-Веселунчика?

(Рівності мають невідоме число)

  • Як знайти невідоме число?

(Способом підбору, способом знаходження частини або цілого)

  • То, яке число зафарбував Олівець-Веселунчик у 2 виразі? у 3 виразі?

у 4 виразі?

  • Як знаходимо невідоме число?
  1. Самостійна робота №2.
  • (3 завдання).
  • Знайдіть у рівностях невідоме число способом підбору.

    7 + □ = 9                   □ + 4 = 6                  5 + х = 7

  • Чи у всіх рівностях вам вдалося знайти невідоме число? (Ні) 
  • Чому? (Тому, що замість віконечка присутня літера)
  1. Визначення теми і завдань уроку.
  • На які питання ми повинні сьогодні відповісти на уроці?
  1. Як називається рівність з невідомим числом?
  2. Як знайти невідоме число?
  3. Скласти алгоритм розв’язання рівнянь з невідомим числом.
  1. «Відкриття» нового знання.
  • На перше запитання я вам допоможу відповісти, а на 2 і 3-є ви повинні знайти відповідь самостійно.
  • Рівність, яка має невідомий компонент дії, називається рівнянням.
  • Невідомі компоненти можна позначати по-різному, але частіше використовують латинську літеру  х.
  • Отже,  5 + х = 7 – це рівняння.
  • Щоб навчитися розв’язувати рівняння з невідомим числом, треба виконати багато завдань.
  • Чим схожі рівняння на рівність з віконечком?
  • (В кожного є невідомий компонент)
  • Олівець-Веселунчик приготував вам завдання. І хоче щоб ви зробили це завдання способом підбору.
  1. Фізкультхвилинка.

                         Що ж, мабуть,                  1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Всіх вас запросити.

Раз – підняли руки вгору,

Два – нагнулись всі додолу,

Три – узялись руки в боки!

Повернулись, нахилились

І в право, і в ліво –

Щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири!

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись

До сусіда посміхнулись.     

  1. Розв’язати рівняння способом підбору (4 завдання).

       

  • Чи зручно вам в думці перебирати, яких фігур не вистачає? (Ні)
  • То, можливо, нам треба якесь правило застосувати?
  • (Щоб знайти невідому частину, треба від цілого відняти відому частину).
  1. Робота в парах (5 завдання).
  • Ви можете порадитись як виконати завдання і самостійно записати.

  

  • Перевірте! (одна дитина завдання виконала на А4)
  • Чи всі справилися з завданням?
  • А тепер запишіть це ж рівняння за допомогою чисел і розв’яжіть його.
  • Прокоментуймо наші дії. (складання алгоритму) (зявляється на екрані тел.)
  1. Прочитати рівняння.
  2. Визначити частини і ціле.
  3. Що невідоме?
  • Ціле (частини додаємо)
  • Частина (від цілого віднімаємо відому частину).
  1. Самостійна робота №3.
  • Розвяжіть рівняння з опорою на алгоритм (2 учні виконують на А4)

             Х + 2 = 7                      3 + Х = 5

  •  Перевіряємо!
  • Коментар з опорою на алгоритм.
  • Намалюйте смайлика біля того рівняння яке виконане правильно.
  • Олівець-Веселунчик задоволений вами.
  • Нагадайте правило яким ви користувалися.
  1. Хитрі-задачі від Олівця-Веселунчика.
  1. Мама купила 8 тарілок. Дві тарілки з’їли за обідом. Скільки залишилось?
  2. Юля прочитала 7 сторінок. Скільки сторінок їй залишилось прочитати?
  1. Робота над задачею.
  • Прочитайте задачу самостійно.
  • Про кого задача? (про хлопчиків та дівчаток)
  • Чим цікава задача? (2 запитання)
  • Прочитайте умову задачі.
  • Що означає число 2? 5?
  • Заповніть схему.
  • Прочитайте перше питання задачі.
  • Чи можете дати відповідь на перше питання?
  • Не можемо. Щоб відповісти нам потрібно до 2 +5 і отримаємо 7.
  • Щоб знайти більше число, потрібно до меншого числа додати різницю.
  • Одразу ми не можемо відповісти і на друге питання задачі, тому що не відомо, скільки дівчаток було на ковзанці.
  • А коли вже ми дізнаємось, тоді ми додамо кількість хлопчиків до відомої вже нам кількості дівчаток.
  • Самостійно запишіть розв’язання і відповідь.
  • Перевіримо!
  1.      -  Молодці!
  • Для всіх вас за гарну роботу на уроці Олівець-Веселунчик приготував ще одне завдання, але з цікавинкою.
  • (8 завдання).

 

 

 


 

  1. Підсумок уроку.
  • Чи готові ми дати відповіді на наші запитання?
  • То, як називається рівність з невідомим числом?
  • Як знайти невідоме число?
  • Який алгоритм розв’язування рівняння ми склали?
  • Олівець-Веселунчик задоволений тим як ви працювали на уроці!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Активізація розумової діяльності

учнів на уроках математики

Активізація розумової діяльності полягає у стимулюванні інтелектуальних творчих сил учнів. Враховую їхні психологічні можливості, рівень підготовленості, вікові особливості. Зовнішні стимули навчального процесу діють через внутрішні. Це вимоги вчителя, однокласників, оцінка, заохочення, зауваження. Внутрішні – це інтерес до знань, бажання здобувати знання. Внутрішні стимули мобілізують вольові і мислительські процеси школяра. Тому важливо передбачати такі способи і прийоми, які збуджують інтерес, активізують їхню пізнавальну діяльність.

Важливим у моїй роботі з учнями на уроках математики є розвиток логічного мислення і математичного мовлення. Намагаюся уникнути монотонного і одноманітного розв’язування вправ і задач. Для формування творчої особистості потрібні нестандартні за змістом і прийомами завдання. Творчі вправи систематизую за класами, що полегшує добір потрібного матеріалу. Виділяю окремі змістові групи завдань:

1. Пов’язані з математичними поняттями та іншими елементами теорії.

2. З елементами дослідження.

3. На класифікацію і узагальнення.

4. На практичне застосування теорії.

5. З логічним навантаженням.

6. Цікаві вправи та ігри.

Пропоную завдання в ігровій формі, різноманітні лічилки, задачі – ігри, задачі – вірші, загадки математичні веселики.

Ці задачі передбачають різні види пізнавальної діяльності учнів різної складності: вчаться самостійно робити висновки, обґрунтовувати твердження перевіряти їх.  Способи розв’язування творчих завдань цілком доступні дітям. Графічний матеріал передбачає читання готових зображень, та їх побудову за певними умовами. Розв’язування всіх творчих вправ полегшується тим, що дітям пропоную оперувати предметами, фігурами, числами, цифрами. Коли вони стають об’єктом дії, все це міцно запам’ятовується.

До задач даю короткі, але змістовні методичні поради щодо опрацювання матеріалу, оптимізації пошукової самостійності учнів, систематизації здобутих знань, супроводжую рекомендації конкретними прикладами роботи. Формуванню пізнавальної діяльності учнів сприяє складання і розв’язування нестандартних задач на місцевому матеріалі.

У повсякденній роботі використовую цікаві вправи з математики. Це „нестандартні” задачі і приклади, лічильні фігури, „магічні” квадрати, математичні фокуси, курйози, „лабіринти”, ребуси головоломки, логічні, віршовані вправи, „лічилки”, задачі-жарти, математичні ігри. Проводжу математичні ігри, розв’язую задачі-ігри, розбираю математичні „курйози”. фокуси. Цікаво проходять групові змагання, коли клас розбивається на команди і представники від них вправляються у кмітливості і винахідливості. Решта учнів теж бере участь у грі, вони – „болільники”. Діти люблять розв’язувати цікавинки. „Цікавинки” часто бувають предметом довготривалих завдань додому. Це нестандартні задачі, головоломки, ребуси.

 

І. ЧИСЛОВІ ПРИКЛАДИ, РЕБУСИ

1 клас

 

1. Я записала дві рівні суми і деякі цифри стерла випадково. відновити їх: а) _2+_ = 8+4; б) 6_+23 =_7+38; в) _0+35=3_+56.

2. У двох рівних різницях відновити пропущені цифри: а)_3-_=8-2; б) 50-__=_3 – 13; в) 30-3_=_3-13.

3. Поставити пропущені знаки дії і число: а) 21*__=50*15; б) 35*_=40*15.

2 – 3 клас

4. Відновити пропущені цифри: а)376 *___+24 * __=352+24; б)376*__+24*__=400; в) (__70+__0)/6 =90.

5. Замість букв поставити цифри, причому так, щоб сума двох даних чисел була найменшою.

АЗ + БУ = КА

Розв’язання таких прикладів дає можливість глибше усвідомити десяткову систему числення, залежність між компонентами арифметичних дій. Доцільно пропонувати їх дітям як додаткові вправи або довготривалі домашні завдання.

Вказівки до окремих вправ:

1. а) Обчислимо суму у правій частині рівності 8+4=12. У лівій частині першим доданком може бути лише число 12. Отже, другий доданок 0. б) У правій частині рівності сумою є число, що закінчується п’ятіркою. Тоді невідома цифра першого доданка у лівій частині 2. в) Аналогічна до попередньої. тільки суму одиниць у правій частині рівності слід брати з переходом через десяток.

2. а) Звертаю увагу на те. що зменшуваним у лівій частині рівності може бути число 13. б) З аналізу цифр одиниць у правій частині випливає висновок, що у лівій невідомим від’ємником є нуль. Далі питання зводиться до знаходження невідомого зменшуваного за відомим від’ємником і різницею. в) Аналогічна до попередньої, але й зліва і справа маємо нулі.

3. Ці приклади відрізняються від попередніх неоднозначністю відповідей, причому у випадку а) незалежно від того, плюс чи мінус стоїть у правій частині рівності, у лівій – плюс, а у випадку в) в одному разі плюс, в іншому – мінус.

4. а) Звернути увагу на те, що 376 можна помножити лише на 1, а 24 – на 0, бо у правій частині сума також 376. б) Множники при числах 376 та 24 не можуть бути різними, бо в сумі ліва частина повинна становити число 400. в) В дужках у лівій частині рівності – кругле число. Використавши зв’язок між компонентами при діленні, дістанемо, що сума в дужках дорівнює 540. Число десятків другого доданка – одноцифрове. Отже, невідома цифра сотень першого доданка 4, а число десятків другого 7.

5. Щоб одержати найменшу суму, цифри десятків мають бути найменшими: А=1, Б=2, а цифра одиниць суми дорівнювати 1. Це можливо, коли цифри одиниць у доданків 3 і 8, 4 і 7 або 5 і 6. Комбінуючи їх з цифрами десятків, одержимо кілька відповідей.

 

II. Математичні ігри та змагання

1 клас

6. Записати число, наприклад, 100, у вигляді суми чисел, використовуючи тільки одну певну цифру.

7. Записати цифрами 1, 2, 3, 4, 5 три числа так, щоб сума їх становила 60 і кожна цифра використовувалась тільки раз.

8. Записати цифрами 0, 1, 2, 3, 4 три числа таким чином, щоб сума їх становила 55 і кожна цифра була використана лише один раз.

9. Записати цифрами1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 чотири числа так, щоб сума їх становила 100 і кожна цифра використовувалась тільки один раз.

10.«Математичний біг» на коротку дистанцію. Для проведення його вивішуються дві однакові таблиці (рис. 1). Перед кожною тає учень. авдання гравців полягає в тому, щоб, вибираю- 1 } и послідовно з кожного стовпця по одному числу й додаючи їх у будь-якому порядку, з п'яти исел одержати суму 100. Переможцем вважається хто найшвидше одержить число 100.

2—3 класи

11.Записати число, скажімо 100, у вигляді математичного виразу, використовуючи одну певну цифру.

12.З ряду чисел 2, 3, 5, 7, 11, 17, 19, 38 вибрати ділене, дільник, частку й остачу.

Ці вправи розв'язуються по-різному—більш-менш раціонально, що створює спортивну атмосферу, дає змогу залучити велику кількість учасників.

 

 

 

Зауваження до деяких вправ:

 

7. З п'яти даних цифр можна вибрати трійки, що в сумі дають кругле число, двома способами: 1; 4; 5 або 2; 3; 5. Дані цифри є цифрами одиниць шуканих чисел, решта цифр — цифрами десятків. Комбінуючи цифри десятків та одиниць, матимемо різні відповіді.

Аналогічно розв'язуються вправи 8, 9.

III. Головоломки 2—3 класи

13. Розставити в кружечках числа від 1 до 7 так, щоб їх сума на обох колах була та сама (рис. 2).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


14. В кружечках на сторонах трикутника були розставлені всі числа (від 1 до 7) по одному разу, причому сума чисел уздовж кожного від­різка прямої була та сама. Три числа стерли (рис. 3). Поновити їх.

15. У трьох купках є 11, 7 та 6 горіхів. Треба зрівняти кількість горіхів у кожній купці шляхом трьох перекладань. З будь-якої купки дозволяється перекладати в іншу лише стільки, скільки їх є у цій купці.

16. Виріж з паперу прямокутник із сторонами 3 дм, , 4 дм. Розріж його на найменшу кількість квадратів.

17. Виріж з паперу прямокутник із сторонами 5 дм, 7 дм. Розріж

його на найменшу кількість квадратів.

18. Складіть з 29 паличок фігуру. Заберіть кілька паличок так, щоб у середині фігури залишилось: а) 4 квадрати, б) 5 квадратів, в) 6 квадратів (2 варіанти), г) 7. квадратів, д) 9 квадратів. .

19. Розмістити числа 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 по одному біля вершин квадрата і посередині сторін так, щоб сума трьох чисел, розташованих біля будь-якої сторони, була та сама.

20. Виписати дев'ять чисел 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 по колу в такому порядку, щоб сума жодних двох сусідніх чисел не ділилася на 3.

21. На десяти фішках розставлено по одній цифрі: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Відберіть 9 фішок і розставте їх у клітинках квадрата таким чином, щоб одержати цікавий квадрат. Скількома способами це можна зробити?

Ці вправи потребують підвищеної кмітливості, тому їх доцільно використовувати для додаткових або довготривалих завдань сильнішим учням.

 

Спосіб їх розв'язування у молодших класах полягає у доборі чисел. Частково можливі й логічні міркування.

Вказівки до деяких вправ:

У спільному для двох кіл кружечку може стояти лише парне число, бо інакше з решти чисел не вдається скласти дві рівні суми.

Звернути увагу на суми чисел по сторонах трикутника і розподі­лити цифри 1, 2, 5 так, щоб кожна сума дорівнювала 12.

 

IV. Задачі-вірші

Використовуються фронтально як на етапі засвоєння нових понять, так і під час закріплення чи повторення їх №№ 22, 23 — у 1 класі, коли вивчається лічба та дія додавання; № 25 — коли вивчається дія множен­ня; № 26 — коли опрацьовується дія ділення чи знаходження частини: № 27—для засвоєння розподільного закону множення відносно дода­вання.

22.     Чималенька ми сім'я,
Наймолодший в ній — це я!
Полічити нас непросто:
Таня, Маня, Оля, Костик,
Олексій, Дмитро, Наташа

І Оксана — старша наша.

Як ідемо десь юрбою,

Часто чуєм за собою:

— Зачекайте на хвилинку,

Ви, бува, не з дитбудинку?

Діти, хто нам допоможе,

Скільки нас, сказати зможе?

23.     У неділю вранці Алла
Іграшки свої зібрала,
Почала їх рахувати,

Щоб малим подарувати.

«Три ведмедики в хатинці

Подарую я Маринці.

Теремок з п'ятьма звірятами

Відтепер хай буде Натйним.

А Тетяні — Гек та Чук,

Ще й Матрьошок вісім штук».

Підрахуйте, скільки Алла

Іграшок подарувала?

24.     Десять жвавих горобців
«Приземлились» на посів.

Як запорпалися в житі,

То й забули все на світі.

А тим часом кіт-хитрюга

Підібрався, як злодюга,

В гороб'ячу зграю — скікі

Одного схопив та й втік.

Отака-то прикрість сталась...

Скільки в житі їх зосталось?

25. Раз до себе на обід

Запросив сусідів кіт.

Для бенкету привід був:

Кіт мишей десь роздобув.

Довго ждать не довелося,

Двадцять п'ять котів зійшлося.

Кожен з них з'їв по три мишкп,

Не залишилось ні трішки.

Хто зміркує: скільки, діти,

Кіт зумів мишей зловити?

 

26. Якось взимку, в надвечір'я,

Лісові зійшлися звірі

В теплий затишний барліг

До ведмедя на пиріг.

Вовк, борсук, їжак, вовчиця,

Заєць, білка та лисиця.

Всяк свого шматка чекав,

Та хазяїн сплохував!

Він, ведмідь, ніяк не міг

Розділити той пиріг,

Тричі потім він облився,

Та нічого не добився.

Хто бажає підказати,

З чого слід йому почати?

 

27. На шосе йдуть п'ять машин.

В кожній з них водій один,

Два дорослих пасажири

Та діток малих чотири.

Повезли батьки дітей

На екскурсію в музей.

Хто швиденько порахує,

Скільки їх всього мандрує?

 

Відповіді.

1. а) 12+0=8+4; б) 62+23=47+38; в) 60+ 35 = 39 + 56; 2.

2. а) 13—7=8—2; б) 50—0=63—13; в) 30—30=13—13;

3. а) 21+44=50+15, або 21 + 14=50—15; б) 35+20=40+15, або 35—10=40—15.

4.а) 376-1+24-0 = 352 + 24; б) 376-1+24-1=400; в)  (470 + 70) : 6 = 90.

5.13+28=41; 15+26=41; 18+23=41; 16+25=41.

6.11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 11 + 1;     22 + 22 + 22 + 22 + 2+2 + 2 + 2 +2; 44+44+4+4+4; 55—5+55—5.

Широко практикую на уроках відгадування ребусів, загадок, шарад. Школярі залюбки заучують віршовані лічилки, розв’язують римовані задачі, які я добираю з найрізноманітніших джерел: дитячих журналів, методичної літератури. Увесь цей набір сприяє розвитку логічного мислення, опануванню математичної мови, стимулює інтерес до „цариці наук – математики.

 

Тема. Задачі на знаходження суми і остачі. Вправи на
засвоєння таблиць додавання і віднімання. Розпі-
знавання геометричних фігур.
Мета уроку: вчити складати і розв’язувати задачі на знаходження суми і остачі, формувати обчислювальні навички дода-вання і віднімання чисел, вправляти в засвоєнні табличних випадків додавання і віднімання чисел 1, 2, 3, 4; розвивати уміння розпізнавати геометричні фігури ; виховувати почуття відповідальності, уміння прийти на допомогу , співпереживати.
Тип уроку: гра-подорож.
Обладнання: Математика. 1 клас. М.В. Богданович, ро-бочий зошит із друкованою основою; предметні малюнки: Дід Мороз, сніжинки, потяг, нумерація зупинок, сніговички, квитки, картки з індивідуальними завданнями; модель будинку Злої Чаклунки; телеграма, сніжинки із записами: “Молодець!”, “Рада за тебе!”, “Вірю в тебе!”; використання ТЗН.

Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось. (Вітаються, повернувшись до присутніх).
Всі сідайте тихо, діти, домовляємося не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. То ж гаразд, часу не гаєм і урок вже починаємо. (Чути стукіт у двері, принесли телеграму).
Сьогодні у нас незвичайний урок. А знаєте чому? До нас прийшла телеграма. Ось послухайте:

Любі діти!
Незабаром свято зустрічі Нового року. Знаю, ви всі чекаєте подарунків, але їх може не бути. Зла Чаклунка зачарувала мене і я загубився.
Допоможіть, я буду дуже-дуже радий.

Що ж будемо робити? Допоможемо дідусеві? Тоді потрібно вирушати.

Сьогодні поїдемо ми в ліс за знаннями,
Кмітливість візьмемо в дорогу із нами,
Фантазія теж нам у лісі згодиться.
Отож вирушаємо до залізниці.

Але мандрівка буде нелегка. Важкий шлях здолаємо, виконавши наступні завдання:
- ? + - обчисли ;

< ? > - порівняй;
=
??? - розв’яжи задачу;

- робота з геометричним матеріалом .

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

- Виручати Діда Мороза вирушимо на цьому потязі. Підготовкою
до мандрівки буде усна лічба:

• назвати числа в порядку зростання;
• назвати числа в порядку спадання;
• назвати сусідів чисел 5, 8, 4;
• назвати склад числа 5, 10;
• 4 збільшити на 1 ;
• перший доданок 5, другий – 2, знайти суму;
• 4 зменшити на 4;

- Для того, щоб потяг відправився , нам потрібно придбати квитки. Провідник роздає квитки ( хтось із дітей ).
- Бачите, це квитки не звичайні: на кожному з них записані два числа, Порівняйте їх.


2 5 ; 4 4 ; 9 10 ; 5 8 ; 9 3 ; 6 7 ; 8 3 ; 4 7 ; 1 6.

Покажіть квитки!
Ну, що рушаємо! (звук відправлення потяга).

Зупинка № 1 - Щоб цифри правильно писати, хвилинку каліграфії треба почати.
- Цифри пишу рівнесенько,
Щоб були гарнесенькі,
Щоб залюбки дивився я,
Вчитель наш і вся моя сім’я.


Пишемо рядочок цифри 4.

Подорожуємо далі! (звук відправлення потяга).

Зупинка № 2 Але довго ніколи стояти,
Слід Діда Мороза визволяти.
Посміхнеться вам удача,
Як розв’яжеться задача.

Гляньте, білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
А за нею ще три білки.
Прошу вас, діти милі,
Щоб всіх білок полічили.(1+1+3=5)

В чепурненькій годівничці
Горобці сидять ,синиці.
Шість горобчиків завзято
Узялись зерно клювати.
На мотузці куснем сала
Дві синички ласували.
Як порахуєте пташки ці,
Будете в мене молодці.(6+2=8)

Дев’ять ягід горобини
Горобець дзьобнув і скинув.
З гілки у глибокий сніг,
Та одну склювати встиг,
Три з замету зміг дістать,
У снігу зосталось ...(9-1-3=5)

- Запишіть у зошити відповідь
Отже, їдемо далі.( Звук відправленого потягу)

Розгорніть зошити з друкованої основи на с.36. Виконаємо завдання № 1.
Погляньте, які сніжинки кружляють. Це знак того , що до нас завітала яка пора року? (Зима).Ще більше їх кружляє навколо нас. Зверніть увагу вони незвичайні .Подув сильний вітер, сніжинки поділилися на дві групки. Назвемо цифри першої з них.( 2,4, 6, ) Це парні чи непарні цифри? Яких не вистачає?(8, 10) Запишіть. Називаємо цифри другої групи(1, 3, 5). Які це цифри? А яких тут не вистачає?(7, 9) Запишіть. Молодці!

Подорож продовжується. Поспішаймо ж визволяти Діда Мороза.
А щоб швидше це зробити
Слід нам, друзі, відпочити!


Фізкультхвилинка (“Вчать у школі”)

ІІІ. Розвиток математичних знань.

Зупинка № 3
- Завдання розміщені у підручнику “Математика,1 клас, М.В.Богданович”
1, 2, 4 – фронтальна робота, а 3 - індивідуально на дошці.

1. Було – 9 іграшок, розбилось – 3, Стало - ?
Скільки залишилось?
9 – 3 = 6(іграшок)
Відповідь: залишилось 6 іграшок.

Було – 10 коп., витратили – 2 коп. і ще 2 коп.
Скільки копійок залишилось ?
10 – 2 – 2 = 6(коп.)
Відповідь: залишилось 6 коп.

3.Було – 3 клоуни, прийшло – ще 3, стало -?
Скільки стало клоунів ?
3 + 3 = 6
Відповідь: стало 6 клоунів.

Вирушаємо далі! ( звук відправлення потяга).

Зупинка № 4 Об’єднання в групи за геометричними фігурами :


Завдання: обчислити приклади : 3 – 2 4 + 4 6 - 1
8 +3 5 – 5 1 + 4
7 +2 3 + 4 9 - 4
7 - 2 6 – 2 3 + 3

- Молодці! Ми, мабуть, все ближче під’їджаємо до замку Злої Чаклунки.
Від нього віє холодом. Так можна і замерзнути . Давайте погріємось!

Фізкультхвилинка ( “Я малюю зайчика для вас “)

Ось і остання зупинка №5

З яких геометричних фігур побудований замок Злої Чаклунки?
(квадрат (вікно), чотирикутник (двері), трикутник (дах), квадрат (стіна будинку).
Молодці, діти, ви працювали гарно! Тепер всі чари зникли.
А ось і Дід Мороз! Він вам щиро вдячний і прийміть на згадку від нього такі сніговички.

ІV. Підсумок уроку.
Дітки, сподобався вам урок? А що найбільше запам’яталось? Яке завдання було цікаве? Хотіли б ви зустрітись із Дідом Морозом? (Відповіді дітей).

Урок наш закінчився, діти.
Бажаю кожному із них радіти.
Вітаю гостей і своїх малят:
Веселих новорічних свят!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лишняк Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Литвинець Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
34595
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку