Великобобрицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Верхньосироватської сільської ради
Сумської області Сумського району
Цікаві та творчі вправи з математики
у початкових класах
Підготувала вчитель
початкових класів
Мальована С.М.
Школа – наш дім, що зітканий з проміння.
З любові, радості та веселкових мрій,
Що зігріває цілі покоління.
Це – храм добра, утвердження надій.
Навчання дітей шестирічного віку викликає великий інтерес до активних методів навчання. У цих учнів переважають ігрові інтереси, довільна поведінка, наочно – образне мислення. Це стосується зокрема й уроків математики. Захопившись грою, дитина не помічає, що вчиться, запам’ятовує нове, орієнтується у незвичайних ситуаціях, що поповнюють запас її понять, уявлень, розвивається фантазія. Ігрові моменти дають змогу учителеві зацікавити учнів і підтримувати їхній інтерес до складних понять, властивостей і явищ. В колективній грі виявляються особистісні якості кожного, формуються стосунки з ровесниками.
У грі найповніше виявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності. Гру можна проводити на початку уроку. Вона має збудити думку учня, допомогти йому зосередитись і виділити головне, спрямовуючи увагу на самостійну діяльність.
Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи їх у міру здобуття учнями знань, вироблення вмінь і навичок, розвивати логічне мислення, виховувати кмітливість, самостійність, тобто таких якостей, які характерні для творчої особистості. Використання гри сприяє зміні мотивів поведінки, розкриттю нових джерел розвитку пізнавальних сил, підвищенню самооцінки школярів.
Нині в навчально – виховній роботі з дітьми особлива увага приділяється розвитку креативності – вмінню творчо розв’язувати проблемні ситуації.
Одним із показників креативності є здатність створити продукт, який відрізняється оригінальною варіативністю. Особливо яскраво дитяча творчість виявляється в сюжетно – рольовій грі, що пов’язана з ознайомленням із різними професіями, де діти одночасно виступають і драматургами, і режисерами. Вони грають для себе і відображають свої мрії, думки, почуття.
Добірка прислів’їв, приказок, загадок, скоромовок, казок, пісень, смішинок з числовими мотивами.
ПРИСЛІВיִЯ
ЗАГАДКИ
На поля я виїжджаю,
І на декілька машин
Там працюю я один. ( Комбайн)
Розбудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене … (Шпаком).
ПРИСЛІВיִЯ
ЗАГАДКИ
СМІШИНКА
Син зірвав дві груші, але матері приніс одну.
СКОРОМОВКА
Два бобри брунатно – бурі
Забралися у баюру.
ПІСНЯ
Два півники
Два півники, два півники горох молотили.
Дві курочки, дві курочки до млина носили.
Цап меле, цап меле, коза підсипає,
А маленьке козенятко у дудочку грає.
А вовчок з кулачок з лісу виглядає:
Як ухопить козенятко та далі тікає.
А крук за дрюк, пішов доганяти.
А сорока – білобока пішла розганяти.
ПРИСЛІВיִЯ
СМІШИНКА
Зрівняв рахунок
Попрацювали до обіду, прийшли додому і сіли їсти.
Тоді син і каже батькові:
НАРОДНА ПІСНЯ
Ой у полі три кринички,
Любив козак три дівчиноньки,
Чорняву та біляву,
Третю руду та погану.
КОЛЯДКА
Що в дядька. Дядька три стоги стоять;
Один стіг пшениці – на паляниці,
Другий стіг гречки – на варенички,
А третій вівса – та й колядка уся.
ЩЕДРІВКА
Ой сива та й зозуленька
Щедрий вечір, добрий вечір.
Добрим людям на здоров’я.
Усі сади та й облітала.
А в одному та й не бувала.
А в тім саду три тереми.
Що в першому ясен місяць,
А в другому красне сонце,
А в третьому дрібні зірки.
ПРИСЛІВיִЯ
Кінь на чотирьох – і той спотикається.
ЗАГАДКИ
ЛІЧИЛКА
Раз, два, три, чотири!
Мене грамоти учили,
Не писати, не читати
Тільки в ляльки грати.
Киця ляльку розбила,
Мама кицю побила,
Коли ж тато це узнав,
Киці вушка потріпав.
ПІСНЯ
Ой хмариться, туманиться
Ой хмариться, туманиться,
Дрібен дощик збирається!
Ой дай, Боже, дощ! Аби не мороз!
Хоч днів на чотири, щоб ми відпочили!
Щоб нам погуляти!
Хоч на один день,
Аби на ввесь день!
СМІШИНКА
Вранці баба зібралася до церкви та й каже своєму солдату – квартиранту:
Солдат витяг з печі пироги, два з’їв, а два лишилося.
Приходить баба, бачить тільки два пирога і питає:
Так баба й не допиталася.
ПРИСЛІВЯ ТА ПРИКАЗКИ
ЗАГАДКИ
Щоб мороз їх не щипав
І турбот не завдавав. (Рукавичка)
СМІШИНКА
Буде п’ять
Переглядаючи щоденник сина, батько нарікає:
ЛІЧИЛКА
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Вийшов зайчик погуляти.
Як нам бути, що зробити?
Треба зайчика зловити?
Будемо знову рахувати:
Раз, два, три, чотири, п’ять.
ЗАГАДКИ
(Одвірки, двері, людина)
ПРИСЛІВיִЯ ТА ПРИКАЗКИ
ЗАГАДКИ
ПІСНЯ
Ой ходив чумак сім літ по дону
Та не було пригодоньки ніколи йому.
Ой їхав чумак з Криму додому,
Сталася йому пригодонька за всю дорогу.
Не вдень. А вночі – занедужав. Чумаченько
З Криму їдучи, при широкій дорозі,
Воли пасучи….
Одне дерево – не сад, один камінь не стіна. Один у полі не воїн.
ДАБГВ – 2, АБДВГ – 3, і т.д. (Рис.1)
А Б
Д 5
Г В
Рис. 1 Рис.2
10. Обведи за зразком цифри поштового індексу на конверті.
11. Провідник з п’ятого вагона почепив свій номер, а всі інші провідники – ні. Тож поставте номери, яких не вистачає (рис.2).
12. Скільки чисел передує числу 10 (7; 1)? Нуль враховувати.
Відповідь.10 (7; 1)
13.а ) Які числа йдуть за числом 10 (7; 1 )? Скільки їх? Відповідь. 11,
12, … Безліч.
Б) Які числа знаходяться між 0 і 10; 0 і 9; 0 і 2; 0 і 1? Скільки їх?
14. Запиши числа в порядку зростання, а потім – спадання:
а) 2,1,3,0,5,4. б) 10,2,6,8,0. в) 3,1,9,5,7.
15. Знайди помилку: 1˃ 1, 1 = 1, 1 ˂ 1, 2 ˂ 1, 2 ˃ 1, 2 = 2.
16. Поклади у верхньому рядку 5 кружечків (паличок, кубиків), а в другому (нижньому) – стільки ж.
17. Поклади в одному ряду 5 кружечків, а в другому – на один кружечок більше (менше).
18. Скільки товаришів сидять у ряду перед тобою? Позад тебе? Справа? Зліва?
19. Стань обличчям до дошки. Що стоїть від тебе праворуч? Ліворуч? Повернися до дошки спиною. Що тепер стоїть справа? Зліва? Чому так виходить?
20. Ось дротяне коло. А це – картонний круг. Чим відрізняються фігури?
21. Розмісти макети дерев, починаючи з найнижчого і закінчуючи найвищим. Скільки всього дерев? Яке дерево стоїть перед тополею? Яке за нею? Які дерева поряд з ялинкою?
22. Я називаю один напрямок ( дію, поняття), а ви – протилежний (угору, ліворуч, менше, назад, додати, причепити, закопати, закрити, над, праворуч, відняти, збільшити тощо).
23. На дорогу від дому до школи ти затратив стільки ж часу, як і на дорогу від дому до крамниці. Про що це свідчить? Відповідь. Відстані однакові.
24. Диня важить менше, ніж кавун, а кавун менше, ніж гарбуз. Що легше: диня чи гарбуз? Відповідь. Диня.
25. Який день тижня сьогодні, який був учора, буде завтра?
26. Хто назве 5 днів підряд. Не називаючи ні числа, ні днів тижня?
Відповідь. Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра .
27. Скільки днів мине від неділі до неділі? Від середи до середи?
28. Що не має ні початку, ні кінця? Відповідь. Кільце, обруч, колесо.
29. По колу біжать двоє коней у тому самому напрямку – чорний і білий. Який кінь знаходиться попереду?
30. Які лінії у веселки? Якого вони кольору? Скільки їх?
31. Скільки пар ніг у коня? Корови? Скільки пар лап у курки? Кішки? Гуски? Собаки?
32. Надійка йде пішки, а Мишко їде на велосипеді. Хто з них рухається швидше?
33. Розділи паперову смужку пополам. Покажи половину смужки. Скільки половинок у цілій смужці?
34. У чотирьох братів по одній сестрі. Скільки всіх дітей?
35. Росли дві верби. На кожній з них по 2 гілки. А на кожній гілці по 2 груші. Скільки всього груш?
36. На яблуні 10 яблук, а на вербі – на 2 менше. Скільки всього яблук на деревах?
37. П’ять картоплин зварилося в каструлі за 20 хвилин. За скільки хвилин зварилась одна картоплина?
38. О 2 годині дня у Сумах йшов дощ. Чи можна чекати сонячну погоду через 10 годин?
39. Скільки кроликів і гусей, якщо є всього 4 голови і 10 ніг?
40. У двох дівчаток 9 цукерок. У Лесі цукерок у 2 рази більше, ніж у Олі. Скільки цукерок у кожної з них?
41. до кінця семестру залишилось тиждень і три дні. Скільки всього днів залишилося?
42. В одній посудині 4 л води, а в другій – на 2 л більше. Що треба зробити, щоб у другій посудині води стало більше, ніж у першій, тільки на 1 л? ( Вкажіть різні способи ).
ПРИСЛІВיִЯ
Всім по сім, а мені таки вісім.
ЗАГАДКА
Кільця в ножицях стулились, що за цифра утворилась? (Вісім)
СМІШИНКА
НАВЧИВ
Учитель запитує учня:
Учень відповідає:
А вчитель:
ПРИСЛІВיִЯ
Болить бік дев’ятий рік, та й досі до болю не звик.
ПРИСЛІВיִЯ
На грам амуніції, на десять амбіції.
Пошануй худобу раз, а вона тебе десять раз .
Така він мені рідня, як десята вода на киселі.
ЛІЧИЛКА
Один, два – дерева,
Три, чотири – вийшли звірі,
П’ять, шість – пада лист,
Сім, вісім – птахи в лісі,
Дев’ять, десять – це сунички.
Підвели червоні личка.
ЗАГАДКИ
ПРИСЛІВיִЯ
Де один панує, там сотня бідує.
Хоч копійка в кишені, а на сотню чванства.
Ти йому слово, а він тобі десять.
СКОРОМОВКА
Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок сорок морок.
СМІШИНКА
ЗВІДКИ ВЗЯЛОСЯ ТРИНАДЦЯТЕ?
Жили собі чоловік і жінка. Вирішили вони навесні посадити картоплю. Купили 12 відер картоплі, скопали ділянку і засадили її. Настала осінь. Пішов чоловік збирати врожай. Викопав усю картоплю. А тоді став і чухає потилицю.
Відповідь. Коли годинникова стрілка показує десять хвилин.
Відповідь. 1 + 2 + 3 = 1 х 2 х 3.
Відповідь. Так, якщо написати їх одну коло одної (11).
Відповідь. Необхідно перевернути дане число. Тоді отримаємо 99, яке більше від 66 на 33, тобто на його половину.
Відповідь. Тридцять (три – на – дцять ).
Відповідь. Дві цифри: нуль та одиницю.
Відповідь. Двічі перегнути стрічку і відрізати її четверту частину.
Відповідь. Шестеро.
Відповідь. 24 роки.
Відповідь. 14 хвилин.
Відповідь. Ішли бабуся, дочка. Онучка.
Відповідь. 2 листопада.
Відповідь. 5 склянок.
Відповідь. 50.
Відповідь. Троє (дід, батько, син).
Відповідь. Жодна сама не увійде – всі треба покласти.
Відповідь. Можна одній треба дати яблуко разом з кошиком.
Відповідь. Шість.
Відповідь. 10 проміжків.
Відповідь. Один – той, що впав.
Відповідь. 90 гривень.
(Цифрою 0).
(Ні, найменше – 1).
5יִАК р1а ак3са
100рінка ли100к
Е100нія 5יִниця
і100рія ті100
пі100лет Паיִ3ж
7יִя 40а 100лиця
100ляр Мі100к
Г1а г1ник
Мі100к ли100к
чи100 40опуд
40יִм 3˂ник
100 יִ1я 3буна
ми
нами 100 напер100к
паро100к 100рож