Цікаві вправи для розвитку зв’язного мовлення здобувачів освіти в НУШ
Цікаві слова
1. Продовжи ланцюжки слів
Хата – дім, житло, оселя, домівка, помешкання
Праця - …( труд ,робота)
Дорога - …
Іти - ступати, крокувати, човгати,…
Говорити - …( балакати, розмовляти, спілкуватися)
Боятися - … ( лякатися, полохатися ).
2. Пограй у слова – « вороги »
Зима – літо білий - чорний
день - … голосний - … кричати - …
мир - … сумний - … плакати - …
друг - … брудно – … бігати - …
щастя - … добре - … слухати - …
темрява - … легко - … кинути - …
3. Багатозначні слова
а) ключ, коса, голки, кран, лист;
Склади з цими словами речення.
б) Поясни значення слів, які звучать однаково.
1. Лікар попросив Павла показати язика.
Ось черевик. У черевика язик.
2.У Надійки чисті дві ручки .
Двері мають дві ручки.
Учні взяли ручки й почали писати.
4. Правильно прочитай слова. Склади з ними речення
Замок – замок дорога – дорога
на березі – на березі
5. Спробуй скласти одне слово з двох
Не вміє розмовляти – немовля
Вертіти, летіти - …(вертоліт)
Сам варить - …(самовар)
Голубі очі –…( голубоокий)
Темне волосся - … (темноволосий)
Швидкі ноги - … ( швидконогий)
Тепло любить - …( теплолюбний)
Довгі вуха - …( довговухий)
Мало солити - …(малосольний)
Вода, плавати - …( водоплавний)
6. Утвори нові слова
Будинок з цегли - цегляний будинок.
Кораблик з паперу – …… кораблик.
Шарф з вовни - …. шарф.
Монета з міді - …. .монета.
Ваза з порцеляни - … ваза .
Ложка з дерева - ….ложка.
Склянка зі скла - … склянка.
Капелюшок з соломи - …капелюшок.
Шапка з хутра - …шапка.
7. Подивись, які різні слова можуть вийти з одного.
Хата – хатка, хатинка, хатиночка.
Утвори нові слова : ліс + ок+очок + ник
лист + ок + очок + яний + опад
гриб + ок + очок + ник
Чарівні слова
Я знаю чарівні слова : скажу одне , а почуєш два.
1.Цю гру почув я в дитсадку,
Вона і вам всім стане люба:
Кажу : Баку – Баку – Баку,
А чую : Куба – Куба – Куба.
2. Ми на пасіці були
У старенького Пилипа.
Мед пили - пили – пили
Біля липи – липи – липи.
3.В сестри спитав малий Антон,
Як глянув у віконце :
- Скажи : це сон ? це сон? Це сон?
- Чи , може, сонце – сонце – сонце ?
4.Накрив я банкою тюльпан,
Щоб не зламав ніхто до ранку.
Пробіг кабан – кабан – кабан ,
Розбилась банка – банка – банка.
5.Зайшли ми в сад зеленолистий
І там зустріли справжнє диво :
Над нами висли – висли – висли
Солодкі сливи – сливи – сливи.
6.Брат в кімнаті ледь не плаче –
Все розв’язує задачу.
Він шепоче : плюс – плюс – плюс,
А я сплю – сплю – сплю .
7. Впаде стіна – стіна – стіна ! –
Сказали Насті – Насті – Насті,
Та не повірила вона :
Оця стіна не може впасти.
Ласкаві слова
Послухай слова. Подумай, як їх можна вимовити пестливо.
Сонце – сонечко ваза - ….
заєць - …. мама - ….
їжак - …. тато - ….
качка - …. брат -…..
книжка - …. сестра - …
сніг - ….. дід - …
лялька - …. баба - …
квітка - ….
Послухай словосполучення. Подумай, як можна вимовити обидва слова пестливо.
Синя чашка – синенька чашечка,
зелений м’яч - ….
сіра миша - ….
голуба куля - …
гарна сорочка - ….
красива лялька - ….
дорога мама - ….
стара баба - ….
сивий дід - …
новий автомобіль - …
добрий тато - ….
Вправи на формування уміння розширювати й уточнювати висловлювання
а) Мама читає.
Мама читає книжку.
Моя мама читає книжку.
Моя мама читає цікаву книжку.
Моя мама читає братові цікаву книжку.
Моя мама ввечері читає братові цікаву книжку.
б) Марійка грається.
в) Пташки відлетіли.
г) Іде дощ.
д) Ми працюємо.
2. Доповни речення .
а) Дівчинка йшла …
б) Під лежачий камінь і …
в) Хоч була вже і пізня осінь, а …
г) Оленка прийшла до школи раніше, щоб …
д) Малюк голосно заплакав , тому що …
3. Подумай і правильно закінчи речення .
а) Якщо дерево вище за пень , то пень нижчий від дерева.
б) Якщо камінь важчий , ніж вата, то вата …
в) Якщо літо тепліше , ніж зима, то зима …
г) Якщо мати старша за дочку , то дочка …
Разом складаємо казочку
«Додай слова з трьох букв»
«Жив – був … хто? (жук). Раптом прилетіла …хто?(оса). Вона впала в…(суп). Оса побачила , що там плаває …(рак). Потім прийшов…хто? (бик). У нього зламався…що? (ріг). І він хотів злизати …що?(мед). Але побачив, що там сидить …хто? (жук). Тоді він зі злості ногою копнув …що?(м’яч). І потрапив жукові в …куди? (ніс).Жук образився і полетів на …(луг). От і казці кінець».
« Слова з чотирьох букв»
«У одному далекому царстві жив… (слон). Він дуже любив їсти…(ріпу, хліб, диню). От одного дня він стояв біля…(клена, дуба) і жував…(лист). До нього підійшов…(тигр). На спині у нього сиділи…хто?(змія і сова). Вони весело сказали: «Ми вирішили піти …(в цирк). Потім прибіг…(осел). Він поскаржився: «У мене болить …(вухо). Звірі викликали лікаря. Прилетів …(орел) і вилікував осла».
« Слова з п’яти букв»
«В одному казковому лісі жили …хто?(заєць і зебра). У них був …що?(садок, город). В цьому садку у зебри росли …(квіти, трава, лілії). А заєць вирощував
там …(вишні, груші, сливи, горох). Одного разу зайчик одягнув …(шапку, штани, туфлі). І пішов у гості до …(білки). Він приніс їй…(гриби, ягоди, ожину). У білки були…» і т.д.
Вправи для формування уміння слухати і говорити
1. Скоротити речення до чотирьох, двох слів
а) Біля річки ростуть високі верби.
Біля річки ростуть верби.
Ростуть верби.
б) Мій кіт Мурчик спить дуже чутливо.
в)У зеленій траві цвіркочуть коники.
г) Ранньою весною всюди дзюркочуть веселі струмочки.
2. Перестав слова у реченні:
а) Сьогодні вранці Ніна пішла до школи.
Ніна сьогодні вранці пішла до школи.
Вранці сьогодні пішла Ніна до школи.
До школи пішла Ніна вранці.
б) Оля читає бабусі книжку.
в) Діти ходили в ліс по гриби.
г) Пташки весело співали в лісі.
3. Заміни одне слово
а) Діти ідуть до школи.
Учні ідуть до школи.
Хлопчики ідуть до школи.
б) Друзі повернулися зі школи.
в) Дівчата катаються на лижах.
г) Птахи відлітають в теплі краї.
д) Андрійко поливає квіти.
е) Оленка збирає яблука.
4.«Запитай – відповідай»
а) В лісі діти знайшли білочку.
Кого знайшли діти в лісі? Білочку.
Де знайшли діти білочку? В лісі.
Що зробили діти? Знайшли білочку.
Хто знайшов білочку? Діти.
б) Даринка, Антон і Василь ідуть додому.
Хто …?
Що роблять...?
Куди йдуть…?
в)У лісі високі дерева.
Що…?
Де…?
Які…?
г) Біля нашого будинку велика вишня.
Що…?
Де…?
Яка…?
д) Сергійко знайшов під пеньком їжачкову нірку.
Хто…?
Що зробив…?
Знайшов що…?
е) Галинка грається з лялькою Катрусею.
Хто…?
Що робить…?
З ким грається…?
Вправи на усвідомлення змісту
1. «Скажи інакше»
Пташенята зозулі за добу з’їдають велику кількість комах.
- Коли вилуплюються пташенята зозулі, вони з’їдають цілу купу жуків, личинок, черв’яків.
- Маленькі зозуленята поїдають багато різної мошки:
б) Ранньої зими, щойно випаде сніг, залягають у барлозі ведмеді.
с) Біля ведмедиці кумедно вовтузилось маленьке ведмежатко.
2. «Так чи не так?»
Ведмідь живе у нірці.
Взимку кури відлітають у теплі краї.
Влітку Іванко катався на ковзанах.
У сосновому лісі ми збирали моркву.
Подорожник – це корисна лікувальна рослина.
3.«Постав на своє місце в словах звуки, які заблукали».
Мама з почками пішла
По стежині до села (п – д).
На галяві лісовій
Ріс зубочок молодий(з – д).
На острівець налетів ураган
На пальмі лишився останній баран(р – н).
4. «Послухай, запам’ятай, виправ»
- Які помилки ти помітив?
Лісовий оркестр
Вранці та ввечері лісові мешканці співають і грають хто на чому, хто як уміє.
Дзвінкими голосами дзижчать зяблики, солов’ї, співучі дрозди. Солодко і ніжно виспівують жуки і коники. Кукурікають дятли. Кахкає лисиця. Цвірчить вовк. Гарчить пугач .Кумкають бджоли і джмелі. Ухає жаба. Хрокає кабан.
Ось який оркестр у лісі.
5. «Які прикметники заблукали?»
Про що говорять звірі?
Ворон каже воронятку: - Мій лукавий.
Слон говорить слоненятку: - Мій маленький.
Заєць каже зайченятку: - Мій крилатий.
Гуска шепче гусенятку: - Мій хвостатий.
Лев говорить левенятку: - Мій біленький.
Лис говорить лисенятку: - Мій ласкавий.
Як почув я ті розмови птахів, звірів,
Ні зайчиську, ні слонові не повірив.
6. «Постав все по порядку у нісенітниці»
Три ведмеді вухаті
Пішли сіно копати,
І картоплю косити,
І вирубувати жито,
Поливати будинки
Й будувати ялинки.
Діалог-це розмова двох осіб
1. Розгляньте приклад діалогу. Розмова вчителя та учня(запис на дошці)
Вчитель: Петрику, скажи одне речення.
Учень: Собака голосно гавкає на вулиці.
Вчитель: А коротше?
Учень: Гав!
(Із "Смішинок")
Хворий зуб
- Чому ти не був учора в школі?
- Болів зуб.
- А сьогодні не болить?
- Не знаю. Він лишився у зубного лікаря.
(Із "Смішинок")
Що ми бачимо над головою
- Васильку, що ми бачимо над головою в ясну погоду?
- Блакитне небо.
- А коли йде дощ?
- Парасольку.
(Із "Смішинок")
Розмова двох товаришів про зоопарк:
4. Пригадайте казку. Доберіть можливі відповіді.
Коза-дереза
Коли йде ведмідь та й питається:
Лисичка-сестричка і вовк-панібрат
5. Побудуйте діалог. Розмова мами і дочки, яка прийшла зі школи.
Редагування тексту
1. Послухай текст. Яке слово часто повторюється?
Синичка
Узимку прилетіла синичка до вікна. Синичка змерзла і шукала затишку. Діти відчинили кватирку синичці. Синичка влетіла в хату. Діти годували синичку.
Спробуйте замінити слово "синичка" так:
2. Послухай текст. Що помітили в тексті?
Зайчик
У лісі ми побачили зайчика. Зайчик сидів під кущиком. У зайчика куций хвіст і довгі вуха. Зайчик побачив нас і побіг. Тільки ми зайчика й бачили.
Шпаки
Настала весна. Прилетіли шпаки. Ми почепили дві шпаківні. Шпаки наносили туди пуху і пір’я. Шпаки – корисні птахи. Шпаки їдять черв’яків і гусінь.
4. Упорядкуй деформований текст.
Вона красива, лагідна. Прийшла зима. Маленькі дерева і кущі перетворилися у білі горбочки. Падає білий лапатий сніг.
5. Прочитай текст, добери заголовок. Встав потрібні слова у речення.
Іде… дощ. Завиває…вітер. Опадає…листя. На дорогах…калюжі. Люди звезли хліб з поля у комори. Тепер вони утеплюють своє житло.
6. Зі слів кожного рядка склади речення. Прочитай текст.
Хитра лисиця
На, лежить, хитра, снігу, лисиця.
Над, кружляють, нею, ворони.
Лисиця, ноги, очі, витягнула, закрила.
Одна, клюнула, лисицю, в хвіст, ворона.
Тут, спіймала, ворону, і побігла, в, лисиця, ліс.
7. Поширте кожне речення, щоб вийшла зв’язна розповідь.
Яскраве сонце. Теплий вечір. Трава. Джерело. Пернаті друзі.
Розвиваємо мовлення
Складаємо оповідання
Послухай початок оповідання. Подумай, що може відбутися потім? Закінчи оповідання сам.
Кіт і мишка
Зустрілися кіт і мишка. Мишка швидко заховалася в нірку. Кіт захотів з’їсти мишку…
(Як він буде виманювати мишку? Що зробить мишка?)
Дівчинка і ведмідь
Одного разу вирішила дівчинка піти в ліс і назбирати грибів та ягід. З-за куща вийшов ведмідь…
(Що зробила дівчинка? Як учинить ведмідь?)
У парку
Почалася зима. Діти пішли до парку. У Янусі санки. Василько взяв лижі…
(Що було далі?)
Незнайко і Буратіно
Незнайко захотів назбирати ягід. Він пішов до лісу, узяв із собою вудочку. У лісі він зустрів Буратіно.
(Що було далі?)
Телевізор і кошеня
У Тетянки було кошеня. Йому дуже подобалося дивитися телевізор. Одного разу…
(Що сталося далі?)
Описові оповідання.
1) А тепер спробуємо навчитися складати описові оповідання. Розповідати про іграшки можна так:
Це зайчик. У нього пухнаста сіра шерстка, довгі вуха, чорні блискучі очі.
Зайчик має веселу смішну мордочку. Він одягнений з зелені штанці, на шиї – червоний бантик у білий горошок.
Мені дуже подобається ця іграшка.
Склади описове оповідання про свою улюблену іграшку. Почати можна так: "Моя улюблена іграшка…"
2) Ви вже навчилися описувати іграшки. А тепер спробуємо описувати тварин. Описувати тварину можна приблизно так: У лісі я зустрів їжачка. Він сіренький, з білими гострими колючками. У їжачка маленькі лапки й хитра мордочка. Їжачок був дуже симпатичний.
Опишіть тварини, які живуть у вас вдома, яких ви бачили у зоопарку тощо.
Складання усних описів за дидактичною грою " Кому це?"
Буратіно привозить на вантажній машині пакет. Машину зустрічають заєць та їжак.
Учитель дістає з пакета морквину і запитує:
Учитель дає зайчикові морквину і описує її:
Учитель дістає з пакета капустину, запитує:
Учитель дістає буряк.
У процесі складання монологічних висловлювань учитель постановкою запитань спрямовує думку дітей на вивчення способу дій, які виконували самі діти, описуючи предмети:
Висновок. Отже, щоб точно описати предмет, що треба зробити? Треба описати, який він за розміром, формою, кольором, смаком. Вказати його ознаки.
Вчимося малювати словами
1. У товариша ти бачив рибку, яка тебе вразила і здивувала. Дома ти описав рибку татові і попросив купити таку й собі. Опиши рибку, використовуючи слова:
Хвіст – золотистий,
очі – блискучі,
плавці – жовто-червоні,
черевце – смугасте.
2. Уявіть, що редакція журналу "Малятко" оголосила опис за кращу загадку-опис білочки. Отже, вам треба описати цього звірка так, щоб читач міг впізнати його. А для цього складем павутинку, яка допоможе виконати завдання.