Формування в дітей навичок читання — одне з найважливіших завдань початкової школи. Як мінімум два компоненти містить у собі сформована навичка читання:
а) техніку читання (правильне і швидке сприйняття й озвучування слів)
б) розуміння тексту (його змісту).
Ці компоненти взаємозалежні і спираються один на одного: удосконалення техніки читання полегшує розуміння читача, а легкий для розуміння текст краще і точніше сприймається. При цьому на перших етапах формування навичок читання великого значення надають техніці, на наступних — розумінню тексту.
Снігурівська філія І ступеня № 2
Снігурівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Снігурівської районної ради Миколаївської області
Цікаві завдання
для розвитку навичок читання
Вчитель початкових класів
Дубініна О.П.
АНОТАЦІЯ
Формування в дітей навичок читання — одне з найважливіших завдань початкової школи. Як мінімум два компоненти містить у собі сформована навичка читання:
а) техніку читання (правильне і швидке сприйняття й озвучування слів)
б) розуміння тексту (його змісту).
Ці компоненти взаємозалежні і спираються один на одного: удосконалення техніки читання полегшує розуміння читача, а легкий для розуміння текст краще і точніше сприймається. При цьому на перших етапах формування навичок читання великого значення надають техніці, на наступних — розумінню тексту.
І тут дитині потрібна допомога для зняття психологічних бар'єрів, викликаних невдачами в читанні, а також для формування навичок читання, але тільки іншим шляхом, що відрізняється від виконання навчальних завдань чи виснажливих тренувань. Це шлях різних веселих вправ зі словами й текстами.
У своїй збірці я пропоную різні вправи , які можна використовувати на уроках читання. Починаючи від найпростішого – складових таблиць та видами роботи з ними, потім вправи зі словами, словосполученнями, і нарешті, робота з деформованими текстами.
Ігри та вправи, що містяться у збірці, творчий вчитель може використовувати за основу і добирати аналогічні завдання до відповідної теми та завдань уроку.
З М І С Т
Вивчаючи поступово букви українського алфавіту, учителю пропонується ввести роботу зі складовими таблицями. Під час читання яких, можна ставити перед учнями різні завдання. Наприклад: вчитель називає конкретну букву ,і говорить, як слід читати – стовпчиками чи рядочками, «ланцюжком» чи «хором». Також можна змінювати силу голосу та швидкість читання.
|
а |
о |
у |
е |
і |
б |
ба аб аба |
бо об обо |
бу уб убу
|
бе еб ебе |
бі іб ібі |
в |
ва ав ава |
во ов ово |
ву ув уву |
ве ев еве |
ві ів іві |
г |
га аг ага |
го ог ого |
гу уг угу |
ге ег еге |
гі іг ігі |
ґ |
ґа аґ аґа |
ґо оґ оґо |
ґу уґ уґу |
ґе еґ еґе |
ґі іґ іґі |
д |
да ад ала |
до од одо |
ду уд уду |
де ед еде |
ді ід іді |
ж |
жа аж ажа |
жо ож ожо |
жу уж ужу |
же еж еже |
жі іж іжі |
з |
за аз аза |
зо оз озо |
зу уз узу |
зе ез езе |
зі із ізі |
к |
ка ак ака |
ко ок око |
ку ук уку |
ке ек еке |
кі ік ікі |
л |
ла ал ала |
ло ол оло |
лу ул улу |
ле ел еле |
лі іл ілі |
м |
ма ам ама |
мо ом омо |
му ум уму |
ме ем еме |
мі ім імі |
н |
на ан ана |
но он оно |
ну ун уну |
не ен ене |
ні ін іні |
п |
па ап апа |
по оп опо |
пу уп упу |
пе еп епе |
пі іп іпі |
р
|
ра ар ара |
ро ор оро |
ру ур уру |
ре ер ере |
рі ір ірі |
с |
са ас аса |
со ос осо |
су ус усу |
се ес есе |
сі іс ісі |
т |
та ат ата |
то от ото |
ту ут уту |
те ет ете |
ті іт іті |
ф |
фа аф афа |
фо оф офо |
фу уф уфу |
фе еф ефе |
фі іф іфі |
х |
ха ах аха |
хо ох охо |
ху ух уху |
хе ех ехе |
хі іх іхі |
ц |
ца ац аца |
цо оц оцо |
цу уц уцу |
це ец еце |
ці іц іці |
ч |
ча ач ача |
чо оч очо |
чу уч учу |
че еч ече |
чі іч ічі |
ш |
ша аш аша |
шо ош ошо |
шу уш ушу |
ше еш еше |
ші іш іші |
щ |
ща ащ аща |
що ощ ощо |
щу ущ ущу |
ще ещ еще |
щі іщ іщі |
в ма н
р ви ла ли па
Ма й ка ми ни
н
с
ву ни ма лас
о са ло с к вас
ли м ві оса
са лка ко к
ла па ва со ро ка
ма вук си ва
ло пов
ве се лий ка за ти
лка лу
в
мо ва п
со ло на ла й ка
го ко т
ко ма с
Наведені зразки променевих таблиць можна використовувати як основу для створення дидактичного матеріалу на уроках читання. Такі вправи допоможуть розвинути поле зору та уважність.
Чис каж
Світ див
Се *** бан ***
Теп капк
Са сараф
Абе ліс
Деся час
Мі *** сір ***
Сі ві
Щі сміт
Чита ур
Варе сад
Віта *** рин ***
Навча став
Бажа сур
Запропоновані вправи розвивають логічне мислення та збагачують словниковий запас учнів. Під час читання слова можна читати різним темпом та в різній послідовності, удосконалюючи швидкість та уважність читання .
Чо соко
Кра шки
Ви са
Со бечуть
Небе нце
Пта са
Ще чуть
Чай вен
Пла ки
Мило ьнік
Небо йарк
Кінь отат
Село літс
Віра амам
Край арів
Стіл обен
Міст абаб
Мама агон
Тато тсім
Баба олим
Нога олес
Такі ігри краще проводити у вигляді змагання. Гра розвиває швидкість, уважність і стимулює дитину до перемоги, а отже до удосконалення навичок читання.
Око
Дід вів вимив
Жир ніс вилив
Жар біг вишив
Біб ліг виїв
Кит вив вирив
кок сів випив
Слова для довідки: еге, ага, тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, наган, зараз, шалаш .
В цих словах замість рисок уявляй букву «а» і прочитай їх.
М-м-, б-б-, б-нк-, м-вп-, б-з-р, ф-рб-, х-л-т, хм-р-, ч-б-н, ч-шка, ч-йк-, к-н-рк-, л-в-нд-, -кв-л-нг, б-кл-ж-н .
В цих словах замість рисок уявляй букву «е» і прочитай їх.
Л-в, ф-н, ж-л-, б-р-г, с-кр-т, с-рц-, ск-л-т, ф-рм-р, ч-р-п, м-ч, н-рв, н-р-ст, ш-д-вр, С-м-н.
В цих словах замість рисок уявляй букву «о» і прочитай їх.
М-л-к-, з-л-т-, -к-, г-р-д, б-л-т-, к-р-ль, с-м, ч-л-, с-н, п-т-п, р-т, к-л-, г-л-сн-, с-л- .
В кожному слові читай тільки першу букву.
Тінь, афіша, кінь, асфальт, воля, жито, егоїст, вправа, дно, атака, чобіт, арфа, село, омар, бант, апетит, черевик, ангел.
В кожному слові читай тільки другу букву.
Агент, клас, сало, одяг, льон, ткач, томат, сніг, в’яз, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль.
Завдання слід виконувати швидко і уважно. Вчитель проводить словникову роботу незнайомих слів.
3 |
4 |
5 |
6 |
2 |
1 |
г |
л |
о |
б |
у |
с |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
6 |
г |
о |
л |
о |
в |
а |
3 |
2 |
4 |
5 |
1 |
с |
и |
л |
а |
ч |
3 |
2 |
4 |
1 |
5 |
ч |
о |
в |
н |
и |
1 |
4 |
5 |
2 |
3 |
з |
л |
и |
в |
а |
3 |
4 |
2 |
1 |
5 |
с |
т |
у |
п |
а |
5 |
3 |
4 |
2 |
1 |
о |
с |
л |
и |
к |
3 |
2 |
1 |
4 |
5 |
з |
і |
р |
к |
а |
3 |
5 |
1 |
4 |
2 |
ш |
а |
ш |
к |
и |
3 |
2 |
1 |
4 |
5 |
л |
и |
п |
к |
а |
1 |
2 |
5 |
3 |
4 |
в |
і |
к |
н |
о |
3 |
2 |
1 |
4 |
т |
і |
л |
о |
3 |
2 |
1 |
4 |
н |
и |
в |
а |
3 |
4 |
2 |
1 |
ф |
а |
р |
а |
3 |
4 |
5 |
1 |
2 |
б |
а |
н |
к |
а |
2 |
3 |
4 |
1 |
с |
е |
л |
о |
3 |
4 |
5 |
2 |
1 |
с |
о |
с |
н |
а |
Цей вид вправ розвиває уважність і зосередженість. Для покращення швидкості і активності учнів можна виконувати завдання під девізом «Хто швидше!».
513624 3241 34215 312 13425 3214 346251
акшнат елнк бреза бду оикса пила яцакіа
Слова можна добирати залежно від класу, навичок дітей та теми , яка вивчається на уроці.
Мак – рак – бак – лак – гак – так – сак .
Тік – сік – бік – рік – вік – лік – пік .
Мило – шило – жило – нило – пило – рило .
Вата – хата – Ната – лата – тата .
Пити – шити – лити – мити – жити = рити .
Гірка – дірка – зірка – мірка – нірка .
Лавка – лапка – ланка – ласка – латка .
Завдання дітей полягає у тому, щоб прочитати якомога швидше і безпомилково.
Кру ● па
Оли ● ва
Бра ● ти
Тра ● ва
Кри ● ло
Оло ● во
Гри ● ва
Кри ● га
Смо ● ла
Гай ● ка
Зем ● ля
Кро ● ти
Гріз ● ний
Смир ● ний
Стру ● мок
Дзво ● ник
Стри ● бок
Скри ● паль
Скру ● тив
Трам ● вай
Стов ● бур
Слов ● ник
Дзві ● нок
Такі завдання допомагають розширити площу зорового сприймання та зосередженість. «Піраміди» можна ускладнювати збільшенням відстані між складами та розміром слів.
Глиб – гриб клен – клин
Плід – пліт зміст – зріст
Плач – плащ гість – вість
Сніг – сніп краб – граб
Звір – збір грім – грам
Грак – граб сталь – стиль
Град – грам балка – палка
Читати пари слів можна з різною швидкістю та силою голосу.
Лис гра син метр
Лист граб синь метро
Кед жар банк лото
Кедр жарт банка лоток
Пар їжа буря міст
Парк їжак буряк місто
Зуб лан ром корова
Зубр лань ромб коровай
Мак – лак – рак ліс – лис коза – коса
Кит – кіт – кут суп – сук липа – лапа
Син – сир – сич лук – люк рука – ріка
Ріг – рід – рій сік – сім клен – клей
Вликй бдинк, всока бшта, ціква кнга, тонкй ствбур, тжка прця, шкльний урк,
куцй хвст.
Такі вправи допомагають розвинути логічне мислення школярів і стимулюють активність учнів на уроці. Читати можна «ланцюжком» або «дощиком».
В цих словах склади великі букви справа наліво і знайдеш назви казок.
Прочитай частину вірша в першому стовпчику ,а в другому – знайди його закінчення.
Тихо спить собі ведмідь здоровенна голова.
Сива кізка скік та скік слово «мама» написало.
Стоїть баба снігова щоб родило житечко.
Ой мороз, який мороз! хтось надворі гупотить.
По снігу дівча гуляло, через річку на той бік.
Сійся жито і пшениця треба взяти нам лопату.
Принесла я вам літечка, лиш над містом сонце встане.
Щоб город пара копати всіх пташок проймає дрож.
Ти прокинься рано-рано шкідників ним добуває.
Дзьоб міцний і гострий має буде дітям паляниця.
Тарас хом’ячок
Павлик тигр
Христина кошеня
Світлана папужка
Катя єнот
Микола лисичка
Богдан собака
Люба мишка
Євгенія оленятко
Оксана білка
Розшифруй та поясни значення прислів’їв .
Хто то рід до мує сло той ба обі три ко ва га цяє
1 4 8 12 14 10 7 2 5 13 9 11 3 6
( Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.)
По гу сам то зе бо ка до у ло лі зує ро а
1 6 8 12 14 10 2 4 9 11 13 3 5 7
( Показує дорогу, а сам у болото лізе.)
Пта ні кра шка а лю на зна ди ннями ріям на
1 5 3 2 7 8 4 11 9 12 6 10
( Пташка красна пір’ям ,а людина знанням.)
Білка МибачиливлісібілкущострибалазгілкинагілкуВонаживевдуплістарогодубаВосенибілочказбираєназимугрибиСтрибненаземлюзнайдегрибсхопитьйогоінесенадеревоПоспішаєробитьзапасиназиму.
Єгор
ЄгорпершокласникВінходитьдошколиУЄгораєдругЄвгенЇмдужеподобаютьсяурокималюванняЄгормалюєєнотааЄвгенмалюєлітнєсонечкосинєнебоібагатоквітів.
ниСичка
двоНарі лобу нохолод, пташіц й хозатілося гріпотись , а тирквака у іквні лабу ненавідчи. бутьМа, ещ й тиїс лахоті.
Після таких вправ потрібно перевірити усвідомлення прочитаного, поставивши кілька запитань за змістом.