Цікаві завдання для розвитку навичок читання

Про матеріал

Формування в дітей нави­чок читання — одне з найваж­ливіших завдань початкової школи. Як мінімум два ком­поненти містить у собі сфор­мована навичка читання:

а) техніку читання (пра­вильне і швидке сприйняття й озвучування слів)

б) розуміння тексту (його змісту).

Ці компоненти взаємоза­лежні і спираються один на одного: удосконалення техніки читання полегшує розуміння читача, а легкий для розумін­ня текст краще і точніше сприймається. При цьому на перших етапах формування навичок читання великого зна­чення надають техніці, на на­ступних — розумінню тексту.

Перегляд файлу

               Снігурівська філія І ступеня № 2

Снігурівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Снігурівської районної ради Миколаївської області

 

 

 

 

 

                        Цікаві  завдання 

для розвитку навичок читання

 

 

 

 

 

 

                       Вчитель початкових класів

Дубініна О.П.

 

 

 

 

 

                                           АНОТАЦІЯ

Формування в дітей нави­чок читання — одне з найваж­ливіших завдань початкової школи. Як мінімум два ком­поненти містить у собі сфор­мована навичка читання:

а)   техніку читання (пра­вильне і швидке сприйняття й озвучування слів)

б)   розуміння тексту (його змісту).

Ці компоненти взаємоза­лежні і спираються один на одного: удосконалення техніки читання полегшує розуміння читача, а легкий для розумін­ня текст краще і точніше сприймається. При цьому на перших етапах формування навичок читання великого зна­чення надають техніці, на на­ступних — розумінню тексту.

І тут дитині потрібна допомога для зняття психоло­гічних бар'єрів, викликаних невдачами в читанні, а також для формування навичок чи­тання, але тільки іншим шляхом, що відрізняється від виконання навчальних завдань чи виснажливих тренувань.  Це шлях різних веселих вправ зі словами й текстами.

         У своїй збірці я пропоную різні вправи , які можна використовувати на уроках читання.  Починаючи від найпростішого – складових таблиць та видами роботи з ними, потім вправи зі словами, словосполученнями, і нарешті, робота з деформованими текстами.

    Ігри та вправи, що містяться у збірці, творчий вчитель  може використовувати за основу і добирати аналогічні завдання до відповідної теми та завдань уроку.

 

 

 

 

 З М І С Т

  1. Складові таблиці.
  2. Променеві  таблиці.
  3. Замість крапок  встав букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.
  4. Гра «Склади слова»
  5. Гра «Влуч у ціль»
  6. Відшукай   паліндроми
  7. «Буква загубилася»
  8. «Веселий старт»
  9. Читалочки – анаграми
  10.   «Розшифруй та прочитай слова»
  11.    Вправа   «Чарівний  ланцюжок»
  12.    Вправа «Піраміда»
  13.   Вправа  «Пастка»
  14.   Гра   «Не помились !»
  15.   Гра «Швидко читай , чітко вимовляй !»
  16.   Вправа  «Відгадай слова»
  17.   Знайди «зайве» слово. 
  18.   Вправа «Намистинки»
  19.  «Знайди пару»
  20.   «Знайди пару»
  21.    «Шифрувальник».
  22.    «Суцільні тексти»
  23.   Деформовані тексти

 

 

 

 

 

 

  1. Складові таблиці.

           Вивчаючи поступово букви українського алфавіту,  учителю пропонується ввести роботу зі складовими таблицями. Під час читання яких, можна ставити перед учнями різні завдання. Наприклад: вчитель називає конкретну букву ,і говорить, як слід читати – стовпчиками чи рядочками, «ланцюжком» чи  «хором». Також можна змінювати силу голосу та швидкість читання.

 

 

а

о

у

е

і

б

ба

аб

аба

бо

об

обо

бу

уб

убу

 

бе

еб

ебе

бі

іб

ібі

в

 ва

ав

ава

во

ов

ово

ву

ув

уву

ве

ев

еве

ві

ів

іві

г

га

аг

ага

го

ог

ого

гу

уг

угу

ге

ег

еге

гі

іг

ігі

ґ

 ґа

аґ

аґа

ґо

оґ

оґо

ґу

уґ

уґу

ґе

еґ

еґе

ґі

іґ

іґі

д

 да

ад

ала

до

од

одо

ду

уд

уду

де

ед

еде

ді

ід

іді

ж

жа

аж

ажа

жо

ож

ожо

жу

уж

ужу

же

еж

еже

жі

іж

іжі

з

за

аз

аза

зо

оз

озо

зу

уз

узу

зе

ез

езе

зі

із

ізі

к

ка

ак

ака

ко

ок

око

ку

ук

уку

ке

ек

еке

кі

ік

ікі

л

ла

ал

ала

ло

ол

оло

лу

ул

улу

ле

ел

еле

лі

іл

ілі

м

ма

ам

ама

мо

ом

омо

му

ум

уму

ме

ем

еме

мі

ім

імі

н

на

ан

ана

но

он

оно

ну

ун

уну

не

ен

ене

ні

ін

іні

п

па

ап

апа

по

оп

опо

пу

уп

упу

пе

еп

епе

пі

іп

іпі

р

 

 

ра

ар

ара

ро

ор

оро

ру

ур

уру

ре

ер

ере

рі

ір

ірі

с

са

ас

аса

со

ос

осо

су

ус

усу

се

ес

есе

сі

іс

ісі

т

та

ат

ата

то

от

ото

ту

ут

уту

те

ет

ете

ті

іт

іті

ф

фа

аф

афа

фо

оф

офо

фу

уф

уфу

фе

еф

ефе

фі

іф

іфі

х

ха

ах

аха

хо

ох

охо

ху

ух

уху

хе

ех

ехе

хі

іх

іхі

ц

ца

ац

аца

цо

оц

оцо

цу

уц

уцу

це

ец

еце

ці

іц

іці

ч

ча

ач

ача

чо

оч

очо

чу

уч

учу

че

еч

ече

чі

іч

ічі

ш

ша

аш

аша

шо

ош

ошо

шу

уш

ушу

ше

еш

еше

ші

іш

іші

щ

ща

ащ

аща

що

ощ

ощо

щу

ущ

ущу

ще

ещ

еще

щі

іщ

іщі

 

  1.   Променеві  таблиці.

 

  в     ма         н

  р    ви                ла               ли          па

Ма                й                ка                 ми         ни

                     н

                     с

 ву ни ма          лас

            о  са    ло с                      к            вас

           ли  м  ві          оса

 

 

          са         лка             ко к

          ла                      па  ва со                    ро   ка 

          ма вук си  ва

 

 

 

 ло                           пов

            ве          се  лий                    ка за          ти

    лка                     лу

 

                                                                                                                 в

          мо          ва   п

          со ло          на ла     й                     ка

          го          ко                                                т

          ко   ма  с

 

 

    Наведені зразки  променевих  таблиць можна використовувати як основу для створення дидактичного матеріалу на уроках читання. Такі вправи допоможуть розвинути поле зору та уважність.

 

  1. Замість крапок  встав букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.

 

 

Чис   каж

Світ   див

Се ***   бан ***

Теп   капк

Са   сараф

 

 

      Абе     ліс

      Деся    час

      Мі ***     сір ***

      Сі       ві

      Щі   сміт

 

 

 

      Чита   ур

      Варе  сад

      Віта *** рин ***

      Навча став

       Бажа  сур

         Запропоновані вправи  розвивають логічне мислення та збагачують словниковий запас учнів. Під час читання слова можна читати різним темпом та в різній послідовності,  удосконалюючи швидкість та уважність читання .

  1. Гра «Склади слова»

Чо соко

Кра шки

Ви са

Со бечуть

Небе нце

Пта са

Ще чуть

Чай вен

Пла ки

 

  1. Гра «Влуч у ціль»

Мило ьнік

Небо йарк

Кінь отат

Село літс

Віра амам

Край арів

Стіл обен

Міст абаб

Мама агон

Тато тсім

Баба олим

Нога олес

        Такі ігри  краще проводити  у вигляді змагання. Гра розвиває швидкість, уважність і стимулює дитину до перемоги, а отже до удосконалення навичок читання.

 

  1. Відшукай   паліндроми

                                               Око

  Дід вів вимив

  Жир ніс вилив

  Жар                                  біг вишив

  Біб ліг виїв

  Кит вив вирив

  кок сів випив

               Слова для довідки: еге, ага, тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Аза, Ада, корок, потоп, наган, зараз, шалаш .

  1. «Буква загубилася»

В цих словах замість рисок  уявляй  букву «а» і прочитай їх.

М-м-,  б-б-, б-нк-, м-вп-, б-з-р, ф-рб-, х-л-т, хм-р-, ч-б-н, ч-шка, ч-йк-, к-н-рк-, л-в-нд-,  -кв-л-нг, б-кл-ж-н .

В цих словах замість рисок уявляй букву «е» і прочитай їх.

Л-в, ф-н, ж-л-, б-р-г, с-кр-т, с-рц-, ск-л-т, ф-рм-р, ч-р-п, м-ч, н-рв, н-р-ст, ш-д-вр, С-м-н.

В цих словах замість рисок уявляй букву «о» і прочитай їх.

  М-л-к-, з-л-т-, -к-, г-р-д, б-л-т-, к-р-ль, с-м, ч-л-, с-н, п-т-п, р-т, к-л-, г-л-сн-, с-л- .

 

  1. «Веселий старт»

В кожному слові читай тільки першу букву.

 Тінь, афіша, кінь, асфальт, воля, жито, егоїст, вправа, дно, атака, чобіт, арфа, село, омар, бант, апетит, черевик, ангел.

       В кожному слові читай тільки другу букву.

Агент, клас, сало, одяг, льон, ткач, томат, сніг, вяз, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль.

Завдання слід виконувати швидко і уважно. Вчитель проводить словникову роботу незнайомих слів.

  1. Читалочки – анаграми

 

3

4

5

6

2

1

г

л

о

б

у

с

5

4

3

2

1

6

г

о

л

о

в

а

 

3

2

4

5

1

 с             

и

л

а

ч

3

2

4

1

5

ч

о

в

н

и

1

4

5

2

3

з

л

и

в

а

 

3

4

2

1

5

с

т

у

п

а

5

3

4

2

1

о

с

л

и

к


 

  3

2

1

4

5

з

і

р

к

а

3

5

1

4

2

ш

а

ш

к

и

3

2

1

4

5

л

и

п

к

а

 

 

1

2

5

3

4

в

і

к

н

о

 

 

 

 

3

2

1

4

т

і

л

о

 

 3

2

1

4

н

и

в

а

 3

4

2

1

ф

а

р

а

3

4

5

1

2

б

а

н

к

а

2

3

4

1

с

е

л

о

 

3

4

5

2

1

с

о

с

н

а

         Цей вид вправ розвиває уважність і зосередженість. Для покращення швидкості і активності учнів можна виконувати завдання під девізом  «Хто швидше!».

  1.   «Розшифруй та прочитай слова»

        513624        3241          34215  312         13425            3214         346251

         акшнат        елнк          бреза  бду            оикса пила         яцакіа

        Слова можна добирати залежно від класу, навичок дітей  та теми , яка вивчається на уроці.

  1.      Вправа   «Чарівний  ланцюжок»

Мак – рак – бак – лак – гак – так – сак .

Тік – сік – бік – рік – вік – лік – пік .

Мило – шило – жило – нило – пило – рило .

Вата – хата – Ната – лата – тата .

Пити  – шити – лити – мити – жити = рити .

Гірка – дірка – зірка – мірка – нірка .

Лавка – лапка – ланка – ласка – латка .

Завдання дітей полягає у тому, щоб прочитати якомога швидше і безпомилково.

 

  1.   Вправа «Піраміда»

 Кру            па

                                        Оли                ва

                                     Бра                         ти

                                  Тра                            ва

                                Кри                              ло

                            Оло                                 во

                          Гри                                    ва

                       Кри                                       га

                   Смо                                          ла

                 Гай                                             ка

              Зем                                                ля

           Кро                                                   ти

 

                                        Гріз                           ний

                                  Смир                                  ний

                                Стру                          мок

                            Дзво                                                 ник

                        Стри                                                бок

                    Скри                                                         паль

                Скру                                                            тив

             Трам                                                                   вай

          Стов                                                                               бур

       Слов                                                                                ник

    Дзві                                                                                                 нок

         Такі завдання допомагають розширити площу зорового сприймання та зосередженість. «Піраміди» можна ускладнювати збільшенням відстані між складами та розміром слів.

  1.   Вправа  «Пастка»

Глиб – гриб клен – клин

Плід – пліт зміст – зріст

Плач – плащ гість – вість

Сніг – сніп  краб – граб

Звір – збір грім – грам

Грак – граб  сталь – стиль

Град – грам балка – палка

   Читати пари слів можна з різною швидкістю та силою голосу.

  1.     Гра   «Не помились !»

Лис гра                син метр

Лист  граб                  синь метро

Кед жар                   банк  лото

Кедр жарт                     банка лоток

Пар їжа                                 буря міст

Парк їжак                               буряк місто

Зуб лан                                 ром корова

Зубр лань ромб коровай

  1.     Гра «Швидко читай , чітко вимовляй !»

Мак – лак – рак                            ліс – лис  коза – коса

Кит – кіт – кут  суп – сук  липа – лапа

Син – сир – сич лук – люк  рука – ріка

 Ріг – рід – рій  сік – сім  клен – клей

  1.   Вправа  «Відгадай слова»

Вликй  бдинк, всока  бшта, ціква  кнга, тонкй  ствбур, тжка  прця, шкльний  урк,

куцй   хвст.

        Такі вправи допомагають розвинути логічне мислення школярів і  стимулюють активність учнів на уроці. Читати можна «ланцюжком» або «дощиком».

  1.   Прочитай. Знайди «зайве» слово. Поясни, чому воно зайве.
  1. Слон, тигр, курча, мавпа, жирафа.
  2. Вчитель, лікар, продавець, директор, сестра.
  3. Мужній, сміливий, охайний, хоробрий, сильний.
  4. Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.
  5. Кіт,миша, стіл, сорока ,риба.
  6. Струмок, струмочок, струм.
  7. Співає, слухає, спів, йде, крокує.
  8. Будинок, будити, побудував, будова, будівництво.
  9. Вишиває, малює, грає, бурхливі, читає.
  1.    Вправа «Намистинки»

В цих словах склади великі букви справа наліво і знайдеш назви казок.

  1. Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя.
  2. Андрій, Кирило, Петро, Ірина,Руслан.
  3. Олександр, Корній, Розалія, Ігор, Світлана.
  4. Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Лілія, Анна, Степан, Уляна, Роман.
  5. Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана.
  6. Валентина,Еліза, Люба, Раїса, Аза, Цезар.
  7. Анна, Зоя, Едуард,  Римма, Ельвіра, Дмитро – Аркадій, Захар, Олег, Ксенія.
  8. Адам, Богдан, Артем, Жанна, Арсен, Ніна, Валерія, Іван, Руслан, Алла, Цибуліно.
  1.    «Знайди пару»

           Прочитай частину вірша в першому стовпчику ,а в другому – знайди його закінчення.

Тихо спить собі ведмідь                                       здоровенна голова.

Сива кізка скік та скік                         слово «мама» написало.

Стоїть баба снігова                         щоб родило житечко.

Ой мороз, який мороз!                                          хтось надворі гупотить.

По снігу дівча гуляло,   через річку на той бік.

Сійся жито і пшениця   треба взяти нам лопату.

Принесла я вам літечка,                                        лиш над містом сонце встане.

Щоб город пара копати                                         всіх пташок проймає дрож.

Ти прокинься рано-рано шкідників ним добуває.

Дзьоб міцний і гострий має буде дітям паляниця.

  1.       Дітям подарували гарні іграшки. Тарасику подарували тигра,  а Каті – кошеня. А що подарували іншим дітям?

Тарас     хом’ячок

Павлик  тигр

Христина  кошеня

Світлана    папужка

Катя   єнот

Микола    лисичка

Богдан  собака

Люба   мишка

Євгенія        оленятко

Оксана білка

 

  1.   «Шифрувальник».

Розшифруй та поясни значення прислів’їв .

 

Хто   то      рід      до       мує      сло     той      ба     обі     три    ко      ва      га      цяє

1 4 8      12 14 10   7      2       5       13 9      11 3         6

   ( Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.)

      По       гу      сам      то      зе       бо       ка      до      у       ло       лі      зує      ро      а

       1          6         8  12   14 10        2    4        9      11       13       3 5        7

       ( Показує дорогу, а сам у болото лізе.)

Пта      ні      кра       шка       а      лю      на      зна      ди      ннями       ріям      на

     1 5 3 2        7  8 4 11        9  12 6            10

(  Пташка красна пірям ,а людина знанням.)

  1.   «Суцільні тексти»

                                                            Білка                                МибачиливлісібілкущострибалазгілкинагілкуВонаживевдуплістарогодубаВосенибілочказбираєназимугрибиСтрибненаземлюзнайдегрибсхопитьйогоінесенадеревоПоспішаєробитьзапасиназиму.

      Єгор

ЄгорпершокласникВінходитьдошколиУЄгораєдругЄвгенЇмдужеподобаютьсяурокималюванняЄгормалюєєнотааЄвгенмалюєлітнєсонечкосинєнебоібагатоквітів.

  1.     Деформовані тексти

                                                    ниСичка

       двоНарі  лобу  нохолод, пташіц й хозатілося гріпотись , а тирквака у іквні лабу ненавідчи. бутьМа, ещ й тиїс лахоті.

 

        Після таких вправ  потрібно перевірити усвідомлення прочитаного, поставивши кілька запитань за змістом.

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сапцова Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Красовська Валентина Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
11174
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку