Цікаві завдання з природознавства для учнів третього класу

Про матеріал

Посібник рекомендовано вчителям початкових класів для використання на уроках природознавства. У ньому подано цікаві завдання з природознавства для учнів 3 класу, які сприяють поглибленню і закріпленню програмового матеріалу.

Перегляд файлу

 

      Управління освіти молоді і спорту Дубровицької

                                           райдержадміністрації                                                                                          

 

               Туменський навчально – виховний комплекс

                     «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів –

                              дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

                Цікаві завдання

        з природознавства

   для учнів третього класу

 

 

 

 Автор та упорядник: Богатько Марія Василівна – вчитель початкових класів Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

У посібнику подано вправи з природознавства для учнів 3 класу, які сприяють поглибленню і закріпленню програмового матеріалу

 

 

 

Посібник рекомендовано вчителям початкових класів для використання на  уроках природознавства

 

 

 

Рецензент: Гузич Тетяна Данилівна, директор Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа           

 І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

Рекомендовано методичною радою Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» (протокол № 3 від 26.01.2018 р.)

                 План 

 

І. Вступ

ІІ. Природа навколо нас

ІІІ. Нежива природа

  1. Сонячне світло і тепло
  2. Повітря
  3. Ґрунт
  4. Вода
  5. Корисні копалини 

IV. Жива природа

   1. Рослини - зелене диво Землі

   2. Тварини в природі

V. Література     

 

 

 

 

 

                   Вступ

 

  Ви тримаєте в руках посібник, розроблений відповідно до базової навчальної програми.

  Його мета  -  допомогти вчителям початкових класів цікаво організувати заняття з природознавства.

  Різноманітні завдання не залишать  учнів байдужими до рідного довкілля, допоможуть глибше пізнати навколишній світ, викличуть бажання ще більше любити свій край, берегти і примножувати його багатства.

  Матеріал посібника розміщений за темами. Кожна тема насичена пізнавальними завданнями, які можна застосовувати на різних етапах уроку.

  Сподіваюсь, шановні вчителі, що ви разом із школярами проведете багато цікавих та корисних хвилин.

 

 

     Природа  навколо  нас

 

1. Прочитай. З поданих слів випиши спочатку ті, що означають предмети неживої природи, потім – предмети живої природи.

 

Річка, будинок, верба, вода, Сонце, ручка, вівця, бджола, олівець, повітря, хлопчик.

 

Мама, крига, перон, заєць, дошка, візок, крейда, тополя, шпак, торф, море.

 

Дзвінок, дерево, зоря, лелека, літак, хрущ, бурштин, гілка, Місяць, джерело, малина.

 

Венера, грунт, вата, кенгуру, повітря, фартушок, тато, гора, стіл, конюшина, пісок.

 

Будинок, глина, акація, загадка, струмок,вовк, гвоздика,вершина, гумка, камінчик, павук.

 

Буря, сом, хвиля, магазин, журавлина, сніг, місто, нафта, Карпати, сито, сестра, тюльпан.

 

Океан, трактор, лід, іній, альбом, яблуня, пенал, смородина, корова, іволга, злива, шпак.

 

2. Прочитай вірш. Випиши назви живої природи.

 

Спить метелик-біланець,

Спить зелений стрибунець,

Спить ромашка і кульбабка,

Під листком заснула жабка.

А маленький світлячок

Не лягає на бочок.

Він засвічує ліхтарик

І чита собі букварик.

                                     А. Камінчук

Соловей заграв на скрипці,

Дятел на цимбалах,

А синиці на ялиці пісню заспівали.

                                                       Олесь  Лупій

Там, де він, там завжди бійка.

Плачуть Петрик і Марійка,

Повтікали кури з двору,

Кіт чкурнув аж у комору,

Песик в будку заховався –

Розбишаки налякався.

Всіх образив Коля Раков,

Хуліган і забіяка.

                                        Т. Лисенко

 

3. Прочитай вірш. Випиши назви неживої природи.

 

Білий сніг, білий сніг

Заміта стежинки.

Цілий день, цілий день

Падають сніжинки.

Вітерець-жартівник

Віхолу здіймає.

А мороз-чарівник

Пензлика тримає.

                              В. Басюк

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає…

                          Т. Шевченко

Сонце заходить,, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє…

Чорніє поле і гай, і гори

На синє небо виходить зоря.

                                      Т. Шевченко

4. Прочитай вірш. Випиши назви предметів, які створила людина.

 

Біля самого віконця

Сіла Любочка мала.

Позолотою від сонця

На тканину тінь лягла.

А поглянь – яка тканина,

Вся у квітах аж цвіте,

Це для ляльки, для Галинки,

Буде платтячко нове.

Нитка голку доганяє

Вдало швачка вишиває.

Рукавці та комірець,

І тоненький поясець.

                                   І. Деркач

Перу, перу платтячко і хустинки

Для моєї лялечки, для Маринки.

Перу, перу платтячко і співаю.

У віконечко на сонечко виглядаю

                                                   Г. Бойко

Застеляю ліжко вміло,

Підбиваю подушки.

Узяла пахуче мило

І вмиваюсь залюбки.

Ну, а де це мій гребінчик

Зараз кіску розчешу

І на самий її кінчик

Туго стрічку повяжу.

                                    В. Ткаченко

5. Прочитай слова і заповни таблицю.

 

  Нежива природа

   Жива природа

Зроблено руками

         людини

 

 

 

 

 

Соловейко, фотографія, Місяць, перстень, картопля, змія, годинник, щавель, завірюха, сумка, злива.

 

Атмосфера, троянда, шуба, зошит, курка, море, барабан, золото, лілія/, щебінь, лось, скрипка.

 

Ліжко, півонія, озеро, весло, глина, порося, ліхтар, горобина, Венера, радіо, дощ, курча.

 

6. Допиши речення.

 

Предмети неживої природи, живі організми та предмети виготовлені руками людини це - …

Тіла бувають   …,   …,    … .  Крейда  це  - …  тіло,

молоко  -  …,  а  повітря  -    .

 

 

Кожне тіло складається з …  .  Речовини складаються з дуже дрібних невидимих  неозброєним оком частинок  -  … .

 

7. Випиши спочатку тіла, а потім речовини.

 

Дерево, склянка, вода, залізо, цвях, павук, крохмаль, волошка, мідь, азот.

 

Крейда, сорока, кисень, ваза, м’яч, калина, огірок, цукор, лимонна кислота, книга.

 

8. Дай відповіді на питання  «так»,  «ні».

 

Вода має свою форму?       

Газоподібні речовини можна стиснути?    

Кисень це – речовина?        

 

Мідь це – тіло?   

Молекули марганцю розчиняються у воді?   

Олія  -  рідке тіло?

 

Тестові завдання до теми

 

1. Для чого людині потрібна природа?

А) Для краси. Б) Для насолоди.

В) Для життя.         Г) Для відпочинку.

 

2. Що належить до живої природи?

А) Море.    Б) Гуска.    В) Робот.   Г) Казка.

 

3. Що належить до неживої природи?

А)Птах.   Б) Велосипед.  В) Сніг.  Г) Вірш.

 

4. Як називають  предмети і живі організми, які нас оточують?

А) Речовинами.  Б) Молекулами. 

В) Тілами.       Г) Предметами.

 

5. Якими бувають тіла?

А) М’якими.   Б) Сипкими

В) Твердими, рідкими, газоподібними..

 

6. Із чого складаються тіла?

 

А) З речовин.  Б) Із молекул.   В) Із кристалів.

7. Що належить до твердих тіл?

А) Торф.   Б) Молоко.   В) Повітря.

 

8. Що  станеться з кристалами марганцю, якщо їх опустити в воду?

 

А) Опустяться на дно.   Б) Розчиняться.  

В) Спливуть на поверхню води.

 

9. Назви  речовини.

 

А) Гаманець.   Б) Вуглекислий газ.   В) Пальто.

 

10. У яких речовинах молекули розташовані на значній відстані одна від одної?

 

А) У твердих.  Б) У рідких.  В)У газоподібних..

 

11. Яка наука дає нам знання про природу?

 

А) Народознавство.  Б) Мовознавство.

В) Природознавство.

 

12. Яка із цих думок хибна?

 

А) Не ламай гілок дерев та кущів..

Б) Не зривай для букетів лісові та польові квіти.

В) Підбирай у лісі здорових пташенят, звірят –малят і неси додому.

 

             Нежива   природа

       Сонячне світло і тепло

1. Загадки про Сонце.

 

За лісами, за горами золота діжа встає.

 

Без дров, без вогню, а світить і гріє щодня.

 

Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає.

 

Гріє, гріє, припікає, всіх у воду заганяє.

 

Що сходить без насіння?

 

Жовтий котиться клубок,

Та клубок цей – без ниток.

Ані його розмотати,

Ні нового намотати:

Спершу піднімається,

Згодом опускається.

 

Хто однаково всіх любить?

Всіх однаково голубить?

Кожний скоса тільки гляне,

А обняти не дістане.

 

В небі я труджуся –

Знає мене кожен.

Я на всіх дивлюся,

На мене ж – не можна.

Зранку піднімається,

Радо посміхається,

Теплом зігріває

І промінням обнімає.

 

Всі його люблять, всі його чукають,

А хто подивиться -  кожен скривиться.

 

2. Прочитай. Вибери з дужок потрібне слово і запиши текст.

 

Сонце -  (розжарене, тепле) небесне тіло. Відстань від Землі до Сонця близько  (160 000 000км, 150 000 000км, 180 000 000км). Сонце  -  (найближча, найдальша) до Землі зірка.

 

Навколо Сонця  рухається (по орбіті, хаотично) наша планета Земля. Уже (тисячі, мільярди) років воно постійно виділяє енергію, яка доходить до Землі  у вигляді (ранку і ночі, світла і тепла ).

 

Сонце  - це  (зоря, планета), розміщена в центрі Сонячної системи. На Землі існує життя тому, що від нього надходить (мало, достатньо, багато ) енергії.

 

Ближча до Сонця планета (Венера, Юпітер ) дістає (більше, менше) енергії, і там занадто жарко для існування життя. А на віддалених планетах занадто (холодно, тепло)

3. Прочитай. Вибери з дужок продовження прислів’я і запиши його.

 

Зимове сонце, як мачушине серце:    .

Взимку сонце  світить,     … .

Сонце блищить,  … .

(а мороз тріщить,  крізь плач сміється,  а не  гріє).

 

Сонце в мішок   

Зимнє тепло,   

Сонечко тепле,    .

(як мачушине добро,  не зловиш,  як мамина долоня )

 

4. Запиши покази термометра, використовуючи знаки та числа.

 

Сім градусів морозу.            

Три  градуси вище нуля.      

П’ять градусів тепла.  

 

Десять градусів тепла.     

Двадцять градусів нижче нуля.

Один градус морозу.

 

5. Встав пропущені слова.

 

Опівдні довжина тіні від дерева    , ніж зранку , тому що  Сонце перебуває     на небосхилі.

 

Після обіду тінь від дерева     , ніж опівдні, тому що Сонце знаходиться     на небосхилі, ніж опівдні.

 

Наша адреса в космосі така: Земля  -     від Сонця  планета в Сонячній системі. Центром  цієї системи є наше      , навколо якого обертаються      планет.

 

6. Розмісти планети Сонячної системи так, як вони розміщені по відношенню до Сонця.

 

Венера, Марс, Меркурій, Сатурн, Юпітер, Плутон, Уран, Земля., Нептун.

 

7. Підкресли планети, які складаються з кам’яних порід і  металів.  

 

Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.

 

8 Випиши планети, які утворені з газів.

 

Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.

 

9. Дай відповіді на питання  -   «так»  чи  «ні».

 

Зірки бувають червоного, оранжевого, жовтого, білого і голубого кольору?  

Голубий колір показує, що зірка тепла?  

Червоний колір вказує на те, що зірка найгарячіша?  

Зірки можна порахувати?  

Полярна зірка вказує на північ?  

Місяць – це супутник Землі?  

За величиною Сонце  -  це зоря середньої величини?  

 

 

   Тестові запитання до теми. 

 

1. Що дає Сонце Землі?

А)) Світло.   Б) тепло.  В) Світло і тепло.

 

2. земля нагрівається, а вода і повітря не перетворюються на крижаний панцир тому, що Сонце дає:

а) світло.   б) тепло.

 

3. Вчені довели, що Сонце світитиме ще

а) мільярди років,    б) тисячі років.

 

4. Які сонячні промені нагрівають Землю більше?

А) Прямі.   Б) Косі.

 

5. Чому на північному і південному полюсах не розтає дід і немає рослин?

А) Там не світить Сонце.

Б) Там Сонце ніколи не піднімається високо над горизонтом.

 

6. Коли Сонце дужче гріє?

А) Вранці,   Б) Опівдні.   В) Ввечері.

 

7. До складу Сонячної системи входять:

а) Сонце і зорі,   б) Сонце, планети і космічні тіла,

в) космічні тіла і планети.

 

8. Сонце  -  це :

а)  планета,   б) космічне тіло,   в) зоря.

 

9. Найбільше супутників має:

а)  /Марс,   б) Юпітер,   в) Сатурн.

 

10. Орбіта  планети  -  це :

а) шлях, яким планета рухається навколо Сонця,

б шлях, яким планета рухається навколо своєї осі,

в) шлях яким рухаються супутники.

 

11. Який прилад використовують для вимірювання температури повітря?

А) Термостат.   Б) Термометр.   В) компас.

 

12.Термометр показує  «тепло,»  коли стовпчик ртуті

а) піднімається вище нуля,

б) стоїть на нулю,

в) опускається нижче нуля.

 

13.  При якій температурі тепліше?

А) -25    б) 0 .    в)  +5.

 

14. При якій температурі  холодніше?

А) -6.    б)  0.    в) +18.

 

 15. Якщо Сонце сходить у туман, то

а) буде дощ і вітер,   б) буде сухо і душно

 

16. Якщо Сонце заходить за хмару, то буде:

а) сонячно,   б) дощова вітряна днина.

 

17. На Стрітення Господнє не видно Сонця -  чекайте:

а) тепла,   б) суворих морозів.

 

 

                             Повітря     

1 Відгадай загадки.

 

Куди ступиш  -  всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш.   (Повітря)

 

Чисте, запашне, медове,

От лише не кольорове.

Усю землю одягло,

А прозоріше за скло.   (Повітря)

 

Летить коник, басує,

Полем – долом пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає.    (Вітер)

 

Летить, а не горобець, виє,  а не звір.  (Вітер)

 

Без крил летить і співає,

Перехожих підганяє.

Іншим йти він не дає,

Як на зустріч сильно дме.   (Вітер)

 

Без рук, без ніг

Під вікном гуркоче,

До хати хоче.   (Вітер)

 

Без рук, без ніг,

А двері і вікна відчиняє.   (Вітер)

 

Рукавом махнув, дерева нагнув.   (Вітер)

 

Крил немає, а гарно літає.   (Вітер)

 

2. Встав потрібні за змістом слова..

 

Навколо нас        повітря. Ми його не      , бо воно      . куди б ми не пішли, куди б не поїхали   -   морем чи суходолом, як високо не піднялися б на літаку, як глибоко не опустилися б у шахту , - всюди є      .

 

Наша планета оточена з усіх боків      . Воно  … .

Проте , товстий шар його має колір. Блакитне небо  - це товстий шар   … ,  освітлений  Сонцем.

 

   густим товстим шаром укриває нашу планету. Воно  -  суміш газів, якою      усе живе на Землі. Ми  не бачимо його, бо воно      .

 

Повітря   -  це       одяг нашої планети Земля. Воно складається з   …,   …,   … . Для дихання живим організмам потрібен      .

 

Повітря при нагріванні   … , а при охолодженні      . Тепле повітря      за  холодне. Воно знаходиться   … , а холодне  -  … .    

 

Повітря навколо Землі називають   … . Якщо воно рухається вздовж планети ,  то утворюється   … .

     Тестові запитання до теми.

 

  1. Як називається товстий шар повітря навколо Землі?

а) Гідросфера.   б) Біосфера.   в) Атмосфера.

 

2. До яких тіл належить повітря?

а) Твердих.   б) Рідких.   в) Газоподібних.

 

3. З яких речовин складається повітря?

а) Азоту і кисню.   б) Кисню і вуглекислого газу.

в) Азоту, кисню і вуглекислого газу.

 

4. Що збагачує повітря киснем?

а) Земля.   б) Вода.   в) Рослини.

 

5. Які властивості повітря?

а) Воно  біле,   б) прозоре і чисте,   в )прозоре і безбарвне.

 

6. Де зустрічається повітря?

а) У землі і воді.   б) Скрізь.   в) В лісі і в полі.

 

7. Вітер дме …

а) із зони високого тиску в зону низького тиску,

б) із зони низького тиску у зону високого тиску,

в) хаотично.

8. 8. При нагріванні повітря  

а) піднімається вгору,   б) опускається вниз,

в.0 стоїть на місці.

 

9. Вітер може  

а) танцювати,   б) завивати,

в) рухати судна і виробляти електроенергію.

 

10. Чи можуть живі організми жити без повітря?

а) Так.   б) Ні.

 

12. Голубе небо – це товстий шар повітря, освітлений Сонцем?

а) Так.   б) Ні.

 

 

                               Ґрунт

 

Гриць гриба узяв  з-під граба,

З ґрунту вигорнув незграбу.

І нагримав гриб на Гриця :

- Так збирати не годиться.

                                       Л. Пшенична

                   Відгадай  загадки

Що лицюємо  на всі боки,  і нове воно щороку?   (Ґрунт)

Один ллє, другий п’є,  а  третій росте.  (Дощ, ґрунт, рослини)

 

       Тесові запитання до теми         

 

1.Як називається верхній пухкий родючий шар землі?

а) Гумус.   б) Ґрунт.   в) Порода.

 

2. Яка головна ознака грунту?

а) Колір.   б) Запах.   в) Родючість.

 

3. Які ґрунти найродючіші?

а) Торфово – болотні.   б) Чорноземні.                            в) Солончаки.

 

4. Що впливає на родючість ґрунту?

а) Дощ.   б) Вологість.   в) Перегній.

 

5. Дай відповіді на запитання коротко «Так», «Ні».

Чи є в ґрунті повітря?   -  

Чи є в ґрунті вода?   -  

Чи живуть у ґрунті личинки комах?   -  

Чи потрібно удобрювати ґрунти?   -  

Чи потрібно захищати ґрунти від вітрів?   -  

 

 

                                  Вода       

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

Тоді земля у цвіті.

                               Л. Забашта

 

1. Відгадай  загадки

 

Текло, текло та й під скло лягло.   (Вода і лід)

І у вогні не горить і у воді не тоне.    (Лід)

Яку воду можна носити в ситі.   (Лід)

Біла морква взимку росте.   (Бурульки)

Росте вона додолу головою,

Росте вона холодною зимою.

А тільки сонечко засяє –

Вона заплаче й помирає.   (Бурулька)

Зірка сніжно-біла

На рукав мені злетіла.

Поки ніс її сюди

Стала краплею води.   (Сніжинка)

Білий, як пір’їнка, холодний, як крижинка.   (Сніг)

Біле, сорочка, пухнасте, як квочка. Крил немає, а гарно літає.   (Сніг)

Що це за птиця, що сонця боїться.   (Сніг)

 

2. Прочитай. Встав пропущені слова.

 

Більшу частину поверхні Землі  займає      . вона знаходиться в озері і в   … , і в   …, і в     . У повітрі також є   … .

 

   -  багатство Землі. Де немає її, там       життя. Без  чистої прозорої      гинуть рослини і тварини.

 

   входить до складу всіх живих організмів. Її багато у соковитих помідорах, в   … ,  і   … . В організмі людини       становить понад      маси тіла.   

У природі вода перебуває у трьох станах:   … ,   … ,   … . Вона немає   … ,   … ,    … .

 

У твердому стані вода – це   … .,   …, у газоподібному   -  … . У рідкому стані вона      форми.

 

Дощ -  це вода у       стані, град  -  це вода у      стані, а пара  - у     стані.

 

2. Прочитай. Випиши спочатку розчинні речовини, а потім нерозчинні.

 

Сіль, пісок, кисень, спирт, молоко, глина, оцет, грунт.

 

Цукор, марганець, олія, крейда, вуглекислий газ, лимонна кислота, нафта, бензин.

 

3. Прочитай. Знайди зайвий розчин.

 

Морська вода, кров, березовий сік, солодкий чай, джерельна мінеральна вода.

 

4. Опиши кругообіг води в природі.

 

Під впливом сонячного тепла з поверхонь річок, озер, морів, океанів, суші, рослин постійно      вода у вигляді   … . Вона     високо над Землею і      на     ., з яких утворюються      . Влітку  з них        … ,   а взимку        … .

   Після опадів вода       в грунт, водойми. І знову все повторюється.

   Перетворення води з одного стану в інший і переміщення її у природі називається  … .

 

     Тестові завдання до теми     

 

1. Що займає більшу частину  поверхні Землі?

а) Вода.   б) Ліси.   в)  Суша.

 

2. У яких станах буває вода в природі?

а) У твердому і м’якому.

б) У рідкому і сипкому.

в) У рідкому, твердому і газоподібному.

 

3. У твердому стані вода – це  

а)  крига,   б)  дощ,   в) водяна пара.

 

4. Які властивості має вода у рідкому стані?

а) Має форму і запах.   б) Має колір і смак.

в) Немає запаху, кольору і форми.

 

5. Що станеться з водою, коли її нагріти?

а) Стане твердою.   б) Розтечеться.

в) Перетвориться на пару.

 

6. Коли вода з рідкого стану перейде у твердий?

а) При нагріванні.   б) При охолодженні.

в) При переливанні.

 

7. Яку речовину вода не розчиняє?

а) Сіль.   б) Какао.   в)Крейда..

 

8. Де є вода?

а) У нафті.   б) У Хлібі.   в) В олії.

 

9. Який із даних розчинів  -  природний?

а) Кава.   б) мінеральна вода.   в) Кисіль.

 

10. Що станеться з водяною парою високо вгорі у холодну погоду?

а) Перетвориться на дощ.

б) Перетвориться на сніжинки.

 

 

11. Чи є однакові сніжинки за формою?

а) Є.   б) Немає.   в) Всі однакові.

 

12. Як відбувається кругообіг води в природі?

а) вода постійно переміщується.

б) Вода бігає по різних частинах суші.

в) Вода переходить з одного стану в інший.

 

 

              Корисні копалини   

1. Прочитай. Подумай і допиши потрібні слова.

 

Природні тіла, створені природою за багато мільйонів років, які знаходяться в Землі або на її поверхні, називаються      … .

 

Гірські породи – тверді тіла.. наприклад  …,  …,    .Є найвідоміша рідка гірська порода  -  … ,  і газоподібна      .

 

Гірські породи, які видобувають люди у природі і використовують у своєму житті, називаються      .

 

Корисні копалини, які добре горять і виділяють багато тепла, називаються     . До них відносять   …,  …,  …,    .

 

Корисні копалини,  з яких виготовляють метали, називають    . Наприклад, із залізної руди -  …, із мідної руди  -  …, із алюмінієвої руди -    .

 

Корисні копалини, які видобувають і використовують без переробки, називають    . До них належать  …,  …,  …,    .

 

2. Прочитай і розмісти корисні копалини в таблицю .

 

 

                           Корисні  копалини

 

 

     Горючі

 

        Рудні

 

     Нерудні

 

 

 

 

 

 

 

Крейда, торф, залізна руда,  вугілля, мідна руда, сіль мармур, нафта, граніт.

 

Бурштин, пісок, кам’яне вугілля, алюмінієва руда, сірка, природний газ, буре вугілля,  мармур, торф, гіпс.

 

                               Торф     

 

1. Де утворюється торф?

А) На суші.  Б) В озері.   В) На болоті.

 

2. Прочитай. Вибери назви рослин, з яких утворюється торф.

 

Волошки, мох,  рогіз, горох, очерет, незабудки, осока, тимофіївка, росичка, подорожник.

 

3. Прочитай. Випиши властивості торфу.

 

Рідкий, твердий, м’який, крихкий, сипкий, легший за воду, не горить, горить, бурий.

 

                 Кам’яне  вугілля   

 

1. Запиши властивості кам’яного вугілля в таблицю.

 

Стан у природі

 

Колір

 

Крихкість

 

Горючість

 

 

2. Яке з даних висловлювань правильне?

 

А) Кам’яне вугілля  утворилося  на суші з решток трав.

 

Б) Відмираючи ,велетенські рослини падали у воду, замулювалися і кам’яніли.

 

                                 Нафта     

 

1. Прочитай. Випиши з дужок потрібні дані для характеристики нафти.

 

Нафта  -  (рідка, тверда, масляниста) рідина  (темно – бурого, сірого) кольору, з (приємним, різким) запахом, (важча, легша) за воду.

 

Учені встановили, що нафта утворилася(на поверхні, глибоко в) землі з решток рослин і тварин. Щоб добути нафту , (бурять свердловини, копають шахти).

 

 

                    Природний   газ

 

1. Природний газ

а)  швидко спалахує,

б)  не горить,

в)  важко загоряється.

 

а)  безбарвний,

б)  голубий,

в)  білий.

 

                      Залізна   руда

 

1. Опиши залізну руду.

 

Стан  -      речовина .

Колір  -      або   … .

Маса  -   … .

 

                       Граніт

 

1. Дай відповіді на питання.

 

Де зустрічається граніт?

На що перетворюється граніт під дією сонця і вітру?

Де добувають граніт?

Де використовують граніт?

 

                      Вапняки

 

1. Прочитай   і  допиши вислів.

 

Осадова морська порода, яка містить у собі вапно  -  це  … . Вони тверді. Найтвердіший серед них  -    .

 

Якщо уважно розглянути вапняки, то можна побачити     і     .

 

З вапняків дістають  … , без якого не обходиться жодне будівництво, а також   … , якою користуються в школі.

 

                Пісок  і  глина 

1. Прочитай. Із поданих слів і словосполучень вибери ті, які характеризують пісок і ті, які описують глину.

Тверді піщинки різної величини, які не зв’язані між собою; 

тверді частинки , з’єднані між собою;

світло-коричневий, жовтий, білий, червоний, сірий, чорний колір;

жовтий, сірий, білий колір;

в’язка;

пропускає воду;

не пропускає воду.

 

                    Завдання до теми 

 

1. Корисні копалини приносять користь:

а) рослинам,   б) тваринам,  в) людям.

 

2. Які корисні копалини горючі?

а) вапняки, залізна руда,

б) нафта, торф, вугілля,

в) пісок, глина, граніт.

 

3. Пісок  -  це гірська порода, яка перебуває у

а) рідкому стані,  б) твердому стані, 

в) газоподібному стані.

 

4. Нафта  -  це гірська порода, яка

а) важча за воду,

б) легша за воду,

в) розчиняється у воді.

 

5. Торф утворився з

а) решток дерев,

б) решток моху, осоки, росички,

в) решток тварин.

 

6. Для добування природного газу потрібні

а)кар’єри,    б) свердловини,  в) шахти.

7. Яка із залізних руд має властивість притягувати предмети до себе?

а) Мідна руда.

б) Магнітна руда.

в) Алюмінієва руда.

 

8. Що станеться з гранітом, якщо він буде постійно перебувати під палючим сонцем і вітром?

 

а) Буде блискучим.

б) Перетвориться на пісок і глину.

в Стане міцнішим.

 

9. До яких корисних копалин належить крейда?

 

а) Граніт.   б) Глина.  ) Вапняки.

 

10. Крейда утворилася з

 

а) решток рослин,

б) решток тварин,

в) черепашок і скелетів риб.

 

11. Які корисні копалини добувають у твоєму районі?

 

а) Бурштин і торф..

б) Граніт.

в) Кам’яне вугілля.

 

12. Як люди використовують торф?

 

а) Як будівельний матеріал,

б) Як підстилку для худоби і паливо.

в) Для вироблення предметів вжитку.

 

 Символи неживої природи

Вітер – вісник. Він співбесідник людей, що сумують.

Вода – символ  здоров’я, чистоти, молодості  і краси. Тепла вода – біда, мутна – печаль, шум води – любовне страждання.

Дорога – символ блукань, спогаду.

Дощ прирівнюється із щастям у коханні.

Земля – мати, символ багатства і достатку.

Зоря – символ радості, щастя і краси.

Камінь – символ труднощів, горя.

Місяць – символ нареченого.

Мороз – символ страждань.

Небо – небесні ворота.

Сніг – образ терпіння, холодного серця, нудьги і розлуки.

Сонце – серце матері, дівчини.

Туман – уособлення лихого і небезпечного.

Хмара – символ загрози, загрози, чогось непривітного, лихої долі.  

 

 

 

 

       Жива    природа

Рослини  -  зелене диво Землі

 

1. Підкресли рослини одного виду.

 

Калюжниця, ромашка лікарська, ромашка запашна.

 

Анемона дібровна, адоніс, анемона жовтецева.

 

Жовтець вогнистий, жоржина, жовтець їдкий.

 

2. Прочитай і подумай, якого органу рослини не вистачає. Допиши його.

 

Корінь, листок, квітка, плід з насіння.

 

Стебло, листок, квітка, плід з насінням.

 

Корінь, стебло, листок, плід з насінням.

 

3. Створи зростаючу послідовність рослин за висотою стебла.

 

Кропива, гвоздика, проліска.

 

Мак, сон, коноплі.

 

Кульбаба, звіробій, айстра.

4. У якої рослини стебло стелеться по землі? Випиши.

Соняшник, півонія, огірок.

 

Гарбуз, квасоля, капуста.

 

Помідор, кавун, перець.

 

5. Розмісти у порядку зростання листочки таких рослин.

Яблуня, береза, клен.

 

Слива, горіх , виноград,

 

Осокір, калина, вишня.

 

6. Встанови відповідність  між квітами рослин і кольорами.

 

Цикорій                 білий.

Конвалія                жовтий.

Нагідки                  голубий.

 

Ромашка                жовтий.

Волошка                білий.

Нечуйвітер            синій.

 

Півники болотні              ліловий.

Лілія водяна                       жовтий.

Будяк                                   білий.

 

7. Прочитай. Вибери відповіді на питання.

- Який орган рослини всмоктує воду і поживні речовини?

(Стебло, корінь, листки)

- Який орган рослини утворює поживні речовини – цукор і крохмаль?

(Стебло, плід., листок)

- Що поглинають рослини з атмосфери?

((Кисень, вуглекислий газ, азот)

- Що виділяють рослини в атмосферу?

(Кисень, вуглекислий газ, азот)

- Якими органами дихає рослина?

(Стеблом, листками, всіма органами)

- Якими органами найбільше дихає рослина?

(Листками, стеблом, квітами)

- Коли дихають рослини?

(Вдень, вночі,  вдень і вночі)

 

8. Запиши назви рослин у таблицю.

 

 

   Дерева

 

   Кущі

 

   Трави

 

 

 

 

 

Калина, каштан, чорнобривець, мак, смородина, клен, ячмінь, горобина, шипшина.

 

Малина,грицики,яблуня, аґрус, абрикос, нарцис, фіалка, ялинка, ліщина.

 

Пшениця, персик, просо, ожина, дуб, підсніжник, порічка, вишня, бузок.

 

9. Запиши назви рослин до таблиці.

 

   Однорічні

     рослини 

  Дворічні

  рослини

  Багаторічні

    рослини

 

 

 

 

 

 

Сосна, жито, морква, буряк, соняшник, ясен.

 

Горох, капуста, пижмо, груша, кавун, морква.

 

10. Прочитай вірш, випиши назви рослин до таблиці.

 

 

   Культурні рослини

  Дикорослі рослини

 

 

 

 

                                Сумно і весело

Сумно і весело, сльози і сміх …

Зелено, любо, і сіється сніг …

 

 Зимно становиться … Трави й квітки

Хутко вбираються в білі свитки.

В хустках всміхаються личка жоржин,

В смушки сховались корали шипшин.

 

В ряднах нап’ятих стоять нагідки,

Всі чорнобривці наділи шапки.

 

Ніби всі  вбрались на свято якесь,

Ніби зійшлися на весілля чиєсь …

 

Тільки з городу барвінок один

Дивиться журно в садочок крізь тин.

                                                   О. Олесь

 

… Сплять кипариси, дрімають гранати,

Ніч розкидає сріблястії шати …

 

Кедр до мімози схилився і спить,

Ніжно мімоза щось кедру шумить,

Море купається в місячнім світлі

Дихають важко троянди розквітлі.

                                                  О. Олесь

 

Край калини, м’яти край,

Чебреця і жита,

Стрічкою цвіте твій гай,

Як віночок витий.

А пшениці вії вмить

Вітер підіймає.

Степ в ромашках мирно спить,

Травами співає.                          О. Олесь     

 

11. Розділи рослини на дві групи.

Листяні  .                         .  береза

                                          .  ялина                  

                                           .  модрина

Хвойні  .                            .  горобина

 

Листяні  .                         .  ялівець

                                          .  клен                 

                                           .  груша

Хвойні  .                            .  сосна

 

Листяні  .                         .  кедр

                                          .  дуб                

                                           .  смерека

Хвойні  .                            .  липа

 

12. Прочитай.  Випиши назви рослин,опиши їх за зразком.

 

- Назва рослини

- Дерево, кущ, трав’яниста рослина.

- Листяна, хвойна.

- Однорічна, багаторічна рослина.

 

Осріблені місяцем гори блищать,

Їм кедри і сосни казки шепотять.

                                                   О. Олесь

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим …                         

                                                Л. Костенко

Осінній вітер одгуляв, затих.

Стоїть берізонька  -  як в іскрах золотих.

                                                     Л. Костенко

Натягне дощ свої осінні струни,

Торкне ті струни пальчиком верба.

Зіграй мені осінній плач калини.

Зіграй усе, що я тебе прошу.

                                                      Л. Костенко

13. Прочитай. Випиши спочатку назви овочів, а потім назви фруктів.

 

Капуста, помідор, абрикос, яблуко, огірок, гранат, персик, гарбуз, горох.

 

Апельсин, редиска, вишня, груша, морква, цибуля, айва, баклажан, квасоля.

 

Банан, картопля, буряк, слива, ківі, перець, лимон, кабачок, патисон.

 

14. Прочитай. Випиши назви овочів і фруктів у таблицю.

 

 

               Овочі 

 

                 Фрукти

 

 

 

 

            Тільки раз під , Новий рік

Жовта грушка - у кожушку,

Тітка диня – у хустині,

Яблучка – в чоботятах,

А цибуля – у кошулі.

Ще й перчики – мов турчини,

Скік та скік! Скік та скік!

Отаке буває в коморі

Тільки раз, під Новий рік!

                                       Лідія Повх

                 Осінь

Коли вона загляне в сад –

Наллється соком виноград,

І різні яблука ренет

Солодкі стануть, наче мед.

Коли огляне баштани –

Надмуться гордо кавуни.

І запишається в хустках

Товста капуста на грядках.

                                         І. Кульська

            Вересень

Звозить вересень у комори

Кавуни і помідори.

Спілих яблук, груш і слив

Цілі гори натрусив.

І вантажить гарбузи

На машини і вози…

                                         М. Сингаївський

15. Прочитай подумай і назви рослину, яку описано в тексті.

 

Багаторічна рослина з  розгалуженим кореневищем: нагадує зелені маленькі ялинки. Росте на болотах.

 

Багаторічна рослина з коротким стеблом. На стеблі і на гілках маленькі листочки. Кореня немає. На верхівці стебла утворюється три коробочки із спорами.

   Росте на болотах. З його відмерлих органів утворюється торф.

 

16. Прочитай і подумай: які з поданих рослин розмножуються спорами.

 

Зозулин льон, айстра, картопля, сфагнум, льон, конвалія, папороть, горох, хвощ, мак.

 

Хвощ, ромашка, буряк, зозулин льон, нагідки, тюльпан, сфагнум, лілія, гвоздика, папороть.

 

Редиска, папороть, нарцис, петунія, хвощ, жоржина, зозулин льон, сфагнум, помідор, кактус.

 

17. Які органи відсутні у хвойних рослин?

 

Корінь, стебло, листя, квіти, плоди.

 

18  Прочитай. Відшукай серед поданих рослин назви кімнатних рослин і випиши їх.

 

Алое, материнка, бегонія, ромашка, герань, будяк, осот, традесканція, незабудка, фікус.

 

Чистотіл, вогник, суниця, кропива, чорнобривець, фуксія, гортензія, троянда, золотий вус, щавель.

 

Пеларгонія, м’ята,  хризантема,  портулак, ірис, виноград кімнатний,  наречена, грицики,  яструбина, каменолом.

 

19. Прочитай. Знайди відповідність між  назвами рослин і органами, якими вони розмножуються.

 

Смородина          

 

цибулинами

Суниця     

насінням

Квасоля

вусами 

Підсніжник          

живцями

 

Картопля

 

цибулинами

Фіалка кімнатна

 

насінням

Часник

листками

Мак

бульбами

 

Тюльпан

 

кореневищами

Полуниця

цибулинами

Півники

насінням

Горох

вусами

 

20. Прочитай. Розділи подані назви рослин за групами і запиши їх до таблиці.

 

Бур’яни поля

Рослини лук

Рослини лісу

Рослини водойм

 

 

 

 

 

 

Латаття біле, брусниця, лобода, жовтець їдкий, чорниця, конюшина, люцерна, пирій, кораліна.

 

Тимофіївка, підсніжник, ламінарія, березка польова, глечики жовті,  осот, журавлина, щавель.

 

Папороть, калюжниця, горошок мишачий, волошка, ульварія, сон, суріпиця, зозулин цвіт.

 

21. Подані рослини розділи на дві групи: лікарські рослини і отруйні рослини.

 

Липа, печіночниця, мак, кропива, жовтець, молочай, чистотіл, медунка.

 

Мати й-мачуха, калюжниця, кульбаба, подорожник, блекота, грицики, паслін, ромашка.

 

Чорниця, анемона, калина, чебрець,  звіробій, вовчі ягоди, дурман, суниця.

 

 

            Загадки і ребуси

                    Загадка про загадку

Я вам нею натякаю,

Нею думать спонукаю,

Щоб кмітливий врахував,

Що я в неї приховав,

Вас морочачи навмисне,

І тоді відгадка блисне. Д. Білоус

 

 22. Розгадай загадки. Відгадки запиши в ребус. В ребусі знайди назву рослини, яка потребує охорони.

) По горизонталі

1. Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках.  (Капуста)

2. Стоять у полі сестрички: жовті очка, білі повічки. (Ромашки)

 3. Відгадай загадочку, кину її в грядочку. Нехай моя загадочка лежить до весни. (Озимина)

4. Без рук, без ніг, а пнеться на батіг. (Квасоля)

5. Ніби сонечка малі посідали у траві. (Кульбаба)

6. У зеленому віночку, під мережаним листочком,

червоніє невеличка, спіла ягідка    (Суничка)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

Б) По вертикалі

 

1.Не забувайте бджілки й нас,

Ми сіли скраєчку біля водички

Й відкрили голубі вічка.  (Незабудки)

2. Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла.  (Картопля)

3. Я кругленька, червоненька, з хвостиком біленьким. На городі мене рвуть і до столу подають.  (Редиска)

4. Маленьке, кругленьке, а зачепиш  -  плакати будеш.  (Цибуля)

5. Жовте, кисле, на дереві висне.  (Лимон)

6. На соняшник я схожий і сонечко люблю, до нього повертаю голівоньку свою.  (Соняшник)

 

 

2

 

5

 

 

 

1

 

3

4

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  В) По вертикалі

1. Зубів немає, а кусає. (Кропива)

2. Що то  за твір, що ні чоловік, ні звір, а вуса має.   (Ячмінь)

3. Білі горошинки на тоненькій ніжці дзвенять.  (Конвалія)

4. Били мене, били, на шматочки порвали,

    У воді мочили, по траві валяли.

    Одну половину з кашею поїли,

    Другу половину на плечі наділи.  (Коноплі)

5. Під листочком, на кожній гілочці

    Маленькі діточки сидять.

    Хто тих діток почне збирати,

    Тому рот і руки будуть малювати.  (Чорниці)

6. Хто мою  кам’яну сорочечку розіб’є, той смачне             зернятко знайде.  (Горіх)

7. Сам – червоний, чуб – зелений.  (Буряк)

 

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Тестові запитання до теми

 

 1. Рослини називають зеленим дивом  тому, що вони

 

а) поглинають кисень і виділяють вуглекислий газ,

б) полинають вуглекислий газ і виділяють кисень,

в) прикрашають довкілля.

 

2. Яке значення для рослини має квітка?

а) Для краси.     б) Для розмноження. 

в) Для утворення плоду.

 

3. Чи можуть рослини рухатися? Чому?

 

а) Так, бо листки рослини повертаються до сонця.

б) Ні, бо  рослина закріплена в грунті.

 

4. Яка трав’яниста рослина належить до багаторічних?

 

а) Суниця.   б) Горох.   в) Морква.

 

5. До якої групи рослин належать папороті і хвощі?

а) Однорічні.   б) Дворічні.   в)  Багаторічні.

 

6. Де утворюється насіння у хвойних дерев?

 

а) У квітках.   б) У шишках.   в) У хвоїнках.

7. Яка рослина належить до квіткових?

 

а) Вишня.   б) Ялиця.   в)  Ламінарія.

 

8. Насіння якої рослини переносять птахи?

 

а) Горобини.   б) Щавлю.   в) Айстри.

 

9. Яка рослина розмножується бульбами?

 

а) Нарцис.   б) Картопля.   в) Буряк.

 

10. Лікарські рослини  -  це рослини, які …

 

а) потребують лікування,

б) є у лікаря,

в) лікують різні хвороби.

 

11. Що роблять люди для збереження рослин?

 

а) Насаджують дерева і квіти.

б) Вирубують ліси.

в) Захищають ліси від пожеж.

г) Створюють заповідники.

 

12. Які правила поведінки у довкіллі ти обереш?

а) Не ламай гілок.

б) Зривай квіти, які потребують охорони.

в) Ягоди чорниці збирай з гілочками.

г) Підв’яжи маленьке деревце, щоб не хилилося.

д) Сади дерева і квіти!

 

 

      Конкурс  «Знайко» 

 

  • Яке дерево круглий рік зелене?  (Ялина, сосна)
  • Де ночує водяна лілія?  (Під водою)
  • Які квіти на клумбах не бояться інею?  (Хризантеми)
  • Яка рослина кусає за руки?  (Кропива)
  • Якого кольору дзвіночки?  (Голубі, сині)
  • Чи цвіте папороть?  (Ні0
  • Які квіти першими зацвітають у лісі?  (Підсніжники)
  • Весняні лісові квіти з блакитними  дрібними квітками на безлистому стеблі.  (Проліска)
  • Найпоширеніший кущ на Поліссі?  (Калина)
  • Яке дерево у світі є справжнім товстуном?  (Баобаб)
  • Яка рослина схожа на сонечко? 
  • (Соняшник)
  • Волошка – це культурна рослина чи бур’ян? (Бур’ян)
  • Бузок – це дерево чи кущ?  (Кущ)
  • Плід ліщини.  (Горіх)
  • Польова рослина схожа на гарні очі дівчини. (Волошки, льон)
  • Лікарська рослина, яка дістала назву від місця проростання – дороги.  (Подорожник)
  • Рослина на підпитку.  (Хміль)
  • Болотяна рослина, що ріже і коле. (Осока)
  • З якого дерева бджоли збирають мед?  (Мед)
  • Яка квітка має колючі шипи?  (Троянда)
  • З гілок якого дерева роблять віник у баню?  (Береза)
  • З якої рослини виготовляють одяг? (Льон, бавовник)
  • Скошена і висушена трава.  (Сіно)
  • Багаторічна трав’яниста рослина  з жовтими квіточками, стебло якої виділяє сік, а пухнасте насіння – парашутики розносить вітер. (Кульбаба)
  • Кущова рослина з їстівними ягодами чорного кольору.  (Смородина)
  • Кущова рослина з їстівними кислуватими ягодами червоного кольору.  (Порічки)
  • Вічнозелена кущова рослина з тонкими ниткоподібними гілками, що має червоні кислі ягоди і росте на болотах.  (Журавлина) 
  •  

 

                 Рослини  -  символи

 

Айстра  -  сум.   

Барвінок  -  символ весілля.

Билинка  -  бідність, самотність, сирітство.     

Волошка  -  простота, ніжність.

Верба  -  символ побачень, дерево згоди.

Верес  -  самотність.

Гвоздика  -  мужність, стійкість, солідарність.

Гіацинт  -  біда.

Дзвоник польовий  -  вдячність.

Дуб  -  символ сили, міцності.

Лавр  -  успіх, слава.

Калина  - краса.

Конвалія  -  приховане кохання.

Конопля  -  зрада милого.

Кропива  -  гірке життя.

Льон  -  дівоча врода.

Любисток  -  символ любові.

Мак  -  краса, молодість, ошатність.

Мальва  -  краса, холодність.

Нарцис,  -  гордість, самозакоханість.

Первоцвіт  -  кохання, що минає.

Піон  -  довголіття.

Підсніжник  -  ніжність, чистота, вірність.

Полин  -  гірке життя.

Сосна  - печаль, самотність.

Троянда  -  кохання, здоров’я.

Ромашка  -  кохання, мир, ніжність.

Тюльпан  -  кохання.

Фіалка  -  сором’язливість.

Явір  -  символ печалі, нещастя, смутку.

Ялина  -  печаль, самотність.

 

 

            Тварини  в  природі

 

1. Прочитай текст, знайди назви тварин, випиши їх, розділивши на групи.

 

…А у лісі скрізь вовки,

І ведмеді, і лисиці,

І ворони, і граки,

І розбійниці – лисиці.

Страшно стало …

«Ой, пусти!

Не держи мене за поли!

Бідний, зайчику, прости, -

Я не буду більш ніколи!» …

                                            О. Олесь

Ось несе горобчик гусінь

Діток годувати.

Ось мурашка травку тягне

Хатку будувати.

  Там кує ковалик – дятел,

  Нірку жук копає.

  В небі вітер хмару гонить,

  Де дощу немає.

Заспівала бджілка пісню,

В сизім полі зникла.

А зозуля засмутилась,

Бо робить не звикла.

                                      О. Олесь

Лікарня в зоопарку!

Для кого тут вона?

Лікують тут цесарку,

Пінгвіна і слона,

І оленя рогатого,

І цапа бородатого,

Ведмедя й кабана,

Жирафу і єнота,

Верблюда й бегемота, -і це не дивина!

                                          Д. Білоус

І степ загомонів,

Почулись співи, крики.

Взялися до смичків

І коники-музики.

  Там перепел: «Ха – вав!»

  Там «бу-бу» над водою.

  Цупке щось дерти став

  Деркач поміж осокою.

В повітрі, мов, квітки,

Метелики літали.

Гули джмелі, бджілки

І меду скрізь шукали.

                                          О. Олесь

Там шпак заспівує пісні,

Всю душу виливає,

Якісь брехеньки голосні

Сорока розпускає.

  Ось жовтий лист на зайця впав,

  І заєць стрепенувся

  Схопивсь, на задні лапки став

  І вбік кудись метнувся.

Он ледве чутно ходить лис,

То зникне між травою,

То вгору дивиться кудись

І крутить головою.

                                 О. Олесь

 

2. Прочитай, випиши назви птахів, розділи їх на групи: перелітні птахи,  зимуючі птахи.

 

Чом ворони:  -  Кар-кар-кар?  -

Чом летять, як на пожар?

І сорока:  -  Скре-ке-ке!  -

Прилетіла.  -  Що таке?

А пригода тут така:

Тут нещастя у шпака.

  • Чи він жив? Чи він жив? –

Горобець на сполох бив.

Та не шпак це, а дивак,

Бо й не знав нічого шпак.

                                        Д. Білоус

Вже покорчились сніги,

Вже в яри потоки ллються,

Зеленіють береги,

В небі жайворонки в’ються.

  Вже ось-ось сади, гаї

  Уберуть зелені шати.

  Защебечуть солов’ї,

  Стануть горлиці турчати.

                                       О. Олесь

Спинився хлопчик. Ось  -  краса!

Цвітуть хмарками небеса,

Літають зграями качки,

Щебечуть весело пташки.

Десь чути чайки ніжний плач.

Тут  -  перепілка, там  -  деркач.

А он в зеленому ліску

Кує зозуля: «Ку-ку-ку!»    О. Олесь

                                            3. Прочитай назви тварин, підкресли зайву тварину.

Їжак вухатий, комахо їд, їжак звичайний.

 

Лелека чорний, трясогузка, лелека білий.

 

Олень благородний, плямистий олень, козуля.

 

4. Встанови відповідність, з’єднавши цифри.

 

 

 

Комахи  1.

 

 

1. Покриті шерстю.

2. Відкладають яйця і висиджують пташенят

3. Пересуваються на шести ногах, окремі можуть літати.

4. Народжують малят, годують їх молоком.

5. Пересуваються на чотирьох ногах.

6. Тіло  вкрите пір’ям.

7. Пересуваються на двох ногах, вправно літають.

 

 

Звірі    2.

 

 

Птахи     3.

 

 5. Прочитай уважно речення. Про що там розповідається?   (Користуйся довідкою)

 

       Довідка:  луска, плавець, зябра.

 

Орган дихання у риб, який дозволяє вдихати розчинений кисень у воді.

 

Орган руху в риб.

 

Маленькі тверді щільно припасовані захисні пластинки на шкірі тварин,

Розташовані так, що край однієї прикриває частину другої.

 

       Довідка:  йорж, вугор, сом.

 

Велика прісноводна хижа риба з вусами біля рота.

 

Цінна промислова риба, схожа на змію.

 

Дрібна прісноводна риба з колючими плавцями.

 

       Довідка:  краснопірка, щука, оселедець.

 

Хижа прісноводна риба, що має видовжене тіло зі сплющеною зверху, витягнутою головою.

 

Невелика морська риба, яка вживається в їжу в засоленому вигляді.

Річкова невеличка риба, яка має червоні плавники.

6 Прочитай і подумай про якого птаха  тут :розповідається.

 

 Цей птах – символ  сімейного миру і щастя. Він має довгий прямий червоний дзьоб і довгі червоні ноги, біле і чорне пір’я. Гніздиться на деревах або будинках.  На зиму відлітає в теплі краї.

 

Цей птах  -  перший вісник весни. Має чорне пір’я і жовтий короткий дзьоб. Він чудово наслідує і квакання жаби, і і посвист іволги, і крик перепела. Виводить пташенят у гнізді або в дерев’яних будиночках.

 

Цей  птах  -  чудовий співець. Він – маленький із сірим оперенням, прилітає у наші краї на початку травня. Ворогами його є коти і тхори. Оберігаймо цього  українського артиста.

 

7. Прочитай і відгадай: хто це?

 

Водяний великий птах  з ніжно-

рожевим оперенням, довгою ши-   .        Сорока

єю і довгими ногами.           

 

 

Великий хижий птах з довгими 

крилами і загнутим дзьобом.          .       . Фламінго

 

Лісовий птах з довгим хвостом

і чорно-білим пір’ям , видає зву-     .       . Шуліка

ки скрекотання.

 

 

Дятел   .       . Хижий нічний птах з великою  круг-

                       лою головою, великими очима й ко-   

                       ротким гачкуватим дзьобом.

 

Горобець .    . Лісовий птах з довгим гострим міц-

                         ним дзьобом, яскравим оперенням,

                         довгим язиком, для добування їжі з

                         щілин кори дерев.

 

Сова   .          . Маленька осіла пташка з сіро-руду-

                         ватим оперенням, живе поблизу

                          житла людей  

 

8. Хто із птахів :

 

Цвірінькає    … .    Клекоче      .

Каркає      .         Кує      .

Витьохкує      .   Скрекоче      .

Курличе      .       Крякає      .

Туркоче      .        Каркає      .

 

9. Прочитай, підкресли назви перелітних птахів.

 

Соловей, сорока, дрізд,чиж, горобець, шпак, дятел, зозуля, іволга, деркач.

Шишкар,  ластівка, стриж, синиця, журавель, лелека, жайворонок, ворона, щиголь, ремез.

 

10. Спиши, вибираючи з дужок потрібні слова.

 

Вуж  -  (отруйна, неотруйна) змія, має  (жовті, червоні)  плями з обох боків  (тулуба, голови).

 

Равлик  -   молюск, який має (дашок, черепашку), дуже  (повільно , швидко) пересувається і живе переважно  (на суші, у воді).

 

Гадюка  -  (отруйна, неотруйна) змія з  (круглою, плескатою) головою.

 

Ящірка  -  невеликий плазун  (зеленого, жовтого) кольору з  (круглим, видовженим)  тілом, покритий дрібною роговою лускою. Має  (куций, довгий)  хвіст.

 

11. Запиши подані назви тварин у таблицю

 

  Рослиноїдні

        Хижі

    Всеїдні

 

 

 

 

Лось, вовк, ведмідь, бобер, лисиця, куниця.

 

Голуб, орел, їжак, заєць, тхір, щука.

 

Кріль, півник, тигр, корова, горностай, кіт.

Лин, ящірка, ховрах, олень, лев, курка.

 

12. Запиши подані назви тварин у таблицю.

 

          Свійські            

             Дикі

 

 

 

Грак, снігур, вівця, короп, свиня, бобер, гуска, індик, ягня.

 

Качур, видра, кінь, мавпа, коза, рись, теля, орел, цап.

 

Гусак, ондатра, бик, ховрах, синиця, песик, лелека, джміль, віл.

 

13. Хто де зимує?

 

Ведмідь      .        .під кущем.

Вовк           .         . у дуплі.

Заєць          .         . під корінням.

Мурашка    .         . у гущавині.

Білка           .         . у барлозі.

Їжак             .         . на дні водойми, у мулі.

Жаба           .          . у мурашнику.

Кажан          .         . під купою листя.

Вуж              .         . під стріхою.

Горобчик     .         . в нірці.

Миша           .          . в печерах, на горищі будівель.

14. Прочитай і подумай: для чого  лисиці, білці, оленятку, бобру, коню хвіст. Запиши.

 

Хвіст допомагає    не загубити свою маму в лісі,                   

  замітати сліди,      стрибати з дерева на дерево,      відганяти комах,   …плавати і спиратися.

 

15. Встанови ланцюжки живлення.

 

Лисиця, зерно, миша.

Білка, куниця, гриби.

Попелиці, калина, сонечко.

Плодожерка, яблуня, орел, синиця.

Зайчик, лисиця, капуста.

Ховрах, пшениця, лисиця.

Вовк, ягня, трава.

 

16. Хто зайвий? Підкресли.

 

Джміль, карась, щука, камбала.

Борсук, лось, корова, вовк, кажан.

Тритон, жаба, саламандра, бобер, .

Пугач, чапля, снігур, індик, крук.

Карась, окунь, лящ, акула, в’юн.

Тріска, скумбрія, оселедець, сом, камбала..

Комар, бджола, оса, павук, джміль.

Синиця, ворона, сорока, жайворонок, дятел.

Ведмідь, вовк, лисиця, тигр, лев.

Альбатрос, колібрі, пінгвін, папуга, лебідь.

17. Створи і запиши ланцюг розмноження тварин.

 

Коник, личинка, яйце, коник.

Личинки, попелиці, яйця, попелиці.

Мальки, риби, ікра, риби.

Жабки, жаба, пуголовки, ікра.

Черепашки, черепаха, яйця.

Крокодильчики, яйця, крокодил.

Пташенята, пташка,, яйця.

Метелик, лялечка, яйця, гусениця, метелик.

 

18. Прочитай, вибери назви тварин і запиши про них за зразком.

    Зразок:  цап  -  свійська тварина, травоїдна .

 

Два ведмеді, два ведмеді

Горох молотили.

Два півники, два півники

До млина носили.

Цап меле, цап меле,

Коза насипає.

У горобчик, славний хлопчик,

На скрипочці грає.

А ворони, добрі жони,

Пішли танцювати

Злетів крук, вхопив дрюк

Й весело танцює.

 

19. П’ятий зайвий.

 

Бик, коза, вівця, ведмідь, кінь.

Одуд, курка, качка, індик, гуска.

Короп, заєць, куниця, лось, зубр.

Гніздо, курятник, нора, мурашник, барліг.

Молоко, віск, масло, сир, вершки.

Мед, хутро, соти, віск, вулик.

 

20. Як можна узагальнити ці назви ?

 

Корова, бик, віл  -      … .

Курка, гуска, качка  -     … .

Коза, вівця, корова  -     … .

Білий амур, товстолобик, форель  -     … .

Бджола, шовкопряд, комар  -  … .

Гримуча змія, кобра, гадюка  -  … .

Линь, бичок, акула  -  .. .

Лелека, мухоловка, стриж  -     

Дятел, шишка, горобець  -      … .

 

21. Розгадай кросворд. Яке слово в ньому заховалося?

 

1

 

 

 

 

 

 2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

1. Вірно людям я служу

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю.      (Дятел)

2. Уночі гуляє,    вдень спочиває,

     Має круглі очі,    бачить серед ночі.  (Сова)

3. Ніс, як у свинки, та колючі щетинки.  (Їжак)

4. Чорномазий, білодзьобий,

    Він за плугом важно ходить,

    Черв’ячків, жучків знаходить  -

    Сторож вірний, друг полів,

    Перший вісник теплих днів.  (Грак)

5. Хто виходить у поле, не покидаючи свого дому.

    (Слимак)

6. Стоїть у стайні, вівса просить,

    Хлопців на собі носить.  (Коник)

7. Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило.  (Миша)

 

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

1. З бородою, не мужик

     З рогами, а не бик.  (Коза)

2. Сам собі і путь освітить,

    якщо  з’їсти когось мітить.  (Вовк)

3. Я веселий звірок:

     Плиг з ялинки на дубок.  (Білка)

4є Хто в гарячій воді червоніє.  (Рак)

5. Коло бабусі сидить у кожусі,

     Проти печі гріється, без водички миється.  (кіт)

 

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

1. У садочку понад тином

   Я зробив йому хатинку.

   Він навколо обдивився,

   Заспівав і заселився.  (Шпак)

2. Швидко скрізь цей птах літає,

   Безліч мушок поїдає,

   За вікном гніздо будує,

   Тільки в нас він не зимує.  (Ластівка)

3. Недарма про птаха слава,

   Є у нього один хист,

   Розпускати вміє хвіст..  (Пава)

4. Який птах найважчий на Україні.  (Дрохва)

5. Він має сірі  лапки,

    На голівці  -  чорна шапка,

   Крильця жовті, спинка біла,

   Дзьоб у нього, мов зернинка.

   Та він зовсім не сумує –

   Нам свої пісні дарує:

   Чів-чів-чів-тів  -

    Діточкам мій спів.   (Чиж)

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

1. Хто його заб’є, той свою кров проллє.  (Комар)

2. Чорна з поперечними смужками комаха, що        жалить, як бджола..  (Оса) 

3. Надоїдлива, як    .  (Муха)

4. Сидить у куточку,

   Тче павутину

   Для дрібної комашини.  (Павук)

5. Тисяча тисяч бондарів

   Роблять хати без дворів.   (Мурахи)

6. З гілки  -  на стежинку,

   З травки  -  на билинку

   Стрибає пружинка,

   Зелена спинка.  (Коник)

 

 

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Прісноводна тварина, яка присмоктується до тіла тварині живиться кров’ю.  (П’явка)

2. Навпростець через малину

    Він несе свою хатину.

   Зупинивсь серед дороги6

   «Ох же й  натрудив я ніжки!

   Нум, сховаю  в хатку ріжки

   І перепочину трішки».  (Равлик)

3. Ой, у лісі,  на узліссі ядовита блискуча стрічечка лежить.  (Гадюка)

4. Я повзу, своє тіло несу,

   Отруйні зуби маю,

   Язиком лякаю.  (Змія)

5. Скачуть жабки у траві,

   Всі хапають комарів.

   Та одній не повезе,

   Бо до жабок    повзе.  (Вуж) 

6. Найважчий і найтовщий зелений плазун у світі  родич крокодила.  (Анаконда)

7. Сестрички невеличкі

   Повиходили  з водички,

   Потихесеньку ідуть

   Свої панцирі несуть.  (Черепахи)

 

 

 

               Запитання до теми

 

1. Тварини  -  частина

а) живої природи,     б) неживої природи.

 

2. Тварини переміщуються з місця на місце, щоб

а) побачити інші місця,  

б) познайомитися з іншими тваринами,

в) знайти  їжу.

 

3. Тварини, для яких основою є рослинна їжа, називаються

а) хижими,  б) травоїдними,  в) всеїдними.

 

4. Тварини – хижаки поїдають

а) рослин,  б) тварин,  в) тварин і рослин.

 

5. Тварини, яких людина розводить і піклується про них , називаються

а) дикими,   б) свійськими,  в) своїми.

 

6. Птахів змушує летіти в вирій

а) страх,  б) голод,  в) холод.

 

7. Які птахи зимують?

а) Стриж, лелека, соловей.

б) Ворона, горобець, сорока.

в) Синиця, ластівка, іволга.

 

8. Які тварини вигодовують своїх малят молоком?

а) Риби.   б) Звірі.   в) Комахи.

 

9. Вибери правильний ланцюжок розвитку білана капустяного.

а) Гусениця  -  яйця  метелик  -  лялечка.

б) Метелик  -  гусениця  -  лялечка  -  яйця.

в) Метелик - яйця  -гусениця  - лялечка  -  метелик.  
 

10. Що допомагає хижим  птахам  добувати собі їжу?

а) Забарвлення.  б) Нюх.  в) Зір і кігті.

 

11. Спільна ознака всіх комах.

  а) Крила.  б) Шість ніг.  в) Забарвлення.

 

12. Які з цих тварин занесені до Червоної книги?

а) Лелека чорний, тритон карпатський.

б) Ящірка, вуж.

в) Зозуля, дятел.

 

13. Які правила поведінки в природі ви взяли б з собою, рушаючи на екскурсію?

 

а) Не будемо годувати диких тварин.

б) Розвісимо годівнички.

в) Поламаємо гілки дерев.

г) Заглянемо в гніздечка і подивимося яєчка.

д) Не лякатимемо пташок.

е) Не будемо ловити метеликів.

 

                        Гра  «Так  чи  ні»

 

(Хором відповідаємо на поставлені питання)

 

- Скажіть , а чи можна взимку , влітку, восени чи навесні гілочки з дерев ламати?   (Ні)

- А якщо до саду завітає шпак, чи зробите йому шпаківню?  (Так)

- А якщо багато квітів навесні , будете їх рвати ти?

( Ну звичайно  ні.)

- А якщо гніздечко побачиш ти в тіні, будеш його брати?  (Ну звичайно  ні)

- А скажи, мій друже, дай хороший знак, будеш берегти природу?   (Ну звичайно ж так)

- Не ображайте, діти, птахів, що літають.

І бджілок веселих, що медок збирають.

Бережімо річку, ліс і гай,

Бо це  -  наш рідний край!  

 

           Конкурс  «Знайко»

 

  • Яка тварина най вища на землі?   (Жираф)
  • У якої тварини найдовший стрибок?  (Кенгуру)
  • Найбільша сухопутна тварина у світі?  (Слон)
  • Яка тварина ніколи не спить?  (Дельфін)
  • Який птах годує своїх малят молоком?  (Пінгвін)
  • Який птах найважчий на землі?  (Страус)
  • Який птах найбільший на Україні?  (Дрохва)
  • Якого птаха можна назвати нічним котом?  (Сову)
  • У якого птаха найдовший дзьоб?  (У пелікана)
  • Який літаючий птах має найбільший розмах крил?  (Альбатрос і кондор)
  • Який птах літає із швидкістю 320км/год?  (Стриж)
  • Найменша пташка?  (Колібрі)
  • Де знаходиться вухо у коника-стрибунця?  (На нозі)
  • Яка тварина має найгучніший голос?  (Крокодил)
  • Що допомагає жабі проковтнути їжу?   (Очі)
  • Де зимують земноводні?  (У мулі)
  • Чи народжуються черепахи з панциром?  (Так)
  • Чи росте у ящірки шкіра?  (Ні)
  • Хто здатний змінювати забарвлення шкіри?  (Хамелеон)
  • Де виводяться малі крокодили?  (На суші)
  • Яка змія найнебезпечніша?  (Королівська кобра)
  • Яка змія найдовша?  (Королівський пітон)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             Література

 

1. Вихруль В. О. Природознавство у цифрах  і

    фактах. Довідник для вчителя і учнів почат- 

    кових класів. – Т.: Навчальна книга -  Бог-

    дан, 2006. – 96 с.

2. Гуріна В. В. Рослини і тварини.  – Х. : Белкар –

    книга, 2014. – 64 с.

3.  Гуріна В. В. Моя планета - Земля. - Х.: Белкар –

    книга, 2014. – 48 с.

4. Галенс Джуді. Книга відповідей для чомучки. –

    Х. : Клуб сімейного довкілля, 2009. – 398 с.

5. Калуська Л. В. Дивокрай. – Т.. : Мандрівець,

    2007. – 320 с.

6. Олесь О. Все навколо зеленіє. – К. :Веселка, 1990. – 318 с.

7. Прищепа К. С. Тематичний словник школяра. –

    К. : Гала, 1997. – 336 с.

8. Тейлор Ч. Велика ілюстрована енциклопедія

    ерудита. – К. : Махаон – Україна, 2006. – 496 с.

9. Шумада Н. С. Народ скаже – як зав’яже:

    Українські народні прислів’я, приказки, загадки.

    - К. : Веселка, 1985,. – 174 с.

 

1

 

doc
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
5449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку