Метою уроку є розширення й узагальнення уявлення школярів про різноманітність рослин і тварин; ознайомленняїх із засобами збереження рослинного і тваринного світу; розвивання уваги, мислення; виховування любові і дбайливого ставлення до навколишнього середовища.
Урок з природознавства
в 3 класі на тему:
«Охорона рослинного і
тваринного світу»
Підготувала:
вчитель
початкових класів
Туменського НВК
Богатько
Марія Василівна
Вчитель: Богатько Марія Василівна
Клас: 3
Предмет: природознавство
Тема: охорона рослинного і тваринного світу
Мета: розширити й узагальнити уявлення школярів про різноманітність
рослин і тварин; ознайомити їх із засобами збереження рослинного і
тваринного світу; розвивати увагу, мислення; виховувати любов і дбайливе ставлення до навколишнього середовища
Обладнання: квіти для віночка, костюми Флори, Фауни і синоптика, вірші, пісня «Буду я природі другом», презентації, таблиця, відеофізкультхвилинка
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель Пролунав дзвінок - починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3 класі
Діти – просто молодці.
Для цього потрібно: не просто слухати…
Діти – А й чути!
Вчитель - Не просто дивитися…
Діти – А й бачити!
Вчитель – Не просто відповідати…
Діти – А й міркувати, дружно й плідно працювати!
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
Вчитель Сьогодні добре знають люди,
Яка погода завтра буде,
Бо теле- й радіо прогноз
Підкаже – спека чи мороз…
Дмитро Білоус
А зараз послухайте, діти, як відчув подих природи наш синоптик.
Синоптик… сьогодні понеділок, повіяло холодом, всього +2 градуси тепла, небо затягнуте хмарами, сіється дощ, легенький вітер….
ІІІ. Актуалізація опорних знань
У різні пори року прекрасна наша планета Земля. І живемо на ній, поряд з іншими народами, ми – українці. То ж давайте, діти, за древньою традицією, прикрасимо нашу землю українським вінком.
Плету, плету віночок!
Треба мені квіточок.
1 учень Я подарую їй барвінок – символ весілля. Нехай Земля буде, як наречена у барвінковім вінку.
2 учень А я приколю мак – символ краси і ошатності. , щоб наша планета буда завжди гарною.
3 учень Несу я для Землі конвалію – символ любові, щоб наша матінка купалася завжди в любові.
4 учень Дарую тобі, Земле, підсніжник , а з ним ніжність, чистоту і вірність.
5 учень Прикрашаю тебе трояндою – символом кохання і здоров’я.
6 учень Принесу планеті я ромашку – символ миру.
7 учень Хай живуть на твоїх просторах орли – символи чоловічої відваги, сміливості і мужності.
8 учень А я прикріплю пару голубів .нехай скрізь живуть щасливі родини.
9 учень Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить –
Бо світ навколо любові просить.
Алла Потапова
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Виходять дівчатка у костюмах Флори і Фауни.
Флора. Планета Земля має нелегке життя.
Фауна. Ми прийшли сьогодні до вас, щоб розповісти про її болі і страждання.
Флора Щоб навчити вас любити і берегти рослини і тварини.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь
Вчитель Повітря, вода і ліс – дуже важливі складові частини природи. Вони начебто уклали угоду між собою про дружбу і взаємодопомогу.
Ліс – це величезний природний цех, який, «ковтаючи» вуглекислий газ, віддає в повітря чистісінький кисень. як чудова безвідмовна пральня, він ретельно очищає від бруду наше повітря.
Ліс насичує наш повітряний простір, нашу атмосферу водою. Самі дерева не виробляють води, але вони висмоктують її, разом з поживними речовинами, із глибини землі своїм корінням. Поживні речовини рослини забирають собі. А вода випаровується з листя і повертається дощами в землю.
Там, де багато лісів, чистіше повітря , повноводніші річки.
Ліс – це зелена аптека, де є чудові лікарські рослини, це - домівка для численних тварин.
( Презентація №1 «Лікарські рослини України»)
Флора Люди здавна використовували ліс для своїх потреб. Вони вирубували його під орну землю, використовували в будівництві і в промисловості. Знищення лісів приводить до згубних посух, до зменшення води в річках, до зникнення рослини і тварини.
Ти думаєш, деревам не болить?
Ти думаєш, в дере немає серця?
Та чую я – з корінь до верховіть –
Мій любий клен так жалібно трясеться.
Валентин Бичко
Вчитель Слізьми заливається берізка, коли люди встромляють ніж в кору, наче жало, щоб набрати соку, а потім забувають полікувати рану. Боїться й липа – королева медоносів, коли ламають їй гілля, збираючи цвіт. Бо ніхто не задумується над тим, що одне дерево за період цвітіння може виділити 5 відер нектару. Тремтить і кожен листочок ліщини, коли людина безжально нахиляє її гілля, щоб зірвати горіхи.
Фауна З розвитком науково-технічного прогресу значно змінилися умови життя тварин. Їм страшно, коли вирубують ліси, коли захаращують відходами водойми, забруднюють повітря. Звірі, птахи, комахи гинуть кожний день, від хімічного і фізичного впливу.
Вчитель
Хай одного коліщати
В механізмі не стає –
І уже природа – мати
Вимагає захищати
Середовище своє.
Дмитро Білоус
А як захищати природу? (Це питання записано на дошці.) Нам допоможе підручник. Але перед роботою з ним, ми відпочинемо
Фізкультхвилинка
2. Робота з підручником
(Діти опрацьовують статтю підручника на с.129-131, а потім висловлюють свої думки.)
3. Бюро новинок – цікавинок
1 учень Коли ставлення нестерпне,
Будьмо пильні – я і ти.
У природі все – вичерпне,
Все в ній треба берегти.
Дмитро Білоус
Презентація №2 (слайд №1)
2 учень Я хочу вам розповісти, яка біда сталася у Північній Африці.
Там знищували гіпопотамів, щоб вони не руйнували береги річок, а внаслідок цього в річках стало менше риби. Гіпопотами удобрювали дно річок, сприяючи розвиткові дрібних організмів, якими живилася риба. Коли цих організмів поменшало, стало менше й риби – їй не вистачало кому. Після припинення полювання становище змінилося - риби в річках побільшало.
(слайд №2)
3 учень Наші захисники природи б’ють на сполох, бо в гірських лісах стає менше ведмедів. А чи знаєте ви повір’я українського народу про появу ведмедя.
Був на світі перевізник, який перевозив людей через річку. Він ловив рибу руками, їв мед. А ще дуже любив накинути на себе кожух і лякати перехожих пізньої пори. Одного разу він побачив таку людину. Накинув кожух, вискочив із-за верби, страшно заревів. А подорожній –коваль не злякався, тільки сказав: «Будеш ти, чоловіче, отак ревти все своє життя». І з ти пір перевізник став ведмедем.
(слайд №3)
4 учень Стародавні греки називали веселку Іридою, тому й чарівні квіти назвали ірисами, бо вважали їх осколками веселки, що впала, колись на землю.
(слайд №4)
5 учень Оповита легендою і квітка нарциса. Самозакоханий юнак Нарцис не любив у своєму житті нікого, крім самого себе. Так і помер він, бо несила йому було відвести погляд від власного відображення в струмку. А на землі на цьому місці виросла духмяна біла квітка холодної краси.
Зараз нарцис потребує охорони.
(слайд №5)
6 учень Потребує охорони і цариця наших водойм – латаття біле. Наші предки називали її одолінь – травою, яка дозволяє подолати не тільки відстань, але й чужі недобрі наміри, різні біди і напасті. Люди вкладали квітку в ладанки і носили при собі як амулет.
(слайд №6)
Вчитель Кожна тварина і рослина сягає своїм корінням у сиву давнину. Про всіх не можна розповісти за урок. Але всіх можна зберегти.
VІ. Закріплення та систематизація знань учнів
Вчитель Втручання людини в життя природи неможливо зупинити. Але потрібно прагнути не шкодити їй. Бо вона, як поранений птах, кричить, прохає нас допомагати їй.
1. Робота в зошиті
Завдання 1 опрацьовуєм колективно, завдання 2 – самостійно.
2. Відповіді на запитання
Що ж ми можемо зробити для збереження природи?
(Відповіді дітей)
Молодці, діти! А зараз подивіться на дошку і складіть правила поведінки в природі. Запам’ятайте їх і завжди виконуйте!
(таблиця)
Я квіточку І в кору берізки Не потопчу і не зруйную І пташки У водичку Годівничку і шпаківню А в саду і в лісі
|
посаджу я деревце. не злякаю і не вб’ю. я мурашник. не буду рвати. не кину я сміття. Нехай живе там рибка. ніж я не встромлю. приладнаю для пташок. |
Флора Діти, я дуже вами задоволена і впевнена, що ви не зламаєте ні гілочки, ні деревця, не зірвете квіточки, не налякаєте птаха… ви справжні – захисники природи!
Фауна Запам’ятайте: якщо ви взяли від природи – віддайте їй. Посадіть дерево, вичистіть джерельце, підгодуйте птахів.. Тільки тоді наша Земля буде красивою!
VІІ. Підсумок уроку
1учень Чуєш, друже мій, розмови?..
Розмовляють доли, води…
Стань, послухай, роздивись.
Мову рідної природи
розуміти серцем вчись.
Оксана Степанович
2 учень Ти, друже мій, із лісом подружи,
За дихання своє йому віддячуй.
Залиш отут, в казковості стежин,
В цій дивині, ти погляд свій гарячий.
3 учень Твої онуки тут гулятимуть навкруг,
Хай пройдуть і твоїм щасливим слідом.
Хай їх ласкає ліс, хай їх голубить луг,
Збережені навік дбайливим дідом.
Валентин Бичко
4 учень Метелика ловити я не хочу:
Він – квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
Анатолій Костецький
Звучить пісня «Буду я природі другом» (муз. В. Таловирі, сл. С. Жупанина).
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
Вчитель Діти, юні охоронці природи, на вас покладено відповідальне завдання: охороняти і берегти природу. Чи можемо ми це завдання виконати?
Збагатіть свої знання цікавими відомостями про Флору і Фауну з літератури, яку візьмете в бібліотеці.
Дякую всім за цікавий і повчальний урок!
Список використаних джерел
1. Дивовижний світ живої природи : попул. дит. енцикл. / ред. В. Г. Біляєв ; худож. П. В. Мірончик. – Х. : Сінтекс ЛТД, 2004. – 95 с. : ілюстр. – (Вікно у дивосвіт).
2. Грущинська І. В. Сторінками Червоної книги України : зникаючі рослини : довід. учня / І. В. Грущинська ; худож. Є. Запорожець [та ін.]. – К. : Освіта, 2005. – 95 с. : ілюстр.
3. Костіна Ю. О. Тварини України : дит. кольорова енцикл. / Ю. О. Костіна ; пер. з рос. І. Г. Данилюка ; худож. О. К. Перепелиця. – Донецьк : БАО, 2009. – 79 с. : ілюстр.
4. Надзвичайні здібності тварин та рослин / уклад. В. П. Товстий. – Х. : Промінь, 2009. – 79 с. : ілюстр. – (Для допитливих).
5. Світ-дивосвіт України : хрестоматія з природознавства : для мол. шк. віку / упоряд. Н. М. Школа, І. С. Голубєва ; худож. П. Г. Бунятов [та ін.]. – К. : Лелека, 2004. – 223 с. : ілюстр.
6. Бєліков О. М. Перлини України / О. М. Бєліков. – Харків : Клуб сімейного дозвілля , 2014 . – 207с.
7. Мазнев Н. И. Энциклопедия лекарственных растений / Н. И.
8. Презентація: посилання – http://svitppt.com.ua/prirodoznavstvo/likarski-roslini-ukraini.html
9. Фізкультхвилинка: посилання – https://uk.savefrom.net/#