20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок " Осінні квіти в нашому парку"

Про матеріал

Довкілля - це життєвий світ, що оточує дитину, в якому вона живе з перших днів свого життя, який вона пізнає і який дає їй можливість формувати образ свого «Я», себе як особистість. Це середовище життя, що постає як цілісність ( цілісна картина світу), у якому все органічно взаємозв'язано. Безпосередній контакт з довкіллям - найкращий шлях здобуття знань та виховання почуттів. В.О.Сухомлинський підкреслював, що природа - найкращий вихователь дитячої душі. Він вважав, що духовне збагачення людини необхідно поєднувати з постійним спілкуванням з природою. «Краса природи, говорив він, відіграє велику роль у вихованні духовного благородства. Вона виховує в душі дитини здатність відчувати, сприймати тонкощі, відтінки речей, явищ, порухи серця» В.О.Сухомлинський звертався: «…ведіть дітей в обстановку, де є і яскраві образи, і причинно – наслідкові зв'язки між явищами, де діти захоплюються, переживають почуття подиву перед красою і водночас мислять, аналізують

Саме метод безпосереднього ознайомлення дітей з довкіллям позитивно впливає на виховання дошкільників. Екскурсії, подорожі уроки на природі формують світогляд школярів, розвивають екологічне і естетичне мислення, сприяють набуттю знань, умінь і навичок для практичного вирішення проблем. Особливу увагу В.О.Сухомлинський радив звертати на виховання у дітей дбайливого ставлення до природи, її багатств. Василь Олександрович називав мандрівки до чудової краси природи – уроками мислення.

Перегляд файлу

Тема 2. Осінні квіти у нашому парку

Мета: розширити уявлення дітей про осінні квіти; поглибити знання про рослинний світ; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, спостережливість; учити логічно мислити, порівнювати, фантазувати; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання відкривати й пізнавати її  таємниці.

Місце проведення: шкільне подвір'я, місцевий парк із клумбами осінніх квітів

І.Ранкова зустріч.

1.Привітання дітей.

Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук.

Вчитель:Сонечко встало сьогодні дуже рано і посилає вам свій промінець, вітаючись з вами. Тож давайте і ми привітаємося з ним.

Промінь падає в долоні – другу посміхнись.

Очі у небес бездонні – за руки візьмись.

Шелестить над нами листя – весело стрибай.

Хвиля мружиться іскристо – тож і ти моргай!

Задощила раптом хмарка – руки підставляй.

Потім знову стало жарко – голову сховай.

А он пташечка злетіла – в небо задивись.

Пісня лине понад світом – другу посміхнись!

2.Обмін інформацією.

- Що цікавого бачили по дорозі в школу?

- Які помітили зміни в природі?

- Як змінилося забарвлення листя на деревах?

- Чи є квітучі рослини?

ІІ. Підготовка учнів до екскурсії.

1.Вчитель проводить екскурсію у парку,заздалегідь визначає, які об'єкти природи зможуть побачити учні.

— Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію у парк. На екскурсії з'ясуємо, які зміни відбулися в природі.

Але перш ніж підемо, повторимо правила поведінки на екскурсії.

  • По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
  • Не відволікатися по дорозі на сторонні об'єкти, не відставати від товаришів.
  • У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду.
  • На зупинках уважно слухати вчителя.
  • Ходити у визначених учителем місцях.
  • Не ламати гілки дерев, кущів.
  • Не виривати з корінням рослини.
  • Не рвати квіти.
  • Не зачіпати мурашиних куп.
  • Не зачіпати пташиних гнізд.
  • Не заглядати у дупло, під корені дерев — це небезпечно.
  • Не лякати тварин, яких зустрінете.

IІІ. Вступна  бесіда

Вчитель. Після літа прийшла осінь. Сонце світить не так яскраво, як влітку, на вули­ці ще тепло, але не жарко, як улітку. Все частіше бувають хмарні дні, йдуть дощі.

  • Які об'єкти живої природи ви спостерігаєте?

Погляньте на рослини. Сьогодні  ми поведемо розмову про окрасу нашої землі — квіти. Якщо порівняти квіти з деревами, то вони здаються слабкими. Насправді ж це не так. Квіти дуже безстрашні, вони пристосувалися жити на суходолі й у воді, у тиші й холоді, у горах i лicax. Умовно їх можна поділити на гірськi, лісові, лугові, водяні та садові  (учні наводять приклади)

Нашу сьогоднішню подорож присвячено садовим  та парковим квітам.

 

ІV. Слухаємо казку

                             «Чиї квіти найгарніші?»

  Одного разу засперечалися пори року: чиї квіти найгарніші?

  Тупнула чобітком Весна – і де сніг лежав, струмки задзюрчали. Зазеленіла травиця. Земля вкрилася підсніжниками, пролісками, анемонами, нарцисами…

- Мої квіти -  найкращі, - мовила Весна.

- Ні, - заперечило Літо.

Змахнуло сонячним капелюшком – і враз заквітчало ліс і поле. З духмяної конюшини збирає солодкий сік джміль. В гаях, на долах і на  луках побачиш волошку, материнку,Іван – чай. Ніжно визирають з трави зірочки гвоздики. Щедрі барви літа!

Аж холодом від заздрощів війнула Осінь. І зблякли килими Літа.

 Мої квіти не гірші, - так сказала Осінь і повела багряним рукавом.   Зацвіли верес, цикорій, гусячі лапки. Вдруге кульбаба і конюшина розквітли…

А що ж Зима? Засипала снігом і ліс, і луки, і поле. Снігом дороги й дахи вкрила. Її квіти живуть за склом оранжереї: цикламени, бегонія, орхідеї.

Б. Вовк

3. Вчитель

- Дайте відповіді на запитання:

- Про що засперечалися пори року?

- Якими квітами вкрила землю Весна?

- Якими квітами Літо заквітчало ліс і поле?

- Які квіти розквітли восени?

- Де живуть квіти Зими?

- Чиї квіти найкращі? Чому?

V. Мешканці паркової клумби

4. Вчитель. А тепер ми поговоримо й дізнаємось багато цікавого про квіти, що ростуть перед нами. Назвімо їx. ( Айстри, чорнобривці, нагідкu.)

1. Айстри

Вчитель. Назва цих квітів походить iз  грецької мови й означає «зірка». Уважно роздивімось айстри й подумаймо, чому ж вони так називаються ? А якого кольору ці квіти? (Відповіді дітей)

2. Чорнобривці

Вчитель. Ці чудові  квіти з давніх-давен прикрашають наші оселi.

Хвилинки міркування

Вчитель. Розгляньмо їx i подумаймо, чому ж вони так називаються?

 

Повідомлення  ( готує учень)

Учень 1. Чорнобривці символ України

Дивна квітка чорнобривець, бо ж по суті – «чужинець», а став чи не найріднішим, збагатив культуру, духовність, став одним із символів українського народу, який уособлює дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю. Вони настільки поширені в Україні, що аж не віриться –  кілька століть тому наші давні предки не знали, що такі квіти взагалі існують.

Та необізнаність наших пращурів не дивна. Адже батьківщиною чорнобривців вважають Центральну Америку, а точніше, Мексику, де ці квіти культивували місцеві індіанські племена ацтеків та майя. Їх вирощували як лікарські та культові рослини, яким приписували різні магічні сили та властивості, використовували у певних релігійних обрядах. Навіть існувала цікава легенда про те, що чорнобривці вказували на місце знаходження золотого розсипу скарбів у землі. Напевне, саме це і привернуло до них увагу іспанських конкістадорів, які привезли насіння чорнобривців до Старого Світу. Коли з’явились ці рослини в Україні, невідомо, але назву вони отримали за незвичайні кольори квітки: пелюстки чорнобривців помаранчеві з чорними, як брови, обідками на краєчках. Краса та цілющі властивості сприяли тому, що вони швидко поширились та стали дуже популярними. Немає України без білої хати і чорнобривців, які милують око до сивих морозів, тому  десь в чужих краях, побачивши їх, завжди згадуємо про рідну землю.

Учень 2 .

Лікувальні властивості чорнобривців

 Милуючись тендітними на вигляд рослинами, мало хто здогадується про чудодійні властивості, що криються в них. Так, наприклад, компоти з додаванням чорнобривців не тільки дуже пахучі, а й цілющі. Людина, вживаючи цей смачний напій, може цілком побороти грип, застуду та інші бактеріальні інфекції, бо чорнобривці, підсилюючи імунітет, роблять організм стійким до всіляких мікробів. Квіти чорнобривців черпають із землі золото та мідь, а віддають їх людині просто –  для цього лишень треба  приготувати лікувальний настій:Одну квіточку (разом із насінням) подрібнити,  заварити в склянці окропу і вживати по чверті склянки 4 рази на день для лікування та профілактики хвороб підшлункової залози, цукрового діабету, для заспокоєння нервової системи, лікування судин.  А ще чорнобривці  містять лютеїн, який застосовується в медицині для поліпшення зору. Використання цих рослин здатне знизити артеріальний тиск, а жінкам допомагає позбутися гінекологічних недуг. Народна медицина рекомендує чорнобривці як ефективний засіб проти артриту. Ще мексиканські індіанці використовували яскраві квіти для приготування настоянок, що полегшують ревматичні болі. А в Індії соком, отриманим з листя цієї рослини, лікували екзему.

   Чорнобривці роблять і їжу дуже смачною та корисною, тому що підсилюють апетит і сприяють нормальному травленню. У харчуванні їх в основному використовуються як пряно-смакову приправу для салатів, супів, соусів і напоїв; і квіти, і листя можна додавати до суміші різних сухих запашних рослин. Тож, якщо у вас є можливість запастися чорнобривцями про запас, не пропустіть її   отримаєте не тільки смачну приправу, а й доступну і безпечну лікарську сировину на зиму.

5. Вчитель. А тепер понюхаймо ці квіти. Який у них аромат? ( Гіркуватий, схожий на полин.)

  У кого з вас немає  цих чудових квітів, назбирайте co6i насіння й
наступного року зможете прикрасити свій квітник. А поки ви збираете
насіння, я вам прочитаю казку.

 

Чорнобривці

 Тихий осінній вечіp. Заходить сонце. У блакитному нe6i — ключ журавлів. Наша бабуся сидитъ на лавці  біля тину, дивиться на зaхiд  сонця. Я питаю:

  •            Бабусю, скажітъ, для чого людина живе на cвітi? Бабуся всміхнулась i каже:
  •            Щоб жити вічно.

Я не міг збагнути. Як це — жити вічно? Бабуся каже:

 Ходімоо до саду.

Пішли ми до саду. Там доцвітали чорнобривці. Бабуся зібрала жменъку сухого насіння квітів, зав 'язала у вузлик.

 Почекай до весни, — зрозумієш, — сказала вона й поклала вузлик
із насінням чорнобривців  у сухий куточок.

Настала весна. Ми з бабусею посіяли на грядці  насіння. Зійшло, піднялося т, зацвіло. Які вони  красиві  чорнобривці. Кращі, ніж восени.

 Ось i людина живе, щоб вічно жила и краса, — сказала бабуся. —
батьки живутъ, щоб виховувати дітей. A діти потім народжуютъ
своїх дітей , щоб вічно жив людський рід.

 А для чого живе людсъкий рід? —  знову питаю я.
—Для щастя.

В. Сухомлииський

6. Нагідки 

Вчитель. Не менш корисш й щкаві  квіти нагідки. Вони потрапили в Україну з швденної  Європи. Їх вважають лікарською рослиною. Лікувальні  особливості цих квітів у пелюстках. Чим яскравіші квіти, тим  більша користь. Коли болить горло, ми полощемо його «кален­дулою» i навіть не здогадуємось, що це лише наукова назва нагідок.

 

Гра «Квітко, квітко, де твоя домівка?»

 7. Вчитель зачитує назву квітки, а учні називають місце, де вона росте. Наприклад:

Конвалія - ліс

Мак - поле

Троянда - клумба

Орхідея –  кімната, оранжерея, тощо.

Чорнобривці

VI. Упізнай квітку  (Діти за запахом упізнають квітку) Складемо букет. Нарвіть невеличкий букет квітів — це чудовий подарунок.  Як правило, дарують 3 або 5 квіток Якщо квітка гарна, то можна шднести й одну. Коли ж букет складається з великої  кількості квітів, то i'x не рахують.

На згадку про сьогоднішній день складемо букет з осінніх квітів - красунь.

(Складання букета.)

VII.  Про що думають  осінні квіти?

Вчитель. Повернімося до нашого квітника. День за днем осінь вступає у свої права,  несучи з собою холоди й заморозки.

Хвилинка  міркування

Вчитель. Поміркуймо, про що думають осінні квіти? Що їx турбує?

VIII. Підсумок уроку

Вчитель. На початку уроку ми слухали  казку про те, як Весна, Літо та Ociнь сперечалися, чиї  ж квіти найкращі. А про кого ми забули ? Так, про Зиму.

Хвилинка міркування

Вчитель. Як ви думаєте, що сказала їм Зима?

Але ж квіти дарують i взимку. Де ж їх беруть?

Вчитель. Люди навчилися вирощувати чудові квіти в теплицях.  А ще взимку можна помилуватися кімнатними рослинами

X. Домашнє завдання

Вчитель Написати твір на тему « Про що думають осінні квіти?»


 

docx
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку