Красовська Т.Д. Учитель зарубіжної літератури
КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ
ступенів №15 Маріупольської міської ради
Донецької області»
Чарлз Діккенс
Цикл уроків
Урок №2 Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі,
або Різдвяне оповідання з привидами».
Подорож Скруджа у часі і просторі.
Опис роботи. Ця робота націлена на те, щоб продовжити знайомство з повістю; розвивати образне, критичне мислення, навички самостійної і колективної роботи з художнім текстом; вчити висловлювати свої оціночні судження та враження; сприяє формуванню почуття милосердя, поваги до сімейних та загальнолюдських цінностей.
Робота складається з інтерактивної гри «так» чи «ні», мозкової атаки, вибіркову роботу з текстом з оціночними судженнями учнів, діяльність в парах.
Цілі. Продовжити знайомство з повістю; розвивати образне, критичне мислення, навички самостійної і колективної роботи з художнім текстом, уміння переказувати, виділяти ключові моменти, висловлювати свої оціночні судження, почуття та враження; сприяти формуванню почуття милосердя, поваги до сімейних та загальнолюдських цінностей.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
Ознайомлення з темою й метою уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка знання тексту.
Інтерактивна гра «так» чи «ні».
Учитель читає питання. Якщо учень погоджується з твердженням учителя, то записує літеру «А» (тобто «так») в таблицю відповідей в кінці роботи; якщо не згодний з твердженням, то вписує літеру «Б». По закінченню роботи учні мають змогу порівняти свої відповіді з ключем. За кожну правильну відповідь учні зараховують собі 0,5 балів. Всього за роботу 12 балів. В кінці роботи кожний учень має змогу підвести підсумки своєї роботи та виставити собі оцінку. Бажаю успіху у виконанні цієї роботи!
1.«… минуло сім років. Однак на вивісці, що прикрашала двері їхньої контори, як і раніше, було написано: «Скрудж і Марлей»?
2. «Через холод у душі і вся постать його немов заморозилася: ніс загострився, щоки зморщились, хода стала скутою, очі почервоніли, тонкі губи посиніли, а голос – хитрий та прикрий – скрипів». Це опис Марлея?
3. «Йому [Скруджу] навіть подобалося протовплюватися дорогами людського життя, нехтуючи людським співчуттям»?
4. «… писар не міг підкинути вугілля, бо скринька з вугіллям стояла у Скруджевій кімнаті»?
5. «… окрім моєї великої шаноби до Святого Різдва, я ще вважаю цей день найкращим у цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день!» Ці слова належать Скруджеві?
6. Господар фірми «Скрудж і Марлей» зробив благодійний внесок, який збирали два джентльмени?
7. Марлей казав, що «ланцюг, який сам собі скував за життя», одягнув його з власної волі і з власної волі його носить?
8. На час зустрічі з привидом, ланцюг Скруджа такий довгий і важкий як у Марлея?
9. Якщо духи не прийдуть, то Скрудж матиме «таку саму долю», як у Марлея?
10. Перший дух – це дух минулих Різдвяних свят?
11. Скрудж побачив хлопчика, який сидів, «… зовсім поринувши у читання. Зненацька за вікном з’явився перед ними зовсім виразно чоловік у чужинському вбранні; за поясом у нього стриміла сокира, і він тримав за узду осла, навантаженого дровами». Це був Робінзон Крузо?
12. Сестра Фанні, яка приїхала перед Різдвом до Скруджа, запрошуючи його до дому, «бувши заміжньою» померла. Чи залишилися у неї діти?
13. Скрудж «збагнув, що через жагу наживи втратив можливість прожити щасливе сімейне життя»?
14. «… темно-каштанові кучері були довгі й розпущені по плечах; обличчя було добре, очі блищали, голос був веселий. Взагалі від нього віяло радістю й щирістю». Це опис Боба Кретчита?
15. Марта Кретчит зустріла Різдво разом з родиною?
16. Тайні Тім зустріне наступне Різдво, якщо нічого не зміниться в його житті?
17. Чи був Скрудж ангелом-охоронцем для сім’ї Кретчитів (до початку змін у житті Скруджа)?
18. Під час святкування Свят-вечора родина Кретчитів почувала себе нещасною тому, що «… убирані вони були погано: черевики промокли, одяг зношений; Пітер добре знав, де знаходиться позичкова каса»?
19. Скрудж і дух завітали до оселі племінника, де «зібралася весела компанія. За чаєм розмовляли про скупого дядька господаря будинку. Гості засуджували Скруджа, але сам племінник говорив про нього зі щирим співчуттям»?
20. «Дух показав Скруджеві на чиюсь занедбану могилу. Тремтячи від страху, герой побачив на надгробку власне ім’я»?
21. Боб Кретчит після свята прийшов на роботу раніше, щоб закінчити переписування паперів?
22. Скрудж після подорожі з привидами «став таким добрим другом, добрим господарем і доброю людиною»?
23. Після тих пригод Скрудж бачився з духами перед кожним Різдвом?
24. «Нехай буде над кожним з нас Боже благословення, його любов та ласка»? Ці слова належать Тайні Тіму?
Пояснювальна записка.
№2 Ні. Це опис Скруджа.
№5 Ні. Ці слова належать племіннику Скружда.
№6 Ні. Він пояснив це тим, «що не бажає підтримувати лінощі людей, які не вміють належно себе забезпечити».
№8. Ні. «… ланцюг був такий самий … за сім років перед цим. Від того часу … він зробився дуже важкий».
№11. Ні. Алі-Баба.
№12. Так. Це племінник Скруджа.
№14. Ні. Це опис духа теперішнього Різдва.
№16. Ні. Він помре.
№17. Ні. Скрудж був «страшилом для всієї сім’ї».
№18. Ні. «Але Кретчити були щасливі; вдячні за те, що мали; задоволені одне за одного та з того, як провели вкупі час».
№21. Ні. Спізнився.
№23.Ні. Не бачився більше з духами.
Ключ до роботи
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
А Б А А Б Б А Б А А Б А А Б А Б Б Б А А Б А Б А
ІІІ. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.
1.Бесіда.
2.Мозкова атака. У кінці нашого уроку ми відповімо на запитання, які записані на дошці:
« Які наслідки для Скруджа мала перша подорож у часі і просторі для його переродження?
(Словничок. Переродження – оновлення, зміна. Переродитися – стати зовсім іншою людиною).
3.Складання ланцюжка подій подорожі в дитинство та юність Скруджа.
Вибіркова робота з текстом.
Завдання. Пригадайте, які моменти в тексті є ключовими для Скруджа (Діти відповідають). На інтерактивній дошці з’являються уривки з тексту (зліва). А справа на дошці пишемо, як реагував на ці моменти зі свого життя Скрудж.
Текст Почуття Скруджа
Сільська дорога Цікавість. До чого це? Що буде далі?
* *
«Скрудж почув у повітрі тисячі запахів, з якими Губи тремтять, з’явилася сльоза на щоці.
були пов’язані тисячі давно забутих дум, надій Але Скрудж не зізнався у цьому духу,
і турбот» а промовив «заїкаючись, що то прищ».
* *
«… Скрудж упізнавав кожного та знав його «Він так безмірно тішився, дивлячись на
по йменню…» них», «… його суворі очі заблищали;
серце забилося».
* *
«… селяни … бажали одне одному веселого «… втішно йому було слухати…».
Різдва…»
* *
«… самотній хлопчик, покинутий своїми «Скрудж сів на лавку й заплакав».
близькими» знаходиться у зовсім порожній
школі»
* *
«… скриньку молодого Скруджа прив’язали «Скрудж глянув на духа, сумно покивав
до повозу; діти швиденько попрощалися з тією головою й боязко глянув на двері».
школою»
* *
Згадка про Фанні та її смерть. Питання духу «Скруджеві стало ніяково…».
про племінника.
* *
Повернення на вулиці великого міста. «Можно було виразно бачити, що й тут
святкують».
* *
Крамниця, у якій Скрудж замолоду служив Раптом Скрудж пригадав, що ніколи
учнем. Господар влаштовував справжні не обдаровував на свята свого писаря.
домашні бали.
* *
Наречений Скрудж у Різдвяний вечір. Герой збагнув, що через жагу наживи
Подальша доля нареченої. втратив можливість прожити щасливе
сімейне життя.
* *
4.Мозкова атака. Давайте повернемося до нашого питання: «Які наслідки …»
Висновок
«Ці думки були такими нестерпними, що Скрудж зажадав негайно вирватися з минулого й навіть спробував загасити випромінюване духом світло.»
Як наслідок -
«Забувся важким сном»
IV.Закріплення знань, умінь та навичок.
Інтерактивна вправа. Діяльність в парах. Поспілкуйтесь між собою й прийдіть до спільної думки при відповіді на питання: «Чому Скрудж після першої подорожі забувся важим сном, хоча до того спав міцно?»
V.Підбиття підсумків уроку.
VI. Домашнє завдання. Проаналізуйте матеріал уроку і складіть «Ланцюжок помилок Скруджа».