24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Цикл уроків на щодень у 6-му класі на тему: «Відміни та групи іменників»

Про матеріал

Цикл уроків на щодень у 6-му класі на тему: «Відміни та групи іменників». Конспекти складено до підручника: Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 6 кл. ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, М. Г. Жук. – К. : Грамота, 2014. − 272 с.

Увага! Бажання, морозиво, поле - це ім. 2 відміни. Ілля в Кл. в. - Ілле. У конспекті помилка друку.

Перегляд файлу

Цикл уроків на щодень у 6-му класі на тему: «Відміни та групи іменників»

Конспекти складено до підручника:

Підручник. Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 6 кл. ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, М. Г. Жук. – К. : Грамота, 2014. − 272 с.

Урок української мови в 6-му класі

Тема. Відмінювання іменників. Поділ відмінників на відміни й групи.

Мета: ознайомити учнів з принципом поділу іменників на відміни та групи в українській мові; розвивати пам’ять, увагу; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями:

  • До яких ЧМ належить іменник?
  • Що означає іменник?
  • Які відмінки іменників ви знаєте?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Проблемне завдання.

Відгадайте, будь ласка, загадки.

  • Природне явище з громом і блискавками. (Гроза).
  • Чоловік, який грає на кобзі. (Кобзар).
  • Піднесений стан людини.(Радість).
  • Син корови. (Теля).

Повернемося до цього завдання пізніше − після вивчення нового матеріалу.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя.

Робота з підручником (С. 110  111).

Бесіда за питаннями:

  • Поясніть, будь ласка, що ми називаємо відміною.
  • Скільки відмін розрізняють в українській мові?
  • Які іменники належать до 1-ї, 2-ї, 3-ї, 4-ї відмін?

Проблемне завдання.

До яких  відмін належать слова-відгадки?

Виконання вправ.

1. Бажання, морозиво, поле − 1-ша відм., а кошеня − 4-та відм.

2. Лоша, курча, лисеня − 4-та відм., а скло − 2-га відм.

3. Ім’я, тім’я, хлоп’я − 4-та відм., а сім’я − 1-ша відм.

1-ша відм.

2-га відм.

3-тя відм.

4-та відм.

Дошка, вишня, Ярина, Десна, мураха, тривога, собака, невдаха, соня, яма.

Бібліотекар, гвинт, дім, ювілей, плющ, ніс, слово, огірок, тюль, добро.

Любов, мати, честь, злість.

Ягня, немовля, курча,

Бесіда за питаннями:

  • Скільки відмінків в українській мові? Назвіть їх.
  • У які відміни об’єднуються іменники за відмінковими закінченнями?

Пояснення вчителя.

Робота з таблицею в підручнику (С. 110  111).

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники належать до твердої / м’якої / мішаної груп?
  • Розгляньмо відмінювання іменників твердої групи 1-ї відміни. Яку літеру ми бачимо в Н. в., а в Р. в., О. в., Кл. в.?
  • Які чергування приголосних відбуваються в Д. в. та М. в.?
  • Розгляньмо відмінювання іменників м’якої групи 1-ї відміни. Яку літеру ми бачимо в Н. в., а в Р. в. ., О. в., Кл. в.?
  • Розгляньмо відмінювання іменників мішаної групи 1-ї відміни. Яку літеру ми бачимо в Н. в., а в Р. в. ., О. в., Кл. в.?

Виконання вправ.

Тверда група

М’яка група

Мішана група

Недотепа, екзотика, м’ята, азбука, єхидна, думка, епоха, ракета, естрада, ваза, ангіна.

Будівля, ерудиція, заготівля.

Каша, огорожа, раджа, іржа, невдача, ноша, Яремче.

Ключ. Немає дерева без коріння.

1. Діжка, парта, пригода − тв. гр., скеля − м’як. гр.

2. Рукою, хмарою, лелекою − тв. гр., кручею − міш. гр.

3. Оленко, Ірино, Віро − тв. гр., Юліє − м’як. гр.

V. Узагальнення й систематизація вивченого.

Бесіда за питаннями:

  • Поясніть, будь ласка, що ми називаємо: відмінком; відміною; групою?

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. § 33, 34 (вивч. прав.); впр. 267 (1), С. 112 (записати слова, зашифровані в схемі, визначити їхні відміни та групи).


Урок української мови в 6-му класі

Тема. Відмінювання іменників ІІ відміни.

Мета: формувати вміння відмінювати іменники другої відміни та навички  правопису їхніх відмінкових закінчень; розвивати вимовну пам’ять, увагу; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: комбінований.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Міні-самостійна робота.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Проблемне завдання.

Відгадайте, будь ласка, загадки.

  • Природне явище з громом і блискавками. (Гроза).
  • Чоловік, який грає на кобзі. (Кобзар).
  • Піднесений стан людини.(Радість).
  • Син корови. (Теля).

Бесіда за питаннями:

  • Поясніть, будь ласка, що ми називаємо відміною.
  • Скільки відмін розрізняють в українській мові?
  • Які іменники належать до 1-ї, 2-ї, 3-ї, 4-ї відмін?

Проблемне завдання.

  • До яких  відмін належать слова-відгадки?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя.

Робота з підручником (С. 116).

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники належать до твердої, м’якої, мішаної груп ІІ відміни?

Виконання вправ.

Тверда

М’яка

Мішана

Стрибок, морозиво, берег, автограф, банк, око, гурт, віск, льон, мед, колесо, фонд, хист, Дніпро, салют,

Зілля, князь, ліцей, збіжжя, узгір’я, сценарій, побачення, обличчя, стиль, вугілля, щастя,

Париж, вантаж, ключ.

Бесіда за питаннями:

  • Назвіть групи іменників ІІ відміни.

Робота з таблицею в підручнику (С. 117).

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники належать до твердої / м’якої / мішаної груп?
  • Розгляньмо відмінювання іменників твердої групи 2-ї відміни. Яку літеру ми бачимо в Н. в., а в Р. в., О. в.

Місяць, життя, шістдесятиріччя, ювілей, науковець (зразок).

Н. місяць

місяці́

життя́

життя́

шістдесятирі́ччя

шістдесятирі́ччя

ювіле́й

ювіле́ї

Р. місяця

місяці́в

життя́

житті́в

шістдесятирі́ччя

шістдесятирі́ч

ювіле́ю

ювіле́їв

Д. місяцю (еві)

місяця́м

життю́

життя́м

шістдесятирі́ччю

шістдесятирі́ччям

ювіле́ю, ювіле́єві

ювіле́ям

Зн. місяць

місяці́

життя́

життя́

шістдесятирі́ччя

шістдесятирі́ччя

ювіле́й

ювіле́ї

Ор. місяцем

місяця́ми

життя́м

життя́ми

шістдесятирі́ччям

шістдесятирі́ччями

ювіле́єм

ювіле́ями

М. на (у) місяці

на/у місяця́х

на/у житті́, життю́

на/у життя́х

на/у шістдесятирі́ччі, шістдесятирі́ччю

на/у шістдесятирі́ччях

на/у ювіле́ї, ювіле́ю

на/у ювіле́ях

Кл. місяцю

місяці́

життя́

життя́

шістдесятирі́ччя*

шістдесятирі́ччя

ювіле́ю

ювіле́ї

V. Узагальнення й систематизація вивченого.

Бесіда за питаннями:

  • Поясніть, будь ласка, що ми називаємо: відмінком; відміною; групою?

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. § 35 (вивч. прав.); впр. 278, С. 117 (списати текст, поставивши слова в дужках у потрібному відмінку).

Урок української мови в 6-му класі

Тема. Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду ІІ відміни.

Мета: розглянути відмінювання іменників ІІ відміни, їх розподіл на тверду / м’яку/ мішану групи, з’ясувати правила правопису букв -а (-я), -у (-ю) в іменниках чоловічого роду ІІ відміни однини в родовому відмінку; розвивати пам’ять, увагу; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: комбінований урок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями:

  • Які відмінки іменників ви знаєте?
  • Які іменники належать до ІІ відміни?
  •  Назвіть, будь ласка, групи іменників ІІ відміни.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Впр. 293, С. 121.

І в.: Одеса;

ІІ в.: Дніпропетровськ (-а), Донецьк (-а), Київ (-а), Харків (Харкова).

Проблемне питання: чому в Р. в. іменники ч. р. ІІ в. мають закінчення -а?

 

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя (А).



Робота з підручником (С. 120).

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники чоловічого роду ІІ відміни в Р. в. мають закінчення -а (-я /  -у (-ю)?
  • Дайте, будь ласка, відповідь на проблемне питання.

Виконання вправ.

Впр. 292 (1), С. 121.

Рядка, жиру, портрета, футболу, абзацу, пейзажу, струмка, стола / столу, Ірану, документа, атестата, університету.

Словникова робота:

Атестатсвідоцтво про закінчення навчального закладу.

  • Які іменники чоловічого роду ІІ відміни в Р. в. мають закінчення -а (-я /  -у (-ю)?

Пояснення вчителя (Б).

Робота з підручником (С. 122).

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники чоловічого роду ІІ відміни належать до твердої / м’якої / мішаної груп?

Виконання вправ.

Впр. 295, С. 122.

Тверда група

М’яка група

Мішана група

Скипидару, кашовара, кулінара, нектару, інжиру, буксира, дебошира, капіляра, пазура, муляра, процесора, столяра.

Виноградаря, писанкаря, димаря, квіткаря, пустиря, пекаря.

Ковзаняра, школяра.

Виконати вправу за допомогою алгоритму (узято з мережі Інтернет).

C:\Users\Acer\Downloads\image029.jpg

Словникова робота:

Дебошир  скандаліст.

Капіляр − 1. Трубочка з вузьким внутрішнім каналом. Капіляр термометра. 2. Найдрібніша кровоносна судина.

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники чоловічого роду ІІ відміни належать до твердої / м’якої / мішаної груп?

V. Узагальнення й систематизація вивченого.

Розв’яжіть мовну задачу.

Шестикласники складали речення зі словом листопад. Учениця вивела в зошиті: «У час листопаду земля в парку вкривається жовто-червоним килимом». Учень записав: «На початку листопада періщили холодні дощі». Чому діти вжили слово листопад у родовому відмінку по-різному?

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. § 36 (вивч. прав.); впр. 287, С. 120 (записати речення, розкриваючи дужки).


Картка № 1

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Степ  

мед  

жанр  

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Зві́р  зві́ра (група                                    )

дві́р  дво́ру (група                                  )

лі́кар  лі́каря (група                               )

Картка № 2

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Гай  

сад  

університет  

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Снігу́р  снігура́ (група                          )

друка́р  друкаря́ (група                        )

газетя́р  газетяра́ (група                       )

Картка № 3

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Кущ  

рядок  

абзац  

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Кома́р  комара́ (група                           )

жи́р  жи́ру (група                                 )

куліна́р  куліна́ра (група                      )

Картка № 4

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Майстер  

плющ  

вальс  

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Хаба́р  хабара́ (група                           )

буква́р  букваря́ (група                        )

каси́р  каси́ра (група                           )

Картка № 5

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Цар  

ківш  

дуб  

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

До́лар  до́лара (група                             )

ми́р  ми́ру (група                                   )

сто́вбур  сто́вбура (група                     )


Картка № 1

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Степ  степу;

мед  меду;

жанр  жанру

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Зві́р  зві́ра (група тверда)

дві́р  дво́ру (група тверда)

лі́кар  лі́каря (група м’яка)

Картка № 2

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Гай  гаю;

сад  саду;

університет  університету

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Снігу́р  снігура́ (група тверда)

друка́р  друкаря́ (група м’яка)

газетя́р  газетяра́ (група мішана)

Картка № 3

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Кущ  куща;

рядок  рядка;

абзац  абзацу

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Кома́р  комара́ (група тверда)

жи́р  жи́ру (група тверда)

куліна́р  куліна́ра (група тверда)

Картка № 4

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Майстер  майстра;

плющ  плюща;

вальс  вальсу

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

Хаба́р  хабара́ (група тверда)

буква́р  букваря́ (група м’яка)

каси́р  каси́ра (група тверда)

Картка № 5

Указати закінчення ім. чол. р. ІІ відм. одн. у Р. в.: напр., відмінок − відмінка, дощ − дощу тощо.

Цар  царя;

ківш  ковша;

дуб  дуба

Указати групу ім. чол. р. ІІ відм. одн.: напр., бухга́лтер  бухга́лтера (група тверда) тощо.

До́лар  до́лара (група тверда)

ми́р  ми́ру (група тверда)

сто́вбур  сто́вбура (група тверда)


Урок української мови в 6-му класі

Тема. Відмінювання іменників ІІІ  IV відмін.

Мета: розглянути особливості відмінювання ім. ІІІ  IV відмін, учити розпізнавати відмінки; розвивати пам’ять, увагу; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: комбінований урок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Самостійна робота за картками (письмово; 6 хв.).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Впр. 298, С. 124.

 

Числовий код: 1  А; 2  Ґ; 3  Г; 4  В; 5  Б.

Хоч гать (З. в.) гати, кров (Н. в.) ударила в голову, день і ніч (Н. в.), збиватися з путі (Р. в.)., розкидати сіті (З. в.).

Бесіда за питаннями:

IV. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником (С. 123): спостереження за таблицею.

Бесіда за питаннями:

  • Чи поділяються ім. ІІІ в. на групи?
  • У чому полягають особливості відмінювання ІІІ в. одн. і множ.?

Пояснення вчителя.

Робота з підручником (С. 124).

Виконання вправ.

Впр. 297, С. 124 (учитель показує зразок; діти працюють біля дошки).

Мужністю, любов’ю, печаллю,актуальністю, багатобарвністю, ніччю, Січчю, честю, байдужістю, вродливістю, вермішеллю, кров’ю, гордістю, кіновар’ю, люттю, памороззю, вертикаллю, галуззю.

Словникова робота:

Актуальність − ім. до прикм. актуальний (актуальний важливий для даного часу; який відповідає найважливішим потребам сучасності).

Кіновармінерал червоного кольору різних відтінків; сірчиста ртуть, цинобра.

Бесіда за питаннями:

Назвіть особливості відмінювання ім. ІІІ в. в О. в. одн.

Робота з підручником (С. 125).

Бесіда за питаннями:

  • Які суфікси з’являються при відмінюванні іменників IV в.

Виконання вправ.

Впр. 301, С. 125.

Каченя, зайченя, телям, ведмежам, оленяти, курчатам, собачат, лоша.

Відповідь: четверта.

V. Узагальнення й систематизація вивченого.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Прослухати речення. Коли вчитель називає ім. IV в., плещемо в долоні.

Діти мої, сиротята! Пропав же я з вами! Із чужого чортеняти не зробиш власного дитяти. Із лисого теляти буде лисий віл. Любляться, як гуска з поросям. А ми подібні, паровані, кращі горнят мальованих.

VІІ. Домашнє завдання. § 37 (опрац.); впр. 300, С. 120 (виписати ім. ІІІ в.).; впр. 302, С. 126 (виписати ім. IV в.).


Урок української мови в 6-му класі

Тема. Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини.

Мета: повторити особливості визначення роду незмінюваних іменників; розглянути особливості відмінювання іменників, що мають форму лише множини; розвивати пам’ять, увагу; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: комбінований урок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями:

  • Які іменники належать до ІІІ в., а які до IV в.?
  • Назвіть особливості відмінювання ім. ІІІ  IV відмін.
  • За яких умов у ІІІ в. відбувається подовження, а за яких − ні?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

IV. Актуалізація опорних знань.

Повт. за С. 102.

Бесіда за питаннями:

  • Які ж іменники належать до незмінюваних?
  • До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?
  • Назви людей?
  • Назви тварин і птахів?

V. Основний зміст уроку.

Вправа

Утворити словосполучення, дібравши до поданих іменників прикметники.

(Швидке болеро); молодий кюре; (популярне) ватерполо;  (свіжа) Боржомі; (австралійський) ему; (піщана) Гобі; (сонячний) Капрі; (гостинне) Палермо; (зелене) Сухумі; (елегантна) мадам; (шановний) мосьє; (гарячий) сироко; (барвисте) конфеті; (смачна) івасі; (затишне) кабаре; (безкрилий) ківі.

Словникова робота:

Кюре − католицький священик.

Болеро − 1. Старовинний іспанський танець. 2. Частина народного костюму.

Ватерполо − спортивна гра в м’яч на воді; водне поло.

  • Як визначити рід незмінюваних іменників?
  • Чи вони змінюються за відмінами й відмінками?

Впр. 311, С. 129.

1. Назви одягу й взуття: штани, бриджі, панталони.

2. Власні назви: Чернівці, Суми, Карпати.

3. Назви парних предметів: окуляри, терези, ножиці.

4. Назви речовин: парфуми, вершки, дріжджі.

5. Назви дій і процесів: посиденьки, канікули, іменини.

Пояснення вчителя.

Робота з підручником (С. 129): спостереження за таблицею.

Бесіда за питаннями:

  • Як відмінюються іменники, що мають форму лише множини?
  • Чи належать до певної відміни іменники, що мають форму лише множини?

Впр. 314, С. 130 (учитель показує зразок; діти працюють біля дошки).

Коштів, коштами; надр, надрами; іменин, іменинами; грошенят, грошенятами; дебатів, дебатами; виборів, виборами; дріжджів, дріжджами; жалощів, жалощами; задвірків, задвірками; зборів, зборами; кайданів, кайданами; копалин, копалинами; курантів, курантами.

  • Які змінюються іменники, що мають форму множини?

V. Узагальнення й систематизація вивченого.

Творча робота «У кафе».

Складаємо асоціативний кущ. Добираємо до іменників прикметники.


  • Меню багате, бідне, обмежене.
  • Ситро свіже, солодке, газоване.
  • Какао смачне, гаряче, солодке.
  • Рагу овочеве, м’ясне, свіже.
  • Пюре рідке, густе, гаряче, смачне.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. С. 102 (повт.), § 39 (вивч. прав.); впр. 313, С. 130 (списати текст; підкреслити іменники, що вживаються лише в множині; визначити їхні відмінки).

docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
3701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку