4 КЛАС
Підсумкова контрольна робота з української мови та
літературного читання
1 – в.
1.Прочитай уважно текст.
МУХОЛОВКИ
(Во)сени, після перших заморо..ків пов..рнулися теплі, погожі дні. Осики, б..рези, липи вже (с)кинули літнє вбра..я. На узлі..і ще вихваляється золотистими л..сточками груша-дичка. А якою вродливою стала брусниця! (Не)хоче прощатися зі своїм з..леним листям. На гілочках виблискують яскраво-ч..рвоні нам..стини. А хіба можна пройти повз кущики ожини? Візьмеш у рот, а вони холодні, солодкі, запашні. І грушу-дичку не обминеш: ще місяць тому язик терпнув від кислючого соку її плодів, а тепер груші м'які, трохи кислуваті, трохи медові — справжні ласощі.
Ідеш лісом і милуєшся його прив'ялою красою. Тихо довкола. Зовсім не чути пташиних голосів. Поволі осідає густий туман на віти дерев, на прибиті морозом трави, зволожує опале листя, і воно не шелестить під ногами. Пахне грибами, ягодами, корою дерев, відсирілою землею.
Ось і зарості терну. Звіддаля бачу, що верхівки чагарників аж сині від рясних плодів. Саме пора збирати їх. Після морозу вони пом'якшали, стали приємні на смак.
Подобається мені збирати терен у тиху погоду. Знизу плодів обмаль, найбільше їх на верхівках. Отож доводиться пригинати гілку, тримати її однією рукою, а другою зривати холодні, вкриті сизим нальотом ягоди. Трапляються прив'ялі, так самі і просяться, щоб хтось їх з'їв.
Гадав, що довкола немає жодної живої душі. Але помилився. Збоку щось тихенько пискнуло. Обернувся — і побачив двох маленьких пташок. Спинки сірі, вола сірувато-рожеві, меткі очиці, крихітні дзьобики. А хвостики крутяться, як заведені.
Мухоловки! Він і вона. Попискуючи, перната пара присіла так близько, що можна рукою дістати. Я причаївся, щоб, бува, не сполохати маленьких сусідів. Але мухоловки чомусь пурхнули далі. Заходився знову рвати ягоди — вони знов біля самої голови. Зовсім не бояться! Пташки не звертали на мене ніякої уваги навіть тоді, коли я пригинав або відпускав з посвистом гілку.
Чим же зацікавила моя особа мухоловок?
Ага, он у чому справа: у густому гіллі знайшли притулок дрібненькі комарики, мушки. На сірій корі їх не видно, а коли я пригинаю гілля, комашня злітає і стає легкою здобиччю мухоловок.
2. Визнач основну тему твору. Твір про:
А. красу лісової природи восени
Б. дбайливе ставлення людини до природи
В. цікаве пристосування птахів для здобування їжі
3. Віднови послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Простав цифри в порожні клітинки.
4. Запиши, про які яскраво-червоні намистини йде мова у творі.
___________________________________________________________________
5. Спиши уривок тексту, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Познач рядок, в якому всі слова є прислівниками.
А. восени, дні, повернулися; Б. восени, звіддаля, близько;
В. вродлива, м'яко, гілля.
7. Встанови зв'язок між словами в реченні.
Поволі осідає густий туман на віти дерев.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Встанови відповідність між словами і звуковими моделями.
9. Визнач, цей твір — оповідання чи літературна казка. Доведи свою думку. (3 -4 речення)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4 КЛАС
Підсумкова контрольна робота з української мови та
літературного читання
2– в.
1.Прочитай уважно текст.
ХИТРА ЛИСИЦЯ.
Блукали ми із лісником і Павликом по берегу озера й побачили лисячий слід. Його було видно на піску.
— Мабуть, лиска приходила воду пити, — сказав Павлик.
— Ні,— заперечив лісник. — Ти придивись пильніше: обережно ступала вона ось тут, при самій воді. Лисиця рибалити сюди приходить, коли не вполює собі здобичі в лісі чи в степу.
— Як же вона ловить рибу? — спитав Павлик.
Лісник пообіцяв показати.
І ось одного разу, натрапивши на свіжі сліди, що вели до озера, ми підкралися до прибережних кущів.
Того дня л..сиці (не)таланило на полюва..і. От вона й вирішила (с)пробувати щастя в р..боловлі. Підійшла до оз..ра, трохи постояла. Потім нечутно забрела (у) воду і завмерла, мов закам..яніла. Та вже наступної миті бл..скавично вдарила лапою і (ви)хопила з води сріблясту рибку. Проковтнувши здобич, руда х..трунка знову (за)вмерла.
Довго спостерігали ми за лисицею.
Тим часом на небокраї з'явилися темні хмари. Повіяв холодний вітерець, зашуміли кущі. Лисиця, петляючи, побігла до лісу.
Ми вирішили поглянути, де її лігво, і подалися слідом.
Ось вона вже на вершині пагорбка, ось шугнула в глибоку балку.
Ми спустилися вниз, обнишпорили всі кущі, та лисячої нори не знайшли.
Що за дивина? Ніби руда крізь землю провалилася.
Через кілька днів ми знову навідалися на те місце. І знов побачили лисицю. Та як не намагалися простежити, куди вона сховається, лисиця знову зникла.
— Це нам, видно, найхитріша попалася, — пожартував лісник.
Та ось випав перший сніжок. Ми йшли понад озером і натрапили на заплутані лисячі сліди. Тихенько прокралися на берег: лисиця, як і того разу, стояла у воді — рибалила.
Руда помітила нас і кинулася до балки. Еге, тепер на снігу вже так просто від нас не сховаєшся!
Сліди обривалися коло двох ялин, що стояли на схилі балки. Восени ми проходили повз них, та лисячої нори не бачили.
Ми зупинилися: сліди кінчаються, а нори не видно. Обійшли ялини.
І раптом лісник поманив мене пальцем і кивнув на нижні лапаті віти похиленої ялини. На снігу виднілися лисячі сліди.
Ми разом підвели голови. На зламаній верхівці ялини чорніло старе лелече гніздо.З нього визирав рудий хвіст!..
(За Гнатом Майстренком).
2. У якому розділі книжки можна помістити прочитаний твір?
А «Зачарувала все зима» Б «Цікаві розповіді про братів наших менших»
В «Світ пригод і захоплень твоїх ровесників»
3. Віднови послідовність подій у творі. Простав цифри в порожні клітинки.
4. Коли лисиця змушена ловити рибу? Дай коротку відповідь
5. Спиши уривок тексту, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Познач рядок, в якому всі записані слова є прикметниками.
А. нечутно, блискавично, глибока; Б. глибока, руда, срібляста;
В. пустунка, ховалася, руда.
7.Встанови зв'язок між словами в реченні:
На верхівці ялини чорніло старе лелече гніздо.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Встанови відповідність між словами і звуковими моделями.
9. Поміркуй і запиши, чому автор назвав свій твір «Хитра лисиця». ( 3-4 речення)
КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 5. Варіант 1.
ХИТРА ЛИСИЦЯ.
Блукали ми якось із лісником і Павликом по берегу озера й натрапили на лисячий слід. Його чітко було видно на піску.
— Мабуть, лиска приходила воду пити, — сказав Павлик.
— Ні, не воду вона приходила пити, — заперечив лісник. — Ти придивись пильніше: занадто вже обережно ступала вона ось тут, при самій воді. Лисиця рибалити сюди приходить, коли не вполює собі здобичі в лісі чи в степу.
— Як же вона ловить рибу? — спитав Павлик, украй здивований.
Лісник пообіцяв показати.
І ось одного разу, натрапивши на свіжі сліди, що вели до озера, ми підкралися до прибережних кущів.
Того дня л(е,и)сиці (не)таланило на полюва(н,нн)і, от вона й вирішила (с,з)пробувати щастя в р(е,и)боловлі. Підійшла до оз(и,е)ра, трохи постояла. Потім нечутно забрела (у) воду і завмерла, мов закам(' ь)яніла. Та вже наступної миті бл(е,и)скавично вдарила лапою і (ви)хопила з води сріблясту рибку. Проковтнувши здобич, руда х(е,и)трунка знову (за)вмерла.
Довго спостерігали ми за лисицею. А вона так захопилася риболовлею, що, здавалося, забула про все на світі.
Тим часом на небокраї з'явилися темні хмари. Повіяв холодний вітерець, зашуміли кущі. По воді побігли брижі1, заважаючи риболовлі. Лисиця, петляючи, побігла до лісу.
Ми вирішили поглянути, де її лігво, і покрадьки подалися слідом.
Ось вона вже піднялася на вершину пагорбка, ось шугнула в глибоку балку.
Ми теж спустилися вниз, обнишпорили всі кущі, та лисячої нори ніде не знайшли.
Що за дивина? Ніби руда крізь землю провалилася.
Через кілька днів ми втрьох знову навідалися на те саме місце. І знов побачили лисицю. Та як не намагалися простежити, куди ж вона сховається, лисиця й цього разу зникла безслідно.
— Це нам, видно, найхитріша попалася, — пожартував лісник.
Та ось випав перший сніжок. Ми йшли понад озером і натрапили там на заплутані лисячі сліди. Тихенько прокралися на берег: лисиця, як і того разу, стояла у воді — рибалила.
Руда зразу ж помітила нас і чимдуж кинулася до балки. Еге, тепер на снігу вже так просто від нас не сховаєшся!
Сліди обривалися коло двох розлогих ялин, що стояли на схилі балки. Восени ми багато разів проходили повз них, та лисячої нори не бачили.
Геть здивовані, ми зупинилися: сліди кінчаються, а нори не видно.
Навшпиньки обійшли ялини.
І раптом лісник поманив мене пальцем і кивнув на нижні лапаті віти похиленої ялини. На снігу виднілися лисячі сліди.
Ми разом підвели голови і так стояли довгенько, приголомшені: на зламаній верхівці ялини чорніло велике старе лелече гніздо, а з нього визирав кінчик рудого хвоста!..
(За Гнатом Майстренком).
1. Брижі — дрібні хвильки.
Завдання 1. У якому розділі книжки можна помістити прочитаний твір?
А «Зачарувала все зима»
Б «Цікаві розповіді про братів наших менших»
В «Світ пригод і захоплень твоїх ровесників»
Завдання 2. Від чийого імені ведеться розповідь у творі?
А від імені Павлика
Б від імені лісника .
В від імені автора
Завдання 3. Що дуже здивувало Павлика?
А що лисиця вміє ловити рибу
Б що лисиця приходила до озера воду пити
В що лісник уміє розпізнавати сліди тварин
Завдання 4. Про що хотіли дізнатися герої твору?
А яку рибу ловить лисиця
Б де лігво лисиці
В чиї сліди вели до озера
Завдання 5. Коли лисиця змушена ловити рибу?
А узимку
Б коли з'являються на небі темні хмари
В коли не вполює собі здобичі в лісі чи в степу
Завдання 6. Визнач головну думку твору.
А Уміння тварин передбачати погоду.
Б Цікаві вміння і хитрість тварин.
В Дбайливе ставлення людини до природи.
Завдання 7. Як по-іншому автор називає лисицю у творі? Запиши.
Лисиця, руда.
Завдання 8. Запиши, що допомогло героям твору знайти лігво лисиці
Лисячі сліди на першому сніжку допомогли знайти лігво лисиці.
Підкресли в тексті речення, яке підтвердить твою відповідь.
Хто знає, скільки б вона нас дурила, коли б не випав перший сніг
Завдання 9. Як лісник здогадався, що лисиця в лелечому гнізді? Запиши.
Лісник побачив лисячі сліди на снігу, що густо припушив нижні лапаті віти похиленої ялини.
Завдання 10. Віднови послідовність подій у творі. Простав цифри в порожні клітинки.
5. Ось випав перший сніжок.
3. Лисиця рибалить.
1. Прогулянка по берегу озера.
4. Спроби знайти лігво лисиці.
6. Лисиця сховалась у старе лелече гніздо.
2. Розповідь та обіцянка лісника.
Завдання 11. Визнач, цей твір — оповідання (невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу) чи літературна казка (авторський художній твір у прозовій чи віршованій формі, заснований на фольклорних джерелах, може бути й цілком оригінальний. Це твір переважно фантастичний, у ньому зображуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв). Доведи свою думку.
На мою думку, твір «Хитра лисиця» є оповіданням. По-перше, у ньому розповідається про невигадану історію з життя автора. Читач дізнається, як рибалить лисиця, а потім ховається. По-друге, твір написаний прозою. По-третє, у ньому всього три персонажі: автор, лісник, Павлик. По-четверте, події відбуваються впродовж невеликого проміжку часу. По-п'яте, розповідь ведеться від імені автора.
Ось чому твір «Хитра лисиця» є оповіданням.
Завдання 12. Поміркуй і запиши, чому автор назвав свій твір «Хитра лисиця».
На мою думку, автор назвав свій твір «Хитра лисиця» цілком доречно.
По-перше, тварина зайняла старе лелече гніздо. Скористалась, що господарі домівки полетіли в теплі краї. По-друге, персонажі оповідання шукали лисячу нору, а знайшли замість неї гніздо. По-третє, хитрунка вміла гарно маскувати шлях до свого лігва від людей. По-четверте, була прудка, бігла, петляючи, аби заплутати свої сліди.
Та навіть найхитріша лисиця не зможе перехитрувати людину.
4 КЛАС
Підсумкова контрольна робота з української мови та
літературного читання
1 – в.
МУХОЛОВКИ
1. (Во)сени, після перших заморо..ків пов..рнулися теплі, погожі дні. Осики, б..рези, липи вже (с)кинули літнє вбра..я, а на узлі..і ще вихваляється золотистими л..сточками груша-дичка. А якою вродливою стала брусниця! (Не)хоче прощатися зі своїм з..леним листям. На гілочках виблискують яскраво-ч..рвоні нам..стини. А хіба можна пройти повз кущики ожини? Візьмеш у рот, а вони холодні, солодкі, запашні. І грушу-дичку не обминеш: ще місяць тому язик терпнув від кислючого соку її плодів, а тепер груші м'які, трохи кислуваті, трохи медові — справжні ласощі.
Ідеш лісом і милуєшся його прив’ялою красою. Тихо довкола. Зовсім не чути пташиних голосів. Поволі осідає густий туман на віти дерев, на прибиті морозом трави, зволожує опале листя, і воно не шелестить під ногами. Пахне грибами, ягодами, корою дерев, відсирілою землею.
Ось і зарості терну. Звіддаля бачу, що верхівки чагарників аж сині від рясних плодів. Саме пора збирати їх. Після морозу вони пом'якшали, стали приємні на смак.
Подобається мені збирати терен у тиху погоду. Знизу плодів обмаль, найбільше їх на верхівках. Отож доводиться пригинати гілку, тримати її однією рукою, а другою зривати холодні, вкриті сизим нальотом ягоди. Трапляються прив'ялі, так самі і просяться, щоб хтось їх з'їв.
Гадав, що довкола немає жодної живої душі. Але помилився. Збоку щось тихенько пискнуло. Обернувся — і побачив двох маленьких пташок. Спинки сірі, вола сірувато-рожеві, меткі очиці, крихітні дзьобики. А хвостики крутяться, як заведені.
Мухоловки! Він і вона. Попискуючи, перната пара присіла так близько, що можна рукою дістати. Я причаївся, щоб, бува, не сполохати маленьких сусідів. Але мухоловки чомусь пурхнули далі. Заходився знову рвати ягоди — вони знов біля самої голови. Зовсім не бояться! Пташки не звертали на мене ніякої уваги навіть тоді, коли я пригинав або відпускав з посвистом гілку.
Чим же зацікавила моя особа мухоловок?
Ага, он у чому справа: у густому гіллі знайшли притулок дрібненькі комарики, мушки. На сірій корі їх не видно, а коли я пригинаю гілля, комашня злітає і стає легкою здобиччю мухоловок.
Завдання 2. Визнач основну тему твору. Твір про:
А красу лісової природи восени
Б дбайливе ставлення людини до природи
В цікаве пристосування птахів для здобування їжі
Завдання 3. Віднови послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Простав цифри в порожні клітинки.
Збирання терну.
Перші заморозки.
Зустріч із пернатою парою.
Прив'яла краса осіннього лісу.
Он у чому справа!
Завдання 4. Запиши, про які яскраво-червоні намистини йде мова у творі.
_____________________________________________________________________________
Завдання 5. Спиши уривок тексту, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання6. Познач рядок, в якому всі слова є прислівниками.
А. восени, дні, повернулися;
Б. восени, звіддаля, близько;
В. вродлива, м’яко, гілля.
Завдання 7. Випиши п’яте речення зі списаного уривка. Встанови зв'язок між словами в реченні.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання 8. Від поданого дієслова утвори іменник і прикметник
Вихваляється - _____________________________________________________________________________Завдання 9.
Визнач, цей твір — оповідання чи літературна казка. Доведи свою думку. Запиши.(3-4р.) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4 КЛАС
Підсумкова контрольна робота з української мови та
літературного читання