ЦИКЛ УРОКІВ.СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ.

Про матеріал

ЦИКЛ УРОКІВ. Відомості з синтаксису і пунктуації. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні. Речення. Його граматична основа.

МЕТА: з'ясувати, що вивчає Синтаксис і Пунктуація; розширити знання учнів про словосполучення; пояснити його відмінність від речення; розглянути з чого складається словосполучення; навчити визначати головне і залежне слово в словосполученні;навчити учнів розрізняти речення і словосполучення; ознайомити з ознаками речення; з'ясувати роль граматичної основи у вираженні думки.

Перегляд файлу

5 клас.                                                                                                                   1

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ.

ЦИКЛ УРОКІВ.

 

                                                            УРОК №1

 

Тема.       Відомості з синтаксису і пунктуації. Словосполучення.

                  Головне і залежне слово у словосполученні.

Мета:         з’ясувати, що  вивчає синтаксис і пунктуацію; розширити знання учнів про           

                   словосполучення; пояснити його відмінність від речення; розглянути,

                   з чого складається словосполучення; навчити визначати головне і залежне словосполучення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Синтаксис», підручник української мови.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Вступне слово вчителя

 

- Діти, ми з вами на уроках української нещодавно мандрували у країну Морфологію. Пригадайте, хто нас там гостинно зустрічав. (Частини Мови).

А які частини мови ми з вами відвідали?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

- Сьогодні ми з вами вирушимо у гості до «Синтаксису» і його вірної подруги «Пунктуації».

Вам цікаво знати, хто там живе? Тоді вперед!

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

   На дошці висить таблиця «Синтаксис» ( фундамент його складають слова, перший поверх – словосполучення, другий – речення).

  - То хто ж є мешканцем цього будинку?

Діти записують з дошки визначення:

Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає словосполучення.

- Діти, подумайте: речення бувають прості і складні, можуть містити однорідні члени, звертання. Що, як правило, є в таких реченнях? Що стоїть у кінці речення? (Розділові знаки). 

  Тому поряд із Синтаксисом  дружньо живе Пунктуація, яка вивчає розділові знаки.

   (Записати з дошки визначення:)

   Пунктуація – це розділ мовознавства, який вивчає розділові знаки та їх застосування.

    (На дошці написано дві колонки слів.)

   - Порівняйте і зробіть висновок, в якій із колонок поняття розкрито повніше, конкретніше.

                       Осінь                                               Золота осінь

                       Трава                                              Пожовкла трава

                       Добрий                                           Добрий до людей

                       Птахи                                              Перелітні птахи

                       Облітає                                           Облітає з дерев

Бесіда

  • У якій з колонок подані словосполучення?
  • Чим словосполучення відрізняється від слова?
  • А від речення?                                                                                                                  2   

   (Дописую у третю колонку речення) Золота осінь вишиває деревам золоте вбрання.

  • Що має речення і чого не має словосполучення?

   (Записати другу частину теми.)

  • Отже, сьогодні мова у нас піде про словосполучення. Ми навчимося будувати словосполучення, знаходити їх у тексті, відрізняти від слова і від речення, розбирати за будовою.

 

IV Робота над вивченням нового матеріалу

 

  • Погляньте на словосполучення (на дошці) і виведіть правило, що називається словосполученням.

   (Діти опрацьовують правило, в якому дається визначення, що таке словосполучення.)

  • Повернемось до нашого будиночка, ви помітили, що на першому поверсі мешкає його світлість – Словосполучення.
  • Це персона високого рангу, яка ніколи не буває на самоті, а полюбляє товариство однієї чи кількох осіб.
  • Інакше кажучи, словосполучення утворюється шляхом поєднання двох чи більше повнозначних слів.
  • Погляньте у віконця другого поверху:

                 - сонячний + день – сонячний день;

                 - курличуть + сумно  - курличуть сумно;

                       - холодний + осінній + вітер – холодний осінній вітер.

     Інколи на допомогу повнозначним словам приходять службові частини мови. Спробуйте і ви поєднати між собою слова у словосполучення, використовуючи, де потрібно, прийменники.

  1. золотий, листя; 2) осінній, природа; 3) поглянути, небо.

Бесіда

  • Діти, а як зв’язуються слова у наших словосполученнях?
  • Чи можна поставити питання від одного слова до іншого? Спробуйте це зробити.

(Діти ставлять питання від одного слова до іншого у словосполученнях).

  • те слово, від якого ми ставимо питання, називається головним, те, до якого ставимо питання, - залежним.

                                                         ?

 

 

                                                 Х                               

 

(Діти визначають головне і залежне слово у словосполученнях.)

Бесіда

  • То що ж називається словосполученням?
  • З чого воно складається?
  • Чи рівноправні у словосполученні слова, чи навпаки, вони залежать одне від одного?
  • Чи може складатися словосполучення з одного повнозначного й одного службового слова?
  • Чи може бути словосполученням підмет і присудок? Чому?

V. Вправи на закріплення

1. Подумайте і випишіть з поданих сполучень слів лише словосполучення. Свою думку доведіть.

Осінній дощик; у лісі; гуляє в полі; дуже гарно; похилилася калина; до землі; сонце і вітер.

  • Чому інші словосполучення слів не є словосполученнями?

(Записати в зошити)                                                                                                                       3

Словосполученнями не бувають:

1). Підмет і присудок;

2). Однорідні члени речення;

3). Сполучення прийменника та самостійної частини мови.

 

2. Розберіть виписані словосполучення за будовою. Визначте, якою частиною мови може

виступати головне слово.

3. Записати речення. Підкреслити головні члени речення. Виписати словосполучення і розібрати їх за будовою.

Осінь. Ідуть дощі. Холодні осінні тумани клубочаться у горі і спускають на землю свої

довгі коси.

 

VI. Підсумок уроку

 

Бесіда

  • Який розділ мовознавства ми сьогодні вивчали?
  • Що він вивчає?
  • Що таке словосполучення? Чим воно відрізняється від слова? Від речення?
  • З чого складається словосполучення?
  • Що не буває словосполученням?

 

VII. Домашнє завдання (за рівнями)

III рівень — виписати словосполучення і розібрати їх (за підручником).

II рівень — записати шість словосполучень про осінь, розібрати їх.

I рівень — записати шість словосполучень про осінь, розібрати їх, увести у міні-текст

«От і осінь довгождана…».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             Урок №2

Тема. Речення. Його граматична основа.

Мета: навчити учнів розрізняти речення і словосполучення; ознайомити з ознаками  

              речення; з’ясувати роль граматичної основи у вираженні думки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: таблиці, підручник, картки

 

                                                           Перебіг уроку          

I. Актуалізація опорних знань

На дошці записаний вірш. Прочитайте. Визначте його тему й основну думку. Дайте заголовок. Визначте, до якого стилю належить цей урок.

                                                        У лісі ялинку зрубали…

                                                        За нею заплакав дубок.

                                                        Не роси , а сльози упали

                                                        На чисту траву із гілок.

                                                        Гарячі, пожовклі від болю

                                                        Стелились листки восени,

                                                        Ялинки пеньок із любов’ю

                                                        Від снігу вкривали вони.

                                                                                                                   (Д. Павличко) 

     — Яке враження справив на вас цей вірш?

  • Про яке ставлення людини до природи тут ідеться?
  • Чи повинні, на вашу думку люди піклуватися про те, що їх оточує?

           Випишіть три словосполучення. Зробіть їх розбір.

     — А як ви ставитеся до природи? Чи задаровує вас краса осені?

 

II. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда

  • Що таке словосполучення?
  • З чого складається словосполучення?
  • Чим відрізняється словосполучення від слова?
  • А чим, на вашу думку, відрізняється словосполучення від речення?

 

III. Мотивація навчальної діяльності

На дошці записані словосполучення і речення. Погляньте і скажіть, в якій колонці словосполучення, а в якій – речення. Чому?

     Ласкавий вересень                                                                   Господарює осінь

     Збирай урожай                                                                         Опадає листя

     Зустріли новий день                                                                З’явилися перші заморозки

 

IV. Робота над опрацюванням нового матеріалу.

На дошці — будиночок СИНТАКСИСУ.

  • Діти, погляньте на ваш будиночок. За допомогою слів ми побудували його фундамент, потім спорудили його перший поверх – словосполучення.

Піднімаємося на другий поверх будинку і потрапляємо у володіння його величності — РЕЧЕННЯ. Тут на очі нам потрапляє аркуш паперу, прикріплений до дверей великим знаком оклику. Що це таке? Що тут написано?

 

 

                                        Ласкаво…

                                        Раді вас… Витирайте чисто…

                                        Заходьте до кімнати і почувайте себе    

 

  • Молодці, але на вас чекає ще одне випробування. Спробуйте прочитати речення, записані на дошці. Пригадайте все те, що ви вже знаєте про речення, графічно розрізніть будову речень.

(На дошці:)

Вересень ______________________

Прийшов вересень ============____________________

Діти знову повернулися у школу ======== ---------- _____________________

Прийшов вересень, діти повернулися у школу =======__________________,

_______________==================

Прийшов вересень? ===========______________?

Прийшов вересень ! ==========_______________!

Бесіда

  • Для чого вживається речення?
  • Що обов’язково є в реченні, що відрізняє його від словосполучення? Які ознаки речення?
  • Що становить граматичну основу?

 

V. Вправи на закріплення

1. На дошці записаний текст без розділових знаків. Спишіть, виділяючи межі речень;  поставте необхідні розділові знаки в кінці речень. Визначте граматичні основи.

 

Осінь вона настає з тихим шелестом дерева скидають листя і оголюють сувору красу стовбурів і гілок скидають літне вбрання калина і берізка дивлячись на золоте листя, ми кажемо, що прийшла осінь.

 

2. Визначити зв’язки  між словами. Як ми це робимо?

- Діти, ви знаєте, що осінь, про яку ми так багато говорили сьогодні, - це пора врожаю. Вона дарує нам стиглі овочі  й фрукти. Давайте зберемо урожай, який подарувала нам осінь.

(У будиночку, там, де живе речення, діти знаходять картки у вигляді овочів і фруктів, на яких записані завдання)

 

3. Самостійна робота з картками

VI. Підсумок уроку

(На дошці висить таблиця з початком речень, продовжити речення.)

  1. Сьогодні на уроці я дізнався …..
  2. Речення відрізняється від словосполучення тим ……
  3. У кожному реченні, на відміну від словосполучення, є ……..
  4. Граматичну основу складають ….
  5. Речення поділяються на ……

 

VII. Домашнє завдання

III рівень – вправа за підручником.

II рівень – придумати 5 словосполучень про природу, увести їх у речення, визначити граматичні основи.

I рівень – твір – мініатюра «Про що думає осінній листочок». Визначити  граматичні основи речень.

 

 

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
3507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку