ЦИКЛ УРОКІВ. Відомості з синтаксису і пунктуації. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні. Речення. Його граматична основа.
МЕТА: з'ясувати, що вивчає Синтаксис і Пунктуація; розширити знання учнів про словосполучення; пояснити його відмінність від речення; розглянути з чого складається словосполучення; навчити визначати головне і залежне слово в словосполученні;навчити учнів розрізняти речення і словосполучення; ознайомити з ознаками речення; з'ясувати роль граматичної основи у вираженні думки.
5 клас. 1
СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ.
ЦИКЛ УРОКІВ.
УРОК №1
Тема. Відомості з синтаксису і пунктуації. Словосполучення.
Головне і залежне слово у словосполученні.
Мета: з’ясувати, що вивчає синтаксис і пунктуацію; розширити знання учнів про
словосполучення; пояснити його відмінність від речення; розглянути,
з чого складається словосполучення; навчити визначати головне і залежне словосполучення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Синтаксис», підручник української мови.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Вступне слово вчителя
- Діти, ми з вами на уроках української нещодавно мандрували у країну Морфологію. Пригадайте, хто нас там гостинно зустрічав. (Частини Мови).
А які частини мови ми з вами відвідали?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми з вами вирушимо у гості до «Синтаксису» і його вірної подруги «Пунктуації».
Вам цікаво знати, хто там живе? Тоді вперед!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
На дошці висить таблиця «Синтаксис» ( фундамент його складають слова, перший поверх – словосполучення, другий – речення).
- То хто ж є мешканцем цього будинку?
Діти записують з дошки визначення:
Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає словосполучення.
- Діти, подумайте: речення бувають прості і складні, можуть містити однорідні члени, звертання. Що, як правило, є в таких реченнях? Що стоїть у кінці речення? (Розділові знаки).
Тому поряд із Синтаксисом дружньо живе Пунктуація, яка вивчає розділові знаки.
(Записати з дошки визначення:)
Пунктуація – це розділ мовознавства, який вивчає розділові знаки та їх застосування.
(На дошці написано дві колонки слів.)
- Порівняйте і зробіть висновок, в якій із колонок поняття розкрито повніше, конкретніше.
Осінь Золота осінь
Трава Пожовкла трава
Добрий Добрий до людей
Птахи Перелітні птахи
Облітає Облітає з дерев
Бесіда
(Дописую у третю колонку речення) Золота осінь вишиває деревам золоте вбрання.
(Записати другу частину теми.)
IV Робота над вивченням нового матеріалу
(Діти опрацьовують правило, в якому дається визначення, що таке словосполучення.)
- сонячний + день – сонячний день;
- курличуть + сумно - курличуть сумно;
- холодний + осінній + вітер – холодний осінній вітер.
Інколи на допомогу повнозначним словам приходять службові частини мови. Спробуйте і ви поєднати між собою слова у словосполучення, використовуючи, де потрібно, прийменники.
Бесіда
(Діти ставлять питання від одного слова до іншого у словосполученнях).
?
Х
(Діти визначають головне і залежне слово у словосполученнях.)
Бесіда
V. Вправи на закріплення
1. Подумайте і випишіть з поданих сполучень слів лише словосполучення. Свою думку доведіть.
Осінній дощик; у лісі; гуляє в полі; дуже гарно; похилилася калина; до землі; сонце і вітер.
(Записати в зошити) 3
Словосполученнями не бувають:
1). Підмет і присудок;
2). Однорідні члени речення;
3). Сполучення прийменника та самостійної частини мови.
2. Розберіть виписані словосполучення за будовою. Визначте, якою частиною мови може
виступати головне слово.
3. Записати речення. Підкреслити головні члени речення. Виписати словосполучення і розібрати їх за будовою.
Осінь. Ідуть дощі. Холодні осінні тумани клубочаться у горі і спускають на землю свої
довгі коси.
VI. Підсумок уроку
Бесіда
VII. Домашнє завдання (за рівнями)
III рівень — виписати словосполучення і розібрати їх (за підручником).
II рівень — записати шість словосполучень про осінь, розібрати їх.
I рівень — записати шість словосполучень про осінь, розібрати їх, увести у міні-текст
«От і осінь довгождана…».
Урок №2
Тема. Речення. Його граматична основа.
Мета: навчити учнів розрізняти речення і словосполучення; ознайомити з ознаками
речення; з’ясувати роль граматичної основи у вираженні думки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: таблиці, підручник, картки
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань
На дошці записаний вірш. Прочитайте. Визначте його тему й основну думку. Дайте заголовок. Визначте, до якого стилю належить цей урок.
У лісі ялинку зрубали…
За нею заплакав дубок.
Не роси , а сльози упали
На чисту траву із гілок.
Гарячі, пожовклі від болю
Стелились листки восени,
Ялинки пеньок із любов’ю
Від снігу вкривали вони.
(Д. Павличко)
— Яке враження справив на вас цей вірш?
Випишіть три словосполучення. Зробіть їх розбір.
— А як ви ставитеся до природи? Чи задаровує вас краса осені?
II. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда
III. Мотивація навчальної діяльності
На дошці записані словосполучення і речення. Погляньте і скажіть, в якій колонці словосполучення, а в якій – речення. Чому?
Ласкавий вересень Господарює осінь
Збирай урожай Опадає листя
Зустріли новий день З’явилися перші заморозки
IV. Робота над опрацюванням нового матеріалу.
На дошці — будиночок СИНТАКСИСУ.
Піднімаємося на другий поверх будинку і потрапляємо у володіння його величності — РЕЧЕННЯ. Тут на очі нам потрапляє аркуш паперу, прикріплений до дверей великим знаком оклику. Що це таке? Що тут написано?
Ласкаво…
Раді вас… Витирайте чисто…
Заходьте до кімнати і почувайте себе
(На дошці:)
Вересень ______________________
Прийшов вересень ============____________________
Діти знову повернулися у школу ======== ---------- _____________________
Прийшов вересень, діти повернулися у школу =======__________________,
_______________==================
Прийшов вересень? ===========______________?
Прийшов вересень ! ==========_______________!
Бесіда
V. Вправи на закріплення
1. На дошці записаний текст без розділових знаків. Спишіть, виділяючи межі речень; поставте необхідні розділові знаки в кінці речень. Визначте граматичні основи.
Осінь вона настає з тихим шелестом дерева скидають листя і оголюють сувору красу стовбурів і гілок скидають літне вбрання калина і берізка дивлячись на золоте листя, ми кажемо, що прийшла осінь.
2. Визначити зв’язки між словами. Як ми це робимо?
- Діти, ви знаєте, що осінь, про яку ми так багато говорили сьогодні, - це пора врожаю. Вона дарує нам стиглі овочі й фрукти. Давайте зберемо урожай, який подарувала нам осінь.
(У будиночку, там, де живе речення, діти знаходять картки у вигляді овочів і фруктів, на яких записані завдання)
3. Самостійна робота з картками
VI. Підсумок уроку
(На дошці висить таблиця з початком речень, продовжити речення.)
VII. Домашнє завдання
III рівень – вправа за підручником.
II рівень – придумати 5 словосполучень про природу, увести їх у речення, визначити граматичні основи.
I рівень – твір – мініатюра «Про що думає осінній листочок». Визначити граматичні основи речень.