Урок 1
Тема. Функції дихальної системи. Будова і функції органів дихання.
Мета.
Освітня:
дати поняття про значення дихання як процесу, необхідного для життя, встановити взаємозв’язок будови і функцій органів дихання;
сформувати знання про особливості будови і життєдіяльності повітроносних шляхів;
закріпити знання про еволюцію дихальної системи.
Розвиваюча:
розвивати пізнавальну активність учнів, логічне мислення, пам'ять, увагу;
вдосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, малювати схеми, виділяти головне;
Виховна:
виховувати працездатність, дисциплінованість, сприяти вихованню основних гігієнічних навичок;
обґрунтовувати необхідність правильного дихання носом;
виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей;
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Перший у темі.
Методи і методичні прийоми:
1Інформаційно- рецептивний:
а)словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б)наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Динамічні рухи
Міжпредметні зв ́язки: медицина, історія, зоологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка та диски.
Основні поняття та терміни: зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені.
знати |
вміти |
|
Особливості будови і життєдіяльності повітроносних шляхів Функції органів дихання Місце розташування їх в організмі Значення дихання Еволюцію дихальної системи. |
називає: функції органів дихання; розпізнає: органи дихання на малюнках; характеризує:будову і функції органів дихання; пояснює: значення процесу дихання для організму; обґрунтовує необхідність правильного дихання носом; |
|
ХІД УРОКУ
Етап уроку |
Зміст уроку |
Дія учнів |
І.
ІІ
ІІІ
ІV.
V
VІ.
VІІ. |
Організаційний момент
1. Розминка Кожного дня ми з вами отримуємо масу інформації із навколишнього світу. Частина цієї інформації накопичується і зберігається у нашій пам’яті. Хороша пам'ять –запорука високих результатів у навчанні. Що треба зробити для покращення пам’яті? Насамперед треба запам’ятати головне –ніколи не скаржитись на свою пам'ять. У вас чудова пам'ять. І на сьогоднішньому уроці ми з вами у цьому переконаємося
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Її розкриття знаменує початок життя. Уся її діяльність – боротьба. За її станом роблять висновки щодо фізичної досконалості організму. У ній 300млн утворень площею 100 м². Що це за система?
Дослід. Учням запропоновано закрити пальцями ніс і рот та спробувати якомога довше протриматися не дихаючи. (Вчитель з допомогою секундоміра фіксує час)
Проблемне запитання Людина може прожити без їжі кілька тижнів, без води кілька днів, а без кисню не більше 5 хв. Чому? На це запитання ви дасте відповідь, коли вивчите розділ «Дихання».
Сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати: - Як побудова дихальна система людини; - Наскільки її будова відповідає тим функціям, які вона виконує Актуалізація знань учнів про дихання Про дихання як процес газообміну ви знаєте з курсу зоології. Завдання 1 Зараз вам необхідно згадати все, що ви знаєте про цей процес, і написати дослідження з теми «Дихання!. І ваша чудова пам'ять допоможе вам у цьому.
Запитання і завдання
Звітування груп про свої дослідження. Висновок легеня як органи дихання вперше в історичному розвитку з’являються у черевоногих молюсків, деяких скорпіонів і павуків. Найбільш досконало вони розвинені у наземних тварин типу Хордові. Удосконалення дихальної системи у хребетних тварин відбулося в напрямку:
Завдання 2 Порівняйте своє визначення дихання з визначенням у підручнику.
Дихання – це сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу.
Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Завдання 3 Прочитайте в підручнику статтю «Будова та функції органів дихання» Зробіть олівцем такі позначки: «+» - відома інформація «!» - нова інформація «?» - незрозуміла інформація
Динамічні дихальні вправи дуже корисні для поліпшення зору. Вони стимулюють циркуляцію крові, знімають напругу м'язів тіла та очей. Ось деякі з них. Вправа 1. Ноги на ширині плечей, розслабити кисті і обличчя, дивитися вперед. Дихання через ніс, повільно підняти руки, зберігаючи кисті розслабленими. Перехрестити кисті над головою, затримати дихання, дихати ротом повільно і опустити руки долонями вниз
Рефлексія вивченого матеріалу
2. Складання схеми (додаток до уроку)
Підведення підсумків уроку.
Надання та пояснення домашнього завдання. Вивчити § 29 Підготувати повідомлення на теми:
Поміркуйте!
|
(Обговорення відповідей учнів)
Відповіді учнів
Проведення досліду.
Робота у групах за допомогою таблиць та запитань.
Формулювання висновку
Робота з підручником С.В.Страшко, Л.Г.Горяна «Біологія 9» ст.85
По ходу пояснення учні складають опорні схеми
Обговорення статті у парах із заповненням таблиці.
Виконують динамічну вправу
Фронтальна бесіда |
Додаток до уроку№1
Еволюція дихальної системи
Будова та функції органів дихання
Повітроносні шляхи |
Будова |
Функції |
Носова порожнина |
Поділяється кістково-хрящовою перегородкою на дві половини — праву і ліву. У кожній половині розрізняють три носові раковини — верхню, середню та нижню, які розділяють носову порожнину на три носові ходи — верхній, середній і нижній. Носова порожнина вкрита слизовою оболонкою з миготливим епітелієм; забезпечена кровоносними судинами, містить багато залоз. У слизовій оболонці верхнього носового ходу містяться нюхові ре - центори. У носову порожнину відкри - ваються повітроносні придаткові пазухи носа (гайморова пазуха), які зменшують масу черепа і є резонаторами звуків голосу |
Очищення повітря від пилу та мікроорганізмів; зігрівання або охолодження повітря; зволоження повітря; нюх; рефлекторне чхання |
Носоглотка |
Забезпечує проведення повітря |
|
Гортань |
Орган воронкоподібної форми. Утворена хрящами, м'язами, вкрита слизовою оболонкою. Хрящі гортані: 3 непарних — щитовидний, персневидний, надгортанник; 3 парні - черпаловидні, ріжковидні та клиновидні. Між черпаловидним та щитовидним хрящами натягнуті голосові зв'язки, між якими є голосова щілина |
Проведення повітря; надгортанник закриває вхід у гортань при ковтанні; утворення звуків та мови |
Трахея |
Трубка довжиною 10 - 12 см, складається з 16 — 20 хрящових напівкілець, з'єднаних сполучнотканинною перегородкою з гладенькими м'язовими волокнами. Всередині вкрита миготливим епітелієм, має багато залоз, лімфо- їдних вузликів. Задня еластична стінка межує зі стравоходом |
Забезпечує вільне проходження повітря |
Бронхи |
Найтонші гілки — кінцеві бронхіоли розділяються на дихальні бронхіоли, які закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких містяться численні мікроскопічні пухирці — альвеоли. - Альвеоли оплетені густою сіткою капілярів. їхні стінки складаються з одношарового епітелію та шару еластичних волокон. Всередині альвеоли вкритий шаром білків, фофоліпідів, глюкопротеїдів мітститься сурфактантом, який має бактерициді властивості |
|
Легені |
Займають майже весь об'єм грудної порожнини. Являють собою пружні губчасті органи. Права легеня складається з трьох часток, ліва — здвох. Кожна легеня має верхівку і основу. На внутрішньому боці кожної легені розміщені ворота, через які в легені входять бронхо-легенева артерія, нерви, лімфатичні судини, а виходять легеневі вени. Кожна легеня складається з бронхіол і альвеол, оплетених кровоносними судинами. Зовні легені вкриті легеневою плеврою (епітеліальною оболонкою), яка складається з двох листків — зовнішнього (пристінкового), що вистилає грудну клітку зсередини, та внутрішнього, шо вкриває всю легеню. Між листками є плевральна порожнина, яка заповнена плевральною рідиною. У плевральній рідині немає повітря, тиск — негативний (на 6 —9 мм рт. ст. нижчий за атмосферний) |
Забезпечують газообмін між організмом та зовнішнім середовищем |
Схема
О2 СО2
О2 СО2
Урок 2
Тема Голосовий апарат і мова.
Мета
Освітня:
ознайомити учнів із будовою голосового апарату та механізмом утворення голосу;
дати поняття “голосові зв’язки, “голосова щілина ”, “дихальні рухи ”, “вдих ”, “видих ”;
розкрити механізм формування голосу, його значення в житті людини, зв'язок з мовою;
розкрити залежність висоти голосу від довжини голосових зв’язок;
закріпити знання про особливості будови гортані.
Розвиваюча:
розвивати вміння пізнавальної самоосвітньої діяльності, логічне мислення, спостережливість, уміння застосовувати отриманні знання на практиці;
обґрунтовувати правила гігієни голосового апарату;
переконати учнів у необхідності дотримання правил гігієни ротової порожнини;
Виховна:
виховувати бережливе ставлення до свого голосу та голосового апарату;
сприяти формуванню здорового способу життя.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\м дошка.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музика.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина, вокал.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: голосовий апарат, голосові зв’язки, голосова щілина, тембр голосу, висота голосу, життєва ємність легень.
знати |
вміти |
|
|
|
|
Хід уроку
Етап уроку |
Зміст уроку |
Дія учнів |
І.
ІІ
ІІІ
ІV.
V
VІ.
VІІ.
VІІІ.
|
Організаційний момент Слово зробило нас людьми І.П.Павлов Психологічне налаштування.
Тепло, сонце, посмішка краще за все пасує людям і природі. Посміхніться один одному, побажайте успіхів на сьогоднішньому уроці й тоді все у вас буде добре. Сподіваюсь, що ви всі посміхалися і коли виконували домашнє завдання з біології, тож на уроці отримаєте тільки добрі оцінки. Актуалізація опорних знань, перевірка знань і вмінь учнів Гра-вікторина
Індивідуальне опитування
Термінологічна дуель ( перевірка знань основних термінів теми) Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Зустріч людей супроводжується привітанням. Привітатися можна, потиснувши один одному руку, сказавши «Добрий день!», «Привіт!», а можна придумати щось оригінальне. Придумайте свій варіант привітання з іншою людиною.
Говорять, що колись до Сократа привели людину і попросили, щоб він висловив про незнайомця свою думку. Мудрець довго дивився на гостя, а потім викрикнув: «Та скажи ж ти що-небудь, щоб я зміг тебе побачити!» Що ж можна упізнати по голосу?
Прослуховування виконання декількох пісень і поставити запитання, на яке учні повинні дати відповідь у кінці уроку: - чому люди мають різну висоту голосу? - який орган дихальної системи крім гортані бере участь у створенні голосу? - як на вашу думку, голос утворюється при вдиху чи видиху?
Яку ж тему ми будемо вивчати сьогодні? (повідомлення теми, цілей та завдань уроку)
Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Думки Гіппократа, Леонардо да Вінчі, А.Везалія.
Динамічні дихальні вправи Вправа 2. Встати, злегка розставити ноги, схрестити кисті рук перед собою,опустити очі і розслабитися. Глибоко вдихнути, відкрити очі, зробити крок вперед правою ногою,зігнути праве коліно і, зберігаючи ліву ногу прямою, одночасно розвести руки в сторони і розгорнути долонями вгору. Сфокусувати очі на точці перед собою. Видих з поверненням у вихідне положення. Вдихнути і виконувати рух у протилежному напрямку.
Рефлексія вивченого матеріалу. Евристична бесіда з питань
Підведення підсумків уроку. Іноземне слово «резюме» означає підсумок. Напишіть стислий (у кількох реченнях) виклад змісту уроку. Надання та пояснення домашнього завдання. Вивчити §30 Розв’язати логічні задачі Яке значення має відсутність хрящів у задній стінці трахеї, яка прилягає до стравоходу? Невмілий спів, крик перенапружують голосові зв’язки. Як змінюється голос? Які зміни відбувається у голосовому апараті? |
Фронтальне опитування
Індивідуальна робота
робота у парах
Відповіді учнів
Проблемні питання для учнів
Повідомлення учнів Робота з підручником, мал.72 с.87 повідомлення учня
складання пам’ятки
Фронтальна робота
|
Урок 3
Тема Газообмін у легенях і тканинах. Значення газообміну та клітинного дихання для організму.
Мета.
Освітня:
показати значення газообміну в легенях і тканинах, роль дифузії газів, показати взаємодію біологічних і фізичних явищ в організмі;
пояснити взаємозв’язок будови легень з функціями, що вони виконують.
Розвиваюча:
розвивати вміння пізнавальної самоосвітньої діяльності, логічне мислення, спостережливість, уміння застосовувати отриманні знання на практиці;
розвивати навички і вміння спілкування, вміння висловлюватися, вести дискусію, критично мислити;
обґрунтовувати правила гігієни дихання;
Виховна:
виховувати бережливе ставлення до свого організму;
сприяти формуванню здорового способу життя.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\м дошка.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення..
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: фізика, медицина.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: газообмін, дифузія, парціальний тиск, оксигенообмін.
знати |
вміти |
|
Функції органів дихання Будову органів дихання Процеси дихання; |
Характеризує процеси дихання; Пояснює механізм кровообігу у легенях і тканинах; відмінності легеневого і тканинного дихання; Порівнює і обґрунтовує: Різницю складу повітря, що вдихається і видихається.
|
|
Хід уроку
Етап уроку |
Зміст уроку |
Дія учнів |
І.
ІІ
ІІІ
ІV.
V
VІ.
VІІ. VІІІ.
|
Організаційний момент Психологічне налаштування.
Народна мудрість стверджує, що «немає не талановитих людей, а є ті, які..» Спробуйте закінчити це речення.
Напишіть коротке дослідження «Мої таланти»
Наш урок допоможе кожному розкрити свої таланти. Уже заради цього варто працювати на уроці, а ще заради того, щоб дізнатися щось нове про самих себе.
Актуалізація опорних знань, перевірка знань і вмінь учнів Розминка «Світлофор» Учитель зачитує тези, учні картками зеленого і червоного кольорів сигналізують правильне або неправильне положення.
Термінологічна естафета «Ланцюжок» Дихання, ротова порожнина, гортань, надгортанний хрящ, голосові зв’язки, трахея, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, легенева плевра, плевральна рідина.
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Чи можна вважати дихання суто біологічним явищем? Процес газообміну в легенях та тканинах є за природою фізико-хіміко-біологічним. На уроці ми розглянемо, які закономірності лежать в його основі.
Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 1.Зміна складу повітря в легенях Дослід 1 Учень видихає повітря в холодну склянку. При цьому стінки склянки покриваються краплинами водяної пари. Дослід 2 Учень видихає повітря через трубку в пробірку з вапняною водою. Через кілька хвилин уміст пробірки мутніє.
Порівняння складу вдихуваного, видихуваного й альвеолярного повітря
Малі творчі групи
Газообмін у Газообмін у Газообмін у легенях тканинах клітинах
Обговорення результатів дослідної роботи
Фізкультхвилинка – гра «Чапля» Хід вправи: оголошується конкурс на краща «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше. Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрації уваги, а також завжди смішить дітей, що надає в класі позитивної атмосфери. Закріплення знань та вмінь Виконати завдання: - Покажіть графічно зміну кількості вуглекислого газу в приміщеннях з такими об’ємами повітря: 200 м³,500 м³,1000 м³ - Визначте за графіком кількість вуглекислого газу, який міститься у провітрюваному класному приміщенні, об’єм якого 400 м³ - Як змінюється кількість вуглекислого газу на кінець уроку, якщо в кімнаті 30 чоловік і кожен з них у середньому протягом однієї хвилини виділяє у процесі дихання 250 мл СО2 Підведення підсумків уроку. Надання та пояснення домашнього завдання. Вивчити §31 Розв’язати проблемну ситуацію Морські глибини здавна притягують до себе людей. Але занурення людини навіть на кілька десятків метрів пов’язано з масою проблем. Одна з них – кесонна хвороба. Для тих, хто працює на глибині, готують спеціальні дихальні суміші, що складаються з 80% гелію і 20% кисню. Чому на глибині не можна дихати звичайним повітрям? Відповідь поясніть. Підготувати вірші з використанням термінів «дихання» та інші. |
обговорення
виконання завдання, обговорення
Фронтальне опитування
Відповіді учнів
Відповіді учнів
Відповіді учнів
Робота з таблицею у підручнику.
Робота у малих творчих групах за картками.
Робота з підручником та робочим зошитом.
Використати складені схеми
Фронтальна робота
|
Додаток до уроку № 3
Газообмін у легенях і тканинах
Порівняння складу вдихуваного, альвеолярного та видихуваного повітря (в об'ємних відсотках)
Газ |
У вдихуваному повітрі |
В альвеолярному повітрі |
У видихуваному повітрі |
Кисень |
20,95 |
13,8 |
16,4 |
Вуглекислий газ |
0,04 |
5,5 |
4,0 |
Азот |
79,01 |
80,7 |
79,6 |
Життєва ємність легень (ЖЄЛ) — найбільший об'єм повітря, який людина може видихнути після найглибшого вдиху. ЖЄЛ — сума об'ємів дихального, додаткового та резервного повітря
= + +
Урок 4
Тема Механізм дихальних рухів та їх регуляція
Мета
Освітня:
пояснити механізм дихання;
сформувати поняття про механізм дихальних рухів як взаємодію біологічних і фізичних явищ, принцип зворотного зв’язку під час регуляції дихання
переконати в єдності нервової та гуморальної регуляції дихання.
Розвиваюча:
розвивати вміння пізнавальної самоосвітньої діяльності, логічне мислення, спостережливість, уміння застосовувати отриманні знання на практиці;
розвивати навички і вміння спілкування, вміння висловлюватися, вести дискусію, критично мислити;
обґрунтовувати правила гігієни дихання;
Виховна:
виховувати бережливе ставлення до свого організму;
сприяти формуванню здорового способу життя.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\м дошка.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення..
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: фізика, медицина, хімія.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: дихальні рухи, вдих, видих, дихальний центр, міжреберні мязи, діафрагма, черевний і грудний типи дихання, дихальні рефлекси, чхання, кашель, життєва ємність легень, дихальний об’єм, додатковий об’єм, резервний об’єм, спірометр.
знати |
вміти |
|
Функції органів дихання Будову органів дихання Процеси дихання Дихальні рухи |
Характеризує процеси дихання; Пояснює механізм нервову і гуморальну регуляцію процесу дихання Порівнює і обґрунтовує: Різницю складу повітря, що вдихається і видихається.
|
|
Хід уроку
Етап уроку |
Зміст уроку |
Дія учнів |
І.
ІІ
ІІІ
ІV.
V
VІ.
VІІ. VІІІ.
|
Організаційний момент Психологічне налаштування.
Старі люди часто говорять:»Вчися, дитино, навчання за плечима не носять». Чи погоджуєтеся ви зданим висловом? Для чого вам зараз потрібно вчитися?
Актуалізація опорних знань, перевірка знань і вмінь учнів Гра «Пінг-понг» (один з учнів підготував питання за домашнім завданням. Відповіді на них повинні бути односкладними. Він виходить до дошки, кидає м’яч будь-якому з учнів класу й одночасно ставить йому питання. Звучить відповідь, і м’яч повертається, до першого учня. Учитель оцінює якість і оригінальність питань, правильність відповідей).
Питання: Що таке дихання? Яка рідина переносить гази? З яких газів складається повітря? Що таке дифузія?
Термінологічна естафета «Ланцюжок» Дихання, ротова порожнина, гортань, надгортанний хрящ, голосові зв’язки, трахея, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, легенева плевра, плевральна рідина.
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. «Вдих», «Видих». Як просто і складно відбувається процес дихання. Але згадаємо, що дихання й натхнення у мові – споріднені слова.
Сторінка «Біологія в поезії» Учні читають фрагменти віршів під музичний супровід. Дишуть весело вади за городами внизу. На кущ калини вітер глянув, Стихнувши подихом його. Д.Метелик Над мрійним димом, наче від цигарки. Задумалось, не дихає село. К.Герасименко Уж небо осенью дишало, Уж реже солнышко блистало, Короче становился день…. А.Пушкин
Пролунали чудові вірші й чарівна музика. Давайте розглянемо, як відбуваються вдих і видих.
Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 1.Механізм дихальних рухів Самостійна обробка інформації підручника із застосуванням позначок: «+» - інформацію, яку я знаю «!» -нова інформація «?» - незрозуміла інформація. Діти,відповідаючи на запитання, розповідають про механізм вдиху і видиху; складають схеми.
Обговорення результатів дослідної роботи
Фізкультхвилинка – гра «Рубання дерев» Хід вправи: діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок. Підніміть руки вгору, вдихніть, прогніться назад. Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиліться, опустіть руки, як під час удару сокирою, поміж ніг і відразу підніміть їх угору. Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки. Вправа добре очищує дихальні органи, покращує їх роботу
Закріплення знань та вмінь Виконати завдання:
Підведення підсумків уроку. Надання та пояснення домашнього завдання. Вивчити §32 Провести досліди:
|
обговорення
виконання завдання
Фронтальне опитування
Учні зачитують вірші
Робота з підручником с.89
Робота в групах
Відповіді учнів обговорення вивченого матеріалу, складання схем, формулювання висновку.
Повідомлення учня Аналіз мал.75 підручника «Схема регуляції дихальних рухів»
Фронтальна робота
|
Додаток до уроку № 4
Дихальні рухи. Регуляція дихання
При видиху
При вдиху
Урок 5
Тема. Гігієна дихання. Шкідливий вплив паління, забрудненого повітря на органи дихання.
Мета:
Освітня.
мобілізувати знання учнів про імунітет, інфекційні хвороби;
розкрити шляхи передачі інфекційних хвороб через повітря;
познайомити з профілактикою найбільш поширених захворювань органів дихання, режимом під час хвороби.
Розвиваюча:
розвивати пізнавальну активність учнів, ініціативу, образне мислення, уміння вести діалог, акторські здібності;
сприяти формуванню основних гігієнічних навичок.
Виховна:
виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та оточуючих людей.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Останній у темі.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: відео презентації.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв’язки: медицина, історія, епідеміологія, фізкультура і спорт.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, ТЗН.
Основні поняття та терміни: грип, туберкульоз, дифтерія, трахеїт, бронхіт, бронхіальна астма, пневмонія, плеврит, рак легень, крапельні інфекції.
ЗНАТИ |
ВМІТИ |
Симптоми захворювань органів дихання. Шкідливий вплив паління на органи дихання. Вплив оточуючого середовища на дихальну систему.
|
Застосовувати знання для профілактики захворювань органів дихання. Надавати першу медичну допомогу |
ХІД УРОКУ
Етап уроку |
Зміст уроку |
Види діяльності учнів |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
І. ІІ.
ІІІ.
ІV
V.
VІ.
VІІ. |
Організаційний момент Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. А зараз давайте перевіримо, як ви ставитесь до свого здоров’я, зокрема дбаєте про дихальну систему.
Чи любити ви співати? Чи часто ви співаєте? Ви граєте на духовому інструменті? Чи виконуєте щодня ранкову гімнастику? Чи займаєтесь якимось видом спорту? Чи маєте шкідливі звички?
За кожну відповідь «так» ставимо 1 бал, за відповідь «ні» - 0 балів. 4-6 балів. Ви стежите за собою; ваші органи дихання розвинуті добре. 0-3 бали. Вам слід краще подбати про свої легені. Замисліться над тим, що нічого не цінується так дорого, як здоров’я!.
Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Вивчення захворювання органів дихання та їх ознак. Результатом роботи є заповнення таблиці
Група 1 – грип. Група 2 – туберкульоз. Група 3 – дифтерія, трахеїт, бронхіт. Група 4 – бронхіальна астма. Група 5 – пневмонія, плеврит. Група 6 – рак легень.
Звіт про роботу.
Групам роздається попередньо підготовлене завдання на картках. Завдання Виберіть з наведеного переліку ті ознаки захворювання, що відповідають хворобам, наведеним у таблиці, і впишіть у таблицю відповідні їм літери.
Ознаки захворювання А. Порушення носового дихання, виділення з порожнини носа слизу, болі в лобовій частині голови. Б. Спричинює запалення органів дихання, кашель, нежить. В. Гостре запалення слизової оболонки зіва та піднебінних мигдаликів, біль під час ковтання. Г. Найчастіше уражає легені, збудник активізується в разі поганого харчування, антисанітарних житлових умов. Д. Уражає слизову оболонку горла, а отрута збудника може спричинити отруєння всього організму. Е. Дертя в горлі, сухий кашель. Ж. Раптове підвищення температури, погіршення стану, поява задишки, сильний біль у боці. З. Періодичні напади ядухи і кашлю. И. Довготривалий страждальний кашель, біль у грудях, підвищення температури.
3. Народні методи лікування хвороб органів дихання (демонстрація презентацій)
Динамічні дихальні вправи Вправа 2 Встати, ноги на ширині плечей. Повільний вдих через ніс, зігнутися в поясі вперед, витягнути руки назад і вгору. Долоні всередину. Втягнути живіт і закрити очі. Глибоко вдихнути і перемістити вагу на протилежну сторону.
Руки вперед і назад над головою, повертаючи долоні назовні. Повернутися в початкове положення. Вдих і повторити рух у протилежний бік.
Закріплення знань і вмінь 1. Виступ агітбригади « Шкідливий вплив паління, забрудненого повітря на органи дихання» 1-й учень Здоров’я - то найбільший в світі скарб, Його цінуємо, коли втрачаємо, Молитви шлемо вище хмар, Бо повернути як, не знаємо. 2-й учень Пропагуємо ми всюди, Щоб знали й чули про це люди: Ми проти СНІДу й нікотину Алкоголізму й наркотизму.
3-й учень. Життя – це можливість, скористайся нею. 4-й учень. Життя – це краса, милуйся нею. 1-й учень. Життя – це мрія, здійсни її. 2-й учень. Життя – це виклик, прийми його. 3-й учень. Життя – це гра, стань гравцем. 4-й учень. Життя – це багатство, не розтрать його. 1-й учень. Життя – це таємниця, пізнай її. 2-й учень. Життя таке чудове, не згуби його.
Усі. Це твоє життя, борись за нього
Підбиття підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання. Вивчити § 33. Підготуватися до практичної роботи №5 |
Намагаються дати відповіді на запропоновані питання.
Взаємоперевірка учнями роботи і виставлення оцінок
Робота у групах
Робота в групах
Доповідь учнів
Виконують динамічні дихальні вправи
Робота в зошиті.
Під час роботи духовки утворюється багато вуглекислого газу, який збільшує навантаження на серце. Існує небезпека появи чадного газу у квартирі, який отруює організм. Краще тимчасово тепліше вдягтися.
Кожного дня в тамбурі протирати підлогу та двері ручки розчином хлорки. Не вітатися з ним за руку. Не розмовляти на близькій відстані.
Правила накладання компресу, гірчичників, банок.
|