Цикл уроків з теми: "Будова слова" з використанням інтерактивних технологій.

Про матеріал
Тема. Будова слова. Закінчення слова. реченні, вчити визначати закінчення слів за допомогою зміни їх форми, знайомити з незмінними іншомовними словами, розширювати словниковий запас Розвивати мовлення і мислення учнів, пам’ять. Виховувати любов до природи, інтерес до мови.
Перегляд файлу

Цикл уроків з теми “Будова слова” з використанням інтерактивних технологій Українська мова. З клас

Цикл уроків з теми “Будова слова” з використанням інтерактивних технологій

Українська мова. З клас

Урок 1. Урок-подорож

Тема. Будова слова. Закінчення слова.

Мета. Формувати уявлення про закінчення слова, як змінну частину слова та засіб зв’язку слів у реченні, вчити визначати закінчення слів за допомогою зміни їх форми, знайомити з незмінними іншомовними словами, розширювати словниковий запас

Розвивати мовлення і мислення учнів, пам’ять.

Виховувати любов до природи, інтерес до мови.

Хід уроку І.АОЗ.

(На  дошці приклади:    4×5=    80-61=     7×3+2=       5×6+3=   40:4=).

  • Сьогодні ми вирушаємо в подорож.
  • Яким видом транспорту ми поїдемо, ви дізнаєтесь, коли розв’яжете
    приклади, а за відповідями знайдете відповідні букви алфавіту.
  • Так, це потяг. Назвіть синонім до цього слова. (Поїзд).
  • Як утворилось слово потяг?
  • Та для подорожі нам потрібні квитки. Спробуємо їх здобути.
    Квитки на потяг ми здобудемо в квитковій касі “Каліграфічна “:
    а) повторення правильної посадки, вміння тримати ручку;

6} запис числа і класної роботи;

в) каліграфічна хвилинка: об (нижнє з’єднання) “Капкан”;

г) творча робота – до об + назву бджолиної сім’ї = обрій.

д) “Аукціон” слова.
Молодці. Отже маємо квитки.
2.       Перон “Словниковий”.

1) Ребус.

  • Слово – горизонт. “Довідкове бюро”
  • Складання речення. Розбір синтаксичний і морфологічний.
  1. II. Оголошення теми і мети уроку.

– Сідайте зручненько, поїхали. Подорожувати ми будемо країною “Будова слова”. Ми досліджуватимемо з яких частин складаються слова, якою частиною вони закінчуються. Отож, тема нашого уроку – закінчення слова.

III.  Опрацювання нового матеріалу.
1. Станція “Пошукова”.

Ось записані запитання, давайте змінимо словникове слово горизонт за запитаннями (метод контрольних запитань)

На дошці (що?); (чого?); (над чим?); (на чому?)

  • Чи однаково вони закінчуються?
  • А чим відрізняються? Давайте те, чим вони відрізняються візьмемо в
    прямокутник. Ось так. Прочитайте букви, буквосполучення в
    “будиночках”, Це закінчення слова. А у слові горизонт? Нульове
    закінчення. То яка частина слова називається закінченням?
  • Що ми отримали: синоніми, спільнокореневі слова чи форми слова
    горизонт0.
  • То як визначити закінчення слова?

Складають учні алгоритм визначення закінчення.

  1. Станція “Дослідницька”.
  • Проведемо дослідження: опрацюйте правило в підручнику. Визначте,
    чи все ми з’ясували про закінчення.
  • То що таке закінчення?
  • Як його визначити?

Висновок.

  1. Станція “Працьовита”.

Робота в групах: визначити закінчення: (Алгоритм дії – на партах)

1 група визначає закінчення в слові – вода;

2 –     коса;

3 –  роса;

4 – рука;

5 – читала;

6 – мама;

7 – сова;

8 – лісова.

Перевірка роботи в групах.

  • Закінчення мають лише іменники?

Висновок.

  1. Станція “Будівельна”.
    Вправа 153. Робота в парах.
  • Чому це не речення?
  • Що треба зробити, щоб вийшло речення?

Запис речення.

  • Виділіть закінчення.
  • То для чого служить закінчення?
  1. Станція “Фізкультурна”.

Віє вітер нам в лице. Захиталось деревце.

Вітерець все тихше-тихше. Деревце все вище-вище.

  1. Робота в групах. Гра «Займи позицію» (метод «Займи позицію»).
  • Назвіть іменники у вірші фізкультхвилинки.
  • Чи є тут іменники з ненаголошеними [е], [и]?
  • Які букви треба писати у слові деревце? Чому?

На дошці варіанти відповідей: 1)е, и.

  • и, е.
  • е, е.
  • и, и.

У класній кімнаті розміщені номери 1, 2, 3, 4. діти обирають правильну відповідь і займає спікер групи позицію відповідно № відповіді.

– Яке закінчення в слові деревце? Доведіть.

  1. Станція “Самостійна”.

Самостійна робота (виконують послідовно всі рівні)

Середній рівень: Вправа 154.

  • варіант — виконати завдання вправи у 1,3 реченнях;
  • варіант — у 4, 5 реченнях.

Достатній: визначити закінчення слова в дужках в 1 реченні; в 4 реченні.

Високий: синтаксичний розбір одного речення.

– То для чого служать закінчення?

  1. IV. Закріплення знань. Станція “Казкова”.

– До нас завітав казковий герой Незнайко. Він ніяк не може зрозуміти, як
слова зв’язуються в реченнях? Як визначити закінчення?

Робота в парах:

1 в. – дає відповідь для учнів другого варіанту на друге запитання, а 2в. – на перше.

А група учнів, в яких на партах геометричні фігури, працюють в “Акваріумі” (метод “Акваріум”)

Завдання: прочитайте лист Незнайка Буратіно. Чи все гаразд? Якщо ні, виправте помилки.

Привіт другу!

Я сьогодні ходив в кіно. Там йшло кіно “Дюймовочка”. В кіні мені сподобалось. Після кіна  ми пішли в кафе. Раджу тобі подивитися це кіно.

Відредагований текст

Привіт,  друже!

Я сьогодні ходив в кіно. Там йшов фільм “Дюймовочка”. В кіно мені сподобалось. Після перегляду фільму  ми пішли в кафе. Раджу тобі подивитися це кіно.

  • Яке закінчення у слові кіно? (“Капкан”).
  • Чому замінювали слово кіно на фільм?
  1. “Чарівний потяг”
  • Що знаходиться в останньому вагоні?
  • Що в першому?
  • Що у локомотиві? Чи може рухатись потяг без локомотиву?
  • Чи можна визначити закінчення слова, не змінивши його
    форми?
  1. V. Підсумок уроку.
  2. Станція “Підсумкова”.
  • Що називається закінченням?
  • То як визначити закінчення слова?
    – Для чого служить закінчення?
  • Чи всі слова мають закінчення?
  1. “Творча”

– Із слова горизонт утвори нові слова.

Будова слова. Урок 2

Тема. Основа слова.

Мета: формувати у дітей поняття «основа слова», вчити знаходити основу; виділяючи закінчення;

розвивати мовне чуття, мовлення, увагу та уяву;

виховувати почуття товариськості, любов та повагу до рідного краю, батьківської оселі.

Хід уроку

І Актуалізація опорних знань учнів 1. Бесіда.

  • Що вивчали на попередньому уроці?
  • Яка частина слова називається закінченням?
  • Для чого служить закінчення?
  • Як його виділити? Наведіть приклади.

Алгоритм виділення закінчення.

  • Прочитайте слово.
  • Зміни його за запитаннями.
  • Виділи закінчення.

Питання: хто? що? кого? чого? кому? чому? ким? чим?

  • Яке закінчення у слова кіно? Чому?
  • Наведіть ще приклади таких слів.
  1. Хвилинка каліграфії
    а ий я є є ій о
  • Що можуть позначати ці букви й буквосполучення? (Закінчення)
  • Наведіть приклади.
  1. Диктант-дубль
  2. Мама, …
  3. Зозуля, …
  4. Горизонт, …
  5. Великий, …
  6. Читала, …
  7. Кіно, …

Перевірка диктанту з поясненням добору слів та орфограм, виділенням закінчень слів.

  1. II. Повідомлення теми і мети уроку
  2. Проблемна ситуація:
  • Що залишається, коли виділяємо закінчення?
    (Частина слова. Вона не змінюється…)
  • Яка частина слова є основною в слові? Чому?
  1. Навчившись знаходити змінну частину слова – закінчення, ми тим
    самим знаходимо іншу його частину, яка залишається незмінною.

Що це за частина слова ми і взнаємо сьогодні на уроці.

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Дослідження. Робота за правилом (с. 71)

Самостійне опрацювання правила дітьми.

  • То, як називають частину слова без закінчення?
  • Що таке основа слова?
  • Як позначають основу слова?
    Позначте її в диктанті-дублі в 2 словах.
  • Складіть алгоритм визначення основи.

(1. Прочитати слово.

  1. Виділити закінчення.
  2. Позначити основу.)
  3. Вчитель:

незмінна частина слова є основою, в ній заключається лексичне значення слова. Зверніть увагу на дошку. (На дошці зразки змінювання слова дружба.)

  • Яка частина не змінюється?
  • Як вона називається?
  • Що означає слово дружба?
  1. «Довідкове бюро»

Учень зачитує із словника значення слова.

– За чим у слові дружба ми визначили лексичне значення слова: за закінченням
чи основою?

  1. Висновок дітей.
  2. IV. Первинне закріплення
  3. Робота за підручником

Вправа 158 (з коментуванням)

  1. Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

Птахи літять-відлітають

А учні тихенько за парти сідають.

  • Про кого йшлося у фізкультхвилинці?
  • Як визначити основу слова птахи?
    V. Закріплення набутих знань
  1. Самостійна робота (обов’язкове виконання завдання достатнього рівня з переходом до високого)

Достатній рівень Вправа 159 (завдання 1)

Високий рівень

Зроби синтаксичний розбір 4 речення.

  1. Робота в парах

Вправа 160.

  • Визначте тему тексту, доберіть заголовок.
  • Випишіть слова, виділені у тексті, визначте основу і закінчення.
  • Відшукайте в тексті синоніми.

Перевірка.

Що для тебе рідний край? (Гра «Мікрофон») 3. «Акваріум»

Поки всі учні класу працюють в парах 4 учні працюють в «акваріумі», виконуючи вправу 161.

  • Переказ легенди.
  • Виконання завдань вправи.
  1. VI. Підсумок уроку
  • Що таке основа?
  • Як її виділити в слові?
  • Що ж головніше в слові? Доведіть. (Елементи дискусії.
    Висновок: слово не може Існувати І без основи, і без закінчення.)
  • Для чого служить основа?
  • Для чого служить закінчення?
  • Наведіть приклади слів, у яких закінчення (а) позначається на письмі (-я).

VII. Домашнє завдання
За вибором.
Достатній рівень
Вправа 162.

Високий рівень

Написати твір за одним із прислів’їв із вправи 159.

Будова слова. Урок З

Інтерактивний урок «У мовному кафе»

Тема. Частини основи: префікс, корінь, суфікс.

Мета: закріпити знання учнів про основу слова; сформувати поняття «префікс», «корінь», «суфікс» як значущих частин основи; розвивати мовне чуття та увагу, мовлення, мислення; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до її багатств.

Хід уроку І. Етап орієнтації

  1. Евристична бесіда, Мотивація діяльності учнів Учитель. Діти, сьогодні урок буде незвичайний. Ми проведемо його у кафе.

   Що це таке ? Ви були у кафе? Що там робили?

– Але кафе у нас буде не звичайне, а «мовне». Ми будемо замовляти всі страви,
які стосуються української мови.

  Особу, яка обслуговує відвідувачів кафе, називають офіціантом. Сьогодні я буду
офіціантом, ви — відвідувачами. Отже, сьогодні в меню:

 

Меню

Вартість

1

Перевірка д/з

 

2

Хвилинка калігоасЬії

*

3

«Аукціон»

*

4

Словниковий диктант

**

Реклама

5

Працюємо разом

**

Активний відпочинок

6

Робота в папах

*

7

Працюємо самостійно

***

8

Творча робота

 

Валюта :

Увага

Правильність Взаємодопомога Згуртованість

Дисципліна Швидкість

Це — валюта, за яку ви можете придбати будь-яку страву із нашого меню.

  1. Орієнтації учнів у темі

 а) Перевірка д/з

  • Зателефонуймо додому. Чи всі мають дозвіл на відвідування кафе? (Учні звітують про виконання завдань) Перевірка різнорівневої домашньої роботи.

б)Бесіда.

  • Що таке основа?
  • Для чого служить закінчення?
  • Як воно позначається?
  • Як позначається основа?

– Чи може існувати слово без своєї основи?

в) Хвилинка каліграфії

ліс лоб осінь льон (Повторення з’єднання буквосполучень ос, об, ьо, он,)

  • Що спільне у всіх цих словах? (Нульове закінчення)
  • То яка частина кожного слова записана на дошці?
  • Яке слово зайве? Чому?

г) «Аукціон» слова ліс.

д) Словниковий диктант

Для замовлення цієї страви прошу з кожного столика по одному представнику Олень, спасибі, Київ, райдуга, лелека, предмет, корінь, бабуся, лісовичок, Україна, ґанок.

  • Назвіть слова з нульовим закінченням. Що це ви назвали?
  • Назвіть слово, в якому найбільше букв.
  • Яке значення слова?
  • Від якого слова воно утворилося?
  • Що спільного у словах ліс і лісовичок?
  1. II. Етап цілепокладання мети

  А зараз я пропоную рекламну кампанію нової страви!

Основа слова — це дуже смачна, вітамінна та корисна страва у нашому «мовному кафе». З чого вона складається ми сьогодні взнаємо.

III.    Етап проектування
1. Проблемне питання:

       На які частини можна поділити основу? Пригадайте, що спільного в
словах ліс, лісовичок? Як називається ця частина слова? (Корінь)

  • Отже, основа складається з кореня і все? (Ні, ще є частини.)
  • Як називаються вони, ви дізнаєтесь, коли проведете дослідження за
    правилом (с. 72).
  1. Дослідження.

– З яких частин складається основа?

– Як на письмі позначаються частини основи?

  1. Робота з підручниками (первинне закріплення)
    а) Попрацюймо разом! Вправа 163.
  2. Робота з таблицею «Частини основи».

Слово

Основа

Закінчення

Префікс

Корінь

Суфікс

 

пра-про –

– ліс

– ок –ов –к –

-ий – и

  • Зверніть увагу: яка частина основи є в кожному слові? (Корінь)
  • З яких ще частин може складатися основа слова?
    Висновок.

  Основа слова складається з трьох значущих частин: префікса, кореня,
суфікса. Обов’язковою значущою частиною є корінь.

  1. IV. Фізкультхвилинка

Ми в кафе відпочивали

Смачні страви куштували.

Подивіться вправо, вліво—

Тут і там — знання на диво!

Треба їх усі придбати,

Щоб розумними зростати!

  1. V. Етап організації виконання плану діяльності
  2. Робота в парах. Вправа 164.
  3. Самостійна рівнева робота.

Середній рівень Випишіть спільнокореневі слова.

  • варіант Вправа 165.
  • варіант Вправа 166.

Достатній рівень Познач частини основи.

Високий рівень

Запиши слово, в якому є всі частини основи.

  1. Творча робота. Робота в групах. Підбір слів до схем

 

  1. VI. Етап контрольно-оцінювальний

І.Бліц-тест:

  • Основа складається тільки з кореня. (-)
  • Обов’язково основа має префікс, суфікс.(-)

3) Основа слова складається з кореня, префікса, суфікса. Без кореня не існує слово. (+) 2. Підсумки уроку

  • З яких значущих частин складається основа слова?
  • Яка частина слова є обов’язковою для кожного слова?
  • Доведіть, що за допомогою префіксів І суфіксів творяться нові слова.
  • Ось і закінчився наш урок в кафе. Чи сподобався він вам? Чим?
  • Все вдалося завдяки гарній роботі на уроці.
    V. Домашнє завдання
  • Як встановити зв’язок слів у реченні?
  • Що таке основа речення?
  • Як визначити підмет і присудок?

Достатній рівень

Вправа 167.

Високий рівень

Встановити зв’язок слів в реченні.

Будова слова. Урок 4

Тема. Спільнокореневі слова. Корінь слова.

Мета:    продовжувати    формувати   уявлення    учнів    про    спільнокореневІ

(споріднені) слова на основі спорідненості слів, про корінь – спільну

частину споріднених слів;

розвивати вміння добирати спільнокореневІ слова (різні частини мови);

виховувати повагу до професії будівельників, бережне ставлення до

природи..

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань
    1. Каліграфічна хвилинка

Ббббббуд*

2 Хвилинка творчості

– Прочитайте склад на дошці. Що цікаве можна зробити з цим складом?
(Переставити місцями букви – дуб.

Утворити слова, додаючи суфікси, префікси – будова, будівельник, будова, буда, прибуде…

  • Які слова зайві? Чому?
  • Як назвати частину буд-? Доведіть.)
  1. Бесіда за малюнком («Будівництво»)
  2. Складання речення із словом будівельник.

«Довідкове бюро» (с. 81 «Тематичний словник» К.С. Прищепи) Записування речення. Розбір речення.

  1. II. Перевірка домашнього завдання
  • Взаємоперевірка виконання домашнього завдання.
  • -3 чого складається слово?
  • З чого складається основа слова?
  • Яке значення кожної частини слова?

III. Оголошення теми уроку
Послухайте загадку.

Я у кожній деревинці, Квітці, кущику, травинці. В класі на уроці мови Ти побачиш мене в слові.

(Корінь)

  • Що таке корінь?
  • Чи є багатозначним слово корінь?
  • Тема нашого уроку …
  • Як ви гадаєте, що ми будемо робити на уроці? Для чого це нам?
    IV. Розвиток знань
  1. Творення слів за допомогою префіксів і суфіксів.
    1 варіант 2 варіант
    -Дуб-, -риб- -Літ-, -ніс-

– Ви підбирали слова з однаковим кореням. Пригадайте, як називаються
слова з однаковим коренем?

  1. Робота в групах.

Вправа 168.

Як визначити корінь? Доберіть 2-3 ряди спільнокореневих слів. Визначте в них спільну частину: – корінь.

  1. Робота в парах
    Групування спільнокореневих слів.

Запишіть слова у колонки так, щоб у кожній були: тільки споріднені, виділіть корені.

Шелест,    зерно,    легкий,    легенько,     шелестить,    зернистий,    легше, шелестіння, зернятко, зернина, зашелестіли, легесенький.

  • Скільки груп слів утворилось?
  • Який корінь у групі слів?

Висновок (роблять діти). Спільна частина споріднених слів – корінь.

У корені закладене основне значення слів.

  1. Фізкультхвилинка.

Наскочуся досхочу:

Як захочу, так підскочу

– Навіть хату перескочу.

Я по колу, стриб та стриб

На одній возі, як гриб.

Ще й на другій стрибу, стрибу…

Вже мені немає стриму.

Вже скачу, скачу, скачу.

Наскачуся – досхочу.

– Стрибаю і скачу – це спільнокореневі слова? Чому? А які?

  1. Диференційована самостійна робота (завдання на вибір)

Достатній рівень Вправа 169.

– Хто це – щирі друзі будівельників? Чому професія будівельника є
потрібною і важливою для людей?

Високий рівень Написати твір «Професія будівельник»

Перевірка роботи. Розбір слова будівельник за будовою. 6. Гра «Займи позицію» Вправа 170.

Після усного виконання вправи у групах обговорюється проблемне питання: слова біла, білка — спільнокореневі? Доведіть. На дошці варіанти відповідей: спільнокореневі слова:

  • білка, білочка, біла, білченя;
  • білка, білочка, білчина, білченя;
  • біла, забіліла, білизна;
  • білити, білизна, білизна (з різними наголосами), білок.
    Назвіть корені слів. Що ви помітили?

Висновок (роблять діти). Корені звучать однаково, але значення мають різне, тому ці слова не спільнокореневі.

  1. V. Поглиблення та корекція знань учнів
  2. Творча робота

Вправа 171.

– Чи можна поєднати в реченні слова будівельник та дуб?  Як?

– Дубові дошки дійсно дуже гарний будівельний матеріал. Як же його
використовувати і не зашкодити природі?

За матеріалами вправи складання алгоритму визначення кореня.

  • Що треба зробити спочатку?
  • Далі потрібно дібрати спільнокореневі слова.
  • Визначити спільну частину цих слів, тобто корінь.
  • Останній крок – виділити корінь умовною позначкою.
    Визначення кореня за алгоритмом.

Визначте корінь. Доведіть свою думку.

Сад, садочок, садівник, посадка; вода, водичка, підводний, водяний, водій. Висновок (роблять діти). Щоб знайти корінь, треба дібрати і зіставити кілька споріднених слів.

  1. VI. Підсумки уроку
  • Що таке корінь?
  • Що закладено у корені?
  • Чи завжди можна вважати слова спорідненими, якщо корені слів звучать
    однаково?

VII. Домашнє завдання
Завдання на вибір

Достатній рівень Вправа 172

Високий рівень Написати твір-мініатюру «Професія лікар»

Будова слова. Урок 5

Тема. Вправи на розрізнення синонімів, спільнокореневих та форм того ж слова. Мета: навчити дітей розрізняти такі поняття, як «слова, різні за значенням», «споріднені слова», «форми одного і того ж слова»; розвивати у дітей мовне чуття, уміння аналізувати і узагальнювати; виховувати повагу до будь-якої праці.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  2. Хвилинка каліграфії: ві ве ва во ви в’ї ву ввв

Високий рівень – скласти слова з в та йотованими (в’юн, солов’ї, в’їзд, в’ю, в’ється, любов’ю).

– Назвіть споріднені слова.

«Капкан»: – А ще таке слово свято.  Чому ні?

  1. Відгадайте загадку.

Я березку хитну,

я тебе підштовхну.

Налечу, засвищу,

парасольку потягну.

А мене не видно. Хто я? (Вітер)

 Доберіть слова, споріднені слову вітер.

(Вітер, вітерець, вітряний, вітряк, вітрище, вітрюган, вітрисько,)

Який корінь в цих словах? Виділіть його, –   Що сталося в корені слів вітер – вітряний? «Капкан»: – Запишіть каліграфічно речення Не кидай слів на

(Це не речення, бо не закінчена думка) Доповнення речення. – Що означає цей вислів?

  1. II. Перевірка домашнього завдання
  2. Прочитайте споріднені слова, які ви виписали. Яке слово вам допомогло визначити в них корінь?
  3. Твори «Професія лікар».

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти синоніми і споріднені
    слова; споріднені слова і форми одного і того самого слова.
  • Для чого це нам вміти?
  1. IV. Розвиток знань
    (інтерактивний метод «Ажурна пилка»)

1) Самостійне повторення

Клас поділений на 3 групи. Кожна група самостійно за картками-алгоритмами дій, підручником, універсальними довідниками повторюють знання про:

  • група – синоніми;
  • група – форми одного й того ж слова;
  • група – спільнокореневІ слова.
    Та підбирають приклади.

У кожного члена групи є відповідний номер, причому номери кожної групи

різних кольорів.

2) Обмін інформацією з Іншими групами

За сигналом вчителя групи складаються за номерами. Тоді у кожній групі поЗ учні, які повідомляють у новій групі свою інформацію, наводячи приклади.

3) Обмін інформацією в початковій групі

Учні повертаються в групи за кольорами, обмінюються отриманою інформацією.

4) Підсумок

– Підібрати синоніми, форми слова та споріднені слова до слова сніговій.
Представник кожної великої групи працює біля дошки, а решта в зошитах.

  1. Робота з таблицею «Розрізняй».

Спільнокореневі слова:            Форми слова:                  Синоніми:

сніг                                               сніг                                 сніговій

сніжок                                         снігу                                хурделиця

сніговий                                      снігом                              віхола

сніжинка                                     снігів                                завія

засніжений                                  снігами                            метелиця.

  1. Фізкультхвилинка

Ми писали, ми трудились, Пальці ваші потомились. Треба вам їх розім’яти, Щоб могли вони писати. Вже не маємо турботи І продовжуєм роботу.

  • Доберіть форми слів до слова трудились.
  • Доберіть спільнокореневі слова до слова трудились.
  • Доберіть синоніми до слова трудились.
  1. Коментоване письмо.
    Вправа 174.
  • Прочитайте текст. Яка головна думка тексту?
  • Знайдіть спонукальні речення. До чого вони спонукають.
  • Поясніть прислів’я: Людину праця величає.
  1. Самостійна робота

Достатній рівень. Вправа 176 (завдання 2) Високий рівень

Вправа 175 Взаємоперевірка. V.Підсумки уроку

  • Що таке синоніми?
  • Як утворюються форми слова?
  • Які слова називаються спільнокореневими?
  • Для чого треба розрізняти ці слова?
    VI. Домашнє завдання Вправа 177.

Високий рівень – скласти казку про слова-синоніми та спільнокореневі слова.

Будова слова. Урок б

Тема. Розрізнення слів з омонімічними коренями.

Мета: навчити дітей розрізняти між собою груп» слів, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різне значення; розвивати в учнів мовне чуття, уміння аналізувати; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я.

Хід уроку

І.   Перевірка домашнього завдання Учні зачитують спільнокореневі слова, які виписали з орфографічного словника.

– Що потрібно було зробити, щоб визначити в словах закінчення? А основу?

– Назвіть корінь у кожному ряду спІльнокореневих слів.
II. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Хвилинка каліграфії
    он об ос ок от оя
  • Що зайве? (Буквосполучення або склади оя.)
  • Чому? (Нижнє з’єднання, 2 склади.)
  1. Хвилинка творчості

   Утворити слова, щоб закінчувалися на оя. Визначити кількість складів. (Зоя,
твоя, моя, Троя, зброя…)

  1. Хвилинка ерудитів
    Калонги — це собаки, які вміють 
    «Довідкове бюро» – повідомлення з енциклопедії.
  • Доберіть спільнокореневі слова до слова літати. Позначте корінь.
  • Правильно. А ще слова літо, літній. («Капкан») Чому ні?
  • Які ще звірі вміють літати? (Білки-летяги, кажани – летючі миші)

– Чи спільнокореневі слова білка — білий, сіра миша і комп ‘ютерна миша?
Доведіть.

III.  Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитись ще з однією цікавою
    особливістю слів української мови. Будемо вчитись розрізняти групи слів, у
    яких корені звучать і пишуться однаково, але мають зовсім різні речення.
  • Для чого нам це вчити?
  1. IV. Розвиток знань

1 .Спостереження над мовним матеріалом Робота з віршем.

– Прочитайте вірш.

Частування

Кажаниха кажана Частувала з казана.

Каже: «їжа ця смачна –

їж, кажане, з казана».

(Г. Храпач)

  • Назвіть споріднені слова.
  • Який у них корінь?
  • Чому не назвали слова каже?
  • Чи досить для того, щоб правильно визначити корінь слова, з’ясувати, з яких
    звуків він складається?
  • На що ще слід звернути увагу? (На значення).
  1. Робота з підручником

а) Вправа 178.

– Прочитайте рядки слів. Визначте у них корінь. Порівняйте корені слів у двох
рядках. Зробіть висновок.

б) Робота в парах

Розгляд малюнків (с. 77), добір спільнокореневих слів.

  • Що ви можете сказати про ці два рядки записаних слів?
  • Чи можна їх вважати спільнокореневими? Чому?

в) «Наукове» дослідження (с. 78).

Вправа 179. Учні визначають корені у словах двох рядків, пояснюють їх значення. Складіть з виділеними словами речення. 3. Робота над текстом. Вправа 180, с. 78. а) Читання тексту.

– Чи є у тексті спільнокореневі слова? Доведіть.
Берег – бережок, на березі.

Берізка – берізонька, підберезник.

– Чи може слово береже бути спорідненим до якогось з цих слів? Доберіть до
слова береже споріднені слова. (Береже, збереже, берегти, бережений, оберіг.)

Повторити чергування приголосних у корені.. 4. Фізкультхвилинка.

Пташки

Крильця пташки розправляють, їх до сонця підіймають. Потім можна політати І комашок поганяти. На галявину злетілись, Там зернят вони наїлись. Потім знову полетіли І в гніздечко хутко сіли.

  • Доберіть споріднені слова до слова комашки.
  • Чи будуть спорідненими слова комашки, кома, комахи? Доведіть.
  1. Самостійна робота,

 Поділіть споріднені слова по групах.

Рік, річниця, ріка, річковий, річний, рокові річ, речовий.

– Скільки груп споріднених слів вийшло. Виділить корені.
IV. Узагальнення і систематизація слів

  1. Робота з віршем. Вправа 181.

а)Виразне читання вірша. б)Бесіда за змістом.

  • До кого звертається поет у вірші?
  • До чого закликає поет?

в) Коментоване виконання завдання 2.

2.Гра «Третій  зайвий».

Серед трьох слів знайдіть одне слово, що не є спорідненим до інших.

1) Білити, біль, білизна;

  • Синій, синюватий, синівський;
  • Сіль, сільський, сільничка;
  • Сік, сочився, сікти;
  • Будівля, будильник, будувати;
  • Нічний, нічого, ночівля;
  • Підводний, підвода, водявий.
    Робота з текстом.
    Послухайте уважно.

Родичі

Одного разу зустріла Гусениця сім’ю гусей. – Хто ви? – спитала вона.

  • Я – Гусак. Це моя дружина – Гуска. А це діти Гусенята. А ти хто?
  • А я ваша родичка, – відповіла Гусениця.

– Як ви гадаєте, чи мала право Гусениця так сказати? Назвіть споріднені слова. Доведіть.

  1. V. Підсумки уроку
  • Які слова називаються спільнокореневими?
  • Чи є спільнокореневими слова, в яких звучать і пишуться однаково, але
    значення мають різне? Доведіть ва прикладах.
  1.                   VI. Домашнє завдання
    Достатній рівень
    Вправа 182.
    Високий рівень

Скласти казку «Родичі» про інші слова.

Будова слова. Урок 7

Тема. Чергування голосних звуків [о], [є] – [і] в коренях слів.

Мета: формувати уявлення учнів про те, що в одному І тому же корені голосні звуки можуть змінюватися (чергуватись) при зміні слів або доборі споріднених; закріплювати знання про будову слова,

розвивати вміння зіставляти, узагальнювати; зв’язне мовлення та мовне чуття; виховувати повагу до старших людей.

Хід уроку І. Актуалізація опорних знань

  1. Хвилинка каліграфії

Ол ол (звертаю увагу на нижнє з ‘єднання)

  1. Хвилинка творчості

Утвори слова, визнач в них закінчення:

*ол* (коло, соло, Коля, доля, воля, зола, воли, солі, ролі…)

  • Чи називали ви слова, що означають багато предметів?
  • Спробуйте назвати 1 предмет. (Воли-вІл, солі-сіль, ролі – роль..)
  1. II. Мотивація

Проблемна ситуація

  • Що відбувається із звуками у цих словах?
  • Сьогодні ва уроці ми навчимося розпізнавати однакові корені зі зміною
    звуків. Для чого нам це потрібно?

III. Опрацювання нового матеріалу

  1. Робота з малюнками.

 Розгляньте малюнки (стіл, столяр, стілець). Що Це? Дайте відповіді на запитання одним словом. Запишіть слова. Чи можна назвати їх спільноко-реневими? Чому? Позначте корінь. Який голосний змінився в корені?

  1. Спостереження за чергуванням голосних звуків в коренях слів.
    а)Вправа 183 (усно).

б) І ряд

  • стовпчик
    ІІ ряд
  • стовпчик
    ІІІ ряд
  • стовпчик
  • Змініть слова так, щоб змінився голосний корені. Побудуйте
    словосполучення з кожною пар слів. Запишіть за зразком підручника.
  • Що відбувається у коренях слів?
  • У якому складі пишемо і, а в якому о та є?

Висновок. У багатьох словах в українській о, є чергуються з і: у відкритих складах виступає у в закритих – /.

  1. Загадковий диктант

 Запишіть відгадки, а поряд – ці самі слова, змінені так, щоб відбулося
чергування голосних. |

а)Має ноги,  а держиться підлоги.   (Стіл –    стола)

б) Невидимка ходить в гаї, всі дерева трусить. (Осінь – осені)

в)Коло бабусі сидить дід у кожусі,

проти гріється,

без водички миється. (Кіт  кота) г) Кінь біжить, земля дрижить. (Грім — грому)

  1. Творча робота в парах
    Вправа 184

– Підкресліть слова, в яких можливе чергування голосних в корені.

  1. Фізкультхвилинка
    Прокинулись ведмедики,
    До сонця потягнулись.
    Праворуч і ліворуч
    Швиденько повернулись.
    Присіли два-три рази,

А потім підстрибнули,

Повільно походили

Й зарядку закінчили.

– Чи є у словах фізкультхвилинки слова, в коренях яких відбувається чергування? Доведіть. (Ведмедики – ведмідь. Походили – похід)

  1. Вправа 185 (усно).

– Прочитайте вірш. Зверніть увагу на виділені слова. Змініть усно ці слова
так, щоб голосний звук у них змінився.

Які почуття викликає цей вірш?

Як ви допомагаєте своїм бабусям та дідусям?

Які твори на цю тему ми читали на уроках читання?

  1. Самостійна робота (на вибір).
    Вправа 186.

Бесіда за змістом прочитаного.

  • Про яку пору року йдеться в тексті? Як ви про це дізнались?
  • Звідки ж лунав такий мелодійний дзвін?
  • Скажіть, а вам доводилося чути дзвін сніжинок?
  • А ви прислухайтесь, І почуєте дивну мелодію.

Достатній рівень

– Виписати з тексту спільнокореневі слова, у яких відбувається чергування голосних звуків у корені. Підкреслити букви, що позначають голосні звуки, що чергуються.

Високий рівень

 З   поданих   слів   утворіть   словосполучення.   Підкресліть   букви,   що
позначають звуки, які чергуються. Утворіть словосполучення у 2 рядку,
змініть їх так, щоб відбулося чергування у виділених словах.

Яскраві (колір), напувати (кінь), книжка на (стіл), нагодувати (кіт), стояти на (поріг);

(який?) лебідь, (який?) лід, (який?) плід.

Самоперевірка за столом самоконтролю

– Що ви помітили в останній парі слів першого рядка?
IV. Підсумки уроку

  1. Вірш «Як чергуються голосні» В переливах слів ми раді Відтінити тут одне:

Там де І в закритім складі, У відкритім – О та Е. У закритім складі кінь,

У відкритому – коня.

Поміркуй вад цим, прикинь –

Не поїдем навмання.

У закритім складі гість,

У відкритім – гостя жди.

У закритім складі шість,

У відкритому – шести.

Не кінець тут прикладам –

Ще раз вам викладем:

Лебідь – лебедя;

обід – обода,

Невід – невода,

чобіт – чобота…

А є й виняток: хобот – хобота.

Й ще сучасніший: робот – робота.

(Головко З.Л., Морська Я.Ф, Цікава граматика в початкових класах. 2 (1) -4(3) – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 1997. – С. 23.)

  1. Бесіда.
  • У якому складі – відкритому чи закритої чується звук [і]?
  • У якому складі – відкритому чи закритому чуються звуки [о], [є]?
  1. Гра «Займи позицію»
    На дошці запис:
  • -/ чергується з -о;
  • —і чергується з -є;
  • відбувається чергування приголосних;
  • чергування не відбувається.

Діти сигналізують сигнальними картками варіанти правильних відповідей.

Кінь, нога, чобіт, робот, шість, сіль, осінь, вісім, луг.

 Назвіть слово, в якому відбувається чергування і голосного і приголосного. (Нога -ніжка).

Advertisements

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
3683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку