Урок розвитку зв'язного мовлення. Твір - есе "Зима" (4кл)

Про матеріал
Ми будемо вчитися писати твір -есе.. Назва його «ЗИМА». Наше завдання – навчитися за допомогою художнього слова передати красу рідної природи взимку.
Перегляд файлу

Урок розвитку звязного мовлення. Твір – есе «Зима» (3 кл)

 

Хід уроку

І.Організація класу.

Станьте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться до гостей.

Привітайтесь: «Добрий день!»

Хай гарно розпочнеться день!

 Холодно зараз в лісах і лугах
Холодно зайцям і лискам, птахам,
Затишно й тепло в класі у нас
Гостей вітає дружний наш клас!

2.Формування позитивної мотивації навчальної діяльності.
Бажаю вам сьогодні на уроці розвитку мовлення працювати дружно, зібрано,активно.А допоможуть нам в цьому різні позитивні почуття.Уважно роздивіться таблицю почуттів у вас на партах та визначте для себе найголовніше для роботи.

ТАБЛИЦЯ ПОЧУТТІВ

фантазія

уважність

зібраність

захоплення

радість

здивування

віра в себе

дисциплінованість

спостережливість

ніжність

гордість

тривога


 

Молодці! Я вважаю ,що ці почуття допоможуть нам в досягненні мети,а емоційно налаштуватися вам допоможе така прекрасна музика.

3.Створення емоційного фону.
Звучить музика П. Чайковського «Зима»
-Які картини природи ви уявляєте,слухаючи цю музику?
Відповіді дітей.
Так, нещодавно ми ходили по жовтому килиму листя. Сумну пісню співали птахи. А сьогодні вся природа заснула міцним сном.Не чути співу птахів. Сніг прикрив вже всі поля,
Помертвіла вже земля,
Дід Мороз за нос щипає,
Як цю пору називають?(зима)
Спробуйте відгадати тему нашого уроку

 

 

3  Поетична хвилинка-загадка

-Сніг на полях, лід на річках,

Віхола гуляє. Коли це буває? (Взимку)

- Яка зараз пора року?

-Назвіть зимові місяці.

- Яка сьогодні повна дата?

- Запишіть дату в зошити.

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку

1. - Сьогодні у нас незвичайний урок – це урок розвитку зв´язного мовлення. Ми будемо вчитися писати твір. Назва його «ЗИМА». Наше завдання – навчитися за допомогою художнього слова передати красу рідної природи взимку.

- Як можна не милуватися зимою?

Учень: -Так! Зима – чудова пора року. Про неї пишуть поети, складають музику композитори, малюють картини художники.

2.Читання вірша вчителем.

Діти, послухайте вірш і скажіть, якими словами передані спокій і тиша зимового дня?

Летить сніжок легесенький, кружляє

Летить сніжок легесенький, кружляє,
Безшумно осідає він на все
І килими гладенькі простеляє,
Та стільки щастя й радості несе!

Бо ж поле стало чисте та цнотливе,
На ліс пухнасту шаль вдягла зима.
У цілім світі раптом побіліло —
Ні сірого, ні чорного нема.

Зійшли хмарки, і небо засиніло,
А сонце ген з-за обрію пливе.
І всюди заіскрилось, засвітило!
Напевно, диво-казка тут живе...

Вчитель. Диво-казка живе скрізь тихим зимовим днем, коли навколо снігові кучугури, льодом скуті річки, а на деревах шапками лежить сніг. Дуже гарно в таку пору! Але зима буває різною. То сонечко вигляне, і все заблищить, засяє, то сніжок іде, а то хурделиця свої права диктує, мете, завіває.

Сьогодні ми напишемо твір про зиму, красиву, білосніжну, недаремно ж ми назвали його «Зима-чарівниця». Можна пофантазувати і написати про те, як ви її собі уявляєте. Допоможуть вам ваші ж малюнки.

 

3 . Технологія «Асоціації» та «Мікрофон»
Зараз давайте пограємо в «Асоціації». Передаючи мікрофон,згадайте всі слова,які живуть тільки взимку.
(Сніг,холод,Новий рік, санчата, мороз, подарунки, ялинка, Різдво, сніжинка, січень)
Так,ці слова нагадали нам ,що зима вже стала господинею природи.
 

4. Організація мовленнєвих спостережень.
-А підніміть руку кому подобається зима?
- А тепер кому ні?
Давайте відкриємо «Клуб філософів» і влаштуємо дискусію,щоб з’ясувати,зима-це найкраща пора року ,чи ні?
Untitled22.jpg

1 група «Червоних капелюшків» група погодження;
2 група «Чорних капелюшків» група заперечення;

1 група за опорними картками буде стверджувати та доказувати, що зима - найкраща пора року.

2 група заперечувати і доказувати ,що зима не найкраща пора року.
-Підійдіть до своїх капітанів іпідготуйтеся.
- А судді будуть відгадувати загадки про зиму і розсудять вас.

5. Загадки:
Без рук, а на шибках малює, (мороз) Рукавами махнув, дерева нагнув, (вітер) Скатертина біла весь світ укрила.(сніг)

Тексти
1 група:
1. Зима - найкраща пора року. Сніг вкриває землю.
2. Зимою багато різних свят — Різдво, Новий рік, Святий Миколай.
3. Взимку у нас зимові канікули.
4. На зимові свята завжди отримують подарунки.
5. Взимку у людей немає роботи, на городі, тому є більше часу відпочити, подивитися телевізор.

2 група:
1. Зима - не найкраща пора року. Взимку гарно, але дуже холодно, слизько.
2. Люди часто хворіють на застуду та грип.
3. Зимою є канікули. Але це небезпечна пора. Діти часто травмуються.
4. Узимку падає багато сніїу, його треба прибирати.
5. Якщо довго дивитися телевізор, можна зіпсувати свій зір.
Питання суддям: в якій групі було більше найкращих філософів і чому?
Молодці! Одні переконливо стверджували, інші заперечували. Але сперечатись не варто,адже кожна пора року по своєму приваблива.

6. Фізхвилинка. 

7. Скриня мудрості (словознайки)

Щоб допомогти нам ще більше скласти характеристику зими, словознайки заповнять «Скриню мудрості» прислів’ями про зиму.


1) Взимку сонце світить, та не гріє.
2) Сонце блищить,а мороз трищить.
3) Не той сніг,що мете,а той ,що зверху йде.
4) Прийшов грудень,приніс студень.
5) Яскраві зірки взимку - на мороз.
6) Без снігу -не буде хлібу.

Ну що ж ,ми сьогодні багато з вами говорили про зиму,а тепер спробуємо скласти письмові висловлювання.

8. Бесіда з метою узагальнення спостережень учнів.

В небі хмара пролітала,

Білий пух порозсипала,

Він на землю тихо ліг.

Називають його…(сніг

   -Яка пора року прийшла у наше село? ( Демонстрація слайдів.№2 Фотоальбом „Зима”)

  -Чарівниця-зима завітала у наше село?

  -Які зміни у природі відбулися? Як змінилося наше село з приходом зими?  -Сонечко нижче стоїть над горизонтом. Воно менше зігріває землю.

     -Дерева стоять засніжені.

      -За вікном летить сніжок.

Вчитель:

     Ми всі спостерігали,

     Як, ніби крадькома,

     Знов на зміну осені

     До нас прийшла зима.

     То ж зараз поспілкуємось,

      Згадаєм зараз ми,

       Які у вас є враження

      Від подиху зими?

   -Які кольори використовують художники, зображуючи зиму?(Демонстрація слайдів№3)

     -Це чисті, світлі, холодні кольори.

     -Як же прийшла зима?

      -Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?

      -Куди падали сніжинки? (розповіді дітей)

                             Взимку, як у казці, усе може бути:

                            Диво можна помітити, чудо – відчути.

                             Зиму можна не тільки побачити,

                              Зиму можна навіть почути!

     -Які зимові голоси природи?

     Сніг...(рипить)

    Мороз…(тріщить)

    Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає)

9. Складання твору усно.

10.Бесіда

Вчитель: Які картини виникають у вашій уяві при слові ЗИМА?

Діти. Все біліє від снігу, дуже чисто і холодно, бо прийшла зима...

 11. Написання твору – есе «Зима»

12. Читання твору учнями.

 

ІV. Підсумок уроку.

Вчитель. А зараз час добирати слова в риму до кожного другого рядочка вірша.

«А яка зима буває»

А яка зима буває
Скаже той, хто добре ЗНАЄ.
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й БІЛОСНІЖНА!

Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все БІЛІЄ.
В небі темна хмара висне,
Іноді мороз аж ТИСНЕ,

Чудеса на склі малює,
На річках мости БУДУЄ,
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов СКЛЯНІ.

Під ногами сніг рипить,
Звір від холоду ТРЕМТИТЬ.
Є хурделиця, природно.
Є метелиця ХОЛОДНА.

Хуга є, і є завія,
Сонце світить, та не ГРІЄ.
І його частіш немає —
Хмара сонце ЗАКРИВАЄ.

Часом сніг летить лапатий,
Бігти хочеться із ХАТИ,
Щоб зловити біле диво,
Бо повсюди так КРАСИВО!

Хоч носи в усіх червоні,
Мокрі ноги та ДОЛОНІ,
Та додому йти пора...
Шкода, йде весела ГРА.

То ж зима буває різна:
Біла, радісна і ГРІЗНА.
І весела, і сумна,
Як розплачеться

Релаксація.

-Кому подобається пора року Зима?

- Кому день народження взимку?

На згадку про наш урок, я хочу Вам  подарувати маленькі сніжиночки. Хай вони Вас трішки звеселять і нагадають про те, що скоро Новий рік.

Дякую за урок!

 

Завантаження...
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
6857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку