Цикл уроків з української мови

Про матеріал
Уроки з української мови з використанням групових форм роботи. Три конспекти уроків за темою "Дієслово", що проводилися у 4 класі.
Перегляд файлу

Урок № 1    Тема  Загальне поняття про дієслово як частину мови

Мета:

 Навчальна: Поглибити знання учнів за темою: «Дієслово»; формувати вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови; називати граматичні ознаки дієслова; доцільно і правильно вживати дієслова у власних висловлюваннях;

Розвиваюча: розвивати навички аналізу, синтезу, порівняння;

працювати над розвитком уваги, пам’яті,  комунікативних навичок, логічного мислення школярів;

Виховна: виховувати любов до української мови, створити атмосферу співробітництва та взаємоповаги;

розвивати вміння працювати в групі, согласуя свої дії й думки.

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, карта-малюнок мандрів, малюнки, презентація за темою «Дієслово»

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні, пояснювально-мовленнєві, ігрові, репродуктивні, конструктивні, інтерактивні.

Урок формування вмінь та навичок (урок – мандрівка)

Перебіг уроку

І. Рефлексія настрою

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

у країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько та будьте уважні,

Щоб нам працювати було неважко.

ІІ. Актуалізація опорних знань

На дошці – малюнки. Діти, назвіть предмети зображені на малюнках           ( підйомний кран, літак, дівчинка, синичка, муляр).

  • Яку роботу виконують дані на малюнках предмети? (Будують, летить, грається, клює зерно, фарбує)
  • На які питання відповідають дібрані вами слова? (Що робить? Що роблять? )
  • До якої частини мови ми ставимо такі питання? (Дієслово).

ІІІ. Основна частина уроку. Повторення та поглиблення знань

Ось ми сьогодні і помандруємо до країни, якою править король «Дієслово» - країни, що називається «Дія». Багато перешкод ми повинні подолати на своєму шляху, здолати злі помилки, знайти у мовленнєвій бурхливій річці слів дієслова, навчимося складати з ними тексти. Король Дієслово – дуже працьовитий і любить працьовитих учнів.

Для мандрів нам треба об’єднатися у 3 групи.

 1.Комплектуємо групи «За вибором лідера». Учитель викликає до дошки трьох учнів, які мають оцінки високого рівня – лідерів. Кожен лідер, по черзі, викликає до своєї групи по одному учню. Утворені групи займають місця за столами.

2. Обирання у групах спікера, доповідача, секретаря, посередника; сигналу сповіщення про завершення роботи.

Повторення правил роботи у групах.

ПРАВИЛА РОБОТИ

В ГРУПІ

* Розподіліть обов’язки

  (спікер, секретар, доповідач).

* Працювати над    завданням   

   мають усі   учасники групи.

* Обговоріть кожну  відповідь і    виберіть найбільш

   правильний   варіант.

* Виступає доповідач.

* Кожен має право  

  доповнити доповідача.

* Сигналізуйте про

  завершення роботи.

 

 Вчитель попереджає: не допускайте перевищення шуму у класі під час обговорення завдань. Якщо шум буде перевищувати робочий, вчитель сповіщає про це учням дзвонячи у дзвіночок.

ІV . Вивчення нового матеріалу

Перед вами – карта мандрів. Ми повинні подолати  всі перешкоди, щоб потрапити у палац короля «Дієслово». Але спочатку король «Дієслово» хоче дізнатися, що вам відомо про нього.

  1. «Пошук скарбів» Робота з підручником та словниками. Діти шукають відомості про частину мови – дієслово. Секретар веде записи, потім кожна група вивішує свої записи на дошці.

Вчитель пропонує дітям з’ясувати на кінець уроку: чи поглибилися знання учнів за даною темою.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. «Крісло автора» Робота з текстом
  • Ми з вами потрапили до країни «Дія», адже ми – працьовиті. Але, щоб потрапити до палацу короля Дієслово, необхідно подолати ще багато перепон. І одна з них – потрапилася нам на шляху – це ріка слів, які перемішалися, утворили великі хвилі. Щоб перейти цю річку, нам треба побудувати міст із дощечок – речень, які ми повинні утворити із цих слів. А з речень утворити текст. Але на дні річки залишилися дієслова. Тому ваша задача – вставити дієслова в речення, дістати їх з глибини.

Кожна з груп отримує малюнки з зображеними хвилями. Під хвилями записані слова.

Зима              холодна                    настала.

Вітер             поривчастий             дме.

Сніг               пухнастий                закружляв .

Морози          сильні                       вдарили.

Птахи             голодні                     гинуть.

     Насіння          смачне                      насипати.

     Пернаті          голодної                   врятувати.

       смерті 

Доповідач кожної з груп виходить до дошки, сідає у «крісло автора» і зачитує текст, який склала вся група.

  1. Вибірковий диктант. Випишіть  дієслова з прислів’їв. 

Хто багато читає, багато знає.

Сім раз відмір, а раз відріж.

Семеро одного не чекають.

Як написале «не» з дієсловом? Вірно, окремо.  Обміняйтеся відповідями між групами. Взаємоперевірка.

  1. Каліграфічна хвилинка

Праця годує, а лінь марнує

Підкресліть основу речення. Яким членом речення виступає дієслово? (присудок)

  1.   Гімнастика для очей.
  2. «Мозковий штурм»

Король Дієслово пропонує вам  пояснити для нього значення виразів:

  • йде по дорозі людина;
  • йде дощ;
  • йде вистава;
  • час йде.

Приймаються всі пропозиції, аналізуються, обираються найбільш вдалі, правильні.

У якому з цих висловів дієслово «йде» вжито в переносному значенні?

Нарешті ми підходимо до королівського палацу. Але на нашому шляху зустрілися гори. А у горах лунає відлуння - дієслова. Щоб потрапити у палац, нам треба спіймати дієслова – відлуння. Першою у палац короля потрапить та група, яка спіймає більше відлунь.

 

 

  1. Гра «Спіймай дієслово»

Учитель читає вірш про дієслово. Перший раз діти вірш слухають. Коли читає вдруге, учні записують лише дієслова.

Дієслово - слово діє:

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє:

Вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить,

Серця ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє:

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне.

  1. «Гронування»

Ми в палаці. Король Дієслово вітає вас діти. Наші мандри добігли кінця. Але у Дієслова до вас є ще прохання. У короля немає трону, він хоче, щоб його побудували ви. А будувати ми будемо його з каменів, на яких будемо записувати все, що знаємо про Дієслово.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Рефлексія. Члени кожної групи заповнюють картки

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

(рефлексійна картка)

 

КРИТЕРІЇ

ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

Розподілили обовязки

 

 

 

 

Розподілили завдання

 

 

 

 

Обговорювали ввічливо

 

 

 

 

Говорили почергово

 

 

 

 

Обговорювали тихо

 

 

 

 

Результат зобразили охайно

 

 

 

 

  Відмінно                      Задовільно                Добре

 

V. Рефлексія. Члени кожної групи заповнюють картки

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

(рефлексійна картка)

 

КРИТЕРІЇ

ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

Розподілили обовязки

 

 

 

 

Розподілили завдання

 

 

 

 

Обговорювали ввічливо

 

 

 

 

Говорили почергово

 

 

 

 

Обговорювали тихо

 

 

 

 

Результат зобразили охайно

 

 

 

 

  Відмінно                      Задовільно                Добре

 

 

VІ. Підсумок уроку.  «Мікрофон» Подивіться на листки, які ви вивісили на дошці на початку уроку. Як змінилися ваші знання про дієслово?

Учні по черзі беруть до рук мікрофон і розповідають, що нового дізналися з теми.

Домашнє завдання: написати твір-мініатюру на тему «Зимові розваги», *використавши якомога більше дієслів

**із використанням прислів’їв, фразеологізмів із дієсловами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 2     Тема    Вправи на творення  і вживання дієслів теперішнього, минулого і майбутнього часу

Мета: 

Навчальна: розрізняти дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів; удосконалювати вміння і навички учнів визначати рід дієслів минулого часу.

Розвиваюча: розвивати увагу, пам'ять, мислення, мовлення учнів, уміння послідовно висловлювати свої думки.

Виховна: виховувати любов та бережливе ставлення до природи; вміння працювати у колективі; дружні взаємини між учнями.

Обладнання: куб, мікрофон, малюнки, картки з повідомленнями етапів уроку.

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні, пояснювально-мовленнєві, репродуктивні, проблемні, конструктивні, творчі, інтерактивні.

Урок формування умінь та навичок

Перебіг  уроку

І. Рефлексія настрою

Станьте, діти, підтягніться,

Один одному всміхніться.

І сідайте всі рівненько,

Ми почнемо працювати.

Вузлик знань разом сьогодні

Спробуємо ми розв’язати.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Об’єднання у групи – прийом «Жеребкування»

Діти витягують з конверту папірці певного кольору: червоний – дієслова майбутнього часу; синій – дієслова минулого часу; зелений – дієслова теперішнього часу.

На столах – таблички: «Минулий час», «Майбутній час», «Теперішній час».

  • Діти, займіть свої місця за столами відповідно до кольору вашого часу дієслів.
  1. Розподіл обов’язків у групі.
  2. Повторення правил роботи у групі (вивішуються на дошці).
  3. Обирання сигналу-сповіщення про виконання завдання.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів. Постановка проблеми.

Вправа «Кубування» (На столах у кожної групи – кубик, на сторонах якого нанесені точки, що відповідають цифрам (від 1 до 6). Учні в групі по черзі кидають куб. Яке число точок на стороні куба – такий номер питання, на яке учень повинен відповісти. Питання можна записати і на самих гранях куба, якщо розміри дозволяють)

Питання:

  1. Що таке дієслово?
  2. Як змінюються дієслова?
  3. Які часи мають дієслова?
  4. За якою категорією змінюються дієслова минулого часу?
  5. Яким членом речення найчастіше виступають дієслова?
  6. На які питання відповідають дієслова неозначеної форми?

V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вправа «Дешифрувальник»

1) - Діти, ідучи до школи, по дорозі я зустріла птаха, який дуже хотів погостювати у нас на уроці рідної мови. Дозволимо?

-А що за птах прийде до нас, ви дізнаєтесь, якщо виконаєте вправу «Дешифрувальник». Набравши цифри: 38711250, ви зможете прочитати його ім’я

 

 

 

А Б В               Г Д Е                Є Ж З И                   І Ї Й                 КЛМ

 

 

 

Н О П              Р С Т                 У Ф Х                Ц Ч Ш Щ             Ь Ю Я

Відповідь: 38711250

ЖУРАВЕЛЬ (Учитель вивішує малюнок із зображенням журавля)

2) Каліграфічна хвилинка

- Який перший звук у слові? (ж)

- Якою літерою він позначається? («же»)

- Запишіть каліграфічно: жж  жу  ель  ар  журавель

3) Фізкультхвилинка

4) Сюрпризний момент

- Діти, дивіться: у нашого журавля у дзьобі – лист. Певно Журавель нам хоче щось повідомити.

Учитель читає наступний вірш, не розгортаючи аркуша (вірш супроводжує  презентація про забруднення Землі):

Прислала вам Земля листа.

О! Чим стурбована вона?

Швиденько лист ми прочитаємо.

Про що вона у нас питає?

Що хоче нам розповісти?

І чим ми зможемо допомогти?

(Розгортає аркуш і читає)

Моє звернення до людей,

Дорослих і малих дітей.

Погляньте, де ми живемо,

Що на Землі ми творимо!

Чом плаче матінка-природа?

Куди зникає її врода?

Чом ріки наші обміліли?

А квіти наші де поділись?

Будуємо все, руйнуємо за що?

Цього й самі не не знаємо ми.

Невже такі ми всі ледачі,

Ніщо не здатні зберегти?

Нехай політик і учений,

Школяр і, навіть, немовля

Билинку кожну зберігає,

Щоб цвітом вкрилася Земля.

                             Г. Михальчук

- Який сумний лист. Чи можемо ми заспокоїти свою Землю? Чим можемо допомогти? (посадити дерево, посіяти квіти і т.п.)

VІ. Основна частина уроку

 1.Розвиток мовлення. Повторення вивченого про граматичну основу речення.

- Ось і сонечко (вивішую на дошці) нам привітно посміхнулося, почувши ваші відповіді. Якими словами можна охарактеризувати дії сонця. Кожна група повинна дібрати до іменника «сонце» якомога більше дієслів.

2. Вправа « Карусель»

1) група – складіть речення зі словом «сонце»;

2 )група – Визначте граматичну основу речення;

3) група – встановіть зв'язок слів у реченні.

3. Вправи на повторення і вживання дієслів минулого, теперішнього і майбутнього часу.

   Нашою Землею повним ходом крокує Зима. Вона теж побувала сьогодні у нас у класі і залишила у кошику снігові кульки. Кожна кулька має своє завдання. І, щоб кульки швидко не розтанули, нам потрібно виконати бажання цих холодних кульок. Кожна група витягує свої 2 кульки.

3.Вправа «Ланцюжок»

Перша кулька – Перебудуйте текст, ставлячи дієслова у минулому часі.

   Прийде Зима. Подує холодний вітер. З неба падатимуть сніжинки. Земля вкриється пухнастою ковдрою. Діти радісно ліпитимуть снігову бабу.

Друга кулька – Вправа «Незакінчені речення»

Попрацюймо вчасно – пожнемо рясно.

Доповніть речення дієсловами:

   Перші весняні квіти …, коли ще сніг не розтанув.

   Взимку ведмідь, їжачок …, а навесні … .

   Першими в теплі краї … шпаки, граки, жайворонки.

Третя кулька. Добре попрацюєш - гарно підготуєш.

Дібрати до дієслів форми минулого і теперішнього часу:

здивує -

подарують –

напишуть –

збережуть –

Четверта кулька. Виписати з вірша, що вивішено на дошці дієслова минулого часу, визначити їх рід

Пташки відлетіли в інший край,

Не співає поле, не шепоче гай.

Землю вкрила ковдра тепла снігова.

Виє завірюха, і тепла нема.

П’ята кулька.  «Пошук скарбу»

До іменників лівого стовпчика дібрати дієслова з правого стовпчика:

Зима                                       нахмарилось

Пісня                                      прийшла

Сніжинки                               тремтять

Небо                                        завиває

Дерева                                    ллється

Віхола                                     падати

Шоста сніжинка. «Гронування»

До іменників: «струмок, пташка» дібрати якомога більше дієслів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку. Вправа «Абетковий суп»

 1.Розрізати абетку, вилучити з неї літери: ь, и, й, ї.

2. Кожен учень витягує по одній частині абетки (наприклад, від А до Ж;

від Ж до К; від К до Н; від Н до Я).

3.Групи придумують підсумкові речення, що починаються з цих літер.

4. Учні зачитують свої речення в алфавітному порядку.

VІІІ. Рефлексія

Уяви, що твоя група отримала смачний торт у нагороду за добру роботу. Розподіли цей торт поміж всіма членами  групи в залежності від того, як вони працювали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання: повторити правила с. 121, впр. 287 ;

**творче завдання: створити презентацію на 5 слайдів, використавши відомі крилаті вислови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 3    Тема    Дієслово. Часи дієслів

Мета:

Навчальна: узагальнити знання за темою «Дієслово. Часи дієслів», розвивати вміння співвідносити часову форму дієслова з його початковою формою; удосконалити вміння визначати час дієслів.

Розвиваюча: розвивати пізнавальні інтереси, творчі здібності, логічне мислення; вміння працювати у групі та індивідуально; підвищувати культуру мовлення.

 Виховна: виховувати любов до рідної мови, порядність, дружні взаємини між учнями

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентація з теми «Дієслово»,

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні, пояснювально-мовленнєві, репродуктивні, проблемні, конструктивні, творчі, інтерактивні.

Урок узагальнення знань

Перебіг  уроку

І. Рефлексія настрою

Я всміхаюсь сонечку –

Здрастуй золоте!

Я всміхаюсь квіточці –

Хай вона росте!

Я всміхаюсь дощику –

Лийся, мов з відра.

Друзям усміхаюся –

Зичу їм добра.

ІІ. Релаксація

  •                   Діти, візьміться за руки і зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху. Я маю надію, що гарний настрій залишиться у вас упродовж уроку.
  •                   Надворі – зима. Коли я йшла сьогодні на урок, пішов сніг. До моїх рук потрапили декілька  незвичайних сніжинок. Вони не тануть. На них записані слова, які належать до частини мови, яка записана на дошці.
  1.               Вправа «Банани»
  1.               Обираю ключове слово «Дієслово».
  2.               Добираю фразу (акровірш).
  3.               Зашифровую ключове слово у вибраній фразі без зміни послідовності літер.
  4.               Даю учням завдання – закреслити (підкреслити) основні літери у фразі, щоб отримати ключове слово уроку.
  5.               Створюю мотиваційну ситуацію та підтримую мотиваційні фактори у учнів.

Діти, ми сьогодні з вами

Ігри вигадаємо зі словами,

Якісно попрацюємо у групах і парах.

  1.               Об’єднання у групи
  •                 Розподіл обов’язків у групі.
  •                 Повторення правил роботи у групі (вивішуються на дошці).
  •                 Обирання сигналу-сповіщення про виконання завдання.

Я кладу сніжинки на стіл, вийдіть і оберіть будь-яку. Прочитайте дієслово на зворотному боці сніжинки і визначте, до якого часу воно належить. Тоді займіть місце за тим столом, на якому стоїть табличка з надписом часу прочитаного вами дієслова.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІV.Узагальнення знань

  1. Словникова робота . Час іде, час минає. Спробуємо за допомогою тлумачного словника, який у вас на столах, розтлумачити поняття «час»
  2. «Гронування»  

     ( Діти читають, добирають синоніми: летить, плине, спливає).

У якому значенні вжито дієслова-синоніми? (Переносному )

  1. «Пошук скарбів»

Кожна група отримує лист, на якому записані дієслова у неозначеній формі. Завдання для груп: Доберіть до цих дієслів дієслова того часу, який представляє ваша група. Спікер групи у спеціальну таблицю записує дієслово, а навпроти – ім’я учня, який відповів.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Проблемна ситуація. Я міняю таблички з позначенням часу на ваших столах: минулий – на теперішній, теперішній – на майбутній, а майбутній – відповідно на минулий.
  3. «Кінострічка видінь»

На дошці у певному порядку записані слова. Кожній групі з поданих слів скласти речення, добираючи дієслова у формі того часу, який вже тепер має ваша група

Літак, церква, хлопчик, хліб, радісно.

М’ята, п’ятниця, сім’єю, солов’ї.   

  1. Таблички з написом часових форм знову змінюю.
  2. Дистанційний  диктант
  3. На дошці – текст з дієсловами, вжитими у неозначеній формі. Спікер кожної з груп підходить до дошки, читає речення, запам’ятовує його. Потім повертається до групи, диктує це речення. Головне, щоб всі члени групи написали цей диктант без помилок. Наприкінці уроку вчитель визначить, яка група написала речення з найменшою кількістю помилок.
  4.  Вправи для очей
  5.  Використання ІКТ . Демонстрація казки «Курка Ряба». Діти назвіть ту частину казки, де дія відбувається у минулому, тоді у теперішньому часі, у майбутньому.

V. Підсумок уроку   «Крісло автора»

 Скласти підсумкове оповідання про частину мови «Дієслово»

І група – за початком, поданим на дошці;

ІІ група – за основною частиною;

ІІІ група – за кінцівкою.

Зачин. «Дієслово - це … «

Основна частина. «Дієслово змінюється за …»

Кінцівка. «Дієслово у реченні …»

VІ.  Рефлексія

1. Мені було цікаво…

2. Ми сьогодні розібралися в…

3. Я сьогодні зрозумів…

4. Мені було важко…

5. Завтра на уроці я хочу…

Учень може відповісти на всі запитання або на деякі з них.

 

Домашнє завдання: написати казку за варіантами

- використавши дієслова тільки минулого часу;

- використавши дієслова тільки майбутнього часу;

- використавши дієслова тільки теперішнього часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 5    Тема   «Дієслово»

Мета:

1. Перевірити засвоєні  знання за темою «Дієслово».

2. Розвивати увагу, пам'ять, мислення, мовлення.

3. Виховувати старанність, відповідальність перед членами групи, дружні взаємини у колективі.

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, ІКТ, презентація з завданнями контрольного характеру

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні, пояснювально-мовленнєві, репродуктивні, проблемні, конструктивні, ігрові,творчі, інтерактивні.

Урок перевірки та контролю знань

Перебіг  уроку

І. Оргмомент:

 

              

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація

ІІІ. Об’єднання у групи за допомогою лічилочки та фантів.

ІІІ. Ознайомлення з завданнями. Пояснення вчителя

 

                

 

 

1.

                

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

                         

 

 

3.

 

 

                    

 

 

 

4.

                 

 

 

5.

 

                     

 

 

 

 

 

6.

                        

 

 

                        

 

 

 

 

 

 

 

7.

               

 

              

 

Домашнє завдання: скласти тестові завдання на узагальнення знань з теми; за власним малюнком скласти усний твір-відгук на прочитану книгу сучасної дитячої прози.

doc
Додано
30 липня 2019
Переглядів
1193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку