Цикл занять для розвитку навички читання за творами В. О. Сухомлинського

Про матеріал
Даний посібниик містить систему завдань і вправ, срямованих на формування навички читання за творами В.О. Сухомлинського. В. О. Сухомлинський писав : " Без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці..." Василь Олександрович розглядав опанування навичками швидкого і свідомого читання як найважливіший інструмент у оволодінні знаннями.У посібнику запропоновано різні методи та прийоми роботи над текстом та словом, представлено форми мовленнєвої та читацької діяльності.Матеріа містить глибокий виховний потенціал.
Перегляд файлу

         Цикл занять для розвитку навички читання за творами

                                  В. О. Сухомлинського

                                           Картка №1

              ( Робота над текстом « Як здивувався Мурко»)

1. Відгадай загадки.

* Пухнастий клубочок під столом вуркоче. ( Кіт)

* Золоті клубочки обліпили квочку. ( Курчата)

2. Прочитай слова, поясни їх значення.

Старий – престарий              вигрівається

Відбилося від квочки           притулилось

Жалібно пищало                  гріється

3. Добери слова близькі за значенням до слів:

Заплющив, тихенько, замовкло.

4. Прочитай план оповідання . Спробуй передбачити пригоду, яка трапилась.

               1. Бабусин кіт.

               2. Спочинок на подвір’ї.

               3. Курчатко біля кота.

              4. Кіт замислився.

5. Ознайомся з оповіданням. Читай уважно мовчки.

    Порівняй те, що ти придумав з тим, що ти прочитав.

   В однієї бабусі був старий – престарий кіт Мурко.

   Лежить Мурко на подвір’ї, на сонечку вигрівається.

   Заплющив очі, спить, поклавши голову на лапки. Тільки хвостом махає, мух відганяє.

   На подвір’ї  ходило курча. Воно відбилося від квочки і жалібно пищало. Побачивши кота, замовкло. Підійшло тихенько до кота, притулилось до нього й очі закрило. Тепло йому біля кота.

   Кіт Мурко почув , що хтось до нього притулився. Відкрив очі, побачив курча. Дивиться кіт на курча і не знає, що з ним робити – злякати чи нехай гріється.

6. Дай відповіді на запитання.

- Хто жив в однієї бабусі?

- Де любив лежати кіт?

- Як ніжився Мурко на подвір’ї?

- Хто ходив по подвір’ю ? Чому курча жалібно пищало?

- Що зробило курчатко, побачивши кота?

- Чи знав Мурко , що робити з курчам?

- А що зробив би ти, бувши на місці Мурка?

- Чи була в твоєму житті пригода, коли ти захистив тваринку?

7. Перекажи оповідання , скориставшись планом.

 

                                         

Картка № 2

            ( Робота над текстом   « Фіалка і бджілка»)

1. Відгадай загадки.

Квітка я ніжна , низенька, дрібна,

А як запахну – приходить весна.

                        Наче птиця крила має,

                        Все літає та співає:

                        - Я медок вам наношу,

                        Не чіпайте, бо вкушу!

 

2. Прочитай слова: тихо, напівголосно, голосно.

Подружили                 бджілка                  наближається

прилітала                    фіалка                    зажурилася

раділа                           негода                    дивиться      

- Прочитавши слова та відгадавши загадки, поміркуй, про що розповідатиметься  в  оповіданні.

  

3.  Прочитай оповідання цілими словами.

   Подружили бджілка і фіалка. Фіалка в полі дивилась на світ своїм радісним фіолетовим оком. А бджілка жила у вулику. Багато разів на день прилітала бджілка до фіалки – брала пилок і нектар. Раділа фіалка своїй подрузі.

   Та ось прилетіла бджілка, дивиться, а фіалка закрила свою квітку, схилила журливо голівку.

  - Чому це ти, фіалко, зажурилася, чому квітку свою закрила? – питає бджілка.

- Ой, лети, бджілко, додому, бо негода наближається. Буде великий дощ.

Прилетіла бджілка додому. Пішов дощ.

 

4. Прочитай оповідання кілька разів поспіль. Доведи швидкість читання до межі можливостей.

 

5. Дай відповіді на запитання.

- Хто подружив між  собою?

- Як дивилась на світ фіалка?

- Де жила бджілка?

- За чим прилетіла бджілка до фіалки?

- Що побачила вона одного разу?

- Про що повідала фіалка бджілці?

- Чи справді почався дощ? Як про це знала фіалка?

 

   

 

      

                                       

                                       Картка № 3

              ( Робота над текстом   «Упізнав колоска»)

1. Прочитайте  цілими словами. Поясніть значення слів. Відшукайте пари за змістом.

 Пшениця                   повертатися           великий               корінь

 Колосок                    бачить                     міцне                   пагінець

 Тракторист               присипав                углиб                   упізнав

 Сівалка                     виросло                   угору                   уклонився

 

2.Читайте уважно текст мовчки.

    Цілий день колгоспники сіяли пшеницю. Тракторист вів трактор, що тягнув велику сівалку. Настав вечір. Пора повертатися додому. Вивів тракторист сівалку на дорогу. Зібрався їхати  додому.

     Бачить, на скриньці сівалки лежить зернина. Узяв він зернину, поклав на ниву, ще й сирою землею присипав. Рости, зернино, виростай колоском.

     Пустила зернина углиб корінь, а вгору пагінець. Зазеленів листочок. Узимку стеблинці було тепло під снігом. А весною з неї виросло міцне стебло, а на ньому – великий колосок. А в колоску - сто зернят. Дивиться колосок навколо себе – й ціле море колосків бачить! Радісно стало йому, і він заспівав.

     Ішов полем тракторист. Упізнав колоска й уклонився йому низько.

 

3. Дайте  відповіді на запитання.

* Що робили колгоспники цілий день?

* Куди зібрався їхати тракторист?  Що він побачив? Якими були його дії?

* Чого побажав зернинці?  Прочитайте це речення. Яке воно за метою висловлювання?

* Чи почула ці слова зернинка? З чого це видно?

* Чому колоскові було радісно? Що він зробив? Якою була його пісня?

* Хто в цей час йшов полем?  Чому тракторист низько вклонився колоску?

 

4. Перекажіть  оповідання за планом.

                     1. Робота в полі.

                     2. Знахідка тракториста.

                     3.Колосок – сто зернят.

                     4. Шана пшеничній ниві.

 

5. Визначте головну думку оповідання.

 

 

 

                

                                     Картка № 4

          ( Робота над текстом « Соромно перед соловейком»)

1. Читай « по колу» стовпчики та рядки слів

Оля                     піти                соловейко              підобідують

Ліда                    сіли                 дівчатка                поворухнутися

Соромно            сміття             заспівав                 зачаровані

2. Уважно прочитай текст, намагайся його якнайкраще зрозуміти.

      Оля й Ліда надумали піти до лісу. Ішли, ішли, в дорозі стомилися та й сіли на траві перепочити.

   Витягли із сумки хліб, масло, яєчка. Підобідують. Коли це на дерево сів соловейко й заспівав. Зачаровані його гарним співом, дівчатка сиділи й боялися поворухнутися.

      Аж тут він замовк.

      Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ. Ліда зібрала недоїдки, загорнула в газету й поклала в сумку.

– Навіщо ти зібрала сміття? – запитала Оля. – Це ж у лісі… Ніхто не бачить…

– Соромно перед соловейком…– тихо відповіла Ліда.

3.Гра « Хто уважний – відгадай»                                                       

* До лісу пішли

- Оля й Ліда;

- Оля й Люда

* На дереві співав

- горобець;

- соловейко;

* Одна із дівчаток кинула під кущ

- недоїдки і шматки газети;

- обгортки цукерок;

* Друга дівчинка поклала недоїдки в сумку,

- тому що їй стало соромно перед пташкою;

- тому що поспішала додому.

4. Віднови порушену послідовність речень, зліва постав номер.

__ А Ліда рештки їжі поклала в сумку.

__ Оля й Ліда довго гуляли по лісу, втомилися і сіли обідати.

__ Коли він замовк, Оля зібрала недоїдки і кинула їх під кущ.

__ Їй було соромно перед соловейком залишати після себе бруд.

__ В цей час на дереві заспівав соловейко.

5. Вибери свій  заголовок, який найкраще підходить до тексту.

- Дівчатка у лісі

- Прогулянка

- Соромно перед соловейком

6. Поміркуй:

- Які почуття виникли у тебе під час читання?

- Чи вкладений в оповідання якийсь урок? Який саме?

                                          Картка  №5

                 ( Робота над текстом « Конвалія»)

1.Відгадайте  загадку.

                        Вона цвіте в травневі дні

                        Між великим листом.

                        Виснуть квіточки дрібні

                        Запашним намистом.

- Що ви знаєте про цю квіточку?

2. Прочитайте цілими словами.

Дзвіночки          однокласниця           дуже зраділа

Конвалії             дівчинка                    півроку хворіє

Листочки           Наталя                       ходимо щодня

3. Спробуйте передбачити , що трапиться в цій історії.

4. Читайте текст мовчки. Перевірте, чи справдились ваші передбачення.

                                       Конвалія

   Уже півроку хворіє наша однокласниця. Ноги в неї нерухомі. Лежить Наталя в ліжку. Ми її не забуваємо. Ходимо до неї щодня.

    Весною ліжко поставили біля вікна. Дівчинка дивилася на травичку.

Їй дуже хотілося по ній ходити. Побачила Наталя в траві листочки конвалії. Між ними білі дзвіночки. Вона дуже зраділа.

    Якось уночі злива зламала конвалію. Для Наталі це горе. Ранком ми пішли до лісу. Викопали конвалію і посадили її замість зламаної.

     Прокинулась Наталя, побачила білі дзвіночки й усміхнулась.

5. Робота в  парах. Знайдіть і прочитайте речення про те, що

… трапилося з Наталею;

… роблять її однокласники щодня;

… побачила Наталя в траві;

… зробила злива уночі;

… зробили її друзі вранці;

… побачила дівчинка, коли прокинулась.

6.Робота в групах. Придумайте запитання до тексту.

7. Відновіть послідовність подій.

   * Вчинок дітей.

   * Наталя радіє конвалії.

   * Хвора дівчинка.

   * Злива зламала квітку.

8. Прочитайте прислів’я. Поясніть їх значення .

Красу – бачать, мудрість – чують, доброту – відчувають.

В лиху годину узнаєш вірну людину.

Від квітів пахощі, від людей – людяність.

 

 

 

                                        Картка № 6

       ( Робота над текстом « Як їжачиха приголубила своїх дітей»)

1.Відгадайте загадку.

         Гостроносий і малий, сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається, вночі  йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок .Як він зветься?

- Що ви знаєте про цю тваринку?

2.Прочитайте слова:

              Котилася               їжак

           Покотилася              їжачок

Прикотилася             їжаченята

  • Подумайте, як прочитав  би ці слова кожний із хлопчиків:

               Весело                                       Сумно

- Прочитайте кілька разів, щоразу швидше і швидше .

3. Читайте текст мовчки.

                                  Як їжачиха приголубила своїх дітей

   У їжачихи було двоє їжаченят. Мов клубочки, кругленькі, з маленькими голочками. Одного разу покотилися клубочки поживи шукати. Котяться садом, котяться городом, аж бачать – зайчик. Їсть солодку морквину. І їжаченятам захотілося моркви покуштувати. Ледве висунули маленькі голівки, а зайчик як крикне:

- Геть звідси, гидкі, колючі!

Прикотилися клубочки до матусі, плачуть.

- Чого ви плачете , діти? – питає мати.

- Зайчик он каже, що ми гидкі, колючі, - плачуть їжаченята.

Їжачиха пригорнула маленьких, приголубила:

- Та хіба ж ви колючі, дітки мої рідненькі, - заспокоює вона. – волоссячко на вас м’якеньке, як льон. Та ви ж пухкі, мов ті м’ячики..

4. Гра « Хто уважний – відгадай»

* Їжаченята кругленькі, мов

А) клубочок;

Б) м’ячик

*Волоссячко м’яке, мов

А) льон

Б) пшениця

* Їжачки пухкенькі, мов

А) вата

Б) подушечки

                                         

 

                                           Картка № 7

         ( Робота над текстом  «Моя мама пахне хлібом»)

1.Відгадайте загадку:

Найрідніша, наймиліша,

Всіх вона нас пестить, тішить,

Завжди скрізь буває з нами.

Відгадайте: хто це?

 

2. Складіть прислів’я з розсипаних слів. Поясніть їх зміст.

радіє  матері   весні   птах   а дитя

на сонці   а коло  добре сидіти   добре жити  мами

 

3. Прочитай слова кілька разів. Намагайся читати щоразу швидше.

   Толя            лікар         запитує                п’ятирічних

   Коля            пекар        здивувався          познайомилися

 

4. Уважно прочитай текст, намагайся його якнайкраще зрозуміти.

   Одного дня в дитячий садок привели двох новачків — п'ятирічних хлопчиків Толю й Колю. їх привели мами. Хлопчики познайомилися. Толя запитує Колю: —Де працює твоя мама7

А хіба ж ти не знаєш? — здивувався Коля — Вона ж так пахне ліками. Моя мама — лікар. Захворіє людина — мама вилікує. Без лікаря люди не могли б жити. А твоя мама де працює?

А хіба ти не знаєш? — здивувався Толя.— Вона ж так пахне хлібом. Моя мама —пекар. Вона годує людей. Без хліба не міг би ніхто жити.

І лікар? — запитав здивовано Коля. — І лікар не міг би,—з гордістю сказав Толя.

 

5. Дай відповіді на запитання

- Кого привели в дитячий садок?

- Що запитав Коля у Толі?

- Чим пахне лікар?

- Чим пахне пекар?

- Яка професія головна?

 

6. Гра « Закінчи речення»

Лікар лікує людей, щоб…           Художник малює, щоб…

Будівельник будує, щоб…          Вчитель вчить, щоб…

Продавець продає, тому що…    Хлібороб вирощує, щоб…

Пекар пече, щоб                           Двірник прибирає, щоб…

 

7. Спробуй переказати оповідання від імені одного із хлопчиків.

 

 

 

                                        Картка № 8

        ( Робота над текстом  «Протоптали стежку»)

1.Прочитайте піраміду слів.

                               Сте *  жечки

                          Кучу    *     гури

                        Хурто    *        вина

                     Рано          *          вранці

                 Бабу              *             синого

              Прото              *                 пчемо

 

2. Прочитайте слова на одному диханні.

Сніг, уночі, доріжку,  подвір’я,  до школи, протоптали.

- Утворіть пари слів, використовуючи їх з першого та другого завдання.

 

3. Спробуйте передбачити про що йтиметься мова в оповіданні.

 

4. Читайте оповідання мовчки. Перевірте, чи справдились ваші передбачення.

   Уночі була хуртовина. Намело кучугури снігу.

    Рано – вранці до школи йшло троє дітей – Юрко, Михайлик і Ніна. Скрізь на подвір’ях видно було людей. Чоловіки, жінки й діти відкидали лопатами сніг, прокидали стежки.

    Ось хата бабусі Марії. Вона живе одна – однісінька. Зупинилися діти біля бабусиного подвір’я. Нікого не видно.

- Як же бабуся до колодязя йтиме? – каже Юрко. – Снігу стільки…

- Давайте протопчемо доріжку від хати до колодязя! -  радить Михайлик.

    Діти пішли на подвір’я бабусі Марії по глибокому снігу. Від воріт до хати було йти дуже важко. А від хати до воріт трохи легше. Пройшли вдруге, втретє, учетверте… Протоптали стежку від воріт до хати і від хати до колодязя.

    Спітнілі , втомлені, радісні ішли до школи. Вони думали : «Ось зараз бабуся Марія вийшла на подвір’я, побачила стежки. Радіє. І дякує нам…» .

    Тішилися і діти. Бо думали про це.

 

5.- Які почуття переповнювали дітей після зробленої справи?

   - Чи можна вважати , що стежка , яку протоптали діти від хати до колодязя

 « Стежкою доброти» ? Доведіть свою думку.

 

6.  Прочитайте  прислів’я. Яке з них є головною думкою тексту?

Не одяг красить людину, а добрі діла.

З самого початку думай, який буде кінець.

Посієш вчинок – виросте звичка.

 

 

                                       Картка  № 9

      ( Робота над текстом  « Скляний чоловічок»)

1. Читай цілими словами.

Хлопчик                         Скляний                   занедужав

Чоловічок                       хворий                      вивчить

товариш                         маленький                мовчить

яблуко                            велике                      дивиться

- Що спільного у словах з кожної колонки?

 

2. Уважно прочитай оповідання, намагайся його якнайкраще зрозуміти

   У одного маленького хлопчика був приятель – Скляний  Чоловічок. Він був зовсім прозорий і вмів вгадувати, що думає і переживає його приятель хлоп-чик. Не вивчив хлопчик уроки й думає йти гуляти – Скляний Чоловічок уже й не зовсім прозорий, а ледь – ледь помутнів і каже хлопчикові:

- Не треба так думати, друже. Спочатку зроби діло , а потім гуляй.

   Соромно стає хлопчикові, він зараз же береться  до діла: вивчить уроки, а тоді йде гуляти. Чоловічок мовчить. Але стає прозорий.

   Якось у хлопчика занедужав товариш, із яким він сидів за однією партою. Минув день, другий, а хлопчик і не згадує про товариша. Дивиться , а скляний Чоловічок став темний , як хмара.

- Що я зробив чи подумав поганого? – з тривогою питає хлопчик.

- Ти нічого не зробив поганого, нічого не подумав поганого…Але ти забув про свого товариша.

  Соромно стало хлопчикові, і він пішов провідати хворого. Поніс йому квіти й велике - велике яблуко, яке подарувала йому мама.

  Так Скляний Чоловічок учив хлопчика жити . Це була його совість.

 

3. Прочитай слова першої та другої колонки, утвори словосполучення.

   Знайди і прочитай з ними речення.

 

4. Дай відповіді на питання:

- Хто був приятелем хлопчика? Яким він був? ( Прочитай)

- Коли Скляний Чоловічок ставав прозорим?

- Про що забув хлопчик?

- Чому хлопчикові стало соромно?

- Як хлопчик слухав свого приятеля?

- Як ти розумієш прислів’я : « Спочатку зроби діло, а потім гуляй»?

- Ким був насправді Скляний Чоловічок?

 

5. Попрацюй з тлумачним словником

- Що таке совість?

6. Спробуй переказати оповідання.

 

 

                                  Картка № 10

           ( Робота над текстом « Ледача подушка»)

1. Читай « по колу» стовпчики і рядки   слів

 Дідусь         ліжко             маленькій            пошепки

Яринка       подушка          увечері                посміхається

Ледача        вставати          рано- рано          кулачками

2. Уважно прочитай текст, намагайся якнайкраще його зрозуміти.

 Маленькій Яринці треба рано-рано вставати, щоб до школи йти. А не хочеться, ой, як не хочеться! Увечері й питає Яринка в дідуся:

  • Дідусю, чому вранці вставати не хочеться?..
  • Це подушка в тебе ледача, – відповів дідусь.
  • А що ж їй зробити, щоб не була ледача?
  •     Знаю я таємницю, – пошепки сказав дідусь. – Ото саме тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря. Добре вибий її кулачками – вона й не буде ледача.

Наступного дня, рано-пораненьку, знову не хочеться вставати Яринці. Але ж треба подушку провчати, лінощі з неї вибити!

 Схопилась Яринка швиденько, вдяглася, взяла подушку, винесла на подвір’я, поклала на лавку – та кулачками її, кулачками. Повернулася до хати, поклала на ліжко – та й умиватися.

 Кішка долі нявчить, за стіною вітер гуде, дідусь у вуса посміхається.

2. Гра « Хто уважний – відгадай»

 * Маленькій Яринці не хотілось вставати вранці, щоб

 - іти в дитячий садочок;

 - іти до школи.

*– Чому вранці вставати не хочеться?, – запитала Яринка

  - у дідуся;

  -  у бабусі.

 *Щоб подушка не була ледачою потрібно

 - сказати їй чарівне слово;

 -  винести її на свіже повітря і добре вибити кулачками;

  *Повернулася Яринка до хати і   

 - умилася;

 - почала дивитися телевізор.

3. Дай відповіді  на запитання:

- Хто був винен у лінощах Яринки?

- Що порадив Яринці дідусь?

- Як Яринка провчила подушку?

- Чому дідусь усміхався?

- Чи справді подушка була ледачою?

- Чи вкладений в оповідання якийсь урок? Який саме?

 4.Вибери  свій заголовок, який найкраще підходить до тексту.

-  Розумна Яринка

- Мудрий дідусь

- Ледача подушка

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. barkova lyudmila
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 серпня 2020
Переглядів
1116
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку