Цикл занять з сімейного виховання "Підготовка молоді до сімейного життя"

Про матеріал
Методичний матеріал містить розробки занять з сімейного виховання. Матеріал розкриває сутність понять “дружба”, “захоплення”, “кохання”, “любов”; специфіку любовно-романтичних цінностей підліткового віку; навчає умінню встановлювати конструктивні міжособистісні контакти у спільній діяльності; формує в учнів уявлень про сімейні стосунки. Може використовуватись у роботі класного керівника, вихователя під час проведення виховних годин, годин спілкування, позакласних заходів тощо.
Перегляд файлу

 

 

 

Цикл занять з сімейного виховання

на тему:

«Підготовка молоді до сімейного життя»

 

This is Us…

(Це ми…)

 

 

 

Підготувала:

Зганяйко Ірина Францівна,

директор, вчитель-дефектолог комунального закладу «Черкаський навчально-реабілітаційний центр «Країна добра Черкаської обласної ради»

 

 

 

Черкаси

Мета: розкрити сутність понять “дружба”, “захоплення”, “кохання”, “любов”; розкрити специфіку любовно-романтичних цінностей підліткового віку; навчати умінню встановлювати конструктивні міжособистісні контакти у спільній діяльності; сприяти формуванню в учнів уявлень про сімейні стосунки, кохання як найбільшу цінність сім’ї та усвідомлення фактору готовності до шлюбу.

Завдання:

  • Ознайомлення з поняттями «любов», «кохання», «дружба» та їх основними ознаками;
  • розглянути складові поняття «сімейне щастя»;
  • сприяти усвідомленню основних ролей членів сім’ї, їх обов’язків, критеріїв, які визначають рівень готовності до шлюбу;
  • ознайомити учнів зі знаннями щодо функції сім’ї, особливостями їх установок на сімейне життя;
  • провести тренінгові заняття з використанням різноманітних вправ, які спрямовані на набуття нових умінь і навичок.

Актуальність програми:

Одним з аспектів щасливого майбутнього дитини є її самореалізація в майбутніх ролях «чоловіка-дружини», «батька-матері». В підлітковому віці діти  стоять на порозі дорослого життя. Зокрема, досить скоро вони покинуть батьківську сім’ю і прагнутимуть створити власну. Але здібність стати щасливими в майбутній ролі (а вона не за горами) батька чи матері, чоловіка чи дружини, не приходить сама. Вона закладається в дитячі та підліткові роки, коли сім’я, як і школа, з перших кроків життя дитини виховує громадянина. Підготовка підростаючого покоління до сімейного життя повинна здійснюватися на всіх етапах його вікового розвитку. В даному практикумі розглядатимуться основні аспекти підготовки підлітків до сімейного життя в контексті дружби, кохання та власне сімейних відносин.

         

 

Вступ

Побудова сім’ї – найважча справа у світі. Вона передбачає сумісні зусилля двох індивідуальностей. Щаслива сім’я підтверджує думку про те, що людські почуття – найважливіша цінність. У сім’ї люди отримують можливість з готовністю ділитися один з одним своїми думками, горем та радістю. Сутність створення життєздатної сім’ї – дати можливість всім членам зайняти індивідуальне місце, насолоджуватися життям, і результатом такої взаємодії є особистісне зростання всіх членів сім’ї.

Готовність до сімейного життя – внутрішнє відчуття дорослості, уміння відповідати за свої вчинки та брати відповідальність за інших. Цей стан залежить не від біологічного віку людини, а від соціальної зрілості, здатності приймати життєво важливі рішення, матеріально утримувати сім’ю та виховувати дітей.

З огляду на вміння будувати гармонійні взаємовідносини ми й розглядаємо сім’ю як найважливіший життєвий університет. Якщо людина хоче побудувати щасливу сім’ю, то доцільно спочатку створити її образ. Емоційне уявлення, поступово наповнюючись енергією, перетворюється на мету й реалізується.

Сім’я створюється для розвитку людини, для зростання любові та щастя. І найголовнішим принципом щасливої родини є розвиток найкращих якостей кожного її представника.

Спираючись на цей основний принцип, легко вибудовувати будь-які взаємини, навіть у найскладніших ситуаціях, оскільки відповідальність за події лягає на кожного члена сім’ї і немає крайніх, винуватих, скривджених. Проблеми трансформуються у ситуації, які можуть бути або корисними, або приємними і створюються для розвитку кожного члена сім’ї.

Сім’я – це соціальне явище, з безліччю граней: побутових, фінансових, економічних, соціальних, соціально-психологічних.

Спроби побудувати сім’ю лише на почуттях, поклавши в основу навіть найсильнішу любов, призводять, як правило, до численних труднощів і розлучень. Без усвідомленого підходу благополучна сім’я створюється рідко.

Підготовка молоді до сімейного життя є однією з найважливіших проблем сьогодення, оскільки її загострення зумовлюється кризовим станом суспільства, соціальною та політичною нестабільністю, невизначеністю щодо майбутнього. З цього випливає необхідність спеціальної цілеспрямованої роботи з учнями з проблем підготовки їх до шлюбу, в основі якої лежить ознайомлення підлітків зі знаннями щодо функцій сім’ї, особливостями їх установок на сімейне життя, ґендерними стереотипами, їх наслідками у вигляді тренінгових занять з використанням різноманітних психотехнічних вправ, які спрямовані на набуття нових умінь і навичок щодо форм установок у сімейному житті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 1

Тема: Поговоримо про дружбу. Мистецтво спілкування

Мета: формувати правильне розуміння понять «дружба» та «кохання» в шкільному житті; вміння та навички, які допоможуть зробити правильний вибір у житті; визначити життєві цінності і моральні принципи особистості.

Завдання:

1. Розвиток навичок соціальної перцепції;

2. Розвиток впевненості в собі; почуття власної гідності

3. Формування доброзичливих відносин в групі.

 

Вступне слово: "Сьогодні ми з будемо говорити про взаємовідносини між хлопцями та дівчатами, про симпатію і дружбу. Думаю, що для вас це буде дуже цікаво. Кожен з вас буде мати нагоду висловити свої думки та переконання. Давайте побажаємо собі цікавої роботи!"

 

Гра-розминка «Побажання»

 Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

  Тренер пропонує учасникам послідовно, один за одним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, звертаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої мрії здійснилися» і т. д.

  Якщо хтось із них не може відразу включитись  у гру, необхідно дати йому час поміркувати, натомість передати слово наступному учасникові, а потім надати можливість висловитися попередньому гравцю.

 

Обговорення правил групи

Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу. Тренер з учасниками обговорює правила спілкування в групі.

Орієнтовні правила можуть бути:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- конфіденційність;
- взаємоповага;
- говорити коротко, по черзі;
- правило піднятої руки;
- право ведучого тощо.

 

Вправа «Очікування»

Мета: визначити сподівання й очікування учасників щодо проблематики заняття.

 Учасникам роздаються невеликі стікери (кольорові папірці) вирізані у формі листочків. Тренер просить написати на них, чого саме підлітки чекають від заняття. Потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють на плакаті із зображенням великого дерева.

 

Вправа "Шукаю друга"

Мета: формування поняття про найбільш цінують людських достоїнствах, про значення дружби і про ті якості, які необхідно розвивати в собі, щоб бути гідним дружби.

- Будь-яка людина, мабуть, мріє про те, щоб мати справжнього друга, кохану людину або людину, з якою було б просто приємно спілкуватися, можна було б довіритися, і т.і.. Комусь з вас напевно вже пощастило, і такий один у вас є. У когось  - безліч знайомих і приятелів, але важко вибрати з них людину, яку можна було б гордо назвати «одним». А хтось, можливо, в силу сором'язливості або замкнутості відчуває себе самотнім і з гіркотою зізнається собі, що друзів у нього немає. Але в будь-якому випадку справжній друг нікому не завадить.

Зараз я стану редактором особливої ​​газети безкоштовних оголошень. Вона називається «Шукаю друга». Кожен з вас помістить туди оголошення про пошук одного. У цьому оголошенні немає обмежень на кількість слів або розмір букв. Приймається будь-яка форма. Ви можете викласти список вимог до кандидата в друзі, весь набір якостей, якими він повинен володіти, а можете намалювати його портрет. Можете розповісти про себе. Одним словом, робіть оголошення таким, яким забажаєте. Але варто лише потурбуватися про те, щоб саме ваше оголошення привернуло увагу серед інших.

Візьміть аркуші паперу, ручки, олівці і приступайте до об'яви. Час на підготовку - 7 хвилин. Оголошення підписувати не потрібно.

Викладемо наші оголошення на стіл. Прочитайте оголошення і на вподобаних 1-2 оголошеннях, які привернули вашу увагу, і ви готові зв'язатися з його подавцями, прикріпіть стікер.

Тепер пропоную обговорити, чим характеризується оголошення, що отримало найбільше число зацікавлених відповідей?

Що завадило вам відгукнутися на інші оголошення?

Природно, адже не легко відповідати високим запитам. Не кожен володіє такими чудовими якостями як «відданість» і т.д. І потім найголовніше: в таких оголошеннях шукають друга, який повинен щось давати, і нічого не пропонують натомість. Досвід показує, що набагато більший інтерес і симпатію викликають оголошення, в яких людина пропонує те, чим вона сама володіє, тобто вона готова саме до дружніх взаємин, що передбачає бажання і вміння не лише брати, але і давати.

 

Вправа “Незакінчене речення”

Мета: підготувати учасників до інформаційного повідомлення “Дружба і кохання в нашому житті”.

Психолог роздає кожному чистий аркуш і пропонує написати фразу: “Дружба – це…”(учні пишуть на стікерах і прикріплюють до плаката).

- Зараз ми з’ясуємо, як ви розумієте це слово. Але для того, щоб думки за принципом “конформізму” не перекликалися, тобто, щоб думали всі і ми почули думки кожного зокрема, я роздам вам листочки, на яких ви запишете фразу, а пізніше ми зачитаємо їх вголос.

Після того, як усі закінчать дописувати, розпочинається послідовне зачитування написаного.

Обговорення:

- Що таке дружба?

 (акцентується увага підлітків на тому, що кожна людина вкладає свій зміст у поняття “дружба”, тобто всі висловлення мають право на існування.)

 

Інформаційне повідомлення “ Дружба в нашому житті”

Дружба…

Все життя людей побудоване на взаємовідносинах. Стосунки між чоловіком і жінкою – найскладніші і за змістом вони можуть бути різні: ділові, дружні, статеві. А проявляються у таких формах, як дружба, закоханість, кохання. Ці поняття дуже близькі, але кожне має свої особливості.

Дружба починається із симпатії і лише потім, з розвитком стосунків, перевіряється на міцність і утверджується, як дружба.

В усі часи дружба вважалась великою цінністю. У скіфів дружба перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і великою клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали свою кров у чашу і, змочивши у ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього ніщо не могло їх розлучити.

Сучасні тлумачні словники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив’язаності, спільності інтересів.

Друзів об’єднує спільність інтересів, смаків, поглядів. Дружба -  це вміння розділити біль і радість. У дружбі виховується почуття відповідальності за себе і за інших.

 

 

Вправа “Особливості статі”

Мета: надати можливість учням обговорити сильні і слабкі сторони статей.

Учні діляться на дві підгрупи – одна складається лише з хлопців, інша – тільки з дівчат.

(кожній групі дається аркуш паперу, на якому намальоване коло, розділене навпіл. Одна частина кола містить позначку “+”, інша “-“. Під кожною позначкою необхідно написати відповідно сильні та слабкі якості певної статі).

Записи вивішуються на дошці, а потім хтось із команди зачитує.

Запитання для обговорення:

  •      Які сильні якості притаманні хлопцям?
  •      Які сильні якості притаманні дівчатам?
  •      Які слабкі якості властиві хлопцям?
  •      Які слабкі якості властиві дівчатам?

Отже, ви помітили, що між жінками і чоловіками існують розбіжності, але є певні якості, які притаманні як дівчатам,  так і хлопцям.

 

Вправа "Очі в очі"

Мета: підвести учасників до розуміння природи симпатії зв'язку з дружбою; напрацювати навички успішного прояву почуття симпатії, навички спілкування з протилежною статтю.

Психолог об'єднує учасників в окремі групи хлопчиків і  дівчаток (у кожній групі по п'ять - шість учасників). Потім роздає кожній групі аркуші паперу А4 та маркери. Після цього дає завдання всім групам написати, яким чином можна виразити свою симпатію до хлопця (завдання для групи дівчат) та до дівчини (завдання для групи хлопців).

На виконання завдання відводиться 5 хвилин. 

Після того, як групи виконали завдання, тренер дякує учасникам за роботу і пропонує дати відповідь на запитання: «Що робити, коли тобі подобається хлопець або дівчина?» Кожна команда по черзі презентує свої напрацювання.

Тренер підводить учасників до висновку, що виявляти симпатію один до одного - це цілком природно і притаманно людині. Інколи люди побоюються виявляти свої почуття і приховують їх. Це може призвести до того, що оточуючі не дізнаються, коли людині погано і їй потрібна допомога. Симпатія може підсилюватися і зміцнюватися дружбою. Це дуже гарні стосунки!

 

Вправа "Подібність і відмінність"

- Люди спілкуються, бо вони схожі або відмінні один від одного. Давайте знайдемо відмінність і схожість один одного. Кожен з вас повинен вимовити фразу, звертаючись до сусіда справа: "Ми з тобою схожі, тим що ... (називається будь - яка ознака "схожості"), але на відміну від тебе я ... (називається будь - яка ознака "відмінності"). Наприклад: "Ми з тобою схожі, тим що любимо тварин, а особливо кішок, але на відміну від тебе, я люблю їсти пломбір з солоним огірком."

 

Вправа «Чи здійснилися мої сподівання»

Всі бажаючі учасники висловлюються з приводу того, чи здійснилися їхні сподівання щодо очікувань від тренінгу ( «Я з задоволенням виконував завдання», «Я отримала масу позитивних емоцій», «Мені сподобалось працювати в групі» і т.д.)

 

На завершення нашою зустрічі вправа «Компліменти»

Учасники стають у два кола (зовнішнє – хлопці, внутрішнє – дівчата) і засипають один одного компліментами.

 

 


Заняття 2

Тема:Кохання чи закоханість? Взаємне пізнання

Мета: розкрити сутність понять “дружба”, “захоплення”, “кохання”, “любов”; розкрити специфіку любовно-романтичних цінностей підліткового віку; навчати умінню встановлювати конструктивні міжособистісні контакти у спільній діяльності; сприяти формуванню в учнів уявлень про сімейні стосунки, кохання, як найбільшу цінність сім’ї та усвідомлення фактору готовності до шлюбу.

Завдання:

  •                   дати уявлення про любов, як про істинно цінне людське почуття;
  •                   розвивати в учнів відповідальне ставлення до почуттів інших людей;
  •                   формувати здатність розрізняти прояви деструктивних тенденцій в близьких відносинах.

 

Вступне слово: Любов – це найпрекрасніше почуття, що може відчувати людина. Саме любов дає людині сили, щоб жити далі. Любов до близьких, до тварин, до природи, любов до самого себе робить людину щасливою.

Любов - це ключ до щастя. Саме вона є запорукою миру на землі. Любов, немов вода, наповнює життя. Дерево без води засихає, а людина без любові втрачає сенс життя, впевненість у завтрашньому дні.

Любов – найтепліше почуття, що може відчувати людина. Саме воно може зігріти в найхолоднішу пору, саме воно освітлює своїм світлом найтемніші ночі.

Ми прийшли на цю землю, щоб знайти любов,  подарувати її іншим, і тим самим  зробити  цей дивний світ добрішим і щасливішим.

 

 

 

Обговорення правил групи

Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу. Тренер з учасниками обговорює правила спілкування в групі.

Орієнтовні правила можуть бути:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- конфіденційність;
- взаємоповага;
- говорити коротко, по черзі;
- правило піднятої руки;
- право ведучого тощо.

 

Вправа «Очікування учасників»

Мета: визначити сподівання й очікування учасників щодо проблематики заняття.

Учасникам роздаються невеликі стікери (кольорові папірці) вирізані у формі листочків. Тренер просить написати на них, чого саме підлітки чекають від заняття. Потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють на плакаті із зображенням великого дерева.

 

Вправа «Серденька»

Мета: констатація наявних уявлень про суть любові.

Необхідні матеріали: великий аркуш ватману в формі серця і маленькі сердечка для кожного учасника.

Опис: кожному учаснику необхідно написати на своєму сердечку визначення поняття «любов». Після закінчення роботи учасники зачитують свої визначення і прикріплюють їх на аркуш ватману.

Практично кожен має своє уявлення про любов, але людство ніяк не може дати вичерпне, придатне для всіх визначення цього поняття. Давайте звернемося до тлумачного словника С. І. Ожегова: «любов - почуття самої вершинної серцевої прихильності». Що значить любити? Це означає, любити щиро, один раз і на все життя. А ось що з цього приводу говорить В.І.Даль: «любити - відчувати любов, сильну до кого-небудь прихильність, починаючи від схильності до пристрасті».

 

Вправа «Чим ми схожі»

Мета : підвищення довіри і згрупування  колективу.

Учасники групи  стоять в колі. Кожен тисне руку сусідові справа і говорить, чим вони схожі. ( Наприклад, «У нас однакового кольору очі», «Ми навчаємося в одному класі», «Ми живемо на одній вулиці» і т.д.)

На столі лежать паперові сердечка чотирьох кольорів: червоного, синього, зеленого і жовтого. Учасники тренінгу  за кольором обраного сердечка групуються у чотири команди.

 

Вправа «Незакінчені речення»

Мета: актуалізувати уявлення учасників про кохання, підготувати їх до інформаційного повідомлення «кохання в нашому житті».

- Я кожному з вас роздаю по аркушу паперу, на яких розпочато фрази: «Симпатія – це», «Захоплення-це..»., «Закоханість-це», «Кохання-це…». Я пропоную вам дописати ці фрази.

Після того, як усі закінчать дописувати, розпочинається послідовне зачитування написаного. Спочатку зачитуються фрази про дружбу, потім – про все інше. Бажано, щоб основні думки учасників записувались на великому аркуші паперу або на дошці.

Запитання для обговорення:

- Що спільного в поняттях «закоханість» і «кохання»?

- Чим вони відрізняються?

-У чому відмінність понять «симпатія», «захоплення»?

- У чому відмінність понять «закоханість»,«кохання»?

 І в ході нашої роботи ми з вами помітили, що кожна людина вкладає свій зміст у поняття  «кохання».

Психолог підсумовує відповіді підлітків і робить наголос на тому, що життя набагато складніше будь-якої найправильнішої теорії. У практиці людських стосунків рідко трапляються однозначно виявлені і сприйняті почуття. Але, у будь-якому випадку, людина, до якої прийшло кохання, може вважати себе щасливою, пишатися, що вона стала однією з тих, хто був обдарований цим світлим почуттям.

 

Інформаційне повідомлення «Кохання в нашому житті»

Закоханість- це передумова виникнення кохання.

Дехто вважає закоханість неглибоким, короткочасним почуттям, що не завжди справедливо. Адже закоханість – це перший крок до кохання. Інша справа, чи будуть подальші кроки і чи переросте закоханість у кохання. Але спочатку відрізнити закоханість від кохання неможливо. Найоб’єктивнішим  суддею тут є час: закоханість або проходить, або переростає у кохання.

Те ж саме ми можемо сказати і про  дружбу, адже вона також перевіряється на міцність.

 Щодо кохання,- то в психології серед вчених немає чіткого визначення. Найчастіше кожен сам визначає для себе, що таке кохання. Що ви і зробили в попередній вправі. У коханні одним з вирішальних моментів є освідчення коханій (коханому) у своїх почуттях.

  •      Як ви думаєте, яке значення має цей крок – освідчення?
  •      Його переваги і недоліки?

Так, зробити цей крок, який веде до винагороди у вигляді взаємності, чи до краху всіх сподівань, не так просто.

Не всі можуть відкрити свої почуття своїм обранцям іноді через страх не знайти розуміння, отримати відмову.

Але і в разі відмови не варто впадати у відчай: може бути, що ваші почуття видалися людині не зовсім серйозними чи у сказаних словах вона відчула вимогу.

Варто пам’ятати, що кохання, хай і нерозділене – це вже щастя. Адже, кохання вважається найвищим ступенем людських стосунків. Це свого роду – іспит.

Формула кохання проста: мені добре через те, що радісно тобі…

 

Вправа «Любов - Нелюбов»

Мета: формування позитивно-морального поняття «любов».

Необхідні матеріали: картки слів, ватман з визначеннями «любов – це...» і «любов - це не...».

Опис: перед учасниками два списки слів. Кожен бере по одному слову зі списків і розміщує їх по визначенню «любов - це ...» і «любов - це не ..»

Любов це…

Любов - це не ...

відповідальність

ревнощі

Важка праця

почуття власності

задоволення

біль

відданість

жорстокість

турбота

чесність

прояв егоїзму

довіра

грубість

Спілкування

Відмова від своїх інтересів

компроміси

самоствердження

визнання відмінностей

страх

Відкритість

залякування

Повага

лайки

Дружба

залежність

сильні почуття

маніпулювання

радість

образа

Прочитайте уважно слова, які допоможуть вам визначити, що входить в поняття «любов», а що ні. Ці списки допоможуть вам вирішити, яких відносин в любові ви дійсно хочете.

 

Вправа «Цінності кохання»

Охарактеризувати любовно-романтичні цінності.

Підлітки стають у коло. Передаючи символ кохання (троянду чи виготовлене з паперу серце), вони називають ті прояви кохання, які вважають цінними (наприклад, вірність, підтримку, можливість поділитися думками). Психолог підсумовує, привертає увагу до тих цінностей, які повторюються у відповідях найчастіше, і, якщо підлітки не назвали такі цінності, як відповідальне ставлення один до одного, обережне ставлення до почуттів один одного, акцентує на них увагу.

 

 

Вправа «З чим я йду»

Мета: формулювання особистісних підсумків заняття.

Необхідні матеріали: не потрібні.

Опис: учасникам пропонується розповісти про своє враження від заняття в цілому.

 

Вправа «Клубок»

Вся група стоїть в колі. Учасники передають один одному клубок ниток, промовляючи, що означає для нього дана людина, вимовляючи побажання, слова подяки (будь-якому учаснику, не обов'язково сусідові справа або зліва). Поступово середина кола перетворюється в візерунок з натягнутих ниток. Коли коло завершено, кожен учасник натягує свою нитку, і група хвилину стоїть з закритими очима, прагнучи відчути іншу людину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 3

Тема: Сім’я та шлюб. Разом на завжди

Мета: сприяти подальшому формуванню уявлень про сімейно-шлюбні стосунки,  про кохання як найбільшу цінність сім’ї та усвідомленню факторів готовності до шлюбу; надати учням загальну модель сім'ї, коротко розкриваючи кожен підрозділ теми: відповідальність в сім'ї, права та обов'язки, вікові кризи, що сприяє взаєморозумінню в сім'ї та збереження відносин; підвищення інформованості учнів про психологічні особливості подружніх взаємин, формування уявлень про маніпулятивну поведінку і розвиток навичок конструктивної взаємодії з майбутнім чоловіком (дружиною), усвідомлення цінності і важливості сімейного життя.

Завдання:

  • розглянути складові поняття «сімейне щастя»;
  • сприяти усвідомленню основних ролей членів сім’ї, їх обов’язків, критеріїв, які визначають рівень готовності до шлюбу;

 

Вступне слово:

Наше заняття сьогодні присвячено темі "Подружні взаємини".  Безсумнівно, кожен з вас сподівається створити щасливу сім'ю в майбутньому, таку, як ми бачимо на екрані телевізора, проте, як ми знаємо, кількість розлучень досить велика в сучасному світі, отже, підтримання гармонійних взаємин завдання не таке вже й просте. Сьогодні ми дізнаємося чому, а також набудемо деяких навичок, які знадобляться вам в майбутньому при побудові подружніх взаємин.

«З чого починається сім'я? В основному - це вступ у шлюбні відносини.

Шлюб - це соціальна форма відносин між чоловіком і жінкою, коли суспільство санкціонує ці відносини (видається документ - свідоцтво про шлюб).

Сім'я - це система взаємовідносин:

- між подружжям;

- між батьками і дітьми.

Сім`я відіграє найважливішу роль у вихованні дитини.

Сім`я – це вузол, яким пов’язані всі члени родини. І чим міцніша родина, тим міцніша дружба в сім`ї.

А як же народилася сім`я? Прослухайте   легенду.                         

Мільйони років тому, коли Земля була ще зовсім юною, зустрілися двоє: чоловік і жінка. Вони покохали одне одного і вирішили жити разом. Це були – Адам і Єва.

 « Хто народжуватиме дітей?» - запитав Адам Єву.

Єва відповіла: «Я».

« Хто їх доглядатиме і виховуватиме їх?»

«Я».

« Хто берегтиме сімейне вогнище?»

 «Я».

« А хто ділитиме зі мною радощі та розчарування?»

«Я, я, я, я, я, я, я.».

Сім «я» прозвучало з вуст жінки. Так і народилася на землі перша сім`я.

Я відкриваю наше заняття епіграфом: "Вдалий шлюб - це щось набагато більше, ніж уміння знайти відповідну людину, це і вміння самому бути такою людиною" Л. Вуд

 

Привітання. Ведучий пропонує учасникам привітатися незвичайним чином. Вітає учнів, і ті з них, кому підходить таке вітання, піднімають руки і махають.

Зразок вітання:

- «Я вітаю всіх тих, хто сьогодні встав вранці з хорошим настроєм!»;

- «Я вітаю всіх тих, хто сьогодні прийшов до першого уроку !;

- «Я вітаю всіх дівчат!»;

- «Я вітаю всіх юнаків!»;

- «Я вітаю всіх, хто знаходиться на нашому занятті».

Вправа «Очікування»

Мета: визначити сподівання та очікування учасників щодо тренінгу.

Психолог пропонує учасникам визначити свої очікування від тренінгу і записати їх на маленьких кольорових аркушиках, вирізаних у формі зірки.

Після цього учасники по колу зачитують свої записи і прикріплюють їх на плакаті «Наші очікування» у вигляді зоряного неба, на якому тільки починають сходити зорі.

 

Правила роботи в групі

Ведучий пропонує сьогоднішню зустріч провести за його правилами:

  • Відкиньте всі життєві неприємності.
  • Відчуйте стукіт свого серця.
  • Налаштуйтесь на творчу атмосферу, співпрацю і романтику.
  • Будьте щирими.
  • Отримуйте задоволення від спілкування з друзями.

Учасники висловлюють свої думки, обирають прийнятні для них правила і записують їх на фліпчарті.

 

Вправа «Малюємо сімейне життя»

Учасники об’єднуються у чотири міні-групи. Кожній з груп пропонується намалювати одну із ситуацій життя сім’ї:

приготування їжі;

прибирання квартири;

відпочинок на природі;

ремонт квартири.

Основні правила проведення вправи: малювати на аркушах формату А1 кольоровими олівцями, фломастерами. На малюнку мають бути присутніми усі члени сім’ї.

Групи розміщуються у чотирьох рівновіддалених місцях.

Після того, як групи завершили малювати, психолог пропонує їм перейти по годинниковій стрілці до інших малюнків, і так продовжувати доти, доки кожна група не побуває біля усіх чотирьох малюнків і не домалює щось своє. Таким чином в учнів буде можливість побачити різноманітність сімейних стосунків. Психологу слід стежити за дисципліною і дотриманням усіх правил вправи.

 

Вправа «Будуємо майбутнє»

Мета: продемонструвати процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї, допомогти  замислитись над тим, від чого необхідно відмовитися заради досягнення цієї життєвої мети.

Тренер просить трьох бажаючих вийти до дошки та намалювати декілька будиночків. Потім починає бесіду, побудовану на запитаннях:

Що спільне у всіх трьох будиночках? (певна послідовність побудови будь – якої будівлі -  фундамент, стіни, дах).

Чому фундамент закладається у першу чергу? (тому що це основа дому).

Що буде з будинком, якщо дах побудувати в першу чергу, а потім закласти фундамент, або побудувати будинок без фундаменту? (будинок почне руйнуватися або його споруда взагалі стане неможливою).

Процес побудови хороших взаємин і майбутньої сім`ї можна порівняти з процесом будівництва дому.

(На ватмані тренер  малює основу - фундамент дому.)

Що служить фундаментом для побудови стосунків між людьми? Довіра, повага, прихильність, любов, дружба.

Яка частина дому зводиться після закладки фундаменту?

Звичайно, стіни.

Яку функцію виконують стіни в будинку?

Стіни підтримують, захищають, забезпечують безпеку та відмежовують.

Яку роль стіни відіграють у взаєминах?

Підтримка = опора, допомога, сприяння.

  1. Захист = безпека та упевненість в тому, що ваш партнер ніколи навмисно не завдасть вам шкоди.
  2. Безпека = у ваших стосунках присутні повага та довіра одне до одного, ви впевнені в тому, що вас кохають і ніколи не зрадять.

Справжнім зобов'язанням у стосунках хлопця і дівчини, які кохають одне одного, є шлюб.

Який остаточний крок у процесі спорудження дому?

Дах.

Що являє собою дах у взаєминах?

Це, наповнені любов'ю,  інтимні стосунки, вінець яких - діти.

А що станеться, якщо ви вирішите будувати стосунки, відразу почавши з інтимних сексуальних відносин? Як буде виглядати ваш дім?

Малюють перевернутий дім.

Перевернутий дім – дім зруйнований, бо дах не спроможний утримати споруду: фундамент розвалюється, стосунки розриваються.

Від того, яким чином ви будуєте взаємини тепер, залежить у майбутньому, наскільки успішним буде ваш шлюбний союз і сімейне життя.

 

Вправа «Коло»

Учасники утворюють коло, міцно тримаючись за руки. Завдання другій групі учасників – потрапити у коло.

Обговорення:

  • Чи складно було потрапити у коло?
  • Які засоби ви використали?
  • Що допомогло вам потрапити у коло?

Висновок: Спілкування, вміння знайти правильний підхід у вирішенні проблеми – головне у сім’ї.

Тобто, без взаєморозуміння, взаємоповаги, вміння чути і слухати – сім’я гармонійно функціонувати не буде.

Психологічна практика доводить, що порушення в системі життєвих цінностей стають причиною проблем більше ніж у половини сімей.

 

Гра «Сніжинка»

Мета: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми, а також, що кожен погляд не може бути єдино правильним.

1. Роздати присутнім паперові серветки.

2. Гра.

Попередити, щоб кожна особа зробила вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції тренера без перепитувань.

Далі групі пропонується:

1) Взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий куточок.

2) Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого куточка.

3) Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого куточка.

4) Востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий куток.

5) Розгорнути свою серветку.

3. Обговорення

Запитання для обговорення:

  • Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?
  • Чому серветки надірвані по-різному?
  • Якщо хтось надірвав серветку не так, як Ви, чи означає це, що він є погана людина?
  • Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?
  • Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?

Так і в родині, - всі ми різні, але це не означає, що ми погані, або хороші. Головне – вміти слухати та діяти разом, і тоді будь-яке протиріччя – буде вирішене конструктивно.

Радість – це головний показник і критерій щастя. А радість від спілкування в сім’ї свідчить про високу якість вибудуваних взаємовідносин

 

Мозковий штурм "Подружні ролі"

Тренер: для того, щоб між подружжям панувало взаєморозуміння важливо, щоб пара мали однакове уявлення про розподіл ролей в сім'ї між чоловіком і дружиною.

На екрані ви бачите перелік подружніх ролей:

- роль годувальника;

- роль господаря (господині);

- роль відповідального по догляду за немовлям;

- роль відповідального за виховання дітей;

- роль організатора сімейних розваг;

- роль відповідального за підтримку родинних зв'язків;

- роль відповідального за емоційний клімат в родині.

Завдання кожної команди виписати, які ролі повинен виконувати тільки чоловік, які тільки жінка, а які обоє.

Команди зачитують розподіл ролей.

 

Колаж "Моя майбутня сім'я"

Психолог: (роздає аркуші А4, кольорові ручки або олівці, ножиці, клей, старі молодіжні журнали). Тепер прийшов час кожному проявити себе творчо. Я пропоную вам скориставшись старими журналами вирізати зображення чоловіків, жінок, дітей, домашніх тварин - словом всіх героїв, які будуть уособлювати вашу майбутню сім'ю, схожість може бути умовним, головне, що ви його помітили. Всіх героїв ви наклеїте на аркуш А4, ви можете підписати їх "я", "мій чоловік", "моя дружина" і т.д. Дайте волю фантазії:

Ваш майбутній чоловік брюнет? Ваша майбутня дружина блондинка? Скільки у вас буде дітей? Який у вас буде будинок? Починайте!

Після закінчення роботи над колажем бажаючі з кожної команди можуть продемонструвати і прокоментувати свій колаж.

Рефлексія:

- Які емоції ви відчували під час роботи над колажем?

- Яких героїв колажу було найважче підібрати в журналах, чому?

- Чи задоволені ви результатом вашої роботи?

 

Вправа «Очікування»

Мета:усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування щодо тренінгу.

Тренер звертає увагу учасників на плакат «Наші очікування» з малюнком зоряного неба і прикріпленими зірочками з очікуваннями на ньому. Якщо очікування учасників справдилися, вони переміщують зірочки на плакаті, створюючи, таким чином, зоряний феєрверк.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 4

Тема: «Коханий, у нас буде дитина». Батьківство.

Мета: сприяти усвідомленню учнями материнської та батьківської ролей в родині, формувати ціннісно-моральні уявлення про сім’ю, вчити бути відповідальними за злагоду в родині, розвивати в учнів уміння з повагою ставитись до батьків як найдорожчих людей, визначати складові поняття «усвідомленого батьківства».

Завдання:

  •                 розглянути роль батьківства в житті людини;
  •                 обґрунтувати важливість відповідального ставлення до народження дитини;
  •                 проаналізувати шляхи у вихованні та їх вплив на процес формування особистості дитини;
  •                 визначити основні засади усвідомленого батьківства.

 

Вступне слово

Кожна молода людина, яка стоїть на порозі сімейного життя, мріє про те, щоб воно було щасливим. Запорукою особистого щастя багато хто вважає створення сім’ї, бо ніхто в світі ще не придумав моделі особистого щастя без кохання, без сім’ї. Хто і як може визначити готовність до сімейного життя? Готовність бути дружиною (чоловіком), матір’ю (батьком) перевіряється тільки життям, яке інколи надзвичайно суворо екзаменує.

 

Вправа «Лагідне ім’я» 

Мета: зняття напруги та створення невимушеної атмосфери в групі.

Інструкція: Пригадайте, як до вас звертаються вдома, як до вас зверталися в дитинстві? Ми будемо кидати м'яч. Той, хто його отримає, назве своє лагідне ім'я. Головне — запам'ятати, хто кому кидав м'яч. Коли всі назвуть свої імена, м'ячик піде зворотнім шляхом. Треба намагатися не переплутати й кинути м'яч тому, хто першого разу кинув вам, а також назвати його лагідне ім'я.

Рефлексія:

Що виявилося складним?

Що нового ви дізналися один про одного?

 

Обговорення правил групи

Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу. Тренер з учасниками обговорює правила спілкування в групі.

Орієнтовні правила можуть бути:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- конфіденційність;
- взаємоповага;
- говорити коротко, по черзі;
- правило піднятої руки;
- право ведучого тощо.

 

Вправа  «ЛЕЛЕКА»

На фліпчарті зображення лелеки, який несе у дзьобі немовля. Учасникам роздаються папірці у вигляді пір’їнки на якій пропонується написати очікування від заняття і прикріпити на дошці. В кінці заняття обговорення.

 

Вправа Моє місце на шляху до сімейного життя

Мета: розвивати навички самоаналізу

Обладнання: ватман із намальованою стежкою

Інструкція: учасникам пропонується прикріпити стікер із власним іменем на уявній стежині "Готовності до сімейного життя". Чим ближче стікер до будиночка, тим вище оцінює свою готовність учень.

 

Вправа  «Коли я був маленьким…»

Стають в коло і передаючи м’яч закінчують фразу « Коли я був маленьким, я хотів щоб мої батьки..»

 

Вправа «Роль матері та батька в родині»

Коли ми стаємо батьками? В дитинстві ми мріємо створити свою сім’ю, уявляємо, якою вона буде, в думках народжуємо і виховуємо дітей, граємось в «доньки – матері».

Психолог пропонує учням поміркувати над тим, які ролі в родині виконує майбутній батько (мати), записує ідеї у стовпчиках.

Чи відрізняються ролі батька та матері в сім’ї. Якщо так, то чим саме?

Чи існують певні стереотипи, упередження стосовно жіночих та чоловічих батьківських ролей? Якщо «так», то які саме і чим Ви це пояснюєте?

Батьки кожного з нас створюють джерело життєвих сил, закладають фундамент життя для своїх дітей. Яким воно буде – чистим, прозорим, бурхливим, стрімким, блискучим, різнокольоровим залежить саме від них, від взаємодії матері та батька. Мати виношує та народжує дитину, вигодовує її своїм молоком. Від матері залежить здоров’я та благополуччя дитини, її розвиток у перші 3 роки життя більшою мірою, ніж від чоловіка. Мати любить свою дитину – успішну або невдаху, талановиту або безталанну, здорову або хвору. Мати любить дитину не тому, що вона виконала свої соціальні умови, виправдала надії, а тому, що вона її дитина.

Відсутність материнської любові викликає негативні наслідки для розвитку особистості дитини: порушується її соціальний, фізичний, психічний, емоційний розвиток. Дітей, облишених материнської любові, вирізняє холодність й нездатність відчувати любов та прив’язаність.

Яким був досвід перших років спілкування з мамою, такий досвід і понесе дитина у життя, в свою сім’ю, до майбутніх поколінь.

До специфічно материнських особливостей належать: здатність до безумовної любові, материнська інтуїція, терпіння, саможертовність, обережність, м’якість, бережливість, ніжність. Мати створює внутрішню сімейну атмосферу.

Батько з початку розвитку дитини в материнському лоні захищає майбутню матір, створює умови для здоров’я матері та дитини. Захисник та здобувач – споконвічні функції чоловіка. Батько захищає, здобуває, створює умови, відповідає за життєдіяльність сім’ї, бере участь у підготовці до народження дитини та догляду за нею. Дослідження показують, що чоловіки, які готувались разом із жінкою до народження дитини свідомо, брали участь у пологах, стають компетентними батьками, відчувають міцний зв’язок із дитиною більшою мірою ніж ті чоловіки, які не брали участь у цих процесах.

Дитина підростає і батько допомагає їй входити в соціум: навчає певним життєво важливим умінням та навичкам, дає життєві поради. Любов батька дає дитині відчуття особливого емоційно – психологічного благополуччя, які не може повною мірою дати сама мати. Любов батька навчає сина чи доньку, як чоловік може проявляти любов до дітей, дружини та оточуючих.

Образ матері та батька відбивається у душі дитини на все життя. Для дівчинки образ батька - це перший чоловік, перший приклад позитивного (негативного) образу поведінки чоловіка. Від стилю і характеру їхніх стосунків залежить майбутнє для доньки як дружини та матері. Існує взаємозв’язок між гарним прикладом батька та щасливою родиною, що створена його донькою. Те ж саме можна сказати про роль матері для хлопчика. Мати – це образ жінки, майбутньої дружини. Від характеру взаємовідносин матері й сина залежить його сімейна доля як чоловіка.

Якщо дівчинка мала позитивні стосунки з мамою, то вона спроможна створити гармонійну сім’ю, бути мамою та дружиною.

Розвиток материнської та батьківської ролей залежить не тільки від самих батьків, але й від суспільства. В останні роки спостерігається активніша участь чоловіків у вихованні та розвитку дітей. Свідомих батьків стає більше.

 

Вправа «Дерево усвідомленого батьківства»

Педагог пропонує представити усвідомлене батьківство у вигляді дерева наступним чином.

Коріння та основа дерева – визначення поняття «усвідомлене батьківство».

Гілки дерева, які утворюють крону:

Гілка знання – знання, що допоможуть батькам у розвитку та вихованні дитини (знання з педагогіки, вікової психології, психології спілкування, анатомії та фізіології, літератури, економіки; знання про психофізіологічний розвиток дитини; знання про те, як виростити дитину здоровою; про спілкування з дитиною на різних вікових етапах; про права дитини; про створення умов для гармонійного розвитку дитини та ін.)

Гілка умінь – уміння, що допомагають батькам успішно виконувати функцію батьківства і якими повинні володіти батьки (уміння спостерігати, спілкуватися з дитиною на різних вікових етапах її розвитку; вміння навчати навичкам самообслуговування; вміння втішати дитину; вміння переконувати, спрямовувати, організовувати, призначати дитині покарання; вміння доглядати за дитиною; вміння навчати хорошим звичкам і бути «тут» і «тепер»; вміння керувати своїми емоціями; вміння використовувати різні стилі виховання та ін.)

Гілка якостей – риси характеру, які мають бути притаманні усвідомленим батькам (батьківські якості: відповідальність, доброта, справедливість, мудрість, спостережливість, працелюбність, тактовність, терплячість, ерудованість та ін.)

Гілка почуттів – почуття батьків стосовно своїх дітей (почуття любові, співпереживання, терпіння, радості за досягнення, спокою, гніву, міри та ін.)

Вихователь об’єднує учнів в три групи, які протягом 15 хвилин представляють усвідомлене батьківство у вигляді дерева. Виконавши завдання  кожна група презентує «Дерево усвідомленого батьківства».

Після презентації учням пропонується дати визначення термінів «батьківство», «усвідомлене батьківство».

«Батьківство» – процес забезпечення батьками необхідних умов для повноцінного розвитку та навчання дітей.

«Усвідомлене батьківство» - сукупність батьківських якостей, почуттів, знань та навичок, що стосується виховання, розвитку дитини з метою забезпечення процесу формування здорової та зрілої особистості.

«Усвідомлене батьківство» - це взаємодія батьків чи осіб, які їх замінюють, між собою, іншими членами сім’ї, включаючи дітей, результатом якого є створення найбільш сприятливих умов для повноцінного, гармонійного розвитку дитини на всіх етапах її життя.

Які висновки можна зробити після цієї вправи?

Що дало виконання цієї вправи особисто вам?

 

Вправа "Домашні обов'язки"

Мета: усвідомлення партнерської відповідальності в шлюбі.

Інструкція: Учасники діляться на три групи «Жінки», "Чоловіки», "Разом». Кожній групі пропонується прописати 5-10 обов'язків, які виконують тільки чоловіки або жінки, а команда «Разом» визначає спільні обов'язки. Після цього презентуються роботи.

Рефлексія:

Чи можуть батьки сперечатися щодо виконання домашніх обов'язків?

Як родинна атмосфера буде впливати на виховання дітей? Чому?

 

Вправа "Герб моєї родини"

Мета: розвиток навичок самоаналізу, пропаганда родинних цінностей.

Обладнання: папір А4, маркери.

Інструкція: учасникам пропонується зобразити герб своєї майбутньої родини та презентувати його за планом:

девіз вашої сім'ї;

3 головні правила вашої сім'ї;

3 головні якості вашого майбутнього чоловіка (дружини).

 

Підведення підсумків

Учням роздаються краплинки символічного життєдайного дощу для «Саду усвідомленого батьківства», на яких діти пишуть відповідь на запитання «Що я можу зробити для підготовки себе до ролі матері (батька)? Потім учасники по черзі підходять до плакатів «Дерево усвідомленого батьківства», кріплять свої краплинки й зачитують відповіді на запитання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Родина для молоді є важливою життєвою цінністю. Уявлення молоді про родину варіативні й певною мірою пов'язані з психологічними аспектами шлюбно-сімейних відносин, ніж із соціально-побутовою її спрямованістю.

Готовність молоді до шлюбу та сімейного життя це складна структура, елементи якої досить тісно пов'язані між собою, а зміна одного з них неодмінно спровокує зміну іншого. І, беручи до уваги той факт, що сучасна молодь в недостатній мірі підготовлена до шлюбу та сімейних стосунків, необхідно приділяти особливу увагу удосконаленню кожного компоненту цієї структури. Сім'я традиційно залишається провідним соціальним інститутом у формуванні та розвитку соціально значущих цінностей і установок особистості підлітка, його соціалізації. Головним способом сімейної соціалізації є копіювання дітьми моделей поведінки дорослих членів сім'ї.

Отже, цей практикум дозволяє учням старших класів усвідомити міру відповідальності за створення сім'ї, розуміння необхідності серйозної моральної та фізичної підготовки до шлюбних стосунків. Завдяки тренінговим заняттям відбувається зростання обізнаності підростаючого покоління про відповідальне батьківство, профілактику ранніх статевих стосунків, зростання ролі сім'ї в ієрархії життєвих цінностей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Андреева Т.В. "Семейная психология" - СП-б: Речь, 2001 - 244 с.
  2. Скиннер Р. Клииз Дж. "Семья и как в ней уцелеть" - М: Класс, 1996. - 272 с.
  3. Година спілкування. 8 клас / упоряд. М. О. Володарська. – Х. : Ранок, 2009.– 176 с.
  4. Джонсон Девід В. Соціальна психологія : тренінг міжособистісного спілкування / В. Девід Джонсон ; пер. з англ. В. Хомика. – К. : Вид. дім «КМ Академія», 2003. – 288 с.
  5. Культура життєвого самовизначення. Ч. ІІ. Середня школа : метод. посіб./ наукове керівництво та редакція І. Д. Звєрєвої. – К., 2003. – С. 355–367.
  6. Творимо разом  світ, безпечний для дитини: інфор. метод. матеріали;наук. кер. та ред. І.Д. Звєрєвої. К. :  ФО – П Савісько І.С., 2016.- 268 с.

 

 

docx
Додав(-ла)
Зганяйко Ірина
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
31 січня 2023
Переглядів
2055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку