Цитата як засіб передачі чужої мови.Розділові знаки при цитаті.

Про матеріал
ТЕМА. Цитата як засіб передачі чужої мови.Розділові знаки при цитаті. Дати поняття про цитату, навчити знаходити її в тексті, правильно ставити розділові знаки при цитатах; вчити правильно будувати речення з використанням цитат, правильно вживати їх в усному і писемному мовленні; розвивати вміння вибирати головне;
Перегляд файлу

                                                                               8 клас

                                                                     Українська мова

 

 ТЕМА. Цитата як засіб передачі чужої

            мови.Розділові знаки при цитаті.

 

МЕТА. Дати поняття про цитату, навчити знаходити її в

             тексті, правильно ставити розділові знаки при цитатах;

               вчити правильно будувати речення з використанням  

               цитат, правильно вживати їх в усному і писемному

               мовленні; розвивати вміння вибирати головне;

               виховувати повагу до споконвічних людських святинь і

               моральних чеснот.

 

ТИП УРОКУ. Комбінований.

 

                               ХІД  УРОКУ

 

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Слово вчителя.

- Згадайте вислови великих людей про мову. Запишіть їх, вказавши автора висловлювання через слова автора. Як називається такий спосіб передачі чужої мови?

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  Спостереження над мовним матеріалом.

  Порівняйте два речення. У якому випадку перед нами цитата, а де пряма мова? Відповідь аргументуйте.

  1. Шевченко глибоко впевнений, що народ порве кайдани колоніалізму, тому й заявляє: «Встане правда! Встане воля!»
  2. «Боріться – поборете!» - закликає він.
  • А чи буде для вас несподіванкою той факт, що в обох реченнях вживаються цитати. Цитування буває кількох видів. Цитата може наводитися у вигляді прямої мови зі словами автора, а значить і розділові знаки при ній ставляться так само, як і при прямій мові.

 

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Групова робота.
  • Прочитайте матеріал про цитату за підручником, складіть узагальнюючу таблицю і до кожного її пункту доберіть власні приклади.

Матеріал для вчителя.

  Одним із видів прямої мови є цитування. Цитування  являє собою дослівний уривок з іншого твору, наведений з дотриманням усіх особливостей останнього та посиланням на джерело.

   Відтворюється цитата здебільшого мовою. Якою написано основний текст, а посилання на джерело у виносці подається мовою оригіналу. Обов’язковою умовою цитування є абсолютна відповідність змісту, лексичного складу, граматичної будови.

 

І\/. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Завдання учням.

  • Перепишіть, розставляючи розділові знаки при цитатах, розкрийте дужки.
  1. Будинки в цьому місті були розкішні високі й побудовані з колод обтесаних і зсередини і ззовні писав П.Алеппський який у той час відвідав Київ. 2. Лише не досягнуте для мене має сенс стверджував він тому жив нетерпеливо й жадібно.

3.Для Добролюбова «Гайдамаки» поема напрочуд різноманітна жива сповнена сили і цілком вірна народному характерові.

 

  • Подані висловлювання частково або повністю введіть у речення як цитати.

1. Нема на світі України, немає другого Дніпра. 2. Учітеся, читайте, і чужого научайтесь, і свого не цурайтесь. 3. І оживе добра слава, слава України. 4. Я на сторожі коло їх поставлю слово. 5. А буде син, і буде мати, і будуть люди на землі    (Т,Шевченко).

 

  • Виконання вправи 243.

Складіть і запишіть речення, використовуючи у ролі цитат подані висловлювання про мову. Доберіть слова автора до цитат на зразок як зазначає…, як пише…, …сказав, що… та ін.

 

  • Виконання вправи 244.

Прочитайте. Знайдіть пряму мову. Поясніть лапки, двокрапку, кому, тире при прямій мові.

 

  • Робота в групах.

 Прочитайте висловлювання видатних людей та прислів’я. Визначте, якою темою вони об'єднані. Напишіть невеликий твір на цю тему, використовуючи подані висловлювання як цитати.

І группа

1. З давніх-давен народ над усе цінив хліб, сіль і честь (Д.Прилюк). 2. Не кидай хліба – він святий, не кидай слів на вітер (В.Симоненко). 3. Багато снігу – багато хліба (Народна творчість). 4. З хлібом у нас зустрічають гостей, хліб на весіллях цвіте в короваї. І кращих немає на світі вістей, ніж – хліб народився у рідному краї.

ІІ группа

  1. Хай стелиться вам дорога рушниками (Народна мудрість). 2. Подавати рушники (Народна творчість). 3. …Рушник вишиваний на щастя, на долю дала (А.Малишко).

4.Український рушник пройшов крізь віки і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею, він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям (З газети).

 ІІІ группа

  1. Хто забуде материну пісню, той сліпий блукатиме по світу (О.Бердник). 2.У нашім краї, на землі. Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим (Т.Шевченко). 3. Станем на коліна перед матір’ю і душею засвітимось праведно, як на сповіді (Я.Гоян).

 

\/. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Бесіда.
  • Що називається цитатою?
  • Які розділові знаки ставляться при цитаті?

 

\/І. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до підсумкового уроку з теми «Пряма і непряма мова. Діалог. Цитата».

Дібрати  і записати текст із цитатами, пояснити розділові знаки.

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
3671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку