8 клас
Українська мова
ТЕМА. Цитата як засіб передачі чужої
мови.Розділові знаки при цитаті.
МЕТА. Дати поняття про цитату, навчити знаходити її в
тексті, правильно ставити розділові знаки при цитатах;
вчити правильно будувати речення з використанням
цитат, правильно вживати їх в усному і писемному
мовленні; розвивати вміння вибирати головне;
виховувати повагу до споконвічних людських святинь і
моральних чеснот.
ТИП УРОКУ. Комбінований.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Слово вчителя.
- Згадайте вислови великих людей про мову. Запишіть їх, вказавши автора висловлювання через слова автора. Як називається такий спосіб передачі чужої мови?
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Спостереження над мовним матеріалом.
Порівняйте два речення. У якому випадку перед нами цитата, а де пряма мова? Відповідь аргументуйте.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Матеріал для вчителя.
Одним із видів прямої мови є цитування. Цитування являє собою дослівний уривок з іншого твору, наведений з дотриманням усіх особливостей останнього та посиланням на джерело.
Відтворюється цитата здебільшого мовою. Якою написано основний текст, а посилання на джерело у виносці подається мовою оригіналу. Обов’язковою умовою цитування є абсолютна відповідність змісту, лексичного складу, граматичної будови.
І\/. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Завдання учням.
3.Для Добролюбова «Гайдамаки» поема напрочуд різноманітна жива сповнена сили і цілком вірна народному характерові.
1. Нема на світі України, немає другого Дніпра. 2. Учітеся, читайте, і чужого научайтесь, і свого не цурайтесь. 3. І оживе добра слава, слава України. 4. Я на сторожі коло їх поставлю слово. 5. А буде син, і буде мати, і будуть люди на землі (Т,Шевченко).
Складіть і запишіть речення, використовуючи у ролі цитат подані висловлювання про мову. Доберіть слова автора до цитат на зразок як зазначає…, як пише…, …сказав, що… та ін.
Прочитайте. Знайдіть пряму мову. Поясніть лапки, двокрапку, кому, тире при прямій мові.
Прочитайте висловлювання видатних людей та прислів’я. Визначте, якою темою вони об'єднані. Напишіть невеликий твір на цю тему, використовуючи подані висловлювання як цитати.
І группа
1. З давніх-давен народ над усе цінив хліб, сіль і честь (Д.Прилюк). 2. Не кидай хліба – він святий, не кидай слів на вітер (В.Симоненко). 3. Багато снігу – багато хліба (Народна творчість). 4. З хлібом у нас зустрічають гостей, хліб на весіллях цвіте в короваї. І кращих немає на світі вістей, ніж – хліб народився у рідному краї.
ІІ группа
4.Український рушник пройшов крізь віки і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею, він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям (З газети).
ІІІ группа
1. Хто забуде материну пісню, той сліпий блукатиме по світу (О.Бердник). 2.У нашім краї, на землі. Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим (Т.Шевченко). 3. Станем на коліна перед матір’ю і душею засвітимось праведно, як на сповіді (Я.Гоян).
\/. ПІДСУМОК УРОКУ
\/І. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до підсумкового уроку з теми «Пряма і непряма мова. Діалог. Цитата».
Дібрати і записати текст із цитатами, пояснити розділові знаки.