Cтаття "Формування мотивації навчання учнів початкових класів на уроках англійської мови"

Про матеріал
Стаття "Формування мотивації навчання учнів початкових класів на уроках англійської мови"
Перегляд файлу

                                                Москаленко Наталія Григорівна,

                                                учитель англійської мови (вища категорія)

                                                Попівського НВК « ЗОШ І-ІІ ступенів- ДНЗ»

                                                Конотопської районної ради

                                                Сумської області

 

 

ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ НАВЧАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

 

       У зв’язку з реформуванням і модернізацією системи освіти в Україні вивчення іноземної мови у початковій школі створило  необхідність в оновленні змісту і цілей навчання предмету,  переходу  від традиційного накопичення знань до вмотивованого засвоєння навчальної інформації та вміння  застосовувати здобуті знання у практичній діяльності.

       Пошук і добір різноманітних методів навчання іноземної мови в початковій школі мають відповідати психолого - віковим особливостям і фізіологічним можливостям учнів молодшого шкільного віку, враховувати потреби та інтереси дітей цієї вікової категорії, а також активізувати комунікативну, пізнавальну і творчу діяльність молодших школярів. Тому питання, як допомогти дитині початкової школи якомога скоріше перебороти мовний бар’єр та привити їй любов до іноземної мови, є актуальним.  Адже знання англійської мови на сьогоднішній день є не тільки вимогою часу, а й способом досягнення успіху.

        Як і для будь-якої іншої справи, для вивчення англійської мови,дитині потрібна позитивна мотивація — тобто бажання займатися, потреба у цьому, інтерес. Без неї усі зусилля батьків чи вчителів будуть приречені на невдачу: дитина або не вчитиметься, або вчитиметься лише для того, щоб її не карали, і в останньому випадку знання будуть поверхневі й швидко забуватимуться. Володіння  мовою, великою мірою, залежить від бажання вивчати її, а для того, щоб це бажання виникало, необхідна суттєва та постійна мотивація.

         Ефективність навчально-виховного процесу, на мою думку, значною мірою залежить від того, наскільки навчання вмотивоване в очах               учнів. Відомо, що ставлення школярів до предмета визначається мотивацією, в структурі якої є або зовнішні, або внутрішні мотиви. Там, де внутрішні мотиви діють з самого початку навчання і зберігаються на протязі всього курсу, зацікавленість школярів у предметі не знижується. В тому ж випадку, коли домінуючими є зовнішні мотиви, а внутрішні з якихось причин втрачають свою спонукальну силу, відбувається небажана перебудова мотивації, відповідно, інтерес до даного предмета знижується, що, в свою чергу, відображається на успіхах у володінні іноземною мовою.

        Саме зараз, на сучасному етапі розвитку теорії і практики викладання іноземних мов, питання створення мотивів навчальної діяльності вважається одним із центральних. Це і зрозуміло, адже будь-яка діяльність починається із спонукально-мотиваційної функції. Саме від мотивації залежить те, чи буде дитина спілкуватися іноземною мовою, як своєю рідною, чи просто одержуватиме оцінки за вивчення даного  предмету. Навчання дітей англійської мови розпочинається з першого класу і має важливе, фундаментальне значення, тут вчителем закладаються фонетичні, лексичні, граматичні основи вивчення іноземної мови. Необхідним на цьому початковому етапі є зацікавлення і вмотивування вчителем дітей початкової школи до вивчення іноземної мови, адже формування мотивації учня початкової школи виступає найважливішим компонентом у структурі навчальної діяльності і є однією з центральних проблем сучасної школи. Оскільки несформована вмотивованість і зацікавленість на початковому рівні призводить до пасивного і неефективного вивчення іноземної мови,  ввчитель має шукати ефективні методи і шляхи мотивування і вміти правильно і вчасно почати формувати у учня мотивацію до навчання іноземної мови.

       Тому з самого першого уроку намагаюся спрямовувати свої зусилля на розвиток внутрішньої мотивації навчання учнів, яка виходить з самої діяльності, і тому має найбільшу спонукальну силу. Вона виступає основним конструктивним елементом, створює інтерес до навчальної діяльності, підсилює зовнішні широкі соціальні мотиви, які дають сенс навчальної діяльності. Внутрішня мотивація визначає ставлення учнів до предмета і, звичайно, забезпечує прогрес у оволодінні мовою. Тобто, якщо учня спонукає навчатись сама діяльність, коли йому подобається говорити, читати іноземною мовою, коли він отримує задоволення від виконаної роботи, тоді можна впевнено сказати, що учень зацікавлений предметом. Відомо, що одним з найбільш поширених засобів підвищення зацікавленості учнів предметом, особливо на початковому етапі, є гра. Застосування гри да можливість здійснювати диференційований підхід до учнів,  залучати кожного школяра до роботи, враховувати його інтереси, нахили, рівень підготовки до мови. Гра дає можливість підтримати роботу кожного учня протягом усього уроку, знімає втому, ліквідує дефіцит спілкування іноземною мовою.

       Однією з найбільш сильних мотивацій для вивчення мови є отримання першого результату. Адже ніщо так відмінно не мотивує, як наявність позитивного результату при виконанні якої-небудь справи.

       Навчальну мотивацію школярів молодшого шкільного віку слід спрямовувати не лише на отримання нових відомостей, знань, але і на пошук загальних закономірностей, а головне на освоєння способів самостійного здобування знань. У психолого-педагогічній науці дослідженням проблеми по виявленню вікових можливостей учнів початкової школи займалися вчені І.Д.Бех, В.В.Давидов, Т.В.Драгунова, Л.В.Занков, Д.Б.Ельконін, А.К.Маркова, В.О.Сухомлинський, П.М.Якобсон та інші. Вони довели, що молодший шкільний вік має великі резерви формування мотиваційної сфери спілкування. Емоції, пов’язані з навчанням в молодшому шкільному віці, мають велике мотиваційне значення. В.О.Сухомлинський підкреслював необхідність формування емоцій в молодшому шкільному віці, зазначивши, „…без надійної мотиваційної основи неможливе не тільки успішне, а й взагалі нормальне навчання. Емоційна культура розумової праці, процес оволодіння знаннями – важлива сторона інтелектуального багатства шкільного життя взагалі” . Основне завдання вчителя – своєчасно зберегти, збудити і підтримати мотивацію.

       Вагомим постійно діючим джерелом мотивації навчання іноземної мови є задоволення від самого процесу навчання. Навчання не має бути легким і без труднощів. Навпаки, постійне подолання труднощів є необхідною умовою такого задоволення. Задоволення від навчальної праці зумовлене радістю досягнення результату, яка спочатку випливає з окремих успіхів, а згодом може стати постійною внутрішньою потребою, нормою.

       Найбільш сильна позитивна мотивація виникає у дитини в тому випадку, якщо діяльність володіє новизною. Тому варто використовувати нові навчально-методичні комплекси, з новими типами завдань, з якими учні не стикалися раніше. Слабкішим учням необхідно давати більше часу на виконання завдань, і вони менш складні, а сильнішим – менше; завдання ускладнені. Слабкішим учням бажано давати завдання, подібні тим, які у них вже вийшли, — для підняття у них упевненості у власних силах. Потрібно стежити, щоб діяльність учнів на уроці і в позакласній роботі була цікавою і відповідала розвиваючому рівню школярів. Адже діти люблять брати участь в дискусіях за наперед обумовленими правилами; у ролевих іграх; їм подобається розгадувати інтелектуальні завдання.

       Щоб підтримувати і формувати мотивацію вчителеві необхідно привчати учнів до напруженої пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість, учити чітко визначати цілі, завдання, критерії оцінки. Без сумніву, головним завданням вчителя в процесі навчання є не втратити почат­кову мотивацію, а навпаки, всіляко підсилювати її. Вчителю потрібно допомогти учневі бачити перемоги і не помічати невдачі. Адже успіх веде до перемоги.

      Діти молодшого шкільного віку ще не готові сприймати правила, пояснення, абстрактні розмови про закони мови. Крім цього, всі знають, що дитина не може надовго зосередитися. Тому завдання  вчителя – спробувати зробити уроки цікавими і динамічними. Тоді мотивація дитини зросте.

       На рівень активності учнів позитивно впливає і емоційність навчально-виховного процесу та створення доброзичливої атмосфери в процесі навчання. Вивчення англійської мови за допомогою пісень, віршів, римівок, чантів, широке використання вербальних та невербальних опор веде не тільки до підтримки початкової мотивації, але й до розвитку інтересу до предмета. Емоції й враження, отримані під час прочитання віршів або співу пісні, стають прожитим життєвим досвідом, що перетвориться у знання, що у свою чергу стимулює мотивацію учнів. Для фонетичної зарядки я зазвичай підбираю короткі пісеньки із чітким ритмом і частими повторами.

       Слід також розвивати і мотивацію колективних досягнень. Цього можна досягти шляхом включення дітей в парну і групову роботу. Результат колективної діяльності залежить від готовності кожного члена колективу включити власні зусилля в досягнення загальної мети.

       І вчителю слід пам'ятати що, немотивований учень стане мотивованим, тоді, коли вчитель почне спілкуватися з ним, сприймаючи його в позитивному світлі. Не випадково психологи називають цей метод методом прогнозів, що самовиконуються.

      На мою думку, великий потенціал несе в собі особистість учителя. Учень має бачити на уроці закоханість учителя в мову. Учні довго пам’ятають того вчителя, який уміє створити кому­нікативну атмосферу взаємодії учнів і вчителя, який навчає долати труднощі, що з’являються в різних життєвих ситуаціях, тобто виховує наполегливість, волю, старанність. Вчить сучасному життю.

 

Висновки

        Для формування мотивації навчання англійської мови на початковому етапі в школі, я впевнена, урок має носити творчий характер,  учитель має постійно знаходитись у творчому пошуку, вивчати найкраще в досвіді передових педагогів і сам знаходити більш ефективні методи та форми роботи, які б розвивали мотивацію до навчання.  Навчаючи, слід постійно підтримувати інтерес учнів до вивчення предмета, оскільки пізнавальний інтерес – це стимул, який сприяє підвищенню активності, удосконаленню вмінь і навичок учнів. У процесі формування мотивації до навчання слід враховувати вікові особливості школярів, а також те, які завдання мотивації підходять до того чи іншого віку, і які особливості мотивації необхідно сформувати до кінця молодшого шкільного віку, щоб підготувати школяра до вирішення завдань наступного етапу розвитку його особистості.

        Навчальний процес за змістом, формою подачі матеріалу повинен бути гнучким і переслідувати одну з найголовніших завдань навчання - зробити засвоєння знань учнів міцним, осмисленим, а саме  навчання – бажаним і таким,  що приносить радість. Сприяння мотивації як бажанню і прагненню дитини до успіху є універсальним завданням для вчителів і батьків.

       У своїй педагогічній діяльності я намагаюся знайти найцікавіші, найдоступніші методи та прийоми організації ігрової роботи учнів, що сприяє глибшому, міцнішому засвоєнню матеріалу,а також викликає у дітей інтерес до іноземної мови, бажання її вивчити.

       На мою думку, найбільше досягнення вчителя – зацікавлений погляд дітей на уроці. Адже правильна мотивація заохочує учнів до здобуття знань. Сучасну дитину інколи важко чимось захопити, тому вчитель має бути новатором, постійно вдосконалюватись та йти в ногу з часом. А ще – щиро любити свій предмет, бо діти це відчувають. Тоді й учні з радістю йтимуть до класу за новими знаннями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Список використаних джерел

 

1. Божович Л.И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка // Изучение мотивации детей и подростков. – М.: Педагогика, 1972. - 352с. 

2. Іноземні мови: типові освітні програми та методичні рекомендації.1-4 класи. «Ранок»,2019

3. Каруцяк С. Розвиток пізнавальної активності молодших школярів на уроках англійської мови / С. Каруцяк // English. – 2011. – № 18. – С. 12.

4. Скуратівський Л. Мотив як рушійна сила пізнавальної діяльності учнів у процесі вивчення мови // Дивослово. – 2005. - № 2. - С. 2-4. 

5. Сухомлинький В.О. «Сто порад учителеві» -  Харків:  «Ранок», 2016

6. Формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови [Інтернет ресурс]. 

7. Юдина Н.О. Особливості дослідження мотивації навчання учнів молодшої школи // Обдарована дитина. – 2006. - № 9. - С. 41-61. 

 

 

 

 

 

Слухач_____Москаленко Наталія Григорівна             +380970227060

                       Підпис                                                              ПІП                                                           мобільний телефон

 

Керівник____Борцова Муза Володимирівна,  старший викладач,магістр

                Підпис                                   ПІП                                                               науковий ступінь,вчене звання

doc
Додано
10 січня 2020
Переглядів
2710
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку