Д.Лондон «Жага до життя» Описи природи та їх роль у тексті. Значення назви оповідання

Про матеріал
Даний матеріал допоможе учителеві вчити учнів аналізувати невеликий за обсягом літературний твір, порівнювати художні образи в ньому, визначати роль природних описів у тексті; розвивати спостережливість, творчу уяву, мовлення школярів; виховувати гуманізм і силу духу.
Перегляд файлу

Тема. Д.Лондон «Жага до життя» Описи природи та їх роль у тексті. Значення назви оповідання

Мета: вчити учнів аналізувати невеликий за обсягом літературний твір, порівнювати художні образи в ньому, визначати роль природних описів у тексті; розвивати спостережливість, творчу уяву, мовлення школярів; виховувати гуманізм і силу духу.

Обладнання: додаток (16 слайдів): портрети письменника, краєвиди Аляски, картини Рокуелла Кента, схеми, слайд-шоу «Слідами Джека Лондона».

Тип уроку: комбінований.

Перебіг уроку

Джек Лондон – не кімнатний мешканець, а людина вільних просторів,

тобто справжній чоловік, мужчина.

Ірвінг Стоун

І. Мотивація навчальної діяльності (слайди 1-3).

1. Слово вчителя. Джек Лондон…Мабуть, біля його колиски літали янголи – так багато було йому дано природою. Вдивіться у це обличчя на портреті. Вольові риси і такі ясні дитячі очі. Таким він і був у житті: сильна, вольова особистість, яка пройшла найсуворіші випробування долею і не зламалась, і водночас добра, щира людина, яка більш за все любила людей і природу.

2. Робота з епіграфом.

– Як ви розумієте слова Ірвінга Стоуна?

– Які факти біографії Джека Лондона дають підстави так оцінювати письменника?

– Як ви вважаєте, що означає бути «справжнім чоловіком, мужчиною»?

– Які риси вдачі потрібно для цього мати?

3. Перегляд слайд-шоу «Слідами Джека Лондона».

4. Бесіда.

– Чи відчули ви незвичайну, холодну і прекрасну красу Аляски?

– Яка основна тема творів Д. Лондона?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Інсценізація «Інтерв’ю з письменником» (word-документ).

2. Робота з текстом оповідання «Жага до життя».

Методичний коментар: форма роботи – крок за кроком героя.Учні, опираючись на цитатний план, відновлюють стисло сюжетну лінію твору.

Цитатний план оповідання (слайд 4)

1. «Вони ступали, кульгаючи, до річки…»

2. «Очі засвітилися тугою пораненого оленя…»

3. «Невесела картина…»

4. «Два дні в нього не було і ріски в роті…»

5. «Олень захропів і помчав геть…»

6. «Земля й небо стали ще сіріші…»

7. «Ще одна ніч…»

8. «Його почали мучити галюцинації…»

9. «Ведмідь незграбно ступив уперед…»

10. «Якусь частину він лежав нерухомо…»

11. «Він був спокійний і мислив ясно…»

12. «Тепер його ніщо не цікавило…»

13. «Вовкове терпіння було надмірне…»

14. «З палуби вони помітили на березі якусь дивну істоту…»

15. «І все ж чоловік був при своєму розумі…»

2. Доведіть, що цей твір є оповіданням (слайд 5). (Наявні усі ознаки: невеликий прозовий твір, невелика кількість героїв, однолінійний сюжет, невеликий проміжок часу, стислі описи).

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

1. Створення схеми «Прагнення героя вижити» (слайд 6).

Прагнення героя вижити

– Перемогти страх самотності.

– Перемогти холод.

– Перемогти голод.

– Перемогти хижих звірів.

– Перемогти самого себе.

Слово вчителя. Драматичні умови змушують людей швидко приймати рішення, від яких залежить їхнє життя. За таких обставин кожен повинен вести боротьбу за виживання, іти на жертви, балансувати на межі успіху і краху, життя і загибелі. Іде боротьба за життя не тільки з тваринами, а й з самим собою.

2. «Кола Венна». Порівняльна характеристика безіменного героя й Білла (слайд 7).

3. Дослідницько-пошукова робота за схемою.

Методичний коментар: робота спрямована на визначення життєвих пріоритетів героя (1, 2, 3). Підібрати ключові слова-символи до кожного з понять.

Усеперемагаюча жага до життя

Золото Людина Життя

? ? ?

4. Бесіда.

– Як ви думаєте, чому автор не дав імені цьому незламному героєві-переможцю, який виборов у природи своє законне право жити? (Д. Лондон дав зрозуміти своїм читачам: його герой не конкретна мужня особа, а сильна справжня Людина, в яку він так свято вірив).

– Яку б іншу назву ви могли б запропонувати до оповідання «Жага до життя» Д. Лондона?

Словникова робота. Жага – надзвичайно сильне,гаряче бажання; пристрасне прагнення.

5. Коментар учителя. Сенс заголовка оповідання.

Перекладач недаремно використав саме слово «жага». Оскільки воно найкраще передає головну мету героя – у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть.

6. Проблемне запитання (слайди 8-12).

– Коли ви читали оповідання, то, звичайно, звернули увагу на описи природи, подані автором.

– Знайдіть і зачитайте описи природи, які «побачив» автор.

– Який колір переважає в пейзажах оповідання? Чому?

– Чи вважаєте ви пейзаж емоційним тлом оповідання? (Пейзаж підкреслює настрій головного героя, допомагає краще зрозуміти внутрішній стан, почуття героя).

Слово вчителя. Природа Північної Америки яскраво відображена на малюнках американського художника Рокуелла Кента (1882 – 1971). Як і Д. Лондон, він перезимував на Алясці, але не ддя відкриття родовищ золота. З його малюнків у всій красі постає сувора природа Півночі (слайди 13-15).

V. Підсумок уроку.

– Яка тема оповідання «Жага до життя»? (Людина бореться за життя в Білій Пустелі).

– Визначте ідею оповідання. (Людина кидає виклик смерті і перемагає).

– Які проблеми порушує автор у творі? (Проблеми людської гідності, життя і смерті, вірності у дружбі чи здатності зрадити її).

– Які епізоди оповідання схвилювали вас найбільше? Чому?

Слово вчителя. Ситуацій, подібних до тієї, яку описав Д. Лондон в оповіданні «Жага до життя», багато відомо із літературних творів. Український письменник О. Довженко в новелі «Воля до життя» показує безмежну силу духу людини. Поранений боєць, втрачаючи свідомість, наказує собі: «Стій! Стій! Не здамся!» Поранену руку притискає до стовбура дерева, зупиняючи кровотечу, добирається до медсанбату. А коли хірург роздумував що робити з пораненою рукою, Карналюк сказав : «Відтинайте! Ріжте швидше!». Але гангрена охопила плече, підібралась до шиї, пульсу майже не було. Лікар бачив, що залишилось всього кілька хвилин, але підбадьорив солдата, пообіцявши, що той буде жити. Однак перев’язки не призначив. Після обходу лікар присів у своєму кабінеті. Раптом почувся стукіт і на порозі з’явився Карналюк. Він вимагав перев’язки… боєць хотів жити заради помсти ворогам. Воля до життя передалась і лікареві, який кілька діб оперував поранених без спочинку. Хірург працював з надзвичайним натхненням і любов’ю. Ще ніколи не хотілось йому так палко врятувати життя людині… Коли Карналюка виносили з операційної на койку, йому аплодувала вся палата… У нашому сучасному житті теж трапляються випадки, коли люди виявляють жагу до життя, долають надзвичайні перепони, намагаються жити повноцінним життям. (Учні наводять приклади).

Ми мріємо, і в цьому наша сила,

І прагнемо не впасти в небуття,

Не вічні ми, але у наших жилах

Кипить Жага…нестримна , до життя!!!

VІ. Домашнє завдання (слайд 16).

Для всіх учнів.

Підготуватися до уроку позакласного читання – прочитати новелу О. Генрі «Вождь червоношкірих», підготуватися до переказу епізодів, які викликають сміх.

Індивідуальне завдання.

Підготувати цікаві факти з біографії О. Генрі.

 

docx
Додано
18 грудня 2022
Переглядів
4872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку