М.Ю.Ляднік
200 творчих вправ
з математики для
1 класу
В посібнику представлені нестандартні задачі різного ступеню складності, розраховані для учнів 1 класів. Завдання підібрано з урахуванням вимог програми та Державного стандарту початкової освіти. Можуть бути використані на уроці, позаурочній роботі, а також для індивідуальної роботи з першокласниками. Деякі завдання супроводжуються методичними вказівками та відповідями.
Даний посібник призначається для вчителів початкових класів.
ВСТУП
Від якості, глибини і обсягу знань, якими оволодіває підростаюче покоління, значною мірою залежить подальший прогрес нашого суспільства. І тому сьогодні, в умовах прискорення науково-технічного прогресу, реалізації реформи Нової української школи актуальною стає проблема навчити учнів критично мислити, виробити ще в молодших класах стійкий інтерес до знань і прагнення самостійно опановувати їх, свідомо застосовувати здобуті знання до розв'язування практичних завдань.
Сучасній людині необхідно вміти не тільки опановувати інформацію, але й критично її оцінювати, осмислювати, застосовувати. І тому у свою практичну діяльність я почала вводити елементи технології розвитку критичного мислення.
Критичне мислення — це особливий вид діяльності, який дозволяє учневі висловити здорове судження на запропоновану йому точку зору або модель поводження, це початок розвитку творчого мислення.
Критичне мислення складається із шести компонентів:
• Формування власної думки.
• Обміркований вибір між різними думками,
• Розв’язання проблеми.
• Аргументоване сперечання.
• Оцінювання спільної роботи, у якій виникає загальне рішення.
• Вміння поважати іншу точку зору й усвідомлювати, що сприйняття людини і її ставлення до будь-якого питання формується під впливом багатьох факторів.
Мета цієї технології — розвивати розумові навички учнів, необхідні не тільки в навчанні, але й у звичайному житті (уміння приймати зважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні сторони явищ тощо).
Розвиток критичного мислення стає найактуальнішим за часів інтенсивних соціальних змін.
Вивчення математики в початкових класах здійснюється через систему задач і практичних робіт. Оволодіти математикою — означає навчитися розв'язувати задачі, причому не лише стандартні, а й такі, що вимагають певної незалежності мислення, творчих пошуків, оригінальності, винахідливості і подальшого застосування в повсякденному житті.
Навчальні математичні задачі умовно можна поділити на стандартні і нестандартні (творчі). Задачу вважають стандартною, якщо її розв'язання вимагає від учнів застосувати той або інший відомий їм алгоритм чи скористатися тим висновком за аналогією, який у практиці навчання називається розв'язуванням за зразком. На відміну від стандартних творчою або пошуковою називають вправу, приступаючи до виконання якої учні не знають заздалегідь ні способу її розв'язування, ні того, на якому навчальному матеріалі ґрунтується розв'язання. Щоб виконати таку вправу, треба всебічно врахувати взаємозв'язки між даним і шуканим, правильно оцінити окремі компоненти завдання, поданого в нестандартній формі, зрозуміти властивості величин та залежності між ними, які безпосередньо не зазначені в умові, але випливають з певних закономірностей, причинних або функціональних залежностей.
Для шестиліток нестандартними завданнями є різноманітні ігрові вправи, лічилки, задачі-вірші, тематичні загадки, завдання в малюнках, практичні завдання з лічильними паличками, цікаві квадрати і логічні задачі, математичні веселики, які розвивають критичне мислення.
Вправи функціонального змісту розвивають логічне і критичне мислення дітей, їхню кмітливість, комбінаторні здібності, а головне — сприяють усвідомленню математичних закономірностей, формуванню навичок свідомого вибору дій, практичних умінь і загалом підвищують культуру мислення.
Вправи і задачі, що стосуються формування в учнів початкових уявлень про деякі важливі поняття, ідеї та методи математики, розв'язуються на інтуїтивній основі. Найпростіші оптимізаційні задачі (це задачі, у яких за певним критерієм потрібно вибрати найкращий розв'язок серед кількох можливих) молодші школярі розв'язують методом випробовування або методом оцінки. У роботі з графічним матеріалом застосовуються переважно такі прийоми: читання готових графічних зображень та їх побудова за певними умовами.
В основі всіх прийомів розв'язування творчих вправ лежать дії дітей з предметами, фігурами, числами, цифрами, бо все, що є об'єктом дій, необхідних для виконання завдання, запам'ятовується міцно і точно, а те, що не є об'єктом дій, згодом майже зовсім забувається. Щодо оптимізації пошукової самостійності учнів важливим є синтез мислення, мовлення, (слова) і дії на уроці.
Користуючись даним збірником задач, бажано зважати на такі рекомендації:
- на уроці додаткові вправи слід комбінувати з програмними (стандартними) так, щоб попереднє завдання готувало учнів до виконання наступного і щоб ця робота ґрунтувалася на використанні життєвого досвіду дитини;
- особливу увагу слід приділити розкриттю сюжету нестандартної вправи, добиватися, щоб діти усвідомили кінцеву мету завдання;
- шестилітки мають спочатку виконувати творчі вправи за зразками, а потім — самостійно;
- не обов'язково, щоб учень розв'язав додаткову задачу самостійно, важливо створювати такі ситуації, щоб він подумав над задачею, спробував її розв'язати;
- при розв'язуванні творчих вправ має всебічно реалізуватися принцип диференційованого підходу;
- під час самостійного розв'язування творчих вправ не варто обмежувати дітей у виборі способів їх розв'язування;
- не слід підказувати хід розв'язування, значно важливіше правильно спрямувати думку учня, головне — не кінцевий результат, а сам процес розв'язування;
- потрібно практикувати повторне розв'язування нестандартних задач.
До багатьох вправ подано відповіді, вказівки або розв'язання. Пропонуються методичні поради щодо складання і розв'язування задач на місцевому матеріалі, довідкові таблиці. Користуючись ними, вчитель може скласти задачі, розв'язування яких зацікавить дітей, розширить їх загальноосвітній кругозір, розвиватиме критичне мислення.
1 КЛАС
1. Ти йдеш до школи вперше. Що ти візьмеш із собою в клас (мал. 1)? Полічи ці предмети.
Мал. І
2. Поклади в ряд 5 кружечків. Покажи перший, другий, третій. Візьми останній. Скільки залишилося? Поклади п'ять кружечків. Забери передостанній. Які кружечки залишилися? Скільки кружечків залишилося?
3. Кубик — це паровоз. Деталі конструктора «Лего» — вагони. Причепи до паровоза 10 вагонів. Покажи перший, другий, ..., десятий (від паровоза) вагон. Покажи останній, передостанній. Відчепи останній вагон, другий, третій з кінця.
4.Прокоти м'яч крізь ворота (під стільчиком, табуреткою тощо). Візьми м'яч. Запам'ятай, м'яч — це куля. Зліпи з глини чи пластиліну маленьку, більшу й ще більшу кулі. Скільки всього куль? Покажи найбільшу, найменшу.
5. Поклади на кружечок кулю. Що під кулею? Що на кружечку? Поклади кружечок на аркуш паперу й обведи олівцем. Зніми кружечок. Що ти накреслив?
6. Чого не вистачає? Домалюй. (Мал. 2).
Мал. 2
7. Сполучи кольоровою лінією листок і плід, листок і насінину, листок і квітку однієї рослини. Назви рослину, плід, квітку.
Вказівка. Вчителька добирає малюнки, на яких окремо зображено листки, квітки і плоди яблуні, вишні, ялини, ромашки, кульбаби, огірка, кавуна тощо.
8.Склади із сірникових коробок будиночок, шафу, вантажну машину, пароплав. Придумай що-небудь сам і склади.
9.Покажи вказівний палець правої руки, мізинець лівої, великий палець правої і середній палець лівої руки.
10.Скільки товаришів сидить у ряду перед тобою? Позаду тебе? Справа від тебе? Зліва від тебе?
11.Стань обличчям до дошки. Скажи, що у тебе справа, зліва. Повернись до дошки спиною. Скажи, що знаходиться справа, зліва. Чому так виходить?
12.Станьте один за одним у ряд. Мишко, називай, хто з дітей стоїть поза Надійкою? перед Надійкою? між Юрком та Оксанкою? Скільки всього дітей? Назви їх через одного.
13.Чи може бути так, щоб в один і той самий момент Дмитрик стояв за Тетянкою, а Тетянка за Дмитриком?
Відповідь. Так, якщо Дмитрик і Тетянка стоять спинами один до одного.
Мал. З
14.Хто попереду? Хто позаду? (Мал. 3).
15.Закінчи речення: а) Після зими настане ...; б) Перед осінню завжди буває ...; в) Між числами 5 і 7 є число ....
16.Я називатиму один напрям, дію або поняття (вгору, ліворуч, менше, назад, додати, причепити, закопати, зачинити, над, праворуч, відняти, збільшити тощо), а ти називай протилежні.
17.Перегни паперову смужку навпіл. Покажи половину смужки. Скільки половинок у цілій смужці?
18.Порівняй дві смужки паперу. Покажи, яка довша і на скільки. Яка коротша і на скільки?
19.Назви дерева (мал. 4), починаючи з найнижчого і закінчуючи найвищим. Скільки всього дерев? Яке дерево стоїть перед тополею? яке за нею? Які дерева стоять поряд з ялинкою?
Мал. 4
20. Яке яблуко ти візьмеш собі, а яким почастуєш товариша (мал. 5)?
Мал. 5 Мал. 6
21. Поклади у верхньому ряду 5 кружечків (паличок, кубиків) і стільки ж у нижньому.
22. В одному ряду 6 кружечків, а в другому 2. Розмісти кружечки так, щоб у кожному ряду їх була однакова кількість.
23.Допоможи Маринці поставити в кожний глечик однакову кількість квіточок (мал. 6).
24.Що потрібно зробити на кожному малюнку, щоб каченят і курчат стало по 2 (мал. 7)?
Мал.7
25.На малюнку 8 зображено фрукти. Добери для них відповідні кольори. Скільки яблук, груш, слив, вишень? Скільки всього фруктів?
Мал.8
26.Оленка сказала:
— У чагарнику стільки зозулиних гнізд, скільки крил у жаби. У лисиці стільки рогів, скільки пальців у бджоли. Чи права Оленка? Подумай і поясни.
27. Поклади в одному ряду 5 кружечків, а в другому (під першим рядом) на один кружечок більше (менше).
28.Полічи вазони у класі. Більша чи менша їх кількість від кількості пальців на одній руці?
29.Поклади у ряд 5 кружечків. їх на 2 більше, ніж трикутників. Більше чи менше потрібно покласти трикутників, ніж кружечків?
30.Поклади 4 трикутники, їх на 2 менше, ніж кружечків. Більше чи менше потрібно покласти кружечків, ніж трикутників?
31.Марійка йде пішки, а Володя їде на велосипеді. Хто з них рухається швидше?
32.Коли швидше буде завантажена машина кубиками, якщо їх переносити по одному? по два? по три?
33.Лесі мама купила лінійку й терези. «От,— каже Леся,— гратимусь!» А хіба ними бавляться! Скажи, для чого призначені ці речі.
34.Що важче — один кубик чи п'ять таких самих кубиків?
35.Диня важить менше, ніж кавун, а кавун менше, ніж гарбуз. Що легше — диня чи гарбуз?
36.Одні рибалки пішли до річки з настанням сутінків, а інші — опівночі. Хто з них пішов до річки раніше?
37.Коли сонечко сходить — це ранок. Коли воно на небі — це день. Коли сонечко заходить — це вечір. Що тепер?
38.Який день тижня сьогодні? був учора? буде завтра?
Назви 5 днів підряд, не називаючи ні числа, ні цих днів?
Відповідь. Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра.
40. Учора була середа. Який сьогодні день? А який буде завтра?
Сьогодні четвер. Який день був учора? буде завтра? Завтра буде п'ятниця. Який сьогодні день? А який був учора?
41. Яке з цих тверджень завжди неправильне? Чому?
- Батько старший за сина.
- Один брат старший за другого.
- Мати молодша за батька.
- Онук старший за діда.
42.Що не має ні початку, ні кінця?
Відповідь. Кільце, обруч, колесо.
43.По колу біжать двоє коней в одному напрямі — чорний і білий. Який кінь біжить попереду?
44.Скільки смуг у веселки? Якого вони кольору?
45.Покажи в навколишніх предметах прямі, криві лінії.
46.Поміркуй!
- Хто найлегший (мал. 9, 10)?
Мал.9
Мал. 10
- Кому найважче (мал. 11)?
Мал. 11
- Одну палицю на кінці застругали так (мал. 11, а), а другу палицю так (мал. 11, б). Скажи, на якій палиці гострий кут, а на якій — тупий. Яку палицю легше забити в землю?
- Які лижі і палиці візьме собі кожна дитина (мал. 12)?
Мал.12
47. Розстав літери за висотою і прочитай слово (мал. 13).
и с ч о л |
Мал. 13
48. Нуль
Буква О і цифра нуль —
Рідні дві сестриці.
Щоб позначить звук, число —
Кожна знадобиться.
* На початку завдань № 48—58 наведені уривки з вірша С. Маршака «Веселий рахунок» (переклад українською мовою Н. За біли).
- Нуль
Є число, що зветься нуль.
Знають його всюди.
Відніми його, додай —
Що було, те й буде!
Перевір.
- Чи може сума або різниця двох чисел дорівнювати
одному з них?
- Художник намалював кілька кружечків і зробив з них
кумедні малюнки (мал. 14). Спробуй і ти звичайний кружечок перетворити на малюнок.
Мал. 14
49.
Один
Ось один, чи одиниця,
І тонка, й пряма, як спиця.
- Що тут зроблено однією людиною, а що — гуртом (мал. 15)?
Мал. 15
- Добудуй трикутник. По скільки нових паличок потрібно (мал. 16)?
Мал.16
- В клас зайшла Маринка,
За нею Яринка,
Потім зайшов Гнат.
Скільки всіх хлоп'ят?
50. Два
А оце ось цифра 2,
В неї кругла голова,
Довгий хвіст, зігнута шийка —
Отака, як бачиш, двійка!
- Загадки.
Два менших брати біжать попереду, а два більших — позаду. (Колеса у воза).
Сидять дві галочки на кінцях кривої палички, коли одна купається, друга на бережку дожидається. (Коромисло з відрами).
- Добудуй прямокутник. По скільки нових паличок
потрібно для кожної фігури (мал. 17)?
Мал.17
- Скільки пар ніг у коня? у корови? Скільки пар лапу курки? у кішки? у гуски? у собаки?
- Скільки пташенят просять їсти (мал. 18)? Скільки
курчат залишилося без обіду (мал. 19)?
Мал. 18 Мал. 19
51. Три
Перші цифри — дві сестри,
Ось і третя цифра 3.
Трійку — третій із значків,
Складено із двох гачків.
- Загадки. Мій рогатий кінь триногий добре знає всі дороги. Як захочу — він стоїть, а скажу — і побіжить. (Дитячий велосипед.)
Один вхід, три виходи. (Сорочка.)
Мал.20
- Добудуй прямокутник,квадрат. По скільки потрібно нових паличок (мал. 20)?
- У якої фігури більше трикутників (мал. 21)?
Мал.21
- Три світла в світлофорі є.
Кожний з них який наказ дає?
Мал.22
Відповідь. Червоне — їхать заборона. Жовте — приготуйся вмить, а зелене світло — їдь!
д) Перевір свою пам'ять: який з цих світлофорів працює правильно (мал. 22)?
- Які ти знаєш казки, пісеньки, віршики, де згадується про число три?
Чотири
52. Ось 4 жартівливо
Випинає лікоть вліво.
- Загадка. Чотири братики одним пояском звиті,
однією шапочкою накриті. (Табуретка).
- Добудуй п'ятикутник. Скільки потрібно нових паличок (мал. 23)?
- Назви предмети, яких буває по чотири, за зразком:
У стільця чотири ніжки.
У машини... .
У собаки ... .
Мал.23
- Скільки чобітків Оксанка купила, щоб кицька ніжки не замочила?
- Допоможи пугачу відшукати другого черевика
(мал. 24).
Мал.24
- «Скільки в тебе ляльок?» — запитали в Маринки, а вона й каже: «Більше, ніж три, але менше, ніж п'ять». Скільки ляльок мала Маринка?
53. П'ять
Потім вийшла погулять
На папері цифра 5.
Руку вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
а) Загадка. П'ять ріжків торбинка має, п'ять братів туди влізає, щоб мороз їх не щипав і турбот не завдавав.
(Рукавичка).
- По дорозі зайчик біг. Ніс 5 яблук на пиріг. Одне
впало, покотилось. Скільки яблук залишилось?
- Як ти гадаєш, скільки п'ятикопійкових монет треба скласти в стовпчик, щоб він був урівень з п'ятикопійковою монетою, поставленою на ребро? Перевір.
- У чотирикутнику (мал. 25) відрізали один кут.
Скільки кутів буде у фігури, яка утвориться після цього?
Мал.25
54. Шість
Цифра 6 — немов замок:
Знизу — круг,
вгорі — гачок.
- Загадки.
Чорний — та не крук,
рогатий — та не віл,
шість ніг без копит. ?
(Жук-рогач).
Дерев'яна, а не поліно, шість дірочок має, весело співає. (Дудочка).
- В'яже бабуся-лисиця
Трьом онукам рукавиці.
«Подарую вам, онуки,
Рукавичок по дві штуки.
Бережіть, не загубіть!»
Скільки всіх? Перелічіть!
55. Сім
Цифра 7, як кочерга,
В неї, бач, одна нога.
- Загадка. Сім братів човном пливуть, кожного
ім'ям зовуть. (Дні тижня).
- Скільки днів має тиждень? Назви їх по порядку.
- Веселий рахунок.
Скільки сонечок на небі?
Скільки очей у сови?
Скільки вогників у світлофора?
Скільки коліс у машини?
Скільки пальців у рукавиці?
Скільки кольорів у веселки?
- Які ти знаєш прислів'я з числом сім? (Наприклад.
Семеро одного не чекають. Сім разів відміряй, один раз
відріж).
- Які ти знаєш казки з числом сім? (Наприклад. «Вовк
і семеро козенят», «Білосніжка й сім гномів».)
56. Вісім
У цифри 8 — два кільця
Без початку, без кінця.
Загадка. Кільця в ножицях стулились, що за цифра утворилась?
- Біля двору — дві Федори,
Біля ґанку — дві Тетянки,
Біля річки — дві Марічки,
А на лузі — дві Ганнусі,
Тих дівчаток ой багато!
Порахуйте їх, малята.
- У семи братиків по одній сестричці. Скільки всіх дітей? (Інсценізувати для конкретизації).
Відповідь. 8.
- Два учні домовилися сісти в четвертий вагон електрички. Але один учень сів у четвертий вагон від початку електрички, а другий — у четвертий з кінця. Чи в одному
вагоні їдуть учні, якщо всього вагонів 8?
57. Дев'ять
Цифра 9, чи дев'ятка,—
Наче в цирку акробатка:
Сторчака як перевернеться,
Зразу шісткою обернеться.
Шістку вмить переверни
Вниз хвостом і нам скажи,
Нову цифру як назвати?
Чи не знаєте, малята?
58. Десять
Кругла, наче буква О,
Цифра 0, або ніщо.
Як стоїть він сам-самісінький,
То й не значить нічогісінько.
Та як одиницю поруч
Ми поставимо ліворуч,
То із двох значків у нас
Цифра 10 стане враз!
- Загадка. У двох матерів по п'ять синів, у всіх
одне ім'я. (Пальці.)
- Руки вгору підніміть,
Пальці швидко полічіть:
Зліва п'ять і справа п'ять.
Скільки разом? Як сказать?
- Вчили доню рахувать:
Скільки буде П'ять і п'ять?
Посміхнулась хитро донька
І сказала:
- Дві долоньки.
- У дитячому садку обідало 10 дітей. Няня принесла один десяток яблук. Чи вистачить кожній дитині по одному яблуку?
59. Лічилочка
Одна маленька дівчинка пішла гуляти в сад.
Там дві зелені яблуньки край тину стали в ряд.
Під вітами три квітоньки, чотири будяки,
Над ними п'ять метеликів ведуть свої танки.
Шість коників змагаються — хто вище всіх плигне?
А сім пташок цвірінькають, вітаючи мене.
До тину між деревами драбинку я припну,
Угору по драбиночці аж вісім раз ступну.
У мене дев'ять друзів є, покличу їх мерщій
І десять стиглих яблучок складу у кошик свій.
Смачних рум'яних яблучок нам вистачить усім.
Я друзям дам по одному, сама десяте з'їм.
Н. Забіла.
60. Напиши за зразком цифри свого поштового індексу на конверті. (Завдання виконати дома під наглядом батьків).
61. Скільки чисел тут записано? Скільки різних цифр у рядку?
13 15 2 3
62.Сполучи цифри по порядку (мал. 26). Кого ти зобразив на малюнку?
Мал.26
63.Нас на світі небагато: я і мама, я і тато, я і річка, і гора, і шовковиця стара. Скільки нас?
64.
Скільки чисел у другому рядку? Назви кожне число.
Чи є стовпчики або рядки, в яких число 5 записано два рази?
В яких стовпчиках або рядках число 6 трапляється три раз и?
Знайди ті рядки і стовпчики, де жодне число не записано два рази.
65. Напиши пропущені числа — попереднє і наступне (мал. 27).
Мал.27
66.На набірному полотні виставлено кружечки (мал. 28). Уважно розглянь і скажи: що ти помітив? Які фігури виставлено? Скільки білих кружечків? Скільки маленьких чорних кружечків?Скільки великих білих кружечків? Скільки великих чорних кружечків? Полічи кружечки в кожному рядку.
Мал. 28
67. Гра «Знайди пару». Учням роздають картки з числами від 1 до 10. Вчитель пропонує стати парами так, щоб сума чисел на їхніх картках становила десять.
68. Чому дорівнює сума цифр у числах: 10, 11, 12,..., 19?
69. Перевір, чи є число 6 сумою чисел, що передують числам 2, 3, 4.
70.Гра «Арифметичне доміно». Арифметичне доміно виготовляється за принципом колових прикладів: відповіддю на перший приклад є число, яким починається наступний приклад, а відповіддю прикладу останньої картки доміно є число, яким починається перший приклад. Приставляти картки доміно можна зліва і справа. Виграє той учень, який першим викладе свої картки у правильному порядку. Арифметичне доміно можна виготовити на будь-яку тему і використовувати для додаткових занять.
71. На лінійці з поділками, але без цифрових позначень завдовжки 10 см Юрко налічив 11 см. Як він лічив? У чому його помилка?
72. Довжина одного відрізка 10 см, а другого 12 см. Що можна сказати про їхню довжину?
73.Запиши числа в порядку зростання, а потім в порядку спадання:
а) 2,1,3,0,5,4; б) 10,2,6,8,0; в) 3,1,9,5,7.
74. Назви всі числа, менші від трьох. Назви числа, не більші від десяти.
75. Провідник п'ятого вагона почепив номер свого вагона, а всі інші провідники — ні. Постав на вагонах номери, яких не вистачає (мал. 29).
Мал. 29
76. На полиці стоїть 10 книжок. Якою по порядку буде сьома книжка в ряду, якщо лічити справа наліво?
77. Запиши в кожному ряду ще по 2 числа.
0, 1, 2, 3, ... 1, 3, 5, ...
5, 4, 3, ... 9, 7, 5, ...
78. Продовж складання прикладів.
2 = 1 + 1, 3=2 + 1, 4=3+1,
9 = 10—1, 8=9—1, 7 = 8—1,
79. З'ясуй, що означає стрілка, і допиши потрібні числа (мал. 30).
Мал. 30
80.Скільки чисел передує числу 10 (7, 1, 3)?
81.Які числа містяться між числами 0 і 10; 0 і 9; 0 і 2; 0 і 1?
82.Богдан записав числа від 10 до 15. Скільки чисел записав Богдан? Галинка записала числа від 11 до 20. Скільки чисел вона записала?
- Яких три однакових числа треба додати до 5, щоб дістати 8?
- Яких три однакових числа слід відняти від 5, щоб
дістати 2?
- Яких два числа треба додати до 8, щоб вийшло 10? ( 1,1 або 2,0)
- Яких два числа треба відняти від 12, щоб дістати 10? ( 1,1 або 2,0)
84. Учитель. Якщо я тобі дам двох кроликів і твій
батько дасть тобі двох кроликів, стане всього у тебе
5 кроликів.
Учитель. Чому так?
У ч є н ь. А в мене вже є один.
85. Запиши число 10 (8, 6, 4, 2) у вигляді суми двох
рівних чисел.
Запиши число 10 (8, 6, 4, 2) у вигляді суми двох нерівних чисел.
86. У гаражі було 4 трактори, а комбайнів менше.
Скільки всього машин могло бути у гаражі?
87. Кожному хлопчикові доручили скласти 2 стоси цеглин в один. Хлопчики переносили цеглини з лівого стосу в правий. Який з хлопчиків зробив раціональніше (мал. 31)?
Мал. 31
88. В якому прикладі відповідь більша? На скільки більша?
5+1 5 + 2
89. Не виконуючи дію, скажи, на скільки вираз 3 + 4 менший за вираз 3 + 5? 4 + 4? 4 + 5?
90. Що більше — сума двох трійок чи сума трьох двійок?
91. Який знак дії потрібно поставити замість зірочки:
2*2=4, 2*2=0, 0*0=0,10*0 = 10?
92. Склади приклад на віднімання, щоб перше число дорівнювало б другому. Який буде результат?
93. Що треба знати, щоб відповісти на такі запитання:
а) Скільки хлопчиків у загоні «Зірка», якщо всього дітей
у загоні п'ять, а дівчаток троє?
б) Скільки дівчаток у загоні «Зірка», якщо всього дітей
у загоні п'ять, а хлопців 2?
94. На дроті сиділо 5 ластівок. Третя ластівка полетіла. Скільки ластівок залишилося на дроті?
95. Цвях завдовжки 9 см забили в дошку так, що з одного боку він стирчить на 3 см, аз другого — на 2 см. Яка товщина дошки?
96. Які дві фігури треба поміняти місцями, щоб вони стояли парами — трикутник і квадрат (мал. 32)?
Мал.32
97. У ящику кролі. Ви бачите тільки їхні вуха. Скільки кролів у ящику (мал. 33)?
Мал.33
98. Скільки лошат за огорожею (мал. 34)?
Мал.34
99. Є в зайчихи п'ять малят,
П'ять сіреньких зайченят.
Ось вони рядочком сплять:
Раз, два, три, чотири, п'ять.
Є в зайчихи п'ять малят,
Неслухняних зайченят.
На обід їх мати жде:
«Раз, два, три... А решта де?»
Знайди зайченят, які сховалися. Скільки їх? (Мал. 35)
Мал.35
100. В одній тарілці лежала пара яблук, а в другій — на одне яблуко більше. Скільки яблук лежало на другій тарілці?
101. Поклади на стіл пару кубиків, а потім ще пару. Скільки стало пар кубиків? Скільки всього кубиків? Забери чотири кубики. Скільки кубиків залишилося?
102. Біля будинку ростуть 2 липи, 3 яблуні і 2 сливи. Скільки фруктових дерев росте біля будинку?
103. П ’ ять берізок,
Дві смерічки
Зеленіють
Над потічком. Біля них — Одна ожина..
Скільки всіх дерев,
Скажи-но.
Відповідь. Сім, бо ожина — не дерево, а кущ.
104. Запиши зображені на лінійці приклади (мал. 36).
За допомогою лінійки перевір, чи правильно розв'язані
такі приклади: 5 — 2=4, 7 — 3=5, 6 + 2=8.
Мал. 36
105. Найменша глибина висівання проса становить З см, а гречки — на 1 см більше. Яка найменша глибина висівання гречки?
106. Яре жито висівають у землю на глибину 5 см, а озиме — на 2 см глибше. На яку глибину висівають у землю озиме жито?
107. Добрива під кущі картоплі вносять на глибину 13 см або на 1 см глибше. На яку найбільшу глибину вносять добрива під картоплю?
108.Правою рукою Андрійко кинув камінчик на відстань ... кроків, а лівою — той самий камінчик на відстань ... кроків. Якою рукою Андрійко кинув камінчик далі й на скільки кроків?
109. Запиши ряд чисел: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Додай крайні числа, потім другі, треті, четверті від кінця. Що цікавого ти помітив?
110.У басейні було 10 бочок води. Скільки води залишиться в басейні, коли викачати з нього 2 бочки води? 10 бочок води? 15 бочок води?
Відповідь. 8 бочок; 0 бочок — з басейну буде викачана вся вода; таке зробити не можна.
111. Борис розповідав Олі про зустріч з футболу команд
«Динамо» і «Дніпро».
— У першому таймі з рахунком 2 : 1 виграло «Динамо»,
але в другому — виграла команда «Дніпро» з рахунком
4 : 2.
— А яка ж команда перемогла? — запитала Оля.
Що має відповісти Борис?
112. Сашка пригостили яблуками. Половину він з'їв, а решту 4 яблука відніс Оленці. Скільки яблук дали Сашкові?
113. Оксана зібрала один ящик огірків, а її мама — два. Скільки кілограмів огірків зібрала Оксана і скільки мама, якщо дочка зібрала на 5 кг менше за маму?
114. Число записане двома одиницями. Скільки в ньому одиниць?
Відповідь. 11.
115. Скільки одиниць треба додати до одиниці, щоб
вийшло число, записане двома одиницями?
Відповідь. 10.
116. Сергійко задумав двоцифрове число, відняв від нього 1 і дістав одноцифрове число. Яке число задумав Сергійко?
117. У Богдана й Олі була однакова кількість горіхів. Богдан віддав Олі один горіх. На скільки горіхів більше стало в Олі, ніж у Богдана? Перевір практично.
В і д п о в і д ь. На 2.
118. Пройшло 4 дні з початку тижня. Назви цей день.
Скільки днів залишилося до кінця тижня?
119. У середу хлопчик запитав свого товариша: «Скільки днів ще навчатимемося в цьому тижні?» Яку треба дати відповідь?
120. До кінця чверті залишився тиждень і три дні. Скільки всього днів залишилося?
121. Яке число буде в середу, якщо в понеділок було третє число місяця? А в суботу?
Відповідь. 5, 8.
122. Сьогодні п'ятниця. Який день тижня буде через 6 днів? 7 днів? 8 днів? 10 днів?
123. Скільки днів мине від неділі до неділі? від середи до середи?
124. Тиждень малих городників
В понеділок зранку
Тато дасть ділянку.
У вівторок тато
всім роздасть лопати.
В середу охоче
трудимось до ночі.
А в четвер копаєм,
аж луна йде гаєм.
В п'ятницю надію
маєм на неділю.
Стомлені, в суботу
скінчимо роботу.
А прийде неділя —
приведе дозвілля!
Т. Коломієць.
125. Як можна розміняти 2 к.? 5 к.? 1 к.?10 к.?
126. Трамвайний квиток коштує 5 к. Якими монетами можна набрати 5 к.?
127. У Тетянки було 5 к. Вона купила газету «Зірка». Скільки здачі одержала Тетянка?
128. У Катрусі було 10 к. і ще одна мідна монета. Скільки всього копійок було у Катрусі?
129.У Толика була одна монета 5 к., а у Валентини на 3 к. більше. Скільки монет могло бути у Валентини?
130. Наповни водою літровий кухоль, а потім виміряй і запам'ятай, скільки гранованих і скільки тонких склянок уміщує один літр води.
Відповідь. 4 тонких, 5 гранованих склянок.
131.Як з дволітрового наповненого водою бідона відлити 1 л води, якщо немає відповідної мірки, а є лише тонка і гранована склянка? Виконай це завдання.
132. Скільки важать сіль і цукор разом (мал. 37)?
Мал. 37
133. Що важче — кілограм пуху чи кілограм заліза?
134.Дія додавання чисел зображується у вигляді схеми (мал. 38). Біля кружечка написаний перший доданок, над стрілкою — другий, а у віконці — результат. Знайди невідому суму або доданки.
Мал. 38
135. На малюнку 39 схематично зображена ЕОМ із заданими операціями (діями). Вводиться деяке число, виконуються зазначені дії, на виході записується результат.
Мал.39
136. - Треба додавати чи віднімати яблука, щоб дізнатися, скільки їх всього в кошику?
- Чому треба додавати, щоб дізнатися, скільки всього машин буде на стоянці?
- Чому треба віднімати, щоб дізнатися, скільки залишилось рибок у сачку?
- Як полічити кролів у клітці, якщо в тебе є морква?
137. У Мишка було 4 іграшкових вантажних машини, а легкових — менше. Яка найбільша кількість машин могла бути в Мишка ?
138. У Сергійка була одна мідна монета, а в Оксани — на 5 к. більше. Яка найбільша сума грошей могла у них бути?
139. Є смужки завдовжки 3 см, 4 см і 5 см. Які з них найдоцільніше використати для обклеювання коробки завдовжки 8 см, щоб менше було відходів паперу?
140. Для моделі літака потрібні палички завдовжки З см, 5 см і 6 см. Скільки паличок можна виготовити з палички завдовжки 9 см, щоб не було відходів? Якої довжини мають бути палички?
141. Заплановано здати 9 будинків, а будівельники здали спочатку 6, потім ще 4 будинки. Чи виконали вони план?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
142.
Які числа треба закреслити,
щоб кожне наступне число було на 2 одиниці більше від попереднього?
143. З цифр, що зображені на карточках 6 і 1 учні складали приклади на додавання. Один учень склав приклад з відповіддю 7, а другий — з відповіддю 10. Як це могло статися?
144. Запиши числа 5, 3. Склади такий приклад, щоб ці числа були доданками; зменшуваним і від'ємником.
145.Постав між 5 і 3 такий знак, щоб результат був менший за ці числа.
146.Покажи різні лінії та назви відомі геометричні фігури (мал.40).
Мал.40
147. - Постав точку на аркуші паперу і проведи через неї пряму лінію. Чи можна провести через цю точку ще одну пряму лінію? Скільки прямих можна провести через одну точку?
- Постав точку на аркуші паперу і проведи через неї криву лінію. Чи можна провести через цю точку ще одну криву лінію? Скільки кривих ліній можна провести через одну точку?
148. - Чи завжди можна провести пряму через три точки? Перевір.
- Чи завжди можна провести криву лінію через три точки? Перевір.
149. Скільки проміжків між п'ятьма точками, якщо вони розміщені: у ряд по прямій; по колу?
Відповідь. 4; 5.
150. Льон починає проростати при 5 градусах тепла, соняшник — при 10, бавовна — при 13 градусах. Зобрази ці дані відрізками.
151.Скільки всього відрізків накреслено (мал. 41).
Мал. 41
152. Скількома точками можна поділити відрізок на 2 частини? 5 частин?
153.Перевір лінійкою, чи однакова відстань між точками на фігурах (мал. 42).
Мал.42
154.Склади з трьох паличок ламану лінію. Скільки утворилося кутів? Накресли подібну ламану в зошиті, але з меншими ланками. У середині кутів ламаної напиши два різних числа, кожне з яких не більше від 5. Знайди суму (різницю) цих чисел.
155.Назви предмети, які мають форму квадрата, прямо кутника, круга.
156. Гра «Архітектор». З кружечків, прямокутників і трикутників склади аплікації різних тварин. Зразок подано на малюнку 43.
Мал. 43
157. Гра «Як тут було?» Учням пропонується листівка,розрізана на частини (мал. 44). Треба відновити попередню картинку, складаючи ці
частини.
Вчитель сам обирає варіант, на скільки частин розрізати аркуш
Мал.44
158.З яких геометричних фігур складено ялинки (мал. 45)? Чим вони відрізняються одна від одної?
Мал.45
159.З яких геометричних фігур складено кожну кар тинку (мал. 46)? Чим вони відрізняються?
Мал.46
160. Домалюй будинок і розфарбуй його (мал. 47).
Мал.47
161. Поряд намалюй ще одну рибку, але так, щоб вона «пливла? в інший бік (мал. 48).
Мал.48
162. Якої форми печиво лежить у коробці? Яка фігура повторюється в кожному рядку? Якого печива найбільше (мал. 49)?
Мал.49
163. Розглянь уважно малюнок 50. Які фігури не використані в орнаменті?
Мал.50
164. Подивись уважно, як складено рядки (мал. 51). Яку фігуру треба домалювати в третьому рядку?
Мал.51
165. Яку фігуру треба вилучити (мал. 52), щоб, решту можна було назвати одним словом?
166. Як називаються многокутники, в яких 3 сторони, З кути, 3 вершини? Чи може бути у многокутника 2 сторони, 2 кута, 2 вершини? 1 сторона, 1 кут, 1 вершина?
167. На малюнку 53 знайди три трикутники і два чотирикутники.
Мал.53
168. На малюнку 54 відшукай 8 чотирикутників.
Мал.54
169.Склади з половинок трикутника квадрат (мал. 55).
Мал.55
170.Гра «Геометричний ланцюжок». Мета: тренувати дітей розрізняти фігури за формою, кольором, величиною. Виготовляють набір фігур різних за формою, кольором і величиною. Перший учень кладе на стіл фігуру. Другий — прикладає до неї іншу фігуру, яка відрізняється від попередньої якоюсь однією властивістю. Наприклад, якщо перший поклав на стіл великий червоний трикутник, то другий може прикласти до нього або маленький червоний трикутник, або великий жовтий трикутник» або великий червоний кружечок і т. п.
171. Склади два трикутники з 5 паличок.
Розв'язання. Мал. 56.
Мал.56
172. Склади з 7 паличок два квадрати.
173. Побудуй будиночок з 11 сірників. Потім поверни його до себе іншим боком, переклавши тільки один сірник.
Розв'язання. Мал. 57.
Мал.57
174. Склади з 10 сірників три квадрати. Які 2 сірники
треба забрати, щоб залишилось 2 квадрати? 1 прямокутник?
Розв'язання Мал. 58.
Мал.58
175. Куди влучив Юрко? Який кружечок повернувся (мал. 59)?
Мал.59
176. Допоможи їжачкові добратися до грибків (мал. 60).
Мал.60
177.Покажи зайчикові найбезпечнішу дорогу додому, щоб він не потрапив до лап вовка й лисиці (мал. 61).
Мал.61
178.Спробуй намалювати фігури, зображені на малюнку 62, не відриваючи олівця від паперу і не перетинаючи вже накреслені лінії.
Мал. 62
179. На дереві сиділи 4 синиці і 6 горобців. 5 пташок полетіло. Чи був серед них хоч би один горобець? Поясни відповідь.
180.Оля старша за Максима на 3 роки. На скільки років Оля буде старша за Максима через 5 років?
181. Мене звуть Сашком. У моєї сестри тільки один брат. Як звати брата моєї сестри?
182. По вулиці йдуть два тата і два сини — усього троє. Чи може таке бути?
183. У трьох сестер по два брати. Скільки всього дітей у сім'ї?
184. У сім'ї кілька дітей. Одна дитина говорить, що в неї є брат і сестра. Друга — що в неї немає жодної сестри. Скільки в сім'ї дітей? Скільки дівчаток? хлопчиків?
185. У квартирі було 3 кімнати. З однієї кімнати зробили дві. Скільки кімнат стало у квартирі?
186. Оксана, Ніна і Зіна одягли плаття різних кольорів: синє, жовте й червоне. В якому платті Оксана, якщо Ніна не в жовтому і не в червоному, а Зіна не в жовтому?
187. У коробці 3 жовтих і 3 червоних кульки. Хлопчик узяв 4 кульки. Скільки кульок кожного кольору могло бути в хлопчика? Знайди три можливі відповіді. Скільки кульок залишилося в коробці?
188. У хлопчика 5 жовтих монет. Чи є в нього однакові монети? Доведи.
189.Спробуй розмістити десять однакових монет у 5 рядів так, щоб у кожному ряду було по 2 монети. Потім відклади одну монету, а ті, що залишилися, розклади у 3 ряди так, щоб в кожному ряду було по 3 монети.
190. Будинок Юрка і будинок Сергійка однакового
кольору, будинок Сергійка і будинок Миколки однакової
висоти. Будинок Миколки нижчий, ніж будинок Ігоря.
Хто в якому будинку живе (мал. 63)?
Мал. 63
191. У квадраті (мал. 64) розмісти числа 2, 2, 2, З, З, З так, щоб у сумі по діагоналях, рядках і стовпчиках було число 6.
Мал.64
192.З чисел від 2 до 9 склади такі два квадрати, в яких суми чисел по діагоналях дорівнюють 11.
Розв'язання. Мал. 65
Мал.65
193. Лабіринт. По якій дорозі треба проїхати мотоциклістові, щоб доставити у штаб пакет (мал. 66)?
Мал.66
194. Які з цих тверджень неправильні?
- Перед травнем був квітень, а після квітня буде червень.
- Якщо завтра вівторок, то сьогодні середа.
- 7 менше, ніж 6.
195. Чи завжди такі твердження правильні?
- День коротший від ночі.
- Тиждень має 7 днів.
- Місяць має 30 днів.
196. Прочитай: 27, 72, 7, 17, 70. Скільки різних цифр використано для запису чисел? Скільки всього цифр використано?
197. Назви число, в якому5 2 дес. 7 од.; 7 дес. 2 од.; 0 дес. 7 од.; 1 дес. 7 од.; 7 дес. 0 од.; 10 дес. 0 од.; 0 дес. 0 од.
198.Записати числа, які можна назвати за допомогою таких слів : тридцять, п'ятдесят, вісім, один, дев'яносто, три.
199. Назви двоцифрові числа, в яких цифри не повторюються.
Зразок : 15, 60, 98, 46….
200. Ось і настали твої перші шкільні літні канікули. Попроси маму або татка, нехай вони виміряють твій зріст, масу і довжину підошви. Запиши ці числа. Через рік, у цей самий день, нехай батьки тебе знову виміряють, і ти будеш знати, як виріс ти за рік.
1