Інтегрований урок
Давньогрецька міфологія.
Всесвітня історія, математика. 6 клас.
Вчитель Петрик Людмила Григорівна
КЗ «П’ятихатська ЗОШ І-ІІ ст.» ВРР ЗО
Тема: Давньогрецька міфологія.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Мета: дати уявлення про давньогрецьких богів; показати, що міфи є історичним джерелом з історії Давньої Греції; розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, вдосконалювати вміння розв’язувати задачі; розвивати естетичні смаки; виховувати повагу до творчості та релігійних уявлень народів світу, формувати полікультурні компетентності.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Форма проведення: інтегрований.
Обладнання: міфи Стародавньої Греції, інтерактивна дошка, ілюстрації до міфів; костюми; картки з задачами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель:
Чому буває день, вогонь горить?
Від чого вітер бурю підіймає?
Чому у лісі листя шелестить,
Вулкан шалено лаву вивергає?
Хто править світом, хто керує ним?
Хто долі всі людські в руках тримає?
Боги всесильні управляють всім
Й на самому Олімпі проживають.
Мультимедійна презентація – випереджальне завдання. Учні презентують інформацію про богів та героїв.
Кронос – наймолодший син Урана ( Неба ) і Геї ( Землі ). Правив світом, скинув з неба батька Урана. Йому віщували таку саму долю, тому Кронос ковтав усіх своїх дітей. Але його дружина Рея врятувала Зевса, який, змужнівши, скинув батька в Тартар ( безодню ).
Зевс – верховний бог, цар і батько богів та людей. Повелитель людської долі, всіх стихій – грому, блискавки, бурі, дощу.
Гера – дружина Зевса, охоронниця шлюбу і подружнього життя, покровителька жінок. Владна, жорстока, підступна.
Аїд – брат Зевса, бог підземного світу, володар «царства тіней» померлих. Вважався страшним богом. Через річку Стікс, яка відмежовує царство тіней, померлих перевозить Харон. При вході стоїть триголовий пес Кербер ( Цербер ), яких всіх пропускає до підземного світу, але звідти не випускає нікого.
Посейдон – брат Зевса, бог моря і мореплавства. Жив у палаці в морських глибинах, здіймав або гальмував на морі бурю, викликав землетрус. Його владі підлягали острови, узбережжя й гавані, де йому споруджували храми, статуї та приносили в жертву білого коня або дельфіна.
Аполлон – син Зевса, бог Сонця, покровитель мистецтв, проводир муз, ідеал чоловічої вроди. На його честь споруджено Дельфійських храм, у якому, за віруванням греків, Аполлон виявляв волю через оракула, а також провіщав майбутнє.
Афіна – вийшла з голови Зевса; богиня мудрості, величної й незламної сили. Сувора, войовнича і справедлива богиня, покровителька міста Афіни. Її атрибути – змія і сова, яка бачить уночі – ознака, що богиня не спить удень і вночі. Головний храм Афін – Парфенон – збудований на честь богині.
Афродіта – богиня вроди й кохання, втілення краси, чарівної жіночності. Народилася з морської піни.
Артеміда – богиня полювання, лісів і гір, а також богиня місяця. Її улюбленицею була лань. Вважалась покровителькою рослин і тварин.
Деметра – богиня родючості, хліборобства та шлюбу. Аїд викрав її дочку Персефону, Деметра розгнівалась, земля стала неродючою. Тоді Зевс наказав Аїду відпустити Персефону на землю до матері на 9 місяців, а 3 місяці вона лишається в Аїда і настає зима, бо Деметра сумує за дочкою.
Гермес – вісник богів, покровитель дотепності, мандрівників, доріг, торгівлі. Спритний та хитромудрий, вмить виконував усі накази. Щоб устигати виконувати усі доручення, зробив собі на ногах маленькі крильця.
Кліо – одна з дев’яти муз, покровителька історії. Стежила за плином часу. Жила разом із сестрами – покровительками мистецтв – на горі Парнас.
Геракл – найпопулярніший із грецьких героїв, син Зевса і Алкмени, земної жінки. Був дуже сильним, здійснив дванадцять подвигів, які стали улюбленими темами античного мистецтва.
Олімпійські ігри – спортивні ігри на честь Зевса, який разом з іншими богами жив на горі Олімп. Засновником ігр вважався Геракл. До програми входили біг, стрибки, кидання диска, боротьба, кулачний бій, змагання колісниць. Переможці ігор називалися олімпіоніками, вони одержували вінки з маслини та пальмову гілку. Героїв олімпіад дуже шанували в рідному місті. Роком першої олімпіади вважається 776 р до н.е., відколи в Олімпії почали вести списки переможців. Олімпійські змагання проводились через кожні 4 роки.
Розв’язування задач з математики.
Учні отримують картки з завданнями, розв’язують задачі на мультимедійній дошці.
Задача 1.
Відстань від вершини Олімпу до місцеперебування Геракла 57км. З якокою швидкістю треба летіти віснику богів Гермесу, щоб за 30 хв дістатись до Геракла і передати звістку від Зевса?
Розв’язання
30 хв = 0,5 год
57 км : 0,5 год = 114 км/год.
Відповідь: 114 км/год.
Задача 2.
Філософ Сократ народився 469 р. до н.е. Скільки років тому це було?
469 р. + 2014 р. = 2483 р.
Відповідь: 2483 роки тому.
Задача 3.
Визначте об’єм діжки, в якій сидів філософ Діоген, якщо відомо, що цей об’єм становить 10,7 мір ( медімнів ).
1 міра = 52,6 л.
52,6 л х 10,7 мір = 526,82 л. ≈ 527 л.
Відповідь: 527 л.
Задача 4.
На олімпійських іграх бігун на першу годину подолав 40% дистанції, а за другу 70% решти дистанції. Скільки відсотків дистанції пробіг спортсмен за ці 2 години?
Відповідь: 82%
Задача 5.
У конюшнях царя Авгія було 3000 коней, з них 3/5 кобили, решта – жеребці. Скільки жеребців було в Авгія?
Відповідь: 1200 жеребців.
Інсценізація міфа про Тесея.
Обладнання: костюми, кілька стільців, клубок ниток, чорне вітрило.
Дійові особи: автор, цар Егей, Тесей, 1-й хлопець, 2-й хлопець, 3-й хлопець, 1-а дівчина,
2-а дівчина, цар Мінос, Аріадна, Мінотавр, звукозапис шуму моря, на інтерактивній дошці відео: вітрильник, який пливе по морю.
Автор:
Якось жив був цар Егей
В Греції у Давній.
Був у нього син Тесей –
Високий і ставний.
Егей:
Горе, сину , та біда
У нашій країні.
Треба молодь віддавать
Пожадній тварині.
З’їсть той хижий Мінотавр
Юнаків, дівчаток.
Скільки горя матерям –
Діточок втрачати.
Тесей:
Не журіться, тату, ви.
Дужі ми і сильні.
Переможем хижака,
Лиш напнем вітрила.
1-й хлопець:
Через море попливем,
Дістанемось Криту.
Мінотавра ми знайдем
В ходах Лабіринту.
2-й хлопець:
З перемогою якщо
Будемо ми плити,
То вітрило біле в нас
Буде тріпотіти.
3-й хлопець:
Будем битися на смерть
З чудовиськом клятим.
Може, будуть нам боги
В цьому помагати.
Тесей:
А якщо не вдасться нам
Подолати звіра,
То вітрило чорне в нас,
Як ворона крила.
( Відправляються з чорним вітрилом ).
Автор:
І відправились у путь
Хлопці та дівчата.
Чи поможуть їм боги
Чудисько здолати?
( припливають на о.Крит )
Цар Мінос:
А, дивлюся, прибули
По гарній погоді.
Добре вже, що припливли:
Мінотавр голодний.
Аріадна:
Стій, Тесею, постривай!
Ось, візьми клубочок.
Допоможе він тобі –
До волі місточок.
Прив’яжи лиш за кінець
Ниточку чарівну.
Автор:
І послухав молодець
Пораду царівни.
( Тесей узяв клубок у Аріадни, прив’язав нитку до стільця, заходять у Лабіринт – кілька стільців ).
2-а дівчина:
У заплутаних ходах
Довго вже блукаєм.
Де ж той клятий Мінотавр?
Ми його шукаєм.
( Тесей б’ється з Мінотавром і перемагає ).
1-а дівчина:
Як ми вийдемо тепер?
Як знайдем дорогу?
Що робитимем, Тесей?
Тесей:
Нитка є чудова
Нас і виведе вона
З цього підземелля
( виходять, змотуючи клубок ).
Аріадна:
О, нарешті! Я сама
Тут. Скоріш,Тесею!
Зараз батько мій пошле
Вояків за нами.
Тож мерщій на корабель!
Хутко відпливаєм!
( відпливають з чорним вітрилом ).
Автор:
Швидко так прийшлось тікать
Грекам з того Криту,
Що забули вони геть
Вітрило змінити.
Цар Егей:
( дивиться на море із скелі-стільця )
О, що бачу я тепер?
То вітрило чорне!
Син єдиний мій помер!
Горе мені, горе!
( кидається в море – стрибає зі стільця ).
Автор:
В море кинувсь цар Егей
З високої скелі,
І те море й дотепер
Всі звемо Егейським.
( прибувають до берега )
Автор:
З Аріадною прибув
Тесей до Еллади,
І царем тут довго був,
Дуже мудро правив.
ІІІ. Закріплення знань.
Гра «Відгадай героя».
Клас ділиться на дві команди, які відгадують загадки.
Мій увесь підземний світ.
Всі живі мене бояться,
Я – брат Зевса, я …( Аїд ).
Ліс і гори – це мій дім.
Місяць – мій супутник давній,
Мені радісно із ним ( Артеміда ).
Войовнича і смілива,
Величава , яснолиця.
Покровителька столиці ( Афіна ).
Народилась ця богиня.
Покровителька кохання
І красуня незрівнянна ( Афродіта ).
Свято шлюб оберігає.
Владна, заздрісна, жорстока
Та жінкам допомагає ( Гера ).
Найсильніший Зевса син.
Славних подвигів багато
Зміг здійснити він один ( Геракл ).
Бурь, стихій і блискавок.
Доль усіх людських вершитель,
Наймогутніший це бог ( Зевс ).
Покровитель всіх мистецтв,
Гарно так на лірі грає
Миротворець всіх сердець .
А живе він на Парнасі,
Дев’ять муз разом із ним.
Має в Дельфах юний красень
Храм з оракулом своїм ( Аполлон ).
Оповісник всіх богів,
Виконавець волі Зевса,
Бог усіх мандрівників ( Гермес ).
Всі записує події.
Їй робити це належить,
Називають її… ( Кліо ).
Що дітей своїх ковтав.
В Тартар скинутий був сином,
Коли час його настав ( Кронос ).
Та родючої землі.
Височить вінок з колосся
На її легкім чолі ( Деметра ).
ІV. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Література
КЗ «П’ятихатська ЗОШ І-ІІ ступенів» ВРР ЗО
Інтегрований урок
Давньогрецька міфологія.
Всесвітня історія, математика. 6 клас.
Вчитель Петрик Людмила Григорівна.
2014р.
1