ДАЙДЖЕСТ
«З досвіду використання інформаційно-комунікаційних технологій на заняттях з математики»
Київ-2023
В даній розробці описані інформаційно-комунікаційні технології, які використовуються викладачем під час роботи на заняттях з математики, методичні матеріали викладача створені з допомогою цих технологій та подані методичні рекомендації щодо доцільності їх застосування на заняттях з математики.
ЗМІСТ
ВСТУП …………………………………………………………………..4
1. Опис інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в практичній
діяльності педагога………………………………………………………….5
2. Методичні рекомендації щодо застосування ІКТ на заняттях з
математики ………………………………………………………………….7
Висновок………………………………………………………………….…8
Додатки ………………………………………………………………….….9
Джерела інформації ……………………………………………………....17
«Освіта – скарб; праця – ключ до нього» П'єр Буаст
ВСТУП
Основна мета педагога полягає у здатності забезпечити всебічний розвиток особистості, формування її розумових, фізичних i естетичних здібностей, високих моральних якостей, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого та культурного потенціалів українського народу.
Бурхливий розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше сприяє входженню інформаційнокомунікаційних технологій у різні сфери діяльності людини і не оминає галузь освіти.
Для сучасного періоду розвитку математики є характерним, з одного боку, прогрес математичної науки, а іншого - скорочення кількості годин на засвоєння дисципліни. Математика в коледжі вивчається за програмою з математики за рівнем стандарту і ця кількість годин ущільнюється за рахунок годин вищої математики, а це негативно впливає на засвоєння теоретичного матеріалу та відпрацювання практичних навиків. Зміни відбулися і в проведенні ЗНО. Студенти, які закінчують курс повної загальної освіти, НМТ вже два роки поспіль складають з допомогою комп'ютерів. Всі зазначені чинники спонукають педагогів до зміни підходів у викладанні. Здобувачі освіти мають звикати до виконання математичних завдань з допомогою комп'ютера. На сучасному етапі розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, не виникає сумніву в потребі викладача математики у використанні у навчальновиховному процесі цих технологій та електронних освітніх ресурсів.
1. Опис інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в практичній діяльності педагога
В своїй педагогічній діяльності педагог, шляхом самоосвіти та відвідуванням навчальних проєктів, вивчає можливості різних сервісів, платформ, програм. В своїй роботі при проведенні занять з математики викладач використовує такі цифрові інструменти та платформи:
ü Microsoft Teams – це платформа для обміну повідомленнями та співпраці, яка дає змогу всім учасникам організації приєднуватися до розмови та співпрацювати.
ü Організація освітнього процесу в коледжі відбувається на платформі Teams (робота в синхронному режимі, створення, завдань, робота з графічними інструментами, тощо) – Додаток 1.
ü Вебінар «Організація освітнього процесу в Teams для закладу освіти» на базі ТОВ «Академія інноваційного розвитку освіти» 27 жовтня 2020.üСервіс Genially – мультизадачний онлайн-сервіс для створення
презентацій, інтерактивних зображень, карт, звітів, інфографік, вікторин, плакатів, відео, ігор та віртуальних посібників. Сервіс містить понад тисячу різноманітних шаблонів, за допомогою яких можна швидко і без зайвих зусиль створювати інтерактивний контент.
ü Створено електронний підручник до розділу геометрії на тему «Призма та її елементи» та набір ментальних карт до теми «Тригонометричні функції» з використанням сервісу Genially – Додаток2.
ü Дистанційний курс «Створення інтерактивних презентацій» (цифровий компонент) ГО «Центр освітніх ініціатив і інновацій» - закладу освіти» на базі ТОВ «Академія інноваційного розвитку освіти» , 7лютого 2020.
ü Google сайт викладача – призначений для інтерактивно-інструктивної і самостійної роботи здобувачів освіти із потрібними навчальними матеріалами у процесі здобування освіти з метою підвищення ефективності навчання.
ü Викладач працює над створенням власного сайту, з метою систематизації та упорядкування матеріалів, які використовуються в навчальному процесі – Додаток 3.
ü Вебінар "Електронне портфоліо - відображення професійної діяльності сучасного вчителя", 22 лютого 2022.
ü Google-інструменти – це продукти, що набули надзвичайної
популярності у США та країнах Європи, які дозволяють спростити роботу з документами, збереженням, захистом інформації та доступом до неї. üВ своїй роботі викладач широко використовує можливості google
інстументів. А саме, створення онлайн тестів, запис відеолекцій, робота з гугл документами, тощо - Додаток 4.
ü Онлайн курс “Цифрові інструменти google для освіти” базовий, середній, поглиблений рівні, січень 2023.
ü Освітній проєкт “Всеосвіта” – це сучасна платформа, яка допомагає вчителям професійно зростати та підвищувати педагогічну майстерність. Тут є всі необхідні інструменти для організації дистанційного навчання, безкоштовна онлайн-бібліотека методичних матеріалів, розробки для розвитку й навчання учнів будь-якого віку. На вказаній платформі можна підвищувати кваліфікацію за допомогою вебінарів, курсів, семінарів, створювати авторські тести, завантажувати безкоштовні методичні матеріали з онлайн-бібліотеки, вести персональний блог тощо.
ü В своїй роботі викладач, як допоміжну платформу, використовує освітянську платформу «Всеосвіта». Створює власні онлайн тести та матеріали, які використовує під час проведення занять – Додаток 5. üMentimeter – інструмент для створення інтерактивних вправ, які можна застосовувати в реальному часі.
ü Для проведення математичних заходів викладач використовує різноманітні програми та сервіси, такі як Ехеl, Mentimeter, Kahoot тощо – Додаток 6.
2. Методичні рекомендації щодо застосування ІКТ на заняттях з математики:
При підготовці та проведенні занять з математики варто враховувати такі умови:
ü робота з використанням ІКТ має бути систематичною, щоб здобувачі освіти звикли до роботи з ними і розуміли принципи роботи додатків, сервісів, платформ;
ü перед виконанням завдань з допомогою комп’ютерних платформ, які не визначені, як основні в роботі ЗВО, здобувач має отримати чіткі інструкції та пояснення щодо роботи з ними;
ü завдання з використання ІКТ мають відповідати чинній програмі, бути складеними у відповідності до змісту дисципліни;
ü при підготовці до заняття, викладач має чітко усвідомлювати, які цифрові інструменти, сервіси, платформи буде використовувати для реалізації навчальної мети заняття та регламентувати час їх використання, щоб не перевантажувати студента і не відхилятися від основного завдання, а семе, засвоєння матеріалу заняття;
ü використовуючи цифрові інструменти, сервіси, платформи на заняттях з математики слід пам’ятати, що вони – лише засіб для допомоги у вивченні матеріалу, їх використання не має перетворювати заняття на розвагу.
ü використовуючи в своїй роботі ІКТ педагог повинен мати достатні навики роботи з обраним сервісом, програмою чи платформою;
Доцільність використання ІКТ на заняттях математики визначається тим, на скільки їх застосування сприятиме досягненню освітніх цілей.
Висновок: Особистiсть педагога, iнтелектуальний потенцiал, бажання розвиватися, зацiкавленість у викладаннi – головні чинники будь-якої технології навчання. Тільки компетентний викладач може допомогти здобувачеві освiти сформуватися як особистiсть, стати справжнім фахiвцем, та корисним членом суспільства.
Вважаю, що за допомогою комп’ютерних технології, які увiбрали в себе елементи рiзних методик (особистiсно-орiєнтованого, розвивального, проектного навчання), кожен педагог може удосконалюватися, створюючи комфортнi умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві та дозволить педагогу працювати, крокуючи в ногу з вимогами сучасності.
ДОДАТКИ
Додаток 1
Проведення онлайн тестування:
Створення та зберігання матеріалів до лекцій та практичних:
Розміщення матеріалів (відеолекції, інструкційні картки, тощо) до занять:
Робота в синхронному режимі
Додаток2
Електронний підручник «Призма та її елементи»
Набір ментальних карт «Тригонометричні функції»
Додаток 3
Робота над створенням власного сайту
Додаток 4
Використання ресурсів Google диску для збереження інформації та роботи з нею
Створення онлайн тестів з використанням Google форм
Додаток 5
Використання освітянських платформ, створення на їх базі власних методичних матеріалів
Додаток 6
Створення інтерактивних вправ
Джерела інформації:
1. Кадемія М.Ю., Шевченко Л.С., Шестопалюк О.В. Пдготовка майбутніх вчителів до використання ІКТ: навчально-методичний посібник. – Вінниця, 2009. – 100с.
2. Уроки математики у школі з використанням електронних засобів навчання. Навчально-методичний посібник / уклад. Гарус І.Б. – Полтава: ПОІППО, 2011. – 101с.
3. Матеріали обласного семінару «Інформаційні технології та електронні навчальні засоби при викладанні математики». – Полтава, ПОІППО, 2006.
Інформаційні ресурси в Інтернеті
1. Міністерство освіти і науки України. Режим доступу https://mon.gov.ua/ua
2. Освіта ua. Режим доступу http://osvita.ua/
3. Освітянська платформа. Режим доступу https://vseosvita.ua/
4. Освітній проект. Режим доступу https://naurok.com.ua/