Дебати для старшокласників

Про матеріал
Цей сценарій допоможе педагогам-організаторам, класним керівникам, вчителям-предметникам організувати дебати серед старшокласників (8-11 кл.) на будь-яку актуальну тему.
Перегляд файлу

Тема: Дебати

Виховна – виховувати в учнів злагодженість, толерантність та повагу до думок інших.

Навчальна – навчити старшокласників формувати власну позицію, висловлювати свою думку та відстоювати її, підбирати та наводити  аргументи, переконувати, дотримуватися ділового спілкування, аргументувати свою позицію так, щоб третя сторона (глядачі) була схильна підтримати саме її, а не позицію команди опонента, оперувати фактами у своїй промові, захищати думку своєї команди, заперечувати думку опонента,

Розвиваюча – розвивати в учнів найважливіші дослідницькі навички критичного мислення та демонструвати свої погляди перед аудиторією,  розвивати комунікативну компетентність, пізнавальну та інтелектуальну активність учнів, творчі та інтелектуальні здібності юнацтва, сприяти розвитку української мови.

Завдання заходу: залучити молодих людей до обговорення проблем і планування рішень, публічно, організовано, толерантно здійснити обмін думками між командами на задану тематику.

Форма проведення: рольова інтелектуальна гра.

Хід виховного заходу

І. Вступна частина

Ведучий 1 : Дебати – це не суперечка, а інтелектуальна гра. А кожна гра має свої правила! І перемогти в дебатах може лише та команда, яка чітко їх дотримується.

Ведучий 2: У світі існує безліч форматів проведення дебатних ігор, але ми обрали  формат “Карла Поппера”. Карл Поппер – впливовий австрійський та британській філософ ХХ століття. Він був прибічником ідеї «відкритого суспільства», а таке суспільство не можливо уявити без вміння говорити та слухати.

Ведучий 1: Міжнародна благодійна організація Інститут “Відкрите суспільство” назвала розроблений формат дебатів саме на його честь. Часто їх ще називають ціннісними дебатами, які покликані відобразити різні точки зору на спірні питання історії, релігії, культури, сімейного та суспільного устрою. Ведучий 2: Наразі, формат Карла Поппера вважають класичним. Його використовують з метою навчання гравців – початківців, школярів або студентів першокурсників, адже він є найм’якшим форматом командних дебатів.

Ведучий 1: Отож,  правила:

  1.                           Дебатують 2 команди в кожній з яких по 3 спікера. 
  2.                           Команди завчасно готують теми за якими доведеться вести дискусію, але не знають, яка роль їм випаде: сторони “ствердження” чи “заперечення”. Тому, вони готують одразу аргументи “за” та “проти”.
  3.                           Кожному гравцю надається час для доведення своєї позиції та спростування позицій суперників. Спікери мають на виступ 3 хвилини і кожен свою роль:

-перший спікер  представляє команду, представляє тему (твердження), обґрунтовує її актуальність,  дає визначення термінам (поняттям), що важливі для розуміння теми, формулює точку зору команди, обґрунтовує різні аспекти розгляду цієї теми, представляє аргументи та закінчує свій виступ чітким формулюванням загальної лінії команди.

-другий спікер  аргументовано спростовує думки, які  були озвучені гравцем з команди суперника. Може відповідати на поставлені запитання.

-третій спікер робить загальний підсумок виступу всієї команди та аргументує позицію команди, відстоює її думку. Може відповідати на поставлені запитання.

Під час оцінювання судді звертають увагу не лише на аргументи, але й на те, як учасники використовують свій час для виступу. Ідеальною позицією є використати відведений час повністю. Учасники не можуть підказувати один одному або відповідати один за одного. Допомагати можна один одному лише тезисно на папері.  У кожного з них є чітко визначена роль і виступ наступного учасника має бути продовженням попереднього виступу, як результат оцінюється і злагоджена командна гра, а не лише окремий спікер.

  1.               Також у кожного гравця на столі стоїть скриня, у якій знаходиться певний предмет. Коли гравець дістає предмет із скрині та називає його, тоді й розпочинається його час. Цей предмет принесе вам додатковий бал лише у тому випадку, коли ви обіграєте його у своїй промові.
  2.               Виграє та команда, яка буде більш переконливою щодо своєї тези, покаже злагоджену роботу команди та  набере найбільшу кількість балів.

 

Ведучий 2: А оцінювати виступ команд буде компетентне журі у складі:______

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІ. Основна частина

Ведучий 1: Отож, сьогодні дебатує дві команди:

1. Команда «______________» . Спікер №1,____________________________.

Спікер №2, _______________________________________________________.

Спікер №3, _______________________________________________________.

2. Команда «_______________».Спікер №1,____________________________.

Спікер №2, _______________________________________________________.

Спікер №3, _______________________________________________________.

Ведучий 2: Тема сьогоднішньої гри  (варто обрати заздалегідь із запропонованих аби учасники мали можливість підготуватися) _________________________________________________________________.

Ведучий 1: З темою ви вже ознайомлені заздалегідь, готувалися, підбирали факти та аргументи. А зараз ми проведемо жеребкування аби визначити яка команда буде відстоювати позицію «За», а яка мусить зайняти протилежну позицію і заперечуватиме заданій темі. Отож, капітанів команд прошу підійти до мене.  (Проходить жеребкування).

Ведучий 2: Вітаю, команда «_________» відстоюватиме позицію «За», а команда «_________» відстоюватиме позицію «Проти».

Ведучий 1: Отож приготувалися?  Перший спікер команди « _______» має 3 хвилини для виконання свого завдання. Не забудьте відкрити чорну скриньку, озвучуйте предмет, який ви маєте обіграти під час свого виступу. Час пішов.

Ведучий 2: Три хвилини збігло. Тому зараз бере своїх три хвилини спікер №1 команди-опонента. Відкривайте скриньку, називайте предмет. Час пішов.

Ведучий 1: Дякую першим спікерам обох команд. Члени журі виставляю бали першим гравцям у свої бланки, а спікер №2 готується до виступу.

Ведучий 2: Отож, якщо всі готові, можемо продовжувати. Спікер №2 команди «__________» відкриває скриньку з предметом і продовжує думку своєї команди. У вас теж 3 хвилини, які вже розпочалися.

Ведучий 1: Дякуємо за ваш виступ. Наразі спікер №2 іншої команди теж має 3 хвилини аби вам заперечити. Отож, відкривайте скриньку, озвучуйте назву предмета і розпочинаємо.

Ведучий 2: Дякуємо спікерам обох команд, які вже виступили. Члени журі працюють, оцінюючи ці виступи, а спікери №3 готуються до підведення підсумків, висновків виступів своїх команд.

Ведучий 1: Отож, спікер №3 команди, яка відстоює позицію «За». Готові? Відкривайте чорну скриньку, називайте предмет. І ваш час пішов.

Ведучий 2: Дякую, і останній виступ на сьогодні готує спікер №3 команди, яка відстоює позицію «Проти». Бажаю успіху. Відкривайте скриньку. У вас три хвилини.

ІІІ. Заключна частина

Ведучий 2: Виступи завершено. Поки члени журі підсумовують усі бали. Пропоную кожному спікеру висловити свою думку, відповівши на запитання:

  1. Що відчуваєте після гри? Які враження?
  2. Що вдалося, що не дуже?
  3. Що хочете додати?
  4. Чи актуальна ця гра для вас?
  5. Що у правилах хотіли б змінити?
  6. Що було найскладніше?
  7. Чи багато це – 3 хвилини? Чи легко говорити по темі протягом цього періоду?
  8. Що б ви порадили наступним командам цієї гри?

(Всі учасники гри висловлюються по черзі)

Ведучий 1: Дякуємо, ваш досвід для нас дуже важливий. І журі вже готові оголосити результати. Не залежно від цих результатів ми дякуємо обом командам. Ви провели велику роботу з дослідження цього питання, зібрали факти та докази, висловили свою думку, показали своє вміння толерантно сперечатися.

Ведучий 2: Отож, надаємо слово членам журі.

(Нагородження)

Ведучий 1:  Вітаємо переможців, чекає на наступному турі гри. Нехай щастить.

 

Додаток 1

Ролі кожного спікера команди.

Перший гравець команди:

1) представляє команду;

 2) представляє тему (твердження), обґрунтовує її актуальність;

 3) дає визначення термінам (поняттям), що важливі для розуміння теми;

4) формулює точку зору команди;

5) обґрунтовує різні аспекти розгляду цієї теми;

 6) представляє аргументи, які будуть доводитися командою під час гри;

7) переходить до доведення висунутих аргументів (по можливості);

8) закінчує свій виступ чітким формулюванням загальної лінії команди;

9) може задавати запитання  другому або третьому учаснику команди суперника під час їхніх виступів.

 

Другий гравець команди :

1) продовжує  думку команди  за допомогою гіпотез, прикладів, і доказів;

 2) ввічливо критикує  та спростовує виступ першого гравця команди суперника,  відстоює позицію  за позицією своєї команди;

3) наводить нові докази (нові докази вітаються);

4) повторює важливі аспекти (критерії) попередніх доказів;

5) зосереджується на порівнянні аргументів, що стверджують та заперечують; пояснює чому аргументи саме його команди є  переконливіші;

7) закінчує чітким формулюванням загальної лінії команди ;

 8) відповідає на питання (за бажанням) та може ставити запитання другому та третьому учаснику протилежної команди під час їхніх виступів.

 

Третій гравець команди:

1) ще раз акцентує увагу на ключових моментах (відзначає найважливіші питання);

2) виявляє уразливі місця в кейсі команди суперника;

3) пояснює, як вони підтверджують  свою позицію;

4) підводить підсумок виступу команди;

5) зосереджується у промові на порівнянні аргументів, пояснює, чому аргументи саме його команди переконливіші;

6) завершує лінію стверджування або заперечення відповідно до своєї тези.

7) відповідає на питання (за бажанням) та може ставити запитання другому та третьому учаснику протилежної команди під час їхніх виступів.

 Додаток 2

Плахти для журі для виставлення балів кожному спікеру та командам, критерії оцінювання

 

Перший гравець команди

Критерії оцінювання виступу

Можлива кількість балів

Бали

представляє команду; представляє тему (твердження), обґрунтовує її актуальність;

0-2 бали

 

дає визначення термінам (поняттям), що важливі для розуміння теми;

0-2 бали

 

 формулює точку зору команди;

0-1 бал

 

обґрунтовує різні аспекти розгляду цієї теми;

0-2 бали

 

 представляє аргументи, які будуть доводитися командою під час гри;

0-2 бали

 

 переходить до доведення висунутих аргументів (по можливості);

0-2 бали

 

закінчує свій виступ чітким формулюванням загальної лінії команди;

0-1 бал

 

раціонально використовує свій час (3 хв)

1-3

 

задає запитання  другому або третьому учаснику команди суперника під час їхніх виступів

Кожне  доцільне запитання -1 бал

 

Обіграє предмет зі скрині у своїй промові

1 бал

 

Загальне враження від виступу гравця

1-5 балів

 

Всього:

 

 

 

Другий гравець команди

Критерії оцінювання виступу

Можлива кількість балів

Бали

продовжує  думку команди  за допомогою гіпотез, прикладів, і доказів;

0-2 бали

 

ввічливо критикує  та спростовує виступ першого гравця команди суперника,  відстоює позицію  за позицією своєї команди;

0-2 бали

 

 наводить нові докази

0-2 бал

 

повторює важливі аспекти (критерії) попередніх доказів

0-2 бали

 

 зосереджується на порівнянні аргументів, що стверджують та заперечують; пояснює чому аргументи саме його команди є  переконливіші;

0-2 бали

 

закінчує свій виступ чітким формулюванням загальної лінії команди;

0-1 бал

 

раціонально використовує свій час (3 хв)

1-3

 

задає запитання  другому або третьому учаснику команди суперника під час їхніх виступів

Кожне  доцільне запитання -1 бал, кожна раціональна відповідь-1 бал

 

Обіграє предмет зі скрині у своїй промові

1 бал

 

Загальне враження від виступу гравця

1-5 балів

 

Всього:

 

 

 

Третій  гравець команди

Критерії оцінювання виступу

Можлива кількість балів

Бали

ще раз акцентує увагу на ключових моментах (відзначає найважливіші питання);

0-2 бали

 

виявляє уразливі місця в кейсі команди суперника;

0-2 бали

 

 пояснює, як вони підтверджують  свою позицію;

0-2 бал

 

зосереджується у промові на порівнянні аргументів, пояснює, чому аргументи саме його команди переконливіші;

0-2 бали

 

 підводить підсумок виступу команди;

0-2 бали

 

завершує лінію стверджування або заперечення відповідно до своєї тези.

0-1 бал

 

раціонально використовує свій час (3 хв)

1-3

 

задає запитання  другому або третьому учаснику команди суперника під час їхніх виступів

Кожне  доцільне запитання -1 бал, кожна раціональна відповідь-1 бал

 

Обіграє предмет зі скрині у своїй промові

1 бал

 

Загальне враження від виступу гравця

1-5 балів

 

Всього:

 

 

 

 

Плахта підведення підсумків виступу команди № 1

 

 Кількість балів

Перший гравець

 

Другий гравець

 

Третій гравець

 

Командна робота (від 0 до 2 балів)

 

 

 

Всього

 

 

Плахта підведення підсумків виступу команди № 2

 

Кількість балів

Перший гравець

 

Другий гравець

 

Третій гравець

 

Командна робота (від 0 до 2 балів)

 

 

 

Всього

 

 

Додаток 3

Пропоновані теми для дебатів

1. Школярі можуть попередити булінг в закладі освіти.

2. Активна діяльність старшокласників в учнівському самоврядуванні школи сприяє розвитку лідерського потенціалу.

3. Сучасна школа дає нам всі можливості підготуватися до реального життя.

4. Гроші важливіші за ідеї.

5. ЗНО – реальна можливість учням вступити до омріяних закладів вищої освіти.

6. Соціальні мережі негативно впливають на підлітків.

7. Домашнє завдання забирає вільний час у дітей.

8. Оцінювання у школі- це мотивація до саморозвитку.

9. Учнівське самоврядування не впливає на роботу закладу освіти.

10. Старша школа (10-11 кл.) не повинна бути обов’язковою.

 

doc
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
1683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку