Конспект уроку з Я у світі для учнів 3-го класу.
Тема. Декларація прав дитини. Основний закон держави. Обов’язки батьків та дітей.
Мета: формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини, основний закон нашої держави – Конституцію; розширити й уточнити уявлення учнів про права й обов’язки громадянина України; показати цінність прав та необхідність їхнього дотримання; спонукати дітей старанно виконувати свої учнівські обов’язки; з’ясувати обов’язки батьків та дітей; розвивати усвідомлення значення Конституції в житті людини, бажання дбати про повноцінність свого життя, власне здоров’я; розвивати творчі здібності учнів; виховувати повагу до прав інших людей, громадянські почуття та повагу до законів, шанобливе ставлення до батьків, почуття відповідальності й товариськості під час роботи в групах.
Обладнання та матеріали: ілюстрації «Права дитини», декларація прав дитини, таблиця «Права дитини», завдання для групової роботи, реквізити для інсценізації, матеріал для оформлення «Куточка добрих справ», відеоматеріал, ТЗН.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
1. Психоформула «Передай по колу усмішку»
Кожен учень в клас прийшов
І приніс сюди веселість та бадьорість.
За знаннями радісно зайшов.
Щезли втома, лінь, розмови і суворість.
Друзі, посміхнімося разом –
Навкруги все стане лагідним, приємним!
Дружно до роботи візьмемось –
І урок наш буде милим й теплим.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж , не проспи.
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
- Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.
2. «Мозковий штурм» «Людина».
- Висловіть свої ідеї, коментарі, фрази, слова, все, що спадає на думку, пов’язане з поняттям «людина». ( відповідальність, обов’язок, талант, «я це зможу», доброчесність, порядок).
- Сьогодні на уроці ми говоритимемо про людину та про її права й обов’язки.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
- Людина – це найцінніший скарб матінки-природи. Кожен із нас є неповторною особистістю. Ми живемо у вільній і незалежній державі. Ми – громадяни України. У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканість та безпека є найвищою соціальною цінністю. Так проголошено в Основному Законі України.
- Наша Батьківщина піклується про всіх своїх громадян – дорослих та дітей. А хто така дитина? (Людина віком до 18 років)
- Існує окремий документ, у якому визначено права дітей. 20 листопада 1959 р. Генеральна Асамблея та Організація Об’єднаних Націй проголосили Декларацію прав дитини, що визнала необхідність спеціальної охорони дитини. 1989 року всі прогресивні країни світу, зокрема Україна, підписали Конвенцію прав дитини. Якщо ми повернемося в давні часи, то побачимо, що протягом багатьох віків люди не зважали на те, що дитинство – це дуже важливий період у житті, що має свої неповторні особливості. Важко жилося дітям. Лише діти заможних батьків мали всі умови для всебічного розвитку. А діти простих трударів були приречені на нестатки і тяжку працю з раннього дитинства. «Довідкове бюро» нам повідомить, що таке декларація.
3. Доповідь «довідкового бюро».
(на дошці записані терміни)
Конвенція – це угода, міжнародний договір з певних питань.
Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
(говорить учень)
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви – рівні
Від народження в правах,
І людина змалку вільна,
Наче в небі синім птах.
Знайте ж : змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать!
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить!
Зайченя
Один, два, три, чотири, п’ять –
Вийшов зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка,
Є скакалка, є люстерко!
Лисиця
Йди сюди, малюк вухатий,
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Та й нащо тобі люстерко?
Я ж красунечка Лисиця!
Ведмідь
Декларації, Лисице,
Ти, звичайно, не читала.
Є такий закон на світі,
Це серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все Зайченяті,
Бо такий закон для всіх!
Собака
Добрий день, кумасю Кішко!
Ну ж бо посидим хоч трішки.
Кішка
Ой, нема коли сидіти,
Он гуляють в мене діти!
Кошенята
Кидай м’яч! Мерщій лови!
Ось дивись! Один, два, три!
Ой, мені не повезло,
Я розбив чуже вікно!
Собака
Зараз, Кошеня погане,
Ремінцем я враз дістану!
Кішка
Не чіпай його, не смій!
Кошеня – синочок мій!
На дитя не слід кричати
І жорстоко так карати,
Тож вгамуйся в цю хвилину.
Не порушуй прав дитини!
- Права дитини – це певні можливості, потрібні вам, щоб жити й дорослішати. Ну ж бо спробуємо визначити права дітей за допомогою ілюстрацій.( вчитель демонструє ілюстрації по черзі)
- А зараз ви попрацюєте у групах. Що ви уявляєте, коли чуєте зазначене право (на освіту; на медичну допомогу; на любов?) Що воно дає дитині? Не забувайте про правила роботи у групах.
7. Ознайомлення з правами дітей (за відео фрагментом)
- А зараз ми переглянемо відеозапис. Маєте запам’ятати, які ще права ми не назвали. Що таке обов’язок? (Те, що ми повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим)
IV. Осмислення та закріплення здобутих знань.
- А тепер час почати відкрите судове казкове засідання. Ви повинні, об’єднавшись у групи, розглянути ілюстрації до казок, назвати казку та права, що були порушені відносно головних героїв цих казок. Це завдання ви повинні виконати за 2 хвилини.
(ілюстрації на дошці)
Презентації робіт групами
Завдання : сформулювати свою думку за допомогою слів : «ПОТРІБНО», «НЕ МОЖНА».
ПОТРІБНО:
НЕ МОЖНА:
- Крім прав, у нашому житті існують правила. Правила - це норми суспільного життя, що визначають дії людей, організацій, колективів у певних життєвих ситуаціях.
- Які правила ви знаєте? (дорожнього руху, для учнів, поведінки на воді, у громадських місцях, користування електроприладами, для пасажирів тощо). Попрацюйте разом! Складіть у групах правила.
1-ша група – правила для учнів.
2-га група – правила поведінки в громадських місцях.
3-тя група – правила поведінки в природі.
4-та група – правила переходу вулиці.
(презентації роботи груп)
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Розподіл обов’язків між батьками та дітьми. Робота в малих групах.
- Попрацюйте у парах. Складіть прислів’я, визначте, чий це обов’язок.
2. Осмислення власних прав. Індивідуальна робота.
- Діти, яким правом ви користуєтеся у своєму житті найбільше? З яким кольором у вас асоціюється це право?
- Розфарбуйте цим кольором ці кульки і запишіть це право.
(кульки вивішують на дошці)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
- У традиціях нашого народу споконвіку були милосердя й доброта. Природним уважалося допомогти знедоленому, нещасному, дати притулок безхатьку, захистити старість, немічність.
(Учні називають добрі справи, учитель записує відповідні слова на дошці навколо ілюстрації дитини з радісною посмішкою)
Розкрийте зміст виразу : «Стався до людей так, як ти хочеш, щоби ставилися до тебе».