15 квітня о 15:00Вебінар: Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами

Декларація прав дитини. Основний закон держави. Обов'язки батьків та дітей.

Про матеріал
З дитинства в учнів потрібно формувати знання про права й обов'язки дітей. На даному уроці діти мають змогу вивчити матеріал, який поданий у цікавій формі.
Перегляд файлу

Конспект уроку з Я у світі для учнів 3-го класу.

Тема. Декларація прав дитини. Основний закон держави. Обов’язки батьків та дітей.

Мета: формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини, основний закон нашої держави – Конституцію; розширити й уточнити уявлення учнів про права й обов’язки громадянина України; показати цінність прав та необхідність їхнього дотримання; спонукати дітей старанно виконувати свої учнівські обов’язки; з’ясувати обов’язки батьків та дітей; розвивати усвідомлення значення Конституції в житті людини, бажання дбати про повноцінність свого життя, власне здоров’я; розвивати творчі здібності учнів; виховувати повагу до прав інших людей, громадянські почуття та повагу до законів, шанобливе ставлення до батьків, почуття відповідальності й товариськості під час роботи в групах.

Обладнання та матеріали: ілюстрації «Права дитини», декларація прав дитини, таблиця «Права дитини», завдання для групової роботи, реквізити для інсценізації, матеріал для оформлення «Куточка добрих справ», відеоматеріал, ТЗН.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

1. Психоформула «Передай по колу усмішку»

Кожен учень в клас прийшов

І приніс сюди веселість та бадьорість.

За знаннями радісно зайшов.

Щезли втома, лінь, розмови і суворість.

Друзі, посміхнімося разом –

Навкруги все стане лагідним, приємним!

Дружно до роботи візьмемось –

І урок наш буде милим й теплим.

  • Діти, усміхніться одне одному! Від ваших посмішок стало затишніше, світліше у класі.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.

  1. Слухання вірша В. Симоненка.

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж , не проспи.

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

- Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.

2. «Мозковий штурм» «Людина».

- Висловіть свої ідеї, коментарі, фрази, слова, все, що спадає на думку, повязане з поняттям «людина». ( відповідальність,  обовязок, талант, «я це зможу», доброчесність, порядок).

- Сьогодні на уроці ми говоритимемо про людину та про її права й обов’язки.

 ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди «Основний Закон України».

- Людина – це найцінніший скарб матінки-природи. Кожен із нас є неповторною особистістю. Ми живемо у вільній і незалежній державі. Ми – громадяни України. У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканість та безпека є найвищою соціальною цінністю. Так проголошено в Основному Законі України.

  • Як називається Основний Закон України? (Конституція)
  • Конституцію було ухвалено Верховною Радою 28 червня 1996 р. Погортайте її сторінки.
  • Коли українці відзначають День Конституції? (відповіді учнів)
  1. Ознайомлення із Декларацією прав дитини.

- Наша Батьківщина піклується про всіх своїх громадян – дорослих та дітей. А хто така дитина? (Людина віком до 18 років)

- Існує окремий документ, у якому визначено права дітей. 20 листопада 1959 р. Генеральна Асамблея та Організація Об’єднаних Націй проголосили Декларацію прав дитини, що визнала необхідність спеціальної охорони дитини. 1989 року всі прогресивні країни світу, зокрема Україна, підписали Конвенцію прав дитини. Якщо ми повернемося в давні часи, то побачимо, що протягом багатьох віків люди не зважали на те, що дитинство – це дуже важливий період у житті, що має свої неповторні особливості. Важко жилося дітям. Лише діти заможних батьків мали всі умови для всебічного розвитку. А діти простих трударів були приречені на нестатки і тяжку працю з раннього дитинства. «Довідкове бюро»  нам повідомить, що таке декларація.

3. Доповідь «довідкового бюро».

(на дошці записані терміни)

Конвенція – це угода, міжнародний договір з певних питань.

Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.

(говорить учень)

Декларація – це просто

Оголошення всіх прав.

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.

Знайте ж, що усі ви – рівні

Від народження в правах,

І людина змалку вільна,

Наче в небі синім птах.

Знайте ж : змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто в усьому світі

Їх не сміє ображать!

Треба діткам всього світу

Не сваритись, а дружить,

І по правилах хороших,

По закону треба жить!

  • Що таке Декларація? (відповіді учнів)
  1. Сюжетно-рольова гра «Не порушуй права дітей!»

Зайченя

 Один, два, три, чотири, пять –

 Вийшов зайчик погулять!

 В мене є смачна цукерка,

 Є скакалка, є люстерко!

Лисиця

 Йди сюди, малюк вухатий,

 Мусиш все мені віддати!

 Дай скакалку! Дай цукерку!

 Та й нащо тобі люстерко?

 Я ж красунечка Лисиця!

Ведмідь

 Декларації, Лисице,

 Ти, звичайно, не читала.

 Є такий закон на світі,

 Це серйозна дуже справа.

 Ображать не маєш права

 Слабших себе і малих!

 Тож віддай все Зайченяті,

 Бо такий закон для всіх!

  • Яке право порушила Лисиця? (відповіді учнів)

Собака

 Добрий день, кумасю Кішко!

 Ну ж бо посидим хоч трішки.

Кішка

 Ой, нема коли сидіти,

 Он гуляють в мене діти!

Кошенята

 Кидай мяч! Мерщій лови!

 Ось дивись! Один, два, три!

 Ой, мені не повезло,

 Я розбив чуже вікно!

Собака

 Зараз, Кошеня погане,

 Ремінцем я враз дістану!

Кішка

 Не чіпай його, не смій!

 Кошеня – синочок мій!

 На дитя не слід кричати

 І жорстоко так карати,

 Тож вгамуйся в цю хвилину.

 Не порушуй прав дитини!

  • Як батьки повинні поводитися в такій ситуації? (відповіді учнів)
  1. Ознайомлення з правами дітей за допомогою ілюстративного матеріалу.

- Права дитини – це певні можливості, потрібні вам, щоб жити й дорослішати. Ну ж бо спробуємо визначити права дітей за допомогою ілюстрацій.( вчитель демонструє ілюстрації по черзі)

  • Право на любов та піклування з боку батьків та держави. Кожна дитина має право проживати разом з батьками або з одним із батьків. Добре, коли дитина перебуває у повноцінному сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові та порозуміння. Батьки відповідають за виховання і розвиток своїх дітей.
  • Право на навчання. Для того, щоб усі діти могли навчатися, наша держава гарантує  доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти.
  • Право на життя та медичне обслуговування. Народження дитини в сімї – радісна подія. Наша держава гарантує право на життя з моменту народження, на охорону здоров’я, кваліфіковану медичну допомогу.
  • Право на гру, розваги, відпочинок. Діти мають право брати участь в іграх, розвагах, займатися мистецтвом.
  • Дитина не повинна бути скривдженою та зневаженою. Держава захищає свободи, інтереси, здоровя дітей.
  1. Складання «асоціативного куща» . «Що дає нам право?» . Групова робота.

- А зараз ви попрацюєте у групах. Що ви уявляєте, коли чуєте зазначене право (на освіту; на медичну допомогу; на любов?) Що воно дає дитині? Не забувайте про правила роботи у групах.

  7. Ознайомлення з правами дітей (за відео фрагментом)

- А зараз ми переглянемо відеозапис. Маєте запамятати, які ще права ми не назвали. Що таке обовязок? (Те, що ми повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим)

 IV.  Осмислення та закріплення здобутих знань.

  1. Порушення прав. «Відкрите судове казкове засідання». Робота в групах.

- А тепер час почати відкрите судове казкове засідання. Ви повинні, обєднавшись у групи, розглянути ілюстрації до казок, назвати казку та права, що були порушені відносно головних героїв цих казок. Це завдання ви повинні виконати за 2 хвилини.

 (ілюстрації на дошці)

Презентації робіт групами

  1. Гра «Вислови свою думку»

Завдання : сформулювати свою думку за допомогою слів : «ПОТРІБНО», «НЕ МОЖНА».

ПОТРІБНО:

  • Співчувати людині, коли з нею трапилася біда;
  • Не дозволяти кривдити себе і не дозволяти собі кривдити інших;
  • Не бути боягузом , не пасувати перед труднощами;
  • Не бути жадібним і зажерливим.

НЕ МОЖНА:

  • Сумувати, коли в друга радість;
  • Хуліганити , бешкетувати;
  • Заздрити успіхам товариша.
  1. Складання правил. Групова робота.

- Крім прав, у нашому житті існують правила. Правила  - це норми суспільного життя, що визначають дії людей, організацій, колективів у певних життєвих ситуаціях.

- Які правила ви знаєте? (дорожнього руху, для учнів, поведінки на воді, у громадських місцях, користування електроприладами, для пасажирів тощо). Попрацюйте разом! Складіть у групах правила.

 1-ша група – правила для учнів.

 2-га група – правила поведінки в громадських місцях.

 3-тя група – правила поведінки в природі.

 4-та група – правила переходу вулиці.

(презентації роботи груп)

 V.  Узагальнення та систематизація знань.

  1. Розподіл обов’язків між батьками та дітьми. Робота в малих групах.

- Попрацюйте у парах. Складіть прислівя, визначте, чий це обов’язок.

  • й, батька, своїх, Шануй, матір. (дітей)
  • дітей, оберігай, й , Люби. (батьків)
  • батька й неньку, буде, Шануй, тобі, буде , гладенько, скрізь. (дітей)
  • й, татко, дитятко, й, таке, мамка, Які. (батьків)
  • не навчив, Як, так, в пелюшках, не навчиш, дитину, і в подушках. (батьків)
  • кулаками, а вчи, Не вчи, словами , дитину, хорошими. (батьків)
  • того, щоб, скарбу, Нема, маму, купити. (дітей)
  • доброго, діти, слухають, Добрі, слова. (дітей)
  • гріє, матері, і, на відстані, Любов. (батьків)
  • такі й віти, які, Яке, батьки, діти, дерево, такі. (батьків)
  • однією, а, Мати, рукою, гладить, б’є, другою. (батьків)
  • дерево, поки мале, поки молоде, дитя, Поливай, вчи. (батьків)
  • то, загинеш, й, Як, сам, залишиш, матір. (дітей)

 2.  Осмислення власних прав. Індивідуальна робота.

- Діти, яким правом ви користуєтеся у своєму житті найбільше? З яким кольором у вас асоціюється це право?

- Розфарбуйте цим кольором ці кульки і запишіть це право.

(кульки вивішують на дошці)

 VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Бесіда з учнями.
  • Про що ми сьогодні говорили?
  • Де записані права дітей?
  • Які права дітей  ви знаєте?
  • Назвіть обовязки батьків та дітей, які ви запам’ятали.
  1. Оформлення «Куточка добрих справ».

- У традиціях нашого народу споконвіку були милосердя й доброта. Природним уважалося допомогти знедоленому, нещасному, дати притулок безхатьку, захистити старість, немічність.

(Учні називають добрі справи, учитель записує відповідні слова на дошці навколо ілюстрації дитини з радісною посмішкою)

  1. Повідомлення домашнього завдання.

Розкрийте зміст виразу : «Стався до людей так, як ти хочеш, щоби ставилися до тебе».

 

docx
Додав(-ла)
Міщенко Ярина
Додано
21 березня 2019
Переглядів
522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку