Урок "Поділ іменників на відміни. Відмінювання іменників"

Про матеріал
Метою даного уроку є формувати вміння визначати відміни іменників, ставити іменники в правильній відмінковій формі; розвивати вміння самостійно працювати з підручником, логічно мислити, аналізувати, робити висновки, виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Конспект  уроку з української мови в 6 класі

 

Тема. Поділ  іменників на відміни. Відмінювання  іменників.

Мета:  формувати вміння визначати відміни іменників, ставити 

               іменники в правильній  відмінковій  формі;

              розвивати вміння самостійно працювати з підручником,

              логічно мислити,  аналізувати, робити висновки, 

              виховувати  любов до природи.

 

Обладнання: підручник, таблиця «Іменник»,  картки, стікери

 

План і хід  уроку

І. Організація класу до уроку

-- Доброго  дня  усім!  Чи є відсутні?  Яким було д/з?

  (Виконати  вправу  і вміти розповідати про іменник).

 

ІІ. Перевірка д/з.

   1.Вправа

 

ІІІ. Актуалізація опорних   знань  учнів.

 

1.Розповідь про іменник як частину мови за опорною  схемою.

  (таблиця – на магнітній дошці).

  2. Повторення  вивченого  з використанням інтерактивного методу «Мікрофон». (Починає вчитель).

  --  А тепер повторимо ці відомості в іншій  формі: пограємо в «Ти мені, я  йому»,  або «Мікрофон».

  -- Що таке  іменник? 

  -- Як змінюються іменники?

  -- Чи правда, що в українській мові є 6 відмінків? Назви їх.

  -- Які відмінки називаються непрямими?

  -- Чи всі іменники є  змінюваними?

  -- Як визначаємо рід незмінюваних  іменників?

  -- Як ти вважаєш, якого  роду є слово Карпати?

 

 

3.Завдання на встановлення відповідності. (записано на лівій дошці).

 

-- Теоретично ми ніби  все розуміємо,  тепер  підтвердимо на практиці.

Зараз виконаємо таке завдання,  яке пропонують  під час незалежного оцінювання, - завдання на встановлення відповідності

Як виконувати такі завдання, ми  вже знаємо. Головне, уважно,

правильно прочитати  завдання. Отже, ми повинні встановити відповідність між рядками слів і  їх характеристиками:

 

А  санки, Черкаси, Альпи, ворота      

Б  честь, Київ, листя, зілля

В  пісня, Міссурі, леді, путь

Г  дівча,  сонце, Токіо,  ескімо 

   1. іменники жіночого роду

   2  іменники середнього роду

   3  іменники, що вживаються тільки в однині

   4  іменники,  що вживаються тільки в множині  

1

2

3

4

 

 

 

 

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 1.Спостереження  за мовним матеріалом

-- У нас записано  кілька слів. Виділимо їхні закінчення і  проведемо деякі спостереження.

-- Які роди представлено?  Які закінчення маємо  в Р., Д,  О. відмінках? А тепер порівняємо: липа – береза, клен- дуб – озеро…

Висновок: Ми побачили,  що є групи слів, які при змінюванні мають однакові закінчення. Саме за характером цих закінчень ми поділяємо іменники на 4 відміни. Це і є тема нашого уроку. Запишемо її. Таким чином, сьогодні на уроці повинні навчитися визначати відміни іменників, зрозуміти, які іменники не належать до відмін.  Як завжди, будемо підвищувати свою орфографічну грамотність, вдосконалювати вміння працювати зі словниками, вчитися логічно мислити.

 

   Для того, щоб визначити,  до якої відміни належить іменник, треба знати його рід і закінчення в називному відмінку однини. Допоможе розібратися  у цьому підручник: с.142, п.19

 

2. Робота з підручником.

  -- Які іменники належать до І відміни?  ІІ? ІІІ?  ІV?

  -- Чи всі іменники належать до відмін? Які ні? Чому?

  -- Що треба знати, щоб правильно визначити відміну?

 

3. Визначення іменників, що не належать до відмін

 -- А  тепер проаналізуємо групи слів? Чим особлива І?  ІІ? ІІІ?

  1. Ворота, обжинки, Альпи, Ромни.
  2. Хобі, метро, лібрето, поні.
  3. УжНУ,  ООН,  ГЕС.
  4. Черговий, вартовий, наречена, минуле.

--Що  можемо  сказати про кожну з цих груп? Чому не можемо визначити відміну? Які іменники не належать до відмін?

 

(Запис у зошити)

Не належать до відмін:

  • множинні іменники (дрова, ножиці);
  • незмінювані іменники іншомовного походження (хобі);
  • абревіатур( ГЕС);
  • іменники-субстантивати (черговий, минуле).

 

IV. Тренувальні  вправи

  1. Вправа  256 (Записати слова за відмінами, коментуючи кожне слово).

 

  1. Робота в групах зі стікерами. «Знайди зайве слово»

-- Наступне завдання буде  таким. Використовуючи таблицю, відшукайте у кожному рядку зайве слово. Чому воно тут зайве? Це слово записуєте на стікері і приклеюєте навпроти відповідного рядка.

  (Учитель звіряє відповіді і просить пояснити когось із групи).

 

 

А  юність, медаль, біль, мати                    (Слова записані на дошці)

Б  джинси, Альпи, вікно,  метро

В  праця, школа, межа, ведмежа

Г  день, Київ, озеро, мрія

Д  маля, теля, плем’я, листя

 

  1.  Вибірковий диктант. Визначення іменників у тексті, їх  аналіз. (виписуємо тільки іменники, один учень - на дошці )

  Ліс – безцінне багатство держави.  Це здоров’я  річки, землі і людини, це сьогоднішній і завтрашній день комахи і птаха, зайченяти і ведмежати. Без лісу немає води в землі, немає повітря і чистого неба. А тому дбаймо про те, щоб не згасла в нас пильність і любов до природи.

Завдання: виписати іменники, указати рід, закінчення, відміну.

 

 V. Підсумок уроку.

 -- За якою ознакою поділяємо іменники на відміни?

 -- Що треба знати, щоб правильно визначити відміну іменників?

 -- Що означає, що слова трава і роса  належать до однієї відміни?

 

Д/з:  п.19,  впр. 257

 

Лексико-орфографічна робота.

Різдвяний, передсвятковий, торф’яний, морквяний,     зв’язковий,  поїхати, під’їхати, дит’ясла, Мін’юст, миш’як,  гравюра,  бюджет.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 жовтня 2022
Переглядів
1019
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку