«Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов» (П.Тичина)

Про матеріал

Урок компаративного аналізу творів М.Коцюбинського повісті «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»)

МЕТА:навчити робити компаративний аналіз творів української та світової літератури, удосконалити вміння аналізувати твори; розвивати авторські здібності учнів, логічне мислення; формувати естетичну культуру школярів, культивувати чистоту людських стосунків; виховувати читацький інтерес.

Перегляд файлу

Тема уроку: «Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов» (П.Тичина)

(урок компаративного аналізу творів М.Коцюбинського повісті «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»)

МЕТА:

  • навчити робити компаративний аналіз творів української та світової літератури, удосконалити вміння  аналізувати твори;
  •  розвивати авторські здібності  учнів, логічне мислення; формувати естетичну культуру школярів, культивувати чистоту людських стосунків;
  • виховувати читацький інтерес.

 

Очікувані результати.

Учні повинні:

  • навчитися робити компаративний аналіз творів української літератури та світової літератури;
  • удосконалити вміння аналізувати твори, а саме визначати жанр твору, композицію, характеризувати головних героїв;
  • формувати навички групової дослідницько-пошукової роботи;
  • підбирати інформацію з різних джерел та оформлювати у вигляді комп’ютерної презентації;
  • вміти доводити свою точку зору, добираючи потрібні аргументи.
  • виховувати повагу до почуттів, любов до живопису, музики, кіно, художнього слова

Обладнання: портрети письменників, виставка творів М.Коцюбинського та В.Шекспіра, тексти творів, комп’ютер, ілюстрації, музичне оформлення, уривки з фільмів.

Тип уроку: бінарний  урок української та світової літератур.

Форми роботи: колективна, групова, індивідуальна.

Методи ти прийоми роботи: слово вчителя; мозкова атака; випереджальне завдання; «створюємо настрій», робота в малих групах, евристична бесіда, творча робота.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя  світової літератури

Добрий день, шановні дослідники, так саме дослідники, тому що ми сьогодні будемо і досліджувати , і порівнювати, і робити висновки – одним словом, будемо робити компаративний аналіз двох творів: повісті «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського та трагедії «Ромео і Джульєтта» Вільяма Шекспіра.

       Учитель української літератури

Оголошення теми мети та завдань уроку

-   Епіграфом для нашого уроку пропоную такий вислів східного мудреця Абу-ль-фарад «Знання – наскільки дорогоцінна річ, що її не ганебно добувати з будь якого джерела».

     Але перед тим, як ми перейдемо до теми нашого уроку, пропоную прослухати поезію Василя Симоненка  «Вона прийшла непрохана й неждана»

Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене випливла з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.

Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана —
Ну як мені за нею не піти?

Учитель світової літератури

2. «Мозкова атака»

  • Про що ми будемо говорити сьогодні? (Про кохання)
  • Чому тема кохання завжди хвилювала людей?

 

Учитель української літератури

3. «Створюємо настрій»

Сьогодні на уроці хочемо ми знайти

У вас те, що іншим непомітно:

Відвагу – в скромних,

Доброту - в черствих,

В лінивих – працелюбність,

Жагу до знань  у всіх-

І непомітно струни так торкнути,

Щоб звуки всі злились в один оркестр,

Назва якому – успішний урок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Для того, щоб зробити  компаративний аналіз творів ми повинні  пригадати їх зміст. Пропоную подивитися презентації, які приготували учні, що отримали випереджальне завдання.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя світової літератури

     Ну що ж, я думаю, що ви пригадали зміст творів, продовжуємо здобувати знання.

Отже, компаративізм(від лат.-порівняльний) –порівняльно – історичне літературознавство, яке досліджує розбіжності й відмінності, зв’язки та впливи літератур різних країн світу.

Метод компаративного аналізу запропонований німецьким філологом Теодором Бенфеєм, має у своїй основі теорію «запозичень». Його прибічники вивчають певні сюжети, образи та ін.., відстежуючи їх у літературах різних народів і епох.

Відкрийте зошити. Запишіть визначення компаративного аналізу – це порівняння творів, які належать до однієї або різних літературних епох, та знаходження у творах відповідностей та відмінностей.

 

Учитель української літератури

  1. Робота у малих групах

      Є така китайська мудрість: «Скажи мені , і я забуду, покажи мені, і я запам’ятаю, дай можливість діяти, і я навчуся!». Ось зараз саме ви будете діяти, але діяти будете у малих групах.

1 група Порівняти сюжетні колізії повісті та трагедії.

2 група Дослідити  композицію, жанр твору та мову, якою написані обидва твори.

3 групаПорівняння  головних героїв (Івана та Марічки, Ромео та Джульєтти).

V. Презентація результатів роботи учнів

Еврестична бесіда

  1. Що ж спільного у цих творах?

 

  1. Що ж відмінного у цих творах?

Підсумок учителя

Що ж  ми з’ясували, що саме головне, що об’єднує ці твори це непідробне кохання, яке на  жаль закінчується трагічно. Кохання перебільшує. В цьому його сила - і його слабкість, джерело його ілюзій і розчарувань, так  говорив Реньє.

Учитель світової літератури

  1.             Що ж включає в себе компаративний аналіз?                 

VІ. Повідомлення учнів (домашнє завдання)

  • Ромео і Джульєтта в різних жанрах мистецтва 
  • Повідомлення про фільм «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова.

Перегляд уривків із кінофільмів

Учитель української літератури

VIІ.Творча робота

А зараз я пропоную вам представити себе письменниками і поміркувати, яку б кінцівку творів створили ви ?

Відповіді учнів

Скажіть, будь ласка, як називається те ,що ви зараз створили? (склали фанфік)

Учитель світової  літератури

VІІІ.  Рефлексія.

  • Що сподобалося під час уроку?
  • Чого навчились на уроці?
  • Що найбільше запам’яталось?

Учитель української літератури

IХ. Домашнє завдання: взяти інтерв’ю у батьків на тему
« Справжнє кохання, яке воно», написати есе «Любов…» (за вибором)

 

 

 

doc
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку