Урок компаративного аналізу творів М.Коцюбинського повісті «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»)
МЕТА:навчити робити компаративний аналіз творів української та світової літератури, удосконалити вміння аналізувати твори; розвивати авторські здібності учнів, логічне мислення; формувати естетичну культуру школярів, культивувати чистоту людських стосунків; виховувати читацький інтерес.
Тема уроку: «Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов» (П.Тичина)
(урок компаративного аналізу творів М.Коцюбинського повісті «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»)
МЕТА:
Очікувані результати.
Учні повинні:
Обладнання: портрети письменників, виставка творів М.Коцюбинського та В.Шекспіра, тексти творів, комп’ютер, ілюстрації, музичне оформлення, уривки з фільмів.
Тип уроку: бінарний урок української та світової літератур.
Форми роботи: колективна, групова, індивідуальна.
Методи ти прийоми роботи: слово вчителя; мозкова атака; випереджальне завдання; «створюємо настрій», робота в малих групах, евристична бесіда, творча робота.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Добрий день, шановні дослідники, так саме дослідники, тому що ми сьогодні будемо і досліджувати , і порівнювати, і робити висновки – одним словом, будемо робити компаративний аналіз двох творів: повісті «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського та трагедії «Ромео і Джульєтта» Вільяма Шекспіра.
Учитель української літератури
Оголошення теми мети та завдань уроку
- Епіграфом для нашого уроку пропоную такий вислів східного мудреця Абу-ль-фарад «Знання – наскільки дорогоцінна річ, що її не ганебно добувати з будь якого джерела».
Але перед тим, як ми перейдемо до теми нашого уроку, пропоную прослухати поезію Василя Симоненка «Вона прийшла непрохана й неждана»
Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене випливла з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.
Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.
І я не чув, як жайвір в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана —
Ну як мені за нею не піти?
Учитель світової літератури
2. «Мозкова атака»
Учитель української літератури
3. «Створюємо настрій»
Сьогодні на уроці хочемо ми знайти
У вас те, що іншим непомітно:
Відвагу – в скромних,
Доброту - в черствих,
В лінивих – працелюбність,
Жагу до знань у всіх-
І непомітно струни так торкнути,
Щоб звуки всі злились в один оркестр,
Назва якому – успішний урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Для того, щоб зробити компаративний аналіз творів ми повинні пригадати їх зміст. Пропоную подивитися презентації, які приготували учні, що отримали випереджальне завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу
Ну що ж, я думаю, що ви пригадали зміст творів, продовжуємо здобувати знання.
Отже, компаративізм(від лат.-порівняльний) –порівняльно – історичне літературознавство, яке досліджує розбіжності й відмінності, зв’язки та впливи літератур різних країн світу.
Метод компаративного аналізу запропонований німецьким філологом Теодором Бенфеєм, має у своїй основі теорію «запозичень». Його прибічники вивчають певні сюжети, образи та ін.., відстежуючи їх у літературах різних народів і епох.
Відкрийте зошити. Запишіть визначення компаративного аналізу – це порівняння творів, які належать до однієї або різних літературних епох, та знаходження у творах відповідностей та відмінностей.
Учитель української літератури
Є така китайська мудрість: «Скажи мені , і я забуду, покажи мені, і я запам’ятаю, дай можливість діяти, і я навчуся!». Ось зараз саме ви будете діяти, але діяти будете у малих групах.
1 група Порівняти сюжетні колізії повісті та трагедії.
2 група Дослідити композицію, жанр твору та мову, якою написані обидва твори.
3 групаПорівняння головних героїв (Івана та Марічки, Ромео та Джульєтти).
V. Презентація результатів роботи учнів
Еврестична бесіда
Підсумок учителя
Що ж ми з’ясували, що саме головне, що об’єднує ці твори це непідробне кохання, яке на жаль закінчується трагічно. Кохання перебільшує. В цьому його сила - і його слабкість, джерело його ілюзій і розчарувань, так говорив Реньє.
Учитель світової літератури
VІ. Повідомлення учнів (домашнє завдання)
Перегляд уривків із кінофільмів
Учитель української літератури
VIІ.Творча робота
А зараз я пропоную вам представити себе письменниками і поміркувати, яку б кінцівку творів створили ви ?
Відповіді учнів
Скажіть, будь ласка, як називається те ,що ви зараз створили? (склали фанфік)
Учитель світової літератури
VІІІ. Рефлексія.
Учитель української літератури
IХ. Домашнє завдання: взяти інтерв’ю у батьків на тему
« Справжнє кохання, яке воно», написати есе «Любов…» (за вибором)