Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Едгар По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук

Про матеріал
Ознайомлення учнів із жанром детективу, письменниками, котрі в ньому працюють, зокрема з Е.А. По; зацікавити темою; розпочати роботу з вивчення оповідання «Золотий жук», проаналізувати сюжет і композицію твору.
Перегляд файлу

                          ЛІТЕРАТУРНИЙ  ДЕТЕКТИВ.  ЦИКЛ УРОКІВ

                                               УРОК № 33

ТЕМА:  Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру.

              Едгар По – засновник жанру детективу у світовій літературі.

              Захопливий сюжет повісті «Золотий жук» .

 

МЕТА: навчальна: ознайомлення учнів із жанром детективу, письменниками,  

             котрі в ньому працюють, зокрема з Е.А. По; зацікавити темою; 

             розпочати роботу з вивчення оповідання «Золотий жук», проаналізу-

             вати сюжет і композицію твору;

             розвивальна: розвивати образне та логічне мислення, навички дослід-

             низької діяльності учнів, 

             виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів, їх коменту-

             вання, уміння відповідати на питання;

             виховна: сприяти формуванню допитливості, прагнення до розвитку

             своїх розумових здібностей, любові до читання художньої літератури.

ОБЛАДНАННЯ:

             портрети Е. По різних років, виставка книжок – кращих  детективів за-

             рубіжної літератури, презентація життя і творчості письменника.

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ: учні знають основні відомості про життя і творчість

             Е.А По, розуміють його роль у становленні детективу як 

             інтелектуального жанру літератури, визначають сюжетні лінії твору,

             виділяють характерні особливості детективу у творі, що вивчається.

                                                        ХІД  УРОКУ

                                                                             Едгар По був із раси химерних вина-

                                                                             хідників нового.

                                                                                                      К. Бальмонт

 

  1. Оргмомент.
  2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

                                                          ( Чому Е. По називають батьком детек

                                                             тивної літератури; набути навички

                                                             дослідницької діяльності; зрозуміти,

                                                             що означає поняття «дедуктивний

                                                             метод»).

  1.  Актуалізація опорних знань
  • Що таке детектив?

                                                           ( Детектив (detectвідкривати, знахо

                                                             дити; detectiveшукач, нишпорка) –

                                                             література про розкриття складної,

                                                             запутаної таємниці, здебільшого зло

                                                             чину, шляхом використання методу

                                                             логічного аналізу).

 

                                     

  •  Заповнення таблички

 

ЗНАЮ                                ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ                              ДІЗНАВСЯ

 

1.Твори про роз-             1. Чи були люди,

криття злочинів                які займалися розкрит-

зявилися в євро-             тям злочину?

пейській літературі

ще в ХVII ст.                      2. Яку роль грала така

                                              людина в творах?

                                           

                           3. Коли насправді зявив-

                            ся детектив – слідчий?

    

                           4. Чи досяг Е. По своєї мети в

                            пошуках країни Ельдорадо?

                          

                           5. Чи існують премії ім. Е. По?

                           6. Хто з письменників став по-

                               слідовником Е.По?

 

  IУ.     Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

  1. Презентація І гр.. учнів.  «Життєвий і творчий шлях  видатного американського письменника Е.А. По» с подальшим створенням паспорта митця.

 

 

Едґар Аллан По

Edgar Allan Poe

Едґар Аллан По. Дагеротип 1848 року, менш ніж за рік до смерті письменника.
Едґар Аллан По. Дагеротип 1848 року, менш ніж за рік до смерті письменника.

При народженні

Edgar Poe

Псевдоніми, криптоніми

Бостонець

Дата народження

19 січня 1809

Місце народження

Бостон, штат Массачусетс Flag of the United States.svg США

Дата смерті

7 жовтня 1849 (40 років)

Місце смерті

Балтимор, штат Меріленд Flag of the United States.svg США

Національність

американець

Громадянство

Flag of the United States.svg США

Мова творів

англійська

Рід діяльності

поет, драматург, літератор, літературний критик

Напрямок

романтизм, символізм

Жанр

детектив, готичний роман,жахи, фантастика, сатира

Автограф:

Автограф

 

 

                                                      3

 

  1. Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку: «Едгар По був із раси

химерних винахідників нового». А тепер прослухайте баладу Е.По

«Ельдорадо».

 

Молодий та стрункий

Вершник мчав навпрошки,

В дощ і в спеку прямуючи радо;

Їхав поночі й удень,

Ще й співав він пісень,-

Прагнув землю знайти Ельдорадо.

Стільки років блукав,

Що вже й сивий він став,

Вже утратив і силу, й принаду,

Скрізь обїздити встиг,

Та в блуканнях отих

Не знайшов він землі Ельдорадо.

                 На котрімсь із шляхів

Раз він привида стрів,

Може в нього він знайде пораду:

«Чи не знаєш хоч ти,

Де я можу знайти

Землю ту на ім’я Ельдорадо?»

Каже привід: «Поглянь, -

Там, де обрію грань,

Видко гір нерухому громаду;

Отуди твоя путь,

Щоб аж їх перетнуть,

Якщо хочеш знайти Ельдорадо!»  Пер. Г. Кочура

 

  1. Проблемна ситуація.

   

Баладу «Ельдорадо» Е. По написав незадовго до смерті. Цей твір є

ніби узагальненням усього життєвого шляху письменника, його творчий образ. Що ж це за країна Ельдорадо, яку шукав митець?

І чи знайшов він її? Перекладач Г. Кочур дав таку примітку до твору:

«Ельдорадо -  легендарна країна золота й дорогоцінного каміння, яку розшукували в Америці іспанські завойовники». Та чи тільки золото, матеріальні цінності шукав герой Е. По?

 

 

 

                                                   4

  1. Бесіда

 

  • Що ж розумів поет під словом «Ельдорадо»?

 

                                                                       ( Ліричний герой Е. По шукає не матері-

                                                         альні, а духовні цінності – край свобо-

                                                         ди, мрії, щастя, високих ідеалів. Цей  

                                                         край існує лише в його уяві.)

 

  • Що свідчить про нематеріальну природу  

                                               (Переплетіння реального і

                                                фантастичного у вірші ( зустріч героя з

                                                привидом),

                                                                        символіка твору – місячні гори, Долина

                                                                        Тіней), образи руху (мандрівника лица-

                                                                        ря, привид теж «мандрівний»).

 

  • Чи досяг ліричний герой своєї мрії? Чи відмовився від неї?

                                               (Ліричний герой  усе життя шукав свою

                                                мрію, але він так і не досяг її, проте

                                                пошук незнаного становив сенс його

                                                буття).

                                        

  1. Учитель.

     

              Справді, Е. По усе життя шукав чарівне Ельдорадо – не золото, не багатство, а світ краси, думки, мрії, що міг існувати лише в мистецтві. Для романтика Е. По Ельдорадо має ідеальну, духовну природу. Тому у своїй творчості він відкривав небачені простори фантазії, нові береги людського розуму й уяви. Ми переконаємося у цьому, аналізуючи оповідання Е. По «Золотий жук»

                      (Запис у графу «Дізнався»)

 

               У Е. По немає попередників в детективному жанрі, тому його величають «батьком детективу».

 

 

 

 

 

 

                                                     5

           Ось який цікавий факт існує з приводу появи такого собі слідчого – детектива: твори про розкриття злочинів з’явилися у європейській літературі ще в ХУІІ ст., але людини, що займалася розкриттям злочину – детектива

(нишпорки, сищика) – ще не було. Ця людина грала в творах тільки незначну,

 

 

епізодичну роль, а в центрі уваги були злочинець  і жахливі подробиці самого злочину. Власне детектив зявився в середині ХІХ ст. Родоначальником його вважають Едгара По (новели «Убивство на вулиці Морг», 1841р., «Таємниця Марії Роже».   (Запис у графу «Дізнався»)

 

                  А тепер повернемось до нашого випереджального завдання.

 

  • Що ж таке детектив? (Див. поч.. уроку)
  • Зараз ми знову звернемось до нашого словничка.

 

  1. Повідомлення ІІ гр. учнів.

 

КРИПТОГРАМА (гр. «тайнопис») – це один із видів головоломки зі слів, тому

його часто називають шифротекстом.

 

             Виникли криптограми в далеку давнину. Їхніми авторами вважають священиків, які інколи  шифрували священні іудейські тексти методом заміни: замість першої літери алфавіту писалася остання літера, замість другої – передостання і т.д. Цей древній метод шифрування використовувався в листуванні Юлія Цезаря та Цицерона.

              У криптограмі речення чи висловлювання зашифроване за допомогою простої технології. Кожна літера алфавіту заміняється якоюсь іншою літерою або цифрою. Наприклад, привіт може бути бнефіт ( б заміняє п, н – р і т.д.,

Або кожна цифра відповідає певній літері. Яка визначається завдяки словам-ключам).

              Щоб розшифрувати криптограму, необхідно відгадати слова-ключі, потім замість цифр поставити в таблицю відповідні літери і прочитати отриману фразу. Це, як правило, прислівя або приказка, крилатий вислів, над яким варто замислитися.

 

  1. Уч. Розгадування криптограм – це, звісно, цікаве заняття для дозвілля.

А чи знадобиться воно в реальному житті, чи допоможе вирішити проблеми?

Безперечно. Адже такі ігри розвивають логічне мислення, увагу, память, на-

 

 

                                                      6

полегливість, терплячість. Крім того, класика детективів дає психологічні спостереження за різними людьми, що допоможе розпізнати друзів та ворогів, осіб, схильних до неадекватної поведінки, до злочинів. Отже, продовжуємо знайомство з книгою Е. По «Золотий жук».

 

 

  1. Дослідження і пропозиція ІІІ гр.  Особливості побудови оповідання «Золотий жук». Робота над сюжетом і композицією твору.

 

                  -    Експозиція. Легран на острові.

  • Зав’язка. Розповідь про жука.
  • Розвиток дії. «Хвороба» Леграна.
  • Кульмінація. Експедиція в гори.
  • Розвязка. Хід думок Леграна.

 

Тема твору – пошук скарбів.

 

Головна думка – «Історія накопичення людських знань безперервно доводить одне: найбільшим числом найцінніших відкриттів ми зобов’язані супутнім, випадковим або непередбачуваним обставинам». Е.По.

 

У. Підбиття підсумків уроку.

 

  1.  В чому своєрідність оповідань Е. По

 

  1. Детективні…   (раціональні або логічні).
  2. У центрі…        (таємниця, загадка, злочин).
  3. Сюжет…           (інтелектуальний процес розслідування, розгадування  таємниці).
  4. Герой…             (вигадана розумна особа, яка розгадує таємницю.  Огюст

Дюпен, Легран).

 

  1. Уважно подивіться на виставку книг. Прокоментуйте, хто з

            письменників став послідовником Е. По?

                                                      ( А.К. Дойль, Агата Крісті, Жорж

                                                         Сіменон…) Запис у графу «Ді-

                                                         знався».

 

 

 

 

 

                                                       7

  1. Звертаємось до таблички.

 

  • Що нового ви дізналися з уроку?   (Учні зачитують, про що  дізналися на уроці).
  • Чи справдились ваші сподівання?

 

 

       УІ.  Домашнє завдання.

    

  1. З’ясувати, що створює таємничу атмосферу в оповіданні «Золотий жук». Дібрати відповідні цитати.

 

  1. Розгадати головоломку

 

           Т зо А ло Є то М го Н    И жу Ц ка Я

        

 

     

         

 

«Едгар Аллан По розкидав насіння, з якого проросли сучасні твори.

   Письменники вимушені йти вузькою стежкою, постійно розпізнаючи сліди

   Едгара По, який пройшов попереду них…», - зазначав А. Конан Дойль.

 

 

 

 

 

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

    

                                                       

                                            

                                

                                                                   

                                                       

   

                                                                                       

                                                    

 

                                                                                                                    

docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
8681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку