Розробка уроку "Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі" з використанням інтернет-ресурсів
ТЕМА: Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі.
Мета: формування предметних компетентностей:
- розвивати словниковий запас учнів;
- коментувати, характеризувати події;
- висловлювати власну думку;
- виховувати потребу в саморозвитку та самовдосконаленні;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:емоційно сприймати, визначати актуальні проблеми в новому жанрі;
літературознавчої: домогтися засвоєння поняття про детектив як літературний жанр та його особливості;
- громадянської та соціальної компетентності: формувати загальнолюдські моральні цінності, усвідомлення ідей справедливості;
культурологічної: виховувати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність.
Тип урок: вивчення нового матеріалу.
Основні терміни та поняття: детектив, ознаки детективного твору.
Міжпредметні зв’язки: історія, логіка.
Обладнання: презентація, підручники, відеоматеріали, тест, засоби ІКТ.
Змістові лінії:
ТЛ- оволодіння учнями поняттями (детектив) й застосування їх під час аналізу твору.
ЛК – зв'язок літератури з історією, логікою.
ЕЦС – розвиток фантазії, уяві.
Зміст уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Визначення теми уроку та його завдань.
- оголошення теми та завдань уроку:
Е. А. По
- проблемне питання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя.
Подумайте, а що таке таємниця? А. Ейнштейн цьому слову дав таке визначення: «Найпрекрасніше почуття, яке може випасти на долю людини, - відчуття таємниці. Це джерело справжнього мистецтва, будь-якої істинної науки. Той, хто ніколи не знав цього почуття, у кого немає відчуття до потаємного, той ніби й не живе: у нього закриті очі».
На нашому уроці ми попробуємо «відчути таємницю», осягнувши закони, за якими створюються детективи, дізнаємося, що таке детектив, ознайомимося з іменами кращих письменників детективного жанру, а також спробуємо відповісти на питання «У чому причини популярності цього літературного жанру?»
Урок побудуємо у форматі роботи детективного агентства, яке працюватиме у таких напрямах:
ІV. Викладання нового матеріалу
Валерій Брюсов говорив, що «Детективний роман – це вища форма загадки», отже відеоролик, підготовлений представниками відділу інформаціі, познайомить з історію виникнення жанру та детективом як жанром (метод «Перевернутий клас»).
Історія детективного жанру прослідковується з глибокої давнини: його елементи виявляють у Біблії (історія про Каїна та Авеля); вони присутні у казках «Тисячі і одна ніч»; у середньовічній китайській новелістиці. Термін «детектив» вперше ввела Енн Кетрін Грін, котра в такий спосіб визначила жанр свого твору «Левенвортська справа», а засновником детективної літератури вважають американського письменника Е.А.По, який протягом 1840-1845 рр. створив 5 новел, у яких було закладено ідеї, що лягли в основу принципів сучасного детективу. Він став засновником трьох головних напрямів у детективі - романтичного (власне сенсаційного), класичного (власне інтелектуального) та готичного (жахливого, страшного). У творах класичного типу, власне інтелектуальних детективах, усі події, як правило, відбувалися у першій частині, а потім детектив рухався вперед, доки повністю не розгадував загадки. Що ж стосувалося читача, то він діяв нарівні з великим нишпоркою і мав можливість самостійно працювати над загадкою. Розв'язуючи ту чи іншу таємницю, читач повинен мислити логічно, послідовно, підключивши свій інтелект, звідси і назва - інтелектуальний.
Наступною віхою в розвитку англійського детективу стала публікація “Етюду в багрових тонах” А. Конан Дойла у 1887 році. Автор зосередився на тому, чого Е.А. По торкнувся лише поверхово: власне процесу дедукції, який дозволяє досягти високих результатів на бідному матеріалі.
Детектив (англ. detective — агент розшуку, лат. deteсtіо — розкриття) – людина, що розслідує злочин (нишпорка, сищик)
Детектив - це різновид пригодницької літератури, прозовий твір, у якому розкривається певна таємниця, пов’язана із злочином,
Види детективів
|
|
Інтелектуальний детектив |
У центрі сюжету інтелектуальна загадка (таємниця).
|
Психологічний детектив |
У центрі твору - психологічний конфлікт детектива й злочинця, особливості їх характерів.
|
Кримінальний (поліцейський) детектив |
Стрімкий сюжет, гострота подій, досить велика кількість персонажів, декілька ліній розслідування |
Гумористичний (іронічний) детектив |
У сюжеті органічно поєднане трагічне з комічним.
|
Жіночий детектив |
Розслідування веде детектив-аматор, і це жінка |
Молодіжний детектив |
Молода людина опиняється в центрі таємниці, стає мимовільним свідком злочину, проводить власне розслідування, відмінне від офіційного.
|
- Як ви думаєте, який вид детективів є найпопулярнішим? Доведіть свою думку.
(Особливим попитом у читача користуються іронічні та інтелектуальні детективи. Цікавість до цієї категорії зросла після роману "Код да Вінчі" Дена Брауна.)
Творці детективів (презентація)
Зразок.
ЗАВДАННЯ 2. Зʹєднайте елементи композиції з ознакою ознаками детективного твору (LearningApps http://surl.li/ksam)
ЗАВДАННЯ 3. Знайдіть відповідність (словникова робота) Співвіднесіть слова з лексичним значенням
Дедукція |
|
агент розшуку |
Криптограма |
спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень |
|
Детектив |
метод дослідження |
|
Інтрига |
напис, виконаний тайнописом |
|
Дедуктивний метод |
|
|
Пергамент |
|
ЗАВДАННЯ 4. Знайти слова, які відповідають темі уроку.
Р П У А Р О Т Ь М П А В А Т С О Н Е Й Д Е Д У К Ц І Я Ю Ш Е Р Л О К М С Ж Г У Д Е Т Е К Т И В А |
Ф М Е Т О Д П А К У Л К М А Р П Л Х Е Я А П А Т А Є М Н И Ц Я Ч І Н Т Р И Г А Р Т І Я З Л О Ч И Н М Д Ж |
ЗАВДАННЯ 5. Детективні ситуації.
«На березі струмка залишилися два види слідів тварин, третій слід свідчить, що хтось волочив когось по піску – цей слід вів до лісу» (байка І. Крилова «Вовк та Ягня»).
«На березі струмка з кришталево чистою водою в один момент виросла невідома до цього часу прекрасна квітка. Що відбулося насправді?» (міф «Нарцис»).
«Героя твору, який мріяв про малярський пензлик, за непослух поміщику ув’язнили. Через декілька днів виявилося, що хлопець зник. Як це йому вдалося, адже до вікна було дуже високо, двері були без пошкоджень, варта не могла його випустити, так як була вірною господарю. Як врятувався герой?» (казка «Пензлик Маляна»).
«Цей герой попрощався із знайомими парубками та дівчатами, заповів майно церкві і зник. Що з ним трапилося?» (М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»).
V. Рефлексія.
Слово учителя.
І нарешті, розгадавши всі таємниці, ми створимо психологічний портрет детектива. А допоможе у цьому знайомий нам вид роботи. Це сенкан, і присвятимо сьогодні його детективу (літературному жанру або людині, що розслідує злочини – за вибором)
Детектив
рішучий, уважний;
слухає, розмірковує, аналізує;
людина, яка має логіку;
Нишпорка.
VI. Підсумок уроку.
Вправа «Незакінчене речення»
Слово вчителя. Люди люблять детективи, тому що в них захоплюючий сюжет, часто ці твори мають несподіваний фінал. А за даними психологічних досліджень – читання детективної літератури розвиває логіку, допомагає розуміти психологію людей, учить бути спостережливими та обережними
VIІ. Домашнє завдання.
Додаток до уроку
Аудіокнига Е. По «Золотий жук» http://surl.li/jpcv
100 кращих детективних творів - http://surl.li/jttv