- навчальна: дослідити образи трагедії Шекспіра «Гамлет, принц данський», розкрити риси, притаманні головним героям; поглибити й узагальнити рівень розуміння твору;
- розвивальна: заохотити учнів до креативної роботи, розвинути вміння критично осмислювати матеріал і знаходити в ньому найсуттєвіше;
- виховна: виховувати свідоме ставлення до життя: дати учням зрозуміти, що вибір “бути чи не бути" вони роблять щодня, отож робити його треба зважено, виховувати культуру спілкування
Трагедія «Гамлет»
Детективне розслідування справи принца Гамлета.
Нове читання трагедії.
Шекспірівське питання : Хто вбивця?
Мета:
- навчальна: дослідити образи трагедії Шекспіра «Гамлет, принц данський», розкрити риси, притаманні головним героям; поглибити й узагальнити рівень розуміння твору;
- розвивальна: заохотити учнів до креативної роботи, розвинути вміння критично осмислювати матеріал і знаходити в ньому найсуттєвіше;
- виховна: виховувати свідоме ставлення до життя: дати учням зрозуміти, що вибір “бути чи не бути” вони роблять щодня, отож робити його треба зважено, виховувати культуру спілкування
Очікувані результати:
- предметні компетентності – учні знають фабулу твору, можуть назвати його ключові моменти та героїв, пов’язаних з ними.
- ключові компетентності – учні критично осмислюють стереотипно позитивних і негативних героїв трагедії, аналізують їх риси як пояснення тієї чи іншої поведінки.
- емоційно-ціннісне ставлення – учні, мотивовані свідомо приймати рішення, усвідомлюють важливість щоденного вибору “бути чи не бути»
Лунає музика.
Роздуми учнів на тему: «Моє розуміння Гамлета»
1: Для Гамлета Данія – в’язниця. Він, як птах у клітці: «Он сам в плену у свого рожденья»
2:Народження Гамлета – велика змія. А кінчик хвоста – це сам Гамлет. Хвіст знаходиться у полоні, бо змія згорнута, тож самостійно принц нічого не може вирішити.
3: Гамлет – це троянда, яка знаходиться під ковпаком. Його оточують вороги, бо він дуже небезпечний. А Гамлет обороняється.
4:Гамлет – це знак нескінченності, бо це вічна тема. І це водночас, коло, бо не знаходить виходу принц.
5: Гамлет – це сонце, яке виходить зранку над хмарами. А хмари – це ті, хто намагається перешкодити, ті, хто не хоче, щоб Гамлет став королем.
Прокурори та адвокати, які, в свою чергу діляться на групи, що розглядають дії персонажів. Прокурори обвинувачують героїв, пропонуючи аргументи на користь своєї версії, а адвокати будують захист на основі тексту Шекспіра)
Підозрювані: 1-Клавдій, 2-Гертруда, 3-Гамлет, 4- Офелія, 5-Полоній, 6-Горацій.
Полоній
Обвинувачення |
Захист |
Полоній міг бути вбивцею, бо так наказав Клавдій. |
Полоній – не вбивця, бо сам нічого не може планувати. Він звик підлещуватись, обманювати, Але сили не вистачить, щоб вбити. |
Офелія
Обвинувачення |
Захист |
1/ На неї ніхто не подумає. |
1/ Офелія проста, наївна, пряма. Сама нічого не вдіє без волі батька: «Як ви веліли, його писань не брала й не пускала його до себе» / Дія 2, сцена 2 / |
2/ Хоче вийти заміж за Гамлета і стати королевою. Гамлет здогадується і посилає її в чорниці: «І про ваше малювання і підмалювання я чував. І чув чимало. Бог дав вам одне обличчя, а ви Робите собі інше. Йди в чорниці» /Дія 3, сцена 1/ |
2/ Вона – жертва обставин. Після смерті батька сходить з глузду. « Про батька править все щось белькоче. Слова її безглузді, недоладні.»/дія 4,сц.5/ «Господи, ми знаємо, що ми таке, Та не знаємо, чим ми станемо»/дія4,сц5/ |
Клавдій
Обвинувачення |
Захист |
1/ Хотів стати королем |
1/ Про це мріють багато, але не завжди вбивають. |
2/ Одружується з матір’ю Гамлета: «Одначе глузд натуру вже зборов, І ми, розважно тужачи за братом, Не забуваємо й про нас самих. Отож, вдову порфіроносну Взяли ми собі в подружжя» /Дія1, сцена 2/ |
2/ Йому потрібен цей шлюб, бо інакше королівство було б у біді. Це політичний крок, бо Фортінбрас вимагає земель. «Вимагає повернути землі, Що у його вітця преславний брат наш По праву відібрав.»/Дія1, сцена 2/ |
3/ Його звинувачує привид: «Змій, що урвав життя твойому Батьку, надів його вінец» ( Дія 1, с. 5 ) |
3/ Гамлет сам не дуже вірить привиду: «Ну, а привид, диявол, може,Обманює для згуби» (Дія 2, с.2 ) |
4/ Під час молитви кається в гріхах: «Ядучий сморід злочину мого! Прокляття братовбивства!» (Дія 3, сцена 3) «Якби загусла вже братня кров На цій руці проклятій.» «Але ж я навіть каятись не годен» |
4/ Він вважає себе вбивцею тому, що бажав смерті брата. А, коли це трапилось, спрацював психологічний механізм: бажання стало дійсністю. Він грішник, може вбивав, але не брата. «Слова, що без чуття в далеку путь я вирядив, до неба не дійдуть » Клавдій не щирий, він грає каяття. |
5/Король під час вистави встає: «Світла мені! Ходимо геть!» (Дія3,сцена 2) |
5/Кожен образиться, якщо його відкрито звинуватять у тому, чого він не робив. І, може, він думає, що вбивця - хтось з оточуючих. |
6/Хоче позбутися Гамлета, посилаючи спочатку до Англії (Дія 5, сцена 2 ) « Розпечатав я листа його величності І прочитав повеління…вмить мені б голову стягли» А потім підштовхує Лаерта до вбивства І підсипає отруту до келиха: «Ти візьми Меч не затуплений й помстись за батька» «І він попросить пити На ту потребу келих» |
6/Хоче позбутися Гамлета, бо той стає небезпечним. Гамлет вбив Полонія. |
Гертруда
Обвинувачення |
Захист |
1/ Ненавиділа свого чоловіка, кохає іншого. «Скинь барви ночі, Гамлету ласкавий, і Дружнім оком глянь на короля» ( Д.3, с. 4 ) |
1/ Це не кохання: «Не звіть любов’ю це. Бо в вашім віці шал крові вгамувавсь, примовк, прищух, скорився розсуду» |
2/ Розуміє свій гріх/Д3, с. 4/ «Звернув мені ти очі в глиб душі: У них тепер я чорні плями бачу.» |
2/ Картає себе не за вбивство, а за зраду короля. |
3/ Привид звинувачує її за зраду «Що за страшне падіння! Від лицаря скотитися до гада.» |
3/ Тільки за зраду, не за вбивство: «Душу не погань, замисливши на матір щось.»( Д.1, сцена 5) |
4/ Коли Офелія сходить з глузду, королева подумала: «Душа моя - вмістилище гріха ,Нечиста совість кари жде…»( Д.4, с.5 ) |
4/ Вважає, що вона покарана за шлюб з Клавдієм. |
Гамлет
Обвинувачення |
Захист |
1/ Він – вбивця. Він вбиває Полонія, а Потім спокійно ховає тіло: «Ти жалюгідний необачний дурню, Прощай, я цілив вище, ніж поцілив: Прийми, що суджено тобі.» ( Дія3,с.5 ) |
1/Він вбив Полонія, бо вважав, що за килимом – Клавдій. (д.3. с. 5): « Там стояв король!» |
2/ Гамлет відправляє на смерть двох Гільденстерна та Розенкраца: «Зухвало розпечатав я листа Вони мені сумління не гнітять» (Дія5.с.2.) |
2/ Він знає, що це не друзі, а вороги, які везуть принца на смерть. Він захищається: «В чужі справи втрутились ці двоє. Нікчемам небезпечно потикатись між противників» |
3/ Клавдій вважає принца небезпечним: «На волі небезпечний він для всіх!» (Дія.4. с.2 ) |
3/ Клавдій злякався, бо за килимом міг бути він. |
4/ Клавдій посилає принца на смерть, бо підозрює, що принц – вбивця. «убий його!»(Дія 4,с.3) |
4/ Клавдій знає, що принц – майбутній король, а також, що Гамлет знає правду про вбивство. |
5/За повір’ям, вбивця бачить привид своєї жертви. Він дуже лякається, бо боїться, що той викриє його: «Твій образ так мені навдивовижу!» (Д.1,с.4) |
5/ Привид звинувачує не сина, а Клавдія. Першого разу привид бачать інші: «Змія в вінці твого вітця!» |
6/ Робить вигляд, що він не сповна розуму, бо не став королем, вбивши батька. «Мій глузд нездужає» (Д.3,с.2) |
6/ Він хоче, щоб не здогадались про плани помсти. Гамлет не здатен на вчинок. Він більше думає, ніж діє. |
Горацій
Звинувачення |
Захист |
1/ Не вважає себе другом Гамлета: «Мій принце, ваш слуга покірний» |
1/ Це таке висловлювання. Гамлет відповідає: «Я слуга вам теж.» (Д1,с.2) |
2/ Чекає на іншого правителя(Д.1,с.4) «Поможуть небеса, Бог не залишить Данії» |
2/ Горацій приїхав на похорон короля, його не було під час вбивства. |
3/ Горацій не вважає себе датчанином. На прохання Гамлета все розповісти, відповідає: «О, ні, мій принце, я швидше римлянин, аніж датчанин.» |
3/ Але він все розповідає потім: «Правду скажу про все» (Д.5, с.2 ) |
Лунає музика
Учень 1 : Підуть в вічне життя мої друзі, я, мої батьки, але залишиться 61 сторінка тексту. Залишиться книга, яка ставить вічні питання. Життя складніше за схему. Шекспір залишив нам трагедію «Гамлет» і шекспірівські питання.
Учень 2: Гамлет – особистість. Він страждає. Він – людина, яка хоче вирватись з затісної клітки. Але обставини сильніші.
Учень 3: Задуми Гамлета не справдились. Та вдався задум великого Шекспіра. Чотири століття ми зачитуємось трагедією, вкотре ставимо питання і намагаємось знайти істину.
Учень 4: Гамлета так легко і так важко зрозуміти. Це все тому, що в ньому ми відчуваємо себе. А самих себе ми добре знаємо?
Відповідаючи на питання актуальності цих рядків, хочеться сказати, що насправді ви робите цей вибір кожного дня. Тому пам’ятайте, що якщо раптом ви розумієте, що вам не подобається те, ким ви є — у вас завжди є можливість змінити все.
1