20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

ДІАГНОСТИЧНА ГРА «ДЕРЕВО»

Про матеріал
Метою даної вправи є створення групою учасників загального малюнка дерева. При цьому кожен на своєму робочому місці, на окремому аркуші паперу, створює свою індивідуальну частину дерева. Після малювання листи складаються так, щоб вийшло загальне дерево, і обговорюється процес створення групового дерева.
Перегляд файлу

ДІАГНОСТИЧНА ГРА «ДЕРЕВО»: від частини до цілого

Шкільний психолог часто стикається з особистісними проблемами учнів, з проблемами дисципліни, з несприятливим психологічним  кліматом у класі, школі, з емоційної втомою вчителів, байдужістю учнів ...

За кожним вчинком дитини або дорослого коштує унікальна комбінація прагнень, бажань, моральних підвалин, емоційних переживань, тобто внутрішній світ людини. Як заглянути в цей світ, щоб краще зрозуміти душевні переживання людини, допомогти її знайти шляхи подолання конфлікту? Одним з інструментів, що допомагають психологу на цьому шляху, є арт-терапія, зокрема робота з малюнком. Виносячи за допомогою малюнка внутрішнє до зовнішнього світу, людина знімає напругу, виводить себе з бездіяльності і закритості до осмисленої дії, відкриває можливість самолікування, саморозвитку і самопізнання.

Часто, працюючи з підлітками, стикаєшся з необхідністю не тільки зрозуміти для себе, а й показати дітям ступінь згуртованості їх класу, стратегію поведінки кожного учасника, претензії на лідерство, а найголовніше - виявити для кожного його місце в групі. Одним з методів, що дозволяють зробити це, є арт-терапевтична вправа «Дерево».

Я познайомилася з цією вправою в книзі Гертруди Шоттенлоер «Малюнок та образ в гештальт-терапії». Вправа здалося доступною, глибокою і цікавою, і я стала використовувати її у своїй роботі, трохи змінивши її і розширивши віковий діапазон застосування.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Ця вправа підходить для дітей старшого віку, починаючи з 4-го класу, і підлітків (особливо  проведення для учнів 4-5-х класів). Вона відображає динаміку групових процесів, так як направлена як на індивідуальну частину, якою є кожен учасник, так і  до цілої, до цієї групи.

Метою даної вправи є створення групою учасників загального малюнка дерева. При цьому кожен на своєму робочому місці, на окремому аркуші паперу, створює свою індивідуальну частину дерева. Після малювання листи складаються так, щоб вийшло загальне дерево, і обговорюється процес створення групового дерева.

Для виконання цього завдання від кожного учасника вимагається добре сконцентруватися на своїй індивідуальній частині і при цьому мати на увазі, що метою є загальний малюнок.

Аркуші паперу А4 розкладаються так, щоб вони утворили великий прямокутник або квадрат (в залежності від числа учасників). Можливий варіант, при якому залишається один порожній лист (при непарному числі учасників).

Інструкція

Тема загального малюнка - дерево, тобто готовий малюнок повинен являти собою дерево.

Під час малювання розмовляти не можна.

За командою: «Візьміть собі аркуші паперу» - кожен учасник вибирає собі лист, на якому він хоче малювати.

Малювати можна кольоровою крейдою, олівцями, фломастерами, фарбами.

Кожен учасник малює свою частину на своєму робочому місці. Рух по аудиторії під час малювання небажано.

Коли малюнок готовий, спробуйте скласти листи так, щоб утворилося одне загальне дерево. Тепер вся група може уважно розглянути малюнок і обговорити по колу процес створення групового дерева.

Коментар

Малюнок є хорошим дзеркалом стану класу.

Обговорення

Дуже важливо прояснити для кожного учасника його реальне місце в групі і стратегію поведінки. Психолог може поставити учасникам наступні питання:

• Ти намалював свій малюнок і помістив його сюди. Як ти відчуваєш себе на цьому місці (з краю, в середині, вгорі, внизу)?

• Ти сам вибрав це місце, якщо ні, то хто (або що) змусив тебе це зробити?

• Ти задоволений своїм місцем? Як з цим у тебе в житті?

• Що ти зараз відчуваєш?

За допомогою малюнка підлітки часто описують, як вони відчувають себе в житті: забутими, покинутими, слабкими, невпевненими, жорстокими, колючими ...

• Чи хотів би ти щось змінити для себе? - це питання дає можливість підлітку щось змінити в собі, зробити перший крок, «зрушити з місця».

• Тепер вибери для себе іншу частину дерева, ту, яка тобі особливо подобається, і уяви, що там твоє «місце». Як ти відчуваєш себе там?

У цьому випадку учасники групи частіше вибирають той малюнок, ту частину дерева, яка схожа на їхню життєву мрію: для когось  це - міцний стовбур, для когось це  - соковита, яскрава зелень, усипана красивими плодами. Коли підлітки ототожнюються з цим малюнком, вони наповнюються енергією і внутрішньою силою.

• Якби ти був цією частиною, як би ти почувався в групі?

• А в житті? Чи з'явилися у тебе якісь нові можливості?

• Що ти можеш робити, чого раніше не міг? Чого не можеш?

• Який твій вклад в малюнок? Якою мірою ти сприймаєш свій малюнок як частину цілого?

Якщо в результаті обговорення відчувається, що учасники напружені або не задоволені результатом спільної взаємодії, можна запропонувати намалювати дерево ще раз. При цьому необхідно попередити, що групова взаємодія приносить задоволення тоді, коли кожен учасник групи є самим собою і творить, не обмежуючи себе, маючи при цьому на увазі створення загального малюнка.

При великому числі учасників, для того щоб укластися в урок, обговорення можна обмежити загальними питаннями:

• Що привносить кожен в загальну картину? Чи влаштовує це його?

• Чи може група створити «єдине дерево» зі стовбуром і кроною?

• Що заважає групі створити «єдине дерево»? Що робити?

 

 

 

 

Особливості групового процесу

 

Пояснення

 

1. Хто який взяв аркуш?

 

Прагнення до лідерства: хтось узяв лист першим і відразу почав малювати, хтось чекає, а хтось бере той лист, який залишився.

 

2. Хто малює стовбур? Хто малює крону?

 

Позиції в групі (поведінка в житті): стовбур - основа дерева, на ньому все тримається, якщо немає стовбура, то немає і дерева, крони; але стовбур знаходиться внизу, а крона - нагорі, і вона всім видно.

 

3. Якщо малюють кілька стовбурів, чия ідея перемагає?

Намагається намалювати свою частину стовбура особливо яскраво, міцно натискаючи на олівець. Інтенсивно зафарбовує свою частину, виділяючи кольором.

 

4. Які зусилля прикладає кожен учасник, щоб захистити своє бачення малюнка?

 

Намагається організувати дії групи, що кому малювати (невербально). Намагається повідомити групі, що він малює (невербально).

 

5. Якщо в групі з'явився лідер, наскільки він може організувати роботу групи в цілому? Якою мірою група погоджується на це бачення?

 

Група прийняла ідею лідера, учасники змінюють свою позицію, підлаштовуються під бачення лідера: головне - спільна справа. Група не приймає керівництва, нічого не помічаючи, малюють те, що вирішили раніше: не хочеться підлаштовуватися; малюю, що вирішив.

 

6. Як при цьому поводиться кожен учасник групи: чи змінює свій малюнок? Якщо змінює, то з охотою чи ні?

 

Змінює охоче. Не змінює.

Змінює, але з неохотою.

 

7. Як відбувається взаємодія між учасниками?

 

Невербальне спілкування, намагаючись організувати спільні дії. Чи не помічають один одного.

 

8. Чи всі малюють одночасно? Чи є вичікувальна позиція?

 

Всі малюють відразу, одночасно. «Чекаю, поки все намалюють і малюю те, що залишилося, що потрібно».

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
10 серпня
Переглядів
151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку