Тема: Діагностична робота №2 з української мови. 5 клас. Лексикологія. Фразеологія
Очікувані результати: учні виявляють достатній рівень засвоєння теми «Лексикологія. Фразеологія», сформованість умінь і навичок тлумачити слова, розрізняти лексику за походженням, за частотою та сферою вживання; показують навички аналізу мовних явищ і наполегливість у навчанні.
Перебіг уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Робота над темою уроку
І варіант
Початковий рівень
а) свіжий вигляд, чиста совість, важкий день;
б) ведмежа лапа, вовче лігво, легкий пух;
в) свіжий хліб, чисте повітря, голова людини.
а) сніг, дощ, іній, град;
б) огорожа, паркан, тин, пліт;
в) гора, долина, круча, схил.
а) слова, однакові за звучанням і написанням, але зовсім різні за значенням;
б) слова, протилежні за значенням;
в) слова, різні за написанням, але близькі за значенням.
а) високий - низький;
б) військовий - воєнний;
в) говорити - балакати.
а) булава, жупан, чумак;
б) цегла, заметіль, миша;
в) дім, автомобіль, жнива.
а) фільварок, стельмах, шляхта;
б) будинок, телефон, дорога;
в) осавул, лакей, кріпак.
Середній рівень
М’який характер, м’який ґрунт, соковита осінь, соковита груша, крижане серце, крижана бурулька, блакитні береги, блакитні очі.
Вулканічна лава, дерев’яна лава –
Крило літака, крило птаха –
Коса дівчини, гостра коса –
Солодкий сон, солодкий мед –
Достатній рівень
10. Виправити лексичні помилки:
Мішати вчитися –
получити оцінку –
місяць жовтень -
Прикусити язика –
Заговорювати зуби –
Ламати голову -
Високий рівень
Хоробрий, відважний, сміливий.
ІІ варіант
Початковий рівень
а) холодний ранок, тверда земля, яскравий місяць;
б) чиста совість, золоті руки, кришталеві сніжинки;
в) золотий перстень, чиста скатертина, м’яка шерсть.
а) сміятися, плакати, стрибати;
б) заметіль, віхола, хуртовина;
в) зілля, сонце, ставок.
а) слова, однакові за звучанням і написанням, але зовсім різні за значенням;
б) слова, протилежні за значенням;
в) слова, різні за написанням, але близькі за значенням.
а) гривна - гривня;
б) світлий - темний;
в) блискучий - тьмяний.
а) зошит, книга, пенал;
б) фільварок, стельмах, шляхта;
в) хлопець, чоловік, дружина.
а) уроки, навчання, завдання;
б) каптан, закуп, жупан;
в) лірник, мідник, міхоноша.
Середній рівень
Стальна воля, стальна сокира, світла дорога, світла кімната, прозорий вечір, прозорі занавіски, тепла зустріч, тепла осінь.
Сходи в будинку, сходи по воду –
Замок на дверях, замок на старій горі –
Брус мила, дерев’яний брус –
Козацька чайка, птах чайка –
Достатній рівень
10. Виправити лексичні помилки:
В любий день –
На протязі тижня –
Я рахую, що так не можна робити -
Накивати п’ятами –
Голова не варить –
Як оселедців у бочці -
Високий рівень
Старанний, дбайливий, акуратний.