Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні

Про матеріал
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, формувати вміння визначати звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введенн я в них слів-звертань, конструювати речення;виховувати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

 

Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, формувати вміння визначати звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення,

творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введенн

я в них слів-звертань, конструювати речення;виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор.

Підручник:

Хід уроку

  1. Організаційний момент

 

  1. Гра «Так-ні»

Добрий день, шановні учні. Сьогодні ми з вами продовжуємо говорити про звертання, але для початку, пропоную вам налаштуватися на урок та пограти в гру «Так/ні»

Якщо ви погоджуєтеся з твердженням – піднімайте зелену квітку, якщо ні – червону.

-Сьогодні понеділок.

-Зараз січень-місяць.

-Зараз урок української мови.

-Кілограм заліза важче, ніж кілограм вати.

-Сьогодні чудовий день!

-Сьогодні я з усім впораюсь.

-Я уважно виконуватиму завдання.

-Я буду щасливий!

2. «Комплімент-звертання»

Звертання має магічну силу, адже, як стверджують психологи, ніщо так не діє на людину, як звук власного імені. Чи всі учні класу звертаються один до одного, називаючи імена? Чи часто ми говоримо одне одному приємні, ласкаві слова? А саме вони забезпечують комфортне спілкування, сприяють вихованню почуття власної гідності, значущості. Скажіть комплімент своєму сусідові по парті, вживаючи звертання.

 

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності. Запис теми

Учитель:  Отже, як ви вже здогадалися, тема сьогоднішнього уроку – «Звертання». Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному житті, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося.

На уроці ми закріпимо знання про звертання, вживання розділових знаків при звертанні. Складатимемо речення, ускладнені звертаннями.

 

 

III. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Інтерактивна гра «Пригадаймо»

 

https://wordwall.net/uk/resource/72420605

 

- Що таке звертання?

- Чим відрізняється звертання від інших членів речення?

- У якому відмінку можуть бути звертання?

- Де може стояти звертання?

- Для чого вони вживаються?

- Як виділяються звертання на письмі?

 

2. Перевірка домашнього завдання (діалоги)

 

3.Перегляд Відео

Пропоную переглянути приклади звертань з відомих мультфільмів. Запишіть їх в зошит

https://www.youtube.com/watch?v=0bHnfH3yS1M

 

IV. Опрацювання теоретичного матеріалу.

 

  1. Робота зі схемою.

 

Звертання – це слово або словосполучення слів, що називає того, до кого (або до чого) адресоване мовлення.

Наприклад: Мово моя, мово, мова кольорова, в ній гроза ранкова й тиша вечорова.

 

Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні -  презентация онлайн

 

 

 

  1. Робота біля дошки+ проблемне питання

 

 Перепишіть речення, правильно розставляючи розділові знаки при звертаннях. Знайдіть однорідні члени речення.

 

Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси. (І. Гончар). Прекрасні квіти пести, охороняй юначе! (І.Драч).  Цвітіть сади Лани ростіть! (М.Рильський).

 

Скажіть, будь ласка, до кого звертаються автори речень? Чи це реальні люди?

Якщо я вам скажу, що в цих реченнях використано риторичне звертання? Змоделюйте мені визначення, що саме ми називаємо риторичним звертанням?

Звертання до неживого предмета, абстрактного поняття, відсутньої особи для  посилення  виразності тексту називається риторичним звертанням. 

 

  1. Фізкультхвилинка

1.Якщо я назву непоширене звертання, то підніміть руки догори, з’єднайте пальці та зробіть хвильку, поширене – опустіть руки до п’яточок та потрусіть зап’ястями.

 

Україно, мій рідний краю, Тарасе, наш рідний Кобзарю, поете, батьку наш, народе український, земле, Тарасе Григоровичу.

 

2.За допомогою ліктя або кінчика носа напишіть у повітрі будь-яке з почутих звертань.

 

  1. Робота в групах з місця та біля інтерактивної дошки

 Група 1. Робота з текстом

Визначити тему і головну думку тексту. Знайти слова в тексті на підтвердження головної думки. Підкресліть звертання. До якої групи воно належить (поширене непоширене)?

Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім захотілося пити.

Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав:

-         Спасибі тобі, струмочку.

Онук посміхнувся.

-         Чому ти посміхаєшся, онучку? – спитав Дідусь.

-         Навіщо Ви, дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує Ваших слів, не знатиме про Вашу подяку.

Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки.

Помовчавши, Дідусь сказав:

-         Це так… Струмочок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, Онучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?

Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим.

-         Людину, - сказав Дідусь. – Ми говоримо спасибі для того, щоб не стати ні вовком, ні ослом, ні безмозкою куркою…

 Група 2. Редагування тексту

Доповніть речення звертаннями.

Заощаджуючи енергію, ми рятуємо навколишнє середовище. Це не складно і почати можна одразу:

-         виходячи з кімнати, не забувайте вимкнути світло й електроприлади;

-         не тримайте водопровідний кран відкритим без необхідності.

Група 3. Робота біля інтерактивної дошки

 

https://wordwall.net/uk/resource/72419087

 

  1. Складання та розігрування діалогу (РЕЗЕРВ)

Завдання: Розгляньте малюнки. Складіть і розіграйте міні-діалоги за кожним малюнком. Відтворіть усі можливі форми звертання людей одне до одного.

 

Звертання. Роль звертань у реченні - ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ...                               Untitled

 

 

 

 

Untitled                             День дошкольника «Книг волшебная страна в гости ждет тебя ...

 

 

VІ. Підсумок уроку

 

  1. Інтерактивна вправа «Волейбол» (за допомогою сервісу Pleackers)

 

1.Чи поширюються звертання? ( Так).

2.Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні).

3.Звертання називає того, до кого звертаються? (Так).

4.Звертання може бути членом речення? (Ні).

5.Найчастіше звертання може бути виражене займенником? ( Ні ).

6.Звертаннязавжди стоїть на початку речення? ( Ні ).

7.Звертання використовується в науковому стилі? ( Ні ).

8.Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? ( Так ).

9.При звертанні може бути знак оклику? (Так).

10.Чи може вживатися звертання в множині? (Так ).

11.Основне значення звертання смислове? ( Так ).

12.Слова о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ).

 

2.     Самооцінювання

 

VІІ. Домашнє завдання

 

  1. Для всіх – тести на платформі «На урок»

 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4962799

 

  1. Індивідуальне (високий рівень):

 Скласти комікс на тему «Екологічно-здоровий українець – майбутнє нашої держави». Використайте звертання.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 червня
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку