Використання |
Назва методики |
||||
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
|
Скринінгова шкала розладів аутистичного спектру
Адаптований в 2012р
|
Індивідуалізоване психоосвітнє оцінювання дітей з розладами аутистичного спектра за методикою ТЕАССН Адаптований в 2018р
|
Тест невербального інтелекту та когнітивних здібностей
Міжнародна шкала продуктивності Лейтера
Адаптований 2013 року |
Стандартизована методика для вимірювання інтелекту у дітей
Адаптований 2015-2018 роки |
Діагностика розладу дефіциту уваги та гіперактивності
Адаптований 2017 року |
|
Форма |
Опитувальник для батьків онлайн |
1. Вербальні завдання та стимульні матеріали 2. Опитувальник для батьків онлайн |
9 основних субтестів та 1 додатковий |
10 основних субтестів та 5 додаткових |
Опитувальник онлайн 1. Батьків, 2. Вчителів 3. Дитини |
Вік |
1 - 16 років.
|
2 – 7,5 років. |
3-75 років. |
6-16 років |
6 -16 років |
Характеристика |
Діагностує: 30 основних і супутніх симптомів аутизму які розділені на шість груп: 1. Проблеми з соціальною взаємодією. 2. Персеверації. 3. Соматосенсорні порушення. 4. Атипове спілкування і розвиток. 5. Настрій і порушення. 6. Проблеми з увагою і безпеку. |
Діагностує:
дезадаптивні форми поведінки (чотири субтести) - Вираження емоцій, Соціальна взаємодія, Характерна рухова поведінка, Характерна вербальна поведінка. |
Діагностує: як порушення інтелектуального розвитку, так і обдарованість;
надає об'єктивну оцінку рівня інтелекту дитини, оскільки не потребує від дитини вербальних навичок, що
важливо для складання коректної навчальної програми, проведення ефективних занять, складання максимально актуальних програм. |
Діагностує: як порушення інтелектуального розвитку, так і обдарованість
Вимірює: вербальний інтелект; перцептивне мислення; швидкість обробки інформації; робочу пам’ять
Використовується в якості тесту інтелекту і як основа для побудови програм роботи з дитиною. |
Діагностика: Сукупність рейтингових шкал, які використовуються для виявлення характерної поведінки та емоційного стану дітей та підлітків у різних ситуаціях (академічній, домашній, суспільній). Симптоми основані на DSM |
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
Призначення |
- Швидка діагностика
- Диференціація та підтвердження діагнозу
- Психологічний аналіз та написання структурованого звіту
- Планування цілей та точок терапевтичного впливу. |
для оцінки знань і навичок, якими має оволодіти дитина певного віку (шість блоків).
|
оцінка невербального інтелекту і функціонування нейропсихологічних процесів, що лежать у його основі.
Розроблення надійного та валідного способу дослідження інтелектуальних здібностей, пам’яті, уваги, які неможливо протестувати за певних причин за допомогою стандартних методик діагностики когнітивних здібностей.
Визначення фоктору G
|
для оцінки функціонування когнітивної сфери дитини (текучий та кристалізований інтелект).
|
Розгляд РДУГ як діагнозу та розгляду інших діагнозів за межами РДУГ.
Допомога в формуванні клінічних висновків
Підтвердження, спростування або визначення коморбідних діагнозів |
Цілі |
СКРИНІНГ для швидкої та надійної діагностики дітей з РАС (розладами аутистичного спектра)
- без урахування вікової групи,
- рівня розумового розвитку, або
- ступеня прояву хвороби.
|
1. Визначення сильних і слабких сторін
2. Встановлення вікового рівня розвитку
3. Підтвердження діагнозу та встановлення ступеню тяжкості відхилення
4. Вивчення ефективності педагогічної та клінічної корекції в динаміці
|
1. Визначення інтелекту, який не опосередкований інтелектуальними здібностями 2. Оцінка інтелектуальних здібностей у клінічних умовах 3. Розробка плану втручання на основі визначення сильних і слабких сторін когнітивного розвитку 4. Відслідковування динаміки розвитку когнітивних здібностей. |
Комплексна оцінка загального когнітивного функціонування
Оцінка розумової обдарованості
Оцінка труднощів у навчанні
Оцінка сильних та слабких сторін у пізнавальній сфері |
- Виявлення РДУГ, - супутніх до РДУГ розладів, та - планування, моніторингу й оцінки програм втручання для дітей із РДУГ
Також передбачає оцінювання: - симптоматичних критеріїв DSM для РП і ОРН – двох діагнозів, що часто зустрічаються у випадках РДУГ;
- скринінгу тривожності й депресії, які можуть супроводжувати РДУГ |
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
Категорія осіб |
Діти з підозрою на наявність розладів аутистичного спектра.
|
Діти з особливими освітніми потребами
|
Для дітей та дорослих з - Серйозними комунікативними розладами - Рас - Затримка когнітивного розвитку - Нездатність до навчання - Розлади слуху - Розлад дефіциту уваги - Погіршення моторного розвитку - Органічні ушкодження головного мозку - Вікові порушення розумового розвитку (Альцгеймера) - Люди різних рас та національностей без урахування рідного мовлення
|
Для дітей з нормотиповим розвитком. Для дітей з особливими потребами (труднощі у навчанні, порушення когнітивного розвитку, РДУГ, легкі і помірні інтелектуальні порушення).
|
Діти та підлітки з особливими освітніми потребами, - з розладом дефіциту уваги і гіперактивності (РДУГ).
|
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
Структура проведення (час) |
15-20 хв
заповнення електронної форми спеціалістом або батьками (опікунами) |
1-2 години
інформацію про дитину отримують з 2-х основних джерел:
1) результати виконання завдань, заснованих на типових для дітей формах активності (172 завдання, які дитині пропонують виконати в легкій ігровій формі) 2) інформацію отримують з опитувальника для батьків (або законних представників дитини), який включає: два клінічні розділи (оцінюють - поточні рівні розвитку, діагностичні категорії і ступінь вираженості проблеми) три субтести, в яких оціюються - проблемна поведінка, навички самообслуговування, адаптивна поведінка)
- Проведення в довільному порядку,
- якщо в даному субтесті дитина справляється із завданнями добре, спеціаліст може проставити бали за інші завдання даного субтесту самостійно. |
1,5-2 години.
- Індивідуально з використанням стимульного матеріалу - У відповідній для тестування атмосфері (збіднене середовище), в якій дитина зможе максимально зосередитися. - Завдання варіюються відповідно до вікових категорій (3-5, 6-10, 11-75) - Можна змінити порядок тестів, коли зміна порядку покращить результат респондента: пропустити субтест, якщо він викликає труднощі, а потім повернутися до нього знову. - Якщо субтест розпочато, потрібно обов’язково його завершити - Кожна відповідь підлягає оцінюванню (навіть часткове виконання).
Особливості - 3-75 років - текучий інтелект - Невербальні субтести - Гнучка структура проведення - Тільки невербальні інструкції - Шкала зростання |
1,5-2 години
- Індивідуально з використанням стимульного матеріалу - У відповідній для тестування атмосфері, в якій дитина зможе максимально зосередитися. - Завдання варіюються відповідно до вікових категорій осіб.
Тестування тільки в заданій послідовності
Особливості: - 6-16 років - кристалічний і текучий інтелект - вербальні та невербальні субтести - чітко задана послідовність суб-в - вербальні інструкції - немає шкали зростання |
20 хв заповнення кожної форми після інформованої згоди батьків Три форми заповнюються онлайн: Форму для батьків та
Форму для вчителів можна заповнювати дистанційно (відправити посилання на тестування)
Форма самозвіту заповнюється дітьми старше 8-ми років, які не мають труднощів із сприйняттям тексту, у присутності спеціаліста
Оцінюється поведінка за ОСТАННІЙ місяць.
Для моніторингу ефективності лікування – провести двічі до початку лікування: одноразове проведення дає завищені бали (про допомогу звертаються, коли поведінка найгірша)
|
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
|||||
Процедура проведення
Точки старту,
Правила зворотності
|
- |
- |
Точки старту та завдання приклади: 1-ше завдання субтесту :
Передбачають можливість: - Демонстрації правильної відповіді екзаменатором, - Повтор наочних демонстрацій до 3-х разів
Зворотний початок тестування:
1. Неправильна відповідь на 1-ше завд. вікової категорії з 3-ї спроби – перехід до початку субтеста попередньої вікової групи.
2. Неправильна відповідь на 1-ше завд. першої вікової категорії з 3-ї спроби – «0» і перехід до наступного завд-ня.
|
Пункти початку залежать від віку.
В и н я т о к: Числовий ряд та виключення
Діти з підозрою на наявність труднощів у навчанні починають з першого завдання без урахування вікового діапазону В и н я т о к: Кодування і пошук символів Правила зворотності: Мета - розширити нижній діапазон тестових завдань Критерій зворотності – відсутність вищого балу за перші або друге завдання в залежності від віку. В и н я т о к: субтести індексу PSI, Числовий ряд та Літерно-числова послідовність Уточнення: не для підвищення низьких балів, не для уточнення неправильної відповіді Підказки: загальні рекомендації до кожн. суб-ту. Зіпсовані та погані відповіді: Зіпсовані - Уточнення розкриває фундаментально неправильне розуміння дитиною –«0» Погані – уточнення не погіршує відповідь, але і не розкриває сутність поняття.
|
1. Необхідно визначити осіб, для яких має бути назначене тестування, провести з ними, за можливості, попереднє інтерв’ю
2. Створити клієнта у системі тестувань (внести всю необхідну інформацію стосовно дитини, для якої буде проводитись оцінювання)
3. Надіслати відповідні форми опитувальників респондентам, а також інструкції, переконатись, що респондентам все зрозуміло.
4. Завантажити звіти для порівняння, аналізу та написання наративного звіту
|
|||||
Правило СТОП,
Правила переривання
|
- |
- |
- певна к-сть неправильних відповідей на запитання субтесту. |
Правило переривання:
Мета – стандартизація ситуацій припинення виконання завдань субтесту у зв’язку зі зростаючим рівнем складності для дитини. Критерій припинення – певна к-сть помилок (5 нулів поспіль) підряд.
|
- |
|||||
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
|||||
Критерії оцінки |
1.Проблеми з соціальною взаємодією 2.Персеверація 3.Соматосенсорні порушення 4.Атипова комунікація і розвиток 5.Розлади настрою 6.Проблеми з увагою та особистою безпекою |
Субтести вікового розвитку 1. Когнітивний – вербальний/довербальний субтест КВД 2. Експресивне мовлення ЕМ 3. Рецептивне мовлення РМ 4. Дрібна моторика ДМ 5. Велика моторика ВМ 6. Візуально-моторне наслідування. ВМН
Субтести «Дезадаптивна форма поведінки» 1. Вираження емоцій ВЕ 2. Соціальна взаємодія СВ 3. Характерна рухова поведінка ХРП 4. Характерна вербальна поведінка ХВП
Опитувальник для батьків 2 клінічні розділи:
1. Поточні рівні розвитку 2. Діагностичні критерії і ступінь вираженості проблеми Субтести: 1. Проблемна поведінка 2. Навички самообслуговування 3. Адаптивна поведінка.
|
КОГНІТИВНА БАТАРЕЯ Гнучкий інтелект Мислення Класифікація та аналогії Порядкова послідовність
Візуальні здібності Візуалізація Фігура-фон Доповнення форми Візуальні патерни () альтернативний
БАТАРЕЯ УВАГИ / ПАМ’ЯТІ Швидкість виконання завдань Увага та подолання перешкод Стійкість уваги Невербальний тест Струпа Розподіл уваги (додатковий)
Короткочасна пам’ять Невербальна пам’ять Прогресивна пам’ять Реверсивна пам’ять
ЕКСПЕРТНА РЕЙТИНГОВА ШКАЛА - Когнітивна/Соціальна область - Емоції/Регуляція
ШКАЛИ ЗРОСТАННЯ Визначення зони найближчого розвитку в межах 20 балів для складання корекційної програми за конкретними завданнями субтестів. |
Загальний бал – Індекс FSIQ діапазон інтелектуального функціонування
Індекс вербального розуміння VCI - Схожість - Словник - Розуміння - Інформація - Словесні розмірковування Індекс перцептивного мислення PRI - Дизайн блоків - Поняття в картинках - Розмірковування з матрицями - Завершення картинки Індекс робочої пам’яті WMI - Числовий ряд - Літерно-числові послідовності - Арифметика Індекс швидкості обробки інформації PSI - Кодування - Пошук символів - Виключення GAI Індекс загального розвитку GAI = VCI + PRI |
- Індекс РДУГ - Глобальний індекс - Контент шкали (Т-бали) - Шкали валідності - Шкали симптомів DSM (Т-бали і к-сть симптомів) - Глобальний індекс - Пункти порушень - Індекси (РДУГ та глоб.) - Пункти скринінгу - Пункти критичної поведінки - Додаткові питання
Осн.симптоми - 3 - Неуважність - Гіперактивність - Імпульсивність
Когнітивні ознаки: - дефіцит виконавчих функцій - дефіцит пам’яті - мінливість поведінки
|
|||||
Зарахування результатів |
Симптом вважається наявним, якщо є хоча б один з підсимптомів |
Клінічно значущі симптоми – - порушення соц.комунікації та соц.взаємності (3 с-ми); - обмежувальна повторювана поведінка; - формування симптомів в ранньому дитинстві; - симптоми викликають клінічно значущі порушення в сферах функціонування; - розлади не пояснюються розладами інтелектуального розвитку або ЗРР. |
Клінічно значущі показники – менше 70 балів
Бали всередині когнітивної батареї, що не досягають 7 – клінічні прояви. Нижче 5 – критичні точки
|
Клінічно значущі показники
Менше 70 балів
Для інтелектуальної недостатності – урахування довірчого інтервалу - 70±5 |
Клінічно значущі симптоми: прояви в 2 сферах – вдома і в школі. - учень не вважається недієздатним, коли симптоми заважають виконанню шкільних обов’язків |
|||||
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
Результати |
0-7 балів – нормотиповий розвиток 8-11 балів – зона ризику 11-14 – межовий стан 15-30 – діапазон аутизму.
Супутні розлади (РДУГ, розум. відсталість) отримують 0-14 балів.
|
- сирий бал (визначення віку розвитку) - стандартний бал (для визначення процентилі) Вік розвитку - вибірка нормотипового розвитку Процентильний ранг - вибірка з РАС
Рівень розвитку/адаптації (дають уявлення про про поведінку, що не відповідає нормі і тяжкість відхилення) - визначаються на базі процентильних рангів вибірки з РАС
Складений бал (для визначення рівня розвитку адаптації за сферами) - Спілкування - Моторна сфера - Дезадаптивні форми поведінки
|
- Загальний бал - IQ - Сирі бали (не інтерпретуємо) - Стандартні бали, - Процентилі (вибірка нормотипового розвитку) 95%-й діапазон Довірчого інтервалу
- Бали зростання (рівень розвитку за відповідн. шкалою)
|
- Індекси (Композитні бали) – сума стандартних балів, скоригованих за віком - Стандартні бали – скориговані у відповідності до віку дитини - Процентилі - %-ний показник, ск. однолітків мають такі або нижчі/вищі показники. - Довірчій інтервал (статистична похибка) – діапазон, в якому коливаються показники здібностей.
|
- Сирі бали - Т-бали контент-шкал - Т-бали за шкалами симптомів DSM - Рівні порушень за шкалою - Пункти скринінгу, де бали 2 і 3 Оцінка пунктів порушень є одним з провідних етапів інтерпретації у клінічному контексті – наявність клінічно значущих ознак порушень функціонування, що розповсюджуються на декілька сфер, В освітньому контексті – учень не вважається недієздатним доти, доки симптоми не заважають виконанню шкільних обов’язків. Високі Т-бали, процентилі та сирі бали пов’язані з частотою проявів або більшою к-стю проблем Т- бали високі – слабкі сторони і низькі – сильні сторони, для плану втручання. |
Стандартне відхилення |
- |
- |
Для IQ М=100±15 Для стандартних балів М=10±3 – когнітивна батарея Надзвичайно низькі бали < 70
М=10±5 – увага/пам’ять Критична точка – 2 стандартн. відхилення,
|
Для IQ М=100±15 Для стандартних балів М=10±3 |
М=50±10
Більше 10 балів (одне стандартне відх.) – клінічно значущі |
|
CASD |
PEP-3 |
LEITER-3 |
WISC-iv |
CONNERS-3 |
Інтерпретація |
1. Зведення результатів тестування та інтерв’ю з батьками
2. Роз’яснення кожної симптоматичної групи звіту
3. Урахування сильних та слабких сторін при побудові плану терапевтичного впливу.
|
Для нормотипових дітей: Сирі бали – вік розвитку, Визначити найсильніші та найслабші сторони, «Профіль віку розвитку», по субтестам КВД, ЕМ, РМ, ДМ, ВМ, ВМН.
Для РАС – складені бали, процентилі, рівень розвитку/адаптації, відповідність результатів відповідям опитувальника для батьків, опікунів.
Кроки 1. Сильні та слабкі сторони 2. Аналіз оцінок задовільно» та «у розвитку» за окремі завдання 3. Аналіз закономірностей дезадаптивних форм поведінки 4. Аналіз інформації в «Опитувальнику для батьків/опікунів» 5. Складання рекомендацій для розробки освітніх програм. |
1. Аналіз глобального рівня – загальний бал IQ.
2. Аналіз сумарних балів за субтести
3. Аналіз стандартних балів за кожний субтест.
4. Розкид (якщо значний, не можна орієнтуватися лише на IQ.)
5. Аналіз балів шкали зростання.
6.Врахування балів Експертної шкали.
7. Зіставлення показників навичок та здібностей по віку – чи притаманні відхилення відповідному віку (таблиці –Шкала вікових еквівалентів)
Основний акцент – відношення між функціональними здібностями та особливостями когнітивної сфери. |
1. Аналіз загального ІQ
2. Аналз VCI PRI, PSI, WMI за основними шкалами.
3. Порвівнянн розбіжностей індексів
4. Оцінка сильних і слабких сторін, аналіз виконання завдань, які гарні та тих, де були труднощі – рівень сформованості навички, що вимірюється в тесті. Аналіз поведінкових проявів під час тестування.
5. При необхідності – визначення GAI.
6. Рекомендації
Для інтелектуальної недостатності – урахування довірчого інтервалу - 70±5 |
1. Оцінювання достовірності відповідей 2. Інтерпретація балів (контент-шкал та шкал вимптомів) – абсолютний та порівняльний ракурс 3. Розглад загальних балів, рівня порушень, значень індексу 4. Вивчення пунктів скринінгу
Брати до уваги яка шкала впливає на навчання, виконання функцій.
Розуміння поведінкових розладів потребує медичного обстеження.
Вибираємо для опису лише ті позиції, що відповідають дитині
Симптоми клінічно значущі, коли:
- Часто проявляються - З’явились до 7-ми річного віку і постійно наявні тривалий час - Поширюються на різні сфери життя - Несумісні з рівнем розвитку - Викликають порушення - Не пояснюються краще в іншому діагнозі
|
Терапевтичне втручання
Складання плану терапевтичного впливу |
1. Постановка цілей і задач терапії: конткретні терапевтичні цілі smart:
2. Планування інтервенцій – визначення напрямів та конкретних завдань для спеціалістів команди на 3-х рівнях:
3. Пошук оптимальних шляхів компенсації або подолання дезадаптивних проявів розладу у цільових сферах психічного та соціального функціонування, індивідуалізована стратегія реалізації кожного терапевтичного завдання – як саме завдання повинно бути виконане.
4. Відстеження прогресу та коригування цілей, завдань, стратегій (перелік питань – інструкція CONNERS-3, стор. 73)
|
Сфери впливу |
|