Семінар – лекція для педагогів: «Покоління Z: психологічні особливості сучасних дітей»

Про матеріал
Ознайомити педагогів з Теорією поколінь, визначити до якого з поколінь належать кожен з них, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку людей.
Перегляд файлу

 

 

Дошкільний навчальний заклад

(ясел-садка) комбінованого типу № 19 «Кобзарик»

Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

 

 

 

Семінар – лекція для педагогів:

«Покоління  Z:

психологічні особливості сучасних дітей».

 

 

 

Підготувала

практичний психолог

Ракоїд Валентина Миколаївна.

 

 

 

 

 

Січень 2020 року 


 

Мета:

Ознайомити педагогів з Теорією поколінь, визначити до якого з поколінь належать кожен з них, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку людей.

Розширити знання педагогів про дітей покоління Z.

Розглянути психологічні особливості такі,  як пам'ять, увага, мислення, комунікації; головні ризики дітей нового покоління Z. Поради Як поводитися з дитиною покоління зет.

Використовування техніки в роботі з дітьми:

Техніка «Я-висловлювання».

Техніка надихання.

Техніка схвалення.

Техніка спонукання.

Техніка відновлення віри дитини (учня) у власні сили.

 

 

 

План

семінару – лекції для педагогів:

  1. Що таке теорія поколінь і до якого з поколінь належите ви.
  2. Діти покоління Z.
  3. Особливості спілкування з дитиною покоління Z.


  1. Що таке теорія поколінь і до якого з поколінь належите ви.

Історично Теорію поколінь створили американські вчені Нейл Хоув і Вільям Штраус в 1991 році. Основою цієї моделі є цінності людей – представників середнього класу. Та, на думку сучасних учених, саме цінності і їх схожість, а не вік, формують і визначають покоління як групу людей, народжених у певний віковий період, що випробували вплив одних і тих же подій і особливостей виховання, зі схожими цінностями. Ми цих цінностей не помічаємо, але саме вони багато в чому визначають нашу поведінку: як ми спілкуємося, як вирішуємо конфлікти і будуємо команди, як розвиваємося, що і як купуємо, що нас мотивує, як ставимо цілі і управляємо людьми.

 Теорію поколінь  сьогодні широко використовують маркетологи, соціологи та економісти, психологи, управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку. Виділяють шість поколінь (з тих, що сьогодні живуть):

 покоління переможців або GI (народилися в 1901- 1922);

 мовчазне покоління (1923 - 1942);

 покоління бумерів (1943 - 1963);

 покоління Х (1963 - 1982);

 покоління Y (1982 - 2000);

 покоління Z (2000 - 2020).

 

Переможці, покоління GI (народилися з 1901 по 1922 рр.).

Діти нового століття. На них вплинули революція, громадянська війна, колективізація, масові переїзди з сіл у міста. Для «переможців» життя – це безперервна боротьба, поза якою вони себе відчувають дискомфортно і невпевнено, а воювати вони вміють добре. При цьому вони – невиправні оптимісти, свято вірять в ідеали світлого майбутнього, в те, що «через чотири роки тут буде місто-сад». «Переможці» - кращий вибір для тих, хто хоче організувати пікет, демонстрацію або ходу. Вони готові стояти на смерть не за гроші, а «за правду». А ось ідеологічне накачування – база для них важлива. Заради прийнятої ідеології вони готові терпіти нестатки і йти на жертви.

Носії цінностей цього покоління - відповідальні, жертовні, готові до змін. Хороший чоловік, за уявленнями цього часу: господар у домі. Заробляє гроші, забезпечує сім'ю, приймає ключові рішення. Гарна дружина: займається господарством, сім'єю, може народити багато дітей, активна.

«Мовчазне» покоління (1923-1942 роки народження).

Люди цього покоління формувалися в післяреволюційний і післявоєнний період, голод, розруху, важкий процес відновлення. «Мовчазним» поколінням їх називають, через те, що вони з батьками  вели скромний, спосіб життя, жили впроголодь, робили запаси продуктів і намагалися бути непомітними (щоб не потрапити під пильне око відповідних служб). На них дуже вплинув 37-й рік – час «загвинчування гайок», друга світова війна, голод, розруха. Терплячі, законослухняні, виконавчі. Ці люди звикли виживати. Вони далі ведуть ощадливий спосіб життя і запасаються продуктами.

В той час чоловіки були в дефіциті, адже вони воювали, тому «мовчазні» жінки дбайливо ставилися до чоловіків і часто беззастережно були готові віддати їм пальму першості. Книги сильно вплинули на формування цінностей цього покоління. Цінності лицарських романів, пригод, уявних перемог добра над злом, реальна перемога у війні (про яку вони багато знали, але практично не брали участь) стали їх цінностями. «... Книжкові діти, які не знали битв» - це співається саме про них.

Хороший чоловік: здобувач, який може захистити і прогодувати сім'ю. Голова в будинку.

Гарна дружина: витривала, працівниця. Днем стоїть біля конвеєра, приходячи з роботи, займається дітьми і каструлями. Обід готує і на наступний день – з запасом. Винахідлива – може зварити «кашу з сокири».

Сьогодні «мовчазні» - пенсіонери.

Основними цінностями для них є відданість, дотримання правил, закон, повага до посади і статусу, честь, терпіння.

Повага закону і порядку: для цього покоління Закон є незаперечним авторитетом, а наказ, розпорядження (особливо письмове) керівника чи офіційної особи є достатньою підставою для його виконання.

Колективізм: якщо хочете донести своє звернення до всіх відразу, то треба звертатися до Колективу. І обов'язково використовувати це слово. Колектив – звична форма роботи і проведення дозвілля і для дітей і для дорослих. Крім того разом, в колективі, було легше вижити.

«Багато працювати - норма»: «Потрібно виконати план». Або «потрібна жертва». Для цього покоління жертвувати для країни, Батьківщини – нормально.

Покоління «бумерів» (1943-1963 рік народження).

Термін бебі-бумери походить від слова «бебі-бум» - післявоєнний вибух народжуваності. В основу цінностей цього покоління лягла психологія переможців. Представники СРСР гордилися тим, що їх країна  виграла війну, перший радянський космонавт підкорив космос,  пропаганда закріплювала думку про те, що вони є громадянами супердержави. Їхнім батькам, втомленим від військових поневірянь, хочеться дітей балувати, так що «бумери» у своїй більшості – улюбленці. Активні, рішучі, готові ризикувати. Це найбільш сміливе і романтичне покоління, яке «казку робило бувальщиною» (літало на Місяць, будувало БАМ). Контрацептиви зробили жінок більш незалежним – пані вже прискіпливо вибирають собі партнера і планують родину за власним розсудом. Людям даного покоління притаманні оптимізм, зацікавленість в особистісному зростанні та винагороді, але при цьому вони вміють і воліють працювати в команді. Робота має в їхньому житті велике значення, вони хочуть бути учасниками, а не сторонніми спостерігачами процесів. Для того, щоб мотивувати «бумера» на будь-яку дію, слід робити акцент на професіоналізм, успішність, значимість мети. Серед представників цього покоління найбільше трудоголіків.

При цьому «бумери» думають про здоров'я, красу, прагнуть якомога довше залишатися в гарній формі. Саме в епоху «бумерів» з'явилися перші елементи пластичної хірургії. Успіх, і як наслідок матеріальне благополуччя – ось те, що може стати для «бумера» визначальним у житті.

На молодість «бумерів» припали комсомольсько-завзяті заходи на кшталт будзагонів і виїздів на картоплю.

Хороший чоловік: яким дружина може пишатися. Займається спортом (час розквіту дворових футбольних команд), має хобі - гараж, колекції, подорожі. Чоловік повинен багато заробляти і віддавати зарплату дружині. Гарна дружина: добре виглядає, стежить за модою. Якщо не вміє, то вчиться, як героїня «Службового роману». Вона повинна вміти все: і робити кар’єру, і піклуватися про чоловіка, і розпорядитися сімейним бюджетом.

Покоління Х ікс (1963-1982). «Невідомі» або «Діти з ключами на шиї», «Тринадцяті».

13-ті зростали в епоху змін: «холодна війна», крах комунізму, перебудова, демократія, СНІД, наркотики. Люди гнучкі, індивідуалісти-одинаки, самостійні. У цій віковій групі виросла величезна кількість трудоголіків. Вони рано дорослішали, адже росли в сім'ях, де батьки працювали багато і довго. Тому самостійність закладено в них з дитинства. Покоління Х - це покоління дітей «з ключами на шиї»: ти сам ходиш до школи, сам розігріваєш обід, сам робиш уроки, сам прибираєш, сам гуляєш, сам йдеш на гурток. На канікули - або табір, або в село. «Ікси» комунікували в дворі, школі, в гуртках, деякі - листувалися зі школярами з дружніх держав…..

Покоління «Х» звикло сподіватися в першу чергу на себе. Можливість реалізуватися, проявити цю саму самостійність важливі для таких людей і в кар'єрі. Представник покоління Х охочіше займеться роботою, яка дає простір для творчості і широти думки. Якщо не давати їм такої можливості, представники даного покоління втрачають інтерес. Для таких людей важливо завжди мати можливість вибору, відкриту перспективу перед очима.

Основними цінностями для покоління Х є зміни, можливість вибору, глобальна інформованість, технічна грамотність, індивідуалізм, прагнення навчатися протягом усього життя, неформальність поглядів, пошук емоцій і страху, прагматизм, надія на себе, рівноправність статей.

Сексуальна сторона шлюбу починає грати важливу роль - нарівні з житлоплощею і збігом характерів. Тепер і жінка починає заводити партнерів на стороні. Ініціаторами відносин все частіше стають жінки. Починає формуватися терпиме ставлення до цивільних шлюбів і розлучень. Якщо у «бумерів» і «мовчазних» вважалося, що якщо чоловік п'є, то дружина сама в цьому винна, то «Х» запитували: «Чоловік п'є? Чого з ним не розлучатися?»

Хороший чоловік або дружина: самостійні, котрі стали на ноги. Між подружжям прийняті рівні відносини. Обоє не дуже люблять жертовність в ім'я шлюбу, коли одна людина повністю розчиняється в іншому. Обидва хочуть бачити в іншому цікаву особистість, рівного партнера, з яким можна поговорити. Гроші в сімейний бюджет приносять обоє. У сім'ї можуть існувати три бюджети - чоловіка, дружини і загальносімейний.


Покоління Y (1982-2000), «Міленіум», «Покоління Next»

Ці діти закінчили школу до початку XXI століття. Батьки всюди брали їх із собою - для цього з'являються можливості: дитячі столики в кафе, ігрові кімнати в супермаркетах.

«Ігрики» зросли в епоху цифрових технологій і соцмереж. У них френди в десятках країн. Вони вже в дитинстві побували як мінімум в Туреччині, Єгипті, Арабських Еміратах, встигли повчитися в Польщі чи Англії,  у них більш широка картина світу. А з урахуванням того, що на їхніх очах щодня відбуваються нові приголомшливі відкриття, для них у світі взагалі немає нічого неможливого.

Багато в чому вони продовжили те, що було розпочато раніше.

Розкріпачені, дбають про здоров'я і зовнішність, цінують можливість вибору.

Жінки часто беруть на себе головну роль, сміливо заявляють про свої бажання, прямо говорять, чого хочуть від стосунків. З'являються перші метросексуали.

Хороший чоловік і дружина: успішні, доглянуті. Але в системі цінностей цієї групи виражені такі поняття, як громадянський обов'язок і мораль. При цьому психологи відзначають у покоління Y велику наївність і вміння підкорятися. На перший план виходить негайна винагорода. Цих людей складно зацікавити віддаленою перспективою, оскільки якщо не тут, то в іншому місці вони вже сьогодні зможуть знайти застосування своїй унікальності. Суспільство охрестило представників цього покоління «жертвами глобальної мережі». Їх «одкровення» в «Твітері», «Живому журналі» старше покоління  не розуміє.

Покоління «Z» (народилися 2000-2020 р.р.)

Це діти, які ростуть серед цифрових технологій, величезної кількості інформації, Інтернету і прямого ефіру. Проаналізувавши історію починаючи практично з XV  (15) століття до наших часів, вчені-засновники Теорії встановили, що розвиток поколінь повторюється! Приблизно через  80-тирічний цикл, за який встигає змінитися відповідно чотири покоління. Очікується, що вони повторять цінності покоління GI (1901-1922 р.р.,)

 

2. Діти покоління Z (зет).

Саме молоде – це так зване покоління Z. До нього відносяться діти та підлітки приблизно до 14-17 років. Вони з повним правом можуть називатися народженими цифровою революцією.

Факти говорять про те, що діти все раніше і раніше починають освоювати планшети, смартфони, користуватися інтернетом. Дослідження  показують: майже 80% школярів використовують інтернет 3 години на добу. Кожен шостий проводить там близько 8 годин на добу. Сьогодні діти сприймають інтернет не як набір технологій, а як середовище проживання. Це вже не окрема віртуальна реальність, а частина їх життя. І цей спосіб життя розходиться з способом життя батьків.

Які основні відмінності покоління «Z» від наших поколінь.

  • Надмірна енергійність і рухливість дитини –синдром дефіциту уваги.
  • Вони не визнають авторитетів і кумирів.
  • Вони завжди без сорому скажуть вам чого хочуть.
  • Вони не сприймають зауважень і залякувань.
  • Вони не стануть прислухатися до порад дорослих, а все в житті пізнають на власних «шишках».
  • Вони губляться, стикаючись з консерватизмом, де замість прояву креативної думки необхідно слідувати стандартам.
  • Представники покоління Z не будуть командними гравцями.
  • Представники покоління Z будуть здатні надефективно працювати з інформацією і  аналізувати її буквально «на льоту».
  • Покоління Z буде найбільш освіченим в історії людства. Його представники не лише матимуть доступ до майже необмеженої кількості інформації та навчальних матеріалів, але й вмітимуть працювати зі всіма цими ресурсами.


3. Особливості спілкування з дитиною покоління Z.

Діти Z  (зет) мають свої психологічні особливості, особливості

пам'яті, уваги, мислення, комунікації.

Розглянемо кожне окремо

Особливості пам’яті

В дітей нового покоління пам’ять транс активна. Вона починає працювати з іншими механізмами - запам’ятовується не сама інформація, а те, яким шляхом до неї дістатися.

Скоро ми будемо судити про освіченість не по тому скільки ми знаємо енциклопедичних фактів або крилатих фраз, а по швидкості пошуку або за  оцінкою достовірності того, що ми знаходимо в інтернеті.

Ці діти мають проблеми з увагою.

Є дослідження, які показують, що сучасний учень може концентруватися на чомусь лише 8 секунд, що значно менше, ніж у представників попередніх поколінь10-15 хв. Зворотній погляд на цю проблему полягає в тому, що такі особливості уваги є не погіршенням психічної функції, а трансформацією, спричиненою історичними умовами. Адже представники цього покоління зростають у світі, де інформаційні можливості безмежні, а от часу не вистачає. Тож їхні психічні процеси адаптуються до необхідності дуже швидко оцінювати та фільтрувати великі обсяги інформації. Вони: швидко переключаються з однієї сторінки в соцмережах на іншу переходять за посиланнями вміють читати інформацію «діагонально», не заглиблюючись.

Дітям Z  (зет) притаманне кліпове мислення

Кліпове мислення – це  коли інформація сприймається  краще, коли яскрава та невелика за обсягом, немов реклама в телевізорі.

Тому діти сприймають:

Погано: тексти з лінійно-послідовною логікою викладення.

Добре: інформацію, подану дозовано, невеликими обсягами, з візуальними образами та графікою. На це нам як педагогам треба звертати увагу.

За теорією поколінь, як я вже казала, що покоління зети повторюють за циклом «мовчазне покоління» (1923 -1942 р.р.), яке формувалося до Другої світової війни, чиє дитинство прийшлося на епоху війни та репресій.

 А Зети є мовчазними через перевагу віртуального спілкування над реальним. В соцмережі вони знаходять собі друзів по всьому світі. Тому в контактах у дитини може бути кілька сотень друзів, яких вона як легко додає, але так само може легко і видалити.

Тому є тенденція до неміцних комунікацій цього покоління — і в дружбі, і в особистих стосунках.

 

Водночас «зетам» властива толерантність. У них в друзях можуть бути люди різного статусу та значення:

* директор школи, пости якого вони постійно «лайкають»

*публічні люди, до яких вони самі «зафрендились»

*абсолютно невідомі, випадкові люди.

У такій нерозбірливості «зети» не вбачають нічого загрозливого. Їхнє особисте життя достатньо прозоре — вони діляться подробицями свого життя в мережі, не вбачаючи у цьому проблеми. Кордони між особистим та публічним у цього покоління розмиті.

«Зетам» присутня нетерплячість та егоцентричність.

«Зетам»  не доводилось, як поколінню «ікс», тиждень чекати улюбленого мультика по телевізору. На відміну від поколінь, яким дарували омріяні іграшки раз на рік, у Z багато ляльок та іграшок, дорогих і недорогих. Через переважання дітоцентричності у їх вихованні в сучасних родинах це покоління ще називають «ЯЯЯ». 

З дорослими — на рівних «Зети» не схильні до субординації, усіх вважають рівними. Тому часто  педагоги стикаються з тим, що ці діти не розуміють необхідності тримати дистанцію, притаманну традиційній системі навчання, підкорюватися чиїмось вимогам тощо.

«Зети» дотримують правил, якщо чітко розуміють їх мету або мають внутрішню потребу у цьому.

 Щодалі спостерігається тенденція випадіння «зетів» із традиційної системи навчання — батьки переводять дітей на домашнє навчання, за авторськими системами.

 

 

А тепер розглянемо головні ризики дітей нового покоління Z

Одна із перших - Самотність - поширена проблема сучасних дітей. Хоча вони і мають доступ до всієї інформації, можуть спілкуватися з людьми з іншого кінця світу, подібний формат спілкування виключає фізичну взаємодію, тактильні відчуття. Тому діти  найчастіше відчувають себе ізольованими.

Другий ризик, комунікаційний - один з видів сучасного насильства – кібербулінг – систематичне і цілеспрямоване відправлення агресивних повідомлень з електронних носіїв. Жертви таких атак схильні до депресії, самоушкодження, суїциду.

Доведено - кожна п’ята дитина є жертвою булінгу, а кожен четвертий –агресором.

Одним із факторів ризику є технічні ризики  – це цифрова компетентність, вміння користуватися комп’ютером, гаджетом, планшетом  не тільки дітей, а й вихователів, вчителів та батьків). Тому підвищення цифрової компетентності – це найважливіше завдання сьогодення.

 

Які особливості спілкування з дитиною покоління Z.

(Спочатку я хочу почути вашу думку) Прослухавши інформацію скажіть будь-ласка яких підходів у спілкуванні і навчанні потребують наші діти.

«Зети», як ніхто інший, потребують ігрових підходів.

Також їх варто частіше хвалити — «лайкати» оцінками або нагородами.

На заняттях та  уроках: інформацію — подавати переважно графічно,

завдання — конкретні

 лекції — зведені до мінімуму

Як поводитися з дитиною покоління зет ?

  •                 Ніколи не наказуйте. Якщо вам щось потрібно від дитини спробуйте у м’якій формі висловити своє прохання, мотивуючи реальними причинами.
  • Дайте простір для творчості- ці діти обожнюють творити.
  •                 Ніколи не нав’язуйте свою точку зору. Як би вам неприємно не було, але ваша думка дитину просто не хвилює і викликає роздратування і це не хамство, а спосіб проявити волелюбність.

 

Які техніки в роботі з дітьми  треба використовувати, застосувати. 

Одна із головних – це техніка партнерської взаємодії.

Техніка «Я-висловлювання».

  •      (до групи  і до окремої дитини. Наприклад,

 «Я хотіла б, щоб ви (навчили, опанували, запам’ятали)

  • Допоможіть мені, будь –ласка (напишіть, прочитайте , виконайте…)

Техніка надихання.

  • «Я хочу вас навчити»
  • «Це непростий завдання, але я вірю, що кожен з вас опанує цей спосіб»
  • « Я вірю, що ти знайдеш у собі сили і виконаєш ці завдання»

Техніка схвалення.

  • «Я така задоволена, що всі ми працювали сьогодні дружно і злагоджено»
  • «як добре , що ти не зупинився перед труднощами, а переміг їх»

Техніка спонукання.

  • А зараз зосередьтеся, заспокойтеся і спробуйте вловити основну думку»
  • Зосередься, зверни увагу на цей пункт.

Техніка відновлення віри дитини (учня) у власні сили.

- «Давай спробуємо ще раз. Попередню спробу сприймай як досвід, а не невдачу. Зосередься і повір у себе…»


 

Що ж чекає на це залежне від комп’ютерів, неуважне, егоїстичне покоління? Якщо ці якості стануть типовими поколінню, то, можливо, в контексті еволюції вони для чогось потрібні. Можливо, для чогось, чого ми не розуміємо зараз. Їхнє небажання жити в рамках та графіках, сприятиме тому, що багато з них стануть людьми вільних професій, розроблятимуть нові технології, працюватимуть онлайн. Рішення щодо вибору друзів, коханих або лідерів держави, не будуть нав’язані кимось, а здійснюватимуться за покликом серця.

 

Отже, нині в закладах дошкільної та середньої загальної освіти навчаються діти, учні покоління Z. Від того, чого ми їх навчимо і як виховаємо, залежить наше теперішнє й майбутнє. Тож вихователям, учителям як представникам трьох попередніх поколінь для уникнення конфліктів і оптимізації освітнього процесу варто враховувати в його організації таке:

 

  • не тільки знати та розуміти особливості поведінки покоління Z, а психологічно правильно реагувати на неї;

 

  • створити в навчальному закладі комфортні умови, які відповідають запитам цих дітей: надати можливість для підзарядки гаджетів, використовувати мультимедійні дошки, зручні місця для відпочинку, нестандартне оформлення інтер'єру тощо;

 

  • постійно підвищувати власну інформаційну грамотність і використовувати сучасні гаджети в освітньому процесі;

 

  • спілкуватися з батьками дітей, учнів із метою їх інформування щодо особливостей покоління Z, а також знаходження спільних способів їх виховання й розвитку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

 

  1. Діти покоління Z - психологічні особливості та проблеми

[Электронный ресурс]. – Режим доступа :https://revolution.allbest.ru/psychology/00903921_0.html

  1. Коростіль Л.А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії [Электронный ресурс]. – Режим доступа

: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229  

  1. Попфалуші О. А. Діти покоління Z – психологічні особливості та проблеми. Луківська ЗОШ І-ІІ ступенів. 2017 р.
  2. Стець Н. Коротко про теорію поколінь [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://tsn.ua/lady/psychologia/ona/konflikt-pokolin-chim-vidriznyayutsya-bebibumeri-vid-generaciy-x-y-z-1436493.html

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Новосельська Світлана Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Овчаренко Валентина Григорівна
    Матеріал цікавий, і чим раніше ми його усвідомимо,в освіті буде менше проблем
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
1493
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку