Коло друзів
заняття з елементами тренінгу для учнів 4 класів
Мета: поповнити знання учнів про дружбу, взаємодопомогу; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; розвивати в дітей загальнолюдські чесноти,виховувати повагу один до одного.
Обладнання: крилаті вислови про дружбу, малюнки дітей, "Дерево компліментів", кольорові олівці, ватмани.
Хід заняття
Привітання
Мета: створення позитивної атмосфери, налаштування на роботу.
Психолог. Сьогодні ви привіталися один з одним звичним способом, а зараз давайте це зробимо без слів - підморгнемо і посміхнемося один до одного.
Тема нашого заняття «Коло друзів». Ми з вами поговоримо про дружбу,взаємодопомогу, дізнаємося наскільки ви дружні і чи знаєте ви правила дружби.
Вправа «Наші правила»
Психолог. Для більш продуктивної роботи ми будемо керуватись нашими правилами.
Давайте їх пригадаємо.
Бути активними.
Один говорить- усі слухають.
Говорити від свого імені.
«Правило піднятої руки».
Обговорювати вчинок ,а не людину.
Працювати у доброму настрої.
Вправа «Сонечко особистостей»
Мета: сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомлення унікальності кожної людини.
Психолог. Кожен з вас – це особистість, це окреме я. Усі ми з вами відрізняємося один від одного певними рисами характеру, емоціями, мріями.
Зараз кожен з вас підійде до сонечка (на дошці прикріплений ватман із зображенням сонця) і на одному із сонячних променів напише своє ім’я і слово, яке найбільше його характеризує. Наприклад: Оля- розумна.
Обговорення.
Давайте подивимося на наше сонечко, чи є у промінчиках однакові надписи?
Подумайте: чи є у нашій школі хтось, хто був би вашою точною копією?
Психолог. Немає і бути не може. Учені довели, що на всій землі, де проживає понад 6 млрд. осіб немає жодної пари людей, які б були точною копією один одного. Уявляєте! Кожен із вас – єдиний , неповторний на всій земній кулі. Давайте з’ясуємо, наскільки ви схожі або різні. Адже, ви -ровесники, навчаєтесь у одному класі, можливо бажання й захоплення у вас однакові?
Вправа « Чим ми схожі»
Психолог. Отже, тупніть ногою ті, що люблять співати.
Плесніть у долоні ті, у кого карі очі.
Нявкніть ті, хто вважає себе веселим.
Піднесіть руку ті, хто любить морозиво.
Візьміться за голову ті, у кого вдома є собака.
Встаньте ті, хто любить купатися.
Ну що, ми з вами різні чи однакові? (Відповіді учнів.)
Психолог .Деякі бажання та захоплення у нас збігаються , але все ж таки ми різні. Кожен з вас відрізняється від свого однокласника і особливостями характеру, і звичками, і мріями, і зовнішнім виглядом, але ви - одна сім’я: ви дружите один з одним, спілкуєтеся , розказуєте свої таємниці, підставляєте плече один одному у важкі хвилини. У кожного з вас є друг, адже без друзів у наш час важко жити.
Вправа – інтерв’ю
Мета: розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватись і товаришувати.
Що для вас означає слово «дружба»?(Діти відповідають.)
Якими рисами характеру повинен володіти справжній друг?(Діти відповідають.)
Чи може людина прожити без друзів?(Діти відповідають.)
Психолог .Сучасні словники й підручники визначають дружбу як близькі стосунки, які виникають на основі взаємної допомоги, спільних інтересів, поглядів. Другом ми називаємо того, кому довіряємо. У всі часи дружба вважалася найбільшою цінністю. У скіфів дружба перевірялася кров’ю і оформлялася спеціальним договором і великою клятвою. Стародавні греки за допомогою спочатку зверталися до друзів, а вже потім до родичів. Знайти і мати друзів – це велике щастя.
А у вас в класі є друзі? (Діти відповідають.)
Вправа «Портрет друга»
Учні демонструють намальовані портрети своїх друзів-однокласників і розповідають про них , але не називають їх імен. Потрібно відгадати однокласника.
Створюється «Галерея портретів».
Психолог. Зустріти справжнього друга – це щастя. Дружбу розуміє кожен по-своєму. Справжнім другом може стати лише той, хто відчуває чужий біль, сприймає чужу біду як свою, готовий допомогти людині, ділиться не тим, що в нього зайве,а тим, що зараз необхідне людині.
Друг – це людина, якій можна довірити свої сокровенні переживання, розділити радість. Тільки на справжнього друга можна покластися у тяжку хвилину. Не випадково слово «друг» походить від давньоруського слова «дорог» або «дорогий».
Вправа «Скарбничка мудрості»
Діти діляться на групи. Кожна група отримує розрізане прислів’я, складає його, після чого один із представників групи пояснює значення прислів’я.
Прислів’я
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Людина без друзів, як птах без крил.
У чистій воді риби багато, у доброзичливої людини друзів багато.
З добрим дружи, а лихих стережись.
Людина з друзями — степ із квітами, а людина без друзів –жменя попелу.
Дорожи дружбою, з другом легше живеться.
Психолог. Запам’ятайте: дружба починається з чуйності до іншого, уміння поставити себе на місце друга, намагатися бути потрібним йому. Друг завжди тебе виручить у скрутну хвилину. Недаремно кажуть, горе на двох – півгоря, радість на двох – дві радості. Коли свою радість і горе ти можеш розділити на двох чи п’ятьох, то ти по – справжньому багата людина . Більшість із вас погодяться з думкою, що щастя – це коли тебе розуміють. І тому кожен постійно прагне знайти друга,який би зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим я.
Вправа «Будинок дружби»
Мета :формування навичок групової взаємодії ,уміння розуміти та передавати стан іншої людини.
Діти працюють у групах, кожна група отримує шаблон будиночка. Потрібно
зробити його красивим , заселитися в нього та сформувати правила співжиття.. Після виконання вправи учні представляють свої будиночки і розповідають про правила співжиття, які вони склали. Створюється один великий будинок.(Після завершення роботи проводиться обговорення).
Вправа «Чарівна крамничка»
Мета: з’ясувати, як учні сприймають себе, які свої риси вони оцінюють як позитивні; якими хочуть стати; вчити бути самокритичними та об’єктивними.
Психолог .Поряд з нашим будинком з’явилася невелика чарівна крамничка. ЇЇ чарівність полягає в тому, що в ній можна придбати риси характеру людини, яких інколи не вистачає нам у спілкуванні .
І сьогодні, хто забажає, може придбати якусь із цих рис, але перед цим пояснить, чому він хоче її взяти для себе (на дошці вивішені риси- Доброта, Щедрість, Сміливість, Чуйність, Чесність, Кмітливість).
Обговорення
Психолог .Я надіюсь, що ті риси характеру, які ви сьогодні придбали, допоможуть вам у житті більше розкритися, знайти собі справжніх друзів. Бережіть своїх друзів, не сваріться по дрібницях. Говоріть один одному хороші, привітні слова, які ще більше будуть зближувати вас.
Вправа «Дерево компліментів»
Мета: формувати вміння робити компліменти.
Психолог. Подивіться на це дерево – це "Дерево компліментів". На його листочках написані слова - компліменти, але не вписані імена. Кожний з вас підійде до дерева, зірве листочок з компліментом і подарить його тому однокласнику, якому він хотів би сказати ці слова (кількість листочків-компліментів на дереві має відповідати кількості дітей у класі. Кожен з учнів повинен отримати комплімент). Приклади написів:
Ти мені подобаєшся, давай дружити.
Мені подобається, як ти посміхаєшся.
Ти чудовий друг.
Ти щедрий і завжди з усіма ділишся.
З тобою весело.
Ти дуже гарна(гарний).
З тобою цікаво спілкуватися.
Я хочу сидіти з тобою за однією партою.
Ти добрий і лагідний.
Мені хочеться зробити для тебе щось приємне.
Ти справжній спортсмен.
Без тебе буває сумно.
Ти весела людина.
У тебе добрі очі.
Психолог. Дерево –компліментів допомогло вам сказати добрі слова один одному.
Вправа «Правила дружби»
Психолог зачитує учням правила дружби, вивішує їх на дошці.
Дружба – це правда і чесність кожного.
Поважай тих, з ким дружиш.
Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.
Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.
Успіху можна досягти тільки разом в колективі.
Обговорення.
Вправа – прощання «Коло друзів»
Мета: закріплення позитивних емоцій від заняття.
Учні утворюють одне велике коло, дарують один одному посмішку.