Діалог. Розділові знаки при діалозі

Про матеріал
Розробка відкритого уроку допомагає ознайомити п'ятикласників з особливостями побудови діалогу, його компонентами.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Діалог. Тире при діалозі

Мета уроку: ознайомити п'ятикласників з особливостями побудови діалогу, його компонентами, інтонацією в ньому, навчи­ти учнів розрізняти побутові, ділові, художні і навчаль­ні діалоги; розвивати пунктуаційні вмін­ня ставити й обґрунтовувати розділові знаки при діалозі; розвивати творчі вміння редагувати зв'язне висловлюван­ня, що містить діалог, відтворювати деформований текст, реконструювати репліки діалогу на речення з прямою мо­вою; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння усно висловлювати власну думку щодо змісту висловлю­вання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактич­ного матеріалу сприяти усвідомленню повчального впливу народних казок; осмислювати велику цінність людського спілкування.

Правопис:    тире при діалозі.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в діа­логах.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань; урок-бесіда; інтегрований урок.

Епіграф:

Найвище щастя і радість людська – спілкування з людьми.

В. Сухомлинський

 Хід уроку

знати побудову  та основні види діалогів;

вміти будувати репліки діалогу, правильно ставити розділові знаки і вміти розпізнавати основні види діалогів.

   Початковий слайд № 1( натискати 1 раз)

І.Організаційний момент.

 Діти, в народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Думаю, що ви, так як і я, дуже раді гостям. Встаньте і привітайтесь з ними.

Сядьте, діти, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько,

Голову вище підніміть,

Плечі свої розведіть,

Мені і гостям, діти, усміхніться

Веселіше подивіться.

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя

Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним співрозмовником. Адже протягом дня ви спілкуєтеся з багатьма людьми. Без спілкування немає життя. Зараз я пропоную вам завдання, яке має назву «Провокація».

 

 

 

 

 

 

Слайд № 2 (натискати 1 раз)
      Ви маєте уважно прочитати текст і відповісти на питання  у вигляді «Мозкового штурму»:

  1. Який стиль мовлення у даному тексті? (розмовний)
  2. Який тип мовлення? (розповідь)
  3. Що ще ви помітили незвичайного у побудові даного тексту? (форма діалогу)
  4. А що ви пригадуєте про діалог? (розмова двох осіб)

 Слайд № 2 (1 раз натискати)

IV. Оголошення теми  уроку (діти записують у зошитах).

Відкрили зошити і записуємо число, класна робота, тему уроку.

Слайд № 3 (1 раз натискати)

Колективний висновок

Створення асоціативного куща для поняття «діалог»

Слово «діалог» має грецьке походження і означає «ді» - два, а «логос» - мовлення, слово.

Слайд № 4 (2 рази натискати, спочатку пусте, а потім хмаринки-асоціації).

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

1. Робота з теоретичним матеріалом (його колективне опрацювання із відповідним коментарем учителя)

Діалог — це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем, і слухачем. Слова кожної особи, що бере участь у розмові, називаються репліками. Невід'ємними компонентами діалогу є міміка і жести.

Словникова робота.

Пояснити, що означають деякі слова.

Монолог. –у, ч.[грец.поход. monos-один + logos - слово]. Монолог — це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача.

Діалог. –у, ч. Слово «діалог» має грецьке походження і означає «ді» - два, а «логос» - мовлення, слово. Діалог — це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких  виступає і мовцем, і слухачем.

Реплікою називають  висловлювання кожного мовця. Репліки співрозмовників, чергуючись, висвітлюють певну тему.

 

Репліки діалогу починаються  Рд, а слова автора – са. Зараз я поясню пунктуацію при діалозі.

Слайд № 5 ( 1 раз натискати)

Учитель пояснює опорну картку.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

1. Робота з підручником   

Стр.123. Прочитаємо правила підручника і звіримо наші знання. ( читання вголос).          На виконання роботи 3-4хвилини.

Вправа 229 ( І письмово - складніше, ІІ – усно - простіше), стр. 124.

Слайд № 6 (1 раз натискати)

2. Робота в парах

Розподіліть та прочитайте вірш за особами + слова автора.

Слайд № 7 (натискати 1 раз).

 

1. Оса та Бджола

На квітоньці Бджілка спивала росу. На квітоньці Бджілка зустріла Осу.

— Сестрице, — звернулась до Бджілки Оса. — Хіба не однакова наша краса? Ми схожі з тобою, і дивно мені, що людям ти люба, а я чомусь — ні.

— Ой, сестро, — тут Бджілка спинила Осу. — Хіба ж бо нас люблять лише за красу? Багато гарніших комах у гаю... Мене поважають за працю мою!

2. Уривок із казки “Мудра дівчина”
Бідний прийшов до дому, думав, думав та й зажурився. А в нього була дочка Маруся. Вона й питається:
    Чого ви, тату, зажурились? Що пан казав?
    Та тут, дочко, пан таку загадку загадав, що я й не надумаю, що воно й є.
    А яка ж загадка, тату? – Маруся питає.
    Та така: Що є в світі ситніш, прудкіш, миліш над усе.
Запитання.
1.    Які дійові особи виступають у цій казці?
2.    Як вони звертаються одне до одного?
 

3. Розмова з татом

- Я хочу бути сильним, - якось сказав Славко. - Для цього мені треба багато їсти.

- Ти, мабуть, переплутав. Для того, щоб бути сильним, необхідно щодня робити зарядку, їсти здорову їжу, дотримуватися режиму дня, - відповів Андрій.

- Так всього багато треба? - здивувався Славко, - я вже не хочу бути сильним.

- Ні, це добре, що ти захотів бути ним, запевнив Андрій, - я тобі допоможу.

 

3.Конструювання    Моделювання

Учні записують в зошити лише правильні логічні пари.

Слайд № 8 (натискаємо 2 рази, другий раз тоді, коли учні справились із завданням)

 

 

4. Ситуативні завдання на розвиток діалогічного мовлення

(Робота в парах)

Слайд № 9 (1 раз натискати)

Вчитель роздає на парти певну ситуацію, а учні мають її розкрити у вигляді діалогу, який складатиметься із 3-4 реплік та визначити свій вид діалогу за зразком.

І. Сусід по парті звертається за допомогою — вибрати квіти бабусі на день народження. Який діалог може відбутися між вами?

ІІ. Який діалог може відбутися між вербою і калиною навесні? Розіграти діалог з сусідом по парті.

ІІІ. Ви готуєте повідомлення на виховну годину на тему « Розкажи мені про себе ». Зверніться за допомогою до бабусі, мами, тата, запитайте, про т, що б вони розповіли про себе у першу чергу.

ІV. Вас запросили на співбесіду у дуже гарну фірму. Передайте розмову з вашим майбутнім керівником.

 

5. Індивідуальне завдання.

Поки учні на своїх місцях складають діалоги, 2-3 учні працюють біля дошки.

Завдання:

1)перепишіть короткі діалоги;

2)вставте пропущені орфограми;

3)розставте необхідні пунктограми; 

4)побудуйте схеми речень.
1. Мамо купиш нам багато-багато цукерочок Добре діти весело промовила мама

2. Сусідко Гей, сусідко Чому ви не поставите між соняшників опудала  Горобці ж насіння повипивають А нащо опудало Я й сама цілісінький день на городі. (Нар. Тв.)

3. Вкрали санчата мої охнув Віталій Що ж мені дідусь скаже Він же  їх мені на день народження подарував…(В.Кава).

‹ Як називаються слова кожного зі співрозмовників? Як звуться слова, що

вказують, хто, кому й за яких обставин це каже?

 

6. “Відгадай казку”

Завдання полягає у тому, щоб учні відгадай казку за опорними словами:

лисичка, дідусь, мишка, ведмідь, жабка, вовк, зайчик, кабан.

Слайд № 10 (натискати 2 рази, 2-й раз тоді,

коли учні відгадають назву казки).

7. А тепер проведемо невеличку розминку « Фізкультхвилинка ».


Руки в боки, нахилились вперед,
Нахилились назад,
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло
Раз, два, три, чотири –
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.
 

8. А продовженням цієї гри буде завдання, яке має назву « Пограємо у театр »

Слайд № 11 (натискати 1 раз).

Мета:  навчання дитини драматизації текстів, уміння виразно відтворювати образ героя і вміти знаходити лише свої репліки у діалозі.
Матеріал: діалог із казки «Рукавичка»

Учні, спираючись на атрибути казки, або самостійно згадують, хто діяв у казці, інсценізують її.

Рукавичка

Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку. От біжить мишка, улізла в ту рукавичку та й каже:

— Тут я буду жити!

Коли це жабка плигає та й питає:

— А хто-хто в цій рукавичці?

— Мишка-шкряботушка. А ти хто?

— Жабка-скрекотушка. Пусти й мене!

От уже їх двоє. Коли біжить зайчик. Прибіг до рукавички та й питає:

— А хто-хто в цій рукавичці?

— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка. А ти хто?

— А я зайчик-побігайчик. Пустіть і мене!

— Іди!

От уже їх троє.

Коли це біжить лисичка — та до рукавички:

— А хто-хто в цій рукавичці живе?

— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка та зайчик-побігайчик. А ти хто?

— Та я лисичка-сестричка. Пустіть і мене!

— Та йди!

Ото вже їх четверо сидить.

………………………………..

Коли це дід оглядівся,— нема рукавички. Він тоді назад — шукати її, а собачка попереду побігла. Бігла-бігла, бачить — лежить рукавичка і ворушиться. Собачка тоді: «Гав-гав-гав!»

Вони як злякаються, як вирвуться з рукавички,— так усі й порозбігалися лісом.

Прийшов дід та й забрав рукавичку.

 

VІ.Закріплення вивченого.

Робота з текстом.

Слайд № 12 (натискати 2 рази, 2-й раз тоді, коли учні виконають завдання).

 

VІІ. Підсумок уроку.

1. Підсумкова бесіда 

Слайд № 13 (натискати 1 раз)

Продовжити речення «Сьогодні на уроці я дізналася про те, що називають діалогом. А ти про що дізналася…?»

- Що сподобалось на уроці?

- Що взяли для себе?

2.Оцінки.

 

VІІ. Домашнє завдання.

       

Слайд № 14 (натискати 1 раз)                                Слайд № 15 Кінець уроку

 

doc
Додано
15 жовтня
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку