1
Тема: Діалог. Тире при діалозі
Мета уроку: ознайомити п'ятикласників з особливостями побудови діалогу, його компонентами, інтонацією в ньому, навчити учнів розрізняти побутові, ділові, художні і навчальні діалоги; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при діалозі; розвивати творчі вміння редагувати зв'язне висловлювання, що містить діалог, відтворювати деформований текст, реконструювати репліки діалогу на речення з прямою мовою; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння усно висловлювати власну думку щодо змісту висловлювання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти усвідомленню повчального впливу народних казок; осмислювати велику цінність людського спілкування.
Правопис: тире при діалозі.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в діалогах.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань; урок-бесіда; інтегрований урок.
Епіграф:
Найвище щастя і радість людська – спілкування з людьми.
В. Сухомлинський
Хід уроку
знати побудову та основні види діалогів;
вміти будувати репліки діалогу, правильно ставити розділові знаки і вміти розпізнавати основні види діалогів.
Початковий слайд № 1( натискати 1 раз)
І.Організаційний момент.
Діти, в народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Думаю, що ви, так як і я, дуже раді гостям. Встаньте і привітайтесь з ними.
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голову вище підніміть,
Плечі свої розведіть,
Мені і гостям, діти, усміхніться
Веселіше подивіться.
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя
Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним співрозмовником. Адже протягом дня ви спілкуєтеся з багатьма людьми. Без спілкування немає життя. Зараз я пропоную вам завдання, яке має назву «Провокація».
Слайд № 2 (натискати 1 раз)
Ви маєте уважно прочитати текст і відповісти на питання у вигляді «Мозкового штурму»:
Слайд № 2 (1 раз натискати)
IV. Оголошення теми уроку (діти записують у зошитах).
Відкрили зошити і записуємо число, класна робота, тему уроку.
Слайд № 3 (1 раз натискати)
Колективний висновок
Створення асоціативного куща для поняття «діалог»
Слово «діалог» має грецьке походження і означає «ді» - два, а «логос» - мовлення, слово.
Слайд № 4 (2 рази натискати, спочатку пусте, а потім хмаринки-асоціації).
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Робота з теоретичним матеріалом (його колективне опрацювання із відповідним коментарем учителя)
► Діалог — це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем, і слухачем. Слова кожної особи, що бере участь у розмові, називаються репліками. Невід'ємними компонентами діалогу є міміка і жести.
Словникова робота.
Пояснити, що означають деякі слова.
Монолог. –у, ч.[грец.поход. monos-один + logos - слово]. Монолог — це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача.
Діалог. –у, ч. Слово «діалог» має грецьке походження і означає «ді» - два, а «логос» - мовлення, слово. Діалог — це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем, і слухачем.
Реплікою називають висловлювання кожного мовця. Репліки співрозмовників, чергуючись, висвітлюють певну тему.
Репліки діалогу починаються Рд, а слова автора – са. Зараз я поясню пунктуацію при діалозі.
Слайд № 5 ( 1 раз натискати)
Учитель пояснює опорну картку.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Робота з підручником
Стр.123. Прочитаємо правила підручника і звіримо наші знання. ( читання вголос). На виконання роботи 3-4хвилини.
Вправа 229 ( І письмово - складніше, ІІ – усно - простіше), стр. 124.
Слайд № 6 (1 раз натискати)
2. Робота в парах
Розподіліть та прочитайте вірш за особами + слова автора.
Слайд № 7 (натискати 1 раз).
1. Оса та Бджола
На квітоньці Бджілка спивала росу. На квітоньці Бджілка зустріла Осу.
— Сестрице, — звернулась до Бджілки Оса. — Хіба не однакова наша краса? Ми схожі з тобою, і дивно мені, що людям ти люба, а я чомусь — ні.
— Ой, сестро, — тут Бджілка спинила Осу. — Хіба ж бо нас люблять лише за красу? Багато гарніших комах у гаю... Мене поважають за працю мою!
2. Уривок із казки “Мудра дівчина”
Бідний прийшов до дому, думав, думав та й зажурився. А в нього була дочка Маруся. Вона й питається:
– Чого ви, тату, зажурились? Що пан казав?
– Та тут, дочко, пан таку загадку загадав, що я й не надумаю, що воно й є.
– А яка ж загадка, тату? – Маруся питає.
– Та така: Що є в світі ситніш, прудкіш, миліш над усе.
Запитання.
1. Які дійові особи виступають у цій казці?
2. Як вони звертаються одне до одного?
3. Розмова з татом
- Я хочу бути сильним, - якось сказав Славко. - Для цього мені треба багато їсти.
- Ти, мабуть, переплутав. Для того, щоб бути сильним, необхідно щодня робити зарядку, їсти здорову їжу, дотримуватися режиму дня, - відповів Андрій.
- Так всього багато треба? - здивувався Славко, - я вже не хочу бути сильним.
- Ні, це добре, що ти захотів бути ним, запевнив Андрій, - я тобі допоможу.
3.Конструювання – Моделювання
Учні записують в зошити лише правильні логічні пари.
Слайд № 8 (натискаємо 2 рази, другий раз тоді, коли учні справились із завданням)
4. Ситуативні завдання на розвиток діалогічного мовлення
(Робота в парах)
Слайд № 9 (1 раз натискати)
Вчитель роздає на парти певну ситуацію, а учні мають її розкрити у вигляді діалогу, який складатиметься із 3-4 реплік та визначити свій вид діалогу за зразком.
І. Сусід по парті звертається за допомогою — вибрати квіти бабусі на день народження. Який діалог може відбутися між вами?
ІІ. Який діалог може відбутися між вербою і калиною навесні? Розіграти діалог з сусідом по парті.
ІІІ. Ви готуєте повідомлення на виховну годину на тему « Розкажи мені про себе ». Зверніться за допомогою до бабусі, мами, тата, запитайте, про т, що б вони розповіли про себе у першу чергу.
ІV. Вас запросили на співбесіду у дуже гарну фірму. Передайте розмову з вашим майбутнім керівником.
5. Індивідуальне завдання.
Поки учні на своїх місцях складають діалоги, 2-3 учні працюють біля дошки.
Завдання:
1)перепишіть короткі діалоги;
2)вставте пропущені орфограми;
3)розставте необхідні пунктограми;
4)побудуйте схеми речень.
1. Мамо купиш нам багато-багато цукерочок Добре діти весело промовила мама
2. Сусідко Гей, сусідко Чому ви не поставите між соняшників опудала Горобці ж насіння повипивають А нащо опудало Я й сама цілісінький день на городі. (Нар. Тв.)
3. Вкрали санчата мої охнув Віталій Що ж мені дідусь скаже Він же їх мені на день народження подарував…(В.Кава).
Як називаються слова кожного зі співрозмовників? Як звуться слова, що
вказують, хто, кому й за яких обставин це каже?
6. “Відгадай казку”
Завдання полягає у тому, щоб учні відгадай казку за опорними словами:
лисичка, дідусь, мишка, ведмідь, жабка, вовк, зайчик, кабан.
Слайд № 10 (натискати 2 рази, 2-й раз тоді,
коли учні відгадають назву казки).
7. А тепер проведемо невеличку розминку « Фізкультхвилинка ».
Руки в боки, нахилились вперед,
Нахилились назад,
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло
Раз, два, три, чотири –
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.
8. А продовженням цієї гри буде завдання, яке має назву « Пограємо у театр »
Слайд № 11 (натискати 1 раз).
Мета: навчання дитини драматизації текстів, уміння виразно відтворювати образ героя і вміти знаходити лише свої репліки у діалозі.
Матеріал: діалог із казки «Рукавичка»
Учні, спираючись на атрибути казки, або самостійно згадують, хто діяв у казці, інсценізують її.
Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку. От біжить мишка, улізла в ту рукавичку та й каже:
— Тут я буду жити!
Коли це жабка плигає та й питає:
— А хто-хто в цій рукавичці?
— Мишка-шкряботушка. А ти хто?
— Жабка-скрекотушка. Пусти й мене!
От уже їх двоє. Коли біжить зайчик. Прибіг до рукавички та й питає:
— А хто-хто в цій рукавичці?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка. А ти хто?
— А я зайчик-побігайчик. Пустіть і мене!
— Іди!
От уже їх троє.
Коли це біжить лисичка — та до рукавички:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка та зайчик-побігайчик. А ти хто?
— Та я лисичка-сестричка. Пустіть і мене!
— Та йди!
Ото вже їх четверо сидить.
………………………………..
Коли це дід оглядівся,— нема рукавички. Він тоді назад — шукати її, а собачка попереду побігла. Бігла-бігла, бачить — лежить рукавичка і ворушиться. Собачка тоді: «Гав-гав-гав!»
Вони як злякаються, як вирвуться з рукавички,— так усі й порозбігалися лісом.
Прийшов дід та й забрав рукавичку.
VІ.Закріплення вивченого.
Робота з текстом.
Слайд № 12 (натискати 2 рази, 2-й раз тоді, коли учні виконають завдання).
VІІ. Підсумок уроку.
1. Підсумкова бесіда
Слайд № 13 (натискати 1 раз)
Продовжити речення «Сьогодні на уроці я дізналася про те, що називають діалогом. А ти про що дізналася…?»
- Що сподобалось на уроці?
- Що взяли для себе?
2.Оцінки.
VІІ. Домашнє завдання.
Слайд № 14 (натискати 1 раз) Слайд № 15 Кінець уроку