Діалог. Розділові знаки при діалозі

Про матеріал
В конспекті подано завдання на редагування тексту, складання діалогу, розпізнавання розділових знаків при діалозі
Перегляд файлу

Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі.

Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, а також висловлювання, що вміщують діалоги та будувати  діалог на основі запропонованої ситуації, формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; виховувати смак до влучного, доречного й дотепного слова; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, емоції, збагачувати словниковий запас.

Тип урок: комбінований з елементами гри.

Обладнання: підручник, картки для індивідуальної роботи, презентація, мультимедійна засоби.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Закінчилася перерва.

Продзвенів чаклун-дзвінок.

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

 

ІІ. Перевірка Д/З. (читання вправи+ бесіда )Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда.
  • Що називається прямою мовою?
  • Що таке слова автора ?
  • Які розділові знаки ставляться при прямій мові?

Вчитель : Молодці! Добре засвоїли матеріал, виконали вправу (активні учні отримують оцінки за Д/З)

Діти, щоб розпочати нову тему, мені потрібна допомога двох учасників: хлопчик та дівчинка. (вчитель швидко вибирає з класу учнів і пропонує прочитати за ролями діалог)

Дівчинка - Здрастуй! Будь ласка, підкажи, де тут розташована шкільна їдальня?
Хлопчик - Залюбки підкажу. Вона на першому поверсі, у кінці коридору. Мені теж в той бік, тому можу тебе провести.
Дівчинка - О, дуже дякую! Просто я перший день у школі. 
Хлопчик - Ти новенька? 
Дівчинка - Так, буду навчатися у 5-А класі. Мене звуть Іриною. А тебе?
Хлопчик - А мене Ігорем. Ось і їдальня. Раджу тобі купувати булочки саме з повидлом. Вони найсмачніші! 
Дівчинка - Дякую! Ще побачимося у класі!
Хлопчик - Звичайно, побачимось! До зустрічі!

Вчитель: Дякую! Молодці! А зараз питання до всього класу.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

- Діти, скажіть  скільки осіб бере участь у розмові?

  • А як нам назвати таку розмову? (діалог)
  • Отже, тема уроку – Діалог. Під час уроку ми поглибимо поняття про діалог, навчимося правильно інтонувати репліки діалогу та вживати розділові знаки. Ми почнем мандрівку казковою країною Діалог і  відвідаємо наступні міста:

Місто «Літературне»

             Місто «Творчість»

     Місто «Спілкування»

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Діти, щоб потрапити до  міста «Літературне»,  треба попрацювати з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу,  с. 78.(читання правила вголос дітьми). Бесіда за правилом

  1. Що називають діалогом?
  2. Скільки учасників у діалозі?
  3. З чого складається діалогічне мовлення( з реплік).
  4. Що називається реплікою? (фраза , сказана учасником діалогу)
  5. Як оформлюються репліки? (тире з нового рядочка)
  6. А чи беремо в лапки репліки? (ні).
  7. Чим можуть супроводжувати репліки ? (словами автора)

Вчитель: А зараз гра «Продовжи речення»

Хтось надає запитання – хтось  – відповіді.

  1. Діалогу характерне …….. (два учасники).
  2. Він складається з …..,        (з реплік).
  3. Кожна репліка…..      (пишеться без лапок з нового рядочка, перед нею ставимо тире.) .
  4. Де ми можемо використати діалог?    (у повсякденному житті людей , він  має різні форми: розмова в сім’ї, на вулиці, шкільний урок та ін.)

Ми з вами виконали  завдання  і нас зустрічає місто «Літературне».  Але нам треба виконати наступні завдання, щоб відчинились двері.

 

Місто «Літературне»

  1. Нас чекає завдання дуже серйозне. Автор  підручника так поспішав, що припустився помилок. Уявіть себе редакторами друкарні. Вам треба у вправі № 165 розставити розділові знаки, пояснити їх та прочитати діалог , дотримуючись відповідної інтонації. Це завдання 7 хвилин.

    Робота на роздрукованих паперах.                                                    

СТРУМОЧОК

Запитав мене синочок:

- Це ж куди біжить струмочок?

- Через поле у ярок.

- І зупиниться в ярку?

- Ні, звідтіль – в Десну-ріку.

-  А з Десни-ріки куди?

- До Дніпрової води.

  Попливе з Дніпром у море,

 В море синє, неозоре.

  • Скажіть, якими реченнями за метою висловлювання та інтонацією є репліки діалогу? (питальними , розповідними.)

Діти , ви молодці! Завдання виконали швидко (активні учні можуть отримати оцінки). Ми з вами залишаємо Літературне місто.

 

 

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

Місто «Творчість»

  1. Робота з текстом.
  • Діти, перед нами місто «Творчість». А  зустрічає воно нас байкою, бо діалоги часто зустрічаються в казках, усмішках, іграх, віршах, байках, піснях і т.д. Пропоную  прочитати байку, яка у вас на окремих аркушах. Визначте кількість дійових осіб. (Ворона, Рак).Але є проблема, щоб зрозуміти зміст байки , треба його відновити.

 

Картки  (зачитують учні вибірково)        Байка

Летіла Ворона понад морем, дивиться – лізе Рак. Вона хап його та й понесла через лиман у ліс, щоб, сівши де-небудь на гіллі, гарненько поснідати. Бачить Рак, що приходиться пропадати, та й каже Вороні:

  • Ей, Вороно, Вороно, знав я твого батька і твою ….. : славні люди були!
  •    ……! – каже Ворона, не роззявляючи рота.
  •  І братів, і сестер твоїх знав,– каже Рак,– що за добрі люди були!
  •  ….! – гугнить Ворона, а Рака кріпенько держить.
  • Та все хоч і гарні люди,– каже Рак,– а тобі не рівня. Мені здається, що й на світі нема розумнішої над тебе!
  •       …..! – крикнула Ворона на весь рот і впустила Рака в море.

От тим-то, як кого одурять хвалою або улесливою річчю, то люди кажуть:

  • Упустив рака з рота.

А як кого остерігають, то кажуть:

  • Гляди, не впусти рака з рота.

(Довідка Летіла Ворона понад морем, дивиться – лізе Рак. Вона хап його та й понесла через лиман у ліс, щоб, сівши де-небудь на гіллі, гарненько поснідати. Бачить Рак, що приходиться пропадати, та й каже Вороні:

  • Ей, Вороно, Вороно, знав я твого батька і твою матір: славні люди були!
  • Угу! – каже Ворона, не роззявляючи рота.
  •  І братів, і сестер твоїх знав,– каже Рак,– що за добрі люди були!
  •  Угу! – гугнить Ворона, а Рака кріпенько держить.
  • Та все хоч і гарні люди,– каже Рак,– а тобі не рівня. Мені здається, що й на світі нема розумнішої над тебе!
  • Еге! – крикнула Ворона на весь рот і впустила Рака в море.

От тим-то, як кого одурять хвалою або улесливою річчю, то люди кажуть:

  • Упустив рака з рота.

А як кого остерігають, то кажуть:

  • Гляди, не впусти рака з рота.)

Бесіда .

  • Назвіть учасників діалогу ? (Рак ,Ворона)
  • Чиї репліки були відсутні?
  • Скажіть,  без слів автора буде діалог вам зрозумілим? Чому?

Ви ,мабуть, притомились . Пропоную Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться,

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

  1.        На нас чекає Гра «Розбери репліки» . Діти,  я друкувала вам завдання, а комп’ютер чомусь перемішав всі репліки діалогу у текст, то ж ваше завдання відтворити діалог. 10 хвилин

Картка №2

Перепишіть діалог, членуючи його на репліки та розставляючи розділові знаки. Вкажіть звертання та вставні слова.

Ти спиш, Семене, при вікні! Ні А двійок не було в ці дні Ні! Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш, Семене ?Щоб відчепився ти від мене!

 

- Ти спиш, Семене, при вікні!

- Ні !

- А двійок не було в ці дні?

- Ні!

- Одержав вісті ти сумні?

- Ні!

- Про що ж ти думаєш ,Семене ?

- Щоб відчепився ти від мене!   

Дякую! Друзі,ви побували у двох місцях. Залишилося останнє-  «Спілкування»

  1. Бесіда.

-Як ви вважаєте, чи є певні правила, яких повинні дотримуватися учасники діалогу?

Слайд 4. Я зараз зачитаю діалог а ви дасте відповідь,чи дотримано правил ввічливості у розмові?

  • Алло! Андрію, це ти ?
  • Ні. Його зараз немає.
  • А хто це? А де він?
  • Зателефонуй, будь ласка, пізніше.
  • Угу.

Вчитель:

- Між ким відбувається розмова?

 - Хто їх порушив? (той , хто телефонував)

  • Які правила ведення телефонних розмов вам відомі?
  • Давайте згадаємо ці правила, запам’ятаємо та спробуємо їх дотримуватися , адже це дуже важливо.

               Правила розмови по телефону

  • На початку розмови назвіть себе.
  • Коли телефонуєш, не можна запитувати, хто говорить.
  • Говорити слід коротко і чітко.
  • Телефонувати слід у зручний для співрозмовника час.

 

  1. Пропоную кожній парі скласти діалог за певною ситуацією.

1 ряд . Ситуація.

Учень 1. Зателефонуй товаришеві і запропонуй йому вийти на спортивний майданчик зіграти у футбол. Якщо він не зможе – вибачся.

 

Учень 2. Вибачся й відмовся від гри, бо ти втомлений. Учора увесь день працював з батьками на городі.

2 ряд . Ситуація 1.

Учень 1. Запроси свого товариша в гості, щоб він послухав нові музичні записи.

Учень 2. Скажи, що ти прийдеш, якщо у тебе буде час.

 

3 ряд Ситуація 2.

Учень 1. Запитай товариша. Чому він пропустив уроки.

Учень 2.Поясни причину (хворів, наприклад).

 

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів.

Діти,  я хочу , щоб ви собі поаплодували. Пам’ятаємо умови гри?. Я питання- відповідь , ви, якщо вірно – оплески

1.Діалог – це розмова 2 –х осіб

2. У діалозі бере участь троє людей.

3.Репліка – це фраза кожного учасника діалогу.

4. Тире ставимо в кінці кожної репліки

5. Репліку пишемо всередині діалогу.

6. Речення використовуємо і питальні , і спонукальні, і розповідні.

7. Діалог може супроводжуватися словами автора.

8. Діти, ми досягли  мети, яку ставили на початку уроку?

А раз досягли, то скажіть:

- Що вам найбільше сподобалося під час уроку?  Чому?

- Яка вправа була найлегшою?

- Яка найважчою?

- Що треба зробити, щоб подолати труднощі? (вивчити , закріпити , повторити матеріал)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
22 листопада 2019
Переглядів
5487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку