Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, а також висловлювання, що вміщують діалоги та будувати діалог на основі запропонованої ситуації, формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; виховувати смак до влучного, доречного й дотепного слова; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, емоції, збагачувати словниковий запас.
Тип урок: комбінований з елементами гри.
Обладнання: підручник, картки для індивідуальної роботи, презентація, мультимедійна засоби.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Закінчилася перерва.
Продзвенів чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
ІІ. Перевірка Д/З. (читання вправи+ бесіда )Актуалізація опорних знань
Вчитель : Молодці! Добре засвоїли матеріал, виконали вправу (активні учні отримують оцінки за Д/З)
Діти, щоб розпочати нову тему, мені потрібна допомога двох учасників: хлопчик та дівчинка. (вчитель швидко вибирає з класу учнів і пропонує прочитати за ролями діалог)
Дівчинка - Здрастуй! Будь ласка, підкажи, де тут розташована шкільна їдальня?
Хлопчик - Залюбки підкажу. Вона на першому поверсі, у кінці коридору. Мені теж в той бік, тому можу тебе провести.
Дівчинка - О, дуже дякую! Просто я перший день у школі.
Хлопчик - Ти новенька?
Дівчинка - Так, буду навчатися у 5-А класі. Мене звуть Іриною. А тебе?
Хлопчик - А мене Ігорем. Ось і їдальня. Раджу тобі купувати булочки саме з повидлом. Вони найсмачніші!
Дівчинка - Дякую! Ще побачимося у класі!
Хлопчик - Звичайно, побачимось! До зустрічі!
Вчитель: Дякую! Молодці! А зараз питання до всього класу.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
- Діти, скажіть скільки осіб бере участь у розмові?
Місто «Літературне» |
Місто «Творчість» |
Місто «Спілкування» |
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Діти, щоб потрапити до міста «Літературне», треба попрацювати з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 78.(читання правила вголос дітьми). Бесіда за правилом
Вчитель: А зараз гра «Продовжи речення»
Хтось надає запитання – хтось – відповіді.
Ми з вами виконали завдання і нас зустрічає місто «Літературне». Але нам треба виконати наступні завдання, щоб відчинились двері.
Місто «Літературне»
Робота на роздрукованих паперах.
СТРУМОЧОК
Запитав мене синочок:
- Це ж куди біжить струмочок?
- Через поле у ярок.
- І зупиниться в ярку?
- Ні, звідтіль – в Десну-ріку.
- А з Десни-ріки куди?
- До Дніпрової води.
Попливе з Дніпром у море,
В море синє, неозоре.
Діти , ви молодці! Завдання виконали швидко (активні учні можуть отримати оцінки). Ми з вами залишаємо Літературне місто.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
Місто «Творчість»
Картки (зачитують учні вибірково) Байка
Летіла Ворона понад морем, дивиться – лізе Рак. Вона хап його та й понесла через лиман у ліс, щоб, сівши де-небудь на гіллі, гарненько поснідати. Бачить Рак, що приходиться пропадати, та й каже Вороні:
От тим-то, як кого одурять хвалою або улесливою річчю, то люди кажуть:
А як кого остерігають, то кажуть:
(Довідка Летіла Ворона понад морем, дивиться – лізе Рак. Вона хап його та й понесла через лиман у ліс, щоб, сівши де-небудь на гіллі, гарненько поснідати. Бачить Рак, що приходиться пропадати, та й каже Вороні:
От тим-то, як кого одурять хвалою або улесливою річчю, то люди кажуть:
А як кого остерігають, то кажуть:
Бесіда .
Ви ,мабуть, притомились . Пропоную Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Картка №2 Перепишіть діалог, членуючи його на репліки та розставляючи розділові знаки. Вкажіть звертання та вставні слова. Ти спиш, Семене, при вікні! Ні А двійок не було в ці дні Ні! Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш, Семене ?Щоб відчепився ти від мене!
|
- Ти спиш, Семене, при вікні!
- Ні !
- А двійок не було в ці дні?
- Ні!
- Одержав вісті ти сумні?
- Ні!
- Про що ж ти думаєш ,Семене ?
- Щоб відчепився ти від мене!
Дякую! Друзі,ви побували у двох місцях. Залишилося останнє- «Спілкування»
-Як ви вважаєте, чи є певні правила, яких повинні дотримуватися учасники діалогу?
Слайд 4. Я зараз зачитаю діалог а ви дасте відповідь,чи дотримано правил ввічливості у розмові?
Вчитель:
- Між ким відбувається розмова?
- Хто їх порушив? (той , хто телефонував)
Правила розмови по телефону
1 ряд . Ситуація.
Учень 1. Зателефонуй товаришеві і запропонуй йому вийти на спортивний майданчик зіграти у футбол. Якщо він не зможе – вибачся.
Учень 2. Вибачся й відмовся від гри, бо ти втомлений. Учора увесь день працював з батьками на городі.
2 ряд . Ситуація 1.
Учень 1. Запроси свого товариша в гості, щоб він послухав нові музичні записи.
Учень 2. Скажи, що ти прийдеш, якщо у тебе буде час.
3 ряд Ситуація 2.
Учень 1. Запитай товариша. Чому він пропустив уроки.
Учень 2.Поясни причину (хворів, наприклад).
VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів.
Діти, я хочу , щоб ви собі поаплодували. Пам’ятаємо умови гри?. Я питання- відповідь , ви, якщо вірно – оплески
1.Діалог – це розмова 2 –х осіб
2. У діалозі бере участь троє людей.
3.Репліка – це фраза кожного учасника діалогу.
4. Тире ставимо в кінці кожної репліки
5. Репліку пишемо всередині діалогу.
6. Речення використовуємо і питальні , і спонукальні, і розповідні.
7. Діалог може супроводжуватися словами автора.
8. Діти, ми досягли мети, яку ставили на початку уроку?
А раз досягли, то скажіть:
- Що вам найбільше сподобалося під час уроку? Чому?
- Яка вправа була найлегшою?
- Яка найважчою?
- Що треба зробити, щоб подолати труднощі? (вивчити , закріпити , повторити матеріал)
1