Тема: Подовжені м’які приголосні звуки, позначення їх на письмі.
Мета: Ознайомити учнів з подовженими м’якими приголосними звуками, із способом позначення їх на письмі; формувати навички грамотного письма; розвивати зв’язне мовлення, вміння спостерігати, порівнювати; виховувати старанність, уважність, почуття дружби, товаришування.
Обладнання: презентація
Хід уроку
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля парт рівненько.
Ми урок розпочинаємо,
Багато нового пізнаємо.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (вправа 3, с. 48)
1. Фронтальне опитування
1. Каліграфічна хвилинка
Я ін ння чко
2. Психологічний настрій класу.
Сьогодні, як і на всіх попередніх уроках, ми всі повинні бути особливо:
У важними
Р озумними
О рганізованими
К мітливими
3. Гра «Порівняй!»
— Визначте кількість звуків у словах і поставте знаки «<», «>», « = ».
Сіно = сани Щітка > кішка
син синь сон дощ дзиґа мотив
Рак мак щит вуж гора нора
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя
Ремісник і Різець
Майстер працював Різцем по дереву — вирізував Троянду. Різець маленький, сталевий, блискучий. У руках Майстра він був слухняним і вправним.
Не закінчивши роботу, Майстер кудись пішов, і Різець залишився на столі. В майстерню зазирнув Ремісник. Бачить лежить блискучий ножик. А поряд — незакінчена Троянда. Взяв Ремісник Різець і хоче вирізати пелюстки Троянди. Але нічого в нього не виходить. Крише Різець Троянду, псує роботу Майстра.
Здивувалась Троянда:
— Різцю, чого ти раптом так погано почав працювати?
Різець відповідає:
— Я просто шматочок криці. Я стаю Різцем, коли мене бере в руки Майстер. А коли торкається Ремісник — я не Різець, а просто ножик.
(В.Сухомлинський)
- Я хочу всім побажати стати майстрами слова, щоб ваше мовлення було правильним, красивим, здатним творити дива, як той Різець у руках Майстра з оповідання.
Тож, ми маємо дещо повторити і нового навчитись.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Спостереження за вимовою подовжених приголосних звуків.
— Послухайте слова, які я буду вимовляти. Що ви помітили в кожному слові?
Гілля, змагання, колосся, вугілля, читання.
2. Лінгвістичний волейбол (усно)
- Замініть слова за зразком.
Зразок. Гілка — гілля.
Насінина, волосина, колос, промінь, вуглина.
- Утворіть слова за зразком: читати – читання.
Оповідати, малювати, запитати, знати, бажати, змагатися, навчати
3. Робота за підручником (с 48-49)
Вправа 1
Учні читають речення.
Мякий подовжений приголосний звук позначають дві однакові букви.
4. Робота зі словами
Чітко вимовте слова з подовженими м'якими приголосними звуками.
Полісся, волосся, колосся, узлісся, галуззя, мотуззя, змагання, навчання,
проміння, каміння, вбрання, насіння, зілля, бадилля, рілля, Ілля.
Візьміть до уваги!
Подовження звука у звуковій моделі позначається двокрапкою.
Зробіть звукову модель слова читання
5. Робота над загадками.
— Відгадайте загадки. Запишіть слова-відгадки. Побудуйте їх звукові моделі.
Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті.
(Латаття ).
Загадаю загадку,,
Зажену на грядку.
Нехай моя загадка
Лежить до весни.
(Насіння)
Ношу його багато років,
А ліку йому не знаю.
( Волосся ).
4. Добір слів до звукової моделі.
Учитель читає слова, а діти записують тільки ті, які підходять до звукової моделі
— О — О =: О
Плаття, читання, рукоділля, колосся, волосся, життя, багаття, вугілля, узлісся.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
— Послухайте вірш. Плесніть в долоні, коли почуєте слова з подовженими м’якими приголосними.
На траві й квітках росинка,
Шелестіння й гомін гілки,
Щебетання й пісня пташки,
Скрип жука, гудіння бджілки.
(Я. Щоголів)
Запишіть їх за алфавітним порядком.
4. Утворення сполучень слів
Прочитайте слова лівого та правого стовпчиків. Поєднай їх змістом. Підкресліть букви, що позначають подовжені м'які приголосні звуки.
Соняшникове прохання.
Найкращі насіння.
Велике побажання.
5. Робота з підручником
Вправа 3
Учні читають текст.
6. «Гронування»
З уроку в урок ми розширюємо свої знання про мову. А давайте складемо «павутинку» з цим словом. Тільки плести її ми будемо зі слів з НН.
пізнання спілкування
висловлювання МОВА мислення
навчання говоріння
Учитель записує на дошці слова, логічно пов'язані зі словом МОВА, а учні - в зошитах.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
VІІ. Домашнє завдання
Скласти і записати п’ять речень про свого друга (подругу).