18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Наголос в українській мові

Про матеріал

Урок розроблений без використання ІКТ технологій, проте містить достатню кількість сучасних методик. Спрямований на розвиток комунікативних здібностей учнів. Може бути використаний як відкритий ( ! поняття омофон слід замінити на омограф).

Перегляд файлу

Тема: наголос в українській мові

Мета: домогтися засвоєння учнями поняття про наголос; опрацювати складні випадки наголошення слів; привернути увагу до усвідомлення важливості правильного наголошування;

формувати уважне ставлення до мовлення, вміння працювати парами та в групах; розвивати комунікативні навички учнів;

 виховувати любов до рідної мови, прагнення удосконалювати власне мовлення. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал (таблиці, флеш-картки, малий словник наголосів), кубик Блума, клубок ниток.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Повідомлення теми та мети уроку.

  • «Коло побажать» (діти разом з учителем стають у коло і висловлюють побажання один одному (отримати високу оцінку, почути цікаву інформацію, мати гарний настрій…  ).
  • Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Загадки

Завдання: відгадати загадки. Слова-відгадки записуються на дошці та у зошиті, діти мають поділити їх для переносу.

1.Що то за гість, що тепло їсть?
(Мороз)

На дворі горою, а в хаті водою.
(Сніг)

Біла морква зимою росте.
(Буруля)

У нас зимою білим цвітом сад розцвів,
Неначе літом.
(Іній)

  • Усне малювання

Отже, діти, якої пори року стосуються ці загадки?... А зараз я пропоную вам заплющити очі і послухати вірш Михайла Литвинця про зиму.

Михайло Литвинець

ГРУДЕНЬ

 

Уночі мороз поволі
Інеєм упав на шлях...
Спотикається на полі
Місяць грудень по грудках.

І тому такий він гнівний,
Дружить з вітром крижаним.
А хуртеча рівно-рівно
Засипає слід за ним.

Сипле сніг мов стеле килим,
Щоб за груднем із дібров
Тим рипучим снігом білим
Рік Новий до нас ішов.

 

  • Про який зимовий місяць іде мова?
  • А чи відомо вам, чому саме таку назву він має?
  •  Розкажіть про свої враження.
  • Що ви уявляли, слухаючи вірш?

Діти на дошці виконують звуко-буквений аналіз та розбір за будовою слова «грудень».

ІІІ. Засвоєння теоретичного матеріалу

  • Мотиваційно-установчий етап.

Завдання: учні читають текст за ролями

Дмитрик  Толю, я написав дуже цікаве оповідання. Чи не хочеш його почитати?

Толя Так, із задоволенням.

(Дмитрик віддає аркуш Толі. Толя починає читати)

 

Толя Колись в  одній далекій країні на березі річки стояв великий замок. Його охороняли цілі полки. Воїни були мужні й хоробрі.

Та їм часто завдавали турбот і муки тубільці. Одного разу підпливли вороги в своїх пирогах зовсім близько. Почався бій страшне пекло

 Толя Щось я нічого не розумію!

 Дмитрик (розводить руками) Я такого не писав.

Учитель. Діти, як ви гадаєте, чому виникло таке непорозуміння? Тож чи потрібно вміти правильно наголошувати слова? А що таке, на вашу думку, наголос?

  • Робота з підручником. Вивчення правила ( ст. 107)

Учні записують правило у зошит.

Наголос – це виділення складу в слові посиленням голосу.

  • Яку властивість наголосів продемонстрували хлопчики у попередньому діалозі? (змінювати значення слів)
  • Французи наголошують тільки останній склад: кабінет, камзол, Бальзак. Поляки наголошують передостанній склад: почекай, мазурка, цимбали.

          Чому українцям значно важче ніж французам чи полякам вживати       наголос? (вільний та рухомий) ( Сніг- сніги, ліс-ліси)_

  • Виконання вправи 215

Завдання: перепишіть слова, позначте в кожному місце наголосу. Під час виконання завдання діти звертаються до словника правильної вимови (стор. 236)

Черговий, випадок, предмет, алфавіт, вимова, шофер, столяр, ненависть, арахіс, кілометр, документ, інструмент, цемент, дефіс, лапки, олень, ведмедиця.

Скласти речення з одним словом.

  • Самостійна робота з коротким словником наголосів

Ознайомлення з коротким словником наголосів(матеріал сайту О.Авраменка)

Завдання: виправте помилки , скориставшись коротким словником наголосів .

 Бли'зький, вишива'ний, ви'разний, до'чка, дрова', жа'люзі, навчання', санти'метр, по'милка, ма'буть

(Близьки'й, виши'ваний, вира'зний, дочка', дро'ва, жалюзі', навча'ння, антиме'тр, по'ми'лка, ма'бу'ть).

Учитель звертає увагу на подвійні наголоси.

  • Опрацювання слів з важкими випадками наголошення.

Самостійне складання примовок для запамятовування наголосів.

 

Учитель. Щоб легше запам’ятати наголоси ми можемо скласти з вами примовки, наприклад (учитель починає фразу, а діти закінчують):      

 

Це, діти, не проста трава –

Жалка, куслива… кропива.

 

Останній, тисячний був метр,

Скінчився, врешті,…сантиметр

 

Усі ми маємо бажання

Художнє слухати…..читання

 

Засміялися синки:

« Гей, несіть наші   …. санки»

  • Творче завдання у малих групах

Підготувати візуалізовані примовки для запамятовування наголосів

( Додаток 2)

Діти ознайомлюються з примовками (додаток 1). Дві виписують у зошит.

  • Ознайомлення з поняттям омофон

Мозковий штурм

  • Чи можна визначити рід іменника у сполученні на березі?

( у зошит)  на березі ( жін. рід)

                   на березі (чол. Рід)

Робиться висновок, що дані слова різняться звучанням, що ця різниця наявна лише в усному мовленні. Учитель пояснює значення терміна омофон

Учні відгадують загадки

Зіставлення не марне,

Та й зовсім не складне:

Число буває парне,

А молоко… парне.

 

Як кажуть, це на лобі

Нам зарубати слід:

У колесі є обід,

А за столом - … обід

Складніше завдання: як , не змінюючи жодної букви, перетворити іменник ведмежа у прикметник?

Виконання вправи 217

Завдання: перепишіть, позначаючи в виділених словах місце наголосу.

 

ІV. Рефлексія

  • Робота у парах з флеш-картками  (додаток 3). Учні зясовують, наскільки добре запам’ятали складні випадки наголошення слів.
  • Кубик Блума ( додаток 4)(узагальнення теоретичних знань)

Поділись

 Що таке наголос? Навіщо нам наголос?

Назви слово, значення якого можна змінити наголосом. Слово у якому при зміні форми змінюється місце наголосу.

Чому  українцям наголошувати слова важче ніж полякам?

Поясни, що означає термін омофон.

Придумай слово, у якому наголос змінює значення.

Запропонуй цікаву примовку для запамятовування наголосів.

 

  • Мережа вражень (учитель з учнями стає у коло. Учитель тримає кінчик нитки у руках, клубок віддає дитині праворуч. Учень(учениця) ділиться своїми враженнями від уроку і віддає клубок далі, тримаючись за нитку. Таким чином ниткою зєднується весь клас, а клубок повертається до учителя).

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

1. Опрацювати словничок правильної вимови (ст. 236)

2. Вивчити визначення (стор. 107)

3. Виконати вправу 218.

4. Творче завдання: скласти власні примовки для запамятовування наголосів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Примовки для запамятовування наголосів

  1. Натомість подали вичерпну відомість.
  2. Щаслива днина – терпінню нашому данина.
  3. Дід везе на возі дрова,

У дворі реве корова.

  1. Шили, шили, вишивали,

Рушник вишиваний дарували.

  1. Немає каталога, не буде діалога.
  2. Утвори від слова «метр» кілометр та сантиметр.
  3. Зайчик косий, ще і босий.
  4. Мабуть і мабуть, у далеку їду путь.
  5. Обіруч узяла я свій обруч.

10-11. Павич, як пихатий панич, по подвір’ю стрибає, дітей розважає.

12. Другу О ми виділяємо,

      Чорнослив, чорнозем вимовляємо.

13. Засміялися синки: «Гей, несіть наші санки!».

14. Через переляк Яким, стоячи, закляк.

15-16. Знявся галас ярмарковий,

            Що товар цей пречудовий:

            І новий, і смачний,

            Ще й не дуже дорогий.

17. Узяв я в руки зручну косу

      Та й пішов косити просо.

18. « Бо ж це новенька фольга!» - запевняла Ольга.

19. Прокинулася зрання  наша тітка Маня.

20. Домалюю третій зуб,

      Вийде якісний тризуб.

Додаток 2

Візуалізовані примовки  для запам’ятовування наголосів

 

Картинки по запросу коса                 C:\Users\User\Downloads\Без названия.jpg                             

 

Узяв я в руки зручну косу та й пішов косити просо.

 

Картинки по запросу Ранок малюнок                                              C:\Users\User\Downloads\images.jpg

 

 

Зрання  (Маня)

 

 

 

 

 

 

 

Дрова (корова, здорова)

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

Черговий

 

 

 

 

 

Черговий

 

 

Кілометр

 

 

 

 

Кілометр

 

 

Олень

 

 

 

 

Олень

 

Дефіс

 

 

 

 

Дефіс

 

 

Цемент

 

 

 

 

Цемент

 

 

 

 

 

 

 

Інструмент

 

 

 

 

Інструмент

 

Читання

 

 

 

 

Читання

 

Помилка

 

 

 

 

Помилка

 

Дрова

 

 

 

 

Дрова

 

Жалюзі

 

 

 

Жалюзі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        

 

 

                           

 

 

 

 

 

                                

 

 

 

    

                            

 

 

               

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
1758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку