Тема: Діалог. Розділові знаки при діалозі. Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування.
Мета: пояснити особливості діалогу як різновиду прямої мови, вживання розділових знаків у текстах із діалогом; формувати вміння записувати тексти з діалогом, правильно розставляючи розідлові знаки, правильно інтонувати такі тексти; виховувати повагу до людської кмітливості, дотепності, мудрості; розвивати логічне й робразне мислення, емоційну сферу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
І. Перевірка домашнього завдання.
* Попереджувальний диктант. Вказати в реченнях цитати.
І правду мовив наостанку Блок: “І вічний бій, нам спокій тільки сниться”. (М.Руденко.) Ти включаєш, друже, радіолу і тривожиш піснею мене: “Темная ніч, тільки кулі свистять у степах, тільки вітер гуде в проводах, тьмяно блимають зорі...” (Д.Луценко.) У нашім розвихренім світі, над акції й курси валют, неначе із Пушкіна витяг, Тетянине: “Я вас люблю!” (Ю.Каплан.)
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
* Прочитати спроектований через кодоскоп (заздалегідь записаний на дошці) текст. Скільки осіб бере участь у розмові? Прочитати текст за особами.
І. -Смачна каша!
- А ти їв?
- Ні!
- А почім знаєш, що смачна?
- Чув, як говорили, що бачили, як їли!
ІІ. - Де був?
- Через річку переходив.
- А чого сухий?
Народна творчість.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 139).
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Прочитати. Пояснити вживання розділових знаків.
Петрик запитує у батька:
З газети.
* Робота біля дошки. Записати текст, пояснити вживання розділових знаків. Прочитати написане, правильно інтонуючи речення.
Цвіла Троянда у садочку,
А недалеко, у куточку,
Між бур’яном бренів Будяк.
І каже він Троянді так:
- Нащо це ти колючок начіпляла?
- А ти нащо? – вона його спитала.
- Я? – обізвавсь будяк.-
Мені колючка, як шаблюка,
Щоб ворогів страшить,
Щоб всім було спокійно жить,
Вам більш нема ніякої роботи –
Цвісти, пахтіть, а не колоти.
Троянда каже, - треба й нам,
Щоб крученії паничі боялись
І до Троянди не чіплялись.
-Хіба! – сказав Будяк і усміхнувсь.
За Л.Глібовим.
* Диктант із коментуванням.
І. Зустрілися старезні дідугани – колишні реєстрові козаки.
Вже тридцять літ, як ти позичив гроші,
А я не забуваю це ніяк!
П.Ребро.
- Гляди ж, жінко, хоч сьогодні не кидай мені в мішок свіжого хліба!
VІІ. Домашнє завдання. П. 19, вправа 324.