Діалог. Розділові знаки при діалозі. Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування.

Про матеріал
Мета: пояснити особливості діалогу як різновиду прямої мови, вживання розділових знаків у текстах із діалогом; формувати вміння записувати тексти з діалогом, правильно розставляючи розідлові знаки, правильно інтонувати такі тексти; виховувати повагу до людської кмітливості, дотепності, мудрості; розвивати логічне й робразне мислення, емоційну сферу.
Перегляд файлу

Уроки № 92, 93

Тема:  Діалог. Розділові знаки при діалозі. Складання діалогів  відповідно до запропонованої ситуації спілкування.

Мета: пояснити особливості діалогу як  різновиду  прямої мови, вживання розділових знаків у текстах із діалогом; формувати вміння записувати тексти з діалогом, правильно розставляючи розідлові знаки, правильно інтонувати такі тексти; виховувати повагу до людської кмітливості, дотепності, мудрості; розвивати  логічне й робразне мислення, емоційну сферу.

Тип уроку:  урок вивчення  нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

* Попереджувальний диктант.  Вказати в реченнях цитати.

 

І правду мовив наостанку Блок: “І вічний бій, нам спокій тільки сниться”. (М.Руденко.) Ти включаєш, друже, радіолу і тривожиш піснею мене: “Темная ніч, тільки кулі свистять у степах, тільки вітер гуде в проводах, тьмяно блимають зорі...” (Д.Луценко.) У нашім розвихренім світі, над акції й курси валют, неначе із Пушкіна витяг, Тетянине: “Я вас люблю!” (Ю.Каплан.)

 

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

 

* Прочитати спроектований через кодоскоп (заздалегідь записаний на дошці) текст.  Скільки осіб бере участь у розмові? Прочитати текст за особами.

                                                 І. -Смачна каша!

                                                    - А ти їв?

                                               - Ні!

                                               - А почім  знаєш, що смачна?

                                               - Чув, як говорили, що бачили, як їли!

 

                                             ІІ. - Де був?

                                                 - Через річку переходив.

                                                 -  А  чого сухий?

  • Бо нема чого їсти.

Народна творчість.

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 139).

 

V. Виконання  вправ на закріплення вивченого.

 

* Прочитати. Пояснити вживання розділових знаків.

 

Петрик запитує у батька:

  • Татусю, що таке діалог?
  • Це, синку, розмова двох людей.
  • Ага, це тоді,  коли ти розмовляєш з мамою...
  • О, ні! То вже монолог мами...

З газети.

* Робота біля дошки. Записати текст, пояснити вживання розділових знаків. Прочитати написане, правильно інтонуючи речення.

 

Цвіла Троянда у  садочку,

А недалеко, у куточку,

Між буряном бренів Будяк.

І каже він Троянді так:

     -  Нащо це ти колючок начіпляла?

-  А ти нащо? – вона його спитала.

     -   Я? – обізвавсь будяк.-

  • Я, серденько, не проста штука,
  • Я – степовий  козак!

Мені колючка, як шаблюка,

Щоб ворогів страшить,

Щоб всім було спокійно жить,

Вам більш нема ніякої роботи –

Цвісти, пахтіть, а не колоти.

  • Не все ж колоть і Будякам, -

Троянда каже, - треба й нам,

Щоб крученії паничі боялись

І до Троянди не чіплялись.

-Хіба! – сказав Будяк і усміхнувсь.

За Л.Глібовим.

* Диктант із коментуванням.

 

І. Зустрілися старезні дідугани – колишні реєстрові козаки.

  • Ну, як ся маєш?
  • Память препогана.
  • Все, мабуть забуваєш?
  • Навпаки!
  • Виходить, маєш память ти хорошу?
  • Що ж тут хорошого? – зітхнув козак. –

Вже тридцять літ, як ти позичив гроші,

А я не забуваю це ніяк!

П.Ребро.

*Навчальний диктант.

 

І. -   А ви знаєте, чого наше село зветься Медвин?

  • Ні, не доводилось чути. Розкажіть.
  •      Коли військо Богдана Хмельницького проходило нашими лісами, то селяни стрічали його медом і вином. От хтось  з козаків і сказав: “Хай, славне товариство, це село тепер і зветься Медвино!” Ну, ви ж розумієте, що краса нашої мови в немалій мірі зобовязана словесним скороченням, коли це потрібно і гарно звучить. Отак наше село і втратило своє кінцеве “о” і вже два  віки зветься – Медвин.
  • Це ви в книгах вичитали?
  •      Ні, розмовляв з найстарішими людьми села, які вже між небом і землею ходять. Надзвичайно самобутні є типи. А скільки життя, живої історії збереглося в їхній пам’яті! В книжках не знайдеш такого... (За М.Стельмахом;  112 сл.)

ІІ. Була собі така жінка,  що ніколи доброго слова не сказала чоловікові. Що чоловік не скаже, а вона все робить навиворіт.  Чоловік каже: “Ячмінь!”, а вона каже: “Гречка!” Ото сама жінка сидить дома, а його  все шле в поле  та дає йому  сухарі та цибулю. Раз чоловік примітив, що жінка напекла свіжого хліба, спекла собі на обід курку. Бачить він те й каже:

      -  Гляди ж, жінко, хоч сьогодні не кидай мені  в мішок свіжого хліба!

  • Ба, вкину!
  • Та не кидай же хоч  печеної курки!
  • А тобі що до того? Вкину, вражий сину!
  • Та хоч не піддавай же на плечі!
  •      А тобі що до того! Як схочу, то й піддам! – і вона підхопила мішок, піддала чоловікові на плечі й випхнула його з хати в потилицю.(За І.Нечуєм-Левицьким; 123 сл.)

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання. П. 19, вправа  324.

 

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку