Діалог. Складання діалогу Цикл уроків з української мови, 5 клас Підготувала вчитель української мови опорного закладу «Рудківська СЗШ І-ІІІ ступенів імені Володимира Жеребного» Мисько Ольга Михайлівна
Номер слайду 2
Тема уроку: Діалог. Складання діалогу. Мета уроку: З'ясувати рівень оволодіння учнями таким видом мовленнєвої діяльності як говоріння, рівень сформованості, вміння складати і розігрувати діалоги відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації й мети спілкування, сприяти підвищенню рівня вправності діалогічного мовлення щодо його доречності, логічності, лаконічності, виразності; формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу; вміння додержувати правил спілкування, дотримувати норм літературної мови; поглибити інтелект, уточнювати й збагачувати словниковий запас; розвивати культуру усного мовлення, увагу, пам'ять; виховувати любов до рідної землі, до кожного куточка рідного краю, бережливе ставлення до природи, вміння побачити прекрасне всюди. Тип уроку: урок-діалог, розвиток зв'язного мовлення. Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, вислови педагога, фотографії, картини природи, метелики.
Номер слайду 3
І. Мотивація навчальної діяльності.
Номер слайду 4
Пірамідка побажань позитивних емоцій. "Давайте учитись, давайте читать, диктанти писать й інтелект здобувать. "
Номер слайду 5
Що таке інтелект? (Словник ст.287.) Інтелект - від латинського - розуміння, розсудок, пізнання - здатність до мислення, особливо до його вищих теоретичних рівнів. Повідомлення теми і завдань уроку. Що відбулося між мною і вами? Діалог. Що називається діалогом? Актуалізація опорних знань учнів. Хто такий В.О.Сухомлинський? Що ви знаєте про нього?
Номер слайду 6
“Виховує кожна хвилина життя і колений куточок землі"
Номер слайду 7
Був собі Журавель і жив він на березі нашого озера. Насувала зима. Пристав він до ключа інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне літо, теплі води, зелені береги, блакитне небо. В лісах багато дивовижних пташок, зелених, синіх, голубих папуг. І всі вони співають, радісно кричать. А Журавлеві нашому сумно. Питає зелена Папуга Журавля: -Чого ти сумуєш? Чого ти гнізда не мостиш? Журавлят не висиджуєш? - Тяжко мені. Ностальгія замучила. Поглядає Журавель на північ. Коли це стрепенувся, прислухався до чогось. Десь пролунав журавлиний крик. Радісний, тривожний. Злетів Журавель - щоб наздогнати інших Журавлів. -Куди ж ти летиш? - дивується Папуга. - Там же холодно. -П'ять місяців проживеш, знову сюди прилетиш. Що там доброго на твоїй холодній півночі? -Добре те, що я там народився. Там моя Батьківщина.
Номер слайду 8
“Прес“ Я вважаю, що ….. тому що ….. Отже, …. Ностальгія. Болісна туга за Батьківщиною. Чи переживали ви колись таке почуття? (Записати у свій словничок).
Номер слайду 9
"Карусель.“ Завдання до „Каруселі” Що таке діалог? Що називається реплікою? У що береться пряма мова? Скільки осіб може брати участь у діалозі? Які ти знаєш слова ввічливості? Що називається звертанням? Які розділові знаки ставляться при звертаннях? Що означають вставні слова? Які члени речення є однорідними? Які розділові знаки ставляться при узагальнюючих словах?
Номер слайду 10
"Скажи людині: "Здрастуйте!" Інсценізація оповідання. Лісовою стежкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко стукає дятел та лісовий струмок дзюрчить у лісовій гущині; Аж тут син побачив: назустріч їм іде бабуся з ціпком. -Тату, куди вона йде? - питає син. -Зустрічати або проводжати, - каже батько й усміхається. - Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісіньке слово: “Здрастуйте!" -Навіщо ж їй казати це слово? - дивується син. - Вона ж зовсім нам незнайома. -А ось зустрінемося, скажемо їй це слово, тоді й побачиш навіщо. Побачиш, що станеться. Ось і бабуся. -Здрастуйте! - каже син. -Здрастуйте! - каже батько. -Здрастуйте! - каже бабуся й усміхається. І хлопчик тоді здивувався: усе довкола змінилося. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттями дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. В кущах заспівали пташки - раніше їх і не чути було. На душі в хлопчика легко-легко стало. -Чому це воно так? - питається син. -Бо ми сказали людині:"Здрастуйте!" -Чому так легко стало на душі у хлопчика? (Бо він зробив добре діло, сказав бабусі добре слово) -Які ви знаєте прислів'я і приказки про добрі слова? - Чому так легко стало на душі у хлопчика?
Номер слайду 11
"Щоб не наколовся ". Дівчинка Зоя гуляла в саду. Вона підійшла до акації. На акації гострі- прегострі колючки. Над акацією літає барвистий метелик. Ой, як же йому не страшно літати! Налетить на колючку - що ж тоді буде! Підійшла Зоя до акації. Зломила одну колючку, другу, третю. Мама побачила й питає: - Що ти робиш, Зою? Навіщо колючки зламуєш? Щоб метелик не наколовся, - відповіла Зоя. - Що ви думаєте про ту дівчину?
Номер слайду 12
"Чарівний стілець" - Складіть і запишіть розмову Мороза з Вітром та Сонцем, яке ще світить, а не гріє. - А можливо, про щось просить одинокий листочок, що лишився ще тріпотіти на дереві.
Робота в парі - Скласти діалог між 5-класником і його батьками про те, що не слід дарувати меншій сестричці комп'ютер на день народження, бо він шкідливий і може погіршити її зір Скласти діалог між 5-класницею і сусідом однокласником про те, що вона не наважується подарувати хлопцеві кошеня її породистої кішки, бо невпевнена, як поставляться до такого подарунку батьки його. Як пройшов день народження. -Плани на зимові канікули. -Моя улюблена передача. -Привітання бабусі з днем народження. -Найкращий діалог розіграли... Створи рекламу
Номер слайду 15
Піраміда позитивних емоцій IV. Підсумки уроку. Нехай ці ваші метелики не наколюються на ніякі колючки, не знають ніяких турбот і бід. Хай зустрічаються їм і вам добрі люди, хай вітають вас добрим словом, привітним усміхом. Хай ці посланці добра застережуть вас від поганих вчинків, небережливого ставлення до маленької квіточки, тендітної гілочки, беззахисної комашки, замріяної сніжинки. Хай ваше серце відкриється назустріч прекрасному, бо "виховує кожна хвилина і кожен куточок землі. “ V. Домашнє завдання. Скласти твір-діалог про добрий вчинок (перевести дідуся через дорогу, принести бабусі води, заступитися за слабшого).