ПОДОРОЖ ХЛОПЧИКА У МІСТО ІМЕННИК
В одному чудовому місці трапилася незвичайна історія з хлопчиком на ім’я … .
Заснувши, наш герой потрапив до міста Іменник.
Місто було побудоване біля казкового лісу, де в густих кронах дерев жили різнокольорові феї, а в квітах поселилися легкі та тендітні ельфи.
Через місто Іменник протікала веселкова річка Початкова форма. Кожен, хто підходив до неї, бачив завжди своє відображення. Річка віддзеркалювала поняття, яке виражає слово, завжди в Називному відмінку: хто? що?. Червоні яблука бачили у воді, як у дзеркалі, запашне яблуко (що?), різнокольорова фея бачила своє відображення – фея (хто?). І … (ім’я героя) теж побачив своє відображення – хлопчик (хто?).
На березі річки були побудовані чарівні будиночки, в яких жили мешканці міста. Які вони всі різні!
В першому будинку живуть слова, які відповідають на питання хто?, а в другому – слова, які відповідають на питання що?.
… (ім’я героя) познайомився з мешканцями першого будинку. Вони так незвично віталися – кожен з них низько вклонявся та казав:
- Хто? Метелик.
- Хто? Птахи.
- Хто? Дівчина.
Дівчинка пояснила … (ім’я героя), що всі мешканці міста – члени великої родини.
Тобто є істоти – вони відповідають на питання “хто?”, а є предмети
(неістоти) – питання “що?”
Почувши галас, з другого будинку повиходили мешканці – назви неістот.
Вони самі почали підходили до … (ім’я героя) та знайомитися.
- Що? Небо.
- Що? Трава.
… (ім’я героя) був приголомшений, він і уявити собі не міг раніше, скільки існує слів – назв істот (хто?) та слів – назв неістот (що?). З подивом дивився на оточуючих його нових знайомих.
Хлопчик помітив, що деякі з них трималися за руки.
Частинка, так звали дівчинку, пояснила:
- Всі іменники мають форму однини (позначають один предмет: квітка, хлопець, кошеня, дівчина, будинок)
або множини ( гусіні, друзі, птахи). Слова між собою дружать, як і ти … (ім’я героя) товаришуєш із сусідами по подвір’ю чи по вулиці.
Частинка продовжила свою розповідь.
Всі вони – істоти і неістоти, дівчатка та хлопчики – дружать із Власними Іменниками. Тобто тими, які називають предмет чи істоту назвою чи іменем.
Наприклад:
Хлопець (загальний іменник) – Петро (власний іменник) Дівчина (загальний іменник) – Частинка (власний іменник) Чи ось, наприклад:
Річка (загальний іменник) – Дніпро (власний іменник) Гори (загальний іменник) – Карпати (власний іменник) Тут власним іменником є назва річки та гір.
І ще приклад:
Собака (загальний іменник) – Сірко (власний іменник)
Кіт (загальний іменник) – Мурчик (власний іменник)
Це є клички тварин.
Головне правило власних іменників – вони завжди пишуться з великої літери!!!
Сусіди Власних Іменників при зустрічі віталися та знімали капелюхи в знак поваги. Власні іменники були вдячні всім за повагу і завжди нагадували: «Назви міст, сіл, річок, вулиць, площ, майданів, клички тварин та найголовніше – прізвища, ім’я та по батькові – пишуться з великої літери!!! Не забувайте!!!»
Всі були доброзичливими, запрошували … (ім’я героя) у гості і розповідали цікаві історії з свого життя.
Юний герой не помітив як швидко пролетіло декілька годин. Пан Іменник нагадав, що час подорожі вже закінчується. Всі мешканці міста просили про них не забувати і завжди пам’ятати цю казкову зустріч.
Іменники предмети називають, На питання хто? що? залюбки відповідають.
Іменники різні бувають:
Є живі — це хто?
А неживі — це що?
Якщо один — це однина,
Якщо багато — множина.
Дітям пам'ятати слід,
Де не глянь,— іменник всюди,
Його найбільш вживають люди.
Прокинувшись, … (ім’я героя) з посмішкою згадав свою казкову подорож і сам собі пообіцяв ніколи не забувати нових друзів.
АВТОР: ГАЛАЙКО Н.В.