Дидактичні ігри "Ігрова скарбничка до уроків зарубіжної літератури, 8 клас"

Про матеріал

Ігри та ігрові вправи до курсу зарубіжної літератури (8 кл., за новою програмою).

Ігровий матеріал може використовуватись для формування читацьких компетентностей, розширення читацького простору учнів, активізації пізнавального інтересу.

Перегляд файлу

 

 

 

Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради

Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту

Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Смілянської міської ради Черкаської області

 

 

 

 

Клименко А.О.

 

ramk37.png 

 

 

      ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

 

ІГРОВА СКАРБНИЧКА

ДО УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ

ЛІТЕРАТУРИ

(8 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СМІЛА - 2018

 

Автор:  Клименко Алла Олександрівна, вчитель зарубіжної  літератури

Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2

Смілянської міської ради Черкаської області

 

 

 

 

У посібнику представлені ігри та ігрові вправи до курсу зарубіжної літератури (8 клас, за новою програмою).

Ігровий матеріал, систематизований за розділами програми, може використовуватися на всіх етапах уроків для формування читацьких компетентностей у школярів, розширення їхнього читацького простору, літературного та культурного кругозору, активізації пізнавального інтересу.

Для вчителів зарубіжної літератури  загальноосвітніх шкіл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено радою методичного кабінету

 


Зміст

 

Слово до читача ………………………………………………………………..

4

Вступ. Література і культура. Роди літератури ……………………………...

5

Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури …….

9

Античність………………………………………………………………………

11

Середньовіччя…………………………………………………………………..

20

Відродження…………………………………………………………………….

24

Бароко…………………………………………………………………………...

36

Класицизм………………………………………………………………………

40

Просвітництво………………………………………………………………….

44

Список літератури……………………………………………………………...

47


Слово до читача

 

Хіба є дитина, якій не хотілося б погратися?

В.Сухомлинський

 

Дидактична гра – це вид діяльності, залучившись до якої, учні навчаються. Поєднання навчальної спрямованості й ігрової форми дозволяє стимулювати невимушене оволодіння конкретним навчальним матеріалом.

Метою залучення школярів до ігрової діяльності на уроках зарубіжної літератури є стимулювання їхньої пізнавальної активності, створення сприятливих умов для формування читацьких компетентностей, розширення  читацького простору, літературного та культурного кругозору, виховання любові до художнього слова.

У посібнику представлені ігри та ігрові вправи до курсу зарубіжної літератури (8 клас, за новою програмою). Ігровий матеріал, систематизований за розділами програми, може використовуватися на всіх етапах уроків для закріплення та розвитку навичок практичного використання літературних знань.

На закріплення знань спрямовані такі дидактичні ігри та ігрові вправи, як: «Блеф-клуб», «Знайдіть відповідності», «Закінчи речення!», «Так чи ні?», «Упізнай літературну епоху (письменника, героя)», «Виправ помилки», конкурси та вікторини, ребуси та кросворди та ін. З метою розвитку у дітей критичного мислення та комунікативних здібностей, навичок інтерактивної взаємодії пропонуються такі ігри, як: «Дискусійний клуб «Мудрець», «Снігова куля», «Нитка», «Оберіть портрет», «Оберіть цитату» та ін.

Дидактична гра стимулює інтерес школярів до читання, творчості, комунікації, до активного діалогу (автор – учень – учень – учитель) на уроках зарубіжної літератури.


ВСТУП

Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в  різних країнах

 

Дидактична гра «Блеф-клуб»

 («Вірю! – Не вірю!»)

Умови гри. Учням пропонується дати відповідь на запитання, які починаються словами «Чи вірите ви, що ...?». Школярі мають погодитися з твердженням або ні та аргументувати свою думку.

Можливий інший варіант проведення гри. Учні об’єднуються у дві команди. Кожна команда готує запитання для іншої у формі «Чи вірите ви, що…»

  1. Чи вірите ви, що стародавні люди писали на каменях, стінах печер за допомогою малюнків? (Так. Це було піктографічне письмо).
  2. Чи вірите ви, що у давнину існували глиняні книги? (Так. У таких книгах писали загостреними паличками. Глину сушили, загартовували у вогні. Такі книги були важкі і незручні у користуванні).
  3. Чи вірите ви, що перша бібліотека на Русі була створена Володимиром Великим? (Ні. Перша бібліотека на Русі була створена Ярославом Мудрим при Софійському соборі в XІ столітті).
  4. Чи вірите ви, що до ХІV століття  книги писали на пергаменті (за назвою м. Пергам, де його вперше виготовили). (Так. Пергамент виробляли зі шкіри молодих телят, ягнят, кіз).
  5. Чи вірите ви, що усі рукописні книги переплітали, а палітурку виготовляли із соломи? (Ні. Палітурку виготовляли з дерев’яних дощок, обтягнутих шкірою, парчею, оксамитом та атласом. Потому прикріплювали металеві бляхи, аби книжки довше зберігалися. Зверху виготовляли срібні або золоті обкладки. Верхню кришку прикрашали дорогоцінним камінням, перлами).

 

Ігрова вправа «Знайдіть відповідності»

Завдання: з’єднати стрілочкою рід літератури та його ознаки.

Епос

ліричний відступ; почуття та переживання героїв

Лірика

дія;  конфлікт;  монологи, діалоги

Драма

сюжет; оповідна форма; персонажі

 

Відповідь

Епос: сюжет; оповідна форма; персонажі

Лірика: ліричний відступ; почуття та переживання героїв

Драма: дія; конфлікт; монологи, діалоги.

 

Ігрова вправа «Знайдіть відповідності»

Завдання: з’єднати стрілочкою назву твору та рід літератури.

  1.   Вальтер Скотт. «Айвенго»

А) ЛІРИКА

  1.   Едгар Аллан По. «Золотий жук»
  1.   Роберт Бернс. «Моє серце в верховині…»

Б) ЕПОС

  1.   Маршак С.Я. «Дванадцять місяців»
  1.   Пушкін О. С. «19 жовтня 1825 року»

В) ДРАМА

  1.   Рей Дуглас Бредбері «Усмішка»»

 

Гра «Дискусійний клуб»

Тема дискусії «Книги чи Інтернет?»

Умови гри. Ставлять два «крісла», до одного прикріплюють табличку «Книги», до іншого – «Інтернет». Усі бажаючі по черзі обирають «крісло», утворюючи дві групи. Починають дискусію, аргу­ментуючи свою позицію. У порожнє крісло може сіс­ти кожен (1 раз по 1 хвилині), хто хоче висловитись. Право голосу мають лише ті, хто сидить у кріслі.

Після завершення дискусії учасники дякують одні одним, незважаючи на те, хто переміг у суперечці.

Ігрова вправа «Склади прислів’я із частин»

1.     З ручаїв – ріки,

як на світі жить.

2.     Книга вчить,

день без сонця.

3.     Нема розумного сусіда –

а з книжок – знання.

4.     Дім без книги –

з книгою поговори.

5.     Книгу прочитав –

то в книжці знайду.

6.     Де розумом не дійду,

на крилах політав.

Відповідь

З ручаїв – ріки, а з книжок – знання.

Книга вчить, як на світі жить.

Нема розумного сусіда – з книгою поговори.

Дім без книги – день без сонця.

Книгу прочитав – на крилах політав.

Де розумом не дійду, то в книжці знайду.

 

Гра «Впізнай літературну епоху»

Хід гри. Учні мають упізнати літературну епоху за її стильовими ознаками.

  • Музичність (твори співалися мелодійним речитативом у супроводі   музичних інструментів і простих ритмічних рухів).
  • Піднесення земної краси (краса моральної людини у гармонії фізичної і духовної досконалості).

(Античність)

 

  • Сприйняття навколишнього світу як юдолі печалі; людина –  грішна і низька істота; у житті вона має страждати, щоб отримати право потрапити до Раю.
  • Героїчні епоси наближені до історичної достовірності, розробляються суспільно-значущі теми (патріотизм, вірність королю, засудження феодального розбрату), а героями стають ідеальні воїни.

(Середньовіччя)

  • Панування гуманістичних ідеалів: сприйняття навколишнього світу не як юдолі печалі, а як прекрасної дійсності; людина – не грішна і низька істота, а прекрасне і досконале створіння.
  • Переконання, що людина має свою вищу духовну природу, яка є її особистим надбанням, незалежно від її місця у суспільній ієрархії.

(Відродження)

  • Підкреслена урочистість, пишна декоративність.
  • Намагання дослідити буття в його контрастах (дух та плоть, морок та світло, тимчасове та вічне); тяжіння до різких контрастів, складного метафоризму, гіпербол.

(Бароко)

  • Мистецтво розуму, правил і логіки.
  • Сувора ієрархія жанрів («високі» – трагедія, ода; «низькі» – комедія, байка, казка).

(Класицизм)

  • Найвищий закон життя – закон Розуму
  • Ідеї освіти та книжкової культури.

(Просвітництво)

 

 


СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ'ЯТКИ КУЛЬТУРИ

І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ

 

Гра «Реставратор»

Завдання. Відновіть тексти.

Текст №1

Коран був створений в … . Він складається з ….  сур (глав). Кожна сура ділиться на … – окремі фрази або частини фраз.

Коран вміщує не тільки повчання і настанови, але й молитви, які прославляють …. Коран складається майже з … сторінок тексту, написаного … мовою, і є основою мусульманського способу життя і духовного устрою.

Відновлений текст №1

Коран був створений в VII – VIII ст. Він складається з 114 сур (глав). Кожна сура ділиться на аяти – окремі фрази або частини фраз.

Коран вміщує не тільки повчання і настанови, але й молитви, які прославляють Аллаха. Коран складається майже з 500 сторінок тексту, написаного арабською мовою, і є основою мусульманського способу життя і духовного устрою.

Текст №2

 Біблія складається із 77 книг, об’єднаних у … . В основі такого поділу – народження  … . Обсяг Старого Заповіту значно більший: до нього належать … книг, це – пам’ятки давньоєврейської літератури, решта 27 книг складають … .

Відновлений текст №2

Біблія складається із 77 книг, об’єднаних у Старий та Новий Заповіти. В основі такого поділу – народження Ісуса Христа. Обсяг Старого Заповіту значно більший: до нього належать 50 книг, це – пам’ятки давньоєврейської літератури, решта 27 книг складають Новий Заповіт.

Ігрова вправа «Закінчи речення!»

  1. Слово «Коран» перекладається як … .
  2. Біблія  у перекладі з грецької …
  3. Слово «веди» означає  …
  4. Слово «заповіт» у перекладі означає …

(Слова для довідок:  «знання»; «союз» (Бога і людини), «читання вголос»; «книги»)

Дидактична гра «Блеф-клуб»

(«Вірю – не вірю!»)

  1. Чи вірите ви, що Новий Заповіт вміщує чотири Євангелія: від Матвія, від Марка, від Луки та від Василя? (Не вірю! Новий Заповіт вміщує чотири Євангелія: від Матвія, від Марка, від Луки та від Іоана).
  2. Чи вірите ви, що Христос народився у Віфлеємі? (Вірю!)
  3. Чи вірите ви, що першими про народження Ісуса дізналися чаклуни? (Не вірю! Першими про народження Ісуса дізналися пастухи).
  4. Чи вірите ви, що східні мудреці принесли Ісусу Христу дари: золото – як Царю, ладан – як Богу і смирну – як людині? (Вірю!)
  5. Чи вірите ви, що кожна сура Корану починається словами «В ім’я всемилостивого, всемилосердного Бога»? (Вірю!)
  6.  Чи вірите ви, що спільним у моральних настановах Біблії та Корану є звертання до людей – заклик до праведного життя в очікуванні Судного дня? (Вірю!)
  7. Чи вірите ви, що Новий Заповіт є Святим Письмом для юдеїв та християн? (Не вірю! Новий Заповіт є Святим Письмом лише для християн»). 
  8. Чи вірите ви, що індуїзм – це релігія Індії? (Вірю!)
  9. Чи вірите ви, що найдавніша з «Вед» – «Рігведа» (Х ст. до н. е.)? (Вірю!)
  10. Чи вірите ви, що більшість гімнів у «Рігведі» звернена до бога смерті Ями? (Не вірю! Більшість гімнів у «Рігведі» звернена до бога вогню Агні).

 

 

АНТИЧНІСТЬ

Гра «Виправ помилки!»

Завдання: Прочитати крилаті вислови з першої колонки, знайти в них помилки; в другій колонці записати виправлений варіант.

Крилатий вислів з помилкою

Правильний варіант

Танталові п’яти

Танталові муки

Сізіфова скриня 

Сізіфова праця

Ахіллесова нитка

Ахіллесова  п’ята

Пандорина мука

Пандорина скриня

Аріаднина п’ята

Аріаднина нитка

 

Дидактична гра «Блеф-клуб»

(«Вірю – не вірю!»)

  • Чи вірите ви, що Ахілл – син царя Пелея і богині Фетіди? (Вірю).
  • Чи вірите ви, що Фетіда хотіла зробити сина божественно гарним? (Не вірю!  Фетіда хотіла зробити сина безсмертним).
  • Чи вірите ви, що богиня Фетіда вдень мастила маленького Ахілла небесною амброзією, а вночі тримала над водою. (Не вірю!  Фетіда вночі тримала сина над вогнем).
  • Чи вірите ви, що в Ахілла зосталося вразливим для зброї одне місце – долоня? (Не вірю! Вразливе місце Ахілла – п’ята).
  • Чи вірите ви, що Фетіда знала, що її сину судилося прожити спокійно і довго, або загинути молодим, проте уславити своє ім’я? (Вірю).
  • Чи вірите ви, що Гектор, старший син царя Трої Пріама, був найкращим воїном Трої? (Вірю).

 

 

 

 

Вікторина

 («Кращий знавець давньогрецьких міфів»)

Умови: Вікторина проводиться для команди «Знавців давньогрецьких міфів» для визначення «кращого знавця». Правильна відповідь – 2 бали. Якщо гравець не дає відповіді на запитання, воно переходить до наступного гравця.

  1. Матір Персефони. (Деметра, богиня родючості).
  2. Коли Персефона повертається на землю із Аїда? (Навесні).
  3. Богиня мудрості та переможної справедливої війни. (Афіна).
  4. Бог несправедливої війни й розбрату, який постійно підбурював людей і богів до чвар. (Арес).
  5. Як римляни називали бога Ареса? (Марс).
  6. Від імені якого бога походить вислів «еолова арфа»? (Бога вітрів Еола).
  7. У греків Гермес, а у римлян? (Меркурій).
  8. Чому зображення Меркурія  можна побачити на сучасник комерційних фірмах? (Меркурій – бог торгівлі, покровитель купців).
  9. Чому Гермеса (Меркурія) часто зображують із крильцями на ногах? (Гермес ще й посланець богів).
  10. Який бог кульгавий? (Бог ковальства Гефест).
  11.  Що означає вислів «еолова арфа»? (Мелодійний звук, який виникає від поруху вітру).
  12.  На честь якого бога названа криваво-червона планета, яка виглядає войовничо? (Марс).
  13. Що охороняв пес Кербер? (Вхід до Аїду).
  14. З якою богинею пов’язана назва столиці Греції? (Афіною).
  15. Богиня – покровителька шлюбу та сім’ї. (Гера).
  16. Який бог карав непокірних блискавками і громом? (Зевс).
  17. Який бог керував дев’ятьма Музами? (Аполлон).
  18. Матір Прометея. (Богиня справедливості й правосуддя Феміда).
  19. У чому Прометей приніс іскру вогню людям? (В очеретині).
  20. До якої скелі прикували Прометея? (Кавказької скелі).
  21. Хто прикував непокірного Прометея? (Гефест).
  22. З ким пов’язано виникнення цивілізації? (Прометеєм).
  23. Який птах клював печінку Прометея? (Орел).
  24. Як у міфах пояснюється наше вміння писати, читати, рахувати?  (Ці вміння дав людям Прометей).
  25. Лернейська гідра хотіла вкусити  Геракла. Що його врятувало?  (Шкура немейського лева).
  26. Перший подвиг Геракла. (Геракл подолав страшного немейського лева).
  27. Що зробило стріли Геракла смертоносними?  (Геракл  умочив стріли в отруйну кров і жовч лернейської гідри).
  28. За що Артеміда розгнівалася на Геракла? (Упіймав керинейську лань із золотими рогами і мідними копитцями, яка належала богині Артеміді).
  29. Як глибокий сніг допоміг Гераклові здійснити четвертий подвиг? (Геракл загнав ериманфського вепра в глибокий сніг і, зв’язавши, відніс Еврисфеєві).
  30. Чому, щоб почистити Авгієві стайні, Геракл розламав стіну, що оточувала стайні? (Щоб спрямувати туди русло річки).
  31. Як Афіна допомогла Гераклу перемогти стрімфальських птахів?  (Афіна дала Гераклу мідні тріскачки).
  32.  Який Зевсовий подарунок приборкав Геракл на острові Криті? (Приборкання страшного критського бика).
  33. Яке благо зробив для людей Геракл,  приборкавши жахливих кобилиць фракійського царя Діомеда? (Їх годували людським м’ясом).
  34.  Яку деталь одягу здобув Геракл  у цариці амазонок Іпполіти? ( Пояс).
  35. Як Геліосів човен допоміг Гераклу здобути череду корів Геріона з острова Ерифії? (Геліос (Сонце) дав Гераклу свій келих, що слугував йому човном. На цьому човні Геракл досяг Ерифії, відвоював корів і перевіз їх через океан).
  36. Хто допоміг Гераклові здобути яблука Гесперид? (Титан Атлант).
  37.  Яку триголову потвору з тулубом, усіяним зміїними головами, з драконячим хвостом поборов Геракл, здійснюючи 12 подвиг? (Пса Кербера).

Дидактична гра «Блеф-клуб»

(«Вірю! – Не вірю!»)

  • Чи вірите ви, що слово «лірика» походить від слова «ліра»? (Вірю!)
  • Чи вірите ви, що сучасні літературознавці поділяють еллінську лірику на два основних різновиди: пісенна і декламаційна? (Вірю!)
  • Чи вірите ви, що саме в ліриці знайшли своє відображення героїчні події? (Не вірю! В ліриці знайшли своє відображення почуття і переживання окремої людини).
  • Чи вірите ви, що пісенна лірика (меліка) співалася у супроводі музичних інструментів? (Вірю!)
  • Чи вірите ви, що розквіт ліричної поезії в Давній Греції припадає на VІІ – VІ ст. до н.е.? (Вірю!)
  • Чи вірите ви, що Тіртей був мужнім і гарним спартанським воїном? (Не вірю! Тіртей був афінським громадянином, кульгавим учителем, майстром елегії).
  • Чи вірите ви, що Тіртей склав декілька патріотичних військових віршів, які підняли дух спартанців і допомогли їм одержати перемогу над ворогом? (Вірю!)

Гра «Знайдіть відповідності»

Афродіта

Патріотизм.

Ікар

Кохання.

Гектор

Мрія; безстрашне дерзання.

Одіссей

Самопожертва.

Прометей

Ностальгія, туга за батьківщиною.

 

Відповідь

Афродіта – кохання; Ікар – мрія, безстрашне дерзання; Гектор – патріотизм; Одіссей – ностальгія, туга за батьківщиною;  Прометей – самопожертва.

Гра «Так чи ні?»

  1. Міфологія – основа античної літератури. (Так)
  2. Антична література – вихідна основа американської літератури. (Ні! Антична література – вихідна основа європейських літератур).
  3. Термін «антична література» означає зразкова література. (Ні! Термін «антична література» означає «давня література»).
  4. Доба античності тривала з V ст. до н.е. по І ст. до н.е.. (Ні! Доба античності тривала з з VІІІ ст. до н.е. по V ст. н.е.)
  5. Перші літературні пам’ятки давньогрецької літератури пов’язані з ім’ям Гомера. (Так).
  6. «Золотим віком» римської культури вважається кінець І ст. до н.е. – початок І ст. н.е. (Так).
  7. Нерозривний зв'язок художньої творчості та релігії у давніх літературах називається гуманізмом. (Ні. Зв'язок художньої творчості та релігії називається синкретизмом).
  8. Епоха античності завершилась у зв’язку із завойовницькими війнами. (Ні. Епоха античності завершилась у зв’язку із  розпадом Римської імперії).
  9. Стародавні греки називали себе еллінами. (Так).
  10. Народи, які не були об’єднані спільною з греками культурою та мовою, називались ними рабами. (Ні. Такі народи називались греками варварами).
  11. Піднесена людяність, любов і повага до людини, її внутрішнього світу – це ознаки гуманізму. (Так).


Конкурс «Розумники і розумниці»

(«Знавці античної літератури»)

Умови: Учні об’єднуються у три команди, кожна з яких по черзі отримує запитання. На обдумування дається 30 с. Правильна відповідь – 2 бали. Якщо команда не дає відповіді на запитання, воно переходить до наступної команди.

  1. Кому належить фраза, яка стала крилатою на всіх мовах світу: «Бійтеся данайців, навіть тих, що приносять дари»? (Публій Вергілій Марон).
  2. Кого називали аедом у Стародавній Греції? (Співця).
  3. Що означає ім’я Гомер у перекладі з йонійської?  (Сліпий).
  4. В якому творі зображений фрагмент багаторічної війни (близько 50 днів), а в основі сюжету  – гнів головного героя та його наслідки? (Гомер. «Іліада»).
  5. У якого героя вразливе місце – п’ята? (Ахілла).
  6. Ім’я царя Трої. (Пріам).
  7. Хто відкопав Трою? (Генріх Шліман).
  8. Яка муза тримає в руках комічну маску? (Муза комедії – Талія).
  9. Друг Октавіана Августа, покровитель молодих талантів. (Меценат).
  10. Яка історична подія відображена в поемі Гомера «Іліада»? (Троянська війна).
  11. На чому були зображені: небо і зорі, весілля у місті, судочинство на міській площі; збір винограду та інші картини мирного і військового життя? (На щиті Ахілла).
  12. Хто допоміг Ахіллові здобути перемогу в двобої з Гектором? (Афіна).
  13. Що таке кіфара: посуд, музичний інструмент чи прикраса? (Музичний інструмент).
  14. «Чорне волосся, і вся голова його,  досі прекрасна,

В поросі билась густім. Ворогам-бо його на наругу…

Пилом бруднилась його голова. А мати, на сина

Глянувши, стала ридати, й, далеко від себе жбурнувши

Світлу намітку свою, виривать почала свої коси.

Жалібно й любий ридав його батько, й усюди навколо

Плач і сумне голосіння лунали по цілому місту».

  • Назвіть імена сина, матері та батька. (Гектор, Гекаба і Пріам; Гомер «Іліада»).
    1. Якого свого героя Гомер називає «прудконогим», «богосвітлим»,  «богоподібним»? (Ахілла).
    2. На які два основні різновиди сучасні літературознавці поділяють еллінську лірику? (Пісенна і декламаційна).
    3. Цей поет не командував військами, а склав декілька патріотичних військових віршів, які підняли дух спартанців і допомогли їм одержати перемогу над ворогом. Хто він? (Тіртей).
    4. Кого знаменитий філософ Платон називав «десятою музою»? (Сапфо).
    5. Який поет похований поруч із Меценатом на Есквілінському пагорбі? (Горацій).
    6. «Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,

З дитинства ніжно колисаний селом,

Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом

І знявся до вершин нечуваної слави».

  • Назвіть «мужика із Мантуї». У яких творах він звеличив «кий», «плуг» і «мідяний шолом»? (Вергілій; звеличив «кий» в «Буколіках», «плуг» – у «Георгіках», «мідяний шолом» – в «Енеїді»).
  1. Кого називають «батьком трагедії»? (Есхіла).
  2. Що символізує вогонь, який дав людям Прометей? (Цивілізацію).
  3. Автор вірша «Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну». (Тіртей).
  4. З ким пов’язують острів Лесбос у Стародавній Греції? (Там жила Сапфо).
  5. Який поет  залишив по собі не лише чудові зразки поезії, а  й силу- силенну крилатих висловів: «Щасливий той, хто турбот не знає», «Труднощі долаю терпінням», «Обирай завдання по силах», «Золота середина», «Звів я  пам’ятник свій»?  (Горацій).
  6. Упізнайте героя. Назвіть твір і автора.

«То я ж їм, дітям нетямущим, розум дав,

Я наділив їх мудрою розважністю.

Не для докору людям це розказую, –

Лише щоб силу показать дарів моїх».

                                           (Прометей. Есхіл «Прометей закутий»)

  1. Упізнайте героя. Назвіть твір і автора.

«Більш я не буду, Пеліде, як досі, тебе уникати.

Тричі оббіг я Пріамове місто священне, не смівши

Стріти твій напад. А зараз – дух мій мене спонукає

Стати грудьми проти тебе – здолаю чи смертю загину».

                                             (Гектор. Гомер «Іліада»)

  1. У чиєму поетичному зображенні кохання надзвичайно сильне, глибоке, пристрасне, близьке до хвороби почуття, яке часто приносить не лише радість, але і страждання й муку? (У зображенні Сапфо).
  2. Який поет закликав: «…На грецьких поетів рівняйтесь, / Їх перечитуйте вдень і  вночі, не склепляючи ока!»? (Горацій)
  3. Твори якого античного поета стали невичерпним джерелом сюжетів для художників, письменників, музикантів різних часів? (Овідій)
  4. Який поет спеціальним указом Августа був висланий з  Рима в  найвіддаленіший закуток імперії – місто Томи? (Овідій).
  5. Фраза якого поета «Я не умру цілком» стала лейтмотивом творів  російських поетів Г. Державіна та О. Пушкіна? (Горація).
  6. Як дослівно з грецької перекладається слово «трагедія»? (Пісня цапів).

 

Ігрова вправа «Упізнай письменника!»

 

1

2

3

4

 

Відповідь: 1 – Гомер;  2 – Есхіл;  3 – Овідій;  4 – Вергілій.

 

Гра «Що розповідає малюнок?»

ПОЕДИНОК АХИЛЛА С ГЕКТОРОМЧи можна за малюнком давньогрецького художника визначити ставлення греків до Ахілла і Гектора?  (На малюнку Ахілл зображений чорними фарбами, Гектор – білими. Ахілл сприймався як завойовник, Гектор – як патріот, захисник своєї Батьківщини).

 

 


СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

 

Гра «Знайдіть відповідності!»

Вершинні твори героїчного епосу

  1.                

Французький героїчний епос

 «Слово о полку Ігоревім»

  1.                

Іспанський героїчний епос

«Пісня про нібелунгів»

  1.                

Німецький героїчний епос

 «Пісня про Роланда»

  1.                

Східнослов’янський героїчний епос

«Пісня про мого Сіда»

 

Перевірка

  1. Французький героїчний епос – «Пісня про Роланда»
  2. Іспанський героїчний епос – «Пісня про мого Сіда»
  3. Німецький героїчний епос – «Пісня про нібелунгів»
  4. Східнослов’янський героїчний епос – «Слово о полку Ігоревім»

Гра «Так чи ні?»

  1.  «Пісня про Роланда» – це німецький героїчний епос. (Ні. «Пісня про Роланда» – це французький героїчний епос).
  2.  «Пісня про Роланда» складається із трьох частин: 1. Зрада Ганелона;  2. Смерть Роланда. 3. Помста за Роланда. (Так).
  3. Роланд – сивочолий, досвідчений мудрий керманич, ідеал державної мудрості. (Ні. Роланд ­– молодий сильний мужній лицар).
  4. Ганелон зрадив Карла. (Так).
  5. Карл залишив біля ущелини 40 000 свого війська на чолі з Роландом. (Ні. Карл залишив двадцятитисячне військо).
  6. Ріг Роланда має ім’я Чернубль. (Ні. Ріг Роланда – Оліфант).
  7. Дюрандаль – це щит. (Ні. Дюрандаль – це меч).
  8. У «Пісні про Роланда» утверджувалася ідея християнства, уславлювалися могутність і мудрість короля  Карла Великого. (Так).

 

Ігрова вправа «Упізнай письменника!»

 

1

2

3

4

Відповідь:

1 – Данте Аліг’єрі;  2 – Ду Фу;  3 – Омар Хайям;  4 – Лі Бо.

 

Дискусійний клуб «Мудрець»

Опис гри. Учні об’єднуються у групи. Для всіх груп дається одне запитання. На обговорення відводиться 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою відповідь. Між групами може виникнути дискусія.

Орієнтовні запитання

1. Відомий російський філософ і богослов межі ХІХ – ХХ століття Микола Бердяєв писав: «Немає потреби ідеалізувати Середні віки, як це роблять романтики. Нам добре відомі всі негативні й темні сторони Середньовіччя – …»

  • Зробіть припущення, які «негативні й темні сторони Середньовіччя» назвав Микола Бердяєв.

Вислів Миколи Бердяєва: «Немає потреби ідеалізувати Середні віки, як це роблять романтики. Нам добре відомі всі негативні й темні сторони Середньовіччя – варварство, грубість, жорстокість, насильство, рабство, невігластво в галузі позитивних знань про природу та історію, релігійний терор, пов’язаний із жахом пекельних мук…»

2. Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі.

  • Які цінні відомості про Омара Хайяма приховані у цьому імені? Розшифруйте його.

Відповідь:  Нішапурі – місто, у якому народився поет. Ібрагім – ім’я батька. «Хайям» означає «майстер, який шиє намети» (очевидно, батько шив намети). Омар означає «життя». «Гіяс ад-Дін» – «Допомога віри».

        3. Чому Данте називають «останнім поетом середньовіччя та першим поетом Відродження»? (Данте випередив свій час, зобразивши у своїх творах людину як найвищу цінність, яка вміє цінувати земне щастя і земну любов. У «Новому житті» католицькі заклики до умертвіння плоті, до відмови від гріховної чуттєвості зіткнулися із живими поривами молодості. Беатріче стала символом усього високого, що пробуджує благородні  почуття. У «Божественній комедії» Данте висловив співчуття гріховній людині, що свідчило про його новий ренесансний світогляд).

Вікторина

(«Кращий знавець середньовічної літератури»)

Умови: Вікторина проводиться для команди «Знавців середньовічної літератури» для визначення кращого знавця. Правильна відповідь – 2 бали. Якщо гравець не дає відповіді на запитання, воно переходить до наступного гравця.

  1. Назвіть поета, який створив понад 900 віршів у різних жанрах середньовічної китайської поезії. Основною темою його творів є «поезія гір та вод». (Лі Бо).
  2. У день смерті він написав заповіт. Потім помолився і після цього не їв і не пив. Коли закінчив останню вечірню молитву, вклонився до землі і сказав: «О Боже мій, Ти знаєш, що я спізнав Тебе в міру моїх можливостей. Прости мені моє пізнання Тебе – це мій шлях до Тебе». І помер. (Омар Хайям).
  3. «Бачачи нелад часу,

     Я й серед квітів плачу…»

  • Хто плаче серед квітів? (Ду Фу).
  1. Яке найбільше досягнення Омара Хайяма в астрономії? (Створив календар «Малікшахове літочислення», точніший за сучасний).
  2. Кого називають останнім поетом середньовіччя і першим поетом епохи Відродження? (Данте Аліг’єрі).
  3. Дев’ятирічний хлопчик побачив дуже гарну дівчинку, одягнену у все пурпурове. З того часу він присвячував їй усі свої думки та мрії, а, ставши поетом, оспівав своє кохання у збірці «Нове життя». Хто ці хлопчик і дівчинка?  (Данте та Беатріче).
  4. Що означає ім’я Беатріче? («Благословенна»).
  5. Про кого писав Ду Фу:

«Змах пензля

і буревії та зливи

тремтять. А напише вірша

і викличе сльози у привидів

добрих і злих»? (Про поезію Лі Бо).

9. Його смерть, як і життя, оповита легендами. Згідно з однією, він плив човном, нахилився, аби поцілувати місяць, і річка забрала його; згідно з іншою, його забрали у країну безсмертних небесні посланці, що завжди приходять за визначними майстрами. (Лі Бо).

10. Яку книгу як найсвятіший дарунок батько додавав до посагу доньки, що брала шлюб? («Витязь у тигровій шкурі»).

11. Назвіть поета, якому присвятила ці поетичні рядки Ліна Костенко:

Під вечір виходить на вулицю він.

Флоренція плаче йому навздогін.

Слова ці вже зайві. Минуло життя.

Йому вже в це місто нема вороття»

Флоренція плаче: він звідси, він наш!

Колись прокляла і прогнала вона ж.  (Данте Аліг’єрі).


ВІДРОДЖЕННЯ

 

Дидактична гра «Нитка» (робота в групах)

Обладнання: комп’ютери, Інтернет.

Завдання: встановити пропущену літеру, яка ніби ниткою проходить через усі слова. Зачитати отримані слова. Використавши Інтернет, підготувати коротку характеристику діяча, поняття, країни, про яку йдеться. (Заувага: кожна група отримує одну картку).

Картка №1

Картка №2

Картка №3

Картка №4

Картка №5

Гутенбе..г

Віз..рі

  ..йк

Дж..рджоне

  ..ідерланди

Се..вантес

Р..бле

 Рен..санс

К..менський

Ре..есанс

 Ф..анція

Петр..рка

Ш..кспір

 Р..нсар

Гума..ізм

 Б..уно

Мікел..нджело

С..рвантес

 Б..ттічеллі

 Іспа..ія

 ..афаель

Бр..нт

Ротт..рдамський

 Б..ккаччо

..імеччина

Дю..ер

 Іт..лія

Бр..йгель

Вер..незе

А..глія

 

Дидактична гра «Снігова куля»

Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: слово-речення-питання-відповідь.

Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення!»Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.

Наприклад. Слово: Лаура. Речення: Лаура – кохана Ф.Петрарки, якій поет присвятив усі свої сонети. Питання до речення: Як називається збірка сонетів, присвячених Лаурі? Відповідь: «Книга пісень» («Канцоньєре»).

 

 

 

Ігрова вправа «Обери портрет Лаури»

Завдання. Розгляньте портретні зображення Лаури. Оберіть той портрет, який співпадає з вашим уявленням цієї героїні. Наведіть цитати із сонетів Петрарки, які підтверджують такий зовнішній образ Лаури.

Manes6 (400x517, 52Kb)

Джорджоне. «Лаура» (1506)

Йозеф Манес

Деталь картини «Петрарка вперше побачив Лауру»

Невідомий художник (ХVст.)

 

Ігрова вправа «Оберіть цитату»

Завдання. Доберіть до малюнків цитати із «Книги пісень» Ф.Петрарки.

 

 

Ігрова вправа «Упізнай сонет!»

Завдання. За ланцюжком ключових слів назвіть сонет Петрарки.

Ланцюжки ключових слів:

  1. Квіти – трави – сліди – гаї – фіалки – ліси – сонце – ріки – очі – блиск – скелі. (Сонет №162).
  2. День – рік – місяць – очі – світ – вогонь – біль – потік – рани – ім'я –сторінки. (Сонет № 61).
  3. Любов – добро – зло – луна – тягар – мудрість. (Сонет № 132). 
  4. Погляд – вид – постать – мова – сміх – душа – зоря – блакить – радість – вітер. (Сонет №267).

Дискусійний клуб «Мудрець»

  1. Коли хочуть підкреслити досконалість якогось поетичного твору, кажуть: «Це чудово, як сонет Петрарки!» Чи справді сонет Петрарки такий прекрасний?
  2. Прокоментуйте слова Ф.Достоєвського: «Шекспір – це пророк, посланий Богом, щоб просвітити нам таємницю про людину, про душу людську». Про які таємниці людської душі говорить В.Шекспір у своїх творах?
  3. Прокоментуйте слова В.Шекспіра:

«Краса, і правда, й доброта –

Вся суть мого мистецтва…»

  1. Прокоментуйте слова І.Тургенєва: «Дон Кіхот переймався відданістю ідеалам, заради яких він ладен зазнати всі злигодні, пожертвувати власним життям». Яким ідеалам відданий Дон Кіхот?
  2. Чиї почуття до коханих жінок висловлені в сонетах більш пристрасно – Данте чи Ф.Петрарки?

 

Вікторина «Хто найуважніший?»  (М. де Сервантес. «Дон Кіхот»)

(правильна відповідь – 1 бал. Вікторина проводиться письмово, перевіряється в парах за допомогою вчителя, який диктує можливі відповіді)

  1. В якій місцевості проживав Дон Кіхот? (У Ламанчі).
  2. Скільки людей, окрім нього самого, жило в домі Дон Кіхота? (Троє)
  3. Скільки років було Дон Кіхоту? (До п'ятдесяти)
  4. Що любив раніше Дон Кіхот? (Полювання)
  5. З чого був зроблений шолом головного героя? (З картону та залізних обручиків).
  6. Що означає прізвисько коня Росинант? (Шкапа).
  7. Яке звали «даму серця» Дон Кіхота? (Альдонса Лоренсо-Дульсінея Тобосська).
  8. Чому корчмар виконав усі прохання Дон Кіхота? (Хотів розважитися).
  9. Хто такий Андрес? (Наймит, якого бив господар, а Дон Кіхот намагався захистити).
  10. Чим закінчився «подвиг» Дон Кіхота з захисту одного хлопця? (Того побили ще більше).
  11. З чим порівнював Дон Кіхот личко своєї коханої? (З лебединим пухом).
  12. Ким вважав дон Кіхот вітряки? (Зачарованими велетнями, з якими його не допустили битися вороги щоб він не мав слави).

 

 

 

Ігрова вправа «Хто автор?»

Завдання. Назвіть автора сонета.

  1. Гаї прозорі, віти, наче пави, 
    Фіалки у любовній блідноті, 
    Ліса вільготні, тихі та густі, 
    Куди не сходить сонце величаве. 
  2. Я кличу смерть – дивитися набридло

На жебри і приниження чеснот,

На безтурботне і вельможне бидло,

На правоту, що їй затисли рот,

  1. В своїх очах вона несе Кохання, –
    На кого гляне, ощасливить вмить; 
    Як десь іде, за нею всяк спішить, 
    Тріпоче серце від її вітання. 

Відповідь: 1 – Франческо Петрарка; 2 – Вільям Шекспір; 3 – Данте Аліг'єрі

 

Вікторина «Кращий знавець Відродження»

  1. Упізнайте мистецький шедевр.

Картинка 4 из 1043

Картинка 42 из 14915

1

2

3

 

Відповідь: 1 – Мікеланджело. «Мойсей»;  2 – «Джоконда». Леонардо да Вінчі; 3 – Рафаель.  «Сікстинська мадонна».

  1. Як називали вчених, які в епоху Відродження розшукували пам’ятки античності? (Гуманістами).
  2. Що означає ім’я Беатріче? (Благословенна).
  3. Назвіть поета, якому присвятила ці поетичні рядки Ліна Костенко:

Блукав я сам у браконьєрськім строї
В гаях зелених Англії старої, 
А вколо, в затуманеній далі
проходили і блазні, й королі…

…Актор, п`яниця, мрійник і мисливий.
Любив я слів непереможні зливи,
Кохання, муки, ревнощі і гнів,
Характери із криці і шовків. (В.Шекспір).

  1. Ромео каже: «У його халупі висить черепаха. І алігатор напханий, і шкура потворних риб». Про кого розповідає Ромео? (Про аптекаря).
  2. Автор «Канцоньєре». (Петрарка).
  3. Скільки рядків містить сонет? (14).
  4. Події якого твору відбуваються у Вероні? (В.Шекспір.«Ромео і Джульєтта»).
  5. З ім’ям якого відомого митця пов’язана така історична подія, як битва біля бухти Лепанто у Корінфській затоці? (М.де Сервантес).
  6. У рік 1327, у квітні, в першу годину дня зайшов я у лабіринт, з якого немає виходу», – записав у щоденнику Ф.Петрарка. Що називає він лабіринтом? (Кохання до Лаури).
  7. Картинка 30 из 4385Яким двом всесвітньо відомим літературним героям був споруджений пам’ятник у Мадриді, а копія його поставлена у Москві? (Дон Кіхот і Санчо Панса).
  8. У перекладі з іспанської ім’я цього героя означає «черево». Назвіть героя. (Панса).
  9. Назвіть героїв, які потрапили  у літературний лабіринт.

«Як ти зайшов сюди, скажи, й навіщо? Як міг ти перелізти через мур?»; «Хто б ти не був, о зухвалий рицарю, якщо хочеш доторкнутися до зброї найславетнішого з усіх мандрованих рицарів… – подумай, що робиш…»; «За тебе п’ю, моя любове! О чесний Аптекарю! Швидка твоя отрута…» (Джульєтта, Дон Кіхот, Ромео).

Ігрова вправа «Портрет письменника»

Завдання. Розгляньте портрет М.де Сервантеса. Прочитайте, як письменник сам описує себе. Порівняйте портрет і опис.

 «Під портретом мій друг міг би написати: «Людина, яку ви тут бачите, з овальним обличчям, каштановим волоссям, з відкритим і великим лобом, веселим поглядом і горбатим, хоча і правильним носом; зі сріблястою бородою, яка років двадцять тому була ще золота; довгими вусами, невеликим ротом…; зросту звичайного – ні великого, ні маленького; з хорошим кольором обличчя, швидше  світлим, ніж смаглявим; злегка сутулуватий і важкий на ноги, – автор «Дон Кіхота з Ламанчі»…

Гра «Реставратор»

Завдання. Відновіть текст – розповідь Сервантеса про себе.

«Не один рік служив я … і … років провів у …, де встиг навчитися терпляче зносити …. У морській битві при … пострілом з аркебузи у мене була покалічена …, і хоча каліцтво це здається іншим потворним, в моїх очах воно прекрасно, бо отримав я його в одній із найзнаменитіших битв, які були відомі в минулі століття і які можуть трапитися в майбутньому».

 

Відновлений текст

«Не один рік служив я солдатом і п'ять з половиною років провів у полоні, де встиг навчитися терпляче зносити нещастя. У морській битві при Лепанто пострілом з аркебузи у мене була покалічена  рука, і хоча каліцтво це здається іншим потворним, в моїх очах воно прекрасно, бо отримав я його в одній із найзнаменитіших битв, які були відомі в минулі століття і які можуть трапитися в майбутньому».

Рольова гра «Я Дон Кіхот»

Завдання

  1. Оберіть слова, які ви будете проговорювати, щоб відчути себе Дон Кіхотом. (Можливі слова: «подвиг», «лицарські романи», «мандрований лицар», «Дульсінея Тобоська» тощо).
  2. Складіть і запишіть запитання собі в образі Дон Кіхота. (Орієнтовні запитання: Чому я став мандрованим лицарем? Чому мене так ваблять лицарські подвиги? Чому я повірив дядькові, що він заплатить своєму наймитові Андресу заборговане йому?  Як мені потрібно було вчинити, щоб господар дійсно розрахувався з хлопцем? Чому дядько не виконав моєї вказівки? Чому я обрав своїм джурою Санчо Панса? Чому я вирішив, що вітряки – то потворні велетні?  Чому я не тікав від тих уявних велетнів, адже їх було більше тридцяти? Що я відчував, коли летів уперед до велетнів? тощо).
  3. Напишіть розповідь про те, що ви відчували під час уживання в образ Дон Кіхота. Що найбільш яскраво вдалося уявити? Що здивувало вас? Що сподобалося?

 

 

Рольова гра «Мистецтвознавець»

Завдання №1. Розгляньте зображення пам’ятників Ромео і Джульєтті. Охарактеризуйте авторський задум.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №2. Розгляньте ілюстрації до роману «Дон Кіхот» та  охарактеризуйте авторський задум.

Файл:Honoré Daumier 017 (Don Quixote).jpg

Файл:Don Quixote 5.jpg

Оноре Дом’є. Ілюстрація до роману

Гюстав Доре.

Ілюстрація до роману

Октавіо Окампо.

«Дон Кіхот і Санчо Панса»

 

Ігрова вправа «Обери портрет Джульєтти»

Завдання. Розгляньте портретні зображення Джульєтти. Оберіть той портрет, який співпадає з вашим уявленням цієї героїні. Наведіть цитати із трагедії Шекспіра, які підтверджують такий зовнішній образ Джульєтти.

Героини У.Шекспира в старых английских гравюрах

«Ромео и Джульетта», Джон Уильям Уотерхаус (John William Waterhouse), 1898 год

Джульетта. Филип Кальдерон  -  Juliet ,  Philip H. Calderon,  1887,  London

Хіт Чарльз.

«Джульєтта» (1849)

Джон Уїльям Уотерхаус.

«Джульєтта» (1898)

Ф. Кальдерон. «Джульєтта» (1887)

 

 

Ребуси

Тема: «М.де Сервантес. «Дон Кіхот»

Завдання. Розгадайте ребуси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:

1. Сервантес; 2. Відродження; 3. Іспанія; 4. Дон Кіхот.


Гра «Снігова куля»

Слово. Ромео.

Речення. Ромео -  перше і останнє кохання юної Джульєтти.

Запитання. Чому доля закоханих трагічна?

Відповідь. До трагічної загибелі закоханих призвела ворожнеча між сім’ями Монтеккі і Капулетті, представниками яких є Ромео і Джульєтта.

 

Вправа «Незакінчене речення»

  1. Трагедію «Ромео та Джульєтта» називають «світлою», навіть «оптимістичною трагедією», тому що... (незважаючи на смерть головних героїв, родини примирилися та поклялися вічно берегти память про закоханих).
  2. Родина Монтеккі та Капулетті, щоб гідно вшанувати пам’ять закоханих,... (поставили їм золоті статуї).
  3. Ворожнеча між двома родинами закінчилася..., (а історія про Ромео та Джульєтту залишиться сумнішою на світі).
  4. В трагедії «Ромео та Джульєтта» відображаються такі риси літератури Відродження:… (увага до людини, до земних почуттів, звеличення кохання як життєствердної основи людської природи).


БАРОКО

 

Дидактична гра «Блеф-клуб»

(«Вірю – не вірю!»)

  1. Чи вірите ви, що португальською мовою бароко означає довершеність, а італійською – прекрасний? (Не вірю. Бароко португальською мовою означає «перлина неправильної форми», а італійською – «химерний»).
  2. Чи вірите ви, що стиль бароко панував у мистецтві протягом XVII та частини XVIII століття, охопивши всю Європу і Латинську Америку? (Так. Вірю!) 
  3. Чи вірите ви, що ознакою бароко є контрастність? (Так. Вірю!) 
  4. Чи вірите ви, що митці бароко прагнули своїми творами налякати читачів? (Не вірю. Вони прагнули їх вразити).
  5. Чи вірите ви, що письменники бароко захоплювалися ускладненою поетичною формою (у їхніх творах багато метафор, порівнянь, антитез)? (Так. Вірю!) 
  6. Чи вірите ви, що для поезії бароко характерним є звернення до фігурної поезії  (створювали вірші у формах хреста, колони, ромба, зірки, серця тощо)? (Так, вірю!)
  7. Чи вірите ви, що провідними темами барокової літератури є: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя? (Так, вірю!)

Гра «Реставратор»

Завдання. Відновіть текст.

Бароко – літературний і загальномистецький напрям, що зародився в … наприкінці … століття й поширився на інші європейські країни, де існував упродовж … століть. Найбільше цей стиль проявився в …, …. Його характерні риси – …, …., …, …, … .

 

Відновлений текст

Бароко – літературний і загальномистецький напрям, що зародився в Італії наприкінці XVI ст. й поширився на інші європейські країни, де існував упродовж XVI – XVIII століть. Найбільше цей стиль проявився в архітектурі, живописі. Його характерні риси – підкреслена театральність, парадність, ефектність, пишність, контрастність.

Мистецька загадка

Розгляньте зображення двох відомих архітектурних споруд. Одна  споруда знаходиться в Петербурзі, інша – в Києві.

  • Хто може назвати ці споруди? (Перша – Андріївська церква у Києві; друга – Ермітаж (у минулому Зимовий царський палац)  у Петербурзі).
  • У чому схожість цих двох архітектурних споруд?

Андріївська церква у Києві

Ермітаж у Петербурзі

 

Андріївську церкву у Києві та Зимовий царський палац у Петербурзі  поєднує те, що вони були побудовані в один час (ХVІІІ ст.) у стилі бароко відомим російським архітектором італійського походження Франческо Бартоломео Растреллі.

  • Які риси бароко ви помітили в цих архітектурних спорудах? (Парадність, урочистість, пишність,  багатий скульптурний декор, динамічність, просторовий розмах, куполи складної форми  тощо). 

Дискусійний клуб «Мудрець»

Опис гри. Учні об’єднуються у групи. Для всіх груп дається одне запитання. На обговорення відводиться 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою відповідь. Між групами може виникнути дискусія.

Запитання

1. В лекції «Поетичний образ у Гонгори» (1932) Гарсіа Лорка говорив: «Мало читати Гонгору, його потрібно вивчати. Гонгору, на відміну від інших поетів, які самі приходять до нас, щоб навіяти на нас поетичний смуток, потрібно шукати, і шукати розумом». Прокоментуйте думку Гарсіа Лорки.

2. Чому художники запропонували до вірша Луїса де Гонгори «До троянди» ілюстрації із зображенням жінок? (Напевне, автор у вірші говорить про жіночу красу).

Луїс де Гонгора

До троянди

Родилась вчора ти – і завтра вмерти маєш.

Хто ж дав тобі життя на цю коротку мить?

Красою сяєш ти, щоб так недовго жить,

Щоб одійти в ніщо – так свіжістю палаєш!

Даремно ти себе надією втішаєш –

Ти маєш одцвісти, як одцвітають всі,

Приреченість лежить в самій твоїй красі,

Бо передчасно ти зів'янеш і сконаєш.

                           (Пер. Л. Первомайського)

3. В епоху бароко знамениті перукарі разом з модистками видозмінюють зачіски й гримування особи. Грим використовувався в таких масштабах, що, кажуть, чоловіки часто навіть не впізнавали своїх дружин, незважаючи на те, що ті не збиралися маскуватися.

Дуже помітною частиною гримування стають мушки – шовкові чорні пластирі різноманітної форми.

  • А якою була чоловіча мода? (Частиною придворного костюма у чоловіків стала перука.. Особливо цінувалося біляве волосся. Перуки інших кольорів почали посипати пудрою).

 

 

Ігрова вправа «Упізнай композитора!»

Завдання: Назвіть композиторів. Хто із них представляє епоху бароко?

 

1

2

3

 

Відповідь: Представники епохи бароко: 1 – Йоганн Себастьян  Бах;  3 – Георг Фрідріх Гендель;  2 – Людвіг ван Бетховен ­– композитор періоду між класицизмом та романтизмом.

 

 


КЛАСИЦИЗМ

 

Дискусійний клуб «Мудрець»

Опис гри. Учні об’єднуються у групи. Для всіх груп дається одне запитання. На обговорення відводиться 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою відповідь. Між групами може виникнути дискусія.

  1. «Я вважаю, що всякий обман принижує порядну людину. Негідно ховати своє справжнє походження, з’являтися товариству на очі під чужим титулом, видавати себе не за те, що ми є насправді». (Мольєр)

 – Що, на вашу думку, важливіше: шляхетність духу чи шляхетність походження?

  1. Зробіть припущення, як може закінчуватися вислів Мольєра: «Краще, що я можу робити, – це ... »?

Правильний варіант. «Краще, що я можу робити, – це викривати в смішних зображеннях пороки мого століття».

  1. Мольєр вважав, що комедія має дві мети: розважати й повчати. Доведіть, що комедії Мольєра розважають і повчають.
  2. Як творчість Мольєра сприяла народженню нових мистецьких жанрів – балету та опери?
  3. Закінчіть текст напису на одному із відомих пам’ятників Мольєру: «Для його слави нічого не потрібно, але для нашої – …» («потрібен він»).

Гра «Реставратор»

Завдання: відновіть текст.

Класицизм (від лат. classicus – …) – художній напрям (течія) у мистецтві та літературі … – початку … століття, для якого характерні такі риси: висока громадянська тематика, суворе дотримання правил.

 

Свого найвищого розквіту класицизм досяг у … столітті у … . У цей час у країні склалася особлива форма правління    …, коли вся влада належала одній людині – ….

Відновлений текст

Класицизм (від лат. classicus – взірцевий) – художній напрям (течія) у мистецтві та літературі XVII – початку XIX ст., для якого характерні висока громадянська тематика, суворе дотримання певних творчих норм і правил.

Свого найвищого розквіту класицизм досяг у ХVІІ столітті у Франції. У цей час у країні склалася особлива форма правління  – абсолютизм, коли вся влада належала одній людині – королю.

Кросворди

Завдання. Розгадайте кросворд та назвіть ім’я творця французької комедії

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

  1. Панівний напрям французької літератури XVII ст.
  2. Головний теоретик класицизму.
  3. Французький король, який проголосив: «Держава – це я!»
  4. Драматург, представник французького класицизму.
  5. Засновник Французької Академії.
  6. Класицисти вважали, що … людини повинен перемагати пристрасті.

Відповіді: 1. Класицизм. 2. Буало. 3. Людовік. 4. Корнель. 5. Ришельє. 6. Розум.

Ключове слово – Мольєр.

 

Завдання. Розгадайте кросворд та назвіть прізвище композитора, який написав музику до комедії «Міщанин-шляхтич».

 

 

2

3

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді: 1. Булгаков. 2. «Тартюф». 3. Люсіль. 4. Класицизм. 5. «Мізантроп». Ключове словоЛюллі.

Вправа «Незакінчене речення»

(Мольєр. «Міщанин-шляхтич»)

Завдання. Завершити речення.

  1. Головний герой комедії «Міщанин-шляхтич» – … (пан Журден).
  2. Пан Журден прагне…(стати дворянином).
  3. Слуги в комедії – це… (Квєль, Ніколь).
  4. Люсіль – це… (дочка пана Журдена).
  5. Відгадка про сина турецького дворянина належить…( Квєлю).
  6. На турецького вельможу переодягнувся …(Клеонт).
  7. Пана Журдена посвятили у неіснуючий сан… (мамамуші).
  8. На банкет пан Жур ден запросив …(Дорімену).
  9. Маркіза Дорімена закохана у…(графа Доранта).
  10. У кінці комедії намічаються весілля…( Кв’єля і Ніколь; Клеонта і Люсіль, Доранта і Дорімени )

Вікторина

  1. Що переймали класицисти в античному мистецтві? (Естетичні принципи: красу, гармонію, логіку; міфологічні сюжети).
  2. Які літературні жанри вважалися «високими» (за ієрархією жанрів), а які – низькими? («Високими» – трагедія, ода; «низькі» – комедія, байка, казка).
  3. Як «працювало» правило трьох єдностей? (Події в п’єсах мали відбуватися в одному місці протягом 24 годин).
  4. Хто із названих письменників не належав до доби класицизму: Жан Лафонтен, Джованні Бокаччо, П’єр Корнель, Жан Расін, Шарль Перро. (Бокаччо –  письменник Відродження).
  5. Яке справжнє прізвище Мольєра? (Жан Батіст Поклен).
  6. Прізвище головного героя комедії «Міщанин-шляхтич». (Журден).
  7. «Вельможний пане, він – французький «мамамуші», а ця дама – французька «мамамушка». Ясніше висловитися я не можу… Нарешті! Ось і перекладач». Хто вони – французькі «мамамуші» та «мамамушка»? (Дорант та Дорімена).
  8. Який український твір створено на основі сюжету комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич»? (І.Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»).
  9. Як турецький посол Солиман-Ага вплинув на написання комедії «Міщанин-шляхтич»? (Солиман-Ага розгнівав на прийомі короля тим, що не висловив захоплення багатством та величчю Людовика ХІV. Король замовив Мольєру п’єсу, в якій той висміяв би турецькі обряди).
  10. Назвіть твори Мольєра – визнані шедеври світового театрального мистецтва. («Тартюф», «Дон Жуан», «Мізантроп», Скупий», «Міщанин-шляхтич», «Хворий, та й годі!» та ін.).

ПРОСВІТНИЦТВО

 

 Дидактична гра «Блеф-клуб»

 («Вірю! – Не вірю!»)

 

  1. Чи вірите ви, що ХVІІІ століття увійшло в історію європейської культури під назвою «Вік Просвітництва»? (Вірю!)
  2. Чи вірите ви, що найвищим законом життя просвітники вважали закон Почуттів? (Не вірю! Найвищим законом життя просвітники вважали закон Розуму).
  3. Чи вірите ви, що в основі Просвітництва лежать стихійні уявлення про світ? (Не вірю! В основі Просвітництва лежать наукові уявлення про світ).
  4. Чи вірите ви, що «царицею наук» стала вважатися філософія? (Не вірю! «Царицею наук» стала вважатися математика).
  5. Чи вірите ви, що в добу Просвітництва був культ книги? (Вірю!)
  6. Чи вірите ви, що короновані особи листувалися з письменниками  і філософами, питали у них порад? (Вірю!)
  7. Чи вірите ви, що саме в добу Просвітництва виникла перша енциклопедія? (Вірю!)
  8. Чи вірите ви, що перші два томи «Енциклопедії» були спалені владою? (Вірю!)
  9. Чи вірите ви, що очолили видання «Енциклопедії» математик Жан д’Аламбер та філософ і письменник Вольтер? (Не вірю! Видання «Енциклопедії» очолили математик Жан д’Аламбер та філософ і письменник Дені Дідро).
  10. Чи вірите ви, що рух Просвітництва розпочали в Англії письменники Даніель Дефо та Джонатан Свіфт? (Вірю!)


Ігрова вправа «Упізнай письменників-просвітників!»

Завдання: Назвіть письменників. Хто із них не є просвітником?

1

2

3

4

5

6

 

Відповідь.

Письменники-просвітники: 1 – Вольтер; 2 – Руссо;  4 ­ – Дені Дідро; 5 – Джонатан Свифт;  6 ­ Гете.

Письменник –класицист : 3 – Мольєр.

 

 

 

 

Кросворд до роману «Мандри Лемюеля Гуллівера» Джонатана Свіфта

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Автор роману «Мандри Лемюеля Гуллівера». (Свіфт)
  2. Де народився Джонатан Свіфт? (Дублін)
  3. Якої справи вчився Гуллівер у містера Джеймс Бейтса?  (Хірургічної.)
  4. Як називалося судно, на якому вирушили до Південного моря?

(«Антилопа») 

  1. Що в зовнішності Гуллівера вразило ліліпутів? (Зріст).
  2. За житло Гулліверу призначили старовинний … (храм.).
  3. Який титул отримав Гуллівер у Ліліпутії? (Нардак).
  4. Володар Ліліпутії. (Імператор).
  5. Що отримували при дворі ліліпутів, якщо підстрибнути найвище на канаті? (Посаду).
  6.  Країна, з якою ворогувала Ліліпутія (Блефуску).

 

Список літератури

 

  1. Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В. Зарубіжна література: Підруч. для 8-го кл. загальноосвіт.навч.закл. – К.: Грамота, 2008. – 296 с.
  2. Ковбасенко Л.В. Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 8 клас. – К.: Грамота, 2008.– 408 с.
  3. Кошова В.М. Кросворди / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://metodportal.com/node/2901
  4. Федоренко В.Л. Ігровий університет: Інтелектуально-пізнавальні ігри україністичної тематики. Посібник. – К.: Грамота, 2007. – 304 с.
  5. Хроменко І.А. Використання ігрових технологій на уроках світової літератури // Зарубіжна література в школах   України. – 2011. – №11.
  6. Усі уроки зарубіжної літератури. / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.schoollife.org.ua/usi-uroky-zarubizhnoji-literatury/

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Валентирова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Полох Ольга Володимирівна
    Дуже Вам дякую за вашу плідну працю. Ваші розробки допомагають мені працювати в 6 класі. Використовуючи запропоновані Вами методи роботи, мені легше працювати і готуватися до уроків. Ще раз, дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чехова Анжела Юріївна
    Чудова робота! Насичена, інформативна, приваблива, цікава. Вчитель молодець.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Садова Алла Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Ільніцька Тетяна Євгеніївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 2 відгука
doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
30 липня 2018
Переглядів
16497
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку