Ігри та ігрові вправи до курсу зарубіжної літератури (8 кл., за новою програмою).
Ігровий матеріал може використовуватись для формування читацьких компетентностей, розширення читацького простору учнів, активізації пізнавального інтересу.
Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Смілянської міської ради Черкаської області
Клименко А.О.
ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
ІГРОВА СКАРБНИЧКА
ДО УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ
ЛІТЕРАТУРИ
(8 клас)
СМІЛА - 2018
Автор: Клименко Алла Олександрівна, вчитель зарубіжної літератури
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2
Смілянської міської ради Черкаської області
У посібнику представлені ігри та ігрові вправи до курсу зарубіжної літератури (8 клас, за новою програмою).
Ігровий матеріал, систематизований за розділами програми, може використовуватися на всіх етапах уроків для формування читацьких компетентностей у школярів, розширення їхнього читацького простору, літературного та культурного кругозору, активізації пізнавального інтересу.
Для вчителів зарубіжної літератури загальноосвітніх шкіл.
Схвалено радою методичного кабінету
Зміст
Слово до читача ……………………………………………………………….. |
4 |
Вступ. Література і культура. Роди літератури ……………………………... |
5 |
Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури ……. |
9 |
Античність……………………………………………………………………… |
11 |
Середньовіччя………………………………………………………………….. |
20 |
Відродження……………………………………………………………………. |
24 |
Бароко…………………………………………………………………………... |
36 |
Класицизм……………………………………………………………………… |
40 |
Просвітництво…………………………………………………………………. |
44 |
Список літератури……………………………………………………………... |
47 |
Слово до читача
Хіба є дитина, якій не хотілося б погратися?
В.Сухомлинський
Дидактична гра – це вид діяльності, залучившись до якої, учні навчаються. Поєднання навчальної спрямованості й ігрової форми дозволяє стимулювати невимушене оволодіння конкретним навчальним матеріалом.
Метою залучення школярів до ігрової діяльності на уроках зарубіжної літератури є стимулювання їхньої пізнавальної активності, створення сприятливих умов для формування читацьких компетентностей, розширення читацького простору, літературного та культурного кругозору, виховання любові до художнього слова.
У посібнику представлені ігри та ігрові вправи до курсу зарубіжної літератури (8 клас, за новою програмою). Ігровий матеріал, систематизований за розділами програми, може використовуватися на всіх етапах уроків для закріплення та розвитку навичок практичного використання літературних знань.
На закріплення знань спрямовані такі дидактичні ігри та ігрові вправи, як: «Блеф-клуб», «Знайдіть відповідності», «Закінчи речення!», «Так чи ні?», «Упізнай літературну епоху (письменника, героя)», «Виправ помилки», конкурси та вікторини, ребуси та кросворди та ін. З метою розвитку у дітей критичного мислення та комунікативних здібностей, навичок інтерактивної взаємодії пропонуються такі ігри, як: «Дискусійний клуб «Мудрець», «Снігова куля», «Нитка», «Оберіть портрет», «Оберіть цитату» та ін.
Дидактична гра стимулює інтерес школярів до читання, творчості, комунікації, до активного діалогу (автор – учень – учень – учитель) на уроках зарубіжної літератури.
ВСТУП
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в різних країнах
Дидактична гра «Блеф-клуб»
(«Вірю! – Не вірю!»)
Умови гри. Учням пропонується дати відповідь на запитання, які починаються словами «Чи вірите ви, що ...?». Школярі мають погодитися з твердженням або ні та аргументувати свою думку.
Можливий інший варіант проведення гри. Учні об’єднуються у дві команди. Кожна команда готує запитання для іншої у формі «Чи вірите ви, що…»
Ігрова вправа «Знайдіть відповідності»
Завдання: з’єднати стрілочкою рід літератури та його ознаки.
Епос |
ліричний відступ; почуття та переживання героїв |
Лірика |
дія; конфлікт; монологи, діалоги |
Драма |
сюжет; оповідна форма; персонажі |
Відповідь
Епос: сюжет; оповідна форма; персонажі
Лірика: ліричний відступ; почуття та переживання героїв
Драма: дія; конфлікт; монологи, діалоги.
Ігрова вправа «Знайдіть відповідності»
Завдання: з’єднати стрілочкою назву твору та рід літератури.
|
А) ЛІРИКА |
|
|
|
Б) ЕПОС |
|
|
|
В) ДРАМА |
|
Гра «Дискусійний клуб»
Тема дискусії «Книги чи Інтернет?»
Умови гри. Ставлять два «крісла», до одного прикріплюють табличку «Книги», до іншого – «Інтернет». Усі бажаючі по черзі обирають «крісло», утворюючи дві групи. Починають дискусію, аргументуючи свою позицію. У порожнє крісло може сісти кожен (1 раз по 1 хвилині), хто хоче висловитись. Право голосу мають лише ті, хто сидить у кріслі.
Після завершення дискусії учасники дякують одні одним, незважаючи на те, хто переміг у суперечці.
1. З ручаїв – ріки, |
як на світі жить. |
2. Книга вчить, |
день без сонця. |
3. Нема розумного сусіда – |
а з книжок – знання. |
4. Дім без книги – |
з книгою поговори. |
5. Книгу прочитав – |
то в книжці знайду. |
6. Де розумом не дійду, |
на крилах політав. |
Відповідь
З ручаїв – ріки, а з книжок – знання.
Книга вчить, як на світі жить.
Нема розумного сусіда – з книгою поговори.
Дім без книги – день без сонця.
Книгу прочитав – на крилах політав.
Де розумом не дійду, то в книжці знайду.
Гра «Впізнай літературну епоху»
Хід гри. Учні мають упізнати літературну епоху за її стильовими ознаками.
(Античність)
(Середньовіччя)
(Відродження)
(Бароко)
(Класицизм)
(Просвітництво)
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ'ЯТКИ КУЛЬТУРИ
І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ
Гра «Реставратор»
Завдання. Відновіть тексти.
Текст №1
Коран був створений в … . Він складається з …. сур (глав). Кожна сура ділиться на … – окремі фрази або частини фраз.
Коран вміщує не тільки повчання і настанови, але й молитви, які прославляють …. Коран складається майже з … сторінок тексту, написаного … мовою, і є основою мусульманського способу життя і духовного устрою.
Відновлений текст №1
Коран був створений в VII – VIII ст. Він складається з 114 сур (глав). Кожна сура ділиться на аяти – окремі фрази або частини фраз.
Коран вміщує не тільки повчання і настанови, але й молитви, які прославляють Аллаха. Коран складається майже з 500 сторінок тексту, написаного арабською мовою, і є основою мусульманського способу життя і духовного устрою.
Текст №2
Біблія складається із 77 книг, об’єднаних у … . В основі такого поділу – народження … . Обсяг Старого Заповіту значно більший: до нього належать … книг, це – пам’ятки давньоєврейської літератури, решта 27 книг складають … .
Відновлений текст №2
Біблія складається із 77 книг, об’єднаних у Старий та Новий Заповіти. В основі такого поділу – народження Ісуса Христа. Обсяг Старого Заповіту значно більший: до нього належать 50 книг, це – пам’ятки давньоєврейської літератури, решта 27 книг складають Новий Заповіт.
Ігрова вправа «Закінчи речення!»
(Слова для довідок: «знання»; «союз» (Бога і людини), «читання вголос»; «книги»)
Дидактична гра «Блеф-клуб»
(«Вірю – не вірю!»)
АНТИЧНІСТЬ
Гра «Виправ помилки!»
Завдання: Прочитати крилаті вислови з першої колонки, знайти в них помилки; в другій колонці записати виправлений варіант.
Крилатий вислів з помилкою |
Правильний варіант |
Танталові п’яти |
Танталові муки |
Сізіфова скриня |
Сізіфова праця |
Ахіллесова нитка |
Ахіллесова п’ята |
Пандорина мука |
Пандорина скриня |
Аріаднина п’ята |
Аріаднина нитка |
Дидактична гра «Блеф-клуб»
(«Вірю – не вірю!»)
Вікторина
(«Кращий знавець давньогрецьких міфів»)
Умови: Вікторина проводиться для команди «Знавців давньогрецьких міфів» для визначення «кращого знавця». Правильна відповідь – 2 бали. Якщо гравець не дає відповіді на запитання, воно переходить до наступного гравця.
Дидактична гра «Блеф-клуб»
(«Вірю! – Не вірю!»)
Гра «Знайдіть відповідності»
Афродіта |
Патріотизм. |
Ікар |
Кохання. |
Гектор |
Мрія; безстрашне дерзання. |
Одіссей |
Самопожертва. |
Прометей |
Ностальгія, туга за батьківщиною. |
Відповідь
Афродіта – кохання; Ікар – мрія, безстрашне дерзання; Гектор – патріотизм; Одіссей – ностальгія, туга за батьківщиною; Прометей – самопожертва.
Гра «Так чи ні?»
Конкурс «Розумники і розумниці»
(«Знавці античної літератури»)
Умови: Учні об’єднуються у три команди, кожна з яких по черзі отримує запитання. На обдумування дається 30 с. Правильна відповідь – 2 бали. Якщо команда не дає відповіді на запитання, воно переходить до наступної команди.
В поросі билась густім. Ворогам-бо його на наругу…
Пилом бруднилась його голова. А мати, на сина
Глянувши, стала ридати, й, далеко від себе жбурнувши
Світлу намітку свою, виривать почала свої коси.
Жалібно й любий ридав його батько, й усюди навколо
Плач і сумне голосіння лунали по цілому місту».
З дитинства ніжно колисаний селом,
Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом
І знявся до вершин нечуваної слави».
«То я ж їм, дітям нетямущим, розум дав,
Я наділив їх мудрою розважністю.
Не для докору людям це розказую, –
Лише щоб силу показать дарів моїх».
(Прометей. Есхіл «Прометей закутий»)
«Більш я не буду, Пеліде, як досі, тебе уникати.
Тричі оббіг я Пріамове місто священне, не смівши
Стріти твій напад. А зараз – дух мій мене спонукає
Стати грудьми проти тебе – здолаю чи смертю загину».
(Гектор. Гомер «Іліада»)
Ігрова вправа «Упізнай письменника!»
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Відповідь: 1 – Гомер; 2 – Есхіл; 3 – Овідій; 4 – Вергілій.
Гра «Що розповідає малюнок?»
Чи можна за малюнком давньогрецького художника визначити ставлення греків до Ахілла і Гектора? (На малюнку Ахілл зображений чорними фарбами, Гектор – білими. Ахілл сприймався як завойовник, Гектор – як патріот, захисник своєї Батьківщини).
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Гра «Знайдіть відповідності!»
Вершинні твори героїчного епосу
|
Французький героїчний епос |
«Слово о полку Ігоревім» |
|
Іспанський героїчний епос |
«Пісня про нібелунгів» |
|
Німецький героїчний епос |
«Пісня про Роланда» |
|
Східнослов’янський героїчний епос |
«Пісня про мого Сіда» |
Перевірка
Гра «Так чи ні?»
Ігрова вправа «Упізнай письменника!»
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Відповідь:
1 – Данте Аліг’єрі; 2 – Ду Фу; 3 – Омар Хайям; 4 – Лі Бо.
Дискусійний клуб «Мудрець»
Опис гри. Учні об’єднуються у групи. Для всіх груп дається одне запитання. На обговорення відводиться 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою відповідь. Між групами може виникнути дискусія.
Орієнтовні запитання
1. Відомий російський філософ і богослов межі ХІХ – ХХ століття Микола Бердяєв писав: «Немає потреби ідеалізувати Середні віки, як це роблять романтики. Нам добре відомі всі негативні й темні сторони Середньовіччя – …»
Вислів Миколи Бердяєва: «Немає потреби ідеалізувати Середні віки, як це роблять романтики. Нам добре відомі всі негативні й темні сторони Середньовіччя – варварство, грубість, жорстокість, насильство, рабство, невігластво в галузі позитивних знань про природу та історію, релігійний терор, пов’язаний із жахом пекельних мук…»
2. Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі.
Відповідь: Нішапурі – місто, у якому народився поет. Ібрагім – ім’я батька. «Хайям» означає «майстер, який шиє намети» (очевидно, батько шив намети). Омар означає «життя». «Гіяс ад-Дін» – «Допомога віри».
3. Чому Данте називають «останнім поетом середньовіччя та першим поетом Відродження»? (Данте випередив свій час, зобразивши у своїх творах людину як найвищу цінність, яка вміє цінувати земне щастя і земну любов. У «Новому житті» католицькі заклики до умертвіння плоті, до відмови від гріховної чуттєвості зіткнулися із живими поривами молодості. Беатріче стала символом усього високого, що пробуджує благородні почуття. У «Божественній комедії» Данте висловив співчуття гріховній людині, що свідчило про його новий ренесансний світогляд).
Вікторина
(«Кращий знавець середньовічної літератури»)
Умови: Вікторина проводиться для команди «Знавців середньовічної літератури» для визначення кращого знавця. Правильна відповідь – 2 бали. Якщо гравець не дає відповіді на запитання, воно переходить до наступного гравця.
Я й серед квітів плачу…»
«Змах пензля
і буревії та зливи
тремтять. А напише вірша
і викличе сльози у привидів
добрих і злих»? (Про поезію Лі Бо).
9. Його смерть, як і життя, оповита легендами. Згідно з однією, він плив човном, нахилився, аби поцілувати місяць, і річка забрала його; згідно з іншою, його забрали у країну безсмертних небесні посланці, що завжди приходять за визначними майстрами. (Лі Бо).
10. Яку книгу як найсвятіший дарунок батько додавав до посагу доньки, що брала шлюб? («Витязь у тигровій шкурі»).
11. Назвіть поета, якому присвятила ці поетичні рядки Ліна Костенко:
Під вечір виходить на вулицю він.
Флоренція плаче йому навздогін.
Слова ці вже зайві. Минуло життя.
Йому вже в це місто нема вороття»
Флоренція плаче: він звідси, він наш!
Колись прокляла і прогнала вона ж. (Данте Аліг’єрі).
ВІДРОДЖЕННЯ
Дидактична гра «Нитка» (робота в групах)
Обладнання: комп’ютери, Інтернет.
Завдання: встановити пропущену літеру, яка ніби ниткою проходить через усі слова. Зачитати отримані слова. Використавши Інтернет, підготувати коротку характеристику діяча, поняття, країни, про яку йдеться. (Заувага: кожна група отримує одну картку).
Картка №1 |
Картка №2 |
Картка №3 |
Картка №4 |
Картка №5 |
Гутенбе..г |
Віз..рі |
..йк |
Дж..рджоне |
..ідерланди |
Се..вантес |
Р..бле |
Рен..санс |
К..менський |
Ре..есанс |
Ф..анція |
Петр..рка |
Ш..кспір |
Р..нсар |
Гума..ізм |
Б..уно |
Мікел..нджело |
С..рвантес |
Б..ттічеллі |
Іспа..ія |
..афаель |
Бр..нт |
Ротт..рдамський |
Б..ккаччо |
..імеччина |
Дю..ер |
Іт..лія |
Бр..йгель |
Вер..незе |
А..глія |
Дидактична гра «Снігова куля»
Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: слово-речення-питання-відповідь.
Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення!»Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.
Наприклад. Слово: Лаура. Речення: Лаура – кохана Ф.Петрарки, якій поет присвятив усі свої сонети. Питання до речення: Як називається збірка сонетів, присвячених Лаурі? Відповідь: «Книга пісень» («Канцоньєре»).
Ігрова вправа «Обери портрет Лаури»
Завдання. Розгляньте портретні зображення Лаури. Оберіть той портрет, який співпадає з вашим уявленням цієї героїні. Наведіть цитати із сонетів Петрарки, які підтверджують такий зовнішній образ Лаури.
|
|
|
Джорджоне. «Лаура» (1506) |
Йозеф Манес Деталь картини «Петрарка вперше побачив Лауру» |
Невідомий художник (ХVст.) |
Ігрова вправа «Оберіть цитату»
Завдання. Доберіть до малюнків цитати із «Книги пісень» Ф.Петрарки.
|
|
|
|
|
|
Ігрова вправа «Упізнай сонет!»
Завдання. За ланцюжком ключових слів назвіть сонет Петрарки.
Ланцюжки ключових слів:
Дискусійний клуб «Мудрець»
«Краса, і правда, й доброта –
Вся суть мого мистецтва…»
Вікторина «Хто найуважніший?» (М. де Сервантес. «Дон Кіхот»)
(правильна відповідь – 1 бал. Вікторина проводиться письмово, перевіряється в парах за допомогою вчителя, який диктує можливі відповіді)
Ігрова вправа «Хто автор?»
Завдання. Назвіть автора сонета.
На жебри і приниження чеснот,
На безтурботне і вельможне бидло,
На правоту, що їй затисли рот,
Відповідь: 1 – Франческо Петрарка; 2 – Вільям Шекспір; 3 – Данте Аліг'єрі
Вікторина «Кращий знавець Відродження»
|
||
1 |
2 |
3 |
Відповідь: 1 – Мікеланджело. «Мойсей»; 2 – «Джоконда». Леонардо да Вінчі; 3 – Рафаель. «Сікстинська мадонна».
Блукав я сам у браконьєрськім строї
В гаях зелених Англії старої,
А вколо, в затуманеній далі
проходили і блазні, й королі…
…Актор, п`яниця, мрійник і мисливий.
Любив я слів непереможні зливи,
Кохання, муки, ревнощі і гнів,
Характери із криці і шовків. (В.Шекспір).
«Як ти зайшов сюди, скажи, й навіщо? Як міг ти перелізти через мур?»; «Хто б ти не був, о зухвалий рицарю, якщо хочеш доторкнутися до зброї найславетнішого з усіх мандрованих рицарів… – подумай, що робиш…»; «За тебе п’ю, моя любове! О чесний Аптекарю! Швидка твоя отрута…» (Джульєтта, Дон Кіхот, Ромео).
Ігрова вправа «Портрет письменника»
Завдання. Розгляньте портрет М.де Сервантеса. Прочитайте, як письменник сам описує себе. Порівняйте портрет і опис.
«Під портретом мій друг міг би написати: «Людина, яку ви тут бачите, з овальним обличчям, каштановим волоссям, з відкритим і великим лобом, веселим поглядом і горбатим, хоча і правильним носом; зі сріблястою бородою, яка років двадцять тому була ще золота; довгими вусами, невеликим ротом…; зросту звичайного – ні великого, ні маленького; з хорошим кольором обличчя, швидше світлим, ніж смаглявим; злегка сутулуватий і важкий на ноги, – автор «Дон Кіхота з Ламанчі»…
Гра «Реставратор»
Завдання. Відновіть текст – розповідь Сервантеса про себе.
«Не один рік служив я … і … років провів у …, де встиг навчитися терпляче зносити …. У морській битві при … пострілом з аркебузи у мене була покалічена …, і хоча каліцтво це здається іншим потворним, в моїх очах воно прекрасно, бо отримав я його в одній із найзнаменитіших битв, які були відомі в минулі століття і які можуть трапитися в майбутньому».
Відновлений текст
«Не один рік служив я солдатом і п'ять з половиною років провів у полоні, де встиг навчитися терпляче зносити нещастя. У морській битві при Лепанто пострілом з аркебузи у мене була покалічена рука, і хоча каліцтво це здається іншим потворним, в моїх очах воно прекрасно, бо отримав я його в одній із найзнаменитіших битв, які були відомі в минулі століття і які можуть трапитися в майбутньому».
Рольова гра «Я Дон Кіхот»
Завдання
Рольова гра «Мистецтвознавець»
Завдання №1. Розгляньте зображення пам’ятників Ромео і Джульєтті. Охарактеризуйте авторський задум.
Завдання №2. Розгляньте ілюстрації до роману «Дон Кіхот» та охарактеризуйте авторський задум.
|
||
Оноре Дом’є. Ілюстрація до роману |
Гюстав Доре. Ілюстрація до роману |
Октавіо Окампо. «Дон Кіхот і Санчо Панса» |
Ігрова вправа «Обери портрет Джульєтти»
Завдання. Розгляньте портретні зображення Джульєтти. Оберіть той портрет, який співпадає з вашим уявленням цієї героїні. Наведіть цитати із трагедії Шекспіра, які підтверджують такий зовнішній образ Джульєтти.
|
|
|
Хіт Чарльз. «Джульєтта» (1849) |
Джон Уїльям Уотерхаус. «Джульєтта» (1898) |
Ф. Кальдерон. «Джульєтта» (1887)
|
Ребуси
Тема: «М.де Сервантес. «Дон Кіхот»
Завдання. Розгадайте ребуси.
Гра «Снігова куля»
Слово. Ромео.
Речення. Ромео - перше і останнє кохання юної Джульєтти.
Запитання. Чому доля закоханих трагічна?
Відповідь. До трагічної загибелі закоханих призвела ворожнеча між сім’ями Монтеккі і Капулетті, представниками яких є Ромео і Джульєтта.
Вправа «Незакінчене речення»
БАРОКО
Дидактична гра «Блеф-клуб»
(«Вірю – не вірю!»)
Гра «Реставратор»
Завдання. Відновіть текст.
Бароко – літературний і загальномистецький напрям, що зародився в … наприкінці … століття й поширився на інші європейські країни, де існував упродовж … століть. Найбільше цей стиль проявився в …, …. Його характерні риси – …, …., …, …, … .
Відновлений текст
Бароко – літературний і загальномистецький напрям, що зародився в Італії наприкінці XVI ст. й поширився на інші європейські країни, де існував упродовж XVI – XVIII століть. Найбільше цей стиль проявився в архітектурі, живописі. Його характерні риси – підкреслена театральність, парадність, ефектність, пишність, контрастність.
Мистецька загадка
Розгляньте зображення двох відомих архітектурних споруд. Одна споруда знаходиться в Петербурзі, інша – в Києві.
|
|
Андріївська церква у Києві |
Ермітаж у Петербурзі |
Андріївську церкву у Києві та Зимовий царський палац у Петербурзі поєднує те, що вони були побудовані в один час (ХVІІІ ст.) у стилі бароко відомим російським архітектором італійського походження Франческо Бартоломео Растреллі.
Дискусійний клуб «Мудрець»
Опис гри. Учні об’єднуються у групи. Для всіх груп дається одне запитання. На обговорення відводиться 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою відповідь. Між групами може виникнути дискусія.
Запитання
1. В лекції «Поетичний образ у Гонгори» (1932) Гарсіа Лорка говорив: «Мало читати Гонгору, його потрібно вивчати. Гонгору, на відміну від інших поетів, які самі приходять до нас, щоб навіяти на нас поетичний смуток, потрібно шукати, і шукати розумом». Прокоментуйте думку Гарсіа Лорки.
2. Чому художники запропонували до вірша Луїса де Гонгори «До троянди» ілюстрації із зображенням жінок? (Напевне, автор у вірші говорить про жіночу красу).
Луїс де Гонгора
До троянди
Родилась вчора ти – і завтра вмерти маєш.
Хто ж дав тобі життя на цю коротку мить?
Красою сяєш ти, щоб так недовго жить,
Щоб одійти в ніщо – так свіжістю палаєш!
Даремно ти себе надією втішаєш –
Ти маєш одцвісти, як одцвітають всі,
Приреченість лежить в самій твоїй красі,
Бо передчасно ти зів'янеш і сконаєш.
(Пер. Л. Первомайського)
3. В епоху бароко знамениті перукарі разом з модистками видозмінюють зачіски й гримування особи. Грим використовувався в таких масштабах, що, кажуть, чоловіки часто навіть не впізнавали своїх дружин, незважаючи на те, що ті не збиралися маскуватися.
Дуже помітною частиною гримування стають мушки – шовкові чорні пластирі різноманітної форми.
Ігрова вправа «Упізнай композитора!»
Завдання: Назвіть композиторів. Хто із них представляє епоху бароко?
|
|
|
1 |
2 |
3 |
Відповідь: Представники епохи бароко: 1 – Йоганн Себастьян Бах; 3 – Георг Фрідріх Гендель; 2 – Людвіг ван Бетховен – композитор періоду між класицизмом та романтизмом.
КЛАСИЦИЗМ
Дискусійний клуб «Мудрець»
Опис гри. Учні об’єднуються у групи. Для всіх груп дається одне запитання. На обговорення відводиться 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою відповідь. Між групами може виникнути дискусія.
– Що, на вашу думку, важливіше: шляхетність духу чи шляхетність походження?
Правильний варіант. «Краще, що я можу робити, – це викривати в смішних зображеннях пороки мого століття».
Гра «Реставратор»
Завдання: відновіть текст.
Класицизм (від лат. classicus – …) – художній напрям (течія) у мистецтві та літературі … – початку … століття, для якого характерні такі риси: висока громадянська тематика, суворе дотримання правил.
Свого найвищого розквіту класицизм досяг у … столітті у … . У цей час у країні склалася особлива форма правління – …, коли вся влада належала одній людині – ….
Відновлений текст
Класицизм (від лат. classicus – взірцевий) – художній напрям (течія) у мистецтві та літературі XVII – початку XIX ст., для якого характерні висока громадянська тематика, суворе дотримання певних творчих норм і правил.
Свого найвищого розквіту класицизм досяг у ХVІІ столітті у Франції. У цей час у країні склалася особлива форма правління – абсолютизм, коли вся влада належала одній людині – королю.
Кросворди
Завдання. Розгадайте кросворд та назвіть ім’я творця французької комедії
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Класицизм. 2. Буало. 3. Людовік. 4. Корнель. 5. Ришельє. 6. Розум.
Ключове слово – Мольєр.
Завдання. Розгадайте кросворд та назвіть прізвище композитора, який написав музику до комедії «Міщанин-шляхтич».
|
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. Булгаков. 2. «Тартюф». 3. Люсіль. 4. Класицизм. 5. «Мізантроп». Ключове слово – Люллі.
Вправа «Незакінчене речення»
(Мольєр. «Міщанин-шляхтич»)
Завдання. Завершити речення.
Вікторина
ПРОСВІТНИЦТВО
Дидактична гра «Блеф-клуб»
(«Вірю! – Не вірю!»)
Ігрова вправа «Упізнай письменників-просвітників!»
Завдання: Назвіть письменників. Хто із них не є просвітником?
|
|
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
4 |
5 |
6 |
Відповідь.
Письменники-просвітники: 1 – Вольтер; 2 – Руссо; 4 – Дені Дідро; 5 – Джонатан Свифт; 6 Гете.
Письменник –класицист : 3 – Мольєр.
Кросворд до роману «Мандри Лемюеля Гуллівера» Джонатана Свіфта
1 |
|
|
|
|
|||||||
2 |
|
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|||||||
7 |
|
|
|
|
|
||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
9 |
|
|
|
|
|
|
|||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
(«Антилопа»)
Список літератури